Úterý 26. března 1985

S ohledem na závažnost otázek, souvisejících s nerostným bohatstvím, palivy a energiemi, připravujeme přísnější právní regulaci zásad ochrany i využití nerostného bohatství, včetně ochrany životního prostředí. Zároveň je připravena komplexní právní úprava výroby, rozvodu a spotřeby tepla a připravuje se i nová úprava postavení a úkolů Státní energetické inspekce. Také tyto návrhy hodlá vláda předložit Federálnímu shromáždění k projednání ještě v tomto roce.

Soudružky a soudruzi, v duchu závěrů XVI. sjezdu KSČ, ve spolupráci s ústředním výborem Národní fronty a vládami republik, jsme pokračovali ve vytváření podmínek pro další rozvoj socialistické demokracie, pro zvyšování účasti občanů na správě věcí veřejných, na řízení a správě obcí, měst, okresů a krajů. Jde nám především o to, aby se zvyšovala společenská úloha národních výborů, které v našich podmínkách představují jednotu státní moci i správy a současně jsou základnou, která umožňuje, aby se pracující ve stále širší míře podíleli na tvorbě a realizaci programových cílů Komunistické strany Československo a socialistického státu.

Jde o jednu z klíčových otázek - o právo a povinnost být aktivním hospodářem této země.

Máme v tomto směru řadu povzbuzujících výsledků, které svědčí o činorodé práci organizací Národní fronty i národních výborů. Zároveň však musíme přiznat, že stále ještě nemůžeme být spokojeni s dosaženým, že v mnohém ještě zůstává práce národních výborů za možnostmi a potřebami dneška.

Budeme ještě v tomto pololetí ve federální vládě projednávat zkušenosti a poznatky, které až dosud přineslo plnění závěrů 6. zasedání ÚV KSČ, které řešilo široký okruh otázek spojených se zlepšením činnosti národních výborů především ve městech. Zatím se ukazuje, že rozšíření jejich působnosti se začíná účinně projevovat v celkovém zlepšení péče o životní podmínky občanů, v plánovitějším rozvíjení územních celků.

Rovněž je třeba ocenit, že národní výbory hledají cesty k rozšiřování účasti občanů na řešení veřejných záležitostí, zejména na městských sídlištích. Zvyšuje se aktivita poslanců, občanských výborů, prohlubuje se jejich spolupráce s organizacemi Národní fronty. V řadě míst byly vytvořeny sídlištní rady a výbory, které spolu s radami ředitelů národním výborům v jejich práci účinně pomáhají.

Mezi důležité úkoly patří i zabezpečování údržby, oprav, rekonstrukcí a modernizace bytového fondu. Současný stav v této oblasti není zdaleka uspokojivý. Rozhodnutí o orientaci stavebních organizací, zejména těch, které jsou řízeny národními výbory, na péči o bytový fond, se realizuje pomalu. V tomto směru potřebují národní výbory konkrétní pomoc od příslušných ministerstev. Půjde o to vyjasnit dělbu práce, upravit mechanismus ekonomického řízení ve prospěch oprav a údržby, a hlavně věcně řešit problémy, včetně organizačního uspořádání podniků vyčleněných pro opravy a rekonstrukce. Jestliže k tomu připočteme i nutnost řešit problémy rekonstrukce teplovodů, vodovodů a kanalizačních sítí, které v řadě míst zastaraly a v mnoha směrech neodpovídají potřebám, zároveň nutnost zlepšit občanskou vybavenost i kvalitu nových bytů, je to široká škála úkolů, které národní výbory za pomoci vlád republik i federální vlády musí v příštím období úspěšně zvládnout.

Jestliže hovoříme o národních výborech, je třeba připomenout, že ještě mnoho chybí do spokojenosti s úrovní práce jejich pracovníků. Jak to ukazují především poznatky kontrolních orgánů i stížnosti občanů, ještě mnohdy přetrvává přezíravý postoj k občanům a jejich oprávněným potřebám a zájmům. V tomto ohledu mají národní výbory, jejich funkcionáři, poslanci i komise ještě co zlepšovat. Ale zřejmě je třeba zásadněji posoudit i otázky, které by vytvořily podmínky ke zvyšování kvalifikační úrovně pracovníků národních výborů.

K závažným úkolům národních výborů, na kterých se podílejí i družstevní organizace, patří zajišťování služeb. Nepochybně se všichni shodneme v tom, že je to oblast, jejíž fungování denně ovlivňuje spokojenost občanů, oblast, která má i zvláštní význam pro zaměstnané ženy. Toho jsme si byli vědomi, když jsme přistupovali na základě usnesení ÚV KSČ k některým řešením s cílem podstatně zvyšovat úroveň služeb.

Nepochybně se mnohé zlepšilo, podařilo se překonat celkovou stagnaci, kterou byl poznamenán bohužel i počátek této pětiletky. V řadě obcí a měst občané oceňují rozšíření nabídky služeb. Vzrostla iniciativa organizací, nabízejí se i služby dříve neposkytované, zkracují se dodací lhůty a občané mají možnost využívat ve větší míře expresní i pohotovostní služby.

Stále významnější úlohu plní doplňkové formy služeb, zejména práce občanů poskytujících služby na základě povolení národního výboru. Jejich počet se zvýšil jen za minulý rok o více než 40 % a v současné době představuje 30 tis. pracovníků různých profesí. Dobře si v tomto směru vedou soudruzi zejména v Jihomoravském a Severomoravském kraji.

Příznivě se začali rozvíjet i drobné provozovny národních výborů. Pokrok je zřetelný a dokazuje, že je možné obejít se bez melouchářů, ovšem za předpokladu, že národní výbor zabezpečí potřebné služby jinými formami pochopitelně lacinějšími a zejména kvalitnějšími.

Takový je stav celkově. Ale jsou stále ještě neopodstatněné rozdíly v úrovni služeb mezi kraji a okresy i mezi jednotlivými místy i když podmínky pro jejich rozvíjení jsou stejné. Nestejný je však přístup národních výborů a i tady platí, že kdo chce, hledá možnosti a kdo nechce nebo neumí, nedostatky jenom "vysvětluje".

Vláda se bude otázkami zkvalitnění služeb ještě v tomto roce znovu zabývat a v součinnosti s vládami republik bude řešit i základní otázky, které by prospěly jejich dalšímu rozvoji a zlepšení.

V celkové práci národních výborů měly a mají významnou úlohu volební programy Národní fronty. Znovu se prokázalo, že všestranná péče o jejich obsah, projednávání s občany, úsilí věnované jejich plnění přináší všestranný prospěch a užitek. Právě volební programy se staly základem pro organizátorskou a výchovnou činnost, jejich realizace pomohla řešit řadu potřeb a ve výstavbě obecně prospěšných zařízení.

A právě v této souvislosti je potřebí ocenit organizátorskou práci národních výborů, organizací Národní fronty, účast závodů, dobrovolnou práci, pochopení a iniciativu občanů. Ocenit proto, že právě z ní vyrostla řada nových trvalých hodnot, zlepšující podmínky života lidí. Nejde o malé hodnoty. V roce 1984 činila hodnota díla vytvořeného v investiční části akce "Z" 4,3 mld. Kčs. Bylo vybudováno např. 150 mateřských škol pro 10 tis. dětí, 20 základních škol, 34 zdravotnických středisek, 28 zařízení sociální péče, 730 km vodovodů a 200 km kanalizačních sítí, 287 prodejen a provozoven služeb a stavby dalších nejrůznějších zařízení sloužících obcím a městům.

A slouží jen ke cti našich občanů, že při tom všem nezapomínají ani na prostředí, ve kterém žijí. Viditelným dokladem toho je i vzhled jednotlivých měst, obcí a míst, které rostou do nové krásy, jistě i proto, abychom si nadcházející 40. výročí našeho osvobození, 40 let mírového života připomněli v prostředí hodném významu těchto historických mezníků novodobých dějin našich národů.

Jsme v závěrečném roce sedmé pětiletky, ke konci se chýlí současné volební období. Nastává čas, kdy se spolu s bilancí minulého musíme zamýšlet i nad příštími úkoly národních výborů. V tomto kontextu PÚV KSČ a vlády po předchozím projednání předsednictvem ÚV NF schválily Zásady pro vypracování volebních programů Národní fronty pro volební období 1986 - 1990. K jejich sestavování je třeba přistupovat odpovědně, vycházet střízlivě z potřeb i daných možností, mít na paměti účelnou hospodárnost a obecnou prospěšnost. zároveň však vycházet z toho, aby to byl program zajímavý a přitažlivý, aby dával občanům odpověď na otázku co se v příštím období změní v jejich životních podmínkách, pochopitelně na základě výsledků jejich vlastní práce.

Soudružky a soudruzi poslanci, poměrně příznivý vývoj v minulém období a pokračující pozitivní tendence v rozvoji naší společnosti prokazují, že jdeme správnou cestou. Využívám i této příležitosti, abych za dobré výsledky jménem vlády upřímně poděkoval všem, kteří přiložili ruku k našemu společnému dílu, kteří se o ně přičinili.

Zároveň bych chtěl poděkovat stranickým, odborovým a mládežnickým organizacím, které spolu s ostatními složkami Národní fronty a národními výbory účinně přispěly k naplňování stanovených cílů ve všech oblastech společenského života. Zvláště oceňujeme jejich trvalou a úspěšnou snahu rozvíjet iniciativu pracujících, která spolu s plněním závazků k památným výročím letošního roku přináší nám však velké a trvalé hodnoty.

Myslím, že máme dnes vyzvednout i dobrou práci našich hromadných sdělovacích prostředků, novinářů, televizních a rozhlasových pracovníků, jejichž úloha při uskutečňování cílů politiky naší komunistické strany, Národní fronty i vlády je mimořádně významná.

Poděkování si právem zaslouží všichni, kteří projevili vysokou obětavost, houževnatost a pracovní vytrvalost při překonávání nesnází a důsledků vzniklých nepříznivými klimatickými podmínkami letošní tuhé zimy. Vláda vysoce oceňuje iniciativu a snahu pracovních kolektivů, které v mimořádných směnách nahrazují vzniklé výpadky ve výrobě se snahou maximálně přispět ke splnění a překročení úkolů letošního jubilejního roku.

Dovolte, soudružky a soudruzi poslanci, abych v závěru jménem federální vlády vám upřímně poděkoval za všestrannou podporu a pomoc v našem úsilí o důslednou realizaci závěrů XVI. sjezdu strany.

Rád bych zároveň vyslovil i přání, aby naše vzájemná spolupráce úspěšně pokračovala i v tomto roce, v závěrečné fázi sedmé pětiletky, aby se její výsledky projevily v tom hlavním - ve spokojeném životě našeho lidu, v dalším rozkvětu naší krásné vlasti - Československé socialistické republiky. (Potlesk.)

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhovi Štrougalovi za podanou zprávu. Předsednictva obou sněmoven doporučují, aby návrh usnesení Federálního shromáždění ke zprávě federální vlády připravila komise složená z poslanců obou sněmoven.

Předsednictvo Sněmovny lidu navrhuje, aby do komise byli zvoleni poslanci: Alois Hůla, Václava Kuželová a Richard Tichý.

Předsednictvo Sněmovny národů navrhuje za členy komise poslance: Vladimíra Vedru, Zdenku Řídkou a Magdalénu Vojtekovou.

Jsou k těmto návrhům obou předsednictev nějaké připomínky nebo doplňující návrhy? (Nebyly.)

V zasedacím sále jsou v této chvíli přítomni 173 poslanci Sněmovny lidu, ve Sněmovně národů 67 poslanců zvolených v České socialistické republice a 66 poslanců zvolených ve Slovenské socialistické republice. Obě sněmovny jsou tedy schopné usnášení.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny národů.

Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva na složení návrhové komise? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Sněmovna národů schválila návrh jednomyslně.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z vás, soudružky a soudruzi, souhlasí s návrhem svého předsednictva na složení komise? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

I Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.

Komise pro vypracování návrhu usnesení byla oběma sněmovnami schválena.

Soudružky a soudruzi, do rozpravy ke zprávě vlády Československé socialistické republiky o plnění jejího programového prohlášení se zatím písemně přihlásili soudružky a soudruzi poslanci: Zdeněk Češka, Jaroslav Brabec, Emil Rigo, Anton Blažej, Dana Kancírová, Emil Sučko, František Brabenec, Věra Seidlová, Bohumil Servus, Helena Čermáková, Július Hašana a Norbert Požár.

Rozpravu zahájíme po přestávce. V jednání budeme pokračovat v 10.50 hodin.

(Jednání přerušeno v 10.30 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 10.50 hodin.)

Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, zahajuji rozpravu ke zprávě vlády ČSSR o plnění jejího programového prohlášení. Slovo má poslanec Češka, připraví se poslanec Brabec.

Poslanec SL Z. Češka: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, milé soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení hosté, jedním z požadavků, obsažených v závěrech XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, je soustavně rozvíjet socialistickou demokracii a usilovat o stále dokonalejší funkci celého našeho politického systému, všech jeho článků. Vývoj, jehož jsme svědky ukazuje, že při zabezpečování intenzívního rozvoje ve všech oblastech společenského života, v politice, ekonomice, kultuře i v sociální sféře dochází k dalšímu prohlubování vedoucí úlohy Komunistické strany Československa a k dalšímu růstu aktivity všech složek Národní fronty. Stoupá též politická aktivita občanů při plnění úkolů hospodářského a sociálního rozvoje, při správě veřejných záležitostí a při společenské kontrole. To vše svědčí o poctivém úsilí naplňovat sjezdové závěry. O toto úsilí se mohou při své činnosti opírat Federální shromáždění, vláda ČSSR a prezident ČSSR, představující vrcholné orgány federace, navzájem úzce spolupracující a svou činností se vzájemně doplňující.

Federální shromáždění jako nejvyšší orgán státní moci má v našem socialistickém státě přesně vymezené významné místo. Uplatňuje vůli pracujícího lidu, prosazuje jeho pokrokové třídní zájmy. Jednotná vůle poslanců, jejich jednotný postup při uskutečňování politiky komunistické strany a celé Národní fronty jen podtrhuje lidovost našeho parlamentu a vtiskuje mu pracovní charakter.

Rovněž naše vztahy k federální vládě jsou založeny na spojeném úsilí při uskutečňování jednotné politiky Komunistické strany Československa a Národní fronty. Nemáme ve Federálním shromáždění jiné zájmy než federální vláda. Společnými silami, každý svými specifickými prostředky usilujeme o realizaci zásadních stranických dokumentů. To samozřejmě neznamená, že by náš vztah k činnosti vlády postrádal kritiku. Usilujeme o to, aby v zájmu uskutečňování politiky strany byla naše kritika věcná a konstruktivní, aby jednotliví ministři cítili svou odpovědnost vůči Federálnímu shromáždění nejen na schůzích sněmoven, ale také při jednání jednotlivých výborů. Proto např. teprve potom, až ve výborech náročně, kriticky prodiskutujeme jednotlivé otázky, dojde ke konečné úpravě předložených vládních návrhů se zřetelem na oprávněné připomínky poslanců. Tak se vytvářejí předpoklady pro opravdu konstruktivní jednání na plenárních schůzích sněmoven.

Vláda předstupuje před nově zvolené Federální shromáždění s programovým prohlášením. Patří do kontrolní pravomocí Federálního shromáždění vůči vládě, aby toto prohlášení nejen projednalo a schválilo, ale aby také posoudilo, jak vláda své programové prohlášení plní. Na to se však činnost Federálního shromáždění neomezuje. Některými závažnými body, obsaženými ve vládním prohlášení, se zabýváme podrobně na společných schůzích sněmoven. Avšak také na programu jednání samostatných schůzí sněmoven jsou zařazovány otázky, jež mají stěžejní význam pro další hospodářský a sociální rozvoj naší společnosti. (Vzpomeňme tu jen otázky vědeckotechnického rozvoje a zavádění nové techniky, efektivního využívání paliv a energie, uplatňování elektroniky v našem národním hospodářství, otázky zemědělství, stavebnictví, školství, dopravy, spojů aj.). Jednání sněmoven, ale též jemu předcházející jednání výborů a zejména poslanecké průzkumy, jež se staly už pravidelnou a účinnou formou naší činnosti, znamenají širokou podporu, poskytovanou vládě při plnění jejího programového prohlášení i jejích konkrétních usnesení v ekonomické či sociální oblasti. To je pak ještě umocněno působením nás poslanců ve volebních obvodech včetně naší účasti na jednání národních výborů a na besedách s občany, ale také našich osobních návštěv v podnicích, jednotných zemědělských družstvech, ve školách a v kulturních institucích, jakož i naším stykem s jednotlivými občany.

Podobné vztahy mezi Federálním shromážděním a vládou Československé socialistické republiky existují též na úseku zákonodárné iniciativy a vlastní zákonodárné činnosti.

Jsme si vědomi, že základ účinné spolupráce mezi vládou Československé socialistické republiky a Federálním shromážděním na úseku zákonodárství je položen již v etapě plánování legislativních prací. Vláda podává každoročně v předsednictvu Federálního shromáždění informaci o svých legislativních záměrech, která obsahuje též dlouhodobější rámcovou prognózu v této oblasti. S plánem legislativní činnosti jsou seznamovány rovněž ústavně právní výbory, což jim usnadňuje plnění jejich hlavního poslání.

Těžiště naší legislativní práce spočívá ovšem v projednávání příslušných vládních návrhů nových zákonů nebo jejich zásad ve výborech obou sněmoven. Členové vlády zde mají příležitost náležitě objasnit smysl chystané zákonné úpravy a slyší také připomínky poslanců k předloženým osnovám, s nimiž je třeba se vypořádat v další fázi legislativního procesu. A jsou to často připomínky či podněty značné závažnosti, s nimiž přicházejí poslanci ze svých volebních obvodů. Lze jenom uvítat, když je na tyto připomínky a podněty občanů citlivě reagováno, jako se to stalo např. při přípravě Novely občanského zákoníku, školského zákona, ale i dalších zákonných předpisů. Největší účinek má rozprava ve výborech ovšem tehdy, když se jí zúčastní, zejména jde-li o zákonné normy závažnější povahy, přímo sám ministr, což mohou výbory ostatně přímo požadovat. Stejně tak je žádoucí, aby byly vládní návrhy nových zákonů předkládány s dostatečným předstihem před jednáním výborů, aby měli poslanci dostatek časového prostoru k získání poznatků o dané, právem regulované oblasti společenských vztahů ve svém volebním obvodu. Zkušenost ukazuje, že když takový časový prostor poslanci mají, projeví se to v kvalitě rozpravy na schůzích výborů a nezbytně to prospěje též kvalitě připravované zákonné normy.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP