V těchto dnech opět jednají
delegace Sovětského svazu a Spojených států
s cílem dosáhnout čestné a rovnoprávné
dohody v rozhodujících odzbrojovacích oblastech,
které by mohly vést k úplnému zákazu
a zničení jaderných zbraní a zároveň
zabránit militarizaci kosmu. To je smysl zásad,
na kterých se dohodli ministr zahraničí SSSR
Andrej Gromyko a státní sekretář USA
George Schultz v lednu t.r. Rozhovory v Ženevě jsou
teprve na začátku. Mohou být složité
a obtížné. Důležité je,
že se opět hledají východiska, jak ušetřit
svět největšího barbarství naší
epochy - nukleární války.
Chceme věřit, že stojíme
na prahu nové etapy přechodu od konfrontace k uvolnění,
k rozvíjení mírové, vzájemně
výhodné spolupráce mezi státy na základě
rovnoprávnosti, vzájemné úcty a nevměšování
do vnitřních záležitostí. Takové
je přání naprosté většiny
lidí, jak o tom svědčí mohutná
protiválečná hnutí po celé
planetě. V lednu t. r. v Dillí s tímto zaměřením
byla schválena deklarace šesti nezúčastněných
a neutrálních zemí.
Československo je slovy i činy přítomno
na většině významných mírových
jednání. Přitom sledujeme všem srozumitelné
a přijatelné cíle: mír především,
Z toho, co bylo až dosud řečeno,
jednoznačně vyplývá, že nám
vůbec nejde o jakýkoliv růst, nýbrž
o růst založený na vysoké efektivnosti
a kvalitě. Tomu je také podřízeno
věcné zaměření investiční
výstavby, jejímž prostřednictvím
realizujeme progresívní změny ve struktuře
národního hospodářství.
Dosavadní výsledky, pokud jde o postupnou
přestavbu základní struktury průmyslu
- sledují záměry 7. pětiletky, i když
jejich tempo je poněkud pomalejší. Zlepšuje
se pozice zpracovatelských odvětví, zejména
elektroniky a některých vybraných strojírenských
oborů. Je reálné počítat s
tím, že podíl elektrotechniky na celkovém
objemu strojírenské výroby vzroste z necelých
18 % na počátku pětiletky na více
než na 21 % v roce 1985. Nebylo ale zatím zcela dosaženo
plánovaného útlumu materiálově
a energeticky nejnáročnějších
výrob, a to v důsledku trvale vyššího
překračování plánování
objemu výroby právě v oborech s vysokým
podílem výrobní spotřeby.
V tomto směru musíme postupovat rozhodněji
než dosud a prosazovat účelné změny
v národním hospodářství prostřednictvím
státního plánu a centrálních
nástrojů řízení. Ale značně
aktivněji je třeba postupovat na nižších
článcích řízení ve změnách
výrobního sortimentu a zvláště
ve zvyšování technicko-ekonomické úrovně
žádoucí produkce. V těchto takzvaných
mikrostrukturálních změnách se bohužel
mnoho neděje. Není zde potřebný stupeň
podnikavosti, ale v strukturální politice je iniciativa
nižších článků hospodářského
řízení prostě nezastupitelná.
Tím nechci nijak zakrývat, že
v souvislosti s přípravou osmé pětiletky
a dlouhodobého výhledu je třeba ve státním
plánu hospodářského a vědeckotechnického
rozvoje a následně po celé ose řízení
rozpracovat i řadu dalších otázek. Mám
na mysli jak vztah mezi I. a II. skupinou společenské
výroby, tak mezi primární, sekundární
a terciární sférou, neboť kvalitativní
posun v těchto směrech je rovněž neoddělitelnou
podmínkou intenzívního rozvoje.
Změny ve vnitroodvětvové a vnitrooborové
struktuře musí být vzájemně
spjaty s rozvojem kooperace a specializace v rámci mezinárodní
socialistické dělby práce. Platformu k tomu
vytvářejí závěry ekonomické
porady zemí Rady vzájemné hospodářské
pomoci na nejvyšší úrovni. Vláda
přijala koncem loňského roku opatření,
aby v rámci přípravy 8. pětiletky
byly vytvářeny podmínky pro hlubší
a efektivní účast v socialistické
integraci, podmínky pro další rozvoj vyšších
forem spolupráce, přímých vztahů
i vytváření společných podniků.
Usilujeme zejména o hlubší integrační
propojení s ekonomikou Sovětského svazu,
o rozšíření specializace a kooperace
ve strojírenství, elektrotechnice a chemii. Mimořádný
význam nyní přikládáme přípravě
Dlouhodobého programu rozvoje hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce se Sovětským
svazem do roku 2000, který má být podepsán
v nejbližších měsících.
Soudružky a soudruzi poslanci, ze všech
analýz a hodnocení dosavadních výsledků
ekonomického vývoje vyplývá pro nás
jediný možný závěr: musíme
zrychlit proces intenzifikace ekonomiky, rychleji zvyšovat
výkonnost a účinnost celého společensko-politického,
státního a hospodářského mechanismu,
prohlubovat strukturální změny a podstatně
zrychlit tempo realizace vědeckotechnického pokroku.
Dosud nestoupený kurs ke zdokonalení
řízení a plánování hospodářského
a vědeckotechnického rozvoje přináší
jisté výsledky, podpořil žádoucí
změny v tendencích vývoje naší
ekonomiky. Současně jsme si vědomi, že
dosavadní Soubor opatření zatím nepůsobil
a nepůsobí dostatečně účinně
na celou řadu oblastí reprodukčního
procesu - vědeckotechnickým rozvojem počínaje,
efektivností zahraničního obchodu a investiční
výstavbou konče.
Tato úzká místa v kvalitě
a účinnosti řízení, stejně
tak jako vysoké cíle a úkoly příštího
období vyžadují, abychom ke zdokonalování
řízení přistupovali sice jako k trvalému
a systematickému procesu, avšak s mnohem větší
odvahou, rozhodností a náročností.
Prostor k tomu vytvářejí Hlavní
směry dalšího rozvíjení Souboru
opatření, které schválilo předsednictvo
ústředního výboru strany a vláda
v minulém roce.
Chci zdůraznit, že práci odpovědných
ústředních orgánů budeme hodnotit
především podle toho, jak iniciativně
v jednotlivých oborech ve spolupráci s podniky budou
realizovat jak dosavadní, tak nová opatření
v plánování a řízení.
Hlavní směry dalšího rozvíjení
soustavy jsou dokumentem otevřeným a úkoly
v nich obsažené představují minimální
program.
Stejný důraz budeme klást na
realizaci opatření předsednictva ústředního
výrobu strany, Ústřední rady odborů
a vlády k rozvíjení a zdokonalování
brigádní formy organizace práce a odměňování
a k posilování úlohy pracovních kolektivů
v našem národním hospodářství
vůbec.
V souladu s naším úsilím
zvyšovat výkonnost, kvalitu, efektivnost posuzujeme,
jak racionálně uspořádat, jak optimalizovat
také organizaci výrobně technické
základny. Smysl vidíme ve větší
diferenciaci forem i velikosti organizačních jednotek,
jakož i způsobu jejich řízení
tak, aby bylo možné mnohem pružněji, než
je tomu dnes, reagovat na vývoj poptávky doma i
v zahraničí.
To se týká nejen průmyslu, ale
i obchodních organizací, a to jak na úseku
vnitřního, tak i zahraničního obchodu.
V současném období probíhají
intenzívní práce na přípravě
návrhu 8. pětiletky. Jsme vedeni snahou, aby tento
návrh vycházel z dlouhodobé koncepce rozvoje
československého národního hospodářství
do konce tohoto století a představoval tak přitažlivý,
povzbudivý program, který by aktivně působil
na tvůrčí, angažovanou práci.
V dohledné době budou oba dokumenty,
zmíněná dlouhodobá koncepce i návrh
směrnice k 8. pětiletce předmětem
nového zevrubného posouzení v předsednictvu
ÚV KSČ i ve vládě ČSSR, aby
se tak mohly stát podkladem pro přípravu
Hlavních směrů hospodářského
a sociálního rozvoje na léta 1986 - 1990
jako jednoho z důležitých dokumentů
XVII. sjezdu strany.
Do té doby bude třeba vykonat značný
kus práce, a to jak u nás ve vládě,
na resortech, ale i v podnicích. Půjde jednak o
ukončení prací na koordinaci plánů
se zeměmi Rady vzájemné hospodářské
pomoci na příštích pět let a
jednak o to, aby do poloviny roku ministerstva a výrobní
hospodářské jednotky zpracovaly a předložily
své návrhy plánů na léta 8.
pětiletky.
Při jejich zpracování je třeba
mít neustále na zřeteli, že v příští
pětiletce musí dojít k mnohem výraznějšímu
posunu naší ekonomiky na dráhu intenzívního
rozvoje. Tomuto základnímu záměru
musí proto plně odpovídat i obsah předpokládaných
návrhů.
Prostě procesu intenzifikace hospodářství
je třeba dát všelidový charakter a stejný
politický význam, jaký měla svého
času industrializace, jaký měla v dané
etapě i kolektivizace našeho zemědělství.
Soudružky a soudruzi poslanci, všichni
dobře víme, že naše společné
úsilí o zrychlení procesu intenzifikace není
nijak samoúčelné, neboť směřuje
k lidem, ke společnosti, k upevnění a dalšímu
růstu hmotné a kulturní úrovně
našeho lidu.
Praxe uplynulých let je toho názorným
dokladem. Výsledky hospodářského rozvoje
za uplynulé 4 roky upevnily naši jistotu, že
úkoly stanovené XVI. sjezdem KSČ pro oblast
životní úrovně lidu budou splněny.
Je to zřejmé nejen ve zvyšujících
se peněžních příjmech, kterým
odpovídá rostoucí objem a širší
struktura nabídky zboží a služeb, ale
rovněž ze vzestupu jednotlivých složek
společenské spotřeby.
Za léta 1981 - 1984 vzrostly celkové
nominální příjmy obyvatelstva o více
než 13 % při rychlejším růstu sociálních
příjmů. Loni dosáhla výše
průměrné mzdy 2913 Kčs, což znamená,
že proti roku 1980 vzrostla o 215 Kčs. Vezmeme-li
v úvahu, že v letech 1981 - 1984 došlo též
k vzestupu životních nákladů celkem
o 7,9 %, pak je z toho zřejmé, že reálná
hodnota celkových peněžních příjmů
vzrostla o 5 %.
Předpokládaný růst příjmů
vyžaduje, abychom pokračovali v úsilí
o další zvýšení úrovně
nabídky zboží a služeb, aby to byl právě
vnitřní trh, který bude účinněji
stimulovat a pobízet k větší výkonnosti
a kvalitě práce. Máme vcelku stabilizovaný
trh potravin, prodej průmyslového zboží
v posledních dvou letech rostl rychleji než prodej
potravin a začínají se již také
příznivě projevovat opatření
ústředního výboru strany a vlády
k rozvoji služeb. Tyto tendence je však třeba
dále upevňovat a rozvíjet.
K tomu směřují četná
opatření federální i národních
vlád, z nichž nejzávažnější
jsou rozhodnutí o výrobě nedostatkových
druhů zboží. Požadujeme od příslušných
ministerstev, VHJ, ale zvláště podniků,
výrobních družstev, i podniků místního
hospodářství, aby znovu a odpovědněji
a náročněji prověřily své
možnosti v tomto směru a dlouhodoběji zabezpečovaly
svůj podíl na obohacování vnitřního
trhu.
Zároveň víme, že vnitřní
trh nelze řešit jen v rámci národní
ekonomiky. Výměna zboží se zahraničními
partnery musí být intenzívnější.
K tomu chceme v tomto roce přispět růstem
dovozu spotřebního zboží o 13 % vyšším,
než tomu bylo v minulém roce. A bude-li se nám
dařit i v zahraničně obchodní směně,
bude možno v těchto tendencích v příštích
letech pokračovat progresívně.
Dynamickou složkou životní úrovně
je společenská spotřeba. Její výše
dosáhla v minulém roce již 166 mld. Kčs.
O jejím podstatném růstu svědčí
skutečnost, že se za 4 léta pětiletky
zvýšila o celou pětinu, přičemž
trvale nejvyšší podíl z celkového
objemu vynakládáme na sociální zabezpečení.
Zlepšují se také podmínky
bydlení. Za 4 roky byly odevzdány do užívání
téměř 384 tisíce bytů a je
reálný předpoklad, že úkoly sedmé
pětiletky v bytové výstavbě budou
splněny. Vážně však zaostáváme
- a to si musíme plně uvědomit - při
rekonstrukci, modernizaci a celkové údržbě
bytového fondu. Prostě nemáme komplexně
dořešeny otázky hospodaření se
státním bytovým fondem a se zabezpečením
kapacit pro jeho opravy.
Předsednictvo ÚV KSČ a vlády
tyto otázky již posuzovaly a stanovily zásady
pro vypracování koncepce celkové bytové
politiky, která má být schválena v
souvislosti s přípravou osmé pětiletky.
Pokročili jsme rovněž v oblasti
péče o životní prostředí.
V minulém roce bylo dokončeno 55 významnějších
ekologických staveb a v tomto roce plánujeme zahájení
dalších 68 staveb k ochraně životního
prostředí s rozpočtovými náklady
2,5 mld. Kčs. Prostředky soustřeďujeme
k prioritnímu řešení nepříznivého
stavu v nejvíce ohrožených oblastech Severočeského
kraje, hlavního města Prahy, hlavního města
SSR Bratislavy a ostravské aglomerace.
Těmito novými stavbami nemůže
být samozřejmě naše společná
péče o životní prostředí
vyčerpána. Je nezbytné, aby k jejímu
zlepšení přispívali v rámci svých
prostředků i možností všichni,
průmyslové i zemědělské podniky,
národní výbory i samo obyvatelstvo.
Zmínil jsem se již o tom, že nejrychleji
rostoucí složkou životní úrovně
byla v uplynulých čtyřech letech společenská
spotřeba. V tom jsou obsaženy i výdaje, které
vyplývají z naší soustavné péče
o další rozvoj vzdělanosti, kultury a zdraví
našeho lidu. Dovolte proto několik slov i k těmto
otázkám.
Především jsme v součinnosti
s vládami republik pokračovali v přestavbě
výchovně vzdělávací soustavy.
Nový školní zákon spolu se zákony
národních rad o školských zařízeních
a státní správě ve školství
vytvářejí právní předpoklady
pro dovršení změn v základním
a středním školství.
Byla schválena řada opatření
ke zkvalitnění plánování potřeby
absolventů, k jejich plynulému umísťování
a k efektivnějšímu využívání
získaného vzdělání a kvalifikace.
To je o to důležitější,
že v příštích letech budeme rozmisťovat
ročníky mnohem početnější.
Probíhající školní
rok je výjimečný proto, že poprvé
jsou zařazeni do povinné desetileté docházky
všichni absolventi základní školy, tedy
celý populační ročník.
Zvláštní pozornost, zejména
z hlediska prostorového, materiálního a kádrového
vyžaduje zabezpečení přípravy
dělnické mládeže ve středních
odborných učilištích. Zde stále
přetrvávají některé problémy
- i když mnohé se vyřešily - které
musí příslušné resorty důsledněji
a odpovědněji řešit.
V procesu výchovy socialistického člověka
má své nezastupitelné místo kultura.
O jejím rozkvětu svědčí i minulý
Rok české hudby, který po Roce divadla demonstroval
doma i v zahraničí vysokou vyspělost obou
našich národních kultur. V mezinárodním
měřítku to potvrdily i nedávno ukončené
Dny československé kultury v SSSR, které
dokumentovaly vysokou úroveň našich bratrských
zemí.
Jsme přesvědčeni, že i
letošní významná výročí
budou inspirovat celou uměleckou frontu k novým
tvůrčím činům a dílům,
která budou reagovat na potřeby dneška a obohatí
život celé naší společnosti v budoucnu.
V uplynulém období se vláda
několikrát zabývala také dalším
zkvalitňováním zdravotnictví. Úspěšně
se plní programy boje proti společensky nejzávažnějším
nemocem, díky preventivním prohlídkám
se zlepšilo včasné zjišťování
ranných stadií kardiovaskulárních
a onkologických onemocnění. Další
pokrok byl rovněž dosažen i v péči
o ženu a dítě.
Počet pracujících v průmyslu
a zemědělství, kteří mají
zajištěnu závodní zdravotní péči,
dosáhl v celostátním průměru
již 75 %. Pozitivní rovněž je, že
přibyla další nemocniční lůžka
a do provozu byla dána nová poliklinická
zařízení.
Byla schválena koncepce rozvoje materiálně
technické základny zdravotnictví v hlavním
městě Praze, jejíž postupná realizace
má do roku 1990 a 2000 podstatně zlepšit současný
neutěšený stav, zvýšit z dosavadních
10 tis. lůžek na téměř 15 tis.
počet lůžek v léčebných
zařízeních, modernizovat a doplnit špičková
zdravotnická zařízení nejmodernější
technikou.
V Praze zvlášť, ale bohužel
je tomu tak i v některých jiných krajích
a okresech, přetrvávají závažné
nedostatky v dobudování, rekonstrukci a modernizaci
lůžkového fondu v nemocnicích. Jsou
potíže s projektovou a investorskou přípravou,
se zabezpečením stavebních kapacit pro řadu
významných zdravotnických investičních
akcí a málokterý objekt - bohužel, je
tomu tak, zejména ve velkých městech, je
dostavěn ve zdravotnictví včas.
Zatím se výrazněji nesnižují
objednací a čekací doby na vyšetření
a ošetření, a pacienti si na to právem
stěžují. Problémy opakující
se téměř každý rok, existují
v zásobování obyvatelstva potřebnými
léky. Tuto otázku vždy, tedy každý
rok, operativně řešíme, ale bude třeba
konkrétněji reagovat na hlavní příčiny
tohoto stále se opakujícího jevu zřejmě
již v samotném plánovacím procesu.
Přes růst léčebné
preventivní péče přetrvávají
nadále podstatné rozdíly v technické
a přístrojové vybavenosti jednotlivých
lékařských oborů, což se promítá
i do jednotlivých územních rajónů,
okresů a krajů.
V současné době se za účasti
výrobních resortů připravuje program
rozvoje, výroby a zabezpečení zdravotnické
techniky, jehož realizace by uvedené problémy
měla odstranit nebo alespoň podstatně zmírnit.
Zároveň je však třeba dbát, a
to je důležitý úkol ministerstev zdravotnictví
i příslušných národních
výborů, zvláště krajských
a okresních, aby zdravotnická technika byla účelně
rozmisťována a efektivně využívána.
Dosud zde vládne velká protekce a veliký
subjektivismus.
Zdraví a fyzická zdatnost lidí
mají v dnešním uspěchaném světě
stále rostoucí význam. Proto oceňujeme
rozvoj masové tělovýchovy, který se
v současné době s velmi dobrými výsledky
projevuje v okresech, obcích, na závodech, školách
a dalších místech zvláště
při přípravě letošní spartakiády.
Veliký zájem a úsilí cvičenců
znovu potvrzuje, že zásluhou tělovýchovných
orgánů a organizací, složek Národní
fronty, národních výborů, odborů
a především zásluhou tisíců
dobrovolných pracovníků a organizátorů
se nám daří úspěšně
rozvíjet bohaté tradice masového tělovýchovného
hnutí. Rád bych za všechnu tuto obětavou
práci upřímně poděkoval a popřál
cvičencům i organizátorům spartakiády
85 plný zdar.
Soudružky a soudruzi, předmětem
trvalé pozornosti vlády jsou i otázky socialistické
zákonnosti a přizpůsobování
našeho právního řádu potřebám,
které vyplývají zejména z procesů,
probíhajících v národním hospodářství.
Z těchto hledisek posuzujeme v současné době
účinnost a užitečnost resortních
norem, které jen v této pětiletce představují
přes 90 % vydaných právních předpisů.
Chceme zastavit jejich neodůvodněný růst
a přijali jsme k tomu komplexní opatření,
která by měla vést jednak k celkovému
zkvalitnění jejich tvorby a zároveň
ke zrušení značného počtu těch,
které ztratily svůj význam. Jak dobře
víte, spolu s ÚRO se již delší
dobu zabýváme možnostmi vytvořit podmínky
pro účinnější řízení
výroby, důslednější prosazování
intenzifikačních faktorů, plnější
využívání pracovních sil a zvyšování
pracovní kázně. Přitom vycházíme
z analýzy zákoníku práce a s ním
souvisejících předpisů. Práce
pokročily tak, že po společném posouzení
příslušných dokumentů s ÚRO
bude možné připravit odpovídající
návrhy na potřebné změny.