Úterý 26. března 1985

V těchto dnech opět jednají delegace Sovětského svazu a Spojených států s cílem dosáhnout čestné a rovnoprávné dohody v rozhodujících odzbrojovacích oblastech, které by mohly vést k úplnému zákazu a zničení jaderných zbraní a zároveň zabránit militarizaci kosmu. To je smysl zásad, na kterých se dohodli ministr zahraničí SSSR Andrej Gromyko a státní sekretář USA George Schultz v lednu t.r. Rozhovory v Ženevě jsou teprve na začátku. Mohou být složité a obtížné. Důležité je, že se opět hledají východiska, jak ušetřit svět největšího barbarství naší epochy - nukleární války.

Chceme věřit, že stojíme na prahu nové etapy přechodu od konfrontace k uvolnění, k rozvíjení mírové, vzájemně výhodné spolupráce mezi státy na základě rovnoprávnosti, vzájemné úcty a nevměšování do vnitřních záležitostí. Takové je přání naprosté většiny lidí, jak o tom svědčí mohutná protiválečná hnutí po celé planetě. V lednu t. r. v Dillí s tímto zaměřením byla schválena deklarace šesti nezúčastněných a neutrálních zemí.

Československo je slovy i činy přítomno na většině významných mírových jednání. Přitom sledujeme všem srozumitelné a přijatelné cíle: mír především,

Z toho, co bylo až dosud řečeno, jednoznačně vyplývá, že nám vůbec nejde o jakýkoliv růst, nýbrž o růst založený na vysoké efektivnosti a kvalitě. Tomu je také podřízeno věcné zaměření investiční výstavby, jejímž prostřednictvím realizujeme progresívní změny ve struktuře národního hospodářství.

Dosavadní výsledky, pokud jde o postupnou přestavbu základní struktury průmyslu - sledují záměry 7. pětiletky, i když jejich tempo je poněkud pomalejší. Zlepšuje se pozice zpracovatelských odvětví, zejména elektroniky a některých vybraných strojírenských oborů. Je reálné počítat s tím, že podíl elektrotechniky na celkovém objemu strojírenské výroby vzroste z necelých 18 % na počátku pětiletky na více než na 21 % v roce 1985. Nebylo ale zatím zcela dosaženo plánovaného útlumu materiálově a energeticky nejnáročnějších výrob, a to v důsledku trvale vyššího překračování plánování objemu výroby právě v oborech s vysokým podílem výrobní spotřeby.

V tomto směru musíme postupovat rozhodněji než dosud a prosazovat účelné změny v národním hospodářství prostřednictvím státního plánu a centrálních nástrojů řízení. Ale značně aktivněji je třeba postupovat na nižších článcích řízení ve změnách výrobního sortimentu a zvláště ve zvyšování technicko-ekonomické úrovně žádoucí produkce. V těchto takzvaných mikrostrukturálních změnách se bohužel mnoho neděje. Není zde potřebný stupeň podnikavosti, ale v strukturální politice je iniciativa nižších článků hospodářského řízení prostě nezastupitelná.

Tím nechci nijak zakrývat, že v souvislosti s přípravou osmé pětiletky a dlouhodobého výhledu je třeba ve státním plánu hospodářského a vědeckotechnického rozvoje a následně po celé ose řízení rozpracovat i řadu dalších otázek. Mám na mysli jak vztah mezi I. a II. skupinou společenské výroby, tak mezi primární, sekundární a terciární sférou, neboť kvalitativní posun v těchto směrech je rovněž neoddělitelnou podmínkou intenzívního rozvoje.

Změny ve vnitroodvětvové a vnitrooborové struktuře musí být vzájemně spjaty s rozvojem kooperace a specializace v rámci mezinárodní socialistické dělby práce. Platformu k tomu vytvářejí závěry ekonomické porady zemí Rady vzájemné hospodářské pomoci na nejvyšší úrovni. Vláda přijala koncem loňského roku opatření, aby v rámci přípravy 8. pětiletky byly vytvářeny podmínky pro hlubší a efektivní účast v socialistické integraci, podmínky pro další rozvoj vyšších forem spolupráce, přímých vztahů i vytváření společných podniků. Usilujeme zejména o hlubší integrační propojení s ekonomikou Sovětského svazu, o rozšíření specializace a kooperace ve strojírenství, elektrotechnice a chemii. Mimořádný význam nyní přikládáme přípravě Dlouhodobého programu rozvoje hospodářské a vědeckotechnické spolupráce se Sovětským svazem do roku 2000, který má být podepsán v nejbližších měsících.

Soudružky a soudruzi poslanci, ze všech analýz a hodnocení dosavadních výsledků ekonomického vývoje vyplývá pro nás jediný možný závěr: musíme zrychlit proces intenzifikace ekonomiky, rychleji zvyšovat výkonnost a účinnost celého společensko-politického, státního a hospodářského mechanismu, prohlubovat strukturální změny a podstatně zrychlit tempo realizace vědeckotechnického pokroku.

Dosud nestoupený kurs ke zdokonalení řízení a plánování hospodářského a vědeckotechnického rozvoje přináší jisté výsledky, podpořil žádoucí změny v tendencích vývoje naší ekonomiky. Současně jsme si vědomi, že dosavadní Soubor opatření zatím nepůsobil a nepůsobí dostatečně účinně na celou řadu oblastí reprodukčního procesu - vědeckotechnickým rozvojem počínaje, efektivností zahraničního obchodu a investiční výstavbou konče.

Tato úzká místa v kvalitě a účinnosti řízení, stejně tak jako vysoké cíle a úkoly příštího období vyžadují, abychom ke zdokonalování řízení přistupovali sice jako k trvalému a systematickému procesu, avšak s mnohem větší odvahou, rozhodností a náročností.

Prostor k tomu vytvářejí Hlavní směry dalšího rozvíjení Souboru opatření, které schválilo předsednictvo ústředního výboru strany a vláda v minulém roce.

Chci zdůraznit, že práci odpovědných ústředních orgánů budeme hodnotit především podle toho, jak iniciativně v jednotlivých oborech ve spolupráci s podniky budou realizovat jak dosavadní, tak nová opatření v plánování a řízení. Hlavní směry dalšího rozvíjení soustavy jsou dokumentem otevřeným a úkoly v nich obsažené představují minimální program.

Stejný důraz budeme klást na realizaci opatření předsednictva ústředního výrobu strany, Ústřední rady odborů a vlády k rozvíjení a zdokonalování brigádní formy organizace práce a odměňování a k posilování úlohy pracovních kolektivů v našem národním hospodářství vůbec.

V souladu s naším úsilím zvyšovat výkonnost, kvalitu, efektivnost posuzujeme, jak racionálně uspořádat, jak optimalizovat také organizaci výrobně technické základny. Smysl vidíme ve větší diferenciaci forem i velikosti organizačních jednotek, jakož i způsobu jejich řízení tak, aby bylo možné mnohem pružněji, než je tomu dnes, reagovat na vývoj poptávky doma i v zahraničí.

To se týká nejen průmyslu, ale i obchodních organizací, a to jak na úseku vnitřního, tak i zahraničního obchodu.

V současném období probíhají intenzívní práce na přípravě návrhu 8. pětiletky. Jsme vedeni snahou, aby tento návrh vycházel z dlouhodobé koncepce rozvoje československého národního hospodářství do konce tohoto století a představoval tak přitažlivý, povzbudivý program, který by aktivně působil na tvůrčí, angažovanou práci.

V dohledné době budou oba dokumenty, zmíněná dlouhodobá koncepce i návrh směrnice k 8. pětiletce předmětem nového zevrubného posouzení v předsednictvu ÚV KSČ i ve vládě ČSSR, aby se tak mohly stát podkladem pro přípravu Hlavních směrů hospodářského a sociálního rozvoje na léta 1986 - 1990 jako jednoho z důležitých dokumentů XVII. sjezdu strany.

Do té doby bude třeba vykonat značný kus práce, a to jak u nás ve vládě, na resortech, ale i v podnicích. Půjde jednak o ukončení prací na koordinaci plánů se zeměmi Rady vzájemné hospodářské pomoci na příštích pět let a jednak o to, aby do poloviny roku ministerstva a výrobní hospodářské jednotky zpracovaly a předložily své návrhy plánů na léta 8. pětiletky.

Při jejich zpracování je třeba mít neustále na zřeteli, že v příští pětiletce musí dojít k mnohem výraznějšímu posunu naší ekonomiky na dráhu intenzívního rozvoje. Tomuto základnímu záměru musí proto plně odpovídat i obsah předpokládaných návrhů.

Prostě procesu intenzifikace hospodářství je třeba dát všelidový charakter a stejný politický význam, jaký měla svého času industrializace, jaký měla v dané etapě i kolektivizace našeho zemědělství.

Soudružky a soudruzi poslanci, všichni dobře víme, že naše společné úsilí o zrychlení procesu intenzifikace není nijak samoúčelné, neboť směřuje k lidem, ke společnosti, k upevnění a dalšímu růstu hmotné a kulturní úrovně našeho lidu.

Praxe uplynulých let je toho názorným dokladem. Výsledky hospodářského rozvoje za uplynulé 4 roky upevnily naši jistotu, že úkoly stanovené XVI. sjezdem KSČ pro oblast životní úrovně lidu budou splněny.

Je to zřejmé nejen ve zvyšujících se peněžních příjmech, kterým odpovídá rostoucí objem a širší struktura nabídky zboží a služeb, ale rovněž ze vzestupu jednotlivých složek společenské spotřeby.

Za léta 1981 - 1984 vzrostly celkové nominální příjmy obyvatelstva o více než 13 % při rychlejším růstu sociálních příjmů. Loni dosáhla výše průměrné mzdy 2913 Kčs, což znamená, že proti roku 1980 vzrostla o 215 Kčs. Vezmeme-li v úvahu, že v letech 1981 - 1984 došlo též k vzestupu životních nákladů celkem o 7,9 %, pak je z toho zřejmé, že reálná hodnota celkových peněžních příjmů vzrostla o 5 %.

Předpokládaný růst příjmů vyžaduje, abychom pokračovali v úsilí o další zvýšení úrovně nabídky zboží a služeb, aby to byl právě vnitřní trh, který bude účinněji stimulovat a pobízet k větší výkonnosti a kvalitě práce. Máme vcelku stabilizovaný trh potravin, prodej průmyslového zboží v posledních dvou letech rostl rychleji než prodej potravin a začínají se již také příznivě projevovat opatření ústředního výboru strany a vlády k rozvoji služeb. Tyto tendence je však třeba dále upevňovat a rozvíjet.

K tomu směřují četná opatření federální i národních vlád, z nichž nejzávažnější jsou rozhodnutí o výrobě nedostatkových druhů zboží. Požadujeme od příslušných ministerstev, VHJ, ale zvláště podniků, výrobních družstev, i podniků místního hospodářství, aby znovu a odpovědněji a náročněji prověřily své možnosti v tomto směru a dlouhodoběji zabezpečovaly svůj podíl na obohacování vnitřního trhu.

Zároveň víme, že vnitřní trh nelze řešit jen v rámci národní ekonomiky. Výměna zboží se zahraničními partnery musí být intenzívnější. K tomu chceme v tomto roce přispět růstem dovozu spotřebního zboží o 13 % vyšším, než tomu bylo v minulém roce. A bude-li se nám dařit i v zahraničně obchodní směně, bude možno v těchto tendencích v příštích letech pokračovat progresívně.

Dynamickou složkou životní úrovně je společenská spotřeba. Její výše dosáhla v minulém roce již 166 mld. Kčs. O jejím podstatném růstu svědčí skutečnost, že se za 4 léta pětiletky zvýšila o celou pětinu, přičemž trvale nejvyšší podíl z celkového objemu vynakládáme na sociální zabezpečení.

Zlepšují se také podmínky bydlení. Za 4 roky byly odevzdány do užívání téměř 384 tisíce bytů a je reálný předpoklad, že úkoly sedmé pětiletky v bytové výstavbě budou splněny. Vážně však zaostáváme - a to si musíme plně uvědomit - při rekonstrukci, modernizaci a celkové údržbě bytového fondu. Prostě nemáme komplexně dořešeny otázky hospodaření se státním bytovým fondem a se zabezpečením kapacit pro jeho opravy.

Předsednictvo ÚV KSČ a vlády tyto otázky již posuzovaly a stanovily zásady pro vypracování koncepce celkové bytové politiky, která má být schválena v souvislosti s přípravou osmé pětiletky.

Pokročili jsme rovněž v oblasti péče o životní prostředí. V minulém roce bylo dokončeno 55 významnějších ekologických staveb a v tomto roce plánujeme zahájení dalších 68 staveb k ochraně životního prostředí s rozpočtovými náklady 2,5 mld. Kčs. Prostředky soustřeďujeme k prioritnímu řešení nepříznivého stavu v nejvíce ohrožených oblastech Severočeského kraje, hlavního města Prahy, hlavního města SSR Bratislavy a ostravské aglomerace.

Těmito novými stavbami nemůže být samozřejmě naše společná péče o životní prostředí vyčerpána. Je nezbytné, aby k jejímu zlepšení přispívali v rámci svých prostředků i možností všichni, průmyslové i zemědělské podniky, národní výbory i samo obyvatelstvo.

Zmínil jsem se již o tom, že nejrychleji rostoucí složkou životní úrovně byla v uplynulých čtyřech letech společenská spotřeba. V tom jsou obsaženy i výdaje, které vyplývají z naší soustavné péče o další rozvoj vzdělanosti, kultury a zdraví našeho lidu. Dovolte proto několik slov i k těmto otázkám.

Především jsme v součinnosti s vládami republik pokračovali v přestavbě výchovně vzdělávací soustavy. Nový školní zákon spolu se zákony národních rad o školských zařízeních a státní správě ve školství vytvářejí právní předpoklady pro dovršení změn v základním a středním školství.

Byla schválena řada opatření ke zkvalitnění plánování potřeby absolventů, k jejich plynulému umísťování a k efektivnějšímu využívání získaného vzdělání a kvalifikace.

To je o to důležitější, že v příštích letech budeme rozmisťovat ročníky mnohem početnější.

Probíhající školní rok je výjimečný proto, že poprvé jsou zařazeni do povinné desetileté docházky všichni absolventi základní školy, tedy celý populační ročník.

Zvláštní pozornost, zejména z hlediska prostorového, materiálního a kádrového vyžaduje zabezpečení přípravy dělnické mládeže ve středních odborných učilištích. Zde stále přetrvávají některé problémy - i když mnohé se vyřešily - které musí příslušné resorty důsledněji a odpovědněji řešit.

V procesu výchovy socialistického člověka má své nezastupitelné místo kultura. O jejím rozkvětu svědčí i minulý Rok české hudby, který po Roce divadla demonstroval doma i v zahraničí vysokou vyspělost obou našich národních kultur. V mezinárodním měřítku to potvrdily i nedávno ukončené Dny československé kultury v SSSR, které dokumentovaly vysokou úroveň našich bratrských zemí.

Jsme přesvědčeni, že i letošní významná výročí budou inspirovat celou uměleckou frontu k novým tvůrčím činům a dílům, která budou reagovat na potřeby dneška a obohatí život celé naší společnosti v budoucnu.

V uplynulém období se vláda několikrát zabývala také dalším zkvalitňováním zdravotnictví. Úspěšně se plní programy boje proti společensky nejzávažnějším nemocem, díky preventivním prohlídkám se zlepšilo včasné zjišťování ranných stadií kardiovaskulárních a onkologických onemocnění. Další pokrok byl rovněž dosažen i v péči o ženu a dítě.

Počet pracujících v průmyslu a zemědělství, kteří mají zajištěnu závodní zdravotní péči, dosáhl v celostátním průměru již 75 %. Pozitivní rovněž je, že přibyla další nemocniční lůžka a do provozu byla dána nová poliklinická zařízení.

Byla schválena koncepce rozvoje materiálně technické základny zdravotnictví v hlavním městě Praze, jejíž postupná realizace má do roku 1990 a 2000 podstatně zlepšit současný neutěšený stav, zvýšit z dosavadních 10 tis. lůžek na téměř 15 tis. počet lůžek v léčebných zařízeních, modernizovat a doplnit špičková zdravotnická zařízení nejmodernější technikou.

V Praze zvlášť, ale bohužel je tomu tak i v některých jiných krajích a okresech, přetrvávají závažné nedostatky v dobudování, rekonstrukci a modernizaci lůžkového fondu v nemocnicích. Jsou potíže s projektovou a investorskou přípravou, se zabezpečením stavebních kapacit pro řadu významných zdravotnických investičních akcí a málokterý objekt - bohužel, je tomu tak, zejména ve velkých městech, je dostavěn ve zdravotnictví včas.

Zatím se výrazněji nesnižují objednací a čekací doby na vyšetření a ošetření, a pacienti si na to právem stěžují. Problémy opakující se téměř každý rok, existují v zásobování obyvatelstva potřebnými léky. Tuto otázku vždy, tedy každý rok, operativně řešíme, ale bude třeba konkrétněji reagovat na hlavní příčiny tohoto stále se opakujícího jevu zřejmě již v samotném plánovacím procesu.

Přes růst léčebné preventivní péče přetrvávají nadále podstatné rozdíly v technické a přístrojové vybavenosti jednotlivých lékařských oborů, což se promítá i do jednotlivých územních rajónů, okresů a krajů.

V současné době se za účasti výrobních resortů připravuje program rozvoje, výroby a zabezpečení zdravotnické techniky, jehož realizace by uvedené problémy měla odstranit nebo alespoň podstatně zmírnit. Zároveň je však třeba dbát, a to je důležitý úkol ministerstev zdravotnictví i příslušných národních výborů, zvláště krajských a okresních, aby zdravotnická technika byla účelně rozmisťována a efektivně využívána. Dosud zde vládne velká protekce a veliký subjektivismus.

Zdraví a fyzická zdatnost lidí mají v dnešním uspěchaném světě stále rostoucí význam. Proto oceňujeme rozvoj masové tělovýchovy, který se v současné době s velmi dobrými výsledky projevuje v okresech, obcích, na závodech, školách a dalších místech zvláště při přípravě letošní spartakiády. Veliký zájem a úsilí cvičenců znovu potvrzuje, že zásluhou tělovýchovných orgánů a organizací, složek Národní fronty, národních výborů, odborů a především zásluhou tisíců dobrovolných pracovníků a organizátorů se nám daří úspěšně rozvíjet bohaté tradice masového tělovýchovného hnutí. Rád bych za všechnu tuto obětavou práci upřímně poděkoval a popřál cvičencům i organizátorům spartakiády 85 plný zdar.

Soudružky a soudruzi, předmětem trvalé pozornosti vlády jsou i otázky socialistické zákonnosti a přizpůsobování našeho právního řádu potřebám, které vyplývají zejména z procesů, probíhajících v národním hospodářství. Z těchto hledisek posuzujeme v současné době účinnost a užitečnost resortních norem, které jen v této pětiletce představují přes 90 % vydaných právních předpisů. Chceme zastavit jejich neodůvodněný růst a přijali jsme k tomu komplexní opatření, která by měla vést jednak k celkovému zkvalitnění jejich tvorby a zároveň ke zrušení značného počtu těch, které ztratily svůj význam. Jak dobře víte, spolu s ÚRO se již delší dobu zabýváme možnostmi vytvořit podmínky pro účinnější řízení výroby, důslednější prosazování intenzifikačních faktorů, plnější využívání pracovních sil a zvyšování pracovní kázně. Přitom vycházíme z analýzy zákoníku práce a s ním souvisejících předpisů. Práce pokročily tak, že po společném posouzení příslušných dokumentů s ÚRO bude možné připravit odpovídající návrhy na potřebné změny.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP