odzbrojení, zvláště v nenukleární
oblasti a spolupráci, která učiní
proces uvolnění reálným. V tomto duchu
jsme vystupovali na desítkách jednání,
jejichž čestnost, zvláště v bilaterálních
rozhovorech, značně vzrostla.
A to je kurs, který vláda ČSSR
bude sledovat i nadále.
To znamená především se
rozhodně zasazovat o zastavení rozmisťování
amerických raket v západní Evropě,
o prosazování bezjaderných pásem na
našem kontinentě, o prosazení Smlouvy o vzájemném
nepoužití síly a zachování mírových
vztahů mezi zeměmi Varšavské smlouvy
a Severoatlantického paktu. A naším konečným
cílem je přitom stav skutečného odzbrojení,
zákazu a zničení zbraní, zvláště
všech zbraní nukleárních.
Soudružky a soudruzi poslanci, stále
platí, že úhelným kamenem československé
zahraniční orientace je spojenectví se Sovětským
svazem a bratrskými socialistickými zeměmi,
s nimiž jsem členy obranného svazku Varšavské
smlouvy, který vkrátku oslaví 30. výročí
existence. Na nedávném setkání vedoucích
představitelů zemí Varšavské
smlouvy v Moskvě na úrovni generálních
tajemníků komunistických a dělnických
stran bylo v této souvislosti správně konstatováno,
že "upevnění jednoty a semknutosti bratrských
zemí a zintenzívnění koordinace jejích
akcí na mezinárodním dějišti
nabývá zvláštního významu".
Proto nejvyšší orgány ČSSR vyjádřily
zásadní souhlas s návrhem na prodloužení
platnosti této smlouvy, neboť ji právem považujeme
za jeden z rozhodujících faktorů strategické
vojenské i politické rovnováhy.
Vedle osvědčených, desítiletími
spolupráce prověřených politických,
společenských a vojenských aspektů
součinnosti, nabývají na důležitosti
rozmanité kontakty hospodářské, dnes
hlavně vyšší formy socialistické
vzájemnosti, integrační procesy včetně
úzké spolupráce na poli vědy a techniky.
To jsou zásady, jimiž se řídíme
ve stycích se socialistickými státy.
Naše zahraniční působení
je dlouhodobě orientováno na rozvojový svět,
v němž máme mnoho dobrých přátel,
ale i významných politických a hospodářských
partnerů. Rozšiřovat tyto styky budeme především
se zeměmi, jež nastoupily pokrokovou cestu vývoje
s tím, že podle svých možností
chceme být nápomocni při náročné
společenské přestavbě těchto
zemí, v zápasech, které vedou se silami reakce,
nadnárodních monopolů a s imperialistickým
vměšováním. Přitom posilujeme
spolupráci se všemi státy, které sledují
antiimperialistické a protiválečné
cíle kdekoliv na světě. Proto stojíme
pevně na straně Kambodže a Afghánistánu,
které hájí suverenitu své země.
Proto prosazujeme právo na sebeurčení palestinského
lidu, jemuž mírové urovnání na
Blízkém východě by mělo poskytnout
možnosti vytvoření vlastního státu.
Proto podporujeme mírové řešení
irácko-iránského konfliktu. Proto požadujeme
vykořenění rasismu a apartheidu na jihu Afriky.
Principy soužití států
s rozdílným společenským zřízením
určují rozsah a úroveň styků
s vyspělými kapitalistickými zeměmi,
s nimiž navíc máme zčásti i společné
hranice a rozvinuté styky v řadě oblastí.
Jsme přesvědčeni, že jedinou rozumnou
politikou je vzájemně výhodná spolupráce
a přísné respektování zásady
nevměšování, což ve svých
důsledcích znamená se rovněž
vzájemně neohrožovat. Proto odmítáme
projevy, které zpochybňují platnost hranic
v Evropě a hlasy revanšismu, ať znějí
odkudkoliv. Za neslučitelné s mírovou budoucností
Evropy považujeme rozšiřování počtu
amerických raket středního doletu a program
hvězdných válek. Naopak cesta užitečné
spolupráce a mírového soužití
vyžaduje plně ozdravit politické ovzduší,
obnovit stav důvěry a vést dialog o všech
složitých otázkách doby s cílem,
aby bylo lidstvu zajištěno základní
právo, právo na život.
Internacionální odpovědnost
naší země vůči socialismu, vůči
míru, za odvrácení nukleární
katastrofy vyjádřil za nás všechny generální
tajemník ÚV KSČ a prezident Československé
socialistické republiky když řekl: "Československo
bude i nadále přispívat k tomu, aby naše
politická, ekonomická a obranná síla
se upevňovala."
Spolu se Sovětským svazem a bratrskými
zeměmi budeme prosazovat mír, odzbrojení
a soužití zemí rozdílného společenského
zřízení, jako jedinou rozumnou alternativu
politiky naší epochy.
Soudružky a soudruzi poslanci, hlavní
pozornost federální vlády byla a je soustředěna
ke zvládnutí efektivního a dynamického
rozvoje našeho národního hospodářství.
Usilovali jsme o naplnění strategické linie,
kterou pro sociálně ekonomickou oblast vytyčil
XVI. sjezd Komunistické strany Československa.
Vzhledem k tomu, že výsledky loňského
roku byly široce publikovány ve zprávě
Federálního statistického úřadu,
omezím se pouze na charakteristiku základních
vývojových tendencí a konkrétních
aktuálních úkolů, kterým společně
musíme věnovat pozornost.
Vám, poslancům Federálního
shromáždění, je dobře známo,
za jakých okolností jsme vstupovali do této
pětiletky a s jakými těžko předvídatelnými
vlivy jsme se, zejména v jejím počátečním
období, setkali. Proto chci připomenout nejzávažnější
z nich.
V důsledku krize v kapitalistických
státech a podstatného zrychlení vědeckotechnického
rozvoje se výrazně zostřila konkurence, především
na světovém trhu výrobků zpracovatelského
průmyslu.
Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých
let došlo ve světovém hospodářství
k podstatnému zvýšení cen surovin, čímž
se dále rozevřely nůžky mezi cenami
těchto, povětšinou námi dovážených
zdrojů a, cenami hotových výrobků,
které převážně vyvážíme.
V tomto období také nová americká
administrativa v rámci své politiky konfrontace
a boje proti socialismu sáhla k hospodářským
sankcím a širokému vějíři
diskriminačních opatření, která
v různé míře a v různých
oblastech praktikovali i jejich západní spojenci.
Nešlo pouze o embargo na vývoz špičkové
technologie do socialistických zemí a další
administrativní restrikce, ale zvláště
o omezování přístupu k zahraničním
úvěrům.
Z hlediska vnitřních podmínek
reprodukčního procesu se projevovalo u nás
doma jisté zpoždění v adaptaci naší
ekonomiky na změněné vnější
podmínky, zejména z hlediska účinnějšího
využívání intenzifikačních
faktorů růstu. Přitom možnosti extenzívního
způsobu hospodaření, jak bylo již konstatováno
na XVI. sjezdu KSČ, byly v podstatě vyčerpány.
Za této situace zvolily ústřední
výbor strany a federální vláda velmi
náročný postup, jehož podstata spočívala
ve zpomalení ekonomického růstu v prvých
dvou letech pětiletky, v zájmu posílení
celkové rovnováhy a vytvoření podmínek
pro účinnější využívání
intenzifikačních faktorů rozvoje v dalších
letech.
Páteří tohoto řešení
bylo především podstatné omezení
materiálových, investičních a zejména
energetických vstupů do reprodukčního
procesu. Vzhledem k celkové situaci na devizových
trzích jsme se současně rozhodli pro rychlejší
postup v oddlužování ve volných měnách,
omezili jsme přijímání zahraničních
úvěrů a prováděli úspornou
dovozní politiku.
V žádné předchozí
pětiletce jsme nepracovali s tak rozsáhlým
omezením zdrojů surovinových, energetických,
investičních i devizově finančních.
Byly to však v dané době nezbytné, praktické
kroky, které spoluvytvářely mnohem náročnější
ekonomické prostředí a ve značné
míře usměrňovaly reprodukční
proces k vyššímu zhodnocování zdrojů,
k vyšší hospodárnosti. A není pochyb
o tom, že této orientaci napomáhaly i změny
v hospodářském mechanismu, zakotvené
v Souboru opatření ke zdokonalení plánovitého
řízení.
Souhrnné výsledky za uplynulá
čtyři léta pětiletky potvrzují,
že zvolený postup byl správný a přinesl
své plody. Navíc pak zcela názorně
svědčí o možnostech a schopnostech našeho
hospodářství vyrovnávat se s kvalitativně
novými náročnějšími úkoly
dnes i v budoucnu.
Především se podařilo podle
záměrů obnovit dynamiku ekonomického
růstu při snížených vstupech
do reprodukčního procesu. V loňském
roce jsme dosáhli nejvyššího vzestupu
národního důchodu. Jeho objem činil
bezmála 543 mld. Kčs, což znamená, že
za 4 léta pětiletky vzrostl národní
důchod o 7,5 %. Letošním ročním
plánem jsou vytvořeny reálné předpoklady,
aby růst národního důchodu stanovený
sedmou pětiletkou byl zabezpečen.
V souladu s naším záměrem
se daří snižovat zadluženost ve volných
měnách. Je zcela reálné, že ke
konci roku 1985 budou naše závazky a pohledávky
vůči nesocialistickým zemím vyrovnány.
A pokud jde o socialistické země, udržujeme
s nimi po celou pětiletku vyrovnanou devizovou pozici.
To vše představuje velký vklad
pro hospodaření v příštích
letech, neboť jsme tím vším získali
poměrně solidní manévrovací
prostor, který můžeme a chceme v optimální
míře využít.
K obnovení vnější a k posílení
vnitřní ekonomické rovnováhy nesporně
přispělo i to, že se nám poměrně
úspěšně daří realizovat
naše cíle i v zemědělsko-potravinářském
komplexu. Zabezpečení výživy obyvatelstva
se v podstatě stalo záležitostí růstu
vlastní zemědělské produkce. Předstih
růstu rostlinné výroby m. j. umožnil
minimalizovat dovozy krmiv i bílkovinných komponentů,
takže proti minulým pětiletkám došlo
k jejich řádovému snížení.
To vše je důsledek dlouhodobě působících
faktorů, jež podněcují efektivní
růst rostlinné i živočišné
výroby a zvyšují výkonnost a iniciativu
lidí, kteří trvale spojují svůj
život s rozvojem socialistické velkovýroby.
Je to zároveň důsledek plné podpory,
kterou strana dává a dále chce dávat
a nadále poskytovat procesu intenzifikace našeho socialistického
zemědělství.
Dosažené výsledky v národním
hospodářství jsou výrazem i toho,
že se učíme lépe hospodařit se
surovinovými, materiálovými i energetickými
zdroji. Je možné říci, že sice
ne všichni, ale přece jen značná část
pracovníků pochopila, že ve vysokém
zhodnocování zdrojů spočívá
klíč k soustavnému růstu národního
bohatství, hmotné a kulturní úrovně
našeho lidu. Tato skutečnost se v průběhu
dosavadního plnění úkolů sedmé
pětiletky projevila ve změně tendencí
jak pokud jde o vývoj společenské produktivity
práce, tak pokud jde o podíl výrobní
spotřeby na společenském produktu.
Po určité stabilizaci tohoto podílu
se v této pětiletce prosadila tendence k jeho poklesu.
Nesporně k tomu přispěly i úspory
dosažené na základě reálných
cílových programů ke zhospodárnění
spotřeby paliv, energie a kovů.
Souhrnně řečeno - materiálová
náročnost společenské výroby
má klesající tendenci. V loňském
roce se například snížila o 0,7 %. Je
tu ovšem třeba přiznat, že jsme v plánech
počítali s vyšším poklesem. Proto
si klademe pro letošní rok v této oblasti mnohem
náročnější úkoly. Je si
třeba uvědomit, že v uplynulém období
se tendence k růstu úspor opírala ve značné
míře o snáze mobilizovatelné rezervy
a že se v potřebném rozsahu neprosadila opatření
realizovaná na bázi vědeckotechnického
rozvoje, tedy komplexní opatření zajišťující
vyšší zhodnocování paliv, energií,
surovin a materiálů.
Je zřejmé, že musíme v
řídící činnosti a v soustavě
řízení vůbec ještě naléhavěji
zvýraznit orientaci na podstatné zlepšení
celkového hospodaření, na snižování
výrobní spotřeby, neboť její
úroveň je z hlediska mezinárodních
srovnání stále ještě v Československu
nepřiměřeně vysoká. Potřebujeme
takové ekonomické prostředí, podněty
i sankce, které k tomu budou ještě účinněji
působit. Tomu musí odpovídat i reálná
moderní normotvorná základna i komplexní
podmínky - morální i materiální
- pro stimulování a uplatnění tvůrčí
invence projektantů, konstruktérů, technologů,
vynálezců, zlepšovatelů a zvláště
celých pracovních kolektivů.
Požadavek vysoké hospodárnosti,
snižování materiálové náročnosti
často adresujeme pouze průmyslu, ale to bychom věc
velmi zjednodušovali.
Imperativ vysokého zhodnocování
všech vstupů je všeobecný, platí
pro všechna odvětví i oblasti výrobní
i nevýrobní sféry a je nedělitelně
spjat s vysokou kvalitou a užitečností produkce
i veškerých činností. Pod tímto
zorným úhlem je nutné hodnotit i výsledky
zemědělství, stavebnictví, dopravě,
ale i ve vědeckovýzkumné základně,
ve službách, v bytovém hospodářství,
ve školství, zdravotnictví, až po vlastní
státní správu.
Soudružky a soudruzi, v uplynulém období,
zejména v minulém roce, jsme docílili příznivých
výsledků v oblasti podnikového hospodaření,
v rentabilitě, snižování celkových
nákladů a v růstu zisku našich podniků.
S tímto vývojem podnikového hospodaření
však nekoresponduje efektivnost zahraničního
obchodu a míra zhodnocování našich výrobků
na zahraničních trzích, ale částečně
i na vnitřním trhu.
Za čtyři roky pětiletky došlo
k poklesu směnných relací mezi cenami vyváženého
a dováženého zboží, a to ve vztahu
k socialistickým i nesocialistickým zemím.
Je jisté, že zde působí některé
faktory - vývoj světových cen, vzestup kursu
dolaru a z toho vyplývající negativní
důsledky na kapitalistických trzích, které
pochopitelně my nemůžeme změnit. My
musíme působit na vnitřní příčiny
negativního vývoje efektivnosti. A zde jde hlavně
o pomalou přizpůsobivost výrobců,
nedostatečnou technickoekonomickou úroveň
i kvalitu výrobků a existují zřejmě
i rezervy v komerční práci.
Vůči nesocialistickým zemím
se příznivě vyvíjí efektivnost,
vyjadřovaná i jinými ukazateli. Potvrzuje
to například podíl mezi dosahovanou zahraniční
cenou a velkovýrobní cenou, který se snížil
za čtyři roky této pětiletky zhruba
o 15 bodů. I cena, kterou realizujeme za 1 kg vyvážené
produkce, se postupně snižuje. To má samozřejmě
vliv na úroveň národního důchodu
a na zhoršování stavu zahraničního
obchodu ke státnímu rozpočtu.
Je nesporné, že ztráty v efektivnosti
nelze trvale nahrazovat vývozem výrobků s
nižším stupněm zpracování.
Změnit dosavadní tendence vyžaduje
realizovat komplex věcných a systémových
opatření. Velkou důležitost přikládáme
užší součinnosti mezi výrobou a
zahraničním obchodem, zpracování a
následné realizaci jejich společných,
dlouhodobých proexportních programů na bázi
aplikace vědeckotechnického pokroku ke zvýšení
a zefektivnění vývozu důležitých
položek a sortimentů, ke zlepšení vývozní
struktury a technické úrovně výrobků.
V systému řízení počítáme
s propojením výsledků zahraničního
obchodu s hospodářským výsledkem z
tuzemské činnosti.
Budeme cenově podněcovat pouze výrobu
efektivně realizovatelnou na náročných
zahraničních trzích a znevýhodňovat
výrobu z tohoto hlediska zaostávající.
Požadavky intenzifikace nás vedou k tomu,
že musíme věnovat mnohem větší
pozornost takové důležité otázce,
jakou je využití základních fondů
- staveb, strojů, zařízení. V uplynulém
období jsme do nich investovali značné zdroje.
Svědčí o tom fakt, že vybavenost pracovníků
výrobními základními prostředky
se v letech 1980 - 1984 zvýšila o 21,6 %. Jejich účinnost
se však dále snižuje, i když v posledních
dvou letech značně pomalejším tempem.
Přesto pokles účinnosti za čtyři
roky pětiletky činí 14 %. Využití
strojů a zařízení dosahuje v průměru
jen 66 % z dvousměnného použitelného
časového fondu. V této oblasti máme
nesporné rezervy, které lze uvést do pohybu
hlavně cestou ekonomického tlaku, který vytvoří
takové podněty a podmínky, z nichž bude
vyvěrat mnohem vyšší zájem podniků
na plnějším využití svěřených
prostředků. Pochopitelně potřebné
předpoklady musí být vytvořeny již
v systému plánování, kde se nám
stále nedaří - a to je třeba si přiznat
- sladit odpovědnost a pravomoc centra s potřebnou
motivací a prostorem pro rozvoj iniciativy pracovních
kolektivů na závodech a podnicích.
Naše úsilí o zvyšování
úlohy stimulačních faktorů, zejména
hmotné zainteresovanosti na konečných výsledcích
musí být ovšem spojeno s mnohem přísnější
kontrolou míry kvality práce, musí jíž
ruku v ruce s upevňováním kázně
a pořádku. My přece nemůžeme
zavírat oči před skutečností,
že úroveň disciplíny a odpovědnosti
každého jednotlivce na svěřené
prostředky a stanovený úkol není v
mnoha případech dobrá. A všeobecné
výzvy, stejně tak jako uhýbání
před těmito problémy, tu mnoho nepomohou.
Upevnění kázně a odpovědnosti
je záležitost zcela konkrétní. Jedinou
cestou k řešení je vyšší kvalita
celého systému řízení; od vysoké
organizovanosti až po přísné sankce.
Předpokládá to ovšem také adresnost
a konkrétnost, nebát se ukázat a postihnout
nositele nepořádku a nekázně. A v
tomto směru mají nezastupitelnou úlohu řídící
pracovníci i pracovní kolektivy, pochopitelně
za podpory politických a společenských orgánů
a organizací.
Jsme jistě všichni zajedno v tom, že
smyslem veškeré naší činnosti je
lepší uspokojování potřeb národního
hospodářství, celé společnosti
i jednotlivců. Proto klademe takový důraz
na soulad struktury vyráběné produkce se
strukturou spotřeby, protože jestliže výrobky
nenajdou užití, tak koneckonců dochází
k plýtvání společenskou prací,
k nedostatkům v rovnováze národního
hospodářství. Jde nám hlavně
o to, aby se vynaložená práce neumrtvovala
v neúčelných zásobách nebo
v přírůstcích nedokončené
investiční výstavby. Navíc máme
stále co činit s tím, že některé
nové výrobní kapacity nejsou využívány
na úrovni projektovaných parametrů, že
stroje, ať už dovezené či z domácí
produkce, jsou opožděně předávány
do užívání.
Proto je stále aktuální, abychom
v celém hospodářském mechanismu, po
celé ose řízení, zamezovali růstu
nežádoucích zásob, zejména hotových
výrobků a urychlovali jejich obrátku. Stejně
tak musíme pokračovat ve zdokonalování
řízení investičního procesu.
Všechny řídící články
musí věnovat mnohem větší péči
průběhu a organizaci investiční výstavby
s cílem urychlovat dokončování staveb.
Hlavní ovšem je, aby to byly stavby technologicky
moderní, kde výroba bude na patřičné
technickoekonomické úrovni.