Úterý 11. prosince 1984

V novém výcvikovém roce, do kterého jsme 1. listopadem vstoupili, ještě vystupňujeme naše úsilí k výtečnému a dobrému splnění hlavních úkolů výcviku a výchovy. Motivuje nás k tomu především Provolání ústředního výboru Komunistické strany Československa, ústředního výboru Národní fronty a vlády ČSSR k 40. výročí vyvrcholení národně osvobozeneckého boje československého lidu a osvobození naší vlasti slavnou Sovětskou armádou.

Dukelský tankový útvar, vyznamenaný Řádem rudé hvězdy, vyzval všechny útvary Československé lidové armády k výtečnému a dobrému splnění úkolů Rozkazu MNO pro přípravu vojsk ČSLA ve výcvikovém roce 1984-1985. Tato má mezi příslušníky armády širokou odezvu a byla postupně přijata všemi útvary.

Významnou oblastí socialistického soutěžení v armádě je hospodárná spotřeba materiálních hodnot svěřených příslušníkům ČSLA do užívání. Náročně je vedena kontrola hospodaření s vydělenými finančními limity. Úspěšně jsou plněny úkoly vynálezectví a zlepšovatelství. Celkový společenský prospěch v prvních třech letech 7. pětiletky v ČSLA činí více než jednu miliardu Kčs.

Armáda není pouze spotřebitelem, nýbrž i výrobcem hodnot. V rámci svých možností přispívá k rozvoji naší ekonomiky i celé společnosti. Výrobní hospodářská jednotka Vojenské lesy a statky dosahuje vedle těžby dřeva přibližně stejný objem zemědělské výroby jako náš průměrný zemědělský okres.

Jen v uplynulém výcvikovém roce bylo příslušníky ČSLA odpracováno v našem národním hospodářství téměř 700 tis. pracovních dnů při nasazení více než 2 tis. vozidel a další techniky. Bylo to především při zabezpečování úkolů resortu ministerstva paliv a energetiky, při výstavbě jaderných elektráren, při sklizňových pracích v zemědělství, či údržbě železničního svršku. Důležité úkoly plní i podnik Vojenské stavby.

Produkcí téměř dvou set pomocných zemědělských hospodářství našich vojenských útvarů jsme z 50 % samozásobiteli vepřovým masem. Dobrých výsledků dosahujeme rovněž v produkci zeleniny, obilovin pro krmné účely a dalších produktů.

Život armády každodenně ovlivňuje spojení vojenských útvarů a kolektivů s územními stranickými a státními orgány a s pracujícími. Cílevědomé upevňování svazku armády a lidu nachází svůj konkrétní výraz v aktivní politické práci téměř čtyřicetitisícového aktivu vojáků ve veřejném a občanském životě. Například v národních výborech pracuje na 8 tisíc příslušníků armády.

Útvary a zařízení ČSLA rozvíjejí patronátní spolupráci se 420 průmyslovými závody, 350 zemědělskými podniky, s více než 2 tisíci učňovskými zařízeními a školami všech stupňů.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, v tomto výcvikovém roce nás, vojáky, očekávají ještě náročnější úkoly, než tomu bylo doposud. Bude možné je splnit jen soustředěným úsilím všech stupňů velení ČSLA, ministerstva národní obrany, ale i územních stranických, státních orgánů a výrobních organizací, které se na řízení výstavby, vyzbrojování a materiálním zabezpečení armády podílejí.

Návrh rozpočtu ministerstva národní obrany na rok 1985 vychází z dosažených výsledků a současně respektuje úkoly, které budou řešeny v období závěrečné etapy uskutečňování sjezdové linie. Chceme vás ubezpečit, že prostředky, které strana a společnost dává armádě k dispozici jsou a nadále budou efektivně využity k zabezpečení úkolů uložených XVI. sjezdem KSČ s přihlédnutím k úkolům vyplývajícím z usnesení Politického poradního výboru, výboru ministrů obrany a doporučení Vojenské rady Spojených ozbrojených sil.

Uvítali bychom kdyby v tomto našem úsilí nás zejména podpořily i podniky a výrobní hospodářské jednotky svými dodávkami pro armádu, a to v požadované kvalitě a sjednaných termínech. Bohužel jsou i takové podniky, které usilují o to, aby si cenami a mnohdy i nízkou kvalitou dodávek pro ČSLA vylepšily svoje celkové ekonomické výsledky. Pomoc bychom potřebovali i v řešení bytové situace vojáků z povolání v některých krajích.

V závěru mi dovolte, vážené soudružky a soudruzi poslanci, abych poděkoval ústřednímu výboru KSČ, jeho předsednictvu a jmenovitě generálnímu tajemníkovi ÚV KSČ a prezidentu republiky soudruhovi G. Husákovi, federální vládě a vám poslancům Federálního shromáždění za péči a pozornost, která je rozvoji naší armády věnována.

Doporučuji, abychom vládní návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1985 schválili. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslanci Matyášovi, který byl poslední z písemně přihlášených řečníků do rozpravy. Žádá ještě někdo z poslanců o slovo? (Nikdo.)

Vyhlašuji rozpravu za skončenou. Můžeme přistoupit k závěrečným slovům. Přeje si závěrečné slovo ministr financí ČSSR s. Lér?

Ministr financí ČSSR L. Lér: Ano.

Předsedající předseda SL V. David: Prosím.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, po vyslechnutí i prostudování rozpravy na dnešním zasedání Federálního shromáždění i při znalosti bohatého myšlenkového materiálu, který prošel jednáním ve výborech, mi dovolte, abych jménem vlády vyslovit ocenění věcnosti a přínosu této rozpravy pro práci naší vlády. Vezmeme si z tohoto jednání poučení a budeme přednesené náměty brát v úvahu, zejména proto, že v rozpravě zazněly některé klíčové otázky, které skutečně rozhodují o budoucnosti naší společnosti, jako je vědeckotechnický rozvoj, soustava řízení, zlepšování zahraniční směny apod.

Nemohl jsem ve svém výkladu vyčerpávajícím způsobem vysvětlit všechny okolnosti, ale myslím, že v rozpravě bylo řečeno mnoho, s čím je třeba souhlasit. Mnoho vystoupení i zpravodajské zprávy byly zaměřeny k vědeckotechnickému rozvoji. Ve svém výkladu jsem se snažil mnohé vysvětlit. Problematika je ale širší a řekl bych, že je pod přísnou stranickou a státní kontrolou, aby se 8. plénum ÚV KSČ skutečně projevilo v urychlené realizaci poznatků vědy a techniky.

Nad rámec toho, co zde zaznělo, bych chtěl doplnit, že celý systém plánování do budoucna nestavíme na nějakých globálních indexech a tempech, ale na propracování cílových programů a státní technické politiky, to znamená na základě opodstatněných strukturálních změn.

Zatím jsem si pro 8. pětiletku stanovili 13 státních cílových programů. Začínají jadernou energetikou a končí druhotnými surovinami, ale jsou v nich zahrnuty i takové cíle, jako je životní prostředí, přepravní systémy apod. Státní plánovací komise a další ústřední orgány pokračují při upřesňování cílových programů a připravují se další věcná, systémová a komplexní opatření.

Chtěl bych také uvést, že vláda se velmi vážně zabývala nejen financováním vědy a techniky a státními cílovými programy, ale také nejužším sepětím tvůrčích sil, které jsou v ČSAV a SAV, na vysokých školách, na pracovištích. Proto přijala vláda 22. listopadu 1984 usnesení o pravidlech pro vytváření a činnost výzkumně výrobních jednotek a vědeckovýrobních sdružení. Mohli jste se dočíst např. o posledním jednání místopředsedy vlády s. Obziny v Sovětském svazu na téma "ROBOT", ale to ještě není všechno. Jsme dohodnuti s předsedou ČSAV soudruhem Kvasilem, soudruhy rektory, že každá tvůrčí iniciativa, která umožní spojit prostředky, aniž bychom je přesně definovali zda jsou to prostředky investiční, neinvestiční, osobní nebo neosobní, bude vyzkoušena a cesta k tomu je otevřena.

V této souvislosti bych chtěl říci, že někdy pod heslem "Věda a technika" nesmíme zapomínat na to, že její součástí je také kvalita. Již dnes je možné mnoho dosáhnout lepší kvalitou výrobků, a to bez bouřlivého rozvoje vědy a techniky. Proto vláda rovněž 2. listopadu projednala materiál o postihu ztrát z nekvalitní výroby, aby každý podnik, organizace, které nepracují kvalitně, pocítily, že ztráta z nejakostní výroby půjde z jejich kapsy a ne na úkol spotřebitelů. Proto vítám rozpravu a náměty, které využijeme v další práci.

V otázce řízení bych chtěl říci a doplnit jen to, o čem jsem již hovořil, že vidíme tuto věc ve dvou polohách. Usilujeme o zkvalitnění centrálního řízení a o posílení pravomoci a odpovědnosti podnikové řídící sféry, jde o proporcionalitu, rovnovážnost, a tím také odpovídám na jedno vystoupení, že nám nejde o jednostranné zvyšování pravomoci jednoho na úkor druhého. Hierarchii odpovědnosti musíme rozdělit tak, aby tam, kde je nejvíce znalostí a informací, se také rozhodovalo.

Byla zde také vyjádřena připomínka poslankyně Šimůnkové k zahraničnímu obchodu. Já s ní plně souhlasím. V našem systému musíme najít takovou praxi, a my stojíme na zásadě, že plán je základem řízení, aby se nestalo, že jsme chtěli vyvést výrobek - teď to řeknu trochu zjednodušeně - stroje za rozdílový ukazatel 150, které místo toho nahrazujeme sortimentem s rozdílovým ukazatelem 30, (to vláda nedovolí), těmito otázkami se musíme vážně zabývat. Musíme hledat metody účinné spolupráce výroby a zahraničního obchodu. Že to není lehké, toho jsme si vědomi, jde o vážnou záležitost. Ve spolupráci s výrobou provedeme vyhodnocení všech ekonomických experimentů, které jsme zaváděli vloni a ověřovali v letošním roce, a předložíme naše poznatky.

Dále bych chtěl říci, že i problémy ekologické a problémy bytové výstavby se budou muset stále výrazněji projevovat ve státním plánu. Proč to říkám? Ve výboru byly vzneseny připomínky, jak lépe vyjádřit určitá specifika ekologie. Není všude stejná. Jsou problematické otázky související se strukturou bytové výstavby a příspěvky na ní, jsou otázky kolik dáváme na ekologii. Z toho si budeme muset vyvodit určité závěry i pro konstrukci příštího rozpočtového zákona, aby v něm bylo lépe než dosud vidět, jak společnost řeší některé základní citlivé otázky životní úrovně lidí v souladu s právními pravidly a pravomocemi, jaké jsou ve generální vládě a v zastupitelských orgánech.

Chtěl bych uzavřít své vystoupení s tím, že toto jednání mohou jménem vlády ocenit jako velký přínos pro naši společnou práci, pro přemýšlení nad otázkami, jak nejlépe vypracovat směrnice pro 8. pětiletku, jak do nich promítnout co možná nekomplexněji všechny aspekty, včetně vazby výroba - obchod. Tady byl příklad česneku. Mohl bych uvádět desítky dalších. Je třeba se nad tím zamyslet, ekonomické vazby upevnit, výrobu dát více do souladu s užitím ve prospěch společnosti, ať již doma, nebo přes zahraniční směnu. Chtěl bych poděkovat za tuto bohatou rozpravu a ujistit, že tato rozprava i diskusní vystoupení ve výborech budou pro vládu cenným podnětem, i určitým vodítkem při řešení konkrétních otázek. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji ministru financí ČSSR s. Lérovi. Žádá o závěrečné slovo společný zpravodaj výborů s. Belko?

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Belko: Áno.

Předsedající předseda SL V. David: Prosím.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Belko: Vážený súdruh predseda, súdružky a súdruhovia poslanci, obsah rozpravy zvýrazňuje potrebu intenzifikácie národného hospodárstva za účelom dosiahnutia zámerov obsiahnutých v návrhu štátneho rozpočtu na rok 1985.

Bude preto potrebné prijať opatrenia i v poslednom roku 7. päťročnice, dôsledne zabezpečiť, aby hlavné ciele schválené na XVI. zjazde KSČ boli úspešne splnené.

Generálny tajomník ÚV KSČ s. Husák v záverečnom slove na 12. zasadaní ÚV KSČ okrem iného povedal (citujem): "Naše úsilie o plnenie a prekračovanie plánu nie je samoúčelné. Jeho zmyslom a cieľom je, aby slúžilo rovnako ako všetka naše práca lepšiemu uspokojovaniu potrieb."

V tomto duchu budeme i my, poslanci Federálneho zhromaždenia, pôsobiť vo volebných obvodoch na presadzovanie týchto zásad v praxi.

Pretože k vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte na budúci rok neboli vznesené zásadné pripomienky, odporúčam tento návrh Snemovne ľudu schváliť v predloženom znení.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslanci Belkovi. Táži se společné zpravodajkyně výborů Sněmovny národů poslankyně Magdalény Vojtekové, žádá-li o závěrečné slovo?

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně M. Vojteková: Áno.

Předsedající předseda SL V. David: Prosím.

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně M. Vojteková: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, vystúpenie poslancov v rozprave k vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 1985 potvrdilo jednotu záujmov našich pracujúcich na úspešnej socialistickej výstavbe našej vlasti.

Štátny rozpočet na rok 1985, ako finančné vyjadrenie cieľov rozvoja národného hospodárstva stimuluje dôležité aspekty intenzifikačného procesu. V názoroch poslancov v dnešnej rozprave sa odrazili aj tie stránky súčasného vývoja, ktoré treba i naďalej zlepšovať.

V tejto súvislosti by som chcela citovať myšlienky súdruha Gorbačeva z jeho prejavu na Všezväzovej konferencii k zdokonaľovaniu rozvinutého socializmu a ideologickej práce strany, keď povedal: "Najdôležitejšou sférou vynakladania síl v ideologickej práci, rovnako ako v celej činnosti strany s ľuďmi bola a zostáva ekonomika. Proces jej intenzifikácie musí nadobudnúť naozaj všeľudový charakter a taký politický význam, aký mala svojho času industrializácia krajiny."

V intenciách dosiahnutia týchto cieľov sa nieslo i nedávne 12. zasadanie ÚV KSČ; k realizácii jeho záverov v praxi sme sa i my v rozprave hlásili.

Vážené súdružky a súdruhovia, v rozprave neboli také názory, ktoré by mali vplyv na zmenu obsahu vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte čs. federácie na rok 1985. Preto odporúčam Snemovni národov jeho prijatie v znení obsahu parlamentnej tlače č. 154.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Vojtekové. Vážené soudružky a soudruzi můžeme přistoupit k hlasování o předloženém vládním návrhu. Při schvalování vládního návrhu zákona o státním rozpočtu československé federace platí podle článku 42, odst. 2, písm. E) ústavního zákona o československé federaci zákaz majorizace.

V zasedacím sále je přítomno 172 poslanci Sněmovny lidu, 66 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice a 66 poslanců zvolených ve Slovenské socialistické republice. Podle článku 40 ústavního zákona o československé federaci obě sněmovny jsou schopné se usnášet. Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z poslanců této sněmovny souhlasí s vládním návrhem zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1985 podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

S návrhem vyslovili souhlas přítomní poslanci Sněmovny lidu.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů, kteří byly zvoleni v České socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s vládním návrhem zákona doporučeným společnou zpravodajkou výborů Sněmovny národů, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Také nikdo.

S vládním návrhem zákona vyslovili souhlas všichni přítomní poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů, kteří byli zvoleni ve Slovenské socialistické republice.

Kdo z těchto poslanců souhlasí s vládním návrhem zákona doporučeným společnou zpravodajkou výborů Sněmovny národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

S vládním návrhem zákona vyslovili souhlas také všichni přítomní poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice.

Sněmovna národů schválila návrh zákona jednomyslně.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo zákon o státním rozpočtu československé federace na rok 1985.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP