Středa 20. června 1984

V této souvislosti je třeba konstatovat, že přes celkově pozitivní tendence ve vývoji maloobchodního obratu a situaci na vnitřním trhu přetrvávají problémy v nabídce především průmyslového zboží, kde se v žádoucí míře nedaří zvyšovat dodávky nedostatkových druhů zboží, zrychlit inovační procesy, snižovat neprodejné zásoby zboží. Uvedené skutečnosti se pak nepříznivě projevují i ve vývoji daně z obratu.

Významnými činiteli růstu životní úrovně a zlepšování životního prostředí jsou výdaje na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo, hrazené ze státních rozpočtů a z rozpočtů národních výborů. Tyto výdaje zajišťují zejména úkoly na úseku sociální a kulturní politiky, především ve školství, zdravotnictví, sociálním zabezpečení, kultuře, v tělesné výchově a sportu a v oblasti komplexní bytové výstavby.

Výdaje státního rozpočtu na společenskou spotřebu obyvatelstva se vyvíjejí v souladu se záměry 7. pětiletky a stanovené finanční politiky. Tyto výdaje vycházejí z možností národního hospodářství a z požadavku maximální hospodárnosti při jejich vynakládání.

Převážná část výdajů se realizuje v oblasti rozpočtů národních výborů, které iniciativně, v souladu se svými pravomocemi, využívají rovněž vlastních doplňkových zdrojů k urychlování plánovitého uspokojování potřeb nevýrobní sféry podle místních podmínek.

Celkový objem neinvestičních výdajů na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo ze státních rozpočtů a rozpočtů národních výborů dosáhl v loňském roce 147,8 mld. Kčs, což je o 2,9 % více než v roce 1982.

Na sociální zabezpečení to bylo 80,8 mld. Kčs, a to je více o 3,7 %. V rámci těchto výdajů vykazují nejvyšší přírůstek výdaje na důchodové zabezpečení, které se zvýšily téměř o 2 mld. Kčs a dosáhly částky téměř 50 mld. Kčs. Počet vyplácených důchodů ke konci loňského roku dosáhl 3922 tis. důchodů a průměrná výše starobního důchodu dosáhla částky 1282 Kčs.

U výdajů na nemocenské pojištění v celkové výši 26 mld. Kčs byl nejvyšší růst proti roku 1982 zaznamenán u výdajů na nemocenské dávky vlivem vysokého průměrného procenta pracovní neschopnosti. Naopak jen mírně rostou přídavky na děti a ostatní propopulační výdaje ze státního rozpočtu v důsledku pokračujícího poklesu porodnosti zejména v České socialistické republice.

Celkem tyto výdaje dosáhly v loňském roce částky 17,5 mld. Kčs; včetně dalších peněžních a naturálních forem a různých slev představuje společenská pomoc rodinám s dětmi částku 36,6 mld. Kčs.

Zvýšení neinvestičních výdajů na školství v loňském roce činilo 2,6 % a jejich celkový objem činil 24,6 mld. Kčs. To dokumentuje hmotnou a finanční podporu a náročnost úkolů v této oblasti, ovlivňovanou především zkvalitňováním materiálních podmínek výuky a zabezpečováním nové výchovně vzdělávací soustavy. Zvýšenou potřebu materiálových výdajů ovlivňují silné populační ročníky základních škol. Dalším faktorem růstu finančních prostředků je dražší provoz v modernizovaných objektech. Část zvýšených výdajů v oblasti školství řízeného národními výbory souvisí s realizací vládních usnesení o vysílání dětí do škol v přírodě. V loňském roce dosáhly výdaje na školy v přírodě částky 448 mil. Kčs.

Neinvestiční výdaje na zdravotnictví dosáhly v loňském roce téměř 23 mld. Kčs. Jejich přírůstek činil 4,2 %. V tomto vývoji se v souladu s usnesením XVI. sjezdu KSČ promítá úsilí o budování materiálně technické základny, která podmiňuje zkvalitnění zdravotnické péče. Orgány hygienické služby se soustředily na problémy ochrany životního a pracovního prostředí a plnily opatření k omezování virových chorob. Došlo k dalšímu rozšiřování obvodní pediatrické, gynekologické a stomatologické péče. Do provozu byly uvedeny nové nemocniční komplexy. Pro zlepšení diagnostiky mělo velký význam budování sítě oddělení společných vyšetřovacích a léčebných složek. Výrazným faktorem růstu výdajů na zdravotnictví jsou prostředky na zabezpečení léků a speciálního zdravotnického materiálu, které v loňském roce dosáhly částky celkem 6,2 mld. Kčs a vzrostly o 5,8 %.

Na kulturu jsme v loňském roce vynaložily 4,7 mld. Kčs; je to o 3,4 % více než v roce 1982. Tyto výdaje byly určeny na činnost a rozvoj sítě kulturních zařízení, na financování kulturních těles, asanaci historických částí měst apod. Na údržbu kulturních objektů a památek bylo na úseku řízeném národními výbory v loňském roce vynaloženo v ČSR 570 mil. Kčs a v SSR 264 mil. Kčs.

Významnou úlohu hrají prostředky státního rozpočtu při financování bytové výstavby a bytového hospodářství. V loňském roce dosáhly celkové výše 23,8 mld. Kčs a rozpočet byl překročen o více než 1 %. Z toho činily investiční výdaje na bytovou výstavbu 12,5 mld. Kčs, státní příspěvek na družstevní bytovou výstavbu 4,3 mld. Kčs a na individuální bytovou výstavbu 0,8 mld. Kčs. Úhrada ztráty podnikům bytového hospodářství dosáhla částky 4,6 mld. Kčs. Bylo dokončeno celkem přes 95 tisíc bytů, z toho přes 35 tisíc bytů pro nábor a stabilizaci pracovních sil.

Stále větší pozornost je třeba věnovat otázkám životního prostředí, především stavbám a zařízením nezbytným pro zlepšení kvality ovzduší a vodních toků v nejexponovanějších místech naší republiky. Je nezbytné, aby se tyto otázky staly záležitostí řídících orgánů všech stupňů, protože jejich řešení vyžaduje komplexní a jednotný přístup jak při využívání existujících zařízení, tak i při rozhodování o investiční výstavbě a její struktuře v dalších letech.

Soudružky a soudruzi, po letech 1981 a 1982, která se vyznačovala poměrně pomalým tempem hospodářského rozvoje, se v loňském roce podařilo dosáhnout jeho žádoucího zrychlení. Tuto pozitivní tendenci chceme udržet i nadále.

Jak ukazují dosavadní výsledky za prvních pět měsíců tohoto roku, daří se tento záměr realizovat. Urychlený rozvoj naší ekonomiky i životní úrovně pokračuje a co je zvláště důležité, postupně se posiluje i intenzifikace ekonomických procesů.

Za pět měsíců letošního roku se objem průmyslové výroby zvýšil o 4,8 %, stavebních prací o 2,7 %, nákup masa o 7 %, mléka o 4,3 % a vajec o 5,7 %. Všechna tato tempa jsou vyšší než počítá státní plán na letošní rok. Platí to i o zahraničním obchodu, především se socialistickými státy, který dále rychle roste.

Ve vývoji nákladů převažují pozitivní tendence minulého roku, což se promítá do poměrně vysoké nadplánové tvorby zisku. Rovněž peněžní příjmy a výdaje obyvatelstva rostou rychleji než bylo plánováno. Na vnitřním trhu se daří uspokojovat potřeby obyvatelstva, prodej potravin i průmyslového zboží probíhá plynule, bez zjevných výkyvů.

Plánované záměry se tedy daří v řadě úkolů významně překračovat. Tento vývoj však nepřeceňujeme, již proto ne, že plánované úkoly na letošní rok zřejmě nevyčerpaly naše možnosti. Proto bylo možno, jak to také rozhodlo 10. zasedání ÚV KSČ, přikročit k vyhlášení cílových úkolů a dalších opatření, která svým charakterem znamenají zprogresívnění úkolů pro hospodářskou sféru.

K jejich realizaci, jakož i ke splnění všech plánovaných úkolů letošního roku a celé pětiletky, je třeba zaměřit iniciativu pracujících a socialistickou soutěž. Významným podnětem pro to je Provolání ÚV KSČ a ústředního výboru Národní fronty ČSSR a vlády ČSSR ke 40. výročí vyvrcholení národně osvobozeneckého boje československého lidu a osvobození naší vlasti Sovětskou armádou.

Soudružky a soudruzi, zkušenosti loňského roku ukazují, že máme dostatek možností i schopností, abychom pružně a úspěšně řešili nové úkoly a problémy dalšího rozvoje našeho hospodářství a růstu životní úrovně obyvatelstva.

Soudruh Husák v této souvislosti řekl na 10. zasedání ÚV KSČ: "Lidé se někdy ptají, proč si klademe stále vyšší úkoly. Odpověď je prostá: ani život nestojí na místě. Neustále rostou potřeby společnosti a nároky na zvyšování hmotné a kulturní úrovně lidu. Stále větší úsilí musíme také vynakládat, abychom udrželi krok s prudkým vývojem vědy a techniky ve světě, a to tím více, že naše hospodářství do velké míry závisí na efektivnosti vývozu. Jestliže chceme obstát, není pro nás jiné cesty, než rychleji postupovat vpřed". (Tolik slova soudruha Husáka.)

Soudružky a soudruzi, pozitivní a aktivní východiska na cestě rychlejší intenzifikace ekonomiky a růstu její efektivnosti, to jsou východiska naplňování dlouhodobé strategické linie hospodářské a sociální politiky naší strany a státu. Tak také vyzněla rozprava při projednávání státního závěrečného účtu v orgánech Federálního shromáždění. Chtěl bych proto zde poděkovat za konkrétní připomínky, náměty a iniciativy, které vláda využije ve své práci pro zlepšení celé hospodářské politiky.

Soudružky a soudruzi, jménem vlády ČSSR navrhuji, aby Federální shromáždění schválilo předložený návrh státního závěrečného účtu čs. federace za rok 1983.

Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu ministru Lérovi za odůvodnění projednávaného vládního návrhu. Mimo mandátový a imunitní výbor projednaly jednotlivé kapitoly státního závěrečného účtu československé federace za rok 1983 všechny výbory obou sněmoven.

Prosím, aby se ujal slova společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Pavol Urban.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec P. Urban: Vážený súdruh generálny tajomník Ústredného výboru Komunistickej strany Československa a prezident republiky, vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, vážení hostia, dnešnému ústavnému prerokovaniu štátneho záverečného účtu za rok 1983, ktorým sú vyjadrené výsledky rozpočtového hospodárenia federácie za uvedený rok, predchádzalo predbežné posúdenie jednotlivých kapitol štátneho záverečného účtu ústredných orgánov štátnej správy federácie vo výboroch Federálneho zhromaždenia a ďalej posúdenie celkového znenia tohto účtu z hľadiska dosiahnutých výsledkov, obsahujúcich aj jeho väzby so štátnymi záverečnými účtami oboch republík a nepriamo tým vlastne s celou rozpočtovou sústavou Československej socialistickej republiky.

Poverené výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov sa pri tomto rokovaní zaoberali hlavne tými výsledkami, ktoré boli docielené v plnení programovanej činnosti a hospodárskych zámerov orgánov a organizácií a ktoré charakterizovali jeho podiel na celkových výsledkoch rastu efektívnosti, kvality a hospodárnosti spoločenskej práce v roku 1983. Výbory venovali pritom pozornosť, z hľadiska svojich praktických poznatkov, najmä zabezpečeniu záverov 10. pléna Ústredného výboru Komunistickej strany Československa a organizátorskej práce, resp. práce koncepčnej a analytickej, ako aj kontrolnej a hospodárskej činnosti.

V tomto duchu zamerali výbory svoje rokovania najmä na výsledky úsilia o dosiahnutie lepšieho zhodnocovania a využívania zdrojov a o dosiahnutie plánovanej štruktúry finálneho užitia produkcie.

Nemalú pozornosť venovali, s ohľadom na 8. zasadanie ÚV KSČ, aj prístupu orgánov a organizácií k uplatňovaniu vedecko-technických poznatkov v hospodárskej praxi a ich pôsobenie na proces intenzifikácie ekonomiky. S prihliadnutím k princípom Súboru opatrení výbory sledovali ich vplyv na dosiahnutie vyššej úrovne riadenia a posilnenie kvalitatívnych stránok výrobného procesu, ako aj na dosiahnutie žiadúcej úrovne plánovacej a finančnej disciplíny a presadzovanie všestrannej hospodárnosti.

Vo výboroch pre plán a rozpočet boli preto pozitívne ocenené prínosy, ktoré boli výsledkom realizačných výstupov hmotnej povahy úloh technického rozvoja, riešených na jednotlivých stupňoch riadenia. Vo svojich dôsledkoch boli vyjadrené úsporami cca 20 tis. pracovných síl, 1,77 mld. Kčs materiálov, rastom výroby o 12,9 mld. Kčs a možnosťami zvýšenia vývozu o 3,26 mld. Kčs a zníženie dovozu z nesocialistických krajín o 1,7 mld. Kčs.

Podobne bol hodnotený aj vo Výboroch pre priemysel, dopravu a obchod rast technickej tvorivej aktivity pracovníkov vo výskume, konštrukcii, projekcii a výrobe, pretože oproti roku 1982 bolo vytvorených o 3,9 % viac nových technických riešení, súvisiacich so zvyšovaním technickej úrovne výrobkov a technológie ich výroby, ktoré spolu s ďalšími zlepšovacími návrhmi predstavovali spoločenský prospech, vyjadriteľný sumou 11,3 mld. Kčs, čo je o 11 % viac ako v minulom roku.

Konkrétne poznatky z môjho volebného obvodu sú v plnej zhode s uvedenými súhrnnými číslami. Tak napríklad v súlade s potrebami vedeckotechnického rozvoja len v k. p. ZVL, Kysucké Nové Mesto, bolo v minulom roku podaných 640 zlepšovacích návrhov, vynálezov a priemyselných vzorov, z ktorých 364 bolo prijatých a 265 je už zavedených. Celkový spoločenský prínos z ich využívania dosiahol doteraz sumy skoro 20 miliónov korún.

Výbory tiež kladne hodnotili, že štátne skúšobne overili akosť viac ako 34 % priemyselnej výroby ČSSR v hodnotovom vyjadrení, z čoho vyplynulo pre chozrasčotnú sféru cenové zvýhodnenie v celkovej sume vyše 1,7 mld. Kčs, proti znevýhodneniu tretej akosti len sumou 69 mil. Kčs. V tejto súvislosti výbory konštatovali, že pretrvávajú určité nedostatky v uplatňovaní náročných kritérií porovnateľných výrobkov na svetových trhoch, pretože podiel výrobkov vysokej technickej úrovne presiahol v roku 1983 12 % z celkovej výroby tovaru, ale ich vplyv na tvorbu zahraničných cien nebol výrazný.

Celkove došli výbory k záveru, že rokovanie ústredných orgánov štátnej správy federácie bolo vedené snahou o naplnenie programovaných a rozpočtovo zabezpečených úloh a o účelné využitie vymedzených prostriedkov. Všetky výbory ocenili plnenie programu hospodárnosti, hlavne splnenie úloh pri obmedzovaní správneho a administratívneho aparátu.

Pri posudzovaní úrovne riadiacej a ostatnej činnosti a dodržiavaní plánovacej a finančnej disciplíny venovali výbory pozornosť hlavne tým oblastiam resp. otázkam, ktoré predstavujú určitú rezervu ekonomiky, najmä z hľadiska ďalšieho pozitívneho vývoja efektívnosti a zvyšovania hospodárnosti.

Vo Výboroch pre plán a rozpočet a vo Výboroch pre priemysel, dopravu a obchod sa poukázalo na to, že zásady ústretového plánovania a s nimi spojené preberanie vyšších úloh a zvyšovanie mzdových prostriedkov síce výraznejšie prenikali do hospodárskej praxe, ale opierali sa prevažne len o drobnejšie organizačno-technické a prevádzkové opatrenia a menej o výsledky technickej tvorivej činnosti a akcie technického rozvoja.

Výbory pre poľnohospodárstvo a výživu oceňovali najmä to, že viac ako 11 mil. ton docielenej produkcie zrnovín je pri priemernom výnose 4,4 t/ha dôkazom zvýšenej starostlivosti a zodpovednosti za dosiahnutie vyššej sebestačnosti v produkcii obilnín. Tieto výsledky boli spojené kde-tu s otázkou, ako docieliť vysoký zber, ale nie za každú cenu, a poukázalo sa aj na väčšie rozdiely napr. v spotrebe pohonných hmôt. Zároveň sa zdôraznila potreba ďalšieho znižovania energetickej, prepravnej a investičnej náročnosti poľnohospodárskej výroby a využitie ich miestnych rezerv.

V mojom volebnom obvode, v podmienkach okresu Čadca, sa uberali vývojové tendencie v poľnohospodárstve v súlade so stanovenou koncepciou ďalšieho rozvoja socialistického poľnohospodárstva. Hlavnou úlohou bolo docieliť súlad medzi živočíšnou a rastlinnou výrobou, a tým i úplnú sebestačnosť, ďalej realizovať zvýšenie výroby a kvality objemových krmív, zemiakov a obilnín, zvyšovanie stavu hovädzieho dobytka a ich úžitkovosti, efektívne využívať jadrové krmivá a racionálne hospodáriť s objemovými krmivami. Výsledky boli priaznivé. Hektárové výnosy obilnín vzrástli oproti priemeru 6. päťročnice o 22 % a v uplynulom roku boli najvyššie vôbec v histórii socialistického poľnohospodárstva na Kysuciach. Výroba zemiakov vzrástla o 11 % a viacročné krmoviny o 10 %. Rýchlejším tempom sa rozvíjala aj živočíšna výroba, a to nielen v stavoch hospodárskych zvierat, ale aj v ich úžitkovosti. Zvlášť dobré výsledky sa dosiahli v mliečnej úžitkovosti hovädzieho dobytka, kde ročná dojivosť v priemere za celý okres vzrástla dovedna o 353 litrov na dojnicu.

V oblasti dopravy boli hlavne ocenené prínosy, ktoré sa dosiahli znižovaním prepravnej náročnosti a spotreby energie všetkých druhov. Kriticky sa však poukázalo na adresu všetkých účastníkov dopravného procesu, že počet poškodených vagónov sa zvýšil o 7 % a úmerne tomu sa zvýšili i spôsobené hmotné škody.

V oblasti vedeckotechnického rozvoja Výbory pre plán a rozpočet a Výbory pre priemysel, dopravu a obchod poukázali hlavne na nutnosť dosiahnuť vyššiu úroveň riadiacich procesov a dosahovať najmä to, aby technická tvorivá aktivita bola čo najviac spojovaná s dlhodobejšou koncepciou každej výrobnej organizácie. Je potrebné stanoviť už pri plánovaní a zadávaní jednotlivých úloh sledované ciele, tak aby ovplyvňovali riešenie a jeho budúcu úroveň a pôsobili na vyšší technický a ekonomický efekt. Z hľadiska poznatkov získaných z činnosti tzv. správcov vynálezov a zlepšovacích námetov je tiež potrebné, aby dôslednejšie plnili svoje poslanie pri rozširovaní osvedčených poznatkov a riešení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP