V této souvislosti je třeba konstatovat, že
přes celkově pozitivní tendence ve vývoji
maloobchodního obratu a situaci na vnitřním
trhu přetrvávají problémy v nabídce
především průmyslového zboží,
kde se v žádoucí míře nedaří
zvyšovat dodávky nedostatkových druhů
zboží, zrychlit inovační procesy, snižovat
neprodejné zásoby zboží. Uvedené
skutečnosti se pak nepříznivě projevují
i ve vývoji daně z obratu.
Významnými činiteli růstu životní
úrovně a zlepšování životního
prostředí jsou výdaje na společenské
služby a činnosti pro obyvatelstvo, hrazené
ze státních rozpočtů a z rozpočtů
národních výborů. Tyto výdaje
zajišťují zejména úkoly na úseku
sociální a kulturní politiky, především
ve školství, zdravotnictví, sociálním
zabezpečení, kultuře, v tělesné
výchově a sportu a v oblasti komplexní bytové
výstavby.
Výdaje státního rozpočtu na společenskou
spotřebu obyvatelstva se vyvíjejí v souladu
se záměry 7. pětiletky a stanovené
finanční politiky. Tyto výdaje vycházejí
z možností národního hospodářství
a z požadavku maximální hospodárnosti
při jejich vynakládání.
Převážná část výdajů
se realizuje v oblasti rozpočtů národních
výborů, které iniciativně, v souladu
se svými pravomocemi, využívají rovněž
vlastních doplňkových zdrojů k urychlování
plánovitého uspokojování potřeb
nevýrobní sféry podle místních
podmínek.
Celkový objem neinvestičních výdajů
na společenské služby a činnosti pro
obyvatelstvo ze státních rozpočtů
a rozpočtů národních výborů
dosáhl v loňském roce 147,8 mld. Kčs,
což je o 2,9 % více než v roce 1982.
Na sociální zabezpečení to bylo 80,8
mld. Kčs, a to je více o 3,7 %. V rámci těchto
výdajů vykazují nejvyšší
přírůstek výdaje na důchodové
zabezpečení, které se zvýšily
téměř o 2 mld. Kčs a dosáhly
částky téměř 50 mld. Kčs.
Počet vyplácených důchodů ke
konci loňského roku dosáhl 3922 tis. důchodů
a průměrná výše starobního
důchodu dosáhla částky 1282 Kčs.
U výdajů na nemocenské pojištění
v celkové výši 26 mld. Kčs byl nejvyšší
růst proti roku 1982 zaznamenán u výdajů
na nemocenské dávky vlivem vysokého průměrného
procenta pracovní neschopnosti. Naopak jen mírně
rostou přídavky na děti a ostatní
propopulační výdaje ze státního
rozpočtu v důsledku pokračujícího
poklesu porodnosti zejména v České socialistické
republice.
Celkem tyto výdaje dosáhly v loňském
roce částky 17,5 mld. Kčs; včetně
dalších peněžních a naturálních
forem a různých slev představuje společenská
pomoc rodinám s dětmi částku 36,6
mld. Kčs.
Zvýšení neinvestičních výdajů
na školství v loňském roce činilo
2,6 % a jejich celkový objem činil 24,6 mld. Kčs.
To dokumentuje hmotnou a finanční podporu a náročnost
úkolů v této oblasti, ovlivňovanou
především zkvalitňováním
materiálních podmínek výuky a zabezpečováním
nové výchovně vzdělávací
soustavy. Zvýšenou potřebu materiálových
výdajů ovlivňují silné populační
ročníky základních škol. Dalším
faktorem růstu finančních prostředků
je dražší provoz v modernizovaných objektech.
Část zvýšených výdajů
v oblasti školství řízeného národními
výbory souvisí s realizací vládních
usnesení o vysílání dětí
do škol v přírodě. V loňském
roce dosáhly výdaje na školy v přírodě
částky 448 mil. Kčs.
Neinvestiční výdaje na zdravotnictví
dosáhly v loňském roce téměř
23 mld. Kčs. Jejich přírůstek činil
4,2 %. V tomto vývoji se v souladu s usnesením XVI.
sjezdu KSČ promítá úsilí o
budování materiálně technické
základny, která podmiňuje zkvalitnění
zdravotnické péče. Orgány hygienické
služby se soustředily na problémy ochrany životního
a pracovního prostředí a plnily opatření
k omezování virových chorob. Došlo k
dalšímu rozšiřování obvodní
pediatrické, gynekologické a stomatologické
péče. Do provozu byly uvedeny nové nemocniční
komplexy. Pro zlepšení diagnostiky mělo velký
význam budování sítě oddělení
společných vyšetřovacích a léčebných
složek. Výrazným faktorem růstu výdajů
na zdravotnictví jsou prostředky na zabezpečení
léků a speciálního zdravotnického
materiálu, které v loňském roce dosáhly
částky celkem 6,2 mld. Kčs a vzrostly o 5,8
%.
Na kulturu jsme v loňském roce vynaložily 4,7
mld. Kčs; je to o 3,4 % více než v roce 1982.
Tyto výdaje byly určeny na činnost a rozvoj
sítě kulturních zařízení,
na financování kulturních těles, asanaci
historických částí měst apod.
Na údržbu kulturních objektů a památek
bylo na úseku řízeném národními
výbory v loňském roce vynaloženo v ČSR
570 mil. Kčs a v SSR 264 mil. Kčs.
Významnou úlohu hrají prostředky státního
rozpočtu při financování bytové
výstavby a bytového hospodářství.
V loňském roce dosáhly celkové výše
23,8 mld. Kčs a rozpočet byl překročen
o více než 1 %. Z toho činily investiční
výdaje na bytovou výstavbu 12,5 mld. Kčs,
státní příspěvek na družstevní
bytovou výstavbu 4,3 mld. Kčs a na individuální
bytovou výstavbu 0,8 mld. Kčs. Úhrada ztráty
podnikům bytového hospodářství
dosáhla částky 4,6 mld. Kčs. Bylo
dokončeno celkem přes 95 tisíc bytů,
z toho přes 35 tisíc bytů pro nábor
a stabilizaci pracovních sil.
Stále větší pozornost je třeba
věnovat otázkám životního prostředí,
především stavbám a zařízením
nezbytným pro zlepšení kvality ovzduší
a vodních toků v nejexponovanějších
místech naší republiky. Je nezbytné,
aby se tyto otázky staly záležitostí
řídících orgánů všech
stupňů, protože jejich řešení
vyžaduje komplexní a jednotný přístup
jak při využívání existujících
zařízení, tak i při rozhodování
o investiční výstavbě a její
struktuře v dalších letech.
Soudružky a soudruzi, po letech 1981 a 1982, která
se vyznačovala poměrně pomalým tempem
hospodářského rozvoje, se v loňském
roce podařilo dosáhnout jeho žádoucího
zrychlení. Tuto pozitivní tendenci chceme udržet
i nadále.
Jak ukazují dosavadní výsledky za prvních
pět měsíců tohoto roku, daří
se tento záměr realizovat. Urychlený rozvoj
naší ekonomiky i životní úrovně
pokračuje a co je zvláště důležité,
postupně se posiluje i intenzifikace ekonomických
procesů.
Za pět měsíců letošního
roku se objem průmyslové výroby zvýšil
o 4,8 %, stavebních prací o 2,7 %, nákup
masa o 7 %, mléka o 4,3 % a vajec o 5,7 %. Všechna
tato tempa jsou vyšší než počítá
státní plán na letošní rok. Platí
to i o zahraničním obchodu, především
se socialistickými státy, který dále
rychle roste.
Ve vývoji nákladů převažují
pozitivní tendence minulého roku, což se promítá
do poměrně vysoké nadplánové
tvorby zisku. Rovněž peněžní příjmy
a výdaje obyvatelstva rostou rychleji než bylo plánováno.
Na vnitřním trhu se daří uspokojovat
potřeby obyvatelstva, prodej potravin i průmyslového
zboží probíhá plynule, bez zjevných
výkyvů.
Plánované záměry se tedy daří
v řadě úkolů významně
překračovat. Tento vývoj však nepřeceňujeme,
již proto ne, že plánované úkoly
na letošní rok zřejmě nevyčerpaly
naše možnosti. Proto bylo možno, jak to také
rozhodlo 10. zasedání ÚV KSČ, přikročit
k vyhlášení cílových úkolů
a dalších opatření, která svým
charakterem znamenají zprogresívnění
úkolů pro hospodářskou sféru.
K jejich realizaci, jakož i ke splnění všech
plánovaných úkolů letošního
roku a celé pětiletky, je třeba zaměřit
iniciativu pracujících a socialistickou soutěž.
Významným podnětem pro to je Provolání
ÚV KSČ a ústředního výboru
Národní fronty ČSSR a vlády ČSSR
ke 40. výročí vyvrcholení národně
osvobozeneckého boje československého lidu
a osvobození naší vlasti Sovětskou armádou.
Soudružky a soudruzi, zkušenosti loňského
roku ukazují, že máme dostatek možností
i schopností, abychom pružně a úspěšně
řešili nové úkoly a problémy
dalšího rozvoje našeho hospodářství
a růstu životní úrovně obyvatelstva.
Soudruh Husák v této souvislosti řekl na
10. zasedání ÚV KSČ: "Lidé
se někdy ptají, proč si klademe stále
vyšší úkoly. Odpověď je prostá:
ani život nestojí na místě. Neustále
rostou potřeby společnosti a nároky na zvyšování
hmotné a kulturní úrovně lidu. Stále
větší úsilí musíme také
vynakládat, abychom udrželi krok s prudkým
vývojem vědy a techniky ve světě,
a to tím více, že naše hospodářství
do velké míry závisí na efektivnosti
vývozu. Jestliže chceme obstát, není
pro nás jiné cesty, než rychleji postupovat
vpřed". (Tolik slova soudruha Husáka.)
Soudružky a soudruzi, pozitivní a aktivní východiska
na cestě rychlejší intenzifikace ekonomiky
a růstu její efektivnosti, to jsou východiska
naplňování dlouhodobé strategické
linie hospodářské a sociální
politiky naší strany a státu. Tak také
vyzněla rozprava při projednávání
státního závěrečného
účtu v orgánech Federálního
shromáždění. Chtěl bych proto
zde poděkovat za konkrétní připomínky,
náměty a iniciativy, které vláda využije
ve své práci pro zlepšení celé
hospodářské politiky.
Soudružky a soudruzi, jménem vlády ČSSR
navrhuji, aby Federální shromáždění
schválilo předložený návrh státního
závěrečného účtu čs.
federace za rok 1983.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu ministru
Lérovi za odůvodnění projednávaného
vládního návrhu. Mimo mandátový
a imunitní výbor projednaly jednotlivé kapitoly
státního závěrečného
účtu československé federace za rok
1983 všechny výbory obou sněmoven.
Prosím, aby se ujal slova společný zpravodaj
výborů Sněmovny lidu poslanec Pavol Urban.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
P. Urban: Vážený súdruh generálny
tajomník Ústredného výboru Komunistickej
strany Československa a prezident republiky, vážený
súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, vážení
hostia, dnešnému ústavnému prerokovaniu
štátneho záverečného účtu
za rok 1983, ktorým sú vyjadrené výsledky
rozpočtového hospodárenia federácie
za uvedený rok, predchádzalo predbežné
posúdenie jednotlivých kapitol štátneho
záverečného účtu ústredných
orgánov štátnej správy federácie
vo výboroch Federálneho zhromaždenia a ďalej
posúdenie celkového znenia tohto účtu
z hľadiska dosiahnutých výsledkov, obsahujúcich
aj jeho väzby so štátnymi záverečnými
účtami oboch republík a nepriamo tým
vlastne s celou rozpočtovou sústavou Československej
socialistickej republiky.
Poverené výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov
sa pri tomto rokovaní zaoberali hlavne tými výsledkami,
ktoré boli docielené v plnení programovanej
činnosti a hospodárskych zámerov orgánov
a organizácií a ktoré charakterizovali jeho
podiel na celkových výsledkoch rastu efektívnosti,
kvality a hospodárnosti spoločenskej práce
v roku 1983. Výbory venovali pritom pozornosť, z hľadiska
svojich praktických poznatkov, najmä zabezpečeniu
záverov 10. pléna Ústredného výboru
Komunistickej strany Československa a organizátorskej
práce, resp. práce koncepčnej a analytickej,
ako aj kontrolnej a hospodárskej činnosti.
V tomto duchu zamerali výbory svoje rokovania najmä
na výsledky úsilia o dosiahnutie lepšieho zhodnocovania
a využívania zdrojov a o dosiahnutie plánovanej
štruktúry finálneho užitia produkcie.
Nemalú pozornosť venovali, s ohľadom na 8. zasadanie
ÚV KSČ, aj prístupu orgánov a organizácií
k uplatňovaniu vedecko-technických poznatkov v hospodárskej
praxi a ich pôsobenie na proces intenzifikácie ekonomiky.
S prihliadnutím k princípom Súboru opatrení
výbory sledovali ich vplyv na dosiahnutie vyššej
úrovne riadenia a posilnenie kvalitatívnych stránok
výrobného procesu, ako aj na dosiahnutie žiadúcej
úrovne plánovacej a finančnej disciplíny
a presadzovanie všestrannej hospodárnosti.
Vo výboroch pre plán a rozpočet boli preto
pozitívne ocenené prínosy, ktoré boli
výsledkom realizačných výstupov hmotnej
povahy úloh technického rozvoja, riešených
na jednotlivých stupňoch riadenia. Vo svojich dôsledkoch
boli vyjadrené úsporami cca 20 tis. pracovných
síl, 1,77 mld. Kčs materiálov, rastom výroby
o 12,9 mld. Kčs a možnosťami zvýšenia
vývozu o 3,26 mld. Kčs a zníženie dovozu
z nesocialistických krajín o 1,7 mld. Kčs.
Podobne bol hodnotený aj vo Výboroch pre priemysel,
dopravu a obchod rast technickej tvorivej aktivity pracovníkov
vo výskume, konštrukcii, projekcii a výrobe,
pretože oproti roku 1982 bolo vytvorených o 3,9 %
viac nových technických riešení, súvisiacich
so zvyšovaním technickej úrovne výrobkov
a technológie ich výroby, ktoré spolu s ďalšími
zlepšovacími návrhmi predstavovali spoločenský
prospech, vyjadriteľný sumou 11,3 mld. Kčs,
čo je o 11 % viac ako v minulom roku.
Konkrétne poznatky z môjho volebného obvodu
sú v plnej zhode s uvedenými súhrnnými
číslami. Tak napríklad v súlade s
potrebami vedeckotechnického rozvoja len v k. p. ZVL, Kysucké
Nové Mesto, bolo v minulom roku podaných 640 zlepšovacích
návrhov, vynálezov a priemyselných vzorov,
z ktorých 364 bolo prijatých a 265 je už zavedených.
Celkový spoločenský prínos z ich využívania
dosiahol doteraz sumy skoro 20 miliónov korún.
Výbory tiež kladne hodnotili, že štátne
skúšobne overili akosť viac ako 34 % priemyselnej
výroby ČSSR v hodnotovom vyjadrení, z čoho
vyplynulo pre chozrasčotnú sféru cenové
zvýhodnenie v celkovej sume vyše 1,7 mld. Kčs,
proti znevýhodneniu tretej akosti len sumou 69 mil. Kčs.
V tejto súvislosti výbory konštatovali, že
pretrvávajú určité nedostatky v uplatňovaní
náročných kritérií porovnateľných
výrobkov na svetových trhoch, pretože podiel
výrobkov vysokej technickej úrovne presiahol v roku
1983 12 % z celkovej výroby tovaru, ale ich vplyv na tvorbu
zahraničných cien nebol výrazný.
Celkove došli výbory k záveru, že rokovanie
ústredných orgánov štátnej správy
federácie bolo vedené snahou o naplnenie programovaných
a rozpočtovo zabezpečených úloh a
o účelné využitie vymedzených
prostriedkov. Všetky výbory ocenili plnenie programu
hospodárnosti, hlavne splnenie úloh pri obmedzovaní
správneho a administratívneho aparátu.
Pri posudzovaní úrovne riadiacej a ostatnej činnosti
a dodržiavaní plánovacej a finančnej
disciplíny venovali výbory pozornosť hlavne
tým oblastiam resp. otázkam, ktoré predstavujú
určitú rezervu ekonomiky, najmä z hľadiska
ďalšieho pozitívneho vývoja efektívnosti
a zvyšovania hospodárnosti.
Vo Výboroch pre plán a rozpočet a vo Výboroch
pre priemysel, dopravu a obchod sa poukázalo na to, že
zásady ústretového plánovania a s
nimi spojené preberanie vyšších úloh
a zvyšovanie mzdových prostriedkov síce výraznejšie
prenikali do hospodárskej praxe, ale opierali sa prevažne
len o drobnejšie organizačno-technické a prevádzkové
opatrenia a menej o výsledky technickej tvorivej činnosti
a akcie technického rozvoja.
Výbory pre poľnohospodárstvo a výživu
oceňovali najmä to, že viac ako 11 mil. ton docielenej
produkcie zrnovín je pri priemernom výnose 4,4 t/ha
dôkazom zvýšenej starostlivosti a zodpovednosti
za dosiahnutie vyššej sebestačnosti v produkcii
obilnín. Tieto výsledky boli spojené kde-tu
s otázkou, ako docieliť vysoký zber, ale nie
za každú cenu, a poukázalo sa aj na väčšie
rozdiely napr. v spotrebe pohonných hmôt. Zároveň
sa zdôraznila potreba ďalšieho znižovania
energetickej, prepravnej a investičnej náročnosti
poľnohospodárskej výroby a využitie ich
miestnych rezerv.
V mojom volebnom obvode, v podmienkach okresu Čadca, sa
uberali vývojové tendencie v poľnohospodárstve
v súlade so stanovenou koncepciou ďalšieho rozvoja
socialistického poľnohospodárstva. Hlavnou
úlohou bolo docieliť súlad medzi živočíšnou
a rastlinnou výrobou, a tým i úplnú
sebestačnosť, ďalej realizovať zvýšenie
výroby a kvality objemových krmív, zemiakov
a obilnín, zvyšovanie stavu hovädzieho dobytka
a ich úžitkovosti, efektívne využívať
jadrové krmivá a racionálne hospodáriť
s objemovými krmivami. Výsledky boli priaznivé.
Hektárové výnosy obilnín vzrástli
oproti priemeru 6. päťročnice o 22 % a v uplynulom
roku boli najvyššie vôbec v histórii socialistického
poľnohospodárstva na Kysuciach. Výroba zemiakov
vzrástla o 11 % a viacročné krmoviny o 10
%. Rýchlejším tempom sa rozvíjala aj
živočíšna výroba, a to nielen v
stavoch hospodárskych zvierat, ale aj v ich úžitkovosti.
Zvlášť dobré výsledky sa dosiahli
v mliečnej úžitkovosti hovädzieho dobytka,
kde ročná dojivosť v priemere za celý
okres vzrástla dovedna o 353 litrov na dojnicu.
V oblasti dopravy boli hlavne ocenené prínosy, ktoré
sa dosiahli znižovaním prepravnej náročnosti
a spotreby energie všetkých druhov. Kriticky sa však
poukázalo na adresu všetkých účastníkov
dopravného procesu, že počet poškodených
vagónov sa zvýšil o 7 % a úmerne tomu
sa zvýšili i spôsobené hmotné
škody.
V oblasti vedeckotechnického rozvoja Výbory pre
plán a rozpočet a Výbory pre priemysel, dopravu
a obchod poukázali hlavne na nutnosť dosiahnuť
vyššiu úroveň riadiacich procesov a dosahovať
najmä to, aby technická tvorivá aktivita bola
čo najviac spojovaná s dlhodobejšou koncepciou
každej výrobnej organizácie. Je potrebné
stanoviť už pri plánovaní a zadávaní
jednotlivých úloh sledované ciele, tak aby
ovplyvňovali riešenie a jeho budúcu úroveň
a pôsobili na vyšší technický a
ekonomický efekt. Z hľadiska poznatkov získaných
z činnosti tzv. správcov vynálezov a zlepšovacích
námetov je tiež potrebné, aby dôslednejšie
plnili svoje poslanie pri rozširovaní osvedčených
poznatkov a riešení.