Musíme důsledně prosazovat, aby na všech
úrovních národního hospodářství
se posílil princip rozhodování na základě
spolehlivé ekonomické kalkulace, opřené
o technickohospodářské normy a průzkum
potřeb hospodářství i zahraničních
trhů. Iniciativu pracujících i hmotnou stimulaci
je třeba více zaměřovat na zvyšování
efektivnosti a kvality výroby a služeb, cílevědomě
podněcovat socialistickou podnikavost a ekonomicky racionální
jednání, pružnost a rychlou reakci na měnící
se vnitřní i vnější podmínky
hospodaření.
Rychlou dynamiku tvorby vnitřních finančních
zdrojů ovlivnil zejména růst zisku z vnitřní
ekonomiky, který se ve srovnání s rokem 1982
zvýšil téměř o 13 %.
Pro příznivé výsledky v tvorbě
zisku byla rozhodující vysoká intenzita snižování
materiálových nákladů a obnovení
dynamiky národního hospodářství
s pozitivním vlivem na relativní úspory nákladů.
Na dosaženém výsledku se významně
podílela opatření stranických a státních
orgánů k úsporám paliv, energie a
dalších materiálových nákladů,
aktivita pracujících, odborových, mládežnických
a dalších orgánů Národní
fronty. Svůj podíl mělo i důslednější
využívání Souboru opatření,
který vytvořil úzkou vazbu mezi vývojem
mzdových prostředků a materiálovými
úsporami a zvýšil zájem organizací
na snižování nákladů a růstu
zisku.
Na přírůstku zisku z vnitřní
ekonomiky se podílelo snížení nákladů
zhruba ze tří čtvrtin. Je to více
než v 6. pětiletce, kdy tento podíl činil
50 %. Ve srovnání s prvními roky 7. pětiletky
však musíme konstatovat, že dosažené
snížení materiálových nákladů
má klesající trend, což souvisí
s postupným vyčerpáváním rychleji
mobilizovatelných rezerv a současně vyjadřuje
potřebu zabezpečovat růst efektivnosti a
tím i zisku ve větší míře
opatřeními a využíváním
rezerv v oblasti vědy a techniky, investic a vnějších
ekonomických vztahů.
Celkové náklady se proti předchozímu
roku relativně snížily o 0,82 %. Toto snížení
představuje 8,7 mld. Kčs.
V důsledku příznivého vývoje
nákladů a zisku byly výsledky roku 1983 lepší
než stanovil plán i ve všech ukazatelích
rentability. Rentabilita k nákladům činila
v roce 1983 10,4 % a byla o 0,59 bodu vyšší než
plánovaná; rentabilita k výrobním
fondům činila 5,4 % a byla též o 0,51
bodu vyšší než plánovaná.
Jestliže tento vývoj nákladů a zisku
z vnitřní ekonomiky můžeme hodnotit
vysoce pozitivně, pak nemůžeme pozitivně
hodnotit vývoj vnější efektivnosti,
tj. výsledku plynoucího pro naši společnost
ze zahraniční směny. Také v loňském
roce pokračoval pro nás nepříznivý
vývoj relace dovozních a vývozních
cen, který pohltil značnou část přírůstku
zisku.
Pro další dynamický rozvoj našeho hospodářství
má mimořádný význam širší
a hlubší zapojení do mezinárodní
dělby práce v rámci RVHP a především
těsná spolupráce se Sovětským
svazem. Nové významné podněty vyplývají
především z porady RVHP na nejvyšší
úrovni, která se konala uplynulý týden
v Moskvě. Dokumenty schválené na poradě,
tj. deklarace "Zachování míru a mezinárodní
hospodářské spolupráce" a "Prohlášení
o hlavních směrech dalšího hospodářského
rozvoje a prohlubování hospodářské
a vědeckotechnické spolupráce členských
zemí RVHP" zcela přesvědčivě
dokazují hluboký zájem socialistických
států na zachování míru, věrnost
zásadám mírového soužití,
jejich neochvějné úsilí prohlubovat
hospodářskou spolupráci a zvyšovat ekonomickou
sílu členských zemí RVHP jako faktoru
jejich dalšího rozvoje i jako materiální
základny pro uskutečňování
jejich mírové politiky.
Československo má trvalý zájem na
všestranném rozvoji spolupráce členských
států, na využívání nových
forem této spolupráce, především
na koordinaci národohospodářských
plánů, na širokém rozvoji výrobní
kooperace, na navazování přímých
styků mezi sdruženími, podniky a organizacemi
a na vytváření společných organizací,
neboť v tom spatřujeme jednu z hlavních cest
další intenzifikace naší ekonomiky.
Rozhodujícím předpokladem k tomu je urychlené
využívání vědy a techniky ve
výrobě, jak k tomu přijalo zásadní
rozhodnuti 8. zasedání ÚV KSČ.
V loňském roce jsme vynaložili na financování
neinvestičních výdajů na rozvoj vědy
a techniky 17 mld. Kčs, z čehož 7,2 mld. Kčs
financoval přímo státní rozpočet.
Tato částka celkových výdajů
na vědu a techniku je relativně srovnatelná
s výdaji, které na tyto účely vynakládají
ekonomicky vyspělé země.
Musíme však usilovat o to, aby tyto velké prostředky
přinášely větší efekt. V
řídící a rozhodovací činnosti
převládají ve značném rozsahu
extenzivní přístupy, kapacita výzkumných
a vývojových pracovišť je stále
ještě rozptýlena na velký počet
úkolů. Současná soustava řízení
nevytváří dosud dostatečně
účinný tlak, doslova hlad a vpravdě
existenční zájem na inovaci výroby
a výrobních programů, zvyšování
kvality a touto cestou i na dosahování vysoké
efektivnosti výroby a vývozu.
Je proto nezbytné důrazněji pokračovat
ve změnách vnitrooborové a vnitroodvětvové
struktury výroby a pružněji přizpůsobovat
technickoekonomickou úroveň produkce současným
nárokům světových trhů i vnitřních
potřeb. Při hodnocení výsledků
naší činnosti nemůžeme zůstat
pouze u dnešních a domácích měřítek,
ale musíme se srovnávat s měřítky
světovými.
Uplatňování technického pokroku v
praxi, modernizace výroby a technologií podle nejnovějších
poznatků je do značné míry závislé
na investiční výstavbě, na jejím
zaměření, na výběru akcí,
které přinášejí největší
efekt v krátké době.
V loňském roce vzrostl objem investičních
prací a dodávek o 2,6 %. Po předchozím
snížení objemu investiční výstavby
počátkem této pětiletky došlo
tedy k jejich zvýšení, ačkoliv plán
počítal s poklesem.
Tak jako v jiných oblastech ekonomiky, ani v investicích
nemůže jít jen o kvantitativní hlediska.
Rozhodující význam má především
růst efektivnosti investic a celého procesu reprodukce
základních fondů, kde přetrvává
stále ještě řada problémů
a nedostatků. Investoři často vynakládají
mnoho energie, aby si vybojovali investice k zajištění
svých úkolů. Se stejnou energií by
však měli bojovat o to, aby na nich dosáhli
slibovaných technickoekonomických parametrů.
Rozbory však ukazují, že v řadě
případů jsou skutečně dosažené
přínosy nových investic výrazně
nižší než slibované, což v souhrnu
za hospodářství představuje miliardové
výpadky ve výrobě a ve vývozu a tím
i výpadky v zisku. V tomto směru je třeba
zvýšit odpovědnost v celém procesu investování,
za přípravu investic, jejich realizaci i využívání.
V souladu se záměry Souboru opatření
se zvýšil podíl investic financovaných
z vlastních zdrojů podniků. Zatímco
v roce 1980 se financovalo 45,7 % investic z vlastních
zdrojů, stoupl tento podíl v roce 1983 na 57,2 %.
Investiční činnost se tak stala více
závislou na tvorbě vlastních zdrojů
organizací. Posílení této vazby považujeme
za důležitý směr prohlubování
principů chozrasčotního hospodaření.
Značně nevyužité rezervy dosud máme
v hospodaření se zásobami. Jejich stav, bez
nevyfakturovaných prací a dodávek v investicích
koncem minulého roku dosáhl 372 mld. Kčs
a byl vyšší o 2,8 % než na začátku
tohoto roku.
Vláda věnuje této oblasti značnou
pozornost a přijala v uplynulém období řadu
opatření směřujících
k jejich lepšímu využívání.
Zejména byla přijata opatření, aby
ukazatel využití zásob byl zařazen mezi
rozhodující ukazatele pro poskytování
ročních odměn, činí se opatření
ke zlepšení normování zásob,
zpřísnily se sankce za překročení
plánovaného objemu zásob.
V loňském roce se začal vliv těchto
opatření projevovat, zejména v průmyslu
a stavebnictví. Po několikaletém zpomalování
obrátky zásob v těchto odvětvích
se v loňském roce obrátka zásob zrychlila
o 2 dny, avšak úkol plánu nebyl splněn.
Pro tento rok přijala vláda další úkoly,
jak zrychlit obrátku zásob a dále absolutně
snížit objem zásob o 5 mld. Kčs.
V loňském roce nebyl splněn plánovaný
výnos daně z obratu, která je největším
zdrojem státního rozpočtu, v rozsahu 1,8
mld. Kčs. K tomuto vývoji došlo přesto,
že plán dodávek zboží pro vnitřní
obchod byl překročen. Struktura dodávek byla
tedy daňově méně výhodná,
než bylo plánováno. Problematika poklesu daňového
výnosu ukazuje též na potřebu zpřísnit
cenovou kontrolu, zejména je nutno čelit snahám
zvyšovat velkoobchodní ceny nových výrobků
bez odpovídajícího zvýšení
jejich užitných hodnot.
V souhrnu lze říci, že přizpůsobení
naší ekonomiky novým a stále se měnícím
podmínkám klade vysoké nároky na všechny
články řízení, na pružnost
reakce na tyto změny, na aktivitu a angažovanost při
plnění konkrétních každodenních
úkolů. Zůstává prvořadým
úkolem zaměřit se na ty úseky, kde
se ještě nedaří plně a efektivně
využívat náš velký ekonomický
potenciál.
Soudružky a soudruzi, bilancování výsledků
třetího roku pětiletky spojujeme s hodnocením
tříletého působení Souboru
opatření ke zdokonalování soustavy
plánovitého řízení národního
hospodářství.
Naše dosavadní poznatky prokazují, že
jeho principy odpovídají požadavkům
na intenzifikaci ekonomiky. Jejich uplatňováním
v rámci organizátorské a řídící
činnosti komunistické strany a státu se postupně
pozitivně mění přístupy lidí
k řešení úkolů z hlediska efektivnosti
a kvality, k zabezpečování potřeb
společnosti.
Ne všude byla však nová opatření
důsledně realizována a možnosti Souboru
opatření plně využity. Hospodářské
organizace zatím nebyly výrazněji nuceny
využívat náročnější
faktory dlouhodobé efektivnosti založené na
uplatňování vědecko-technického
rozvoje, na intenzivnějším využívání
výrobních fondů, efektivnějším
investování a zvyšování efektivnosti
zahraničního obchodu. V těchto oblastech
můžeme zaznamenat pouze dílčí
zlepšení.
Proto jsme přistoupili k ověření některých
nových prvků řízení. Ke zvýšení
exportní výkonnosti ekonomiky se ověřují
nové formy ekonomického a organizačního
propojení výroby a zahraničního obchodu.
Zavedení investičního fondu a objektové
fakturace má přispět k efektivnějšímu
investování. Některá dílčí
opatření reagují již na závěry
8. zasedání ÚV KSČ a směřují
k prohloubení ekonomických vazeb ve výzkumu,
výrobě a užití. Je připravena
druhá etapa zvyšování ekonomické
účinnosti mzdové soustavy.
Jedním z významných nástrojů
řízení jsou rozbory hospodářské
činnosti organizací a celý systém
hodnocení dosažených výsledků.
Můžeme konstatovat, soudružky a soudruzi, že
zhruba čtyři pětiny podniků se vyrovnaly
se všemi svými úkoly a závazky vůči
společnosti. U jedné pětiny podniků,
které nesplnily všechny své úkoly, byla
v závislosti na míře tohoto neplnění
přijata opatření, včetně sankčních,
s cílem pozvednout hospodaření těchto
podniků na úroveň předních
podniků a aby plnily své závazky vůči
společnosti.
V našem úsilí o zvýšení
úrovně efektivnosti patří významné
místo upevňování hospodárnosti.
Postupně jsou plněny úkoly stanovené
v Programu hospodárnosti, který v roce 1981 schválila
naše vláda. Orgány finanční kontroly
provedly kontrolu, jak se tato opatření realizují
ve více než 800 organizacích.
Lze říci, že ve služebním autoprovozu,
ve výdajích na cestovné, na propagaci atd.
se nám daří hospodárněji vynakládat
prostředky a výdaje na tyto účely
snižovat. Zdaleka si však nemyslíme, že
jsme postihli všechny příčiny nehospodárnosti.
Proto vláda v tomto roce i pro další období
počítá s dalším upevňováním
hospodárnosti, s poklesem různých neproduktivních
výdajů ve výrobní sféře
- zde mám na mysli zejména režijní výdaje.
V nevýrobní sféře půjde o další
důrazné prosazování účelnosti
a hospodárnosti při vynakládání
prostředků.
Máme stále ještě značné
nevyužité rezervy v racionálním využívání
paliv, energie, materiálu i lidské práce.
Znamená to ale hledat a dívat se kolem sebe otevřenýma
očima, přemýšlet, nepřecházet
ani drobné plýtvání, zmetky, nekvalitu,
nepořádky v organizaci práce. Jistě
to není pohodlné a někdy ani populární.
Celospolečenské zájmy se však musí
důsledně a nekompromisně prosazovat, i když
dojde ke střetům se zájmy podnikovými,
lokálními nebo zájmy jedinců.
Při kontrolách stále zjišťujeme
nejen četné případy formálního
plnění úkolů, ale i projevy vyložené
nehospodárnosti. Ale proč tyto věci čekají
až na příchod finančních nebo
kontrolních orgánů? Musíme vyžadovat
mnohem aktivnější roli vnitřních
kontrolních systémů a od všech řídících
orgánů angažovanější přístup
k řešení problémů nehospodárnosti.
S větší odpovědností musíme
hospodárně nakládat s celým národním
majetkem. Koncem minulého roku dosáhla hodnota základních
prostředků a zásob ve státních
a družstevních organizacích dva bilióny
dvě stě sedmdesát miliard Kčs. Za
loňský rok jsme rozšířili národní
majetek o 95 mld. Kčs, což je též významný
výsledek naší hospodářské
činnosti. Péče o tento majetek, jeho důsledná
ochrana, plné a efektivní využívání,
patří k trvalým úkolům naší
hospodářské politiky.
Soudružky a soudruzi, na základě výsledků
dosažených v tvorbě hmotných a finančních
zdrojů se zvýšilo uspokojování
hmotných a kulturních potřeb našeho
lidu. Základní směrnice XVI. sjezdu naší
strany - udržet a zkvalitňovat dosaženou životní
úroveň obyvatelstva a jeho sociální
jistoty - byla i v loňském roce plněna. Osobní
spotřeba se za loňský rok zvýšila
o 2 % a hmotná společenská spotřeba
o 3,2 %.
Hlavním zdrojem růstu osobní spotřeby
byly peněžní příjmy obyvatelstva,
které se zvýšily o více než 3 %
a dosáhly částky 393,5 mld. Kčs. Průměrná
mzda se zvýšila o téměř 2 % a
dosáhla částky 2789 Kčs. Peněžní
výdaje se zvýšily o 11,2 mld. Kčs a
dosáhly částky 377,4 mld. Kčs. Přírůstek
úsporných vkladů a hotovostí obyvatelstva
činil přes 16 mld. Kčs a představoval
4,1 % z celkových příjmů obyvatelstva,
což bylo na úrovni roku 1982.