Přítomno: | 185 poslanců Sněmovny lidu |
71 poslanec Sněmovny národů zvolený v České socialistické republice | |
65 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Bartončík, Bobková, Boroš, Brabenec,
Humajová, Chňoupek, Kapek, Králíčková,
Löbl, Mičinová, Paruza, Pitra, Seidlová,
Skřivan, Zavadil
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Blažek, Fassati, Šupka, Vedra
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Beňo, Blažej, Csémi, Duhančik, Kožík,
Lúčan, Nováček, Rigo, Šarišská,
Zagiba
Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, srdečně
vás všechny vítám a zahajuji 13. společnou
schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny národů
IV. volebního období Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky.
Především mi dovolte, abych jménem všech
přítomných co nejupřímněji
přivítal generálního tajemníka
ústředního výboru Komunistické
strany Československa, prezidenta republiky soudruha Gustáva
Husáka.
Upřímně vítám i další
vedoucí představitele Komunistické strany
Československa, funkcionáře orgánů
a organizací Národní fronty, společenských
organizací, politických stran a členy federální
vlády, vedené soudruhem Lubomírem Štrougalem.
(Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, jak je vám všem známo,
konala se minulý týden v Moskvě ekonomická
porada členských zemí Rady vzájemné
hospodářské pomoci na nejvyšší
úrovni. Zveřejněné dokumenty dokazují,
že toto jednání bude v dějinách
našeho společenství zaznamenáno jako
mimořádně významné. Ovlivní
především zdokonalování hospodářské
spolupráce států RVHP, ale přinese
i důležité podněty pro zachování
míru. Tak jako všechny dosavadní návrhy
Sovětského svazu a jeho spojenců na řešení
mezinárodně politických problémů,
jsou i poslední moskevské dokumenty charakterizovány
především konstruktivností a konkrétností.
Jsou, stručně řečeno, srozumitelné
každému poctivému člověku.
Navrhuji, soudružky a soudruzi, abychom na dnešní
společné schůzi sněmoven přijali
stanovisko, v němž závěry moskevské
porady veřejně podpoříme. Současně
se zavážeme, že přispějeme k uskutečňování
přijatých dokumentů ve vnitropolitické
činnosti i v zahraničních stycích
Federálního shromáždění,
jeho orgánů a všech poslanců. Pokud
s tím budete souhlasit, připraví návrh
stanoviska Federálního shromáždění
zahraniční výbory obou sněmoven a
předloží nám jej k posouzení
před skončením našeho jednání.
Dávám o tomto návrhu hlasovat. Hlasují
poslanci obou sněmoven.
Kdo souhlasí s tímto postupem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikoliv.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, předsednictva
Sněmovny lidu a Sněmovny národů navrhla
na svých schůzích dne 5. června t.
r. konat společnou schůzi sněmoven s pořadem,
který jste obdrželi na pozvánkách.
Bod č. 5 našeho pořadu odůvodní
místo s. Chňoupka, který je pracovně
mimo území republiky, místopředseda
vlády ČSSR s. Laco.
Jsou k tomuto návrhu předsednictev sněmoven
a k navrženému programu nějaké připomínky?
(Nejsou.) Nikoliv.
V zasedací síni je v této chvíli přítomno:
182 poslanci Sněmovny lidu, ze Sněmovny národů
67 poslanců zvolených v České socialistické
republice a 64 poslanci zvolení ve Slovenské socialistické
republice. Obě sněmovny jsou tedy schopné
usnášení.
Nejdřív prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem předsednictva
Sněmovny lidu na konání společné
schůze sněmoven s navrženým programem?
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikoliv.
Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Nyní prosím o vyjádření poslance
Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem svého předsednictva
na konání společné schůze sněmoven
s navrženým programem? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikoliv.
Sněmovna národů schválila návrh
také jednomyslně.
Vzhledem k výsledku hlasování konstatuji,
že obě sněmovny se usnesly podle článku
34 odst. 2 ústavního zákona o československé
federaci na konání společné schůze
Sněmovny lidu a Sněmovny národů a
schválily její pořad.
Soudružky a soudruzi, projednáme první bod
schváleného pořadu schůze, kterým
je
Vládní návrh zdůvodní ministr
financí Československé socialistické
republiky soudruh L. Lér.
Prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu generální tajemníku a prezidente
republiky, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vláda Československé socialistické
republiky mě pověřila, abych odůvodnil
návrh státního závěrečného
účtu československé federace za rok
1983.
Hodnocení výsledků dosažených
při plnění státního rozpočtu
a ve finančním vývoji navazuje na celkové
hodnocení hospodářského vývoje
v uplynulém roce, které bylo provedeno na 9. a 10.
zasedání ÚV KSČ a které bylo
obsaženo i ve zprávě vlády ČSSR
o plnění jejího programového prohlášení
přednesené v březnu ve Federálním
shromáždění předsedou vlády
s. Štrougalem.
Výsledky, kterých jsme v uplynulém roce dosáhli
v rozvoji národního hospodářství,
představují významný krok v naplňování
úkolů hospodářského a sociálního
rozvoje stanovených XVI. sjezdem KSČ a v realizaci
celkové koncepce 7. pětiletky. Charakteristická
je především obnova dynamiky rozvoje národního
hospodářství při zlepšování
kvalitativních ukazatelů a při upevňování
vnější a vnitřní ekonomické
rovnováhy.
Na 10. zasedání ÚV KSČ soudruh Husák
v této souvislosti řekl: "Ve složitých
podmínkách dnešního světa takové
výsledky nejsou ani samozřejmostí, ani není
jednoduché jich dosáhnout. Abychom příznivý
vývoj udrželi i v budoucnu, je nutné plně
využít zkušeností, které jsme získali
v uplynulém roce při mobilizaci rezerv hospodářství,
dále prohlubovat pozitivní tendence a usilovat,
aby dostaly trvalý charakter."
Výsledky státního závěrečného
účtu, jakož i roční rozbory hospodaření
všech organizací, plně potvrzují správnost
závěrů 10. zasedání ÚV
KSČ, že loňských dobrých výsledků
je nutno využít ke zprogresívnění
letošních plánovaných úkolů,
že v naší ekonomice můžeme dosáhnout
ještě více, než jsme dosud dosahovali.
Předsednictvo ÚV KSČ a vláda ČSSR
v srpnu minulého roku uložily v souvislosti s projednáváním
výsledků rozvoje národního hospodářství
za I. pololetí řadu úkolů, jejichž
cílem bylo zejména zajištění
rychlejší dynamiky růstu s orientací
na celkové naplnění záměrů
7. pětiletky. Tyto úkoly, rozpracované konkrétně
na jednotlivých stupních řízení,
se podařilo úspěšně realizovat.
Podle předběžných údajů
vzrostla v roce 1983 tvorba hrubého národního
důchodu ve srovnání s rokem 1982 o 2,7 %.
Plán počítal s růstem o 2 %. Překročení
plánovaných záměrů růstu
produkce bylo společným rysem hospodářského
vývoje ve všech hlavních odvětvích
národního hospodářství.
Průmyslová výroba se zvýšila
o 3 % a její plánovaný objem byl překročen
o 7,5 mld. Kčs. To umožnilo překročit
i úkoly v hlavních směrech jejího
užití.
Zemědělská produkce se zvýšila
o 4 % a její objem byl ve srovnání s plánem
vyšší téměř o 5 mld. Kčs.
I když se podařilo dosáhnout zatím nejvyšší
sklizně obilovin, která překročila
11 mil. tun, nepodařilo se však dosáhnout souladu
jejího vývoje se živočišnou výrobou.
Rovněž zvýšení stavebních
prací provedených stavebními organizacemi
o 2,7 % překročilo plánovanou dynamiku a
jejich objem byl vyšší ve srovnání
s plánem o více než 3 mld. Kčs.
Přitom nejde jen o dynamiku vyrobené produkce. Především
je třeba ocenit, že zároveň s tím
došlo ke snížení měrné spotřeby
paliv, energie, surovin a materiálu a že se snížila
i přepravní náročnost národního
hospodářství.
Vyšší tvorba hmotných zdrojů umožnila
nejen růst osobní i společenské spotřeby,
ale také - a to je třeba zvlášť
zdůraznit - rychlejší pokračování
procesu obnovy naší vnější ekonomické
rovnováhy a snižování zadluženosti
ve volných měnách. Jsme si však vědomi,
že to někdy bylo dosaženo i za cenu ne zcela
efektivního vývozu a řadou omezení
v dovozu. Omezili jsme však tímto způsobem
možnosti negativního působení z tohoto
směru na naše hospodářství a
nadále můžeme postupovat v obchodní
politice aktivněji.
Vytvoření potřebného aktiva ve vnějších
finančních vztazích i posilování
naší obranyschopnosti se podařilo zabezpečit
bez dopadu na životní úroveň našeho
lidu.
Převaha pozitivních tendencí a jevů
v ekonomickém vývoji měla v minulém
roce rozhodující charakter, přestože
byla částečně oslabována dosud
nedořešenými problémy a nedostatky v
některých oblastech ekonomiky, o kterých
budu ještě dále hovořit.
Soudružky a soudruzi, finanční politika se
v loňském roce zaměřila na zrychlení
dynamiky tvorby finančních zdrojů opírající
se o efektivnější využívání
výrobních činitelů, upevňování
hospodárnosti a využívání rezerv
na jednotlivých úsecích hospodaření.
Byl tak vytvořen jeden z důležitých
předpokladů pro další rozvoj naší
ekonomiky a životní úrovně. Přitom
byla zabezpečena vyrovnanost příjmů
a výdajů celé rozpočtové soustavy,
což přispělo k posílení celkové
finanční rovnováhy naší ekonomiky,
která je jedním ze základních úkolů
finanční politiky v 7. pětiletce.
Vyrovnanosti rozpočtového hospodaření
se podařilo dosáhnout, i když v důsledku
celé řady vnějších i vnitřních
vlivů se finanční vývoj odchýlil
od plánované struktury příjmů
a výdajů.
K pozitivním vlivům patří především
překročení plánovaného zisku
hospodářských organizací, které
se příznivě projevilo v nadplánových
odvodech do státního rozpočtu. Důležitou
úlohu sehrály rovněž doplňkové
zdroje národních výborů, zejména
při financování rozpočtových
výdajů ve prospěch obyvatelstva, ať
už na úseku školství, zdravotnictví,
životního prostředí, služeb a dalších.
Naopak se v rozpočtových zdrojích nepříznivě
projevilo neplnění plánu daně z obratu,
zhoršení relací našich vývozních
a dovozních cen. Nežádoucí charakter
mělo nesplnění plánovaných
výdajů na investice v rozpočtové sféře
a výdajů na rozvoj vědy a techniky.
Proto při hodnocení příznivých
výsledků rozpočtového hospodaření
musíme přihlížet k tomu, že nebyly
ovlivněny pouze pozitivními faktory, ale i nežádoucími
odchylkami od plánovaných záměrů.
Celkově však výsledky rozpočtového
hospodaření za rok 1983 hodnotíme jako přínos
k plnění záměrů stanovených
pro období 7. pětiletky.
Celkové příjmy souhrnu státních
rozpočtů (tj. státních rozpočtů
čs. federace, ČSR a SSR) a rozpočtů
národních výborů dosáhly v
uplynulém roce částky 324 mld. Kčs,
což je o 2,8 % více, než se plánovalo.
Výdaje také byly překročeny, ale v
souhrnu skončilo rozpočtové hospodaření
jako vyrovnané.
V naší rozpočtové soustavě se
nadále uplatňovala integrační a koordinační
funkce státního rozpočtu čs. federace.
Příjmy státního rozpočtu čs.
federace dosáhly částky 172 mld. Kčs
a podílely se na celkových příjmech
všech tří státních rozpočtů
téměř 62 %. Jeho vlastní výdaje
činily asi 57 mld. Kčs, což je 20 % výdajů
tří státních rozpočtů.
Dotace do rozpočtů republik v celkové výši
115 mld. Kčs byly poskytnuty ve výši zabezpečující
vyrovnané hospodaření těchto rozpočtů.
Příjmy rozpočtů národních
výborů dosáhly v loňském roce
výše přes 110 mld. Kčs, tj. o 5,6 %
více, než se plánovalo, a výdaje přes
110 mld. Kčs. Neplánované doplňkové
příjmy národních výborů
v celkové částce 1,7 mld Kčs byly
převedeny v průběhu roku přímo
do fondů rezerv a rozvoje národních výborů.
Část překročení plánovaného
objemu rozpočtů národních výborů
souvisí s vyšším použitím
doplňkových zdrojů, zejména na akci
"Z" a k posílení neinvestičních
výdajů na společenské potřeby.
Na akci "Z" jako velmi účinný nástroj
realizace úkolů vyplývajících
z volebních programů vynaložily národní
výbory celkem 3,2 mld. Kčs a hodnota vytvořeného
díla u investiční části dosáhla
celkově 3,8 mld. Kčs. Tím způsobem
bylo získáno např. 860 míst v jeslích,
přes 13 000 míst v mateřských školách,
přes 4 000 míst v základních školách,
2 345 míst ve školních jídelnách,
670 km vodovodů a téměř 160 km kanalizací.
Soudružky a soudruzi, k obnovení dynamiky rozvoje
v loňském roce významně přispěl
růst vnitřní efektivnosti naší
ekonomiky.
Musíme náročně a komplexně
hodnotit, jaké konkrétní výsledky
dosahují jednotlivé VHJ, podniky, závody
a pracoviště při snižování
nákladů, růstu zisku i využívání
zásob, základních fondů a zejména,
jak efektivně zhodnocují naši národní
práci na zahraničních trzích, jaký
je jejich konečný přínos pro celospolečenské
účely, zejména, jaké je jejich výsledné
saldo mezi finančními zdroji, které vytvářejí
a které používají na své potřeby.
V praxi to znamená nastavit zrcadlo těm podnikům,
které zaostávají ve využívání
prostředků, v rentabilitě, v efektivnosti
vývozu, v technickém rozvoji.