Čtvrtek 22. března 1984

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji společné zpravodajce výborů Sněmovny lidu poslankyni Seidlové. Nyní prosím poslance Františka Hrudála o přednesení zpravodajské zprávy.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec F. Hrudál: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, vážení hostia, nepochybne všetci sme sa vo svojich volebných obvodoch stretli s veľkým záujmom o riešenie, ktoré je obsiahnuté vo vládnom návrhu zákona o sústave základných a stredných škôl. Ide o dôležitú právnu úpravu, ktorá sa dotýka prakticky všetkých občanov a ktorá predstavuje praktickú realizáciu významného ústavného práva, práva na vzdelanie.

Vládny návrh zákona o sústave základných a stredných škôl (školský zákon) je ďalšou etapou legislatívnych prác k realizácii dokumentu prijatého k ďalšiemu rozvoju československej výchovno-vzdelávacej sústavy. Spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne ľudu poslankyňa Seidlová uviedla vo svojej správe rad ďalších aspektov, ktoré viedli k navrhnutej právnej úprave obsiahnutej v prerokúvanom návrhu zákona. Pripojujem sa v plnom rozsahu k tomu, čo v spravodajskej správe poslankyňa Seidlová uviedla. Pre úplnosť posúdenia vládneho návrhu zákona mi dovoľte uviesť niekoľko informácií k ústavnoprávnej stránke návrhu zákona a o jeho ústavnom prerokovaní vo výboroch snemovní Federálneho zhromaždenia.

Návrh zákona predstavuje zásadnú zákonodarnú úpravu vo veciach sústavy základných a stredných škôl, u ktorých jednota právneho poriadku vyžaduje, aby bola uskutočnená Federálnym zhromaždením. Po stránke ústavnoprávnej je úprava sústavy základných a stredných škôl zákonom Federálneho zhromaždenia odôvodnením ustanovenia článku 37 ods. 3 ústavného zákona o československej federácii. Vládny návrh školského zákona rieši úpravu povinnej školskej dochádzky a niektoré pracovno-právne vzťahy mládeže, ďalej čiastkovú úpravu zásad sociálnej politiky a zásadnú úpravu stredného vojenského školstva a stredného školstva Zboru národnej bezpečnosti. Úprava týchto otázok zákonom Federálneho zhromaždenia je daná tiež ďalšími ústavnými predpismi, ktoré upravujú zákonodarnú právomoc Federálneho zhromaždenia, najmä článkom 24 ods. 2 Ústavy Československej socialistickej republiky a ustanoveniami článkov 22 a 37 ods. 1 písm. a) a b) ústavného zákona o československej federácii. To znamená, že zákonná úprava vo veciach sústavy základných a stredných škôl, formou zákona Federálneho zhromaždenia je plne opodstatnená.

Vládny návrh zákona vychádza zo zásad predložených v auguste minulého roku vládou Československej socialistickej republiky orgánom Federálneho zhromaždenia. Tieto zásady prerokovali všetky výbory snemovní Federálneho zhromaždenia, okrem Výborov mandátových a imunitných. Poslanci týchto výborov vyslovili s predloženými zásadami súhlas. Schválili súčasne vyjadrenie prijaté na porade poslancov - spravodajcov s odborníkmi vedy a praxe, podnety a odporúčania poslancov prednesené v rozprave. Prevažná väčšina pripomienok prednesených vo výboroch snemovní sa v návrhu zákona premietla. Odporúčania a pripomienky, ktoré boli akceptované, prerokovali ústavnoprávne výbory Snemovne ľudu a Snemovne národov, a po ich schválení boli zapracované do spoločnej správy, ktorú máte k dispozícii. V spoločnej správe je navrhnutá úprava § 23 týkajúca sa účasti žiakov na spoločensky prospešnej práci, ktorá umožňuje účasť na spoločensko-prospešnej činnosti i žiakom nad 15 rokov.

Vzhľadom na to, že po prerokovaní v Ústavnoprávnych výboroch Snemovne ľudu a Snemovne národov boli všetky pripomienky výborov, ktoré neboli nad rámec dokumentu o ďalšom rozvoji československej výchovno-vzdelávacej sústavy zohľadnené, odporúčam Snemovni národov, aby s predloženým návrhom a úpravami obsiahnutými v spoločnej správe výborov (tlač 129) vyslovila súhlas.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny národů poslanci Hrudálovi.

Po vyslechnutí - zpravodajských zpráv bude naše jednání pokračovat rozpravou. Písemně se do rozpravy přihlásili tito poslanci: Ladislav Švehla, Mária Paulechová a Jiřina Veselá.

Uděluji slovo poslanci Ladislavu Švehlovi, připraví se poslankyně Mária Paulechová.

Poslanec SL L. Švehla: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, při řešení a uskutečňování socialistické výstavby vystupuje do popředí potřeba a závažnost výchovy a vzdělávání. V nich prvořadou roli má získávání vědomostí a znalostí ve školách. Celý systém školské výuky se nezbytně musí přizpůsobovat rozšiřujícím se poznatkům vědy a techniky, s nimiž se náš občan setkává na každém kroku a v každém věku.

Za nejdůležitější stupeň získávání znalostí považuji základní školu, která sice nepředstavuje uzavřený cyklus vzdělání, ale po které je možné pokračovat ve studiu dál, podle zájmu jednotlivců a jejich schopností. Jak široký je rozsah působnosti na naše obyvatelstvo, vyplývá již z faktu, že ve školním roce 1982/1983 jsme v ČSSR měli na základních školách 1 milión 956 tisíc žáků. To je obrovské množství a také veliká zodpovědnost za to, že mladé lidi připravíme pro život a dáme jim znalosti, na nichž budou stavět svou budoucnost. Závažnost obsáhnutí učební látky je nutno posuzovat i z toho hlediska, že více než jedna třetina ekonomicky aktivního obyvatelstva zůstává pouze u tohoto vzdělání a s ním prochází celý svůj život. V zemědělství, kde pracuji, je více než polovina pracovníků pouze se základním vzděláním, a to jsou poznatky nejen z mého volebního obvodu, ale statistiky to potvrzují pro celé území ČSSR. Jestliže tedy tak velké množství našich občanů zůstává na stupni vzdělanosti základní školy, chceme a musíme chtít, aby základní školy daly takový rozsah znalostí a vědomostí, které by se kladně projevily v politickém životě, pracovním zařazení, zvládnutí hlavních technických problémů a také v kulturní oblasti i v těch případech, kdy se nepřechází na vyšší stupně vzdělávání. Náročnost na znalosti se projevuje i skutečností, že lidé zaměstnání mění, a jak ukazují statistiky, každý třetí dělník pracuje v povolání jiném než se vyučil.

Soudružky a soudruzi poslanci, v minulém roce uskutečnily všechny výbory Sněmovny národů za účasti poslanců Sněmovny lidu průzkumy ke školní problematice jako přípravu na 3. samostatnou schůzi Sněmovny národů. Získané poznatky se v plné míře vztahují na situaci v mém volebním obvodě. Nebudu proto uvádět zjištěná fakta a zastavím se jen u několika, které bych chtěl promítnout do nových souvislostí.

První z nich souvisí se současným poměrem mužů a žen v základním školství. V některých školách je až 80 % učitelek - žen z celkového počtu učitelů. Tato situace usnadňuje v nejnižších třídách adaptaci žáků z rodinného prostředí na školské podmínky. Bylo by však účelné, abychom pro vyšší třídy základní školy získali více učitelů, kteří by mohli přispět ve výchově k větší samostatnosti zejména v technických směrech.

Závěry z poslaneckých průzkumů rozebírají důvody, proč existuje uvedeny nepoměr mezi učitelkami a učiteli, a navrhují potřebná opatření. Doporučuji, aby se jim věnovala zvýšená pozornost.

Jako člen branného a bezpečnostního výboru jsem došel k dalšímu poznatku, který ovšem nechci absolutizovat. Mladí branci, kteří nastoupili do základní vojenské služby, se velmi těžko vyrovnávají s novými životními podmínkami, náročností, ukázněností a pochopitelně i s větší tvrdostí. Velitelé těchto vojáků připisují tuto situaci rodině a škole. Říkají, že v současné době rodina příliš hýčká, dává vše, co dítě chce a škola ještě nenašla účinnou formu k větší výchově k samostatnosti a náročnosti.

Při průzkumu branných a bezpečnostních výborů v minulém roce v jižních Čechách se naši poslanci setkali s kladnými poznatky ze spolupráce mezi základní školou a Svazarmem. Bylo to v Českém Krumlově, Jindřichově Hradci, Žirovnici i Horní Cerekvi. Učitelé, kteří byli i členy Svazarmu, vítali, že jejich žáci v rámci zájmové činnosti - rozšiřovali své teoretické znalosti zvláště ve fyzice a získali manuální zručnost. Kromě toho má takováto spolupráce též kladný vliv na politický růst a vývoj žactva.

Základní škola ve znalosti žáků má jakési dvě fáze. Poznatky získané poslaneckým průzkumem říkají, že v prvních letech úroveň znalostí a tudíž i prospěchu jednotlivých žáků je přibližně na stejné úrovni ze všech předmětů. Ve vyšších třídách však dochází ve většině případů k určité diferenciaci, která naznačuje schopnosti pro další rozvoj vzdělávání. Někde to bývá matematicko-fyzikální směr, jinde například jazykové schopnosti nebo manuální zručnost. l když máme zájem, aby žáci končili základní školu s relativně vyrovnanými znalostmi ze všech předmětů, neměly by se tyto skutečnosti opomíjet, protože mají vliv na budoucí zaměření, ať již v zaměstnání nebo dalším vzdělávání. Dnes projednávaný návrh zákona s individuálními schopnostmi žáků počítá s tím, že zavádí povinně volitelné předměty a umožní tak rozvíjení specifických vloh žáků.

Určité potíže ve výuce na základních školách vznikají v souvislosti se žáky pocházejícími ze sociálně zaostalých rodin, které školní docházce a učení věnují velmi malou pozornost. Negativní vztah rodiny se bezprostředně promítá do zájmu dítěte o školu, vzdělávání a vůbec k celému společenskému dění. Dítě zaostává, nestačí ostatním, jeho prospěch je neuspokojivý a musí být přemístěno do zvláštní školy.

A znovu, jako člen branného a bezpečnostního výboru, musím poznamenat, že armáda věnuje pozornost úrovni vzdělání a pro vojáky základní služby organizuje kursy a školy, které umožňují získat znalosti těm, kteří je dříve zanedbali při školní docházce.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, výsledky loňského průzkumu na školách byly shrnuty jako náměty na další opatření. Neovlivňují zásadně žádné ustanovení dnes projednávaného návrhu zákona, ale týkají se spíše takových opatření, která umožňují, usnadňují nebo zefektivňují školní výuku a vytvářejí pro ni optimální podmínky.

Proto bych chtěl připomenout, že např. se zahájením nové, desetileté povinné docházky do škol musíme pamatovat na včasně rozpracované osnovy, vydání příslušných učebnic a vytvoření všech dalších podmínek pro plynulost přechodu na nové podmínky výuky.

Do námětů patří i rozšíření pomoci zaostávajícím žákům, materiální zabezpečení výuky, odstraňování formálnosti ve výuce a řada dalších poznatků shrnutých a projednaných na 3. samostatné schůzi Sněmovny národů v minulém roce.

Vzhledem k závažnosti ustanovení nového školského zákona navrhuji věnovat neustálou pozornost jeho realizaci a získávání poznatků z volebních obvodů, jak se osvědčuje v praxi.

Věřím, že úprava povinné školní docházky a získávání širších znalostí a vědomostí žáků bude přínosem pro celou naši společnost. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslanci Švehlovi a slovo má poslankyně Mária Paulechová. Připraví se poslankyně Jiřina Veselá.

Poslankyně SL M. Paulechová: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, nové poznatky vo všetkých oblastiach vedy a techniky majú vplyv na zmeny nielen v oblasti výroby, ale priniesli nové zvyšujúce sa nároky na vzdelanostnú úroveň a prípravu kvalifikovaných odborníkov pre celé národné hospodárstvo. Na základe týchto požiadaviek vznikla prirodzená potreba komplexného prebudovania a skvalitnenia prípravy všetkej mládeže pre budúce povolanie.

Po širokej diskusii v najvyšších straníckych a štátnych orgánoch, i v odbornej verejnosti ČSSR bol prijatý v roku 1976 dokument o "Ďalšom rozvoji československej výchovno-vzdelávacej sústavy", na základe ktorého sa začína realizovať program stredného všeobecného politického pracovného vzdelania všetkej mládeže od septembra t. r.

V súčasnosti všetky školy, pedagogickí pracovníci, rodičia i široká verejnosť žije prípravou na začatie desaťročnej povinnej školskej dochádzky.

V oblasti stredného školstva nadobúda stále väčší význam príprava stredných technikov a kvalifikovaných robotníkov, od ktorých sa dnes vyžaduje a bude vyžadovať tvorivosť v práci, zmysel pre novú techniku a technológiu, pre modernizáciu výroby, inováciu výrobkov a sústavné zvyšovanie kvality a efektívnosti práce.

Doterajšie skúsenosti z overovania postupnej realizácie projektu potvrdzujú správnosť nastúpenej cesty. Z bohatej diskusie, ktorá na túto tému prebehla, pokladáme za správne, že vzdelanie na stredných odborných školách nie je zamerané na úzku výchovu špecialistov, ale odborníkov so širokým všeobecným rozhľadom, ktorý je a bude v praxi potrebný. My, poľnohospodári, vítame tento druh výučby i pri výchove stredných poľnohospodárskych kádrov.

Pred definitívnym uplatnením nového modelu prebiehalo jeho experimentálne overovanie na niektorých vybraných školách. V našom okrese to bola i Stredná poľnohospodársko-technická škola Marka Čulena v Trnave.

Základnými kladnými črtami overovacej koncepcie bolo, že učebná osnova zohľadňovala inováciu v jednotlivých učebných odboroch, vyžadovala vyššiu teoretickú úroveň výučby a rozšíril sa odborný pojmotvorný aparát. Vyššie nároky nútili vyučujúcich uprednostňovať logické myslenie.

Samotné učebné plány a osnova prekonali počas experimentu pozitívne zmeny a ďalšie čakajú na riešenie. Za kladný prvok treba považovať zmeny vyučovania praxe. Doterajšia výučba, počet hodín a ich rozdelenie nedovoľovala realizovať výučbu v praxi bezprostredne vo výrobe. Nové učebné osnovy zabezpečujú výučbu celodenne príp. i celotýždenne, čo umožňuje nácvik pracovných operácií priamo v prevádzke. Žiak sa stáva aktívnym účastníkom plnenia výrobných úloh. Pre ešte lepšie priblíženie výučby potrebám praxe by bolo potrebné vykonať niektoré opatrenia.

Príslušné ministerstvá by mali zvážiť možnosť získania výučných listov napr. i žiakom stredných poľnohospodársko-technických škôl. Táto skutočnosť a vedomie, že bude z praxe preskúšaný na záverečných skúškach, by žiaka nútila ešte svedomitejšie pristupovať k výučbe praxe. Po zložení skúšky by žiak získal výučný list, rovnocenný výučným listom absolventa stredného odborného učilišťa. Pri maturite by už nemusel preukazovať pracovné zručnosti, ale iba schopnosti ako vie organizovať a riadiť priebeh jednotlivých operácií.

Tým by sa dosiahlo, že agronóm, zootechnik či mechanizátor po nástupe do praxe by bol schopný sám prácu vykonávať, keď treba ukázať, ako pri práci postupovať, aby bola vykonaná kvalitne a včas. Tým by získal vyššie uznanie a autoritu, ktorá je jedna zo základných podmienok úspechu riadiaceho pracovníka.

Spojitosti s výučbou praxe sa všeobecne pociťuje a javí sčasti nedostatok, ale hlavne zastaralosť strojov a zariadení pre potreby výučby a overovania si teoretického učiva v praxi. Stredné poľnohospodárske školstvo je pri praktickej výučbe žiakov v určitej výhode v tom, že má svoje účelovo výrobné zariadenia, žiadalo by sa však i tu zlepšiť technické a technologické vybavenie a v spolupráci s rezortom poľnohospodárstva zabezpečiť, aby žiaci SPTŠ mali možnosť vykonávať všetky formy praxe, t. j. učebnú, prevádzkovú a individuálnu v podnikoch s najmodernejšou technológiou, organizáciou práce a s najlepšími hospodárskymi výsledkami, aby prostredníctvom účasti na vysokej úrovni výroby boli pripravení pre budúce povolanie.

Vážené súdružky, súdruhovia, v súvislosti s prerokovaním materiálov osobitnú pozornosť si zasluhujú gymnáziá. Z doterajších skúseností vyplýva, že zavedenie povinného predmetu "základy výroby", odbornej prípravy a skupín voliteľných predmetov odborného zamerania je v porovnaní s predchádzajúcou pedagogickou praxou, keď sa vyučoval predmet polytechnická výchova, kvalitatívnym krokom vpred.

Tam, kde sú vy tvorené vhodné kádrové, priestorové a materiálne podmienky pre kvalitné zabezpečenie odbornej prípravy, absolventi gymnázií sú po určitom zapracovaní schopní dobre vykonávať niektoré robotnícke povolanie a technicko-hospodárske funkcie. Dôležitým predpokladom uplatnenia absolventov gymnázií s odbornou prípravou v praxi, je potrebné zákonné doriešenie postavenia absolventa tak, aby ho podniky bez komplikácie a s priznaním príslušnej triedy a kvalifikácie zaraďovali na také práce a funkcie, pre aké získal odbornosť.

Preto je potrebné a veľmi dôležité rôznymi formami informovať verejnosť o zmene profilu absolventa gymnázií, čím by sa čiastočne predišlo i nežiadúcim javom, že hlavne u chlapcov vzniká nižší záujem o štúdium na gymnáziách a hlásia sa nám tu žiaci priemerní a vynikajúci žiaci radšej získavajú odborné vzdelanie.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP