Čtvrtek 22. března 1984

V strede pozornosti v posledných rokoch bolo a je učňovské školstvo, v ktorom bude v ďalších rokoch študovať a pripravovať sa na povolanie na 60 % mládeže.

Stredné odborné učilištia budú mať teda najväčší podiel zo stredných škôl na zabezpečovaní povinnej desaťročnej školskej dochádzky. Otázky utvárania kádrových, materiálno-technických podmienok stredných odborných učilíšť sú v centre pozornosti, pretože sú popri zdokonaľovaní obsahu základným predpokladom požadovanej úrovne výchovy a vzdelania mladej robotníckej generácie.

Dôsledným plnením opatrení, ktoré v záujme zvládnutia a poslania stredných odborných učilíšť boli prijaté, sa majú riešiť a odstrániť problémy pri získavaní učebných, pracovných a ubytovacích priestorov, kvalifikovaných majstrov odbornej výchovy a vychovávateľov.

Niektoré závody a podniky len veľmi pomaly pristupujú k vytváraniu účelových priestorov pre ubytovanie, odborný výcvik a v nedostatočnej miere zabezpečujú efektívne združovanie finančných prostriedkov na výstavbu nových zariadení.

Výchova mládeže je záležitosťou celej spoločnosti, každého rodiča, všetkých vedúcich a ostatných pracovníkov, ktorí by sa mali o tieto otázky zaujímať aspoň s takou zodpovednosťou, ako sa to stalo pravidlom vo Zväze sovietskych socialistických republík alebo v Nemeckej demokratickej republike, kde vytvárajú žiakom oveľa väčší priestor pre praktickú výučbu formou samotných cechov, liniek, dielní ako aj budovaním medziškolských výrobných kombinátov, kde majú žiaci prístup k novej modernej technike a organizácii práce.

Máme však aj dobré príklady starostlivosti o mladú generáciu, a to konkrétne v mojom volebnom obvode v n. p. Tesla, Piešťany, v rámci Západoslovenského kraja sú to ďalej k. p. Chirana, Stará Turá.

V SSR stojí za povšimnutie starostlivosť o prípravu mládeže na robotnícke povolania v Bavlnárskych závodoch VIL, Ružomberok, ďalej Tesla, Bratislava, ktoré podniky a ich vedenia v tomto smere slúžia za príklad.

Na záver by som chcela povedať, že odporúčam snemovniam schváliť vládny návrh zákona o sústave základných a stredných škôl v znení spoločnej správy výborov.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Paulechové, slovo má poslankyně Jiřina Veselá.

Poslankyně SN J. Veselá: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, projednáváním návrhu školského zákona končí jedna významná etapa kvalitativních přeměn v soustavě základních a středních škol. Několikaleté úsilí o dosažení vyššího sepětí přípravy mládeže na život a práci v rozvinuté socialistické společnosti s potřebami praxe, dostává nyní potřebnou legislativní úpravou další impuls pro vyplnění stanovených cílů.

Již více než deset let uplynulo od červencového plenárního zasedání ÚV KSČ, které stanovilo hlavní směry působení celé společnosti na výchovu mladé generace. Od té doby bylo vykonáno mnoho pozitivního. I nadále je nutné tuto činnost rozvíjet, protože tempo a potřeby rozvoje společnosti přinášejí stále nové požadavky a problémy, které působí na vědomí a postoje mládeže, kladou podstatně větší nároky na politickou a odbornou vyspělost nastupující generace.

Bez cílevědomé podpory společnosti, bez citlivého vlivu bezprostředního okolí však nemůžeme očekávat, že budoucí hospodáři naší socialistické vlasti budou automaticky schopni řešit svěřené úkoly, jak se říká "na úrovni doby". Ve svých poslaneckých obvodech a při poslaneckých průzkumech jsme měli možnost se přesvědčovat, že nejvýraznějších výsledků je dosahováno právě tam, kde v oblasti výchovy je důsledně uplatňována zásada jednoty slov a činů, kde jsou pozorní k řešení studijních, pracovních a životních problémů mládeže, kde neformálně hovoří o vnitropolitických otázkách a zejména o složité situaci v dnešním třídně rozděleném světě. Zkrátka, kde usilují, aby výchovné působení školy neprobíhalo odtrženě od vlivu rodiny a společenských organizací.

Považuji za prospěšné, že v procesu zdokonalování československé vzdělávací soustavy byla pozornost soustřeďována na přípravu mládeže na dělnická povolání. V tomto směru jde o úkoly nejsložitější. Proto také zcela oprávněně zde nový školský zákon sleduje nejpodstatnější změny. Již v období budování sítě středních odborných učilišť bylo třeba překonat nemálo překážek, pochybností o reálnosti záměru zpřístupnit všem budoucím příslušníkům dělnické třídy střední vzdělání. Společným úsilím řídících orgánů, pedagogů a dalších výchovných pracovníků se již mnohé podařilo. To však ještě neznamená, že růst vzdělanosti budoucích dělníků bude automaticky probíhat v žádoucí kvalitě a především v souladu s potřebami zvyšování efektivnosti a výkonnosti národního hospodářství a úrovní veškeré práce. Kromě opodstatněného požadavku na rozšíření všeobecných znalostí musí výrazných kvalitativních změn doznat i oblast profesní přípravy. Právem je zdůrazňován požadavek, že je nutno zajistit, aby žáci středních odborných učilišť měli příležitost ovládnout nejmodernější techniku, poznat progresívní technologii a pokrokové formy organizace práce. Aby již v době přípravy na povolání získávali potřebné návyky pro odpovědný přístup k plnění svěřených úkolů a osvojovali si principy socialistického způsobu života.

Kromě nezastupitelné role pedagogických pracovníků, především mistrů odborné výchovy, a osobního příkladu předních, zkušených dělníků z mateřských závodů mohou tyto záměry výrazně ovlivňovat i vhodně zvolené formy pracovní iniciativy žáků středních odborných učilišť. V tomto směru jsme v Revolučním odborovém hnutí a v Socialistickém svazu mládeže získali řadu dobrých zkušeností z činnosti záloh brigád socialistické práce. Rozhodující většina z dnešních více než sedmi tisíc těchto kolektivů se upřímně snaží o dosahování co nejlepších výsledků v profesní přípravě, jejich členové si navzájem pomáhají ve studiu i při řešení různých problémů. Spolu s projevy společenské angažovanosti zaznamenáváme příznivé výsledky v rozvoji aktivity podněcující tvůrčí, technickou i zájmovou činnost a zvýšení fyzické zdatnosti. Přesto se domnívám, že dosud nebylo využito všech možností jak naplnit výchovné poslání záloh BSP vyjádřené myšlenkou "Učit se socialisticky pracovat a žít".

Nemůžeme být proto lhostejnými ani k tomu, že máme ještě stále dost záloh, v jejichž činnosti je hodně formalismu. Projevuje se to i v oblasti socialistického soutěžení. Obchází se nezbytná přesvědčovací příprava a předpokládá se samozřejmě pochopení a přijetí úkolů. Jaký můžeme potom očekávat iniciativní přístup od samotných žáků? Vždyť podceňování základních leninských principů v organizování socialistické soutěže v období, kdy myšlení budoucího příslušníka dělnické třídy prochází prudkým rozvojem, kdy se poprvé setkává s působením zákonitostí socialistického způsobu výroby, může způsobit někdy i nenahraditelné ztráty. Proto nikoliv samoúčelně - tolik voláme a sami organizujeme, bezprostřední kontakt žáků středních odborných učilišť s budoucími spolupracovníky, s předními organizátory socialistické soutěže. Prostě řečeno: síla osobního příkladu je zde dvojnásob potřebná.

S naléhavou potřebou prosazování vědeckotechnických poznatků, kdy nelze ustrnout na neměnných způsobech výuky, bude potřeba počítat s dalším růstem technické vybavenosti učilišť. Nemůžeme přehlížet, že je dosud ještě dost míst pro odbornou přípravu, kde se potýkají zejména s nedostatkem současné techniky a jiných potřebných zařízení. Je třeba dosáhnout toho, aby žák se nacházel již v takovém prostředí, které se bude přibližovat jak technickým podmínkám, tak i pracovními nároky prostředí, kde bude po skončení školy pracovat. Za neodkladný úkol rezortních orgánů považuji proto odstranění neodůvodněných rozdílů v materiální vybavenosti učilišť a připravenosti absolventů středních odborných učilišť na plnění výrobních úkolů.

Nikde jinde než ve výrobních podnicích a jejich nadřízených orgánech nelze zabezpečit, aby kvalifikace dělnických kádrů byla účelně využita. Z poznatků odborových orgánů vyplývá, že ne všude je v tomto směru vše v pořádku. Je nemálo příkladů, kdy je kvalifikovaný dělník zařazován na pomocné práce a na práce i se zcela odlišným charakterem pracovní činnosti.

Mnohé bude třeba zlepšit i v příslušných směrnicích o kvalifikačních požadavcích, kde dosud nejsou založeny všechny předpoklady pro uplatnění dělníků vyučených podle nových osnov. Nedostatky v této oblasti jsou v ostrém protikladu nejen s požadovanými nároky na změny ve struktuře výroby, s potřebou zvýšit počet výrobků v nejvyšších skupinách jakosti a rychleji uplatňovat výsledky vědy a techniky v praxi (zejména v oblasti elektronizace a robotizace národního hospodářství). Zároveň je to i projev rozporu slov a činů. V odborném učilišti je učí využívat a zvyšovat kvalifikaci, a když je to v praxi jiné, může to mít negativní výchovný dopad na mladého dělníka. Měli bychom proto ve všech výrobních odvětvích urychleně prověřit, zda je vše v souladu s celospolečenskými záměry.

Správné uplatňování nového školského zákona vyžaduje rovněž působit více na myšlení a postoje rodičů v období volby povolání jejich dětí. Představy o tom, že získáním úplného středního vzdělání s maturitou na středním odborném učilišti automaticky vede snadnější cesta na vysokou školu, jsou iluzemi nesprávnými. Navíc to podrývá významné společenské postavení, které středním odborným učilištím přísluší.

Pro nastupující dělnickou generaci je zvlášť důležité získávat hluboké třídní uvědomění a všestranně se připravovat na svou perspektivu - budoucí nositelku společenského pokroku a tvůrce základních materiálních hodnot. To vyžaduje zkvalitnit a prohloubit výchovné působení na dělnickou mládež. Mám na mysli takovou výchovu, ale i zájmovou činnost, která vychází z ideově politických hledisek a stává se významným prostředkem utváření kladného vztahu mládeže k socialistické vlasti, prohlubuje její marxistickoleninský světový názor, politickou vyspělost a internacionální přesvědčení. Je odrazem její aktivní účasti na realizaci politiky KSČ. Velký význam má proto i výběr kvalifikovaných kádrů pro střední odborná učiliště a jejich postavení v celé školské soustavě. Vždyť na ní záleží, jak bude mladý člověk uznávat dělnickou práci, jak si jí bude vážit. V tomto směru kromě pedagogů, školských orgánů a sdělovacích prostředků může mnoho pozitivního vykonat ROH a SSM politicko-výchovným působením a rozvíjením přitažlivých forem, podnícením zájmu o dělnická povolání. V orgánech ROH jsme v minulém roce přijali i některá rozhodnutí, která upřesňují vztah odborů k žákům středních odborných učilišť a jednotně řeší odborovou organizovanost učitelů, mistrů, vychovatelů a dalších pracovníků středních odborných učilišť v jedné základní organizaci ROH.

Závěrem mi dovolte ocenit úsilí státních a resortních orgánů, všech pedagogických pracovníků, funkcionářů společenských organizací, kteří aktivně napomohli k vytvoření podmínek a předpokladů k vypracování návrhu zákona o soustavě základních a středních škol. Vyslovuji se v souladu s říjnovým usnesením Sněmovny národů pro jeho přijetí s přesvědčením, že přinese další úspěšné výsledky v přípravě mládeže na život a práci v rozvinuté socialistické společnosti. Děkuji.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslankyni Veselé, která byla poslední z písemně přihlášených řečníků. Ptám se, soudružky a soudruzi, zda někdo z vás chce ještě vystoupit k projednávanému vládnímu návrhu zákona. (Nikdo se nehlásí.) Nikdo. Vyhlašuji tedy rozpravu za skončenou.

Přeje si místopředseda vlády ČSSR s. Lúčan závěrečné slovo?

Místopředseda vlády ČSSR M. Lúčan: Áno.

Předsedající předseda SL V. David: Prosím.

Místopředseda vlády ČSSR M. Lúčan: Vážené súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, v prejavoch spravodajcov a vo vystúpeniach poslancov sa neobjavili také problémy a pripomienky, na ktoré by bolo treba v záverečnom slove reagovať a s tým, čo bolo povedané, plne súhlasím.

Pokiaľ ide o návrh, ktorý predniesla poslankyňa Paulechová, dotýkajúci sa stredných odborných škôl poľnohospodárskeho smeru, Ministerstvá školstva ho zvážia a dajú odpoveď.

Ešte raz vám ďakujem za to, čo ste vykonali pre to, aby tento zákon mohol vzniknúť a prosím vás v mene vlády ČSSR o aktívnu pomoc pri jeho naplňovaní v živote. Ďakujem.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji soudruhovi Lúčanovi.

Žádají společní zpravodajové o slovo? (Nežádají.) Děkuji.

Můžeme přistoupit k hlasování.

V zasedacím sále je přítomno 170 poslanců Sněmovny lidu, 60 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice a 65 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice.

Obě sněmovny jsou podle ústavního zákona o československé federaci usnášení schopné.

Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny národů.

Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí s vládním návrhem zákona, uvedeným v parlamentním tisku č. 127, ve znění společné zprávy výborů Sněmovny národů (tisk 129) a podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Sněmovna národů schválila návrh zákona.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s vládním návrhem zákona, uvedeným v parlamentním tisku č. 127, ve znění společné zprávy výborů Sněmovny lidu (tisk 129) a podle doporučení společné zpravodajky výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Také Sněmovna lidu schválila návrh zákona.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo zákon o soustavě základních a středních škol (školský zákon).

Soudružky a soudruzi poslanci, posledním bodem našeho pořadu je

XI

Zpráva o činnosti předsednictva Federálního shromáždění, předsednictva a výborů Sněmovny lidu a předsednictva a výborů Sněmovny národů za dobu od 15. prosince 1983 do 20. března 1964 (tisk 128).

V parlamentním tisku č. 128, který jste obdrželi, je uvedena činnost všech orgánů Federálního shromáždění od poslední společné schůze sněmoven.

Jsou, prosím, k této zprávě nějaké dotazy nebo připomínky? (Ne.) Nejsou.

Konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky vzalo zprávu o činnosti předsednictva Federálního shromáždění, předsednictva a výborů Sněmovny lidu a předsednictva a výborů Sněmovny národů za dobu od 15. prosince 1983 do 20. března 1984 na vědomí.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, tím jsme vyčerpali pořad 12. společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP