Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhovi Nejezchlebovi.
Má někdo k návrhu usnesení připomínky?
(Nikdo.) Není tomu tak.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
V této chvíli je v zasedací síni přítomno:
171 poslanec Sněmovny lidu a ve Sněmovně
národů 60 poslanců zvolených v České
socialistické republice a 68 poslanců zvolených
ve Slovenské socialistické republice. Obě
sněmovny jsou tedy usnášení schopné.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem
usnesení? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikoliv.
Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Prosím, aby se vyjádřili poslanci Sněmovny
národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem usnesení? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
I Sněmovna národů schválila návrh
jednomyslně.
Konstatuji tedy, že obě sněmovny Federálního
shromáždění jednomyslně schválily
návrh usnesení ke zprávě vlády
Československé socialistické republiky o
plnění jejího programového prohlášení.
Jako další bod schváleného pořadu
projednáme
Vládní návrh odůvodní ministr
dopravy ČSSR soudruh Vladimír Blažek.
Ministr dopravy ČSSR V. Blažek: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
jménem vlády Československé socialistické
republiky předkládám k projednání
a schválení návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
135/ 1961 Sb., o pozemních komunikacích, tak zvaný
silniční zákon. Obsahová náplň
navrhovaného zákona je politicky významná,
neboť se dotýká jak celospolečenských
a celostátních zájmů, tak i zájmů
jednotlivých občanů. Po novelizaci zákona
o dráhách a zákona o vnitrozemské
plavbě v roce 1974, zákona o civilním letectví
a po vydání zákona o silniční
dopravě a vnitrostátním zasílatelství
završí navrhovaná právní úprava
důležitou etapu zdokonalování právního
řádu v oblasti dopravy.
Dosavadní právní úprava zaujímá
důležité místo v souboru opatření
směřujících k postupnému zlepšování
silničního hospodářství a poskytuje
orgánům státní správy i správcům
komunikací prostor pro plnění jejich úkolů
při výstavbě nových pozemních
komunikací a modernizaci silniční sítě.
Proč tedy novelizace?
Posláním novelizace silničního zákona
je pružněji reagovat na nové podmínky
při budování, rekonstrukcích, správě
a údržbě pozemních komunikací,
včetně účinnějšího
uplatňování principů státní
dopravní politiky a koncepce rozvoje dopravní soustavy.
V souladu s předpisy o československé federaci
se vymezuje kompetence příslušných orgánů
státní správy a orgánů hospodářského
řízení ve věcech pozemních
komunikací, což zákon z roku 1961 pochopitelně
neřeší.
Přijetím nové právní úpravy
dojde k zvýraznění ochrany pozemních
komunikací a k zpřísnění odpovědnosti
správců pozemních komunikací za škody,
kterou návrh rozšiřuje a upřesňuje.
Návrh novelizace, oproti platné právní
úpravě, stanoví všeobecnou povinnost
správců komunikací odstraňovat závady
ve sjízdnosti, a dále zpřesňuje případy,
kdy jim vzniká povinnost odstraňovat i závady
ve schůdnosti pozemních komunikací.
Nově formulovaná ustanovení o výkonu
státní správy, státního odborného
dozoru a správy národního majetku ve věcech
pozemních komunikací jsou v souladu s novými
předpisy o národních výborech, a proto
návrh zákona upravuje pouze působnost základních
stupňů národních výborů.
I když zákonům Federálního shromáždění
přísluší také přímo
a konkrétně upravovat působnost národních
výborů, je toto řešení správné,
neboť je nutno plně respektovat zákon o národních
výborech, který upravuje stupně a druhy národních
výborů, jakož i jejich působnost. Pokud
jde o zvláštní úpravy působnosti
Národního výboru hlavního města
Prahy, Národního výboru hlavního města
Slovenské socialistické republiky Bratislavy, národních
výborů měst Brna, Ostravy, Plzně a
Košic a městských národních výborů,
odkazuje návrh zákona pouze na zvláštní
předpisy.
Pokud jde o porušování jednotlivých
ustanovení silničního zákona, vychází
návrh z dialektické jednoty prevence a sankcí,
které vůči organizacím dosavadní
právní úprava nezakotvovala. Návrh
již umožňuje za závažná porušení
uložených povinností ukládat organizacím
pokuty až do výše 500 tis. Kčs. Se zvýšením
pokut za přestupky občanů proti silničnímu
zákonu až do výše 5000 Kčs se počítá
v návrzích zásad zákonů národních
rad o přestupcích. Lze očekávat, že
nová úprava sankcí napomůže k
omezení protiprávních jednání,
která jsou v rozporu se silničním zákonem.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, jen velmi stručně jsem vás
seznámil s cíli, které sleduje předkládaný
návrh novely silničního zákona. Tento
návrh je výsledkem odpovědně provedené
analýzy účinnosti dosavadní platné
právní úpravy, náročného
legislativního procesu i zhodnocení zkušeností
z aplikace právních úprav v evropských
socialistických zemích, zejména v Německé
demokratické republice, Maďarské lidové
republice a Polské lidové republice. Je výsledkem
zhodnocení souboru zkušeností, poznatků
a názorů národních výborů,
ústředních orgánů státní
správy i jednotlivců.
Při zpracování návrhu zákona
bylo využito námětů a připomínek
vás, poslanců obou sněmoven Federálního
shromáždění a poslanců České
národní rady i Slovenské národní
rady. Tyto podněty výrazně přispěly
ke zkvalitnění předkládaného
návrhu, a proto za ně ještě jednou upřímně
děkuji.
Jsem přesvědčen o tom, že přijetím
návrhu budou vytvořeny nezbytné podmínky
nejen pro zvýšení ochrany pozemních
komunikací, ale i právní jistoty jejich uživatelů,
což významně přispěje ke zdokonalení
právního řádu.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky doporučuji, soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi poslanci, abyste s předloženým návrhem
vyslovili svůj souhlas.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Blažkovi.
Návrh byl přikázán v obou sněmovnách
k projednání výborům ústavně
právním, branným a bezpečnostním
a výborům pro průmysl, dopravu a obchod.
Prosím nejdříve o přednesení
zpravodajské zprávy společného zpravodaje
výborů Sněmovny národů poslance
Mráze.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
L. Mráz: Vážený súdruh predseda,
vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, doteraz platným cestným
zákonom číslo 135/1961 Zb. a spolu s jeho
vykonávacou vyhláškou sa prvýkrát
u nás podarilo riešiť komplexnú problematiku
pozemných komunikácií a treba povedať,
že na danom stupni poznania a v daných podmienkach
splnili vtedajšie požiadavky na výstavbu, údržbu
a usporiadanie a ochranu pozemných komunikácií.
Dlhoročná prax dokazuje, že nie je potrebná
veľká a zásadná právna úprava
i keď postupne, a to hlavne so zvýšeným
stupňom technického rozvoja, rástli i nároky
na cestnú dopravu a na prispôsobenie stavu pozemných
komunikácií. Ďalej došlo k zmenám
v organizačnom usporiadaní cestného hospodárstva
a tiež aj k novému štátoprávnemu
usporiadaniu Československej socialistickej republiky.
Návrh novely cestného zákona okrem iného
je výsledkom i zhodnotenia skúseností z aplikácie
právnych úprav hlavne v európskych socialistických
krajinách, ale i v ostatných štátoch.
Obsahuje niektoré prvky smerujúce k intenzívnejšej
ochrane pozemných komunikácií a ku konkrétnejšiemu
stanoveniu povinností správcov pozemných
komunikácií. Prijatím predloženej novely
vytvoria sa v rámci celospoločenských a ekonomických
možností dostatočné právne predpoklady
pre aktívnu funkciu komunikácií a tiež
pre zabezpečenie plynulej a bezpečnej prevádzky
na nich, ako aj pre úspešnú činnosť
organizácií cestného hospodárstva.
Ale žiadna, ani najdokonalejšia právna úprava
plne nemôže odstrániť problémy,
ktoré prináša každodenná prax;
preto opäť bude záležať na príkladnom
dodržiavaní jednotlivých ustanovení
cestného zákona, a to tak zo strany pracovníkov
cestných právnych orgánov a správcov
komunikácií, ako aj užívateľov
diaľnic, ciest a miestnych komunikácií, aby
navrhovaná právna úprava splnila svoje poslanie.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení
a dopĺňa zákon č. 135/ 1961 Zb. o pozemných
komunikáciách, bol prerokovaný vo Výboroch
ústavnoprávnom, brannom a bezpečnostnom a
vo Výboroch pre priemysel, dopravu a obchod, kde boli vznesené
nasledované podstatnejšie pripomienky.
Konštatovalo sa, že vládny návrh vychádza
hlavne z požiadavky vylepšiť údržbu,
rekonštrukciu komunikácií a ich spravovanie,
za účelom zvýšenia spoľahlivosti
a bezpečnosti cestnej premávky, čím
sa sleduje zvýšenie ochrany oprávnených
záujmov občanov v oblasti cestnej dopravy.
Kladne sa oceňuje, že do novely zákona sa premieta
požiadavka na ochranu životného prostredia a
do § 14 starostlivosť o cestnú zeleň;
takto aspoň budú vytvorené predpoklady na
zmierňovanie negatívnych vplyvov zo stúpajúcej
intenzity rozvoja motorizmu.
Taktiež u novozačatých stavieb diaľnic,
ciest a miestnych komunikácií pri vydaní
stavebného povolenia je nutné zabezpečiť
ochranu životného prostredia a nerastného bohatstva
a tiež ochranu poľnohospodárskeho a lesného
pôdneho fondu, najmä ornej pôdy, kde v minulosti
vznikali veľké rezervy v tom, že úbytok
pôdy sa nenahradzoval, ale aj v tom, že pôvodné
cesty po odovzdaní novej do užívania ostávali
naďalej uzavreté, niekedy vôbec nevyužité.
Keď majú byt opustené komunikácie vrátené
po rekultivácii do pôdneho fondu, tak väčšinou
poľnohospodárske organizácie vyžadujú
ich vyhlásenie za účelové. Tento rozpor
sa veľmi ťažko prekonáva a nie je možné
nájsť iné obecné ustanovenie, než
aké vyplýva zo zákona.
Vysoko bol ocenený nový obsah § 18, kde sa
upravuje styk komunikácií s inými komunikáciami,
vedeniami všetkých druhov, vodami, vodohospodárskymi
a inými dielami a s územím, v ktorom sa dolujú
nerasty.
Vyslovený zákaz umiestňovania podzemných
vedení tak v telese, ako aj v cestnom pozemku, je kvalitatívnym
stupňom zvýšenej ochrany tak komunikácií,
ako aj všetkých druhov vedenia, čo iste prispeje
k zjednodušeniu a zlacneniu ich rekonštrukcie.
I keď požiadavka na ukladanie cudzích vedení
do pozemných komunikácií vo forme kolektorov,
prípadne chráničiek, vyvolá modernizáciu
a rekonštrukciu týchto zariadení, pôjde
však o rýchlu návratnosť, čo sa
dá dokladovať na terajších sídliskách
a iných výrobných komplexoch, kde sa kolektory
bežne používajú.
Niektoré výbory, a medzi nimi i naše Výbory
pre priemysel, dopravu a obchod, paralelne s uvedeným zákonom
prerokúvali i zásady zákona o premávke
na pozemných komunikáciách, kde bola vznesená
veľmi hodnotná pripomienka, týkajúca
sa zefektívnenia zákonodarnej činnosti, spolupráce
rôznych organizácií.
Pozemné komunikácie, ich výstavba, kvalita,
ich stav je rozhodujúcim faktorom pre dopravu a premávku
na týchto komunikáciách; preto sa dal návrh
na spoločné riešenie oboch problémov,
t. j. stav vozoviek, zodpovednosť za ich údržbu
a pravidlá cestnej premávky. Je pravda, že
ide o právomoc niekoľkých orgánov a
je snaha, aby veci, týkajúce sa jedného právneho
subjektu, boli upravené v jednej právnej forme,
aby sa nevytvárali zbytočné konglomeráty,
ktoré síce patria k sebe, ale sú iného
charakteru.
Odporúčam pri prerokúvaní čiastkových
vládnych návrhov zákonov v budúcnosti
predsa len využívať i tieto možnosti; že
je to možné spájať, ukazuje napríklad
zákon o územnom plánovaní a stavebnom
poriadku.
Bude potrebné sa usilovať o zjednodušenie zákonov,
aby boli zrozumiteľné najširším vrstvám
pracujúcich, čo je prvý predpoklad i pre
ich lepšie plnenie a dodržiavanie.
Súdružky a súdruhovia poslanci, pri prerokúvaní
návrhu zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných
komunikáciách, v jednotlivých výboroch
dostali súdružky a súdruhovia poslanci na vznesené
pripomienky a otázky vysvetlenie a odpovede a uvedený
zákon schválili; preto odporúčam Snemovni
národov zákon v predloženom znení schváliť.
Ďakujem za pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji společnému
zpravodaji výborů Sněmovny národů
poslanci Mrázovi. Slovo má společný
zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Skřivan.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Skřivan: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, současná etapa výstavby
socialistické společnosti a její vyvážený
rozvoj vyžaduje organizování, řízení
a kontrolu složitých ekonomických a společenských
procesů a vztahů. Tím vzrůstá
i úloha socialistického práva. Proto dokumenty
XVI. sjezdu KSČ kladou důraz na upevňování
socialistické státnosti a vytyčují
úkol zdokonalování právního
řádu a dalšího prohlubování
socialistické zákonnosti.
Zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích
byl prvním právním předpisem, jehož
cílem bylo v daných podmínkách komplexně
řešit problematiku pozemních komunikací,
která byla do té doby roztříštěna
do řady zastaralých právních úprav.
Stal se především jedním z opatření,
které směřovalo k vyrovnání
rozdílů mezi tehdejším stavem silnic
a rychle se rozvíjející silniční
dopravou, důležitým právním instrumentem
pro činnost orgánů působících
ve věcech pozemních komunikací.
Navrhovaná dílčí novelizace vychází
ze zkušeností s aplikací silničního
zákona v praxi a je v souladu se schválenými
zásadami zákona, které projednaly ústavně
právní výbory, výbory branné
a bezpečnostní a výbory pro průmysl,
dopravu a obchod obou sněmoven Federálního
shromáždění na svých společných
schůzích v roce 1982. Návrh respektuje doporučení
všech výborů a byl v tomto směru upraven.
Je možné souhlasit se změnou, oproti schváleným
zásadám, aby silniční zákon
upravoval pouze působnost základních stupňů
národních výborů a v otázkách
působnosti národních výborů
hlavních měst Prahy a Bratislavy, národních
výborů statutárních měst a
ostatních městských národních
výborů, aby odkazoval na zvláštní
předpisy, tak jak je navrhováno.
Předkládaný návrh je plně v
souladu s československým právním
řádem a respektuje i zájmy ostatních
odvětví a oborů národního hospodářství
a socialistické společnosti. To se týká
zejména ustanovení § 16 a § 17 návrhu,
která jsou v souladu se stavebním zákonem,
ustanovení § 3, který je v souladu se zákonem
o národních výborech, a již citovaného
ustanovení § 18 návrhu, který stanoví
styk s jinými komunikacemi, vedeními všeho
druhu, vodohospodářskými díly a územím,
v němž jsou dobývány nerosty.
Vzhledem k rozsahu změn a doplnění silničního
zákona navrhuji, aby předsednictvo Federálního
shromáždění vyhlásilo úplné
znění zákona o pozemních komunikacích,
jak vyplyne ze změn a doplňků provedených
předkládaným návrhem zákona.
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, předkládaný
návrh zákona byl připraven odpovědně,
řeší problematiku pozemních komunikací
v soudobých podmínkách, a proto navrhuji
za výbory ústavně právní, pro
průmysl, dopravu a obchod a branný a bezpečnostní
Sněmovny lidu, aby dnešní schůze vyslovila
s předloženou právní úpravou
souhlas bez připomínek. Děkuji.