Středa 21. března 1984

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhovi Nejezchlebovi. Má někdo k návrhu usnesení připomínky? (Nikdo.) Není tomu tak.

Můžeme tedy přistoupit k hlasování. V této chvíli je v zasedací síni přítomno: 171 poslanec Sněmovny lidu a ve Sněmovně národů 60 poslanců zvolených v České socialistické republice a 68 poslanců zvolených ve Slovenské socialistické republice. Obě sněmovny jsou tedy usnášení schopné.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo souhlasí s předloženým návrhem usnesení? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikoliv.

Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.

Prosím, aby se vyjádřili poslanci Sněmovny národů.

Kdo z nich souhlasí s návrhem usnesení? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

I Sněmovna národů schválila návrh jednomyslně.

Konstatuji tedy, že obě sněmovny Federálního shromáždění jednomyslně schválily návrh usnesení ke zprávě vlády Československé socialistické republiky o plnění jejího programového prohlášení.

Jako další bod schváleného pořadu projednáme

VI

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích (silniční zákon) (tisk 123).

Vládní návrh odůvodní ministr dopravy ČSSR soudruh Vladimír Blažek.

Ministr dopravy ČSSR V. Blažek: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, jménem vlády Československé socialistické republiky předkládám k projednání a schválení návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 135/ 1961 Sb., o pozemních komunikacích, tak zvaný silniční zákon. Obsahová náplň navrhovaného zákona je politicky významná, neboť se dotýká jak celospolečenských a celostátních zájmů, tak i zájmů jednotlivých občanů. Po novelizaci zákona o dráhách a zákona o vnitrozemské plavbě v roce 1974, zákona o civilním letectví a po vydání zákona o silniční dopravě a vnitrostátním zasílatelství završí navrhovaná právní úprava důležitou etapu zdokonalování právního řádu v oblasti dopravy.

Dosavadní právní úprava zaujímá důležité místo v souboru opatření směřujících k postupnému zlepšování silničního hospodářství a poskytuje orgánům státní správy i správcům komunikací prostor pro plnění jejich úkolů při výstavbě nových pozemních komunikací a modernizaci silniční sítě. Proč tedy novelizace?

Posláním novelizace silničního zákona je pružněji reagovat na nové podmínky při budování, rekonstrukcích, správě a údržbě pozemních komunikací, včetně účinnějšího uplatňování principů státní dopravní politiky a koncepce rozvoje dopravní soustavy. V souladu s předpisy o československé federaci se vymezuje kompetence příslušných orgánů státní správy a orgánů hospodářského řízení ve věcech pozemních komunikací, což zákon z roku 1961 pochopitelně neřeší.

Přijetím nové právní úpravy dojde k zvýraznění ochrany pozemních komunikací a k zpřísnění odpovědnosti správců pozemních komunikací za škody, kterou návrh rozšiřuje a upřesňuje. Návrh novelizace, oproti platné právní úpravě, stanoví všeobecnou povinnost správců komunikací odstraňovat závady ve sjízdnosti, a dále zpřesňuje případy, kdy jim vzniká povinnost odstraňovat i závady ve schůdnosti pozemních komunikací.

Nově formulovaná ustanovení o výkonu státní správy, státního odborného dozoru a správy národního majetku ve věcech pozemních komunikací jsou v souladu s novými předpisy o národních výborech, a proto návrh zákona upravuje pouze působnost základních stupňů národních výborů. I když zákonům Federálního shromáždění přísluší také přímo a konkrétně upravovat působnost národních výborů, je toto řešení správné, neboť je nutno plně respektovat zákon o národních výborech, který upravuje stupně a druhy národních výborů, jakož i jejich působnost. Pokud jde o zvláštní úpravy působnosti Národního výboru hlavního města Prahy, Národního výboru hlavního města Slovenské socialistické republiky Bratislavy, národních výborů měst Brna, Ostravy, Plzně a Košic a městských národních výborů, odkazuje návrh zákona pouze na zvláštní předpisy.

Pokud jde o porušování jednotlivých ustanovení silničního zákona, vychází návrh z dialektické jednoty prevence a sankcí, které vůči organizacím dosavadní právní úprava nezakotvovala. Návrh již umožňuje za závažná porušení uložených povinností ukládat organizacím pokuty až do výše 500 tis. Kčs. Se zvýšením pokut za přestupky občanů proti silničnímu zákonu až do výše 5000 Kčs se počítá v návrzích zásad zákonů národních rad o přestupcích. Lze očekávat, že nová úprava sankcí napomůže k omezení protiprávních jednání, která jsou v rozporu se silničním zákonem.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, jen velmi stručně jsem vás seznámil s cíli, které sleduje předkládaný návrh novely silničního zákona. Tento návrh je výsledkem odpovědně provedené analýzy účinnosti dosavadní platné právní úpravy, náročného legislativního procesu i zhodnocení zkušeností z aplikace právních úprav v evropských socialistických zemích, zejména v Německé demokratické republice, Maďarské lidové republice a Polské lidové republice. Je výsledkem zhodnocení souboru zkušeností, poznatků a názorů národních výborů, ústředních orgánů státní správy i jednotlivců.

Při zpracování návrhu zákona bylo využito námětů a připomínek vás, poslanců obou sněmoven Federálního shromáždění a poslanců České národní rady i Slovenské národní rady. Tyto podněty výrazně přispěly ke zkvalitnění předkládaného návrhu, a proto za ně ještě jednou upřímně děkuji.

Jsem přesvědčen o tom, že přijetím návrhu budou vytvořeny nezbytné podmínky nejen pro zvýšení ochrany pozemních komunikací, ale i právní jistoty jejich uživatelů, což významně přispěje ke zdokonalení právního řádu.

Jménem vlády Československé socialistické republiky doporučuji, soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, abyste s předloženým návrhem vyslovili svůj souhlas.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Blažkovi. Návrh byl přikázán v obou sněmovnách k projednání výborům ústavně právním, branným a bezpečnostním a výborům pro průmysl, dopravu a obchod. Prosím nejdříve o přednesení zpravodajské zprávy společného zpravodaje výborů Sněmovny národů poslance Mráze.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec L. Mráz: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, doteraz platným cestným zákonom číslo 135/1961 Zb. a spolu s jeho vykonávacou vyhláškou sa prvýkrát u nás podarilo riešiť komplexnú problematiku pozemných komunikácií a treba povedať, že na danom stupni poznania a v daných podmienkach splnili vtedajšie požiadavky na výstavbu, údržbu a usporiadanie a ochranu pozemných komunikácií. Dlhoročná prax dokazuje, že nie je potrebná veľká a zásadná právna úprava i keď postupne, a to hlavne so zvýšeným stupňom technického rozvoja, rástli i nároky na cestnú dopravu a na prispôsobenie stavu pozemných komunikácií. Ďalej došlo k zmenám v organizačnom usporiadaní cestného hospodárstva a tiež aj k novému štátoprávnemu usporiadaniu Československej socialistickej republiky.

Návrh novely cestného zákona okrem iného je výsledkom i zhodnotenia skúseností z aplikácie právnych úprav hlavne v európskych socialistických krajinách, ale i v ostatných štátoch. Obsahuje niektoré prvky smerujúce k intenzívnejšej ochrane pozemných komunikácií a ku konkrétnejšiemu stanoveniu povinností správcov pozemných komunikácií. Prijatím predloženej novely vytvoria sa v rámci celospoločenských a ekonomických možností dostatočné právne predpoklady pre aktívnu funkciu komunikácií a tiež pre zabezpečenie plynulej a bezpečnej prevádzky na nich, ako aj pre úspešnú činnosť organizácií cestného hospodárstva.

Ale žiadna, ani najdokonalejšia právna úprava plne nemôže odstrániť problémy, ktoré prináša každodenná prax; preto opäť bude záležať na príkladnom dodržiavaní jednotlivých ustanovení cestného zákona, a to tak zo strany pracovníkov cestných právnych orgánov a správcov komunikácií, ako aj užívateľov diaľnic, ciest a miestnych komunikácií, aby navrhovaná právna úprava splnila svoje poslanie.

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/ 1961 Zb. o pozemných komunikáciách, bol prerokovaný vo Výboroch ústavnoprávnom, brannom a bezpečnostnom a vo Výboroch pre priemysel, dopravu a obchod, kde boli vznesené nasledované podstatnejšie pripomienky.

Konštatovalo sa, že vládny návrh vychádza hlavne z požiadavky vylepšiť údržbu, rekonštrukciu komunikácií a ich spravovanie, za účelom zvýšenia spoľahlivosti a bezpečnosti cestnej premávky, čím sa sleduje zvýšenie ochrany oprávnených záujmov občanov v oblasti cestnej dopravy.

Kladne sa oceňuje, že do novely zákona sa premieta požiadavka na ochranu životného prostredia a do § 14 starostlivosť o cestnú zeleň; takto aspoň budú vytvorené predpoklady na zmierňovanie negatívnych vplyvov zo stúpajúcej intenzity rozvoja motorizmu.

Taktiež u novozačatých stavieb diaľnic, ciest a miestnych komunikácií pri vydaní stavebného povolenia je nutné zabezpečiť ochranu životného prostredia a nerastného bohatstva a tiež ochranu poľnohospodárskeho a lesného pôdneho fondu, najmä ornej pôdy, kde v minulosti vznikali veľké rezervy v tom, že úbytok pôdy sa nenahradzoval, ale aj v tom, že pôvodné cesty po odovzdaní novej do užívania ostávali naďalej uzavreté, niekedy vôbec nevyužité. Keď majú byt opustené komunikácie vrátené po rekultivácii do pôdneho fondu, tak väčšinou poľnohospodárske organizácie vyžadujú ich vyhlásenie za účelové. Tento rozpor sa veľmi ťažko prekonáva a nie je možné nájsť iné obecné ustanovenie, než aké vyplýva zo zákona.

Vysoko bol ocenený nový obsah § 18, kde sa upravuje styk komunikácií s inými komunikáciami, vedeniami všetkých druhov, vodami, vodohospodárskymi a inými dielami a s územím, v ktorom sa dolujú nerasty.

Vyslovený zákaz umiestňovania podzemných vedení tak v telese, ako aj v cestnom pozemku, je kvalitatívnym stupňom zvýšenej ochrany tak komunikácií, ako aj všetkých druhov vedenia, čo iste prispeje k zjednodušeniu a zlacneniu ich rekonštrukcie.

I keď požiadavka na ukladanie cudzích vedení do pozemných komunikácií vo forme kolektorov, prípadne chráničiek, vyvolá modernizáciu a rekonštrukciu týchto zariadení, pôjde však o rýchlu návratnosť, čo sa dá dokladovať na terajších sídliskách a iných výrobných komplexoch, kde sa kolektory bežne používajú.

Niektoré výbory, a medzi nimi i naše Výbory pre priemysel, dopravu a obchod, paralelne s uvedeným zákonom prerokúvali i zásady zákona o premávke na pozemných komunikáciách, kde bola vznesená veľmi hodnotná pripomienka, týkajúca sa zefektívnenia zákonodarnej činnosti, spolupráce rôznych organizácií.

Pozemné komunikácie, ich výstavba, kvalita, ich stav je rozhodujúcim faktorom pre dopravu a premávku na týchto komunikáciách; preto sa dal návrh na spoločné riešenie oboch problémov, t. j. stav vozoviek, zodpovednosť za ich údržbu a pravidlá cestnej premávky. Je pravda, že ide o právomoc niekoľkých orgánov a je snaha, aby veci, týkajúce sa jedného právneho subjektu, boli upravené v jednej právnej forme, aby sa nevytvárali zbytočné konglomeráty, ktoré síce patria k sebe, ale sú iného charakteru.

Odporúčam pri prerokúvaní čiastkových vládnych návrhov zákonov v budúcnosti predsa len využívať i tieto možnosti; že je to možné spájať, ukazuje napríklad zákon o územnom plánovaní a stavebnom poriadku.

Bude potrebné sa usilovať o zjednodušenie zákonov, aby boli zrozumiteľné najširším vrstvám pracujúcich, čo je prvý predpoklad i pre ich lepšie plnenie a dodržiavanie.

Súdružky a súdruhovia poslanci, pri prerokúvaní návrhu zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách, v jednotlivých výboroch dostali súdružky a súdruhovia poslanci na vznesené pripomienky a otázky vysvetlenie a odpovede a uvedený zákon schválili; preto odporúčam Snemovni národov zákon v predloženom znení schváliť. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Indra: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny národů poslanci Mrázovi. Slovo má společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Skřivan.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Skřivan: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, současná etapa výstavby socialistické společnosti a její vyvážený rozvoj vyžaduje organizování, řízení a kontrolu složitých ekonomických a společenských procesů a vztahů. Tím vzrůstá i úloha socialistického práva. Proto dokumenty XVI. sjezdu KSČ kladou důraz na upevňování socialistické státnosti a vytyčují úkol zdokonalování právního řádu a dalšího prohlubování socialistické zákonnosti.

Zákon č. 135/1961 Sb., o pozemních komunikacích byl prvním právním předpisem, jehož cílem bylo v daných podmínkách komplexně řešit problematiku pozemních komunikací, která byla do té doby roztříštěna do řady zastaralých právních úprav. Stal se především jedním z opatření, které směřovalo k vyrovnání rozdílů mezi tehdejším stavem silnic a rychle se rozvíjející silniční dopravou, důležitým právním instrumentem pro činnost orgánů působících ve věcech pozemních komunikací.

Navrhovaná dílčí novelizace vychází ze zkušeností s aplikací silničního zákona v praxi a je v souladu se schválenými zásadami zákona, které projednaly ústavně právní výbory, výbory branné a bezpečnostní a výbory pro průmysl, dopravu a obchod obou sněmoven Federálního shromáždění na svých společných schůzích v roce 1982. Návrh respektuje doporučení všech výborů a byl v tomto směru upraven.

Je možné souhlasit se změnou, oproti schváleným zásadám, aby silniční zákon upravoval pouze působnost základních stupňů národních výborů a v otázkách působnosti národních výborů hlavních měst Prahy a Bratislavy, národních výborů statutárních měst a ostatních městských národních výborů, aby odkazoval na zvláštní předpisy, tak jak je navrhováno.

Předkládaný návrh je plně v souladu s československým právním řádem a respektuje i zájmy ostatních odvětví a oborů národního hospodářství a socialistické společnosti. To se týká zejména ustanovení § 16 a § 17 návrhu, která jsou v souladu se stavebním zákonem, ustanovení § 3, který je v souladu se zákonem o národních výborech, a již citovaného ustanovení § 18 návrhu, který stanoví styk s jinými komunikacemi, vedeními všeho druhu, vodohospodářskými díly a územím, v němž jsou dobývány nerosty.

Vzhledem k rozsahu změn a doplnění silničního zákona navrhuji, aby předsednictvo Federálního shromáždění vyhlásilo úplné znění zákona o pozemních komunikacích, jak vyplyne ze změn a doplňků provedených předkládaným návrhem zákona.

Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, předkládaný návrh zákona byl připraven odpovědně, řeší problematiku pozemních komunikací v soudobých podmínkách, a proto navrhuji za výbory ústavně právní, pro průmysl, dopravu a obchod a branný a bezpečnostní Sněmovny lidu, aby dnešní schůze vyslovila s předloženou právní úpravou souhlas bez připomínek. Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP