Středa 21. března 1984

Přes dílčí výsledky nedošlo k výraznému zlepšení v technické kontrole, ačkoliv v této oblasti trvají vážné nedostatky v kvalitě výrobků. Přes ekonomické ztráty, které z toho máme, politické a morální škody, které takto inkasujeme, existuje u řady vedoucích pracovníků určité uspokojení s dosaženou úrovní kvality s tím (jak se vyjadřují), že to odpovídá možnostem výroby. A právě tento přístup je příčinou, že nevytvářejí v souladu s usnesením předsednictva ÚV KSČ a vlád potřebné podmínky k objektivitě a účinnému působení technické kontroly, aby tato výrazně ovlivňovala technologickou kázeň a náročnost v řízení kvality vůbec.

Nechci hovořit o dalších oblastech, nechci jít do podrobností. Chtěl bych jen zdůraznit, že se dosud nevytvořilo náročné klima, které by si vynutilo vysokou úroveň a účinnost kontrolní práce. Stále se setkáváme se snahami omlouvat zjištěné nedostatky, s případy, že dokonce závažná zjištění kontroly nejsou využívána v řídící praxi, k řešení problémů, případně k preventivnímu působení na ostatních úsecích. Zatím se stále jen ojediněle vyvozují důsledky vůči těm, kteří nedostatky zavinili.

S dosavadními přístupy vedoucích pracovníků při prosazování zásad kontroly do praxe vyslovilo předsednictvo ÚV KSČ a vláda nespokojenost. Zavázalo vedoucí pracovníky ve státních a hospodářských orgánech, aby přijali zásadní adresná a konkrétní opatření k důslednému uplatňování zásad kontroly, ke zvýšení náročnosti v plánovací a finanční disciplíně, ve vyžadování odpovědnosti a kázně. Zavázalo vedoucí pracovníky, aby z liknavého přístupu v této oblasti a nedůslednosti byly vyvozovány osobní závěry vůči těm, kteří se takto chovají.

Byla přijata konkrétní opatření:

- k dalšímu zvýšení kvality a výslednosti práce orgánů lidové kontroly;

- k účinnější koordinaci kontrolní práce mezi orgány lidové kontroly a systémem kontroly, to znamená vnitřní kontrolou;

- k důsledné pomoci Výboru lidové kontroly výborům lidové kontroly v místech a závodním komisím lidové kontroly.

Ministrům bylo uloženo, aby přijali konkrétní opatření k důslednému uplatňování zásad na všech stupních, aby stanovili konkrétní postup, aby zásady prosadili v těch oblastech, kde se projevují největší slabiny.

Na prvním místě, aby to bylo v oblasti technické kontroly a kvality výrobků, v oblastech, kde dochází k trvalým odchylkám od našich záměrů, nebo kde se naše záměry neplní, kde dochází k vážným protispolečenským jevům.

Do poloviny roku mají všichni ministři po celé ose zabezpečit, aby v těch podnicích a VHJ, kde mají být zřízeni hlavní kontroloři, byli tito ustaveni do funkcí, aby přijali opatření, aby v těch podnicích, kde nejsou kontrolní útvary, bylo zajištěno uplatnění zásad v plné šíři. Dále byli zavázáni ministři, aby při hodnocení plnění úkolů na všech stupních zkoumali, jak se na nedostatcích a odchylkách podílí zanedbání kontroly na daném úseku. Aby při posuzování odchylek od stanovených úkolů vyžadovali objektivní kontrolní informace o příčinách těchto jevů, o tom, kdo je zavinil a o možnostech, zda jsou využitelné další rezervy.

Stručně jsem je charakterizoval opatřením usnesení předsednictva ústředního výboru strany a opatřením vlády.

Jednoznačně z nich vyplývá, že zásady jsou správné, že jejich důsledné uplatnění může přinést očekávané výsledky, které by měly spočívat v tom, aby kontrola skutečně přispívala k důsledné realizaci našich záměrů, k tomu, aby se upevnila kázeň a disciplína a odpovědnost, k tomu, abychom využívali všechny možnosti a rezervy, které v národním hospodářství máme. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Ondřichovi. Soudruh poslanec Křenek je spokojen s odpovědí?

Poslanec SN D. Křenek: Ano.

Předseda FS A. Indra: Prosím předsedu federální vlády soudruha Štrougala o závěrečné slovo.

Předseda vlády ČSSR L. Štrougal: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci! Domnívám se, že rozprava, která dnes ve Federálním shromáždění proběhla, mi dovoluje konstatovat shodu názorů na základní otázky, rozebrané ve zprávě vlády o její činnosti za uplynulý rok. Včetně kritických připomínek, podnětů a některých konkrétních návrhů k dílčím otázkám je shoda v tom, jak dále postupovat v rozvoji národního hospodářství v duchu linie XVI. sjezdu Komunistické strany Československa, jak postupovat i v ostatních oblastech společenského života. Zvláště je třeba vyzdvihnout principiální shodu k mezinárodně politické aktivitě Československé socialistické republiky, kde některá závažná opatření jsou vynucena agresívními kroky imperialistických kruhů.

Chci vás ujistit, soudružky a soudruzi, že vaše podněty, návrhy a připomínky nebudou zapomenuty, že budou v práci vlády využity. To se týká i námětů, které uplatnili členové předsednictva ústředního výboru Národní fronty, jak ve svém vystoupení uvedl soudruh Trávníček.

Jen několik slov k tomu, co nás především čeká v sociálně ekonomické oblasti v tomto roce. Jak již bylo řečeno, musíme zvládnout práce na návrhu plánu, resp. na upřesnění plánu běžného roku 1984. Jde o to, jak jsem již zdůvodnil, abychom dosáhli vyšší efektivnosti, k čemuž nás opravňují výsledky roku 1983, které byly lepší než jsme očekávali. Letos chceme dosáhnout stejného vzestupu efektivnosti a dynamiky, jako v minulém roce. K tomu je třeba prohlubovat součinnost centrálních orgánů. Zpevňujeme některé ukazatele, zvláště spotřeby surovin, energie, paliv, kovů atd., zpevňujeme některé ukazatele efektivnosti, zejména podílů výrobků první kvality na celkové výrobě, zpevňujeme některé ukazatele směnné relace v zahraničním obchodě a další ukazatele, které můžeme stanovit z centra. Na druhé straně to vyžaduje iniciativní součinnost hospodářských orgánů pokud jde o plány podniků a závodů, aby formou vstřícného plánu, formou nadplánu vyšly vstříc žádoucímu užití národního důchodu, zvláště v exportu, vnitřním obchodě a vybraných investičních akcích.

V tomto roce usilujeme především o zvýšení dynamiky efektivnosti, komplexně vyjádřeno v růstu národního důchodu minimálně o 3 %, a to v žádoucím užití, jak jsem již řekl.

Tyto práce musíme zvládnout v dubnu. Do této doby musíme mít v podnicích, závodech i v centru jasno o našich cílech a musíme se snažit všechny slabé stránky, o nichž se hovořilo i ve vystoupeních poslanců, ujasnit a dotáhnout do zdárného konce. Jinak by nám neprovázanost plánů, nedodržování dodavatelsko-odběratelských vztahů atd. v dalším období způsobily ekonomické potíže a komplikace.

Zároveň s dopracováním plánu na rok 1984 musíme připravovat návrh směrnic pro rok 1985, které mají být vládě a předsednictvu ÚV KSČ předloženy v květnu letošního roku. To je rovněž důležitý úkol, který se zabezpečuje v součinnosti s nižšími články hospodářského řízení a při němž řešíme i otázky nevýrobní sféry.

Základní direktiva je dána - pokračovat v růstu efektivnosti a dynamiky v duchu linie XVI. sjezdu KSČ, tzn. na úrovni optimálních čísel, které stanovil. Přitom nevylučujeme, naopak si přejeme, abychom při žádoucím užití národního důchodu a produkce dosáhli v některých oborech potřebného překročení.

Zároveň chci říci, že spolu s řešením uvedených úkolů pracujeme na dlouhodobé koncepci hospodářského a sociálního rozvoje Československa do roku 1995 a jeho další varianty, které chceme ve stranických a vládních orgánech projednat v době od června do září. Z toho bude vycházet i základní úvaha o směrnicích pro 8. pětiletku, tedy pro období 1986 až 1990.

Jak již bylo ve zprávě uvedeno, chceme dát plánování i řízení v tom nejširším slova smyslu určitou perspektivu. Přece jen si uvědomujeme, a všichni to na sobě pociťujeme, že nestačí hodnotit rozvoj národního hospodářství pouze v ročních průměrech. Je třeba mít jasný pětiletý výhled, z tohoto pohledu vycházet i hodnotit práci podniků a také všechna opatření, která mají urychlovat proces intenzifikace. Tedy v těchto třech základních oblastech pracujeme na zpřesnění plánu 1984, na návrhu směrnice pro rok 1985 a na dlouhodobém výhledu do roku 1995, včetně z toho odvozené 1. varianty směrnice pro 8. pětiletku. Nemůžeme ztrácet čas, koordinací plánu se Sovětským svazem a ostatními členy RVHP musíme ve druhém pololetí letošního roku vyjasnit optimální variantu ekonomického a sociálního rozvoje pro léta 1986-1990, abychom začátkem příštího roku mohli tyto práce dokončit.

Soudružky a soudruzi, rozprava k problematice výrobní i nevýrobní sféry v podstatě vždy směřuje k nejzákladnějšímu úkolu, ke strategické otázce, jakou je úroveň řízení v tom nejširším smyslu slova. Tato záležitost je předmětem pozornosti v celém světě a v socialistickém společenství především, protože právě socialismus umožňuje plánovité řízení v celospolečenském měřítku. Proto jeho přestavbě a zdokonalování věnují pozornost všechny socialistické země. Také u nás - a bylo to řečeno již na XV. a velmi podrobně i na XVI. sjezdu KSČ - na základě vlastních zkušeností i zkušeností bratrských zemí byl vytyčen úkol zdokonalit řízení národního hospodářství a celé naší společnosti.

Je skutečností a máme o tom i přesvědčivé příklady, že řada podniků v daných podmínkách pracuje efektivně a hospodárně, na úrovni těch parametrů, kterými se chceme měřit s předními výrobci ve světě, ať socialistickém nebo ostatním. Technicko-ekonomická úroveň jejich výrobků a celkové náklady výroby, to jsou dva ukazatele, jimiž musíme měřit, zda vyrábíme progresívně nebo ne.

Naše přední podniky ukazují, že i v současných podmínkách, přes různé byrokratické překážky a retardující předpisy lze dobře hospodařit a vyrábět produkci, která je na světové úrovni, a to i pokud jde o náklady, a že tyto výrobky lze prodávat se ziskem.

Na druhé straně ale máme podniky, které neplní roční ani pětileté plány a vedle toho existují podniky, které tak zvaně plány plní, ale vůbec nedosahují parametrů pokud jde o technicko-ekonomickou úroveň produkce a celkové náklady výroby. O tom, jak je tato záležitost vážná svědčí, že v loňském roce - vzato za celé národní hospodářství - jsme měli nepříznivou směnnou relaci s nesocialistickými zeměmi a v důsledku toho i velké ztráty, protože podnik dejme tomu vyrábí za 100 a na zahraničním trhu získáme 80 nebo 70 i méně. To nám, pochopitelně, snižuje národní důchod a tento stav chceme a musíme překonat. Nejde to přirozeně za měsíc nebo za rok, ale už v pětiletém období by se měly věci výrazněji změnit.

Z těchto hledisek je třeba posuzovat základní směry zdokonalování soustavy řízení. V dnešním systému lze sice dobře pracovat, ale také bez dobré práce dobře žít. A to je jeho chyba. Systém musí být takový, aby ekonomickými prostředky, plánováním počínaje a různými finančními nástroji včetně cen konče donutil celou výrobní sféru a modifikovaně i nevýrobní oblast, aby skutečně žila dobře jen tehdy, když bude splňovat základní parametry. To znamená, bude-li mít produkce dokonalou technicko-ekonomickou úroveň a nákladovost srovnatelnou s jinými předními výrobci.

V jednom diskusním příspěvku se objevil požadavek, abychom stabilizovali ekonomická pravidla a podmínky pro celé pětiletí, např. v úpravě velkoobchodních cen. Říkám otevřeně, soudružky a soudruzi, to není možné. To dělat nemůžeme, protože pak bychom nemohli mluvit o žádném zdokonalování systému řízení. Stabilitu v národním hospodářství chceme posilovat, ale na úrovni kvalitativních ukazatelů předních výrobců, na úrovni nákladovosti jejich výrobků. A z tohoto hlediska připravujeme systém kontinuální úpravy velkoobchodních cen.

To, co zatím děláme, to bylo jednorázové promítnutí vzestupu cen zvláště surovinových a energetických vstupů do zpracovatelských odvětví. Jsme si vědomi, že to byl náraz příliš velký, a kritici těchto úprav mohou mít v některých směrech pravdu. Myslím však, to nám ukáže delší časové období, že jsme naopak při promítání těchto vlivů do hospodářské sféry byli trochu liberální a že jsme měli být přísnější při stanovení velkoobchodních cen. Ale to šlo o jednorázovou akci a zdá se mi, že další taková není v dohledu. Ve zpracovatelském průmyslu právě v souvislosti s technickoekonomickou úrovní a náklady, se velkoobchodní ceny musí kontinuálně - byť plánovitě - podle určitého systému měnit. Nemůžeme čekat 5 let, dokonce někde ani rok, a to se týká i některých ekonomických nástrojů, jimiž chceme urychlovat proces intenzifikace, růst produktivity práce, abychom se rychleji přibližovali světu, se kterým obchodujeme a kterému musíme konkurovat. Proto k takovým opatřením sáhneme i během roku, pokud budou prospěšná. Ano, musí to mít systém, musí to mít program a logiku, ale nebojme se určitých změn, které vytvářejí náročnější ekonomické klima. V takových podmínkách se bude účinněji uplatňovat i vedoucí úloha strany, protože strana bude řídit a kontrolovat logický systém, který směřuje k určitému cíli, který vytváří optimální životní podmínky pro pracující kolektivy i jednotlivce, pro podniky a celou hospodářskou sféru. A jak rychle nebo pomalu k takovému systému půjdeme, to závisí především na nás, na centru, a na součinnosti s nižšími články řízení. Jdeme postupnými kroky a jejich tempo volíme tak, jak se nám daří přijatá opatření realizovat. Když jsou ve své většině uplatněna, přijímáme další. Od realizace těchto zásad nechceme ustupovat, naopak chceme v nich důsledně pokračovat.

Bohužel, řada opatření ke zlepšení plánování a řízení jak v průmyslu, tak v oblasti agrokomplexu je sice přijata a jsou to zásady progresívní, v praxi ověřené, ale zčásti nebo dokonce z větší části nejsou důsledně zažita, a dokonce ani známa a pochopitelně ne plně uplatněna. A to v podstatě brzdí přijetí dalších opatření, která by proces intenzifikace zrychlovala. Národní hospodářství jej ale musí zvládnout, protože je to reálný program, dokonce reálnější, než jsme si mysleli, když jsme přijímali návrh plánu na rok 1983.

Takto velice pružně a velice racionálně je třeba přistupovat k opatřením, která jsme v oblasti řízení museli přijmout. Mám přitom na mysli řízení v nejširším slova smyslu, nejen jako systém, ale jako přímé řízení, včetně personálních opatření, která jsou nezbytnou součástí zvyšování účinnosti kontrolního systému. Předsednictvo ÚV naší komunistické strany jasně řeklo, že je to otázka kvality a výkonnosti lidí. Tu také musíme vyžadovat. Není tedy třeba měnit zásady, ale důsledně je uvádět do života. A pokud pro to někteří nemají schopnosti, je třeba je nahradit kvalitnějšími.

Závěrem bych vám chtěl, vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, poděkovat za pozornost, kterou jste věnovali projednávání zprávy vlády, a zároveň vás požádat o podporu v další práci v náročném období, které nás čeká. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhovi Štrougalovi. Prosím předsedu zvolené návrhové komise soudruha Nejezchleba, aby přečetl návrh usnesení.

Předseda návrhové komise, místopředseda SL R. Nejezchleb: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, z poverenia pracovnej skupiny k správe vlády Československej socialistickej republiky o plnení jej programového vyhlásenia predkladám tento návrh na uznesenie:

Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky prerokovalo 21. marca 1984 na 12. spoločnej schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov správu vlády ČSSR o plnení jej programového vyhlásenia, prednesenú predsedom vlády súdruhom Lubomírom Štrougalom.

Federálne zhromaždenie

1. konštatuje, že vláda Československej socialistickej republiky v náročnejších podmienkach cieľavedome zabezpečuje plnenie svojho programu v súlade so závermi XVI. zjazdu Komunistickej strany Československa;

2. očakáva, že vláda Československej socialistickej republiky prehĺbi v ďalšom období svoju riadiacu a organizátorskú činnosť pri zabezpečovaní hospodárskeho, kultúrneho a sociálneho rozvoja a obranyschopnosti ČSSR, že bude ďalej iniciatívne rozvíjať mierovú zahraničnú politiku;

3. poslancom Federálneho zhromaždenia, aby svojou politickou a organizátorskou činnosťou vo Federálnom zhromaždení a vo volebných obvodoch aktívne prispievali k plneniu 7. päťročného plánu, k mierovému úsiliu Československej socialistickej republiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP