Středa 21. března 1984

Soudružky a soudruzi, oceňujeme, že naše vláda aktivně a cílevědomě podporuje mírumilovnou politiku našeho spojence - Sovětského svazu. Vychází při tom z nejvlastnějších zájmů našich národů: žít v míru a v bezpečí. Tato politika i dnes ve složitých a komplikovaných podmínkách zůstává věrna myšlence míru, mírovému soužití národů. Přesvědčujeme se o tom na všech jednacích fórech: ve Stockholmu, ve Vídni i v OSN. Všude leží na stolech řada návrhů Sovětského svazu a států socialistického společenství k řešení aktuálních problémů dneška. Vždyť co víc by mohlo upevnit důvěru mezi signatáři Závěrečného aktu z Helsinek, než přijetí závazku jaderných mocností o nepoužití jaderné síly jako první, zákaz chemických zbraní, zákaz vyzbrojování kosmu, smlouva o nepoužití síly mezi zeměmi NATO a Varšavské smlouvy - konvenční i jaderné, přijetí norem, jimiž by se měly řídit jaderné mocnosti, které nastínil na předvolebním shromáždění v Moskvě generální tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu K. Černěnko. Ke stejnému cíli míří i nejnovější návrh zemí Varšavské smlouvy o nezvyšování a snížení vojenských výdajů. Nyní je tedy na Spojených státech a jejich spojencích, aby jasně a otevřeně řekly, o kterých otázkách chtějí skutečně vést rozhovory. Zatím však prezident Reagan i představitelé zemí NATO by raději viděli bezobsažné jednání než dialog o řešení zralých problémů. Vyhovovalo by to zřejmě jejich záměrům, aby mohli klamat svůj lid prohlašováním, že se jedná, zatímco by se za kulisami pokračovalo ve zbrojení. Tuto hru Sovětský svaz ani jeho spojenci přirozeně hrát nebudou, a to v zájmu nejen své bezpečnosti, ale míru vůbec. Lid celého světa musí vědět, jaká je reálná situace, kde jsou síly, které brání mír a kde jsou ty, které usilují uvrhnout svět do zmaru jaderné války. Je to cesta, která vytváří předpoklady úspěšného boje za mírový život na světě.

Na prosincovém zasedání loňského roku přijal Nejvyšší sovět Sovětského svazu usnesení o mezinárodní situaci a zahraniční politice sovětského státu, v němž se mimo jiné praví, cituji: "Nejvyšší zákonodárný orgán sovětského státu vyjadřuje přesvědčení, že rozum může a musí zachránit lidstvo před jadernou katastrofou. K vyřešení tohoto nejpalčivějšího problému dneška mohou a musejí významně přispět parlamenty a národy všech zemí světa, k čemuž je Nejvyšší sovět Sovětského svazu a sovětský lid vyzývají." (Konec citátu.) Plně se hlásíme k těmto slovům nejen jménem svým, ale i všeho československého lidu. Budeme proto aktivně podporovat zahraniční politiku naší vlády, jak ji ve svém projevu nastínil předseda vlády Československé socialistické republiky. V mezinárodních stycích Federálního shromáždění i československé skupiny Meziparlamentní unie budeme hledat cesty a způsoby jak pro politiku míru, dorozumění a odzbrojení získat i co nejvíce spojenců v parlamentech všech zemí světa.

Soudružky a soudruzi poslanci, zanedlouho budeme projevovat hlasováním svůj souhlas s tím, jak vláda plní svůj vládní program. Náš souhlas bude patřit nejen opatřením, jež zajišťují rozvoj hospodářství, vědy, školství i umění, ale i opatřením, jež směřují k zabezpečení míru a bezpečnosti našich domovů. Vládní program je programem nás všech, poctivých občanů této země, celé Národní fronty. Jsme si však vědomi, že naplnit jej můžeme jen prací a aktivitou miliónů. I o to se chceme snažit. Vždyť v této aktivitě je záruka, že půjdeme úspěšnou cestou dalšího rozvoje. A rozvoj naší vlasti znásobující i síly míru a socialismu je zároveň předpokladem, že bude uhájen nejvyšší statek lidstva - mír a život. Na tomto úsilí se budeme spolu s ostatními poslanci Federálního shromáždění podílet i my, poslanci Československé strany socialistické.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kučerovi, který byl poslední z písemně přihlášených řečníků. Ptám se, jestli se ještě někdo hlásí do rozpravy k projednávanému bodu. (Nikdo se nehlásil.) Nikdo.

Prosím tedy ministra práce a sociálních věcí ČSSR soudruha Boďu, aby odpověděl na otázku poslankyně Flösslerové.

Ministr práce a sociálních věcí ČSSR M. Boďa: Vážený súdruh predseda, súdružky a súdruhovia poslanci. O zámeroch vlády súvisiacich s užším spojením rastu miezd s rastom produktivity práce, presadením zásluhovosti v odmeňovaní, s bojom proti rovnostárstvu v tejto oblasti hovoril v správe vlády o plnení jej programového vyhlásenia predseda federálnej vlády s. Štrougal.

V súvislosti s otázkou s. Flösslerovej by som chcel pripomenúť, že v prvej etape zvýšenia ekonomickej účinnosti mzdových sústav bola venovaná hlavná pozornosť predovšetkým uplatňovaniu, rozširovaniu a objektivizácii noriem a ďalej zvýšeniu účinnosti pobádacích foriem mzdy.

Pokiaľ ide o prvú otázku, treba povedať, že pokrok v tejto oblasti sa dosiahol v tom, že úlohy, pokiaľ ide najmä o objektivizáciu noriem, sa vcelku plnia. Za roky 1981-1982 sa objektivizovalo zhruba 67 % noriem, v roku 1983, podľa predbežných informácií, celkové údaje ešte nie sú k dispozícii, sa úlohy splnia tak, že objektivizácia existujúcich noriem by mala byť ukončená. Táto rozsiahla činnosť sa prejavila i v tom, že plnenie výkonových noriem sa znížilo zo 116,2 % v roku 1961 na 113,3 % v roku 1983.

Treba však povedať, že vo viacerých podnikoch stále ešte zaostáva uplatňovanie objektivizovaných noriem, že v niektorých odboroch z objektivizovaných noriem sa uplatňuje zhruba len 40 %. V mnohých ďalších organizáciách kvalitatívna úroveň týchto noriem nedosahuje potrebnú výšku.

Pokiaľ ide o druhú oblasť zvýšenia účinnosti pobádacích foriem mzdy, aby boli plne závislé predovšetkým od plnenia kvalitatívnych ukazovateľov, ukazujú sa viditeľnejšie výsledky a dokumentovala to vo svojom vystúpení i s. Flösslerová. Pobádacie formy sa vo väčšom rozsahu orientujú na rozhodujúce úlohy vedeckotechnického rozvoja na úspory palív, energie, surovín, na plnenie úloh vo vývoze, na zvýšenie kvality výrobkov, na zvýšenie rentability a podobné kvalitatívne ukazovatele. Že sa v mnohých podnikoch tieto pobádacie formy správnejšie uplatňujú a že sa omnoho viac využívajú, to je vidieť na hospodárskych výsledkoch, to je vidieť i na raste nadstavbových zložiek mzdy zamestnancov týchto podnikov, ako o tom hovoril predseda federálnej vlády s. Štrougal.

Napriek vcelku lepším výsledkom v tejto oblasti treba povedať, že sa v niektorých podnikoch veľmi pomaly zvyšuje náročnosť pri určovaní podmienok pre vyplácanie prémií a odmien, teda tejto nadstavbovej časti mzdy. Tieto podmienky sú často ľahko splniteľné.

Vzhľadom na to, že nie všetky úlohy z prvej etapy sa dôsledne splnili, bolo stanovené, že súčasťou prípravy na druhú etapu a jednou zo záväzných podmienok jej zavedenia je bezpodmienečné splnenie úloh prvej etapy, pričom organizácie po splnení všetkých podmienok budú môcť, po súhlase príslušných orgánov, začať s uplatňovaním druhej etapy najskôr od 1. 1. 1985.

V druhej etape zvýšenia ekonomickej účinnosti mzdovej sústavy sa podľa uznesenia Predsedníctva ÚV KSČ, Predsedníctva ÚRO a federálnej vlády z februára budú riešiť najmä tieto tri základné úlohy:

- Upevnenie úlohy tarifných miezd. V tejto súvislosti by som chcel informovať, že sa postupne obnoví účelná štruktúra mzdy tak, aby u robotníckych miezd tarifná mzda predstavovala aspoň 65-70 % celkovej mzdy. Pobádacia zložka, to znamená prémie a odmeny, by mala predstavovať z celkovej mzdy 20-25 %.

- Ďalej sa bude riešiť lepšie hmotné ocenenie spoločensky najdôležitejších úsekov hospodárstva. A nakoniec uplatnenie netradičných, pokrokových mzdových foriem, ktoré by účinnejšie stimulovali plnenie plánovaných úloh, to znamená predovšetkým širšie uplatňovanie úkolovej mzdy, akordnej úkolovej mzdy, brigádnej formy odmeňovania; u technicko-hospodárskych pracovníkov prechod z odmeňovania v rámci stanoveného rozpätia tiež na pevný taríf a k tomu osobné ohodnotenie, ktoré bude závislé od dlhodobejšieho úspešného plnenia úloh príslušného technicko-hospodárskeho pracovníka.

Osobitne by som chcel zdôrazniť, že schválené zásady druhej etapy dôrazne vyžadujú, aby celá príprava a realizácia druhej etapy bola spojená s výrazným úsilím o úspešné plnenie plánovaných úloh tohto roku, o vyššiu výkonnosť, o vyššiu produktivitu práce, o účinnejšie a pohotovejšie zavádzanie výsledkov vedeckotechnického rozvoja do výroby, pretože len tak sa môžu vytvoriť potrebné zdroje na zavedenie druhej etapy.

Zásadne sa totiž neráta s tým, že by sa pre tieto ciele uvoľnili prostriedky z celospoločenských zdrojov. Každý podnik a každá organizácia si na zavedenie tejto druhej etapy musí vytvoriť zdroje.

Pri prerokúvaní týchto mimoriadne citlivých a pre urýchlenie prechodu ekonomiky na cestu intenzívneho rozvoja zvlášť dôležitých otázok v Predsedníctve ÚV KSČ, v Predsedníctve ÚRO a vo vláde, ale i v Predsedníctve Federálneho zhromaždenia, ktoré sa zaoberalo problematikou realizácie mzdovej politiky, bolo zvlášť pripomenuté, aby sme neopakovali minulé chyby, aby sme nepripustili, že by realizácia zvýšenia ekonomickej účinnosti mzdovej sústavy znamenala produktivitou práce a výsledkami nepodložené zvyšovanie miezd, že by znamenala nivelizáciu na vyššej úrovni. Je to zrejme jeden zo základných predpokladov, aby sa tie ciele, ktoré boli stanovené pre druhú etapu, splnili, aby sa pochopilo, že je to v záujme robotníckej triedy, že je to v záujme každého statočného pracujúceho človeka.

Sleduje sa cieľ, aby sa skutočne presadil princíp zásluhovosti, aby výraznejšie pocítili na svojich príjmoch výsledky svojej práce tí, čo dobre pracujú (ako o tom hovorila i s. Flösserová) a v zápornom zmysle tí, čo nepracujú dobre, čo nemajú dobré výsledky.

Predsedníctvo ÚV KSČ schválilo zásady spoločného postupu štátnych, hospodárskych, straníckych, odborových a mládežníckych orgánov a organizácií, ktoré spolu so zásadami druhej etapy a podmienkami pre ich zavedenie budú v krátkej dobe k dispozícii. Práce budeme organizovať tak, aby ciele stanovené XVI. zjazdom KSČ pre oblasť odmeňovania a jeho väzby na celospoločenské záujmy a výsledky, na rast národného dôchodku, sa v zmysle rokovania straníckych orgánov, odborov, federálnej vlády, úspešne splnili.

Pokiaľ ide o otázku kedy, chcel by som ešte zrekapitulovať: tento rok podľa schválených zásad bude potrebné kvalitne dokončiť úlohy prvej etapy, vypracovať potrebné záväzné dokumenty a rozhodnutia, uskutočniť dôkladnú odbornú a politickú prípravu a tí, ktorí preukážu pripravenosť a dostanú súhlas, môžu začať s druhou etapou od 1. januára 1985. Ostatní začnú vtedy, keď preukážu pripravenosť tak, aby sa realizácia druhej etapy uskutočnila zhruba v priebehu dvoch až troch rokov.

Předseda FS A. Indra: Děkuji s. ministru Boďovi. Je poslankyně Flösslerová spokojena s odpovědí?

Poslankyně SL H. Flösllerová: Ano.

Předseda FS A. Indra: K odpovědi na otázku poslance Křenka se přihlásil předseda Výboru lidové kontroly ČSSR s. Ondřich.

Ministr-předseda Výboru lidové kontroly ČSSR F. Ondřich: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, dovolte mi říci několik stručných poznámek k otázce poslance Křenka k tomu, jaká opatření činí vláda ke zvýšení účinnosti zejména vnitřní a technické kontroly. Trochu mám usnadněnou úlohu, protože v minulých dnech projednávalo předsednictvo naší strany a vláda výsledky prověrky Výboru lidové kontroly ČSSR o uplatňování zásad kontroly v národním hospodářství a ve státní správě, které byly před dvěma lety přijaty a měly se stát základním nástrojem právě k tomu, o čem hovořil poslanec Křenek, ke zvýšení účinnosti kontroly na všech úsecích a stupních řízení.

Hodnocení, které provedlo předsednictvo ÚV KSČ a vláda, ukázalo, že tam, kde se zásady důsledně uvedly do života, došlo ke zvýšení účinnosti kontroly. Já bych to mohl dokumentovat na orgánech lidové kontroly jednotlivých stupňů, i když ani tam nemůžeme být zdaleka spokojeni, ale i na některých ministerstvech a podnicích, včetně technické kontroly. Je škoda, že jsou to jen příklady, kdy na základě i důsledného řízení kvality, důsledného uplatňování technické kontroly, došlo k výraznému snížení reklamací. Já bych mohl hovořit o osobních automobilech, o traktorech z Brna, mohl bych hovořit dokonce i o určité příznivé tendenci v Tesle Orava, ale nechci vás unavovat, tyto věci jsou obecně známé.

Hodnocení však současně ukázalo (to tu vyjádřil s. poslanec Křenek a já s tím souhlasím), že k zásadním, u obratu nedošlo zejména ve vnitřní kontrole, kde měly nastat nejvýraznější změny. Řadou vedoucích pracovníků po celé ose řízení není doceňován význam kontroly jako nedílné součásti řízení, jako významný nástroj realizace našich záměrů, jako nástroj odhalování rezerv, nedostatků, upevňování kázně a odpovědnosti. Příčinou je nízká náročnost řídících pracovníků, kteří i při odchylkách od plánu a od dalších úkolů nevyžadují zkoumání příčin tohoto stavu a často berou tento vývoj za objektivní a neměnný, nezkoumají, zda byly využity všechny rezervy, nebo jak se na tomto vývoji podílely subjektivní nebo objektivní nedostatky.

Řada vedoucích pracovníků zejména ve výrobních hospodářských jednotkách a podnicích nevytvořila ani do této doby (to znamená po dvou letech platnosti zásad) potřebné kádrové a organizační podmínky, aby mohly být zásady uvedeny do praxe.

Jen na okraj - třeba ve 20 % podniků a VHJ, kde měli být zřízeni hlavní kontroloři, dodnes tito hlavní kontroloři ústavem nejsou. A to už nemluvím o tom, v jak malém počtu podniků se změnilo v souladu se zásadami postavení technické kontroly, vstupní počínaje, výstupní konče, a to tak, aby pracovala skutečně objektivně a nezávisle, aby působila v souladu se zájmy společnosti.

Nízká náročnost se projevuje i v tom, že kontrolní útvary i kontrola prováděná řídícími pracovníky, se často neorientují na klíčové problémy. Zjištěné nedostatky se mnohdy posuzují liberálně. Není dosud výjimkou, že nedostatky a rezervy v podnicích a VHJ nebo i na závodech odhalují orgány vnější kontroly, a to i v případech, že před nimi tam byla kontrola vnitřní.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP