A za druhé proto, že jsme se již tradičně
mohli za účasti místopředsedy vlády
soudruha Karola Laca na zasedání předsednictva
ÚV Národní fronty předem k této
zprávě vyjádřit.
V bohaté, pozitivní a podnětné diskusi
uplatnili předsedové všech čtyř
nekomunistických politických stran a představitelé
všech celostátních společenských
organizací Národní fronty připomínky
své i svých organizací. Ty byly podle možnosti
v konečném textu zprávy zohledněny.
Za to patří vládě poděkování.
Celá Národní fronta, organizace v ní
sdružené, cítí proto spoluodpovědnost
za realizaci všech záměrů ve zprávě
obsažených.
Účast mnohamiliónové členské
základny organizací sdružených v Národní
frontě je a může být přitom mnohostranná.
Každá organizace se vedle svých vlastních,
specifických úkolů, které jsou ovšem
v souladu s celospolečenskými zájmy, soustřeďuje
na čtyři základní, trvalé,
všem společné celospolečenské
úkoly, odvozené ze závěrů XVI.
sjezdu KSČ a které jsou obsaženy i v programovém
prohlášení vlády.
Jde o:
- aktivní, iniciativní účast členů
všech organizací při realizaci ekonomického
a sociálního rozvoje, úkolů pětiletého
plánu, při plnění volebních
programů Národní fronty
- o výchovu socialisticky myslícího a jednajícího
občana, všestranně připraveného
k budování i k obraně socialistické
vlasti, zaníceného vlastence, přítele
SSSR, internacionalisty, se zvláštní pozorností
k přípravě mladého pokolení
pro život a práci v rozvinuté socialistické
společnosti
- o stálé prohlubování podílu
společenských organizaci a občanů
na tvorbě, realizaci a kontrole politiky, na řízení
a správě věcí veřejných,
tedy na rozvoji socialistické demokracie
- a konečně všestrannou podporu mírové
zahraniční politiky KSČ, státu, Národní
fronty.
Nemohu rozebírat plnění těchto - úkolů
v tom velkém, širokém spektru pozitivních
výsledků a nedostatků pro limitaci časovou.
Dovolte mi však, abych při dnešní příležitosti
obrátil pozornost na některé aktuální
problémy mobilizace některých rezerv a zdrojů,
k jejichž využití ve prospěch občanů
mohou velmi rychle přispět všechny organizace
sdružené v Národní frontě.
Jde mezi jiným o pomoc v zajišťování
výživy lidu, o rozvoj služeb, o sběr druhotných
surovin, o rekonstrukci bytového fondu a o aktuální
úkoly ochrany životního prostředí,
přírody.
Osvědčenou formou při zabezpečování
výživy lidu je brigádnická pomoc všech
organizací Národní fronty a jejich členů
při špičkových zemědělských
pracech. V ní budeme stále pokračovat. Málo
se však ve veřejnosti ví o významné
práci pěti českých a pěti slovenských
zájmových zemědělských svazů
- zahrádkářů, chovatelů, myslivců,
rybářů a včelařů - členských
organizací Národní fronty, které mají
dohromady přes 1200 tis. členů a hodnota,
kterou jejich dobrovolná zájmová práce
přináší pro výživu lidu,
je skutečně významná.
Výsledky všech těchto 10 zájmových
zemědělských organizací jsou překvapující.
A přitom je to naše socialistická cesta doplňkové
zemědělské výroby, cesta prostřednictvím
dobrovolných zájmových organizací
Národní fronty, které spojují záliby
i ekonomické zájmy svých členů
se zájmy a potřebami celé společnosti.
Totéž se týká i druhé oblasti,
která má význam pro uspokojování
oprávněných potřeb občanů.
Jde o služby obyvatelstvu. Jako součást Národní
fronty zde mají velké úkoly a možnosti
družstva spotřební, výrobní a
bytová, která se sdružují v Ústřední
radě družstev. V nich jsou organizovány přes
3 milióny členů. Spotřební
družstva zajišťují téměř
jednu čtvrtinu celého maloobchodního obratu
v naší republice. Výrobní družstva
dodávají na trh doplňkové výrobky
a kryjí prakticky jednu třetinu placených
služeb obyvatelstvu. Bytová družstva pečují
o podstatnou část bytového fondu, o jeho
údržbu, modernizaci a výstavbu.
Rovněž účast téměř
všech organizací sdružených v Národní
frontě, počínaje pionýrskými
oddíly a konče jednotami ČSTV, na sběru
druhotných surovin přináší velké
hodnoty národnímu hospodářství.
Šetří stále dražší
prvotní suroviny i energii potřebnou k jejich zpracování.
Oblast rekonstrukce bytového fondu. účast
společenských organizací Národní
fronty, občanů při pomoci ji realizovat,
prakticky ještě čeká na vypracování
příslušných směrnic a vytvoření
odpovídajících podmínek - ve srovnání
např. s postupem v Německé demokratické
republice.
V poslední době se jak z hlediska potřeb
národního hospodářství, tak
ochrany přírody dostává do popředí
otázka vody. Domnívám se, že je čas,
abychom se vrátili k osvědčené praxi
padesátých let při budování
tzv. malé vody, při co nejdelším zadržení
a optimálním využití vody, která
odtéká téměř všechna z
ČSSR, na všech možných místech.
Jde o obnovu malých elektráren, jejichž kapacita
představuje jen několik set MW, ale které
nad jezy zpomalují průtok vody, zadržují
ji, o výstavbu malých vodních nádrží
a rybníků všude tam, kde je to možné,
kde se využijí plochy, které jsou zamokřené,
kyselé apod.
Nastínil jsem jenom úkoly, ale jak tyto věci
řešit, jak dostat do pohybu ještě větší
iniciativu lidí? Klíčové postavení
ve všech uvedených oblastech mají právě
národní výbory. A to zejména poté,
co byla zvýšena jejich pravomoc ve vztahu ke všem
orgánům, organizacím a institucím
působícím na jejich území.
Dále je proto třeba při vzájemné
iniciativě a pochopení prohloubit již existující
spolupráci národních výborů
se všemi organizacemi Národní fronty, podniky,
závody, všemi pracovišti v místě,
s JZD, státními statky. Vážnou brzdou
je v řadě míst dosud existující
resortnost; správnou cestou je vzájemně prospěšná,
uvědomělá spolupráce při opravdu
komplexním, vzájemně propojeném rozvoji
místa, okresu, kraje.
K uspokojování oprávněných
potřeb občanů v místě, okrese,
kraji je proto nezbytné zkvalitnit regionální
a oblastní plánování, daleko lépe
než dosud znát co chceme dnes i pro další
perspektivu. Je třeba mobilizovat všechny místní
materiálové zdroje, pracovní síly,
sdružovat prostředky, přičemž právě
společenské organizace Národní fronty
mohou získávat své členy především
pro dobrovolnou práci při řešení
těchto úkolů. Ale jde i o jiné vazby,
jejichž správné dopracování by
dopomohlo rychlému rozvoji iniciativy v těchto oblastech.
Např. vazby na zpracovatelský průmysl. Jde
o oblast cenové politiky, o zásobování
nezbytným nářadím, pomůckami
a potřebami. Jeví se účelné
rychleji vyřizovat žádosti o přidělení
půdy, a to především a přednostně
prostřednictvím orgánů a organizací
uvedených zájmových zemědělských
svazů. Jen u zahrádkářů čeká
na přidělení půdy 29 tis. kandidátů.
A čekací lhůta je někdy 3 až
4 roky. Jeví se tedy pružnější
vyřizování těchto věcí
velmi náročné a potřebné. Jde
zejména a především o mobilizaci místních
zdrojů, avšak tam, kde je to odůvodněné,
celospolečensky prospěšné, i o pomoc
ze zdrojů centrálních.
Otevřeně je možno říci, že
tvůrčí iniciativa a aktivita občanů,
členů organizací sdružených v
Národní frontě, prakticky nemá hranic
jako osvobozená práce. Samozřejmě
za podmínky, že se tato iniciativa správně
zaměří, dobře organizuje, vytvoří
se pro její rozvoj, a především z místních
zdrojů, zdůvodněné podmínky
a že se tato iniciativní práce náležitě
ocení. Vše to se soustřeďuje především
u volených orgánů moci lidu a správy
státu u národních výborů. Včera
o tom podrobně hovořil na zasedání
Klubu komunistických poslanců soudruh Poledník.
Jde o rychlejší řešení všech
konkrétních problémů, o odstranění
byrokratických forem, zastaralých předpisů,
které iniciativu lidí podvazují. Prostě
k iniciativě lidí je nezbytné mít
citlivý vztah, neustále mít na zřeteli,
že jde o dobrovolnou účast občanů
na řešení uvedených i dalších
úkolů.
Všechny tyto úkoly se také tím či
oním způsobem objevují ve volebních
programech Národní fronty, které se stále
více stávají skutečným plánem
komplexního rozvoje dané obce, města, okresu
a kraje.
V této souvislosti mi dovolte poznámku a současně
námět k úvaze pro vládu. Povzbudilo
nás i ocenění, kterého se dostalo
jedné části volebních programů
Národní fronty, tj. investiční části
akce "Z" z úst předsedy vlády ve
zprávě, kterou přednesl. Máme za sebou
téměř tři roky volebního období,
tři roky plnění volebních programů
Národní fronty. Již dnes je důležité
společně na všech úrovních analyzovat
dosavadní zkušenosti i pozitivní a negativní
tendence, abychom úspěšně volební
období završili a začali vytvářet
podmínky pro dlouhodobou, ještě promyšlenější,
koncepčnější přípravu
volebních programů Národní fronty
na příští volební období.
Právě v této souvislosti by bylo žádoucí
mít hlubší pohled zejména na další
vývoj investiční části akce
"Z". Nejvyšší hodnota vytvořeného
díla v této investiční části
akce "Z" byla dosažena v prvních letech
minulé pětiletky, a to kolem 5,5 mld. Kčs.
Pak došlo k postupnému poklesu až na hodnotu
3,8 mld. Kčs v loňském roce.
Přitom si ovšem všichni uvědomujeme, že
investiční část akce "Z"
je sice politicky významnou, ale zdaleka nikoliv rozhodující
částí rozvoje našeho národního
hospodářství, že se tedy i ona musí
podřídit celkové linii omezení investic,
jejich rychlejšímu uvádění do
provozu a zejména efektivnějšímu využívání.
Přes to všechno bych požádal, aby příslušné
orgány v souvislosti s rychlejší dynamikou
tvorby národního důchodu tuto situaci analyzovaly,
a zdůrazňuji, bude-li to možné, poskytly
větší prostor pro zajištění
dalších oprávněných potřeb
občanů, umožnily tak úspěšnou
přípravu volebních programů Národní
fronty pro příští období 8. pětiletky
a napomohly tak naplnění politického a výchovného
cíle ještě aktivněji, uvědoměleji
rozvíjet dobrovolnou občanskou aktivitu i iniciativu
občanů - členů všech organizací
sdružených v Národní frontě.
Promítlo by se to zcela jistě v ještě
uvědomělejší podpoře politiky
KSČ i při plnění úkolů
obsažených ve vládním prohlášení,
jímž celá Národní fronta slibuje
svou podporu a mobilizaci všech tvůrčích
sil a schopností mnoha miliónů svých
členů.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Trávníčkovi.
Prosím poslance Kučeru, místopředsedu
Federálního shromáždění.
Místopředseda FS B. Kučera: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
zpráva předsedy federální vlády
s. Lubomíra Štrougala věnovala právem
mimořádnou pozornost všestrannému rozvoji
naší socialistické společnosti v duchu
cílů XVI. sjezdu KSČ, jež se staly i
volebním programem celé Národní fronty,
všech jejích politických stran i společenských
organizací. K těmto otázkám také
z této tribuny hovořili moji předřečníci.
Naplňování programu rozvoje naší
socialistické společnosti však je i předpokladem
k naplňování zahraničně politických
cílů vládního prohlášení,
k zajištění obrany a bezpečnosti naší
země.
I těmto otázkám věnovala v uplynulém
roce ve své praktické politice - jak je patrno z
předložené zprávy - federální
vláda mimořádnou pozornost. Upevňovala
a prohlubovala naše spojenectví se Sovětským
svazem, zemí, jež vždy byla a i dnes je bezpečnou
zárukou svobodného života našich národů.
Opírala se ve své zahraniční politice
o spojenecké svazky s ostatními zeměmi socialistického
společenství, zejména o obrannou sílu
spojeneckých zemí Varšavské smlouvy.
Aktivní a cílevědomou politikou na mezinárodních
fórech přispívala k obraně míru,
k úsilí o odzbrojení, zejména o odzbrojení
jaderné. Podporovala snahy těch národů,
které usilují o prohloubení své národní
i hospodářské samostatnosti, i těch,
které o své skutečné národní
osvobození teprve bojují. Zásadově
a principiálně přistupovala ke všem
ohniskům napětí ve světě, ať
už se to týká Libanonu, karibské oblasti,
či Perského zálivu. Mimořádnou
pozornost věnovala přirozeně problémům
Evropy.
Chtěl bych prohlásit, že ve všech těchto
krocích se vláda opírala o mínění
nejširších vrstev naší veřejnosti,
která v politice naší vlády i v zahraničněpolitické
oblasti právem vidí ztělesnění
svých požadavků, vyslovených v průběhu
minulého roku nejen v přípravách Světového
shromáždění za mír a život,
proti jaderné válce, ale i v miliónových
manifestacích loňského podzimu. Právem
můžeme my, představitelé československé
veřejnosti i mírového hnutí říci,
je to naše vláda, vláda mírových
tužeb. Jak falešné jsou v tomto směru
snahy některých rozbíječů mírových
hnutí ve světě označit naše mírové
hnutí za hnutí jen vládou inspirované.
Opak je pravda! Naše mírové hnutí má
to štěstí proti obdobným hnutím
na západ od našich hranic, že nemusí vládu
nutit k mírové politice, ale naopak vláda
cílevědomě realizuje jeho představy
a tužby.
Zjištění této skutečnosti je
zvlášť významné v současné
době, která je charakterizována zvýšeným
mezinárodním napětím a úsilím
nejreakčnějších imperialistických
kruhů Spojených států i jejich spojenců
roztočit nové kolo zbrojení, především
zbrojení jaderného. Ve vzdálenosti dvou až
tří set kilometrů od našich hranic,
na území Německé spolkové republiky,
bylo započato s rozmísťováním
nové generace amerických raket prvního úderu
Pershing 2. Území Německé spolkové
republiky se tak stalo územím s největší
koncentrací zbraní nejen konvenčních,
ale i jaderných. Stalo se jím z vůle současné
vládní koalice proti vůli většiny
občanů i realističtějších
politiků v Bonnu. Podivně to kontrastuje s četnými
prohlášeními bonnských vládních
představitelů, že si nepřejí,
aby z jejich území vzešla další
válka. Ale nejen to, ve Velké Británii a
Itálii se rozmísťují rakety s plochou
dráhou letu. Přes stále ještě
trvající odpor belgického a holandského
lidu i některých politiků těchto zemí
připravuje se rozmístění těchto
raket v Belgii a Holandsku.
Je přirozené, že za tohoto stavu věcí
nemohl Sovětský svaz jinak než odejít
ze ženevských jednání o raketách
středního doletu, protože v Ženevě
nebylo už o čem jednat. Nelze přehlédnout,
že k rozmístění amerických raket
středního doletu došlo ještě za
probíhajícího jednání a tedy
proti duchu a liteře vlastního usnesení NATO.
Není ovšem divu. Vždyť přístup
americké vlády k těmto jednáním
byl neupřímný a neseriózní
od samého počátku. Už výchozí
pozice k jednání, s níž americká
delegace přišla, měla jasný cíl
vytvořit převahu nad Sovětským svazem
i zeměmi Varšavské smlouvy. Od tohoto principu
se přes četné sovětské návrhy,
vycházející ze zásady rovné
bezpečnosti, americká delegace po celou dobu neodchýlila.
Jejím cílem zřejmě nebylo najít
oboustranně přijatelný kompromis na bázi
rovné bezpečnosti, ale naopak získat převahu,
o níž zcela programově usiluje prezident Reagan
od okamžiku svého vstupu do Bílého domu.
Cílem Spojených států v Ženevě
nebylo hledat dohodu, ale vytvořit si předstíraným
jednáním předmostí pro své
rakety prvního úderu v Evropě.
Nejednou jsme slyšeli z úst washingtonských
činitelů i z úst jejich spojenců ve
vládách NATO, kteří toto rozmístění
umožnili a nesou tedy stejnou odpovědnost, že
jsou to opatření obranná. Je tomu však
skutečně tak? Jde-li podle nich o obranná
opatření, proč se tedy Spojené státy
ani nechtějí zříci použití
jaderných zbraní jako první, proč
hlasují proti rezoluci OSN, jež právem prohlašuje
jadernou válku za nejtěžší zločin
proti lidstvu. K jaké obraně potřebují
tyto další a další zbraně, když
je známo, že Sovětský svaz se už
před dvěma lety zavázal nepoužít
jadernou zbraň jako první. Je zřejmé,
že o obranu nejde. Naopak. Právě nejreakčnější
síly světového imperialismu se nevzdaly myšlenky,
kterou se ostatně zabývají už od Velké
říjnové socialistické revoluce a kterou
vyslovují tajné dokumenty Pentagonu i dnes: zničit
socialismus jako systém.
Je přirozené, že za tohoto stavu věcí
nelze nemyslet na vlastní obranu, na obranu naší
země, naší vlasti i celého socialistického
společenství. Proto naše veřejnost přijala
s pochopením i podporou dohodu naší vlády
s vládou Sovětského svazu o zahájení
přípravných prací k rozvinutí
raketových komplexů operačně taktického
určení na našem území. Proto
i naše Federální shromáždění
na své říjnové schůzi loňského
roku tento krok naší vlády ve svém prohlášení
schválilo. Od samého počátku, kdy
se začalo jednat o rozmístění amerických
raket prvního úderu v západní Evropě
nenechali jsme nikde nikoho na pochybách, že tento
krok si vynutí přímá obranná
opatření na naší straně. Hovořil
o tom předseda federální vlády právě
z této tribuny před rokem. Bylo to vyjádřeno
prezidentem naší republiky i politickými činiteli
naší země nejednou. Otevřeně
jsme na různých mezinárodních fórech
o tom hovořili i my, poslanci Federálního
shromáždění. Rozhodnutí naší
vlády je krokem k obraně naší vlasti
proti možnému útoku. Naše národy,
které prožily martyrium druhé světové
války, se poučily ze svých dějin.
V Mnichově poznaly, že násilí, které
se připravuje, je možno se ubránit jen solidní
obranou a plněním spojeneckých závazků.
Rozhodnutí naší vlády má však
i širší význam. Je součástí
opatření Sovětského svazu a zemí
Varšavské smlouvy k obnovení rovnováhy
sil. A z tohoto hlediska je to i krok k ochraně míru.
Tuto skutečnost, jak jsem se mohl sám přesvědčit
na mnoha mezinárodních fórech, chápou
i naši přátelé. Význam těchto
opatření správně oceňují
i představitelé rozvojových zemí,
kteří cítí, že ve stínu
nerovnováhy sil by jen dále rostla agresivita Spojených
států v Latinské Americe, na Blízkém
východě, Asii i v Africe.