V našem příbramském okrese máme
jednu pětinu pozemků ve vyšších
svazích než povoluje obhospodařovat norma bezpečnosti
práce i s výjimkou. Na části byly
založeny pastviny, ale zbývající plocha
je zařazena v osevním postupu a běžně
se na ní hospodaří. Riziko nese vedoucí
funkcionář, který dává příkaz
k práci. V naší republice máme podobných
ploch více, je však třeba, aby příslušné
orgány zaujaly stanovisko k tomuto problému s vědomím,
že ve 44 arech půdy na obyvatele jsou i tyto plochy
a že je třeba na nich zajistit maximální
úroveň produkce a zajistit i růst půdní
úrodnosti.
Aktuálním úkolem a současně
jednou z rezerv je hospodaření se statkovými
hnojivy. Odhaduje se, že nedostatečnou péčí
o chlévskou mrvu ztrácíme ročně
několik tisíc tun čistých živin
NPK a stejné množství organické hmoty.
Na tomto úseku se musí rozvíjet forma soutěžení
spojená se závazky. Je však třeba si
uvědomit, že stavba polního hnojiště
má rozpočtovanou hodnotu 2 mil. Kčs. Původní
rozpočet byl 700 tis. Kčs, ale požadavky hygieny
tuto částku zvýšily téměř
na trojnásobek, čímž se pochopitelně
snižuje možnost jejich rozšíření.
Bylo by správné prověřit výši
rozpočtovaných nákladů, aby jejich
neúměrná výše nebyla brzdou budování
polních hnojišť. Nestálo by za to porovnat
naše předpisy s obdobnými předpisy sousedních
států, zejména států RVHP?
Jednou z rezerv a z cest řešení soběstačnosti
v produkci zrnin je intenzifikace výroby pícnin.
Vedle postupného růstu objemu píce je však
nutné výrazněji zvýšit i její
kvalitu. Také v mém volebním obvodu i v celé
řadě dalších okresů jsou uzavírány
socialistické závazky na pomoc pracovníkům
živočišné výroby, včetně
dojiček, na kvalitní u sušení píce
a dále na co nejhospodárnější
zacházení s krmivy. Stálé sledování
dojivosti a kvality mléka má za následek
nejen plnění, ale i překračování
dodávek.
V mém volebním obvodu se zvýšila loni
dojivost proti roku 1982 v průměru o 280 litrů
mléka na dojnici. Přesto s docíleným
výsledkem nejsme spokojeni a budeme dále prohlubovat
práci na tomto úseku.
Po zkušenostech z posledních let nelze podceňovat
výrobu brambor. Je nutno zastavit pokles výměry
jejich ploch, zajistit potřebnou rezervu zásobování
trhu a potřeb zpracovatelského průmyslu.
Je skutečností, že brambory patří
k plodinám, u nichž se nepodařilo v podmínkách
velkovýroby dosáhnout výraznějšího
zvýšení hektarových výnosů.
Např. za poslední tři roky sedmé pětiletky
jsme v našem okrese dosáhli výnosu 17,56 tuny
z ha. Za tyto tři roky je v okrese nedodáno na státní
plán 11 385 tun a to představuje plochu cca 650
ha. Cílem je v příštích dvou
letech se s tímto úkolem vyrovnat a proto pro rok
1984 bylo zajištěno zvýšení výměry
ploch. O tom, že je možné zvýšit
výnos v našich podmínkách, svědčí
výsledky např. našeho JZD Krásná
Hora, které na základě iniciativy pracujících
dosahuje stabilní výnos 200-220 q na hektar.
Konkrétní opatření musí být
přijata ke zvýšení kvality konzumních
brambor, k omezení značných ztrát,
k nimž dochází jak při sklizni, tak
často i nevhodným uskladněním. Proto
je třeba přivítat spoluúčast
Zemědělského zásobování
a nákupu a Zeleniny na integraci finančních
prostředků při výstavbě skladů
na brambory, jejich pomoc při vnitřním vybavení,
ale i nákupu linek. Jedna z nich, vakuová balicí
linka, byla zakoupena v našem okrese pro státní
statek Tochovice, který v nejbližších
dnech bude dodávat na trh oškrabané brambory
do kilových až desetikilových sáčků
s trvanlivostí 21 den.
Také v potravinářském průmyslu
se široce rozvinula iniciativa pracujících
s vedením závodů a podniků. Za posledních
pět let se např. podstatně zvýšila
kvalita potravinářských výrobků,
ale i v této oblasti je ještě co zlepšovat.
Tak, jako jsou rezervy v celém národním hospodářství,
jsou rezervy i v zemědělství. Na tyto rezervy
je třeba soustředit hlavní úsilí
rozvoje pracovní iniciativy pracujících v
zemědělství a potravinářském
průmyslu.
Vážené soudružky a soudruzi, v minulých
dnech jsem se zde ve Federálním shromáždění
zúčastnila dvoudenního semináře
o rozvoji zemědělství a potravinářského
průmyslu v dalších letech, který měl
jednak za cíl odhalení a odstranění
současných rezerv, které dosud na těchto
úsecích existují, a dále stanovení
možnosti ostatních resortů, které se
podílejí na zabezpečování výživy
lidu. Jsem přesvědčena, že při
realizaci navržených opatření bude možno
zkrátit dobu k postupnému zabezpečování
soběstačnosti v zrninách a podstatně
zvýšit soběstačnost ve výrobě
potravin. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Kuželové,
dále hovoří poslanec Laštovička.
Poslanec SL Z. Laštovička: Vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, vážení hosté, jako orgány
státní moci, přispívají národní
výbory svou mnohostrannou činností k rozvoji
socialistické společnosti, k uspokojování
potřeb a zájmů občanů a k prohlubování
socialistické demokracie i k upevňování
morální a politické jednoty našeho lidu.
V uplynulých patnácti letech pak výrazně
vzrostl jejich podíl na hospodářském,
sociálním a kulturním vzestupu země.
To jsou nesporné skutečnosti a poznatky. Tak byla
také hodnocena i úloha národních výborů
na 6. zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa.
Výrazně vyšší nároky a požadavky,
které přináší současný
rozvoj společnosti v podstatně složitějších,
zejména vnějších podmínkách,
však vyžaduje, aby i národní výbory
převzaly na jejich řešení větší
podíl než doposud. Proto byl vytyčen úkol,
aby národní výbory účinněji
přispívaly k urychlení přechodu národního
hospodářství k intenzívnějšímu
rozvoji, aby vzrůstala jejich úloha a zodpovědnost
při koncepčním řešení
i realizaci záměrů komplexního rozvoje
územních celků. l při tom je potřeba
zajistit podstatně kvalitnější a úplnější
uspokojování potřeb občanů.
Je nesporné, že v této činnosti je správné
a nezbytné, aby národní výbory zdokonalovaly
svou součinnost zejména se společenskými
i zájmovými organizacemi Národní fronty.
Ústřední výbor Komunistické
strany Československa na svém 6. zasedání
tyto nové úkoly národního výboru
srozumitelně a náročně formuloval.
Vláda Československé socialistické
republiky zpracovala v červnu 1982 postup při realizaci
těchto úkolů a stanovila i určitý
harmonogram a časový postup jejich řešení.
Tato opatření byla členěna na dvě
části. První část se týkala
oblasti výstavby, působnosti, struktury a činnosti
národních výborů, druhá část
služeb placených obyvatelstvem a řešení
některých doprovodných problémů.
Cílem těchto opatření je vytvořit
podmínky pro komplexní prosazování
a uspokojování celospolečenských zájmů
národními výbory, včetně zabezpečování
důležitých potřeb lidí.
Chtěl bych se ve svém vystoupení zmínit
právě o té druhé části
opatření.
Jaké jsou dosavadní výsledky? Je třeba
hned říci, že opatření i dosavadní
výsledky lze hodnotit jen dílčím způsobem,
protože komplexní hodnocení bude možno
provést až po uplynutí delšího
časového období. Takovým prvním
kladných aspektem je zkvalitňování
některých služeb, jako zlepšení
jejich dostupnosti, včasnosti, kvality a kulturnosti podmínek
jejich poskytování. Jako příklad dostupnosti
a včasnosti služeb v Jihomoravském kraji bych
uvedl potřebnou síť sběren v oboru prádelenství
a čistírenství v počtu 428, které
zajišťují sběr pro 63 prádelny
a čistírny v kraji. Zvyšování
kvality a úrovně služeb nelze úspěšně
řešit bez využívání výsledků
vědeckotechnického rozvoje ve službách.
Příkladem je využívání
technického pokroku v podniku Prádelny a čistírny
města Brna, který důsledně aplikuje
moderní techniku v provozech a vlastním vývojem
řeší automatizaci technologických operací
v praní prádla. Ve službách města
Brna racionalizací na úseku fotoslužeb se snížil
podíl ruční práce o 60 %. Tuto zkušenost
by jistě bylo možné využít i v
ostatních oblastech.
Jsou zde ovšem značné rozdíly mezi jednotlivými
obcemi, městy i celými oblastmi. Jsou zčásti
dány růzností objektivních podmínek,
ale zejména subjektivní schopností a přístupem
jednotlivých lidí a jejich aktivity.
Jako příklad časové dostupnosti ze
svého volebního obvodu v Břeclavi chci uvést
zkrácení dodací lhůty ve službách
na základě vyhlášky ONV v šestnácti
případech a zavedení 11 nových dodacích
lhůt. Přes toto zlepšení existují
rezervy v uplatňování prodloužené
pracovní doby do večerních hodin u oprav
v bytech zákazníků, zvláště
oborů oprav televizorů, chladniček, praček
a plynospotřebičů.
Také z kvantitativních hledisek došlo k určitému
rozšíření kapacit placených služeb.
Byla zřízena řada nových provozoven
a sběren podniků místního hospodářství
a výrobních družstev. Neznamenalo to vždy
postavení nových budov nebo nových investic.
Mnohde - zejména na menších městech
a vesnicích - byly iniciativně využily staré
nepoužívané objekty a svépomocí
vhodně upraveny a přizpůsobeny. Zavádějí
se nové druhy a rozšiřují se stávající
druhy služeb.
Jako příklad ze svého volebního obvodu
bych uvedl tyto nové činnosti: měření
televizního signálu v by tě zákazníka,
vložkování komínů pro vytápění
plynovými spotřebiči, antistatická
úprava textilií, apretační úprava
oděvů, střihová služba, zasklívání
kovových otvorových prvků speciálním
sklem Diterm, plisování textilií apod.
Rozšířeny byly stávající
služby v oborech projekce ústředního
vytápění rodinných domků, zhotovování
patentních klíčů FAB, seřizování
světel, paltest osobních automobilů apod.
Rozšiřuje se pohotovost služeb a upravuje se
provozní doba ve prospěch občanů.
A zejména tady je vidět velmi rozdílný
přístup i výsledky. Ke zlepšení
dochází zejména v menších městech
- i okresních - zatímco v krajských městech
a zejména v Praze je možno zaznamenat nejmenší
výsledky.
Jsou známy některé moderní a efektivní
metody; například v okrese Teplice jsou budovány
a dispečinkem propojeny zakázkové kanceláře,
které občanům zprostředkují
i služby, které se nevyplácí zavádět
ve všech místech.
Přehodnocují a zkracují se dodací
lhůty. Národní výbory zde využívají
své pravomoci a závazně stanovují
dodací lhůty a tím chrání zájmy
občanů.
Když však srovnáme dosavadní vývoj
jak po kvalitativní, tak i kvantitativní stránce
rozvoje služeb s potřebami a požadavky občanů,
pak je třeba konstatovat, že nepostupuje takovým
tempem, jak bychom si přáli za daných možností
a také jak by odpovídalo potřebám
lidí.
Samostatnou kategorií jsou doplňkové služby.
K jejich zabezpečení se počítá
s možným zapojováním pracovníků,
zejména důchodců, na základě
povolení národního výboru. Např.
v okrese Vsetín výrazně důchodci převažují.
Z vydaných 354 povolení občanům je
327 důchodců, tj. 92 %.
Poměrně pozdě byly upraveny a dobře
osvětleny příslušné předpisy
nebo zásady. Proto i formy povolování jsou
značně rozlišné, a to co do množství
i druhu služeb. Snad bude potřeba postupně
přece jen trochu tyto formy sjednotit. Je jistě
chyba, že zatím byla málo využita možnost
vytvářet malá družstva služeb.
A jak tomu dost často bývá u dobrých
opatření a předsevzetí, určitou
bariérou však zůstaly i nedostatky v předpisech,
zejména v jejich zjednodušení, a to jak u mzdových,
daňových i pracovně právních
podmínek, k pružnému a pohotovému využívání
mobilních pracovních sil v doplňkových
i sezónních službách.
V opatřeních se počítalo i s určitou
pomocí při poskytování služeb
některých ústředně řízených
organizací. Tady se - otevřeně řečeno
- zaspalo. Resortní opatření byla k tomu
zpracována značně pozdě a seznámení
s nimi a osvětlení vlastně ještě
probíhá, protože se ještě ani neuplatnila
v praxi. Jsou tedy úseky, kde musíme hledat cesty
ke zlepšení.
Samostatným problémem je materiální
zabezpečení služeb jak materiály, tak
pomůckami, nástroji a zařízením.
Nepodařilo se tuto otázku úspěšně
vyřešit a hlavně řešení
tohoto problému značně pokulhává
za skutečným rozvojem služeb. Řešení
musí být hledáno jak národními
výbory, tak centrálními orgány. Mám
za to, že důležitým zdrojem by se mělo
stát i třídění odpadu a druhotných
surovin už ve výrobních podnicích a
organizacích, kde tento odpad vzniká, a takto vytříděn
měl už být dáván k dispozici
právě pro služby.
V bytovém hospodářství se nám
výrazné zlepšení v podstatě zatím
nedaří. I nadále máme těžkosti
v opravách i modernizaci bytového fondu. V této
oblasti nepůjde zřejmě jen o organizačně
technická opatření, ale i o kádrová
řešení, tak jak to předpokládá
zpracovaný postup vlády.
Závěrem mi dovolte k otázkám služeb
jeden názor. Problémy, které se v této
oblasti hromadily po řadu let, nemůžeme zřejmě
vyřešit naráz a nemohou to zabezpečit
ani sebelepší opatření. Tuto skutečnost
je si třeba uvědomit a nebýt netrpěliví,
jestliže výsledky se bezprostředně neprojevují.
Vážené soudružky a soudruzi, dovolte mi
pohovořit ještě k jedné oblasti, a to
k otázkám zkvalitňování vnitřního
trhu. Podle statistických výkazů i podle
skutečného stavu máme mnohde na skladě
i v prodejnách hodně zboží, ale také
dost nespokojených zákazníků, kteří
v obchodech hledají a často nenacházejí
to, co potřebují. Na druhé straně
od výrobců slyšíme nářky
kolem problémů odbytu výrobků. Nemůže
už nadále obstát argument, že pracovníci
obchodu požadují od podniku ekonomicky nezbytný
sortiment. Podniky přece samy vybírají a
nabízejí kolekce, ze kterých se provádí
výběr. Domnívám se, že bychom
už neměli připustit diskusi, zda trh či
výroba. Na uspokojování požadavků
zákazníků, ať už jde o takové
věci jako obuv, nebo oblečení, musí
rozhodující podíl i přínos
nést výroba. Naše výroba musí
znát požadavky trhu a umět se zejména
v těchto oblastech pružně přizpůsobit.
Pak bude možno také od obchodu požadovat, aby
kvalifikovaně plnil svoji zprostředkovatelskou funkci,
uměl nabízet a prodávat. Je třeba
ocenit to, že ministerstva průmyslu České
i Slovenské socialistické republiky už přijala
některá opatření, zejména k
řešení některých strukturálních
změn ve prospěch produkce nedostatkové nebo
doposud dovážené. Nechci zde jednotlivá
opatření vyjmenovávat. Chtěl bych
jenom připomenout, že je nesporně možno
prokázat, že máme řadu výrobků,
které mohou rovnocenně nahradit doposud dovážené
zboží, musíme však umět překonat
určitou fetiš dovozu u zákazníka a umět
prokázat odpovídající užitnou
hodnotu nabízeného zboží. Nebude to
jednoduché, protože zde máme vůči
zákazníkům dost nedostatků z minulosti.
Myslím, že bychom měli také vypracovat
program, jak znovu získat pro naše spotřební
zboží zákazníky.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte mí, abych k projednávanému prohlášení
vlády zaujal stanovisko také jménem klubu
poslanců Federálního shromáždění
- členů Československé strany lidové.
Chtěl bych ujistit vládu Československé
socialistické republiky jménem naší
strany i jménem poslanců, že ji budeme v jejím
úsilí při plnění programového
prohlášení podporovat a na jeho plnění
se také podílet. Pokládáme to za naši
stranickou i občanskou povinnost. Proto vyslovuji jménem
klubu poslanců Federálního shromáždění
členů Československé strany lidové
plný souhlas se zprávou vlády Československé
socialistické republiky o plnění jejího
programového prohlášení. Děkuji
za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Laštovičkovi,
slovo má poslanec Balog.
Poslanec SN E. Balog: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, požiadavka efektívnosti a kvality znie v
súčasných náročných
podmienkach s novou naliehavosťou.
Veľmi rýchlo pokračujúci rozvoj techniky
vo svete kladie nové mimoriadne nároky na jej výrobcov
a užívateľov. V súlade s požiadavkami
8. pléna Ústredného výboru Komunistickej
strany Československa z júna minulého roku
je preto potrebné využiť plánovaný
rozsah investičnej výstavby na presadzovanie výrobkových
a technologických inovácií s cieľom,
ako bolo povedané, aby sme všetko čo vieme
a čo je reálne, rýchlo uplatnili vo výrobe.
Rozhodujúcu úlohu v tomto smere majú predvýrobné
etapy, kde sa sústreďuje prevažná časť
tvorivej činnosti vývojových pracovníkov,
projektantov, konštruktérov a technológov.
Účelne a premyslene voleným projektovým
riešením môžu významne prispieť
k uplatneniu výsledkov vedy a techniky pri budovaní
nových kapacít i pri rekonštrukcii a modernizácii
existujúcich kapacít. Kritériom takých
riešení potom musí byť komplexné
porovnanie so svetovou úrovňou, zahŕňajúce
nielen technickú a kvalitatívnu stránku projektu,
ale i nákladovosť, materiálnu a energetickú
náročnosť.
Príprava a realizácia stavieb musia preto vyplynúť
zo systematicky spracovávaných a vyhodnocovaných
dlhodobých prognóz rozvoja odvetví a odborov
s prihliadnutím na svetový vývoj a potreby
socialistickej ekonomickej integrácie.