Středa 21. března 1984

Z toho vyplývá požadavek vysoké politické náročnosti na veškerou práci. Proto klademe důraz na posilování vědomí odpovědnosti za komplexní plnění hospodářských úkolů. Usilujeme současně o to, aby se na každém pracovišti podíleli lidé ještě důrazněji než dosud na odhalování vlastních rezerv a aby se důsledněji rozvíjela masově politická práce za splnění okresního a celokrajského závazku.

Proto klademe velký důraz na vytváření podmínek k prohloubení metody vstřícného plánování a vedeme pracující k uplatňování osvědčených forem a metod iniciativy našich a sovětských novátorů.

Jde nám o to, soudružky a soudruzi, aby osobní příklad každého jednotlivce, angažovanost, pracovitost a tvořivý přístup kolektivů k hospodářským úkolům, ale i disciplína, kázeň a dodržování socialistické zákonnosti se staly zárukou, že úkoly našeho Severomoravského kraje na úseku hospodářské politiky splníme beze zbytku, jak nám to uložil XVI. sjezd Komunistické strany Československa.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Blažkovi. Prosím poslance Křenka, připraví se poslanec Hojnoš.

Poslanec SN D. Křenek: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, Sněmovna národů na své schůzi dne 23. října 1979, na níž jsem byl zpravodajem, se již tehdy zabývala naléhavým požadavkem na zvýšení účinnosti kontroly při zabezpečování závěrů XV. sjezdu Komunistické strany Československa. Tehdy mj. doporučila ve svém usnesení č. 112 výrazněji ovlivňovat a sjednocovat činnost celého kontrolního systému a systematicky zvyšovat účinnost jeho práce a dále vyvozovat závěry ze zjištěných nedostatků, uplatňovat je ve své řídící a organizátorské práci vůči příslušným federálním orgánům a též posoudit přijetí opatření k dalšímu zvýšení účinnosti práce celého kontrolního systému i jeho jednotlivých článků.

Od té doby uplynulo už téměř 5 let. Zdá se mi však, že i když je u nás dostatek kontrolorů, efekt kontroly je stále nedostatečný. Týká se to hlavně tzv. vnitřní kontroly na ministerstvech, výrobních hospodářských jednotkách a podnicích a zvláště pak technické kontroly. Výbory Sněmovny národů měly také celou řadu podnětů na zvýšení účinnosti kontroly.

Mám proto otázku pro předsedu vlády ČSSR s. Štrougala: V čem jsou příčiny těchto nedostatků v tak důležité oblasti řízení a co hodlá vláda udělat ke zvýšení účinnosti kontroly vůbec a zvlášť u uvedené vnitřní kontroly i technické kontroly kvality výrobků? Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Křenkovi, vystoupí poslanec Hojnoš, připraví se poslankyně Flösslerová.

Poslanec SN E. Hojnoš: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, zabezpečenie kvality výroby je základnou podmienkou prosperity a schopnosti čs. národného hospodárstva. Kvalita výrobkov sa stáva rozhodujúcim činiteľom z viacerých hľadísk. Ovplyvňuje export výrobkov, ktorý pri dnešných sťažených vonkajších podmienkach je závislý od kvality, presnosti vyhotovenia a promptnej dodávky. Prostredníctvom zahraničného obchodu realizujeme 1/3 nášho národného dôchodku. Takisto dovozné možnosti vyplývajúce z úspešnosti nášho vývozu priamo predurčujú základné proporcie národohospodárskeho plánu; najmä tvorba a použitie národného dôchodku.

Kvalita je záležitosťou vnútornou, ktorú musíme zabezpečiť. Nekvalitná výroba predstavuje nepredajné zásoby, plytvanie materiálom, palivami a ľudskou prácou.

Dozor nad všetkou kvalitou má ÚNM, ktorý prostredníctvom štátnych skúšobní vykonáva hodnotenie výrobkov. Pre export sú vhodné iba výrobky zaradené do 1. stupňa akosti, kde sa zaraďujú výrobky výbornej akosti, ktoré nielen spĺňajú požiadavky stanovené štátnou skúšobňou, ale ktoré sa svojimi vlastnosťami celkom vyrovnajú porovnateľným výrobkom svetovej úrovne, alebo ak sú to výrobky vynikajúcich funkčných vlastností a estetickej úrovne, ktoré sú na svetovom trhu zvláštnosťou. Podľa zákona č. 30/68 Zb. o štátnom skúšobníctve je zahrnuté do hodnotenia akosti výrobkov asi 250 výrobných odborov zo všetkých priemyselných odvetví, čo predstavuje asi 33 % priemyslovej výroby v ČSSR. Pozrime sa bližšie na medziročný prehľad kvality výrobkov hodnotených 34 štátnymi skúšobňami.

V roku 1976 bolo z celkove hodnotených výrobkov zaradených do 1. stupňa akosti 14,4 % a v roku 1978 to bolo už 20,7 %, v roku 1980 22,1 % a v roku 1982 28,6 %. Ako vidno z uvedeného prehľadu, za sedem rokov vzrástol podiel výrobkov 1. stupňa akosti zo 14 na 28 %, t. j. na dvojnásobok. Za predpokladu, že tento rastúci trend sa zachová, budeme mať v roku 1990 cca polovicu hodnotenej produkcie na svetovej úrovni. Keď teda posudzujeme vývoj kvality čs. produkcie podľa vývoja podielu výrobkov, ktoré získali 1. stupeň akosti, môžeme byť spokojní a s optimizmom sa pozerať do budúcnosti. Je však vývoj a dosiahnutá úroveň kvality skutočne taká ako ukazuje hodnotenie štátnych skúšobní? To nemožno povedať. Niektoré naše výrobky 1. stupňa akosti žiaľ, nedosahujú svetovú špičkovú úroveň, v mnohých prípadoch ani svetový štandard. Uvediem niekoľko konkrétnych príkladov, ktoré som získal vo svojom volebnom obvode, v organizáciách zahraničného obchodu, výbore ľudovej kontroly a iných organizáciách. Zo získaných poznatkov vyplýva, že pri hodnotení kvality sa výrobok porovnáva s konštrukčne podobným zahraničným výrobkom, aj keď tento nie vždy patrí z hľadiska technológie a technickej úrovne k súčasnej svetovej špičke. Napríklad u traktorov ZETOR 7011,7045 a 6011 zaostáva ich predaj v dôsledku technickej zaostalosti voči konkurenčným traktorom. Prečo? Nie je synchronizovaná prevodovka, menší výkon zdvíhacieho hydraulického zariadenia, nekvalitné pneumatiky a ich nevhodné rozmery. U šijacích strojov sú nižšie výkonové parametre a nižšia variabilita ich použiteľnosti. Kvalita našich výrobkov by mala zodpovedať kritériám zahraničných skúšobní, čo väčšina našich výrobkov nemôže dosiahnuť bez dodatočných úprav. Napríklad zdravotné armatúry nezískali doteraz pozitívny atest v autorizovaných skúšobňach v nesocialistických štátoch, ako je Francúzsko, Holandsko, Nórsko atď.

Prevládajú požiadavky výrobcov zabezpečiť terajšiu spoluprácu štátnych skúšobní s organizáciami zahraničného obchodu, najmä pri hodnotení výrobkov domácej produkcie. Napríklad kvalita mrazničiek M-70 kolíše tak, že dochádza k pozastávkam pri preventívnych kontrolách Inspekty. Alebo obľúbené a vyhľadávané mopedy typu 210 prestali byť záujmom zahraničných odberateľov pre vyskytovanie sa poruchy. Ide najmä o nedostatočné utesnenie spojkového priestoru proti pretekaniu oleja z prevodovky, trhanie ozubených remeňov, pretekanie benzínových nádrží v miestach zvarov a podobne.

Príčinou častých reklamácií je aj nízka kvalita subdodávok, ktoré nie sú pojaté do povinného hodnotenia. Tým dochádza k zvýšenej poruchovosti. Preto n. p. Motokov požaduje povinne hodnotiť príslušenstvo motorových vozidiel, ako napr. vstrekovacie čerpadlá, alternátory, spúšťače, chladiče atď.

Na ospravedlnenie štátnych skúšobní, ako spravodajca pre Úrad pre normalizáciu a meranie, chcem podotknúť, že určité problémy vznikajú tým, že naše stroje sa hodnotia už v predvýrobných etapách. Táto otázka je veľmi aktuálna, lebo prináša so sebou celý rad kladov a záporov. Výrobcovia prihlasujú k povinnému hodnoteniu výrobky, u ktorých bol dokončený vývoj a vo väčšine prípadov požadujú od štátnych skúšobní urýchlené zhodnotenie a zaradenie výrobkov predovšetkým do 1. stupňa akosti. Štátne skúšobne sú povinné zaradiť skúšky nových výrobkov do svojho plánu prednostne. Keďže obyčajne je k dispozícii iba prototyp alebo niekoľko strojov z overovacej série, skúšobňa nemôže vykonať komplexné vyhodnotenie jeho kvality, nakoľko nie je známa jeho prevádzková spoľahlivosť, životnosť, zabezpečenie náhradnými dielcami, systémom záručných a prevádzkových opráv, čo je prvoradou požiadavkou zahraničného odberateľa. Tieto i ďalšie otázky štátneho skúšobníctva v súčasnej dobe skúma Výbor ľudovej kontroly za účelom zvýšenia účinnosti štátneho a rezortného skúšobníctva.

Dôležitým ukazovateľom efektívnosti exportu našich výrobkov na trhy nesocialistických štátov sú docieľované kilogramové ceny. Priemyslovo vyspelé kapitalistické štáty dosiahli v roku 1980 v celom strojárskom vývoze na západoeurópske trhy viacej než trikrát vyššiu kilogramovú cenu v porovnaní s ČSSR. Napríklad keď porovnáme dosahované kilogramové ceny ČSSR a Švédska v percentách k svetovému priemeru, zistíme, že v roku 1980 kilogramové ceny dosahované ČSSR sa pohybujú medzi 20-65 % svetového priemeru a ceny dosahované Švédskom medzi 106-200 % svetového priemeru.

Námietky, že tento ukazovateľ skresľujú rôzne obmedzujúce opatrenia, colné tarify a hmotnosť výrobkov, možno pripustiť iba čiastočne. Podľa výsledkov skúmania výskumným ústavom zahraničného obchodu z minulého roka môže robiť tento rozdiel cca 30 %. To znamená, že naše kilogramové ceny v porovnaní so svetovým priemerom by nemali klesnúť pod 70 %. Ale keď porovnáme úroveň dosahovaných kilogramových cien podľa výrobných odvetví, vidíme, že v chémii sme dosiahli v roku 1976 74 % a v roku 1980 už iba 64 %, v textile a konfekcii v roku 1976 70 % a v roku 1980 68 %, v hutníctve železa v roku 1976 59 % a v roku 1980 64 %, v obuvi v roku 1976 50 % a v roku 1980 48 % a v strojárstve v roku 1976 38 % a v roku 1980 35 %.

Pri tomto nepriaznivom vyčíslení vyskytujú sa aj opačné prípady, že náš výrobok má špičkovú svetovú kvalitu a pritom neodbornosťou a nepriebojnosťou pracovníkov zahraničného obchodu nevieme obhájiť špičkovú cenu. Výbornú akosť majú niektoré naše strojárske výrobky, napríklad tryskové stavy vyrábané národným podnikom ZVS Zbrojovka, Vsetín, tlačiarenské stroje z národného podniku Adast, Blansko, stroje pre zemné práce, poľnohospodárske stroje, čerpadlá radu META vyrábané závodmi VHJ Sigma, obrábacie stroje najmä pre ich výrobné výtvarné riešenie a vysokú presnosť.

Vysoké kilogramové ceny dosahujú aj naše tkáčske a spriadacie stroje na pretláčanie syntetických vlákien. V roku 1978 bola ich svetová kilogramová cena 9 dolárov, pričom my sme dosiahli 13 dolárov, t. j. 144 %. V roku 1979 sme predávali za 111 % ceny, ale v roku 1980 sme dosiahli iba 85 % svetovej ceny. Z uvedeného vyplýva, že aj čs. strojárstvo môže dosiahnuť vyššie ako svetové ceny.

Som toho názoru, že by vláda mala sústavne zvyšovať náročnosť na oblasť zahraničného obchodu, na jeho stále hlbšiu spätosť s výrobou. Ide o to, aby výsledkom tohto spojenia bola ustavičná inovácia a modernizácia výrobkov, ktoré budú dosahovať svetové parametre a úspešne reprezentovať našu republiku v medzinárodnom meradle.

Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, tempo a náročnosť vedeckotechnického rozvoja vyvoláva nutnosť spoločného výskumu v rámci krajín RVHP. V tomto smere sú preto v rámci špecializačných zmlúv a mnohostrannej vedeckotechnickej spolupráce prijímané najmä v strojárstve spoločné opatrenia na zabezpečenie úrovne špecializovanej produkcie.

Pri tejto príležitosti si znova plne uvedomujeme výhody, ktoré vyplývajú pre naše národné hospodárstvo zo spolupráce socialistických krajín, najmä z účasti na ekonomickej integrácii RVHP. Plánovitý, zmluvne zakotvený rozvoj spolupráce znamená pre nás nielen stabilitu dodávok, ale aj istotu odberu, ponúka výsledky ekonomickej deľby práce, kooperácie a špecializácie. V tomto roku sa očakáva zvýšenie obratu so socialistickými krajinami o 9 %. Pilierom našich vonkajších ekonomických vzťahov bude i naďalej spolupráca so Sovietskym zväzom. Podiel tohto najvyššieho partnera na našom zahraničnom obchode ďalej vzrastie a obchodná výmena prekročí, vzhľadom na 12 percentný rast, rekordnú sumu 12 mld. rubľov. Ako protihodnotu dostaneme pokrytie našich potrieb základných druhov palív a surovín, ako aj dodávky rôznych výrobných zariadení, nutných na zabezpečenie plánovitého rozvoja československej ekonomiky.

Československý obchod so Sovietskym zväzom dosiahol v roku 1982 viac ako 42 % celkovej československej výmeny tovaru. Štruktúra vzájomných hospodárskych vzťahov zodpovedá podmienkam a potrebám oboch krajín a je výhodná. Takisto treba vysoko oceniť spoluprácu s ostatnými členskými krajinami RVHP, s ktorými máme - podobne ako so Sovietskym zväzom - dlhodobé programové dohody o rozvoji hospodárskej a vedeckotechnickej spolupráce, ktoré sa postupne realizujú.

Medzinárodná socialistická ekonomická a vedeckotechnická spolupráca v rámci RVHP zaznamenala v minulom roku ďalší kvalitatívny posun. Pomáha vytvárať nielen sociálno-ekonomickú, ale aj politickú jednotu socialistických štátov. Úspechy dosahované v tejto oblasti prispievajú k ďalšiemu upevneniu a posilneniu medzinárodnej socialistickej integrácie, k dynamickému rozvoju celého socialistického spoločenstva i k stálemu upevňovaniu jeho autority a sily vo svetovom meradle. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Hojnošovi. Prosím poslankyni Flösslerovou, připraví se poslanec Pargáč.

Poslankyně SL H. Flösslerová: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, zpráva federální vlády ke kontrole plnění jejího programového prohlášení, se kterou nás zde seznámil předseda vlády, ukazuje na řadu pozitivních výsledků, jež se nám podařilo za loňský rok dosáhnout i přes ztížené vnější i vnitřní podmínky. Nemalé úsilí našich pracujících, které vynaložili na zvládnutí nelehkých úkolů, se příznivě odrazilo v udržení naší vysoké životní úrovně. O těchto otázkách zde hovořil s. Štrougal. Není toho jistě málo, co se za uplynulý rok podařilo v této oblasti zlepšit, ať už vezmeme zdravotnictví, sociální zabezpečení, pracovní podmínky a další úseky, které v socialistické společnosti výrazným způsobem ovlivňují životní úroveň.

Dovolte mi uvést alespoň jedno číslo. Na jednoho obyvatele dosáhla v loňském roce společenská spotřeba 10 266 Kčs.

Ovšem životní úroveň pracujících ve značné míře ovlivňují především dosažené výsledky práce jednotlivce, kolektivu, dílny i celého závodu. Aby tomu bylo skutečně tak, musí být tato socialistická zásada také vyjádřena ve mzdě. Velmi jednoznačně byla tato otázka znovu zdůrazněna na 9. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa.

Prostředky, které můžeme použít na mzdy, musí být plně v souladu s výkonností a společenskou produktivitou práce. Platí-li tato zásada obecně v celém národním hospodářství, musí pochopitelně platit pro podniky, pro kolektivy, ale i pro jednotlivce.

Prosadit tuto správnou zásadu u každého pracovníka, to není vždy snadnou záležitostí. Umět diferencovat mzdu podle skutečných výsledků práce, podle toho, jak je kdo výkonný, jak odborně je zdatný a iniciativní, jak kvalitní práci odvádí, to vyžaduje mít v pořádku normy všeho druhu a umět práci také dobře organizovat a řídit na odpovídající úrovni. V tom vidím klíč k dosažení správné diferenciace v odměňování.

Na pracovištích by mělo být samozřejmostí, že ten, kdo podává vyšší výkon, dělá kvalitně, nad prací iniciativně přemýšlí, ten by to měl také poznat na výplatní pásce. Znamená to ale, že o to méně by měl dostat ten, jehož výkony nejsou s tímto pracovníkem srovnatelné. Tyto principy odměňování jsou v obecné poloze uznávány, ale v praxi už pro ně nenajdeme vždy dost pochopení.

Umět dobře řídit práci, v tom je totiž obsažena i zásada umět ji i spravedlivě ocenit a odměnit. To je především záležitost mistrů a vedoucích pracovních kolektivů. Nemohou dělat líbivou politiku a rozdělovat peníze rovnostářsky. To by byla protidělnická politika a ta nemůže mít a také nemá v naší společnosti žádné oprávnění.

V UP, závod Rousínov, kde pracuji již přes 20 let, otázkám správného odměňování, zejména důraznějšímu uplatňování hmotné zainteresovanosti na kvalitě výroby věnujeme trvale zvýšenou pozornost. Nutí nás k tomu situace na trhu. Zahraniční, ale i domácí odběratelé požadují výrobky vysoké funkční i kvalitativní úrovně a chceme-li dobře obstát, musíme věnovat pozornost potřebné inovaci sortimentu. Proto naše generální ředitelství uplatňuje hmotnou zainteresovanost formou mimořádných prémií za ty výrobky, které svým celkovým pojetím odpovídají současným náročnějším prodejním podmínkám. Vycházíme však z toho, že vlastní kvalitu výrobků ovlivňují především dělníci ve výrobě a tam náš závod také uplatnil odpovídající hmotnou zainteresovanost.

Pro posouzení úrovně kvality výrobků jsou v podniku uplatněna dvě rozhodující hlediska. Skupina vybraných pracovníků podniku hodnotí kvalitu výrobků každého provozu a podle stanovených zásad zařazuje výrobky do tří kvalitativních skupin. V případě přiznání I. stupně, tj. při kvalitě vyšší než stanovují technické podmínky, poskytuje se výrobním dělníkům prémie ve výši 6 %, při přiznání II. stupně kvality, tj. při kvalitě odpovídající technickým podmínkám, se přiznávají 3 % prémie, při udělení III. stupně kvality, tj. v případě, že výrobky neodpovídají plně technickým podmínkám, se prémie neposkytuje. Obdobně je stanovena i hmotná motivace mistrů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP