Středa 21. března 1984

S dosavadním stavem na tomto důležitém a politicky citlivém úseku se nemíníme spokojit. V úzké součinnosti s národními vládami budeme prosazovat zkvalitnění řízení a potřebné změny vnitřní struktury podniků služeb, odstranění zbytečné administrativy a různých organizačních mezičlánků, zkrátka všeho, co služby zbytečně komplikuje a zdražuje. Zároveň je potřebné, aby národní výbory pružněji a ve větší míře zřizovaly jednoduché a laciné formy služeb, aby dopracovaly a upřesnily koncepce jejich rozvoje na delší časové období. Bude jen užitečné, aby občané tyto záměry znali a mohli jejich realizaci podporovat i kontrolovat.

Služby však nemohou v plném rozsahu zabezpečit jen organizace místního hospodářství a výrobní družstva. I v ostatních úsecích ekonomiky je nutno vytvářet podmínky pro poskytování a rozšiřování takových služeb, které jsou v možnostech těchto organizací.

Soudružky a soudruzi! V živém, tvůrčím pohybu je naše školství, kde už řadu let pokračuje proces zdokonalování výchovně vzdělávací soustavy. Dospěli jsme do závěrečného stadia na základní škole a přistupujeme k celkové přestavbě středního stupně. V září letošního roku začneme realizovat významný počin v oblasti vzdělávání mládeže, zavedení desetileté povinné školní docházky. Je to krok, který je v souladu s objektivními tendencemi a potřebami naší socialistické společnosti, odpovídá dosaženému, relativně vysokému stupni jejího sociálně ekonomického rozvoje.

K tomu byly vytvořeny nebo se dokončují potřebné materiální a kádrové předpoklady, završuje se příprava nového pojetí gymnázií, středních odborných škol a středních odborných učilišť.

Vláda počátkem ledna schválila a předložila Federálnímu shromáždění návrh nového zákona o soustavě základních a středních škol. A v témže měsíci projednaly předsednictvo ÚV KSČ a vláda i zevrubnou kontrolní zprávu o plnění programu dalšího rozvoje výchovně vzdělávací soustavy, která bude základem pro jednání druhé celostátní konference učitelů v červnu tohoto roku.

Mohli jsme konstatovat, že v plnění výchovných a vzdělávacích úkolů dosahujeme poměrně dobrých výsledků.

V mateřských školách, na jejichž výstavbě a rozšiřování se výrazně podílejí i závody, je dnes umístěno už přes 90 % dětí předškolního věku.

Na základní škole dochází ke zkvalitnění výchovného a vzdělávacího procesu, rozvíjí se aktivita žáků a jejich myšlení, prohlubuje se i pracovní výchova. Dílčí nedostatky, které se ještě projevují, jsou řešeny zejména úpravou učebních osnov a zvyšováním kvalifikace pedagogických kádrů.

Modernizovaný obsah výuky na vyšším stupni umožňuje lepší přípravu mládeže na všech druzích středních škol, a to jak pro praktická povolání, tak pro vysokou školu. Nejvýrazněji se nové pojetí projevuje na gymnáziích, především důslednějším uplatňováním polytechnického principu, v zařazení odborných předmětů technického a ekonomického zaměření i posílením pracovní výchovy.

Trvalou pozornost věnujeme přípravě mládeže na dělnická povolání. Chceme, aby v souladu s rozvojem výrobních sil, uplatňováním vědeckotechnického pokroku a celkovým rozvíjením naší společnosti měla tato mládež hlubší všeobecné vzdělání a aby byla i po stránce profesionální kvalitněji vybavena. Proto klademe takovou váhu na materiální a kádrové dobudování středních odborných učilišť.

Jde o úkoly velmi náročné, a to tím spíše, že při jejich zajišťování je třeba počítat i s nástupem silnější populační vlny, kterou naše střední školy musí úspěšně zvládnout. K tomu byla v úzké spolupráci s vládami republik připravena řada opatření s cílem komplexně zabezpečovat povinnou desetiletou školní docházku a účelně řešit hmotné a finanční podmínky studujících na všech školách, včetně škol vysokých.

Rád bych se ještě alespoň krátce zastavil u jedné otázky, která je stále středem zájmu naší veřejnosti. Jde o rozmisťování absolventů středních a vysokých škol. Po pravdě je nutno přiznat, že se nám ještě nedaří usměrňovat zájem o studium tak, aby byl v souladu s potřebami a možnostmi společnosti, národního hospodářství a samozřejmě i absolventů škol samých. Důsledkem toho je, že na některé studijní obory se hlásí neúměrně velký počet a na jiné je zase málo uchazečů. Přitom máme nedostatek odborníků v řadě oborů, které jsou perspektivní a rychle se rozvíjejí.

Ti, kteří o studiu uvažují nebo je dokončují, musí chápat, že kvalifikovaná práce v jejich oboru nepřijde za nimi, ale že oni musí jít tam, kde na ně práce čeká. A že i pro ně, pro jejich profesní i lidskou seberealizaci je správné nastoupit do takového zaměstnání, kde mohou uplatnit odbornost, jejímuž osvojení věnovali celá léta.

Rovněž je nutno počítat s tím, že stále více absolventů středních škol bude nastupovat i na kvalifikačně náročná dělnická místa, protože postupující vědeckotechnický pokrok ve výrobě bude přinášet stále zřetelnější změny i do charakteru těchto profesí.

K rozmisťování absolventů středních a vysokých škol a k využívání vzdělání a kvalifikace pracovních sil v národním hospodářství se připravuje komplexní materiál, který federální vláda chce projednat ještě v tomto pololetí.

Velmi významný byl uplynulý rok také pro oblast kultury a umění, který vyvrcholil slavnostním otevřením Národního divadla.

Stále aktuální platnost v této oblasti mají závěry, které pro oblast kultury a umění stanovil XVI. sjezd strany. Snažíme se vytvořit všestranné podmínky k tomu, aby veškerá kultura a umělecká tvorba ovlivňovaly názory, morálku a občanské postoje našeho člověka, aby se spolupodílely na utváření socialistického způsobu života. Právě v těchto souvislostech vystupuje do popředí požadavek rozhodněji čelit všem negativním vlivům a tendencím buržoazní kultury, které jsou k nám zanášeny nejednou i pod pláštíkem falešné světovosti a módnosti.

Ve zdravotnictví jsme věnovali pozornost zkvalitňování péče zejména v ambulantních službách pro pracující v průmyslu a zemědělství. V současné době ji závodní lékaři poskytují téměř šedesáti procentům pracujících a chceme ji rozšířit tak, aby počátkem devadesátých let zahrnovala tři čtvrtiny pracujících. V loňském roce přibyly další územní a závodní zdravotní obvody a také lékařů je v ambulantních službách téměř o 700 více. Nyní je na řadě další zlepšování preventivní lékařské péče, její ještě těsnější propojení s hygienickou službou, národními výbory, podniky a institucemi.

Mnohé se vykonalo pro zdokonalování nemocniční péče. Jen v poslední době byla otevřena nová gynekologicko-porodnická klinika v Brně, dětská část nemocnice v České Lípě, Nových Zámcích a Galantě, nemocnice v Jihlavě, klinika plastické chirurgie v Praze a další objekty. Vzrostl celkový počet lůžek intenzívní péče a lůžek pro doléčování dlouhodobě nemocných.

Na adresu národních výborů a stavebních organizací však musíme poznamenat, že vlivem nedostatečné údržby a modernizace starších nemocničních budov i neuspokojivého plnění investiční výstavby v této oblasti dosud značný počet nemocničních lůžek chybí. Přetrvávají dlouhé objednací a čekací lhůty zejména na chirurgické, ortopedické, gynekologické nebo oční nemocniční ošetření.

Neuspokojivá situace zůstává hlavně v Praze, kde téměř 64 % lůžkových zařízení je zde starších 75 let a více než polovina zařízení vyžaduje naléhavou rekonstrukci, protože je v havarijním stavu nebo dokonce vyřazena z provozu. Tato záležitost nesnese odkladu tím spíše, že poslání zdravotní služby v Praze je širší, neboť se podílí i na rozvoji medicíny, na výchově lékařů a na dalších oblastech péče o zdraví v celostátním měřítku.

Předpokládáme proto, že v zájmu odstranění uvedených nedostatků posoudíme v nejbližší době návrh generelu rozvoje zdravotnictví hlavního města Prahy.

Zlepšuje se, i když zatím pomalým tempem, zabezpečování zdravotních a sociálních služeb pro starší generace, dobrých výsledků je dosahováno v péči o ženu a dítě. V roce 1983 byly otevřeny další jesle, jejich celkový počet stoupl na téměř 123 tisíce v celostátním měřítku a je v nich umístěno už skoro 23 % dětí do tří let.

Celkově můžeme říci, že naše zdravotnictví má poměrně dobrou a v nejednom případě špičkovou úroveň. Rozhodně však nemůžeme být všude spokojeni s kvalitou poskytovaných zdravotnických služeb, se vztahem některých lékařů a některých zdravotníků k pacientům. Tato morálně politická stránka věci je oblastí, které jak ministerstva, tak i národní výbory musí věnovat mnohem více pozornosti a důsledně dbát, aby i v tomto směru docházelo k rychlejšímu zlepšení.

Dovolte mi, soudružky a soudruzi, malou poznámku k problematice rozvoje tělesné výchovy.

Dobré výsledky československé atletiky loňského roku v Helsinkách a letos v Goteborgu a zejména úspěšné vystoupení naší reprezentace na XVI. olympijských hrách v Sarajevu ukazují na jistý zlepšující se trend v naší tělovýchově.

Tuto tendenci podporují závěry a opatření předsednictva ÚV KSČ k některým otázkám dalšího rozvoje vrcholového sportu a k ekonomickému zabezpečení tělesné výchovy, které byly vyhlášeny jako základní směr pro činnost všech státních orgánů a pochopitelně i příslušných společenských organizací.

Úspěchy špičkových sportovců nás přirozeně těší, ale přitom jsme si plně vědomi odpovědnosti za prioritní prohlubování a zkvalitňování těch oblastí tělesné kultury, které mají masový dosah a v nichž se mohou aktivně účastnit široké vrstvy našeho obyvatelstva.

V této oblasti vykonaly státní orgány a národní výbory v uplynulém období mnoho užitečného v úzké spolupráci se společenskými organizacemi, zejména Československým svazem tělesné výchovy, Svazem pro spolupráci s armádou, Revolučním odborovým hnutím a Socialistickým svazem mládeže. Ovšem to hlavní a rozhodující je stále ještě před námi. Počítáme s tím, že v nejbližším období se budeme otázkami dalšího masového rozvoje tělesné výchovy a sportu znovu zabývat. Stejně tak hodláme věnovat pozornost přípravě a celkovému zabezpečení Československé spartakiády v roce 1985.

Soudružky a soudruzi poslanci, v zahraniční politice jsme se důsledně drželi zásad zakotvených v linii XVI. sjezdu strany a v obsahu programového prohlášení vlády Československé socialistické republiky z roku 1981. Za nejdůležitější úkol jsme považovali úsilí o odvrácení nebezpečí jaderné války, zastavení zbrojení a postupné odzbrojení, uvolnění mezinárodního napětí a soužití mezi státy rozdílného společenského zřízení v duchu deklarace pražského zasedání Poradního politického výboru států Varšavské smlouvy z ledna 1983 a moskevského setkání nejvyšších stranických a státních činitelů z června téhož roku. Tímto směrem nás konečně orientuje i 9. zasedání ÚV KSČ v listopadu minulého roku, které zásadním způsobem hodnotilo současnou mezinárodní situaci a zároveň určilo československé zahraniční politice základní úkoly v tomto náročném období.

Mezinárodní situace se v důsledku stupňování agresívních akcí reakčních sil imperialismu v posledním roce značně zhoršila a zůstává nadále složitá. Ve Spojených státech a v některých dalších členských zemích Severoatlantického paktu pokračovalo nové kolo závodů ve zbrojení s cílem získat vojenskou převahu nad zeměmi socialistického společenství. Imperialismus přitom zbrojí nejen na zemi, ale i na moři a v kosmu, uplatňuje politiku vydírání a diktátu a svévolně vyhlašuje sféry tak zvaných amerických životních zájmů. Ukázalo se, že washingtonská vláda již vůbec neváhá použít ozbrojené síly k potlačení revolučních osvobozeneckých hnutí, jak svědčí události na Grenadě a v Libanonu a situace kolem Nikaragui. Velké nebezpečí se skrývá v posilování vojenské přítomnosti USA v Indickém oceánu, v Perském zálivu a ve Středozemním moři.

Zvláště nebezpečná situace se vytvořila v Evropě, kde v posledních měsících minulého roku začalo rozmisťování nových amerických jaderných zbraní prvního úderu na území tří západních států z pěti celkem předpokládaných. Sovětský svaz a jeho spojenci včetně Československa včas varovali, že rozmístění nových raket nezůstane bez odvetných opatření ze strany států Varšavské smlouvy, že nepřipustíme zvrácení strategické rovnováhy a ohrožení bezpečnosti společenství. Současně jsme předložili řadu mírových iniciativ a při všech jednáních usilovali o spravedlivé řešení existujících problémů při respektování zásady rovné a stejné bezpečnosti. Není tedy naší vinou, že Spojené státy a někteří jejich spojenci zůstali k těmto gestům dobré vůle zcela hluší, čímž na sebe vzali velkou odpovědnost před národy Evropy a celého světa.

Za této situace bylo nevyhnutelné přijmout příslušná opatření k zabezpečení obrany naší socialistické vlasti a členských zemí Varšavské smlouvy. Po dohodě vlád ČSSR a SSSR jsou instalovány raketové komplexy operačně taktického určení i na území Československa. Předsednictvo ÚV KSČ ve svém stanovisku z 24. října 1983 vyjádřilo nezbytnost a nevyhnutelnost těchto opatření k posílení obranyschopnosti Československa, celého našeho společenství, v zájmu zachování míru a odvrácení války. Poučeni trpkými zkušenostmi z dějin jsme nemohli nečinně přihlížet k ohrožení nezávislosti naší vlasti a ostatních socialistických zemí. Přijatá opatření slouží k zachování rovnováhy a proto i celoevropské bezpečnosti; nesleduje v žádném případě cíl získat pro nás vojenské výhody. V této souvislosti chci zdůraznit, že nadále plně platí naše mírové iniciativy, které navrhují uzavření smlouvy o vzájemném nepoužití vojenské síly a zachování mírových vztahů mezi členskými státy Varšavské smlouvy a Severoatlantického paktu, návrhy na omezení zbrojení a zákaz zbraní chemických a kosmických, na zmrazení a postupné snižování vojenských rozpočtových výdajů. K životní otázce lidstva, k nebezpečí nukleární zkázy se nedávno zásadně vyjádřil generální tajemník ÚV KSSS soudruh Konstantin Černěnko i za nás, když řekl, že odvrácení jaderné války považujeme za hlavní cíl vlastní zahraniční politiky a že je nutné krok za krokem, podle zásady stejné bezpečnosti usilovat o snížení jaderné výzbroje až po úplnou likvidaci všech jejích druhů.

Neděláme si pochopitelně žádné iluze, že by v nejbližší době zeslábly agresívní záměry imperialismu. Proto i nadále považujeme upevnění akční jednoty a semknutosti zemí socialistického společenství za imperativ doby. Internacionální jednotou a všestrannou spoluprací se Sovětským svazem a dalšími bratrskými zeměmi v celém systému Varšavské smlouvy a Rady vzájemné hospodářské pomoci je možno čelit ohrožení a zároveň hledat rozumná východiska ze složité mezinárodní situace. Důraz klademe na důslednou koordinaci zahraničněpolitického postupu všech bratrských států.

Společně jsme vynaložili velké úsilí na úspěšné zakončení madridské schůzky signatářů Závěrečného aktu z Helsinek. V září minulého roku přijatý Výsledný dokument z Madridu prokázal, že politika uvolňování zapustila hluboké kořeny, že tyto ideje dále žijí a že lze dosáhnout vzájemně přijatelného výsledku v jednáních mezi státy s rozdílným společenským zřízením i ve složité situaci. Proto jsme uvítali i následné svolání konference o opatřeních k posílení důvěry a bezpečnosti a o odzbrojení v Evropě, která již od ledna t. r. zasedá ve Stockholmu a měla by přispět k nastolení ovzduší důvěry v Evropě a v další fázi k dosažení odzbrojovacích dohod.

Mírové iniciativy socialistických zemí jsou základem čs. zahraniční politiky v Organizaci spojených národů, na konferencích pro odzbrojení v Ženevě a ve Vídni, kde se začalo minulý týden opět jednat, i při všech našich mezinárodních jednáních. Věc míru se stala záležitostí všeho československého lidu. Stačí vzpomenout loňský červen, kdy Praha hostila Světové shromáždění za mír a život, proti jaderné válce.

Rád bych se v této souvislosti, soudružky a soudruzi poslanci, zmínil i o záležitosti dvaceti unesených čs. občanů, které zadržuje na jihu Angoly organizace UNITA. Již je tomu celý rok, co tito muži byli spolu se svými ženami a dětmi odvlečeni od mírové práce na komplexu Alto Catumbela. Po celou tuto dobu vedoucí orgány strany a státu, osobně a velmi angažovaně i generální tajemník ÚV KSČ a prezident republiky Gustáv Husák, vynakládají velké úsilí na jejich záchranu. Do vlasti se vrátili ženy, děti a někteří muži. O návrat zbývajících dvaceti usilujeme všemi dostupnými diplomatickými prostředky. A nebudeme litovat ani nadále, abychom ochránili jejich životy a přivedli je k nám domů, do jejich vlasti.

V duchu linie XVI. sjezdu KSČ hlavním úkolem zahraničně politické aktivity ČSSR bylo i v uplynulém období upevňování jednoty, pevného spojenectví a bratrské spolupráce s SSSR a dalšími socialistickými zeměmi. Především na všestranné spolupráci a součinnosti se Sovětským svazem závisí naše bezpečnost, nezávislost a další rozvoj socialismu v naší vlasti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP