Plán vývozu do nesocialistických zemí
byl v roce 1983 na rozdíl od dvou předcházejících
let splněn, vývoz se oproti roku 1982 zvýšil
o 5,7 %. Hlavní pozornost však musíme věnovat
otázkám efektivnosti našeho vývozu.
V exportu do těchto zemí převažují
zatím výrobky nižšího stupně
zpracování s malým vkladem živé,
zejména tvůrčí práce. Proto
se příslušná ministerstva a výrobní
hospodářské jednotky musí zaměřit
na rychlejší realizaci závěrů
XVI. sjezdu strany pokud jde o kvalitu, technickoekonomickou úroveň
výrobků a technologii včetně využití
opatření ke stimulaci efektivního vývozu.
Této orientaci musí také účinně
napomáhat vládní a hospodářské
orgány, zabývající se otázkami
zahraničního obchodu.
V souladu se závěry XVI. sjezdu KSČ sleduje
předsednictvo ÚV KSČ a vláda kurs
ke zvýšení efektivnosti investic jejich soustředěním
na přednostní řešení celospolečenských
potřeb, snižováním rozestavěnosti
a rychlejším dokončováním rozhodujících
staveb.
Dobrý výsledek přinesla opatření
přijatá ke snížení míry
investování a nově zahajovaných staveb.
Míra investování se v loňském
roce snížila na 29 % oproti 30,5 % dosaženým
v roce 1980.
Zatímco v letech šesté pětiletky jsme
v ročním průměru zahajovali stavby
v rozsahu kolem 70 mld. Kčs, v průběhu posledních
tří let jsme udrželi tento objem na úrovni
40 mld. Kčs. Tuto tendenci hodláme zachovat i pro
nejbližší léta.
Slabým článkem zůstává
uvádění nových kapacit do provozu.
Vloni se z 91 plánovaných a důležitých
staveb pro národní hospodářství
uvedlo do provozu 77, zatímco v roce 1982 ze 106 kapacit
jen 74. Je to sice určitý vzestup, ale ke spokojenosti
ještě mnoho chybí, zejména vezmeme-li
v úvahu jejich nedostatečné využití.
Zvláštní pozornost musíme věnovat
průběhu výstavby jaderných elektráren,
kde dochází k závažnému zpoždění
jejich uvádění do provozu. Ministerstva těžkého
strojírenství a elektrotechnického průmyslu
spolu s ministerstvem paliv a energetiky musí v tomto období
energicky realizovat opatření, která zabezpečí
dodržení nových harmonogramů výstavby.
Ministerstva a VHJ musí také přijmout nezbytná
opatření ke zvýšení produkční
účinnosti základních výrobních
prostředků, jež se vyvíjí - jak
tomu bylo i v 6. pětiletce - velmi nepříznivě
a tato tendence přetrvává. Jejich využití
pokleslo od roku 1980 o více než 12 bodů, přičemž
koeficient směnnosti v našem průmyslu se již
po řadu let pohybuje na úrovni 1,3 a nevykazuje
tendenci ke zvýšení.
Charakter a rozsah investičního plánu vytvářel
předpoklady pro zlepšení výkonnosti
stavební výroby. Přesto, že jsme počítali
i v loňském roce s jejím mírným
poklesem, aby se stavební výroba mohla připravit
na příští záměry, vzrostl
podíl stavebních prací proti roku 1982 o
2,7 %. Byly dokončeny více než 94 tisíce
bytů, od počátku pětiletky je jich
291 tisíc, takže zůstává za tato
léta dluh 15 tisíc bytů. Ten se, bohužel,
koncentruje do oblastí, kde byty nejnaléhavěji
potřebujeme, hlavní město Prahu nevyjímaje.
Splnit program bytové výstavby - XVI. sjezdem vytyčené
priority - je pro všechny účastníky
komplexní bytové výstavby naléhavým
požadavkem.
Rozbor výsledků našeho národního
hospodářství za loňský rok
ukazuje na to, že se začíná měnit,
byť pomaleji než bychom si přáli, společenskoekonomické
klima s orientací na kvalitativní stránky
rozvoje. Praxe prověřila principy a zásady
Souboru opatření jako užitečné,
které je třeba důsledně realizovat
a dále rozvíjet. Proto, jak zdůraznil v závěrečném
projevu na 9. zasedání ÚV KSČ jeho
generální tajemník s. Husák, "v
zájmu rozhodnějšího překonání
nedostatků, brzdících rychlejší
postup vpřed, je třeba především
soustavně zkvalitňovat úroveň řídící
práce. Také v této oblasti je řada
dobrých zkušeností a příkladů,
ale celkově přežívá stále
ještě mnoho rutiny a šablonovitosti, tendence
nedostatky spíše registrovat místo aktivně
řešit. Stále ještě se vyskytují
v praxi snahy spekulovat s plněním plánu,
vytvářet si na úkor společenských
zájmů podmínky pro snadný život.
To je v rozporu s principy socialistického odměňování,
s potřebami socialistického rozvoje a nelze se s
tím smiřovat."
Tento stav je třeba mít stále na paměti.
Jsme si vědomi, že se zatím daří
využívat snáze mobilizovatelné rezervy,
přičemž hlavní úkol - zvládnout
základní faktory dlouhodobé efektivnosti
založené především na uplatňování
vědeckotechnického rozvoje, na rychlejším
tempu inovačních procesů, na maximálním
využití stávajících základních
prostředků - je stále ještě před
námi.
Na základě těch to zjištění
jsme v minulém roce přistoupili právě
v uvedených oblastech k ověření, případně
obecnému uplatnění některých
nových opatření. Jejich potřeba vyplynula
ze závěrů 8. zasedání ÚV
KSČ, která realizujeme na úseku technického
rozvoje. Koncem minulého roku schválilo předsednictvo
ÚV KSČ a federální vláda soubor
nejdůležitějších ekonomických
i legislativních opatření, nutných
k realizaci 8. zasedání ÚV KSČ, která
jsou již částečně zapracována
do plánu na letošní rok.
Ke zvýšení efektivnosti investování
a lepšímu využívání základních
prostředků bylo ve většině průmyslových
resortů zavedeno financování investiční
výstavby z jediného investičního fondu,
jehož tvorba a používání má
výrazně chozrasčotní charakter. Stejný
účel má i to, že od 1. ledna letošního
roku již nemůže dodavatel fakturovat celý
objem provedených prací jako dosud, nýbrž
jen dokončený celek, který investor převezme.
Už letos bude mít mnohem tvrdší důsledky
také nedodržování plánovaného
stavu zásob a jejich obrátky jak pro důchody
podniků, tak - a to zejména - jejich řídících
pracovníků.
V zájmu zvýšení exportní výkonnosti
a efektivnosti zahraničního obchodu ověřujeme
opatření, jehož základním záměrem
je úžeji propojit výrobní organizace
a organizace zahraničního obchodu, zvýšit
odpovědnost výrobců za výsledky dosahované
na zahraničních trzích.
Tato a některá další opatření
ověřujeme a postupně zavádíme
do praxe. Chceme tím vytvořit lepší
podmínky jednak pro plnění úkolů
v závěru 7. pětiletky a jednak pro komplexnější
úpravy soustavy řízení na období
po roce 1985. Není totiž sporu o tom, že soustava
řízení v dnešní své podobě,
i celý hospodářský mechanismus vyžadují
opravdu hlubokou přestavbu, a že vše, co jsme
v tomto směru až dosud učinili, je jen začátek.
Vycházíme z toho, že v soustavě řízení
musí dominující úlohu hrát
centrální národohospodářské
plánování a takové prvky, které
budou co nejúčinněji prosazovat intenzívní
rozvoj, efektivnost a kvalitu produkce.
Znamená to především, aby Státní
plánovací komise v mnohem užší
spolupráci se všemi ústředními
orgány a VHJ zdokonalovala systém plánování
tak, že bude podstatněji prohloubena provázanost
plánů a jejich perspektivnost, že dojde k propojení
hmotných a hodnotových kritérií, že
bude důsledně zabezpečena řídící
role pětiletého plánu.
Znamená to dále posílit samostatnost a ekonomickou
odpovědnost podnikové sféry a důsledněji
uplatnit chozrasčotní principy. Vše musí
směřovat k vytvoření náročnějších
podmínek pro přístup hospodářských
organizací k finančním zdrojům a k
orientaci jejich použití na potřebné
strukturální a kvalitativní změny
ve výrobě.
Jsme si přitom plně vědomi, že rozhodujícím
činitelem intenzifikace je sám člověk,
na nějž tento proces klade stále vyšší
nároky. Sám život nám ukazuje, že
zdaleka ještě nejsou využity všechny možnosti,
ať jde např. o vstřícné plánování,
o zaměření socialistické soutěže
na kvalitativní stránky výroby či
o zlepšovatelské a novátorské hnutí.
Je tedy třeba všestranně podporovat další
růst tvůrčí iniciativy pracujících
a stále zdokonalovat podmínky pro jejich účast
na řízení. Spolu s ÚRO považuje
vláda za nutné organizovat a rozvinout široký
proud iniciativy a aktivity právě v tomto období
- u příležitosti oslav 40. výročí
Slovenského národního povstání
a osvobození naší země Sovětskou
armádou.
Chci také informovat, že v současném
období probíhá důležitá
fáze prací na základní úvaze
o dlouhodobém výhledu hospodářského
a sociálního rozvoje ČSSR do roku 1995, a
to spolu s pracemi na přípravě osmé
pětiletky. Současně s tím byly rozvinuty
práce na souhrnné prognóze ekonomického,
vědeckotechnického a sociálního rozvoje
do roku 2000.
Usilujeme o to, abychom již dnes měli jasno o příštích
možnostech optimálního fungování
našeho hospodářství, o strategii rozvoje
vědy a techniky, životního způsobu i
sociálního postavení obyvatel, abychom na
základě těchto znalostí optimalizovali
budoucí strukturu hospodářství z hlediska
efektivnosti, opírali se o maximální růst
společenské produktivity práce, o využití
výsledků vědeckotechnického rozvoje
a vůbec všech možností vyplývajících
z prohlubování socialistické ekonomiky integrace.
Zvláštní odpovědnost za přípravu
"Základních směrů" spočívá
na Státní plánovací komisi. Půjde
o to, aby v úzké součinnosti se Státní
komisí pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj, s resorty na základě objektivního
zhodnocení všech předložených resortních
a dalších podkladů a jejich konfrontace s již
přijatými záměry a direktivami bylo
využito vše pozitivní s cílem připravit
vyvážený, náročný, ale
reálný návrh odpovídající
potřebám naší doby, potřebám
výstavby rozvinuté socialistické společnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci, v legislativní oblasti
byla, jak víte, projednána a schválena řada
zákonů a dalších významných
právních aktů. Opět se přitom
projevila již tradičně dobrá spolupráce
vlády a Federálního shromáždění,
za kterou bych chtěl jménem vlády vám
všem upřímně poděkovat.
Rád bych zároveň vyslovil přesvědčení,
že naše součinnost bude pokračovat i v
období příštím, kdy budou probíhat
práce na novelizaci trestních předpisů
a příprava horního zákona, zákona
o provozu na pozemních komunikacích, zákona
o ochranných známkách a zákona o Státní
energetické inspekci.
V loňském roce jsem vás informoval, že
v dohodě a součinnosti s Ústřední
radou odborů jsme přistoupili k politickosprávní
analýze zákoníku práce a ostatních
pracovně právních předpisů
z toho vyplývajících.
Přesto, že tyto práce nejsou ještě
uzavřeny, ukazuje se, že by bylo vhodné vytvořit
- při plném respektování práv
občanů - lepší podmínky pro efektivní
řízení, rozmístění a
využití pracovních sil i jejich stabilizaci
a odměňování. Stranou nemůže
zůstat ani účinnější ochrana
společenského vlastnictví a některé
další otázky.
Po projednání takovéto analýzy bude
vlád a spolu s Ústřední radou odborů
orientovat další práce tak, aby v konečné
fázi vyústily do potřebných změn
zmíněného zákona a ostatních
pracovně právních předpisů.
V souvislosti se zdokonalováním a upevňováním
právního řádu usilujeme o přísné
dodržování socialistické zákonnosti,
o zvýšení účinnosti práce
všech orgánů, které zabezpečují
ochranu práv občanů, a veřejný
pořádek. V návaznosti na opatření,
přijatá vládou v loňském roce,
je prohlubován i dohled nad výkonem státní
správy, kde přetrvávají některé
nedostatky v dodržování předpisů
a zejména v ochraně naší ekonomiky před
trestnou činností.
Právě hospodářská kriminalita
představuje stále nejpočetnější
část stíhaných trestných činů.
Ukazuje se nutnost ještě cílevědoměji
pokračovat ve zvyšování úrovně
kontroly, evidence, ochrany i ostrahy hodnot v socialistickém
vlastnictví, což by mělo být prvořadou
povinností především vedoucích
hospodářských pracovníků. Platí
to v plné míře i pro nevýrobní
sféru a také pro příslušné
organizace Národní fronty.
V souladu s linií XVI. sjezdu KSČ věnuje
federální vláda spolu s vládami republik
trvalou pozornost dalšímu zdokonalování
činnosti národních výborů.
Byly rozpracovány závěry 6. zasedání
ÚV KSČ a koordinován postup resortů
při jejich uskutečňování.
Dosavadní zkušenosti ukazují, že posílení
působnosti národních výborů
se začíná kladně projevovat při
zajišťování potřeb občanů
a komplexním rozvoji územních obvodů.
Podobně je tomu i při uplatňování
koordinačních funkcí a kontrolních
pravomocí ve střediskových obcích.
Zaznamenáváme také zvýšenou péči
národních výborů o bytovou výstavbu.
Přesto však je třeba otevřeně
říci, že její příprava
je v řadě míst stále ještě
nedostatečná, právě tak jako její
komplexnost, technická a občanská vybavenost.
Stále se setkáváme, zvláště
v některých krajích a okresech, s nízkou
kvalitou nových bytů. Nedostatky se i nadále
projevují v údržbě a opravách,
v rekonstrukcích a modernizování bytového
fondu. Touto problematikou se v nejbližší době
budeme znovu zabývat a hledat cesty k odstranění
zjištěných nedostatků.
V poslední době se zvlášť naléhavě
ukazuje nutnost zdokonalit řídící
struktury sídlištních celků, které
jsou součástí velkých měst.
Jejich vznik bez potřebných organizačních
a institucionálních úprav ztížil
možnosti zvyšovat aktivní účast
občanů na správě sídlišť,
nejsou vytvořeny vhodné podmínky pro organizování
společenského života a pro rozvoj politickoorganizátorské
práce, pro činnost aktivu národních
výborů a společenských organizací
Národní fronty.
Zkušenosti také potvrzují, že dosavadní
způsob zajišťování plynulého
zásobování obchodní sítě,
organizace dopravy i fungování dalších
veřejných služeb, péče o čistotu
a životní prostředí v mnoha případech
již nevyhovují. I tuto problematiku chceme ve spolupráci
s vládami republik a národními výbory
v dohledné době řešit.
Poměrně vysoký standard vybavenosti měst
a obcí, vyrovnanost v uspokojování jejich
základních potřeb umožňuje a
také vyžaduje, abychom pečlivěji vážili,
v jakém směru se budou nadále vynakládat
společenské prostředky. Přísné
hledisko hospodárnosti je třeba mít neustále
na zřeteli i v práci národních výborů.
Priority všichni známe - životní prostředí,
zásobování vodou, zdravotnictví, školství,
materiální základna v sociální
oblasti, na ty je třeba pamatovat především.
A pokud jde o další akce, musíme pečlivě
zvažovat, zda jsou nezbytné a ekonomicky zdůvodněné.
Velký politický význam pro rozvoj našich
obcí a měst mají volební programy
Národní fronty. Společná práce
občanů, organizací Národní
fronty i pracujících podniků a institucí
při jejich plnění přinesla řadu
výsledků, které svědčí
o zájmu, iniciativě a aktivitě naší
veřejnosti. Právem je oceňujeme a všichni,
kteří přiložili ruku k dílu,
zaslouží upřímné poděkování.
Vždyť např. vytvořená hodnota v
investiční části akce "Z"
ve výši 3,8 mld. Kčs umožnila spolu s
výraznou úsporou nákladů získat
nová, společensky prospěšná zařízení.
Přes 800 km vodovodů a kanalizací, přes
300 prodejen a provozoven služeb, 126 školních
tříd, zdravotnická a sociální
zařízení spolu s dalšími akcemi
nepochybně přispěly v loňském
roce ke zlepšení životních podmínek
občanů. Také v plánu na zbývající
léta pětiletky musíme vytvářet
pro tuto oblast potřebné předpoklady.
Zanedlouho si připomeneme čtyřicáté
výročí Slovenského národního
povstání a v příštím roce
jednu z nejvýznamnějších událostí
novodobé historie našich národů - 40.
výročí osvobození Československa
Sovětskou armádou. Měli bychom je přivítat
novou iniciativou občanů národních
výborů, společenských organizací,
podniků a institucí a zaměřit ji především
na zvelebování i celkové zlepšování
vzhledu a vybavenosti měst a obcí, na zkvalitňování
životního prostředí a bydlení.
Loňským rokem vstoupila v platnost opatření
k lepšímu uspokojování poptávky
po placených službách. Zatím se příznivě
uplatňují změny v systému jejich řízení,
zejména ty, které zjednodušily plánování
a zlepšily fungování mechanismu ekonomického
řízení organizací služeb. Dokladem
toho je růst objemu placených služeb, rozšíření
jejich sortimentu, zvýšení počtu sběren
a provozoven v minulém roce. Změny v řízení
se též odrazily ve snížení spotřeby
náhradních dílů, materiálů
a surovin. Obecně tedy můžeme konstatovat,
že v této oblasti se začíná projevovat
určitý pokrok.
Ve využívání možností, které
přijaté opatření poskytují,
jsou vsak značné a často neopodstatněné
rozdíly. Ne všechny národní výbory
svou pravomoc a celkovou odpovědnost za rozvoj služeb
zatím využívají v žádoucím
rozsahu a také jimi řízené organizace
i výrobní družstva mají ještě
vůči občanům nesplacený dluh.
Občané pak oprávněně poukazují
na to, že se v této oblasti mnohde přešlapuje
na místě a projevuje se málo pružnosti
a rozhodnosti při zajišťování jejich
odůvodněných potřeb a zájmů.
Právem také kritizují, že zvýšení
cen služeb se vždy projevuje viditelným zlepšením
jejich kvality a zvláště pohotovosti.