Středa 21. března 1984

Plán vývozu do nesocialistických zemí byl v roce 1983 na rozdíl od dvou předcházejících let splněn, vývoz se oproti roku 1982 zvýšil o 5,7 %. Hlavní pozornost však musíme věnovat otázkám efektivnosti našeho vývozu. V exportu do těchto zemí převažují zatím výrobky nižšího stupně zpracování s malým vkladem živé, zejména tvůrčí práce. Proto se příslušná ministerstva a výrobní hospodářské jednotky musí zaměřit na rychlejší realizaci závěrů XVI. sjezdu strany pokud jde o kvalitu, technickoekonomickou úroveň výrobků a technologii včetně využití opatření ke stimulaci efektivního vývozu. Této orientaci musí také účinně napomáhat vládní a hospodářské orgány, zabývající se otázkami zahraničního obchodu.

V souladu se závěry XVI. sjezdu KSČ sleduje předsednictvo ÚV KSČ a vláda kurs ke zvýšení efektivnosti investic jejich soustředěním na přednostní řešení celospolečenských potřeb, snižováním rozestavěnosti a rychlejším dokončováním rozhodujících staveb.

Dobrý výsledek přinesla opatření přijatá ke snížení míry investování a nově zahajovaných staveb. Míra investování se v loňském roce snížila na 29 % oproti 30,5 % dosaženým v roce 1980.

Zatímco v letech šesté pětiletky jsme v ročním průměru zahajovali stavby v rozsahu kolem 70 mld. Kčs, v průběhu posledních tří let jsme udrželi tento objem na úrovni 40 mld. Kčs. Tuto tendenci hodláme zachovat i pro nejbližší léta.

Slabým článkem zůstává uvádění nových kapacit do provozu. Vloni se z 91 plánovaných a důležitých staveb pro národní hospodářství uvedlo do provozu 77, zatímco v roce 1982 ze 106 kapacit jen 74. Je to sice určitý vzestup, ale ke spokojenosti ještě mnoho chybí, zejména vezmeme-li v úvahu jejich nedostatečné využití.

Zvláštní pozornost musíme věnovat průběhu výstavby jaderných elektráren, kde dochází k závažnému zpoždění jejich uvádění do provozu. Ministerstva těžkého strojírenství a elektrotechnického průmyslu spolu s ministerstvem paliv a energetiky musí v tomto období energicky realizovat opatření, která zabezpečí dodržení nových harmonogramů výstavby.

Ministerstva a VHJ musí také přijmout nezbytná opatření ke zvýšení produkční účinnosti základních výrobních prostředků, jež se vyvíjí - jak tomu bylo i v 6. pětiletce - velmi nepříznivě a tato tendence přetrvává. Jejich využití pokleslo od roku 1980 o více než 12 bodů, přičemž koeficient směnnosti v našem průmyslu se již po řadu let pohybuje na úrovni 1,3 a nevykazuje tendenci ke zvýšení.

Charakter a rozsah investičního plánu vytvářel předpoklady pro zlepšení výkonnosti stavební výroby. Přesto, že jsme počítali i v loňském roce s jejím mírným poklesem, aby se stavební výroba mohla připravit na příští záměry, vzrostl podíl stavebních prací proti roku 1982 o 2,7 %. Byly dokončeny více než 94 tisíce bytů, od počátku pětiletky je jich 291 tisíc, takže zůstává za tato léta dluh 15 tisíc bytů. Ten se, bohužel, koncentruje do oblastí, kde byty nejnaléhavěji potřebujeme, hlavní město Prahu nevyjímaje.

Splnit program bytové výstavby - XVI. sjezdem vytyčené priority - je pro všechny účastníky komplexní bytové výstavby naléhavým požadavkem.

Rozbor výsledků našeho národního hospodářství za loňský rok ukazuje na to, že se začíná měnit, byť pomaleji než bychom si přáli, společenskoekonomické klima s orientací na kvalitativní stránky rozvoje. Praxe prověřila principy a zásady Souboru opatření jako užitečné, které je třeba důsledně realizovat a dále rozvíjet. Proto, jak zdůraznil v závěrečném projevu na 9. zasedání ÚV KSČ jeho generální tajemník s. Husák, "v zájmu rozhodnějšího překonání nedostatků, brzdících rychlejší postup vpřed, je třeba především soustavně zkvalitňovat úroveň řídící práce. Také v této oblasti je řada dobrých zkušeností a příkladů, ale celkově přežívá stále ještě mnoho rutiny a šablonovitosti, tendence nedostatky spíše registrovat místo aktivně řešit. Stále ještě se vyskytují v praxi snahy spekulovat s plněním plánu, vytvářet si na úkor společenských zájmů podmínky pro snadný život. To je v rozporu s principy socialistického odměňování, s potřebami socialistického rozvoje a nelze se s tím smiřovat."

Tento stav je třeba mít stále na paměti. Jsme si vědomi, že se zatím daří využívat snáze mobilizovatelné rezervy, přičemž hlavní úkol - zvládnout základní faktory dlouhodobé efektivnosti založené především na uplatňování vědeckotechnického rozvoje, na rychlejším tempu inovačních procesů, na maximálním využití stávajících základních prostředků - je stále ještě před námi.

Na základě těch to zjištění jsme v minulém roce přistoupili právě v uvedených oblastech k ověření, případně obecnému uplatnění některých nových opatření. Jejich potřeba vyplynula ze závěrů 8. zasedání ÚV KSČ, která realizujeme na úseku technického rozvoje. Koncem minulého roku schválilo předsednictvo ÚV KSČ a federální vláda soubor nejdůležitějších ekonomických i legislativních opatření, nutných k realizaci 8. zasedání ÚV KSČ, která jsou již částečně zapracována do plánu na letošní rok.

Ke zvýšení efektivnosti investování a lepšímu využívání základních prostředků bylo ve většině průmyslových resortů zavedeno financování investiční výstavby z jediného investičního fondu, jehož tvorba a používání má výrazně chozrasčotní charakter. Stejný účel má i to, že od 1. ledna letošního roku již nemůže dodavatel fakturovat celý objem provedených prací jako dosud, nýbrž jen dokončený celek, který investor převezme.

Už letos bude mít mnohem tvrdší důsledky také nedodržování plánovaného stavu zásob a jejich obrátky jak pro důchody podniků, tak - a to zejména - jejich řídících pracovníků.

V zájmu zvýšení exportní výkonnosti a efektivnosti zahraničního obchodu ověřujeme opatření, jehož základním záměrem je úžeji propojit výrobní organizace a organizace zahraničního obchodu, zvýšit odpovědnost výrobců za výsledky dosahované na zahraničních trzích.

Tato a některá další opatření ověřujeme a postupně zavádíme do praxe. Chceme tím vytvořit lepší podmínky jednak pro plnění úkolů v závěru 7. pětiletky a jednak pro komplexnější úpravy soustavy řízení na období po roce 1985. Není totiž sporu o tom, že soustava řízení v dnešní své podobě, i celý hospodářský mechanismus vyžadují opravdu hlubokou přestavbu, a že vše, co jsme v tomto směru až dosud učinili, je jen začátek.

Vycházíme z toho, že v soustavě řízení musí dominující úlohu hrát centrální národohospodářské plánování a takové prvky, které budou co nejúčinněji prosazovat intenzívní rozvoj, efektivnost a kvalitu produkce.

Znamená to především, aby Státní plánovací komise v mnohem užší spolupráci se všemi ústředními orgány a VHJ zdokonalovala systém plánování tak, že bude podstatněji prohloubena provázanost plánů a jejich perspektivnost, že dojde k propojení hmotných a hodnotových kritérií, že bude důsledně zabezpečena řídící role pětiletého plánu.

Znamená to dále posílit samostatnost a ekonomickou odpovědnost podnikové sféry a důsledněji uplatnit chozrasčotní principy. Vše musí směřovat k vytvoření náročnějších podmínek pro přístup hospodářských organizací k finančním zdrojům a k orientaci jejich použití na potřebné strukturální a kvalitativní změny ve výrobě.

Jsme si přitom plně vědomi, že rozhodujícím činitelem intenzifikace je sám člověk, na nějž tento proces klade stále vyšší nároky. Sám život nám ukazuje, že zdaleka ještě nejsou využity všechny možnosti, ať jde např. o vstřícné plánování, o zaměření socialistické soutěže na kvalitativní stránky výroby či o zlepšovatelské a novátorské hnutí.

Je tedy třeba všestranně podporovat další růst tvůrčí iniciativy pracujících a stále zdokonalovat podmínky pro jejich účast na řízení. Spolu s ÚRO považuje vláda za nutné organizovat a rozvinout široký proud iniciativy a aktivity právě v tomto období - u příležitosti oslav 40. výročí Slovenského národního povstání a osvobození naší země Sovětskou armádou.

Chci také informovat, že v současném období probíhá důležitá fáze prací na základní úvaze o dlouhodobém výhledu hospodářského a sociálního rozvoje ČSSR do roku 1995, a to spolu s pracemi na přípravě osmé pětiletky. Současně s tím byly rozvinuty práce na souhrnné prognóze ekonomického, vědeckotechnického a sociálního rozvoje do roku 2000.

Usilujeme o to, abychom již dnes měli jasno o příštích možnostech optimálního fungování našeho hospodářství, o strategii rozvoje vědy a techniky, životního způsobu i sociálního postavení obyvatel, abychom na základě těchto znalostí optimalizovali budoucí strukturu hospodářství z hlediska efektivnosti, opírali se o maximální růst společenské produktivity práce, o využití výsledků vědeckotechnického rozvoje a vůbec všech možností vyplývajících z prohlubování socialistické ekonomiky integrace.

Zvláštní odpovědnost za přípravu "Základních směrů" spočívá na Státní plánovací komisi. Půjde o to, aby v úzké součinnosti se Státní komisí pro vědeckotechnický a investiční rozvoj, s resorty na základě objektivního zhodnocení všech předložených resortních a dalších podkladů a jejich konfrontace s již přijatými záměry a direktivami bylo využito vše pozitivní s cílem připravit vyvážený, náročný, ale reálný návrh odpovídající potřebám naší doby, potřebám výstavby rozvinuté socialistické společnosti.

Soudružky a soudruzi poslanci, v legislativní oblasti byla, jak víte, projednána a schválena řada zákonů a dalších významných právních aktů. Opět se přitom projevila již tradičně dobrá spolupráce vlády a Federálního shromáždění, za kterou bych chtěl jménem vlády vám všem upřímně poděkovat.

Rád bych zároveň vyslovil přesvědčení, že naše součinnost bude pokračovat i v období příštím, kdy budou probíhat práce na novelizaci trestních předpisů a příprava horního zákona, zákona o provozu na pozemních komunikacích, zákona o ochranných známkách a zákona o Státní energetické inspekci.

V loňském roce jsem vás informoval, že v dohodě a součinnosti s Ústřední radou odborů jsme přistoupili k politickosprávní analýze zákoníku práce a ostatních pracovně právních předpisů z toho vyplývajících.

Přesto, že tyto práce nejsou ještě uzavřeny, ukazuje se, že by bylo vhodné vytvořit - při plném respektování práv občanů - lepší podmínky pro efektivní řízení, rozmístění a využití pracovních sil i jejich stabilizaci a odměňování. Stranou nemůže zůstat ani účinnější ochrana společenského vlastnictví a některé další otázky.

Po projednání takovéto analýzy bude vlád a spolu s Ústřední radou odborů orientovat další práce tak, aby v konečné fázi vyústily do potřebných změn zmíněného zákona a ostatních pracovně právních předpisů.

V souvislosti se zdokonalováním a upevňováním právního řádu usilujeme o přísné dodržování socialistické zákonnosti, o zvýšení účinnosti práce všech orgánů, které zabezpečují ochranu práv občanů, a veřejný pořádek. V návaznosti na opatření, přijatá vládou v loňském roce, je prohlubován i dohled nad výkonem státní správy, kde přetrvávají některé nedostatky v dodržování předpisů a zejména v ochraně naší ekonomiky před trestnou činností.

Právě hospodářská kriminalita představuje stále nejpočetnější část stíhaných trestných činů. Ukazuje se nutnost ještě cílevědoměji pokračovat ve zvyšování úrovně kontroly, evidence, ochrany i ostrahy hodnot v socialistickém vlastnictví, což by mělo být prvořadou povinností především vedoucích hospodářských pracovníků. Platí to v plné míře i pro nevýrobní sféru a také pro příslušné organizace Národní fronty.

V souladu s linií XVI. sjezdu KSČ věnuje federální vláda spolu s vládami republik trvalou pozornost dalšímu zdokonalování činnosti národních výborů. Byly rozpracovány závěry 6. zasedání ÚV KSČ a koordinován postup resortů při jejich uskutečňování.

Dosavadní zkušenosti ukazují, že posílení působnosti národních výborů se začíná kladně projevovat při zajišťování potřeb občanů a komplexním rozvoji územních obvodů. Podobně je tomu i při uplatňování koordinačních funkcí a kontrolních pravomocí ve střediskových obcích.

Zaznamenáváme také zvýšenou péči národních výborů o bytovou výstavbu. Přesto však je třeba otevřeně říci, že její příprava je v řadě míst stále ještě nedostatečná, právě tak jako její komplexnost, technická a občanská vybavenost. Stále se setkáváme, zvláště v některých krajích a okresech, s nízkou kvalitou nových bytů. Nedostatky se i nadále projevují v údržbě a opravách, v rekonstrukcích a modernizování bytového fondu. Touto problematikou se v nejbližší době budeme znovu zabývat a hledat cesty k odstranění zjištěných nedostatků.

V poslední době se zvlášť naléhavě ukazuje nutnost zdokonalit řídící struktury sídlištních celků, které jsou součástí velkých měst. Jejich vznik bez potřebných organizačních a institucionálních úprav ztížil možnosti zvyšovat aktivní účast občanů na správě sídlišť, nejsou vytvořeny vhodné podmínky pro organizování společenského života a pro rozvoj politickoorganizátorské práce, pro činnost aktivu národních výborů a společenských organizací Národní fronty.

Zkušenosti také potvrzují, že dosavadní způsob zajišťování plynulého zásobování obchodní sítě, organizace dopravy i fungování dalších veřejných služeb, péče o čistotu a životní prostředí v mnoha případech již nevyhovují. I tuto problematiku chceme ve spolupráci s vládami republik a národními výbory v dohledné době řešit.

Poměrně vysoký standard vybavenosti měst a obcí, vyrovnanost v uspokojování jejich základních potřeb umožňuje a také vyžaduje, abychom pečlivěji vážili, v jakém směru se budou nadále vynakládat společenské prostředky. Přísné hledisko hospodárnosti je třeba mít neustále na zřeteli i v práci národních výborů. Priority všichni známe - životní prostředí, zásobování vodou, zdravotnictví, školství, materiální základna v sociální oblasti, na ty je třeba pamatovat především. A pokud jde o další akce, musíme pečlivě zvažovat, zda jsou nezbytné a ekonomicky zdůvodněné.

Velký politický význam pro rozvoj našich obcí a měst mají volební programy Národní fronty. Společná práce občanů, organizací Národní fronty i pracujících podniků a institucí při jejich plnění přinesla řadu výsledků, které svědčí o zájmu, iniciativě a aktivitě naší veřejnosti. Právem je oceňujeme a všichni, kteří přiložili ruku k dílu, zaslouží upřímné poděkování. Vždyť např. vytvořená hodnota v investiční části akce "Z" ve výši 3,8 mld. Kčs umožnila spolu s výraznou úsporou nákladů získat nová, společensky prospěšná zařízení. Přes 800 km vodovodů a kanalizací, přes 300 prodejen a provozoven služeb, 126 školních tříd, zdravotnická a sociální zařízení spolu s dalšími akcemi nepochybně přispěly v loňském roce ke zlepšení životních podmínek občanů. Také v plánu na zbývající léta pětiletky musíme vytvářet pro tuto oblast potřebné předpoklady.

Zanedlouho si připomeneme čtyřicáté výročí Slovenského národního povstání a v příštím roce jednu z nejvýznamnějších událostí novodobé historie našich národů - 40. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou. Měli bychom je přivítat novou iniciativou občanů národních výborů, společenských organizací, podniků a institucí a zaměřit ji především na zvelebování i celkové zlepšování vzhledu a vybavenosti měst a obcí, na zkvalitňování životního prostředí a bydlení.

Loňským rokem vstoupila v platnost opatření k lepšímu uspokojování poptávky po placených službách. Zatím se příznivě uplatňují změny v systému jejich řízení, zejména ty, které zjednodušily plánování a zlepšily fungování mechanismu ekonomického řízení organizací služeb. Dokladem toho je růst objemu placených služeb, rozšíření jejich sortimentu, zvýšení počtu sběren a provozoven v minulém roce. Změny v řízení se též odrazily ve snížení spotřeby náhradních dílů, materiálů a surovin. Obecně tedy můžeme konstatovat, že v této oblasti se začíná projevovat určitý pokrok.

Ve využívání možností, které přijaté opatření poskytují, jsou vsak značné a často neopodstatněné rozdíly. Ne všechny národní výbory svou pravomoc a celkovou odpovědnost za rozvoj služeb zatím využívají v žádoucím rozsahu a také jimi řízené organizace i výrobní družstva mají ještě vůči občanům nesplacený dluh.

Občané pak oprávněně poukazují na to, že se v této oblasti mnohde přešlapuje na místě a projevuje se málo pružnosti a rozhodnosti při zajišťování jejich odůvodněných potřeb a zájmů. Právem také kritizují, že zvýšení cen služeb se vždy projevuje viditelným zlepšením jejich kvality a zvláště pohotovosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP