Nyní přistoupíme k projednání
Prosím předsedu federální vlády
soudruha Lubomíra Štrougala, aby se ujal slova.
Předseda vlády ČSSR L. Štrougal:
Vážený soudruhu generální
tajemníku ústředního výboru
strany a prezidente Československé socialistické
republiky, vážený soudruhu předsedo
Federálního shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté. V duchu vládního prohlášení
z roku 1981, schváleného Federálním
shromážděním směřovalo
úsilí vlády v minulém roce k zabezpečení
úkolů stanovených XVI. sjezdem strany ve
všech oblastech výstavby rozvinuté socialistické
společnosti.
Jsem rád, že mohu tentokrát předstoupit
před vás s poněkud příznivějším
hodnocením výsledků dosažených
v rozvoji národního hospodářství,
než tomu bylo v obou předchozích létech.
Výrazné překročení plánu
v kvantitativních i kvalitativních ukazatelích
nás opravňuje k závěru, že postup,
který jsme zvolili pro prvá tři léta
pětiletky se ukázal užitečným
a opodstatněným.
Chtěl bych proto v této souvislosti zdůraznit
přínos, jež vnesly do bilance uplynulých
tří let stranické orgány a organizace,
Revoluční odborové hnutí, Socialistický
svaz mládeže, další organizace Národní
fronty, poslanci zákonodárných sborů
a národní výbory všech stupňů.
Považuji za nutné ocenit také obětavou
práci, činorodé úsilí a iniciativu
brigád socialistické práce, předních
pracovníků, statisíců dělníků,
družstevních rolníků, příslušníků
technické inteligence, novátorů a zlepšovatelů.
Nedávná jednání předsednictva
ústředního výboru strany a federální
vlády poukázala na to, že dosavadní
hospodářský vývoj umožňuje
nejen dodržet záměry a úkoly zakotvené
v zákoně o sedmém pětiletém
plánu, ale v letech 1983-1985 zabezpečovat v ročním
průměru kvantitativní, ale zejména
kvalitativní požadavky, které pro tuto pětiletku
přijal XVI. sjezd Komunistické strany Československa.
Předsednictvo ústředního výboru
KSČ i vláda rozhodly přijmout opatření,
která jak pokud jde o růst národního
důchodu, žádoucí výroby, tak
zejména v růstu efektivnosti, zpevňují
proti původnímu záměru úkoly
státního plánu na tento rok. Chceme tak navázat
na pozitivní tendence uplynulého období,
získat další zdroje a vytvořit co nejpříznivější
výchozí základnu pro osmou pětiletku.
Rozvoj národního hospodářství
byl loni plynulý a vcelku rovnovážný.
Intenzifikací ekonomiky a prosazováním hospodárnosti
a vyšší efektivností se zvýšila
tvorba zdrojů, která umožnila lépe uspokojovat
potřeby společnosti, národního hospodářství
i obyvatelstva.
Především se podařilo zvýšit
dynamiku rozvoje národního hospodářství.
Vytvořený hrubý národní důchod
činí 526 mld. Kčs a je proti roku 1982 vyšší
o 2,7 %, tedy o 14 mld. Kčs. Existují předpoklady,
aby letos i v příštím roce dosáhl
přírůstek hrubého národního
důchodu roční úrovně stanovené
XVI. sjezdem, tedy minimálně 3 %.
Ve srovnání s předchozími léty
pokračovaly výrazněji pozitivní změny
i v efektivnosti národního hospodářství.
Společenská produktivita práce vzrostla proti
roku 1982 o 1,7 % a pro tento rok dále zvyšujeme nároky
na maximální úspornost živé práce.
Za tři roky poklesly celkové náklady o 20,7
mld. Kčs, a to zvláště snížením
podílu materiálových nákladů
o 4,1 %.
Energetická náročnost tvorby hrubého
národního důchodu klesla ve srovnání
s rokem 1982 o 2,5 %. V průběhu pětiletky
máme dosáhnout relativní úsporu ve
výši 14 mil. tun měrného paliva. Za
tři roky činí tato úspora již
8,2 mil. tun.
Na základě zkušeností a srovnání
výsledků v tomto směru za poslední
tři léta se dá říci, že
dochází ke zrychlování tempa růstu
úspor. V tom je třeba pokračovat. Proto pokládáme
za potřebné dále v tomto roce zpevnit úkol
ve snižování energetické náročnosti
o 1 mil. tun měrného paliva, tj. proti pětiletkou
předpokládanému úkolu celkem o 3 mil.
tun měrného paliva.
Celkové snížení měrné
spotřeby železných kovů dosáhlo
v roce 1983 zejména ve strojírenských odvětvích
téměř 285 tisíc tun, což je 4,9
%.
Zvýšené úsilí a péče
o hospodárnost a efektivnost se příznivě
projevily v upravených vlastních výkonech,
které vzrostly o 5 %, ve vyšším zisku,
který vzrostl o 12,8 mld. Kčs proti roku 1982 a
ve vyšší rentabilitě, která ve
vztahu k nákladům dosáhla téměř
11 %. Významný podíl na těchto výsledcích
loňského roku má průmysl, jehož
úroveň se ve srovnání s rokem 1982
zvýšila o 3 %. Překračování
plánu výroby umožnilo zvýšit dodávky
pro investiční výstavbu i pro vývoz
do socialistických i nesocialistických zemí.
Dodávky pro vnitřní trh zlepšily situaci
v uspokojování potřeb obyvatelstva a proti
roku 1982 se zvýšily o více než 4 mld.
Kčs. Část produkce ovšem nenašla
efektivní využití a bohužel, zůstala
dosud v nepoužitých zásobách.
Své plány výroby nesplnil každý
šestý a plány upravených vlastních
výkonů každý desátý podnik,
což je poněkud horší stav než v roce
předchozím.
A to je právě tato skutečnost, která
potvrzuje, že možnosti, pokud jde o výkonnost
našeho hospodářství, jsou mnohem vyšší,
než je snaha podniků a výrobních hospodářských
jednotek o jejich plné využití. To ovšem
nedává nejlepší vysvědčení
ani příslušným ministerstvům
a jejich metodám a stylu řízení. Náročnost
nelze skloňovat jen ve slovech, tu je třeba prosazovat
zcela prakticky, bez výhrad, omlouvání a
zbytečných ohledů.
Uložili jsme ministerstvům, aby z této skutečnosti
vyvodila potřebné závěry u příslušných
VHJ a podniků s cílem, aby ve zbývajícím
období plně zabezpečily a dohnaly plnění
úkolů stanovených sedmou pětiletkou.
V souladu s požadavky strukturálních změn
ve výrobě pokračoval růst elektrotechnického
průmyslu - jeho výroba vzrostla proti roku 1982
o téměř 9 % a jeho podíl na celkové
průmyslové výrobě vzrostl na 6 % proti
roku 1980, kdy činil necelých 5 %. Vysoké
přírůstky byly dosaženy v těch
oblastech výroby, jež jsou součástí
státních cílových programů.
To se vztahuje především k elektronice, k výrobě
technických prostředků pro automatizované
systémy řízení včetně
elektrotechnického spotřebního zboží.
Obdobně jsou koncipovány plánované
záměry pro letošní rok.
V této souvislosti chci informovat, že předsednictvo
ÚV KSČ a federální vláda projednaly
v loňském roce otázky spojené s rozvojem
elektrotechnického průmyslu v této a osmé
pětiletce, jakož i s výhledem do roku 1995.
Důsledná realizace přijatých opatření
umožní jak další zvýšení
podílu na průmyslové výrobě,
tak zejména jeho rychlejší přizpůsobení
soudobým a perspektivním požadavkům.
V této souvislosti byla také zároveň
projednána koncepce rozvoje výpočetní
techniky a návrh celostátního programu elektronizace,
který se ještě dopracovává a
v němž jsou stanoveny zásady pro urychlené
zavádění elektroniky do jednotlivých
odvětví národního hospodářství,
do výrobní i nevýrobní sféry.
Protože v plánu na letošní rok je zakotvena
řada opatření vyplývajících
ze zasedání ÚV KSČ k vědeckotechnickému
rozvoji, musí se průmyslová výroba
orientovat na zvýšení rozsahu, růstu
kvality, tempa inovační aktivity, důrazněji
pokračovat ve změnách vnitroodborové
a vnitroodvětvové struktury a pružněji
přizpůsobovat technickou úroveň své
produkce současným nárokům světových
trhů a vnitřním potřebám. Tyto
požadavky jsou adresovány všem průmyslovým
odvětvím, strojírenství a elektrotechnickému
průmyslu zejména.
K loňským pozitivním výsledkům
přispělo i zemědělství, kde
ve srovnání s rokem 1982 se zvýšila
hrubá zemědělská produkce o 4 %. Sklizeň
více než 11 mil. tun obilovin znamenala nejen splnění
plánovaného úkolu, ale také dosud
nejvyšší u nás dosaženou úroveň.
I když průměrný roční
objem rostlinné výroby za poslední tři
léta byl ve srovnání s průměrem
šesté pětiletky vyšší o 8,5
%, což umožnilo podstatně snížit
dovoz obilovin, stále ještě nedosahujeme plného
souladu mezi růstem rostlinné a živočišné
produkce.
Vše musí proto směřovat k tomu, abychom
již v letošním roce dosáhli dalšího
zvýšení rostlinné výroby, zejména
u plodin zabezpečujících krmivovou základnu.
V tomto úsilí nemohou stát stranou ani dodavatelská
odvětví, zejména strojírenský
a chemický průmysl. Předsednictvo ÚV
strany i vláda právě nedávno projednávaly,
stav prací na koncepci rozvoje zemědělského
strojírenství, jejíž realizace má
přispět k lepšímu uspokojování
potřeb zemědělství v materiálně
technickém vybavení.
Pokud jde o živočišnou produkci, rádi
konstatujeme, že se zvýšila užitkovost a
že přitom poklesla měrná spotřeba
jadrných krmiv na jednotku produkce. Ta byla v minulém
roce ve srovnání s rokem 1980 nižší
u jatečného skotu o 18 %, u mléka a jatečných
prasat o 17 %. Tyto pozitivní tendence je třeba
upevňovat a dále prohlubovat. Postupně je
nutno vytvářet rezervy krmiv především
v samotných zemědělských podnicích
s cílem zabezpečit stabilní růst živočišné
výroby v dalším období.
Některé pozitivní tendence v zemědělství
potvrzují, že se začíná příznivě
projevovat i vliv přijatých opatření
ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení
v tomto odvětví. Zdaleka však nemůžeme
být spokojeni s tím, jak se v celém komplexu
uvádějí do života. Na jejich aktivní
řešení se musí soustředit celá
řídící sféra od ministerstev
až dolů na pracoviště. Jde především
o to, zvýšit úroveň plánování,
odstranit přetrvávající administrativní
přístupy při tvorbě a zabezpečování
plánovaných úkolů, realizovat záměry
soustavy v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů,
dořešit postavení a zvýšit odpovědnost
organizací služeb a výrazněji v celém
agrokomplexu uplatnit chozrasčotní principy.
Jsme přesvědčeni, že celá příprava
i samotné výsledky X. celostátního
sjezdu JZD obohatí naši praxi o nové cesty
a postupy, o nové zdroje iniciativy. Uvítali bychom,
kdyby se odrazily v dalším růstu zemědělské
výroby, jež je předpokladem plnění
úkolů v potravinářském průmyslu,
uspokojování potřeb vnitřního
trhu, dalšího zvyšování soběstačnosti,
což se pozitivně odrazí i v zahraničně
obchodní bilanci tohoto odvětví.
Letos mají dodávky potravin pro vnitřní
trh vzrůst o 2,8 mld. Kčs. Je však třeba
lépe zhodnocovat zemědělské suroviny
a mnohem důrazněji se soustředit na výrobu
takového sortimentu potravin, které budou v souladu
s poptávkou spotřebitelů a věnovat
zvýšenou pozornost kvalitě a inovaci vybraných
druhů zboží.
Můžeme konstatovat, že na základě
dosažených výsledků byla nejdůležitější
směrnice XVI. sjezdu - udržet a zkvalitňovat
dosaženou životní úroveň obyvatelstva
a jeho sociální jistoty - v třetím
roce sedmé pětiletky plněna. Osobní
spotřeba se ve srovnání s rokem 1982 zvýšila
o více než 2 %. Hlavním zdrojem jejího
růstu byly peněžní příjmy
obyvatelstva, které se zvýšily o 11,3 mld.
Kčs ve srovnání s rokem 1982, což je
o 3 % více. Jejich reálná hodnota se zvýšila
o 2 %.
Průměrná měsíční
mzda pracovníků státního socialistického
sektoru činí v roce 1983 2789 Kčs, což
je o 51 Kčs více než v roce 1982.
Za důležité považujeme, že ve struktuře
mezd v průmyslu i zemědělství vzrostl
zejména podíl jejich pohyblivých složek.
V odměňování je nezbytné posílit
diferenciaci podle zásluh a dosažených výsledků.
Předpokladem toho je zvýšení účinnosti
mzdových soustav, od objektivizace norem spotřeby
práce až po správné zařazení
do příslušných tarifů a platových
tříd a zvláště pak důsledné
uvádění těchto zásad do praxe.
Vláda přijala opatření k realizaci
II. etapy zvýšení účinnosti mzdových
soustav a očekává od řídících
pracovníků, že společně se stranickými
a odborovými orgány a organizacemi vytvoří
všechny potřebné předpoklady pro jejich
důslednou realizaci.
Nejvýrazněji rostoucí součástí
životní úrovně byla i v roce 1983 společenská
spotřeba, kde výdaje činily více než
158 mld. Kčs. Ve srovnání s rokem 1982 stoupla
o 3,3 % především zvýšením
výdajů na zdravotnictví, školství
a sociální zabezpečení.
V souvislosti s vývojem příjmů obyvatelstva
je třeba konstatovat, že předmětem zvýšené
pozornosti vedení naší strany, federální
i národních vlád byly a zůstávají
otázky spojené s potřebným zásobením
vnitřního trhu, úsilí o zajištění
jeho vyváženosti jak v objemu, tak i ve struktuře
a sortimentu nabízeného zboží. Při
růstu maloobchodního obratu proti roku 1982 o 3,1
% rychleji stoupal prodej průmyslového zboží
- o 4,6 % než potravin - o 1,5 % a dosáhl téměř
53 % z celkového maloobchodního obratu, přičemž
můžeme konstatovat, že trh potravin je vcelku
stabilizován.
Přes tyto pozitivní tendence však budeme muset
v dalším vývoji důsledněji reagovat
na fakt, že v roce 1983 maloobchodní obrat sice rostl
rychleji než určoval roční plán,
avšak pomaleji než příjmy obyvatelstva.
Nabídka zboží zatím ještě
trpí tím, že ne vždy a všude jsou
beze zbytku plněny příslušné
úkoly a záměry, vyplývající
ze stranických a vládních dokumentů.
Rovněž se nedaří v žádoucí
míře realizovat opatření k rychlejšímu
růstu dodávek nedostatkových druhů
zboží a zavádět doplňkovou produkci
spotřebního zboží u výrobců,
kteří je dosud nevyráběli. Nedošlo
rovněž, až na výjimky, k takovému
zrychlení inovačních procesů spotřebního
zboží, aby nové výrobky výrazněji
stimulovaly spotřebitelskou poptávku. Naopak, v
některých případech jejich technická
zaostalost snižuje zájem spotřebitelů
a napomáhá růstu neprodejných zásob
ve výrobě i v obchodě. Pochopitelně,
že v tomto směru musí zkvalitňovat práci
nejen výroba, ale také obchodní organizace,
kde je rovněž mnoho slabin a nedostatků.
Stálou pozornost věnuje vláda otázkám
životního prostředí. Zaměřujeme
se především na zlepšení situace
v takových oblastech, jako je Podkrušnohoří,
Praha, Bratislava, Ostravsko a oblast Horní Nitry.
V rozpočtu na letošní rok vydělujeme
na tyto účely kromě jiných prostředků
téměř 2 mld. Kčs. Řada důležitých
staveb a zařízení, nezbytných pro
zlepšení kvality ovzduší a vodních
toků v nejexponovanějších místech
je ve výstavbě a další hodláme
letos zahájit. Zdůrazňujeme však, že
za neméně důležité považujeme
i to, aby každý podnik, závod či instituce
důsledně dbaly na to, aby se optimálně
využívalo všech stávajících
zařízení, aby se věnovala zvýšená
péče jejich údržbě a zdokonalování
jejich funkcí při ochraně životního
prostředí.
Chci zde připomenout, že řešení
této problematiky vyžaduje komplexní a jednotný
přístup, který musí ovlivňovat
rozhodování o účelném investování
na všech stupních řízení. Rovněž
je třeba rozhodně odmítat případné
tlaky vyplývající ze skupinových zájmů
některých organizací, které by ve
svých důsledcích naše úsilí
o ozdravení životního prostředí
jen rozmělňovaly a brzdily.
V dosavadním průběhu 7. pětiletky
jsme dosáhli některých pozitivních
výsledků i ve vnějších ekonomických
vztazích. Je to především skutečnost,
že obrat zahraničního obchodu se socialistickými
zeměmi se zvýšil v loňském roce
o více než 11 % a rostl rychleji, než jsme plánovali.
Usilujeme o vyrovnanou platební bilanci se Sovětských
svazem. S ostatními socialistickými zeměmi
máme ve vzájemném obchodě aktiva.
V souladu se sjezdovou direktivou jsme dále posilovali
hospodářskou spolupráci se Sovětským
svazem, která má klíčovou a nezastupitelnou
úlohu v našich vnějších ekonomických
vztazích. Za prvé tři roky pětiletky
vzrostl vývoz do SSSR o více než polovinu (52
%). V roce 1983 se obrat našeho vzájemného
obchodu zvýšil o 14 % a jeho podíl na celkovém
obratu čs. zahraničního obchod u se socialistickými
i nesocialistickými zeměmi dosáhl 44 %. Pozitivně
se projevuje realizace Dlouhodobého programu rozvoje specializace
a kooperace výroby mezi oběma zeměmi na období
do roku 1990.
V současné etapě prací na přípravě
koncepce osmé pětiletky je důležité
propracovat iniciativní návrhy na další
kooperaci a specializaci výroby se Sovětským
svazem a ostatními zeměmi socialistického
společenství. Takovéto projekty ústřední
orgány spolu s VHJ připravují a stanou se
podkladem pro jednání a koordinaci plánů
na příští období s členskými
zeměmi RVHP.
Za pozitivní tendenci v rozvoji národního
hospodářství považujeme také
to, že snižujeme zadluženost ve volných
měnách, a to ve větším rozsahu,
než uložil pětiletý plán. Od konce
roku 1981 se naše čistá zadluženost snížila
o plnou polovinu. V této tendenci - dosáhnout rovnováhy
v devizové pozici v oblasti volných měn -
budeme i v tomto roce pokračovat.