Středa 14. prosince 1983

To platí jak pro zásoby, které zde byly několikrát frekventovány v rozpravě, ale platí to i pro ostatní kvalitativní ukazatele. Současně význam těchto rozborů spočívá i v tom, že v příštím pololetí budeme spolu s přípravou 8. pětiletky také formulovat konečná řešení, jak řídit v 8. pětiletce všechny procesy v našem reprodukčním procesu, jak Soubor opatření dále rozvinout a prohloubit, aby maximálně napomáhal procesu intenzifikace a uplatňování vědy a techniky v našem národním hospodářství.

Proto nás čeká velmi odpovědná a náročná práce, ke které také přispěla dnešní rozprava svými podněty, náměty a speciálními upozorněními. Např. bych se chtěl vrátit k příspěvku, který se týkal kvality výrobků, kvality naší práce, kterou si dáváme do programu, abychom upřesnili na základě podobných zjištění, jaká jste zde přednesli vy, ale i na základě zjištění orgánů Výboru lidové kontroly, zda naše normy, naše postupy a hodnocení skutečně jsou tak náročné, aby požadavek kvality vysunuly do takového popředí naší pozornosti, jak si to skutečně zaslouží. Úkolů tedy je hodně a dnešní rozprava zdůraznila jejich význam, ale také ukázala na konkrétních příkladech, kde nás často hodně bota tlačí a kde je třeba soustředit zvláštní pozornost.

Chtěl bych vám proto poděkovat za tuto rozpravu a ještě jednou poděkovat za celou aktivní podporu, kterou jste při projednávání návrhu státního rozpočtu i návrhu státního plánu ve svých orgánech, ve svých výborech, i v dnešní rozpravě poskytli. Chci vás ujistit, že ještě jednou velmi pozorně prostudujeme celý tento proces a všechny konkrétní náměty se budeme snažit využít v naší práci ve vládě. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem s. ministrovi Lérovi.

Žiada o záverečné slovo spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu poslanec Jan Flídr?

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Flídr: Ano.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Prosím.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Flídr: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, podle mého názoru nejsou výsledky rozpravy v žádném směru v rozporu s vládním návrhem rozpočtového zákona federace na rok 1984. Nejsou v rozporu ani s výsledky jednání ve výborech, ani s vyjádřením, které jsem zde přednesl jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu.

Mohu proto znovu jen doporučit, aby Sněmovna lidu vyslovila se zněním tohoto zákona, jímž je podle ústavních předpisů státní rozpočet schvalován, souhlas.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem s. Flídrovi.

Pýtam sa spoločnej spravodajkyne výborov Snemovne národov Magdalény Vojtekovej, či žiada o záverečné slovo?

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně M. Vojteková: Vážené súdružky a vážení súdruhovia poslanci, pripájam sa k názorom, ktoré vyslovil spravodajca poslanec súdruh Flídr s dodatkom, že federálny rozpočet na rok 1984 bude náročným, ale reálnym nástrojom hospodárskej politiky v budúcom roku.

Všetky odznelé diskusné vystúpenia vyzneli na podporu tohto zákona. Chcem iba dodať, že vo svojom poňatí rozprava poukázala i na predpoklady reálnosti i úspešného naplňovania, vyznela v podporu záverov i smerov, ktoré k výrobnej i nevýrobnej sfére vyslovilo i nedávne 9. zasadanie Ústredného výboru KSČ.

Ako spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov odporúčam snemovni, aby návrh zákona bol prijatý v predloženom znení.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem spoločnej spravodajkyni výborov Snemovne národov súdružke Vojtekovej.

Pri schvaľovaní vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte československej federácie platí podľa článku 42 odsek 2 písmeno e) ústavného zákona o československej federácii zákaz majorizácie.

To znamená, že v Snemovni národov hlasujú oddelene poslanci zvolení v Českej socialistickej republike a oddelene poslanci zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

V zasadacej sále je prítomných 170 poslancov Snemovne ľudu, 64 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike, 63 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.

Podľa článku 40 ústavného zákona o československej federácii sú obe snemovne schopné sa uznášať.

Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.

Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s vládnym návrhom zákona o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1984 podľa odporučenia spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

S vládnym návrhom zákona o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1984 vyslovili súhlas všetci prítomní poslanci Snemovne ľudu.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov, ktorí boli zvolení v Českej socialistickej republike.

Kto z nich súhlasí s vládnym návrhom zákona o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1984, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Tiež nikto.

S vládnym návrhom zákona o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1984 vyslovili súhlas všetci prítomní poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov, ktorí boli zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

Kto z týchto poslancov súhlasí s vládnym návrhom zákona uvedeným v parlamentnej tlači č. 120 a odporučeným spoločnou spravodajkyňou výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

S vládnym návrhom o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1984 vyslovili súhlas takisto všetci prítomní poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

Snemovňa národov schválila návrh zákona jednomyseľne.

Keďže obe snemovne vyjadrili súhlas s návrhom, konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1984.

Súdružky a súdruhovia, prerušujem teraz naše rokovanie na 20 minút.

(Jednání přerušeno v 15.08 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 15.30 hodin.)

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, budeme pokračovať v rokovaní 11. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov podľa schváleného programu.

Na programe je

II

Vládny návrh zákona o zbraniach a strelive (tlač č. 112).

Uvedený vládny návrh odôvodní minister vnútra Československej socialistickej republiky poslanec Vratislav Vajnar. Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr vnitra ČSSR V. Vajnar: Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, předkládám Federálnímu shromáždění vládní návrh novelizovaného zákona o zbraních a střelivu, který je součástí širších legislativních úprav v tak důležité oblasti jakou je zajištění vnitřního pořádku a bezpečnosti státu a občanů. V tomto ohledu navazuje předložený návrh na dříve schválené zákony o hlášení a evidenci pobytu občanů a o služebním poměru příslušníků Sboru národní bezpečnosti. Nutnost nové právní úpravy těchto důležitých oblastí života naší společnosti ukázaly uskutečněné analýzy a prověrky stávající praxe. V oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti dosud platily, resp. zčásti ještě platí předpisy, které byly vydány v období budování základů socialismu. Od té doby však došlo k řadě výrazných změn ve společenských vztazích. Zejména po přijetí ústavního zákona o československé federaci došlo k podstatnému přebudování právního řádu. Tyto okolnosti zcela zákonitě ovlivňují i právní předpisy v oblasti vnitřního pořádku a bezpečnosti a vyvolávají stále rostoucí potřebu jejich novelizace. Předložený návrh zákona je proto dalším dokladem pozornosti věnované legislativní úpravě těchto otázek.

Soudružky a soudruzi, význam zákona o zbraních a střelivu je určován především skutečností, že zájmy bezpečnosti státu a ochrany veřejného pořádku vyžadují, aby byla stanovena obecně závazná pravidla pro výrobu, držení a nošení zbraní, pro jejich prodej, nákup, půjčování, dovoz a vývoz.

Dosavadní právní úprava je založena na zásadě, kterou nový návrh zákona plně zachovává; dále upřesňuje a konkretizuje, že palnou zbraň a střelivo je možno držet a nosit jen na základě povolení vydaného příslušnými orgány státní správy. Tyto orgány vedou rovněž evidenci oprávněných držitelů zbraní. Jejich posláním je i usměrňovat počet oprávněných držitelů v souladu se zájmy společnosti. Oprávněnost takovéto úpravy a regulace se plně prokázala v našem státě a je v široké míře potvrzována i zkušenostmi mnoha dalších zemí. Zároveň s tím náš právní řád stanoví i přesné podmínky pro použití zbraní občany i příslušníky mocenských orgánů. V příslušných trestně právních normách jsou za porušení těchto předpisů stanoveny přísné sankce.

Přitom je nezbytné držení a nošení zbraní a střeliva upravit tak, aby byla respektována skutečnost, že některé zbraně slouží obecně prospěšné zájmové činnosti a potřebám našich občanů, jako je například výkon práva myslivosti či sportovní střelba. Nelze rovněž opomenout, že zbraně si i nadále zčásti podržely charakter prostředku určeného k osobní ochraně a obraně držitele. Držení a nošení zbraní bezprostředně souvisí i s některými formami ochrany veřejného pořádku a ostrahy majetku v socialistickém společenském vlastnictví.

Současně je však nutno zabránit tomu, aby zbraní mohlo být zneužito proti našemu socialistickému společenskému zřízení, k ohrožení života a zdraví občanů, či proti majetku a veřejnému pořádku. Závažnost tohoto úkolu je určována velkým počtem legálně držených zbraní - v důvodové zprávě se uvádí přes 400 tis. brokových a přes 100 tis. kulových zbraní. Je ještě zvyšována a zdůrazňována skutečností, že každoročně příslušníci Sboru národní bezpečnosti odhalí a zadrží kolem jednoho tisíce nelegálně držených zbraní, kulových i brokových, které jsou nejednou zneužívány k protispolečenské aktivitě.

Právní úprava na úseku zbraní a střeliva se dotýká řady oblastí života společnosti, mnoha právních předpisů. Proto byla ve sféře trestního i správního práva velká pozornost věnována organickému začlenění nově navrhovaného zákona do systému právního řádu. Tento zákon upravuje - zjednodušeně řečeno - pouze povolovací řízení a podmínky pro držení a nošení zbraní. Nejsou v něm obsaženy např. sankce nebo úprava otázek spojených s používáním zbraní či vydáváním loveckých lístků. Tento způsob řešení vychází z plného respektování vzájemných vnitřních vazeb a vztahů právního řádu, z toho, aby nedocházelo k jejich narušení anebo k nežádoucí duplicitě právních norem.

Základním smyslem a cílem zákona o zbraních a střelivu je upřesnění a zdokonalení dosavadní úpravy tak, aby byla zabezpečena evidence všech zbraní, jež jsou v držení organizací a osob mimo ozbrojené síly a sbory.

Při předkládání návrhu novelizovaného je třeba zdůraznit, že nemáme důvodu opouštět nebo měnit to, co se v dosavadní právní úpravě osvědčilo a co i nadále vyhovuje společenským potřebám. V tomto přístupu se odráží kontinuita dosud platné a nově navrhované úpravy. Současně se však novelizace dotýká převážné části ustanovení dosud platného zákona. Proto je předkládána úplná novela, dílčí úprava by učinila předpis velmi nepřehledným a složitým. Došlo mimo jiné k podrobnějšímu, přesnějšímu a částečně novému vymezení podmínek, za nichž lze vydat povolení k držení a nošení kulové zbraně. Nová je v tomto směru především podmínka fyzické a duševní způsobilosti pro vydání tohoto povolení, tj. zbrojního průkazu. V souladu se zákonem orgány Sboru národní bezpečnosti budou při vydávání zbrojních průkazů i hromadných zbrojních průkazů respektovat společenské, ale i oprávněné osobní zájmy. Při rozhodování o vydání průkazů se budou nadále řídit zásadou správního uvážení. Na vydání průkazů není tedy právní nárok. Ne každému žadateli, který splňuje zákonem stanovené podmínky, bude průkaz vydán.

Jedním z dalších principů nové zákonné úpravy je přesné vymezení působnosti, důsledné oddělení povolovací agendy, kterou vykonávají útvary SNB, od agendy vykonávané národními výbory.

Povolovacímu řízení a evidenční povinnosti jsou novou zákonnou úpravou podřízeny i určité kategorie zbraní, které dosud regulovány nebyly nebo byly pouze rámcově upraveny předpisy nižší právní síly. Jde především o speciální druhy kulových zbraní, o historické zbraně a o poplašné, startovací a jiné expanzní přístroje a zařízení.

Analýza účinnosti právních norem na úseku zbraní a střeliva vedla kromě toho k vypuštění dosud platných předpisů upravujících držení tzv. chladných zbraní. Tato ustanovení dosud platné zákonné úpravy zastarala a v praxi se již vůbec neuplatňují.

Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, závěrem bych chtěl zdůraznit, že předložená osnova zákona upravuje právní režim zbraní a střeliva v souladu se zájmy naší socialistické společnosti v současné etapě jejího rozvoje. Stanoví povinnosti držitelů zbraní, specifikuje podmínky pro držení a nošení zbraní a střeliva. Přesně jsou vymezeny povinnosti orgánů státní správy na tomto úseku. Zákon vytváří podmínky a potřebný prostor i pro společensky prospěšnou činnost, která u nás má - zejména na úseku myslivosti a sportovní střelby - dlouholetou tradici.

Vzhledem k tomu, jménem vlády Československé socialistické republiky doporučuji, aby Federální shromáždění vyslovilo s navrženou právní úpravou této závažné problematiky, která má přímý vztah k ochraně vnitřního pořádku a bezpečnosti, svůj souhlas. Děkuji za pozornost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP