To platí jak pro zásoby, které zde byly několikrát
frekventovány v rozpravě, ale platí to i
pro ostatní kvalitativní ukazatele. Současně
význam těchto rozborů spočívá
i v tom, že v příštím pololetí
budeme spolu s přípravou 8. pětiletky také
formulovat konečná řešení, jak
řídit v 8. pětiletce všechny procesy
v našem reprodukčním procesu, jak Soubor opatření
dále rozvinout a prohloubit, aby maximálně
napomáhal procesu intenzifikace a uplatňování
vědy a techniky v našem národním hospodářství.
Proto nás čeká velmi odpovědná
a náročná práce, ke které také
přispěla dnešní rozprava svými
podněty, náměty a speciálními
upozorněními. Např. bych se chtěl
vrátit k příspěvku, který se
týkal kvality výrobků, kvality naší
práce, kterou si dáváme do programu, abychom
upřesnili na základě podobných zjištění,
jaká jste zde přednesli vy, ale i na základě
zjištění orgánů Výboru
lidové kontroly, zda naše normy, naše postupy
a hodnocení skutečně jsou tak náročné,
aby požadavek kvality vysunuly do takového popředí
naší pozornosti, jak si to skutečně
zaslouží. Úkolů tedy je hodně
a dnešní rozprava zdůraznila jejich význam,
ale také ukázala na konkrétních příkladech,
kde nás často hodně bota tlačí
a kde je třeba soustředit zvláštní
pozornost.
Chtěl bych vám proto poděkovat za tuto rozpravu
a ještě jednou poděkovat za celou aktivní
podporu, kterou jste při projednávání
návrhu státního rozpočtu i návrhu
státního plánu ve svých orgánech,
ve svých výborech, i v dnešní rozpravě
poskytli. Chci vás ujistit, že ještě jednou
velmi pozorně prostudujeme celý tento proces a všechny
konkrétní náměty se budeme snažit
využít v naší práci ve vládě.
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem s. ministrovi Lérovi.
Žiada o záverečné slovo spoločný
spravodajca výborov Snemovne ľudu poslanec Jan Flídr?
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Flídr: Ano.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Prosím.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Flídr: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, podle mého názoru nejsou výsledky
rozpravy v žádném směru v rozporu s
vládním návrhem rozpočtového
zákona federace na rok 1984. Nejsou v rozporu ani s výsledky
jednání ve výborech, ani s vyjádřením,
které jsem zde přednesl jako společný
zpravodaj výborů Sněmovny lidu.
Mohu proto znovu jen doporučit, aby Sněmovna lidu
vyslovila se zněním tohoto zákona, jímž
je podle ústavních předpisů státní
rozpočet schvalován, souhlas.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem s. Flídrovi.
Pýtam sa spoločnej spravodajkyne výborov
Snemovne národov Magdalény Vojtekovej, či
žiada o záverečné slovo?
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně M. Vojteková: Vážené
súdružky a vážení súdruhovia
poslanci, pripájam sa k názorom, ktoré vyslovil
spravodajca poslanec súdruh Flídr s dodatkom, že
federálny rozpočet na rok 1984 bude náročným,
ale reálnym nástrojom hospodárskej politiky
v budúcom roku.
Všetky odznelé diskusné vystúpenia vyzneli
na podporu tohto zákona. Chcem iba dodať, že
vo svojom poňatí rozprava poukázala i na
predpoklady reálnosti i úspešného naplňovania,
vyznela v podporu záverov i smerov, ktoré k výrobnej
i nevýrobnej sfére vyslovilo i nedávne 9.
zasadanie Ústredného výboru KSČ.
Ako spoločná spravodajkyňa výborov
Snemovne národov odporúčam snemovni, aby
návrh zákona bol prijatý v predloženom
znení.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem spoločnej spravodajkyni výborov
Snemovne národov súdružke Vojtekovej.
Pri schvaľovaní vládneho návrhu zákona
o štátnom rozpočte československej federácie
platí podľa článku 42 odsek 2 písmeno
e) ústavného zákona o československej
federácii zákaz majorizácie.
To znamená, že v Snemovni národov hlasujú
oddelene poslanci zvolení v Českej socialistickej
republike a oddelene poslanci zvolení v Slovenskej socialistickej
republike.
V zasadacej sále je prítomných 170 poslancov
Snemovne ľudu, 64 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej socialistickej republike, 63 poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Podľa článku 40 ústavného zákona
o československej federácii sú obe snemovne
schopné sa uznášať.
Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s vládnym
návrhom zákona o štátnom rozpočte
československej federácie na rok 1984 podľa
odporučenia spoločného spravodajcu výborov
Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
S vládnym návrhom zákona o štátnom
rozpočte československej federácie na rok
1984 vyslovili súhlas všetci prítomní
poslanci Snemovne ľudu.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov,
ktorí boli zvolení v Českej socialistickej
republike.
Kto z nich súhlasí s vládnym návrhom
zákona o štátnom rozpočte československej
federácie na rok 1984, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.)
Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Tiež nikto.
S vládnym návrhom zákona o štátnom
rozpočte československej federácie na rok
1984 vyslovili súhlas všetci prítomní
poslanci Snemovne národov zvolení v Českej
socialistickej republike.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov,
ktorí boli zvolení v Slovenskej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s vládnym
návrhom zákona uvedeným v parlamentnej tlači
č. 120 a odporučeným spoločnou spravodajkyňou
výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. (Hlasuje
se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
S vládnym návrhom o štátnom rozpočte
československej federácie na rok 1984 vyslovili
súhlas takisto všetci prítomní poslanci
Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej
republike.
Snemovňa národov schválila návrh zákona
jednomyseľne.
Keďže obe snemovne vyjadrili súhlas s návrhom,
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej
socialistickej republiky schválilo zákon o štátnom
rozpočte československej federácie na rok
1984.
Súdružky a súdruhovia, prerušujem teraz
naše rokovanie na 20 minút.
(Jednání přerušeno v 15.08 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 15.30 hodin.)
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Vážené súdružky
poslankyne, vážení súdruhovia poslanci,
budeme pokračovať v rokovaní 11. spoločnej
schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov podľa
schváleného programu.
Na programe je
Uvedený vládny návrh odôvodní
minister vnútra Československej socialistickej republiky
poslanec Vratislav Vajnar. Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr vnitra ČSSR V. Vajnar: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, předkládám Federálnímu
shromáždění vládní návrh
novelizovaného zákona o zbraních a střelivu,
který je součástí širších
legislativních úprav v tak důležité
oblasti jakou je zajištění vnitřního
pořádku a bezpečnosti státu a občanů.
V tomto ohledu navazuje předložený návrh
na dříve schválené zákony o
hlášení a evidenci pobytu občanů
a o služebním poměru příslušníků
Sboru národní bezpečnosti. Nutnost nové
právní úpravy těchto důležitých
oblastí života naší společnosti
ukázaly uskutečněné analýzy
a prověrky stávající praxe. V oblasti
vnitřního pořádku a bezpečnosti
dosud platily, resp. zčásti ještě platí
předpisy, které byly vydány v období
budování základů socialismu. Od té
doby však došlo k řadě výrazných
změn ve společenských vztazích. Zejména
po přijetí ústavního zákona
o československé federaci došlo k podstatnému
přebudování právního řádu.
Tyto okolnosti zcela zákonitě ovlivňují
i právní předpisy v oblasti vnitřního
pořádku a bezpečnosti a vyvolávají
stále rostoucí potřebu jejich novelizace.
Předložený návrh zákona je proto
dalším dokladem pozornosti věnované
legislativní úpravě těchto otázek.
Soudružky a soudruzi, význam zákona o zbraních
a střelivu je určován především
skutečností, že zájmy bezpečnosti
státu a ochrany veřejného pořádku
vyžadují, aby byla stanovena obecně závazná
pravidla pro výrobu, držení a nošení
zbraní, pro jejich prodej, nákup, půjčování,
dovoz a vývoz.
Dosavadní právní úprava je založena
na zásadě, kterou nový návrh zákona
plně zachovává; dále upřesňuje
a konkretizuje, že palnou zbraň a střelivo
je možno držet a nosit jen na základě
povolení vydaného příslušnými
orgány státní správy. Tyto orgány
vedou rovněž evidenci oprávněných
držitelů zbraní. Jejich posláním
je i usměrňovat počet oprávněných
držitelů v souladu se zájmy společnosti.
Oprávněnost takovéto úpravy a regulace
se plně prokázala v našem státě
a je v široké míře potvrzována
i zkušenostmi mnoha dalších zemí. Zároveň
s tím náš právní řád
stanoví i přesné podmínky pro použití
zbraní občany i příslušníky
mocenských orgánů. V příslušných
trestně právních normách jsou za porušení
těchto předpisů stanoveny přísné
sankce.
Přitom je nezbytné držení a nošení
zbraní a střeliva upravit tak, aby byla respektována
skutečnost, že některé zbraně
slouží obecně prospěšné
zájmové činnosti a potřebám
našich občanů, jako je například
výkon práva myslivosti či sportovní
střelba. Nelze rovněž opomenout, že zbraně
si i nadále zčásti podržely charakter
prostředku určeného k osobní ochraně
a obraně držitele. Držení a nošení
zbraní bezprostředně souvisí i s některými
formami ochrany veřejného pořádku
a ostrahy majetku v socialistickém společenském
vlastnictví.
Současně je však nutno zabránit tomu,
aby zbraní mohlo být zneužito proti našemu
socialistickému společenskému zřízení,
k ohrožení života a zdraví občanů,
či proti majetku a veřejnému pořádku.
Závažnost tohoto úkolu je určována
velkým počtem legálně držených
zbraní - v důvodové zprávě
se uvádí přes 400 tis. brokových a
přes 100 tis. kulových zbraní. Je ještě
zvyšována a zdůrazňována skutečností,
že každoročně příslušníci
Sboru národní bezpečnosti odhalí a
zadrží kolem jednoho tisíce nelegálně
držených zbraní, kulových i brokových,
které jsou nejednou zneužívány k protispolečenské
aktivitě.
Právní úprava na úseku zbraní
a střeliva se dotýká řady oblastí
života společnosti, mnoha právních předpisů.
Proto byla ve sféře trestního i správního
práva velká pozornost věnována organickému
začlenění nově navrhovaného
zákona do systému právního řádu.
Tento zákon upravuje - zjednodušeně řečeno
- pouze povolovací řízení a podmínky
pro držení a nošení zbraní. Nejsou
v něm obsaženy např. sankce nebo úprava
otázek spojených s používáním
zbraní či vydáváním loveckých
lístků. Tento způsob řešení
vychází z plného respektování
vzájemných vnitřních vazeb a vztahů
právního řádu, z toho, aby nedocházelo
k jejich narušení anebo k nežádoucí
duplicitě právních norem.
Základním smyslem a cílem zákona o
zbraních a střelivu je upřesnění
a zdokonalení dosavadní úpravy tak, aby byla
zabezpečena evidence všech zbraní, jež
jsou v držení organizací a osob mimo ozbrojené
síly a sbory.
Při předkládání návrhu
novelizovaného je třeba zdůraznit, že
nemáme důvodu opouštět nebo měnit
to, co se v dosavadní právní úpravě
osvědčilo a co i nadále vyhovuje společenským
potřebám. V tomto přístupu se odráží
kontinuita dosud platné a nově navrhované
úpravy. Současně se však novelizace
dotýká převážné části
ustanovení dosud platného zákona. Proto je
předkládána úplná novela, dílčí
úprava by učinila předpis velmi nepřehledným
a složitým. Došlo mimo jiné k podrobnějšímu,
přesnějšímu a částečně
novému vymezení podmínek, za nichž lze
vydat povolení k držení a nošení
kulové zbraně. Nová je v tomto směru
především podmínka fyzické a
duševní způsobilosti pro vydání
tohoto povolení, tj. zbrojního průkazu. V
souladu se zákonem orgány Sboru národní
bezpečnosti budou při vydávání
zbrojních průkazů i hromadných zbrojních
průkazů respektovat společenské, ale
i oprávněné osobní zájmy. Při
rozhodování o vydání průkazů
se budou nadále řídit zásadou správního
uvážení. Na vydání průkazů
není tedy právní nárok. Ne každému
žadateli, který splňuje zákonem stanovené
podmínky, bude průkaz vydán.
Jedním z dalších principů nové
zákonné úpravy je přesné vymezení
působnosti, důsledné oddělení
povolovací agendy, kterou vykonávají útvary
SNB, od agendy vykonávané národními
výbory.
Povolovacímu řízení a evidenční
povinnosti jsou novou zákonnou úpravou podřízeny
i určité kategorie zbraní, které dosud
regulovány nebyly nebo byly pouze rámcově
upraveny předpisy nižší právní
síly. Jde především o speciální
druhy kulových zbraní, o historické zbraně
a o poplašné, startovací a jiné expanzní
přístroje a zařízení.
Analýza účinnosti právních
norem na úseku zbraní a střeliva vedla kromě
toho k vypuštění dosud platných předpisů
upravujících držení tzv. chladných
zbraní. Tato ustanovení dosud platné zákonné
úpravy zastarala a v praxi se již vůbec neuplatňují.
Vážený soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi poslanci, závěrem bych chtěl zdůraznit,
že předložená osnova zákona upravuje
právní režim zbraní a střeliva
v souladu se zájmy naší socialistické
společnosti v současné etapě jejího
rozvoje. Stanoví povinnosti držitelů zbraní,
specifikuje podmínky pro držení a nošení
zbraní a střeliva. Přesně jsou vymezeny
povinnosti orgánů státní správy
na tomto úseku. Zákon vytváří
podmínky a potřebný prostor i pro společensky
prospěšnou činnost, která u nás
má - zejména na úseku myslivosti a sportovní
střelby - dlouholetou tradici.
Vzhledem k tomu, jménem vlády Československé
socialistické republiky doporučuji, aby Federální
shromáždění vyslovilo s navrženou
právní úpravou této závažné
problematiky, která má přímý
vztah k ochraně vnitřního pořádku
a bezpečnosti, svůj souhlas. Děkuji za pozornost.