V rámci boja proti rozmiestneniu amerických riadených
striel v západnej Európe patrí významné
miesto konzultatívnemu stretnutiu parlamentov členských
krajín Varšavskej zmluvy na najvyššej úrovni
v Sofii v dňoch 8. - 10. novembra t. r. Komuniké
a výzva k parlamentom účastníckych
štátov Konferencie o bezpečnosti a spolupráci
v Európe sú významným činom
aktívneho pôsobenia parlamentov členských
štátov Varšavskej zmluvy proti agresívnym
zámerom politiky Spojených štátov v
Európe. Pozitívnym kladom k realizácii československej
zahraničnej politiky je i pôsobenie československej
parlamentnej skupiny v Medziparlamentnej únii.
Vážené súdružky, súdruhovia,
v boji za svetový mier bude mať aj v zhoršených
podmienkach, vytvorených inštalovaním amerických
rakiet v západnej Európe, prvoradý význam
mierová politika Sovietskeho zväzu a ostatných
krajín socialistickej sústavy.
Pred dvoma dňami sme si pripomenuli významnú
historickú udalosť - 40. výročie uzavretia
Zmluvy o priateľstve, vzájomnej pomoci a povojnovej
spolupráci medzi Československom a Sovietskym zväzom,
ktorá bola opätovne potvrdená v roku 1970.
Tú to zmluvu dôsledne realizujeme v prospech ľudu
oboch našich bratských krajín. Dnes viac ako
inokedy, od historických dní roku 1943, je vysoko
aktuálna, lebo zaručuje nám nedotknuteľnosť
našich hraníc, úplnú suverenitu a nezávislosť,
dáva nám istotu, že naše národy
nebudú obeťami koristníckych záujmov
imperializmu. V tomto duchu i napriek zložitej medzinárodnej
situácii, alebo práve preto, budeme naďalej
zveľaďovať nerozborné priateľstvo so
Sovietskym zväzom, ktoré je základom zahraničnej
politiky nášho štátu.
Dovoľte mi záverom zopakovať presvedčenie,
že úspech našej práce a boja za mier v
mnohom závisí od zomknutosti našich radov,
od priameho zaangažovania sa ľudí na budovateľských
úlohách, na váhe v medzinárodnom dianí,
akú nám dá aj naša výkonná
a efektívna ekonomika. Ubezpečujem vás, ako
poslanec Federálneho zhromaždenia z Bratislavy, o
neúnavnom úsilí a práci našich
pracujúcich a občanov prispievať k pozitívnym
výsledkom v prospech jednostajného rozvoja našej
vlasti, za každej situácie brániť vec
mieru, presadzovať historicky nevyhnutnú spravodlivú
vec revolučných premien na celom svete, ktorých
víťazstvom sa môže natrvalo odstrániť
nebezpečenstvo a hrozba vojnového požiaru.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Šlapkovi, ktorý
bol posledným z písomne prihlásených
rečníkov do rozpravy.
Chcel by som sa spýtať, či si žiada ešte
niekto z poslancov vystúpiť v rozprave? (Nikdo se
nehlásil.) Nikto to nežiada. Vyhlasujem preto rozpravu
za skončenú.
Na otázku poslanca Búřila sa prihlásil
odpovedať podpredseda vlády s. Gerle. Dávam
mu slovo.
Místopředseda vlády ČSSR M. Gerle:
Vážený soudruhu předsedo, soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci! Poslanec soudruh Búřil
se ptá na výsledky společenské prověrky
hospodaření palivy a energií a pohonnými
hmotami v národním hospodářství,
jaké bude další pokračování
v této oblasti a jaká opatření přijala
vláda pro rok 1984 a pro další období.
Zakrátko bude konec třetího roku 7. pětiletky.
Dovolte, abych v několika málo číslech
uvedl očekávané výsledky.
Z pětiletého úkolu v oblasti úspor
paliv a energií bude docíleno 64 % (v oblasti úspor
kovů je to skoro 70 %). Snad lepším vyjádřením
než relativní čísla je to, že v
letošním roce vystačíme s úrovní
spotřeby prvotních palivoenergetických zdrojů,
jako tomu bylo v roce 1978 a ve výrobní spotřebě
se dokonce dostaneme na úroveň roku 1976. Na základě
čeho je těchto výsledků dosahováno?
Nesporně působí celý soubor technických,
ekonomických, organizačních a jiných
opatření, tak jak byl přijímán
nejen v prvních třech letech této pětiletky,
ale už od roku 1972, kdy programy úspor byly prohlášeny
za součást komplexní socialistické
racionalizace. Sklízíme i ovoce z období
investování v šesté pětiletce
nebo z období před rokem 1975.
Chtěl bych především zdůraznit
trvalý význam technické racionalizace jak
o ni jednala 2. schůze Sněmovny lidu loni v říjnu.
K plnění programu úspor významně
přispívají závěry 10. všeodborového
sjezdu a vyhlášený závazek na docílení
dalších úspor paliv a energie ve výši
pět desetin procenta proti přijatému plánu
na 7. pětiletku. Ústřední rada odborů
v září letošního roku zorganizovala
celostátní aktiv, na kterém došlo k
výměně zkušeností racionalizačních
týmů ze všech oblastí národního
hospodářství, nejen jak dosahované
výsledky podpořit, ale ještě vylepšit.
Podobně též v září letošního
roku na společné poradě předsednictva
vlády a sekretariátu Ústřední
rady odborů byl dohodnut společný postup
v této oblasti.
Myšlenka provádění společenské
prověrky hospodaření palivy, energií
a pohonnými hmotami vznikla v loňském roce
na říjnové schůzi předsednictva
ústředního výboru strany. Její
první etapa byla uzavřena v podstatě s přípravou
plánu na rok 1983.
Už od samého počátku společenské
prověrky bylo jasné, že ji nelze provádět
uniformovaným způsobem ve všech oblastech národního
hospodářství, podle velice pevných
pravidel a že nebudeme zavádět žádné
složité výkaznictví, nebo novou administrativu.
Ale s nějakými informacemi jsme přece jen
pracovat museli.
Už v plánu na letošní rok jde o úsporu
asi 200 tis. tun měrného paliva. Dosažené
úspory nejsou nijak symbolické, ale byly započítány
do prováděcího plánu, tedy do plánovacích
aktů příslušnými plánovacími
komisemi, ať z hlediska plnění letošního
roku, anebo do fondů na rok 1984. Zbývající
realizovatelné náměty by měly znamenat,
že ještě do konce pětiletky bude dosaženo
dalších úspor ve výši asi tři
čtvrtiny miliónu tun měrného paliva.
Vzniklo asi 20 tis. námětů. Nedokážeme
říci, kolik lidí se na této společenské
prověrce podílelo. Těch 20 tis. námětů
lze zhruba rozdělit do tří skupin: za prvé
ty, které jsou snadně realizovatelné, prakticky
hned. Vyžadují samozřejmě určité
organizátorské úsilí, někde
i drobnější úpravy, ale jsou snadno
dostupné. Za druhé je to skupina námětů,
která přece jen vyžaduje určité
úpravy, např. na technologickém zařízení.
Jde ale o úpravy, které lze provádět
ve velmi krátkém čase a s malými náklady.
Třetí skupina jsou náměty, které
vyžadují často i investiční opatření,
nebo stavební úpravy. Nejde jen o oblast zdrojovou,
ale i o to, že jejich provedení si vyžaduje nějaký
čas.
Zatím se mnohokrát nedaří přenášet
nejen náměty, ale i zkušenosti z jednoho pracoviště
na druhé, z jednoho resortu do druhého. Proto jsme
ve vládní energetické komisi dohodli, že
vypracujeme katalog základních, hromadněji
uplatnitelných opatření s tím, že
v krátké době by měl být dán
k dispozici všem resortům a příslušným
orgánům.
Na hodnocení první etapy společenské
prověrky nejsou snad nejvýznamnější
čísla. Ani ta nemohou být zcela přesná.
Nejcennější je iniciativa mnoha lidí,
vytvoření spousty pracovních skupin nebo
řešitelských týmů, jejichž
činnost byla velice účinná. Proto
vláda po dohodě s Ústřední
radou odborů navrhla předsednictvu strany, z jehož
popudu celá společenská prověrka vznikla,
abychom v tomto úspěšném záměru
pokračovali dále. Společenská prověrka,
i když časově vrcholí v období
zpracování a zabezpečování
plánu, se tak stává trvalou metodou práce.
Zároveň se ukázala blízkost a mnohdy
i návaznost obou hlavních programů racionalizace
spotřeby. Vlastně každá úspora
kovů je zároveň úsporou energie a
velmi často i úspora energie ve svém konci
je blízká k úspoře kovů.
Bylo dohodnuto, že práce prověrkových
komisí bude dále pokračovat. Už dnes
poslanec Löbl v rozpravě použil nového
pojmu, to je, společenské prověrkové
komise pro komplexní socialistickou racionalizaci. Jejich
působnost se rozšiřuje na oblast úspor
kovů, surovin a materiálů.
Druhá část otázky poslance soudruha
Búřila se týkala opatření,
s kterými vláda počítá v příštím
období. Chtěl bych říci, že celá
soustava programu úspor paliv a energie byla loni v říjnu
na schůzi Sněmovny lidu velmi podrobně projednána.
Na této schůzi byla také získána
řada námětů. V návaznosti na
ni byla provedena analýza a zpracována zpráva
o celkovém zhodnocení situace, která byla
v květnu letošního roku předložena
k projednání vládě a později
též předsednictvu ústředního
výboru strany. Po projednání byl přijat
soubor opatření, který usměrňuje
činnost v oblasti hospodaření palivy, energií,
pohonnými hmotami, kovy a surovinami.
Chtěl bych z něho stručně vyjádřit
pět základních okruhů:
Za prvé je to celá široká oblast plánování
a řízení energetiky úspornějšího
rozvoje naší ekonomiky, než to bylo dosud.
Například při posuzování rozvoje
hutnictví vycházíme z toho, že dosažená
úroveň výroby musí vystačit
k pokrytí potřeb národního hospodářství.
Strojírenství pro předpokládaný
růst o 25-30 % za pětiletku nedostává
žádné kovové materiály navíc
nad současný objem dodávek. Zvýšená
spotřeba musí být pokryta úsporami.
To je základní předpoklad, ze kterého
se vychází při tvorbě plánu.
Za druhé je to široká oblast mzdové
stimulace zaměřená na úspory paliv
a energie. Je dokonce zřizován účelový
fond, který by měl být zaměřen
na hodnocení a podporu činnosti společenských
prověrkových komisí, na usměrnění
originálních řešení a unikátních
nápadů. Je jistě určitou výjimkou,
že úspora jedné koruny v hmotné oblasti
- v úspoře paliv a energie - může být
promítnuta do mzdové oblasti a to opět až
jednou korunou. Samozřejmě, že to neplatí
za všech podmínek a pro všechny druhy energie.
Rozmezí je od 60 haléřů do jedné
koruny.
Další nástroje k dosažení úspor
jsou v cenové a daňové stimulaci, jak o tom
hovořil soudruh Lér. Zmínil se o příkladech
uplatňování dvojích cen, např.
k pobídce užití toho, co je společensky
prospěšné. Ne vždy je to takto z podnikového
přístupu chápáno. Ideální
stav je souběžná společenská
i podniková prospěšnost. Faktem je, že
v praxi např. z hlediska daňového přístupu,
některé odchylky nastávají a chceme
je tímto způsobem řešit.
Dále je to oblast materiálně technického
zabezpečení, zejména technickými a
racionalizačními prostředky. Stát
chce podporovat dotacemi např. instalování
měřicí a regulační techniky,
která musí být samozřejmou součástí
nově postavených bytů.
Je to konečně, počínaje s plánem
na rok 1984 v souladu s účelově vázanými
prostředky pro racionalizaci - investičními
i jinými. Ty mohou být použity pro jeden nebo
druhý program, ale nesmějí být použity
na něco jiného. Jestliže organizace nejsou
připraveny k realizaci takovýchto programů,
pak je nesmějí použít vůbec.
Uvažujeme o tom, že tyto prostředky budou převoditelné
do dalšího období. Jako konkrétní
příklad možno uvést, že ministr
hutnictví a těžkého strojírenství
má ve svém resortu vázáno vládou
17 % všech investičních prostředků
pro oblast racionalizace.
Chtěl bych říci, že soubor úsporných
opatření přijatých vládou a
projednaný se souhlasem v předsednictvu ústředního
výboru KSČ konkrétně určuje
úkoly, zodpovědné členy vlády
a prováděcí termíny.
Během dnešní schůze jsme dostali se
s. Ehrenbergerem několik otázek, jak jsme připraveni
na zimní období roku 1984. Ptal se na to i s. poslanec
Búřil.
Všechno, co jsem na vznesené otázky řekl,
ukazuje, jak dovedeme využít svých možností
v racionalizaci spotřeby i s ohledem na to, co je předurčeno
některými úkoly plánu, či potvrzeno
přijatými usneseními.
Obrazem současného stavu je dobré zabezpečení
zimy 1983 - 1984. Z hlediska zásob paliv a energie i disponibilních
zdrojů jsou naše podniky i obyvatelstvo lépe
zajištěny, než tomu bylo v minulých letech.
Rozhodující je oblast uhlí. Naše poděkování
patří hornickým kolektivům, zejména
Severočeského hnědouhelného revíru
a Hnědouhelným dolům a briketárnám.
V Severočeském hnědouhelném revíru
je překročen k dnešnímu dni plán
v těžbě již o 1 mil. 850 tis. tun uhlí.
Přes 1 mil. tun je to i v Západočeském
revíru. Všechny uhelné revíry přijaté
plány plní.
Ministr Ehrenberger čeká splnění plánu
letošního roku okolo 20. prosince - tedy 10 dnů
před koncem roku. V letošním roce probíhají
plynule dodávky plynu a nafty ze Sovětského
svazu. Tomu odpovídají zpracovatelské zásoby
i spotřebitelské zásoby pohonných
hmot.
Větší starost nám dělá
zásobování teplem v některých
okresech - zejména v Olomouci, v jižních Čechách
ve Strakonicích, na Slovensku ve Zvoleni. Ale v těchto
případech nejde o palivo, ale o postup výstavby
a zprovozňování tepelných zdrojů.
Celá situace, přes příznivý
vývoj, který probíhá v letošním
roce - a probíhal i v prvních letech pětiletky
- nás nesmí vést k nějakému
uspokojení. Státní energetická inspekce
přináší neustále dostatek důkazů
o tom, že nejsou dodržována přijatá
pravidla. Kromě ekonomických postihů, které
jsou stanoveny příslušnými pravidly,
přistupujeme i k tomu, abychom zveřejňovali
- tak jak se to také ve 2. pololetí letošního
roku děje - všechny chyby, které negativní
jevy způsobují.
Závěrem bych chtěl říci soudruhu
poslanci Búřilovi, že další postup
vlády je v tom, že na základě zhodnocení
dosavadního vývoje - a o některých
údajích jsem hovořil - připravujeme
již v roce 1984 program racionalizace nejenom pro zbývající
část pětiletky, ale i pro období 8.
pětiletky a dlouhodobý rozvoj našeho národního
hospodářství.
Tolik odpověď poslanci s. Búřilovi.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Gerlemu. Pýtam
sa poslanca Búřila, či je spokojný
s odpoveďou.
Poslanec SL J. Búřil: Ano.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Praje si záverečné slovo
minister financií s. poslanec Lér?
Ministr financí ČSSR L. Lér: Ano.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Prosím.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, z obsahu rozpravy můžeme odvodit
zásadní podporu postupu, jak chce vláda -
viděno konkrétními čísly a
konkrétními úkoly státního
plánu a státního rozpočtu - postupovat
v příštím roce, aby byly maximálně
zabezpečovány závěry XVI. sjezdu KSČ,
zákona o 7. pětiletce i 9. pléna ÚV
KSČ. Tato podpora spolu s přednesenými náměty
a upozorněními, včetně konkrétních
příkladů z volebních obvodů
jsou pro vládu a její orgány významným
pozitivním faktorem při zvládání
náročných úkolů.
Je hodně náročných úkolů
věcného charakteru, a jak také zaznělo
ve zpravodajských zprávách i ve vystoupení
jednotlivých diskutujících i změny
v nástrojích a metodách řešení
těchto problémů budou velmi náročné
vedle přestavby velkoobchodních cen, kterou jsme
provedli v rozpočtu na makroúrovni; tuto přestavbu
bude třeba zabezpečit fakticky v každém
podniku, v celém mechanismu hospodářských
vztahů, totéž v oblasti zemědělství,
totéž mezi výrobou a zahraničním
obchodem. Zde bylo také řečeno, že budeme
měnit systém plánování, fakturování
a placení investic. I zde budou v pohybu miliardy, které
bude třeba dodatečně upřesnit spolu
s přepočtem zásob. To všechno bude klást
velké nároky na to, aby všechny řídící
orgány v duchu upozornění z dnešní
rozpravy pečlivě analyzovaly všechny procesy
a dělaly všechno pro to, aby úkoly příštího
roku byly skutečně plně zabezpečeny.
V této souvislosti jistě vyniká do popředí
velký význam ročního rozboru hospodaření
za rok 1983. Ne z toho tradičního pohledu, ale viděno
do budoucna. Dnes hovoříme o úkolech roku
1984, tím ale vlastně hovoříme i o
úkolech roku 1985.
Pro rok 1985 v zásadě platí 7. pětiletka.
Říkám-li v zásadě, mám
především na mysli ty nižší,
spodní limity, které si budeme dávat takové,
aby byla 7. pětiletka splněna. Roční
rozbory hospodaření nám musí ukázat,
kde jsme zaostali - ve kterých podnicích, na kterých
úsecích - za plněním našich úkolů,
o co bude třeba zpevnit úkoly roku 1984 a tak se
skutečně maximálně připravit
pro závěr 7. pětiletky.