Středa 14. prosince 1983

V rámci boja proti rozmiestneniu amerických riadených striel v západnej Európe patrí významné miesto konzultatívnemu stretnutiu parlamentov členských krajín Varšavskej zmluvy na najvyššej úrovni v Sofii v dňoch 8. - 10. novembra t. r. Komuniké a výzva k parlamentom účastníckych štátov Konferencie o bezpečnosti a spolupráci v Európe sú významným činom aktívneho pôsobenia parlamentov členských štátov Varšavskej zmluvy proti agresívnym zámerom politiky Spojených štátov v Európe. Pozitívnym kladom k realizácii československej zahraničnej politiky je i pôsobenie československej parlamentnej skupiny v Medziparlamentnej únii.

Vážené súdružky, súdruhovia, v boji za svetový mier bude mať aj v zhoršených podmienkach, vytvorených inštalovaním amerických rakiet v západnej Európe, prvoradý význam mierová politika Sovietskeho zväzu a ostatných krajín socialistickej sústavy.

Pred dvoma dňami sme si pripomenuli významnú historickú udalosť - 40. výročie uzavretia Zmluvy o priateľstve, vzájomnej pomoci a povojnovej spolupráci medzi Československom a Sovietskym zväzom, ktorá bola opätovne potvrdená v roku 1970. Tú to zmluvu dôsledne realizujeme v prospech ľudu oboch našich bratských krajín. Dnes viac ako inokedy, od historických dní roku 1943, je vysoko aktuálna, lebo zaručuje nám nedotknuteľnosť našich hraníc, úplnú suverenitu a nezávislosť, dáva nám istotu, že naše národy nebudú obeťami koristníckych záujmov imperializmu. V tomto duchu i napriek zložitej medzinárodnej situácii, alebo práve preto, budeme naďalej zveľaďovať nerozborné priateľstvo so Sovietskym zväzom, ktoré je základom zahraničnej politiky nášho štátu.

Dovoľte mi záverom zopakovať presvedčenie, že úspech našej práce a boja za mier v mnohom závisí od zomknutosti našich radov, od priameho zaangažovania sa ľudí na budovateľských úlohách, na váhe v medzinárodnom dianí, akú nám dá aj naša výkonná a efektívna ekonomika. Ubezpečujem vás, ako poslanec Federálneho zhromaždenia z Bratislavy, o neúnavnom úsilí a práci našich pracujúcich a občanov prispievať k pozitívnym výsledkom v prospech jednostajného rozvoja našej vlasti, za každej situácie brániť vec mieru, presadzovať historicky nevyhnutnú spravodlivú vec revolučných premien na celom svete, ktorých víťazstvom sa môže natrvalo odstrániť nebezpečenstvo a hrozba vojnového požiaru. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Šlapkovi, ktorý bol posledným z písomne prihlásených rečníkov do rozpravy.

Chcel by som sa spýtať, či si žiada ešte niekto z poslancov vystúpiť v rozprave? (Nikdo se nehlásil.) Nikto to nežiada. Vyhlasujem preto rozpravu za skončenú.

Na otázku poslanca Búřila sa prihlásil odpovedať podpredseda vlády s. Gerle. Dávam mu slovo.

Místopředseda vlády ČSSR M. Gerle: Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci! Poslanec soudruh Búřil se ptá na výsledky společenské prověrky hospodaření palivy a energií a pohonnými hmotami v národním hospodářství, jaké bude další pokračování v této oblasti a jaká opatření přijala vláda pro rok 1984 a pro další období.

Zakrátko bude konec třetího roku 7. pětiletky. Dovolte, abych v několika málo číslech uvedl očekávané výsledky.

Z pětiletého úkolu v oblasti úspor paliv a energií bude docíleno 64 % (v oblasti úspor kovů je to skoro 70 %). Snad lepším vyjádřením než relativní čísla je to, že v letošním roce vystačíme s úrovní spotřeby prvotních palivoenergetických zdrojů, jako tomu bylo v roce 1978 a ve výrobní spotřebě se dokonce dostaneme na úroveň roku 1976. Na základě čeho je těchto výsledků dosahováno? Nesporně působí celý soubor technických, ekonomických, organizačních a jiných opatření, tak jak byl přijímán nejen v prvních třech letech této pětiletky, ale už od roku 1972, kdy programy úspor byly prohlášeny za součást komplexní socialistické racionalizace. Sklízíme i ovoce z období investování v šesté pětiletce nebo z období před rokem 1975.

Chtěl bych především zdůraznit trvalý význam technické racionalizace jak o ni jednala 2. schůze Sněmovny lidu loni v říjnu.

K plnění programu úspor významně přispívají závěry 10. všeodborového sjezdu a vyhlášený závazek na docílení dalších úspor paliv a energie ve výši pět desetin procenta proti přijatému plánu na 7. pětiletku. Ústřední rada odborů v září letošního roku zorganizovala celostátní aktiv, na kterém došlo k výměně zkušeností racionalizačních týmů ze všech oblastí národního hospodářství, nejen jak dosahované výsledky podpořit, ale ještě vylepšit. Podobně též v září letošního roku na společné poradě předsednictva vlády a sekretariátu Ústřední rady odborů byl dohodnut společný postup v této oblasti.

Myšlenka provádění společenské prověrky hospodaření palivy, energií a pohonnými hmotami vznikla v loňském roce na říjnové schůzi předsednictva ústředního výboru strany. Její první etapa byla uzavřena v podstatě s přípravou plánu na rok 1983.

Už od samého počátku společenské prověrky bylo jasné, že ji nelze provádět uniformovaným způsobem ve všech oblastech národního hospodářství, podle velice pevných pravidel a že nebudeme zavádět žádné složité výkaznictví, nebo novou administrativu. Ale s nějakými informacemi jsme přece jen pracovat museli.

Už v plánu na letošní rok jde o úsporu asi 200 tis. tun měrného paliva. Dosažené úspory nejsou nijak symbolické, ale byly započítány do prováděcího plánu, tedy do plánovacích aktů příslušnými plánovacími komisemi, ať z hlediska plnění letošního roku, anebo do fondů na rok 1984. Zbývající realizovatelné náměty by měly znamenat, že ještě do konce pětiletky bude dosaženo dalších úspor ve výši asi tři čtvrtiny miliónu tun měrného paliva.

Vzniklo asi 20 tis. námětů. Nedokážeme říci, kolik lidí se na této společenské prověrce podílelo. Těch 20 tis. námětů lze zhruba rozdělit do tří skupin: za prvé ty, které jsou snadně realizovatelné, prakticky hned. Vyžadují samozřejmě určité organizátorské úsilí, někde i drobnější úpravy, ale jsou snadno dostupné. Za druhé je to skupina námětů, která přece jen vyžaduje určité úpravy, např. na technologickém zařízení. Jde ale o úpravy, které lze provádět ve velmi krátkém čase a s malými náklady. Třetí skupina jsou náměty, které vyžadují často i investiční opatření, nebo stavební úpravy. Nejde jen o oblast zdrojovou, ale i o to, že jejich provedení si vyžaduje nějaký čas.

Zatím se mnohokrát nedaří přenášet nejen náměty, ale i zkušenosti z jednoho pracoviště na druhé, z jednoho resortu do druhého. Proto jsme ve vládní energetické komisi dohodli, že vypracujeme katalog základních, hromadněji uplatnitelných opatření s tím, že v krátké době by měl být dán k dispozici všem resortům a příslušným orgánům.

Na hodnocení první etapy společenské prověrky nejsou snad nejvýznamnější čísla. Ani ta nemohou být zcela přesná. Nejcennější je iniciativa mnoha lidí, vytvoření spousty pracovních skupin nebo řešitelských týmů, jejichž činnost byla velice účinná. Proto vláda po dohodě s Ústřední radou odborů navrhla předsednictvu strany, z jehož popudu celá společenská prověrka vznikla, abychom v tomto úspěšném záměru pokračovali dále. Společenská prověrka, i když časově vrcholí v období zpracování a zabezpečování plánu, se tak stává trvalou metodou práce. Zároveň se ukázala blízkost a mnohdy i návaznost obou hlavních programů racionalizace spotřeby. Vlastně každá úspora kovů je zároveň úsporou energie a velmi často i úspora energie ve svém konci je blízká k úspoře kovů.

Bylo dohodnuto, že práce prověrkových komisí bude dále pokračovat. Už dnes poslanec Löbl v rozpravě použil nového pojmu, to je, společenské prověrkové komise pro komplexní socialistickou racionalizaci. Jejich působnost se rozšiřuje na oblast úspor kovů, surovin a materiálů.

Druhá část otázky poslance soudruha Búřila se týkala opatření, s kterými vláda počítá v příštím období. Chtěl bych říci, že celá soustava programu úspor paliv a energie byla loni v říjnu na schůzi Sněmovny lidu velmi podrobně projednána. Na této schůzi byla také získána řada námětů. V návaznosti na ni byla provedena analýza a zpracována zpráva o celkovém zhodnocení situace, která byla v květnu letošního roku předložena k projednání vládě a později též předsednictvu ústředního výboru strany. Po projednání byl přijat soubor opatření, který usměrňuje činnost v oblasti hospodaření palivy, energií, pohonnými hmotami, kovy a surovinami.

Chtěl bych z něho stručně vyjádřit pět základních okruhů:

Za prvé je to celá široká oblast plánování a řízení energetiky úspornějšího rozvoje naší ekonomiky, než to bylo dosud.

Například při posuzování rozvoje hutnictví vycházíme z toho, že dosažená úroveň výroby musí vystačit k pokrytí potřeb národního hospodářství. Strojírenství pro předpokládaný růst o 25-30 % za pětiletku nedostává žádné kovové materiály navíc nad současný objem dodávek. Zvýšená spotřeba musí být pokryta úsporami. To je základní předpoklad, ze kterého se vychází při tvorbě plánu.

Za druhé je to široká oblast mzdové stimulace zaměřená na úspory paliv a energie. Je dokonce zřizován účelový fond, který by měl být zaměřen na hodnocení a podporu činnosti společenských prověrkových komisí, na usměrnění originálních řešení a unikátních nápadů. Je jistě určitou výjimkou, že úspora jedné koruny v hmotné oblasti - v úspoře paliv a energie - může být promítnuta do mzdové oblasti a to opět až jednou korunou. Samozřejmě, že to neplatí za všech podmínek a pro všechny druhy energie. Rozmezí je od 60 haléřů do jedné koruny.

Další nástroje k dosažení úspor jsou v cenové a daňové stimulaci, jak o tom hovořil soudruh Lér. Zmínil se o příkladech uplatňování dvojích cen, např. k pobídce užití toho, co je společensky prospěšné. Ne vždy je to takto z podnikového přístupu chápáno. Ideální stav je souběžná společenská i podniková prospěšnost. Faktem je, že v praxi např. z hlediska daňového přístupu, některé odchylky nastávají a chceme je tímto způsobem řešit.

Dále je to oblast materiálně technického zabezpečení, zejména technickými a racionalizačními prostředky. Stát chce podporovat dotacemi např. instalování měřicí a regulační techniky, která musí být samozřejmou součástí nově postavených bytů.

Je to konečně, počínaje s plánem na rok 1984 v souladu s účelově vázanými prostředky pro racionalizaci - investičními i jinými. Ty mohou být použity pro jeden nebo druhý program, ale nesmějí být použity na něco jiného. Jestliže organizace nejsou připraveny k realizaci takovýchto programů, pak je nesmějí použít vůbec. Uvažujeme o tom, že tyto prostředky budou převoditelné do dalšího období. Jako konkrétní příklad možno uvést, že ministr hutnictví a těžkého strojírenství má ve svém resortu vázáno vládou 17 % všech investičních prostředků pro oblast racionalizace.

Chtěl bych říci, že soubor úsporných opatření přijatých vládou a projednaný se souhlasem v předsednictvu ústředního výboru KSČ konkrétně určuje úkoly, zodpovědné členy vlády a prováděcí termíny.


Během dnešní schůze jsme dostali se s. Ehrenbergerem několik otázek, jak jsme připraveni na zimní období roku 1984. Ptal se na to i s. poslanec Búřil.

Všechno, co jsem na vznesené otázky řekl, ukazuje, jak dovedeme využít svých možností v racionalizaci spotřeby i s ohledem na to, co je předurčeno některými úkoly plánu, či potvrzeno přijatými usneseními.

Obrazem současného stavu je dobré zabezpečení zimy 1983 - 1984. Z hlediska zásob paliv a energie i disponibilních zdrojů jsou naše podniky i obyvatelstvo lépe zajištěny, než tomu bylo v minulých letech. Rozhodující je oblast uhlí. Naše poděkování patří hornickým kolektivům, zejména Severočeského hnědouhelného revíru a Hnědouhelným dolům a briketárnám.

V Severočeském hnědouhelném revíru je překročen k dnešnímu dni plán v těžbě již o 1 mil. 850 tis. tun uhlí. Přes 1 mil. tun je to i v Západočeském revíru. Všechny uhelné revíry přijaté plány plní.

Ministr Ehrenberger čeká splnění plánu letošního roku okolo 20. prosince - tedy 10 dnů před koncem roku. V letošním roce probíhají plynule dodávky plynu a nafty ze Sovětského svazu. Tomu odpovídají zpracovatelské zásoby i spotřebitelské zásoby pohonných hmot.

Větší starost nám dělá zásobování teplem v některých okresech - zejména v Olomouci, v jižních Čechách ve Strakonicích, na Slovensku ve Zvoleni. Ale v těchto případech nejde o palivo, ale o postup výstavby a zprovozňování tepelných zdrojů.

Celá situace, přes příznivý vývoj, který probíhá v letošním roce - a probíhal i v prvních letech pětiletky - nás nesmí vést k nějakému uspokojení. Státní energetická inspekce přináší neustále dostatek důkazů o tom, že nejsou dodržována přijatá pravidla. Kromě ekonomických postihů, které jsou stanoveny příslušnými pravidly, přistupujeme i k tomu, abychom zveřejňovali - tak jak se to také ve 2. pololetí letošního roku děje - všechny chyby, které negativní jevy způsobují.

Závěrem bych chtěl říci soudruhu poslanci Búřilovi, že další postup vlády je v tom, že na základě zhodnocení dosavadního vývoje - a o některých údajích jsem hovořil - připravujeme již v roce 1984 program racionalizace nejenom pro zbývající část pětiletky, ale i pro období 8. pětiletky a dlouhodobý rozvoj našeho národního hospodářství.

Tolik odpověď poslanci s. Búřilovi.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem súdruhovi Gerlemu. Pýtam sa poslanca Búřila, či je spokojný s odpoveďou.

Poslanec SL J. Búřil: Ano.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Praje si záverečné slovo minister financií s. poslanec Lér?

Ministr financí ČSSR L. Lér: Ano.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Prosím.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, z obsahu rozpravy můžeme odvodit zásadní podporu postupu, jak chce vláda - viděno konkrétními čísly a konkrétními úkoly státního plánu a státního rozpočtu - postupovat v příštím roce, aby byly maximálně zabezpečovány závěry XVI. sjezdu KSČ, zákona o 7. pětiletce i 9. pléna ÚV KSČ. Tato podpora spolu s přednesenými náměty a upozorněními, včetně konkrétních příkladů z volebních obvodů jsou pro vládu a její orgány významným pozitivním faktorem při zvládání náročných úkolů.

Je hodně náročných úkolů věcného charakteru, a jak také zaznělo ve zpravodajských zprávách i ve vystoupení jednotlivých diskutujících i změny v nástrojích a metodách řešení těchto problémů budou velmi náročné vedle přestavby velkoobchodních cen, kterou jsme provedli v rozpočtu na makroúrovni; tuto přestavbu bude třeba zabezpečit fakticky v každém podniku, v celém mechanismu hospodářských vztahů, totéž v oblasti zemědělství, totéž mezi výrobou a zahraničním obchodem. Zde bylo také řečeno, že budeme měnit systém plánování, fakturování a placení investic. I zde budou v pohybu miliardy, které bude třeba dodatečně upřesnit spolu s přepočtem zásob. To všechno bude klást velké nároky na to, aby všechny řídící orgány v duchu upozornění z dnešní rozpravy pečlivě analyzovaly všechny procesy a dělaly všechno pro to, aby úkoly příštího roku byly skutečně plně zabezpečeny.

V této souvislosti jistě vyniká do popředí velký význam ročního rozboru hospodaření za rok 1983. Ne z toho tradičního pohledu, ale viděno do budoucna. Dnes hovoříme o úkolech roku 1984, tím ale vlastně hovoříme i o úkolech roku 1985.

Pro rok 1985 v zásadě platí 7. pětiletka. Říkám-li v zásadě, mám především na mysli ty nižší, spodní limity, které si budeme dávat takové, aby byla 7. pětiletka splněna. Roční rozbory hospodaření nám musí ukázat, kde jsme zaostali - ve kterých podnicích, na kterých úsecích - za plněním našich úkolů, o co bude třeba zpevnit úkoly roku 1984 a tak se skutečně maximálně připravit pro závěr 7. pětiletky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP