Středa 14. prosince 1983

Vážené soudružky a soudruzi, chtěl bych vás seznámit s tím, jak to vypadá v praxi. V mém volebním obvodě má sídlo největší výrobce výrobků ze skla - SKLO UNION, koncern pro výrobu průmyslového skla. Tato výrobní hospodářská jednotka exportuje zhruba 27 % svých výrobků, a proto jakost hraje důležitou roli. Hlavní poznatek je ten, že neustálým připomínáním a řešením jakosti se dosáhlo, že jakost jako nutná součást výrobku vešla do vědomí vedoucích pracovníků a pracovníků řídících výrobu. Celá práce byla, tak jako v jiných výrobních hospodářských jednotkách, v podstatě ponechána na útvarech řízení a kontroly jakosti, ostatní útvary se omezily na spolupráci v rámci pracovních skupin. Přes tyto potíže se výsledky dostavily. Zatímco v letech 1978 až 1980 bylo dosaženo průměrně 12 mil. Kčs ztrát z nekvalitní výroby, za první dva roky 7. pětiletky došlo k poklesu na 7,5 mil. Kčs. Podíl výroby výrobků vysoké technicko-ekonomické úrovně se zvýšil z 3,3 % v roce 1979 na 8,3 % v roce 1982.

Kvalita výrobků koncernu dosahuje světového průměru, což je z hlediska současného světového obchodu nedostačující. Problémy v zajišťování kvality tkví v nižší kvalitě používaných surovin, která se neustále zhoršuje. V zahraničí se proto potřebné suroviny převážně upravují. Zde budou muset tuzemští dodavatelé přidat. Dále v nutnosti dovozu určitých materiálů, které naše chemie nedodává v potřebném množství, nebo je nevyrábí vůbec. K celkovému zlepšení kvality by přispěla změna používané palivové základny z generátorového plynu na ušlechtilejší paliva, což současně přinese i snížení energetické náročnosti. Problémy nejsou jen mimo koncern, ale řadu jich musí řešit sám. Jde např. o modernizaci výrobní základny a automatizaci technologických procesů. Zde musí ovšem být těsná spolupráce se strojírenskými obory. Další oblastí je modernizace metod kontroly v technologickém procesu, kde vzhledem k převládající hromadné výrobě je nutné zavádět automatická kontrolní zařízení.

Vážené soudružky a soudruzi, dále bych vás chtěl seznámit s některými problémy, které se projevují v práci útvarů řízení a kontroly jakosti.

Jejich základní povinností je provádět rozborovou činnost celého reprodukčního procesu, která na základě sběru informací odkrývá hlavní příčiny nekvalitní produkce a na jejich základě předkládá útvar opatření ke zlepšení jakosti výrobků a ke zdokonalení organizačních a pracovních vazeb mezi vývozními, technickými a ostatními útvary podniků. Kromě těchto činností útvary zabezpečují vstupní, mezioperační i výstupní kontroly jakosti a dále provádějí a zajišťují činnosti spojené s technickou normalizací, metrologií a zkušebnictvím. Tyto tři činnosti, souhrnně nazývané standardizací, značně rozšířily dřívější okruh činností útvarů a zde vzniká mnoho problémů.

Metrologie byla již několikrát diskutována na různých úrovních, ale zatím nejsou patrny nějaké pokroky. Podle dosud platného zákona je každý uživatel měřidel povinen zajistit si kontrolu jejich správnosti, ale na vybudování kontrolních měrových středisek nejsou potřebné prostředky ani přístrojové vybavení, které se musí převážně dovážet. Pro národní hospodářství by bylo nejefektivnější vytvořit oblastní podniky, např. podřízené Úřadu pro normalizaci a měření, které by ověřování měřidel zajišťovaly jako odbornou službu pro výrobní podniky včetně potřebných oprav.

V organizaci činnosti při řízení metrologie existuje ještě jeden dlouhodobý poznatek. Jde o funkci metrologa. Kontrolní orgány vytýkají, že organizace nemají svého metrologa, ale jak ho mohou mít, když příslušné katalogy tuto funkci ani neznají. Myslím, že ministerstvo práce a sociálních věcí by už mělo konečně funkci metrologa do platných katalogů zařadit. Ve zkušebnictví existuje značné množství předpisů, podle nichž se výrobky zkoušejí, hodnotí nebo schvalují. Jde např. o zákon o státním zkušebnictví a jeho prováděcí vyhlášky, stavební zákon, hygienické, zdravotnické a požární předpisy apod. Myslím, že je na čase systém státního zkoušení výrobků sjednotit.

V technické normalizaci je hlavní problém v tom, že řešení normalizačních úkolů je nutné plánovat u mezinárodní normalizace s dvou až tříletým předstihem a u domácí s jedno až dvouletým předstihem. Z tohoto hlediska není možné rychle reagovat na změny v podmínkách. Kromě toho řízení o technické normě trvá velmi dlouho, u státních a mezinárodních norem až 3 roky.

Měly by se hledat cesty ke zkrácení normotvorného procesu a normy tvořit tak, aby zakládaly postupné zpřesňování parametrů výrobků, např. v období 2 let a tak působily tlak na výrobce, který by byl nucen neustále zvyšovat jakost výroby.

Ukazuje se, že koncepce útvarů by se měla ještě zvážit, protože pro kvalitní práci musejí příslušní pracovníci znát velice dobře danou výrobu, orientovat se v hospodářském i pracovním právu, ovládat předpisy pro technickou normalizaci, metrologii a zkušebnictví. Vezmeme-li v úvahu, že oblast technické kontroly je jednou z nejkonfliktnějších činností ve výrobním procesu, je zřejmé, že v těchto činnostech se nám nedaří zajišťovat potřebnou kvalitu pracovníků. Velmi často funkce vykonávají pracovníci, kteří se jinde neosvědčili, a má se za to, že v řízení jakosti toho nemohou moc pokazit.

Řízení a kontrola jakosti je technickou činností, proto je nutné útvary oprostit od zbytečné administrativy, kterou je např. přebujelé výkaznictví jakosti. V současné době existuje celá řada státních a resortních statistických i účetních výkazů, kde se vykazují výsledky jakosti. Obdobné údaje obsahuje třeba státní výkaz Real 13 - 04 a výkazy resortu ministerstva průmyslu České socialistické republiky V (MP ČSR) 1 - 04 a V (MP ČSR) 2 - 04. Opatření ke snižování administrativní náročnosti se v oblasti řízení jakosti vůbec neprojevila.

Vážené soudružky a soudruzi, v závěru bych chtěl připomenout, že jakost kromě svého vlivu na exportní schopnost národního hospodářství se projevuje i tím, že jako nekvalitní výroba odčerpává potřebné zdroje. Za I. pololetí 1983 činily sankce za nekvalitní výrobu 377 mil. Kčs, přitom celková výše nekvalitní výroby, tj. především zmetky a reklamace, je zhruba osm až desetkrát vyšší. Zde jsou značné rezervy národního hospodářství, které jsou ukryty v podnicích a závodech. Pro využití této rezervy musíme přesvědčit každého výrobního dělníka, technického kontrolora, konstruktéra, projektanta a ředitele o tom, že jakost je nutno řešit a zvyšovat. Získáme tak bez velkých a nákladných investic značné prostředky. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Kordiakovi, dávam slovo poslancovi Gejzovi Šlapkovi.

Poslanec SN G. Šlapka: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, vážení hostia, dovoľte mi v rámci rozpravy oboch snemovní Federálneho zhromaždenia k závažnému vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1984 vystúpiť k problematike medzinárodných politických vzťahov. Nedávno 9. zasadanie ústredného výboru našej strany uskutočnilo dôslednú analýzu najaktuálnejších zahraničnopolitických problémov, ako aj obraz tvorivého úsilia nášho ľudu pri sústavnom plnení úloh sociálno-ekonomického rozvoja našej spoločnosti, vytýčených na XVI. zjazde KSČ.

K plneniu náročne stanovených zjazdových úloh pristupujeme s vedomím, že boli, sú a budú uskutočňované nielen v pozitívnych podmienkach vytvorených efektívnosťou nášho spoločenského zriadenia a vysokou angažovanosťou i obetavosťou nášho ľudu, ale aj v podmienkach ustavičného ekonomického súperenia a nášho ideologického boja proti bezohľadným a koristníckym silám pokúšajúcim sa zahatiť revolučný vývoj vo svete, zachovať staré poriadky. V posledných rokoch, popri týchto stránkach boja dvoch svetových sústav, čoraz zreteľnejšie vstupujú do diania vo svete vojenské faktory, s pôsobením ktorých treba rátať. Preto aj my, poslanci nášho ľudu, sme povinní posúdiť rýchlo sa vyvíjajúcu a stále nové okolnosti vytvárajúcu situáciu z hľadiska jej politickej závažnosti i pôsobenie týchto faktorov v medzinárodných vzťahoch a samozrejme aj ich dôsledok na našu vnútornú politiku. Niet sporu o tom, že v dôsledku agresívnej politiky vrcholne reakčnej vlády Spojených štátov amerických prežíva ľudstvo najnapätejšiu situáciu v medzinárodných vzťahoch od konca druhej svetovej vojny a takisto niet sporu o tom, že sa táto veľmi markantne v zápornom a neželateľnom zmysle pridružuje k podmienkam, v ktorých uskutočňujeme všetky naše budovateľské zámery.

Militaristická konfrontačná politika, ktorú nastolila najreakčnejšia časť vládnych kruhov, sleduje jediný cieľ: bez ohľadu na záujmy iných štátov a národov, zabezpečiť USA vládnucu úlohu vo svete stupňovaním horúčkovitého zbrojenia a zvyšovaním napätia. Kapitál USA postupne pod tlakom zaťahuje do militaristických agresívnych akcií vládnuce kruhy ďalších imperialistických krajín, najmä členských štátov NATO a Japonsko.

V minulých dňoch sme boli svedkami, ako pod tlakom USA, proti vôli väčšiny obyvateľstva, niektoré západoeurópske krajiny, najmä Nemecká spolková republika, Veľká Británia a Taliansko vo svojich parlamentoch dali súhlas k rozmiestneniu útočných jadrových zbraní USA na ich území. Realistickejšie zmýšľajúci parlament, berúci do úvahy pomery síl medzi krajinami s odlišným spoločenským zriadením, ako parlament Dánska, rozmiestnenie rakiet odmietol. Nórsky parlament vyslovil súhlas s opatrením NATO len rozdielom jedného hlasu. Parlamenty západoeurópskych krajín vyslovili súhlas s rozmiestnením amerických rakiet proti vôli vlastných voličov. Prieskumy verejnej mienky ukázali, že väčšina obyvateľstva týchto krajín je proti americkým raketám, ale nielen to - väčšina ľudí je si vedomá, že americké rakety sú rozmiestňované pod hrubým nátlakom USA bez toho, že by bolo dodržané tzv. dvojité uznesenie NATO.

Podľa nich malo dôjsť v závere tohto roka k zvolaniu osobitného zasadania Rady NATO, na ktorom sa malo posúdiť, či vzhľadom na rokovanie Zväzu sovietskych socialistických republík a USA v Ženeve, je rozmiestnenie rakiet nutné. Keď sa Dánsko dožadovalo na zasadaní Stálej rady NATO, aby toto uznesenie paktu bolo aplikované, bolo hrubo okríknuté predstaviteľmi USA, aby s takýmito požiadavkami nevystupovalo. Z toho však plynie jednoznačný záver, že USA mali v úmysle rozmiestniť nukleárne zbrane stredného doletu v Európe za každú cenu, pretože ide o zbrane prvého úderu v blízkosti hraníc Zväzu sovietskych socialistických republík a krajín socialistického spoločenstva a rokovanie v Ženeve malo len kryť ich úmysly pred verejnou mienkou západoeurópskych krajín.

Mimoriadne závažnou záležitosťou je hlasovanie západonemeckého parlamentu a prístup vlády Nemeckej spolkovej republiky, najmä kancelára Kohla, ktorý zohral veľmi reakčnú úlohu pod taktovkou Washingtonu. Snažil sa oklamať nemeckú verejnú mienku demagogickými výrokmi, podľa ktorých rozmiestnenie týchto zbraní neznamená ešte ich použitie. Možno očakávať, že USA, ktoré rozmiestňujú zbrane proti vôli národov, nebudú konzultovať s vládami o ich použití. Pozitívne je, že nemecká sociálna demokracia pod vedením Willyho Brandta zaujala realistickejšie stanovisko a rozmiestnenie zbraní odmietla.

Imperializmus Spojených štátov robí ďalšie rozsiahle akcie na zostrenie politickej konfrontácie medzi štátmi. Zintenzívňuje podiel sily a diktátu, upevňovanie a rozdeľovanie sfér vplyvu, vytvára nové ohniská napätia, permanentne zasahuje do vnútorných vecí iných krajín a neštíti sa ani otvorenej agresie, čoho sme boli svedkami v prípadoch Nikaragui, Libanonu a hanebnej agresie v Grenade a iných častiach sveta.

S upevňovaním pozícií vojensko-priemyselného komplexu zvyšuje sa i militaristická psychóza. Rozsahu militarizácie Spojených štátov a krajín Severoatlantického paktu zodpovedá i rozsah psychologickej vojny proti reálnemu socializmu, ktorá má presvedčiť svetovú verejnosť, že vojenská konfrontácia je nevyhnutná. Propagandistické, ideovo diverzné ústredia Spojených štátov a ďalších imperialistických krajín dennodenne vnášajú do vedomia ľudí antikomunistické stereotypy o neexistujúcej "sovietskej vojenskej hrozbe" a o vývoze revolúcie.

V tejto situácii má mimoriadny význam a aktuálnosť politika krajín reálneho socializmu a všetkých mierumilovných pokrokových síl, ktorá je zameraná na zachovanie a upevnenie medzinárodného mieru, na obmedzenie horúčkovitého zbrojenia, na uvoľnenie napätia a vzájomne výhodnú spoluprácu medzi štátmi.

Naše národy, trpko skúšané vojnovými útrapami druhej svetovej vojny, rozhodne odsúdili a verejne protestujú proti šialeným plánom imperialistických kruhov Spojených štátov - vohnať Európu a celý svet do zničujúceho požiaru. Presvedčivým dôkazom toho nie sú len mnohotisícové protivojnové demonštrácie a spontánny súhlas našich pracujúcich so začatím rozmiestňovania takticko-operačných rakiet, ale najmä ich odhodlanie plnením úloh XVI. zjazdu KSČ prispievať k obrane vlasti, celého nášho spoločenstva a mieru.

Rád by som, vážené súdružky a súdruhovia, vyjadril i v tejto významnej rozprave dobrý pocit istoty človeka, ktorý sa zúčastnil na deväťdesiattisícovej manifestácii Bratislavčanov za mier, ktorý s obdivom sledoval podobnú manifestáciu v našom hlavnom meste Prahe, v mnohých ďalších mestách našej vlasti i v krajinách socialistického spoločenstva, na ktorých ľudia vyjadrovali svoju vôľu žiť, pracovať v mieri a udržať ho predovšetkým svojou prácou a s odhodlaním vykonávať ju na svojom pracovisku dobre a efektívne.

Rád by som vyjadril i povznášajúci pocit zadosťučinenia, ktorý vo mne vyvolávajú mohutné masové zhromaždenia ľudí rôznych povolaní a názorov, ktorých aj v najmocnejších kapitalistických štátoch vedie pred ostnaté zátarasy, pred vodné delá i slzný plyn polície spoločná myšlienka mieru, protestu proti tzv. dozbrojovaniu armád Severoatlantického paktu. Všetky tieto prejavy ľudí na Západe - či už ide o prejav rozumovej úvahy, inštinktu či pudu sebazáchovy - sú zadosťučinením našej pravde, sú a naďalej budú brzdou uskutočňovania vojnových plánov maniakov z Pentagónu a ich pomáhačov; no tieto sú a budú aj činiteľom potvrdzujúcim správnosť presvedčenia našich ľudí o tom, že mier môže a bude zachovaný, ak sa k úsiliu o jeho udržanie účinne spoja vôľa a činy miliónových más na celom svete.

V súčasnej situácii majú celkom mimoriadny význam iniciatívy členských krajín Varšavskej zmluvy, najmä Sovietskeho zväzu, ktoré smerujú do oblasti odzbrojenia. Západ nereagoval na mierové návrhy krajín socialistického spoločenstva zakotvené v Politickej deklarácii Politického poradného výboru členských krajín Varšavskej zmluvy z januára t. r. a v spoločnom vyhlásení najvyšších straníckych a štátnych predstaviteľov z 28. júna t. r. Spojené štáty odmietli aj návrhy prednesené súdruhom Jurijom Andropovom z 27. augusta a októbra t. r. Ženevské rokovania, ktoré prerušil Sovietsky zväz 21. novembra t. r. na neurčito, využili Spojené štáty ako zastierací manéver pred verejnosťou v záujme realizovať rozmiestnenie nových jadrových rakiet v krajinách Severoatlantického paktu. Pokračovanie v rokovaní je možné obnoviť iba vtedy, ak Spojené štáty a ďalšie krajiny NATO budú ochotné vrátiť sa k stavu, ktorý jestvoval pred začatím rozmiestňovania rakiet stredného doletu v Európe.

Pod vplyvom Spojených štátov sa nedosiahol pokrok ani v rokovaní ženevského výboru pre odzbrojenie, najmä v otázke Zmluvy o úplnom a všeobecnom zákaze jadrových zbraní a ich úplnej likvidácii. Na mŕtvom bode zostávajú viedenské rokovania o znížení stavu ozbrojených síl a výzbroje v strednej Európe. Spojené štáty nereagovali ani na iniciatívu Sovietskeho zväzu v otázke podpísania Zmluvy o zákaze použitia sily v kozmickom priestore a v kozmu voči Zemi. Naopak, zásadne zvyšujú svoj štátny rozpočet pre účely umiestňovania agresívnych bojových systémov vo vesmíre.

K jedinému pozitívnemu aktu zásluhou socialistických štátov vo vzťahoch Východ - Západ došlo v Madride, kde sa napriek odporu Spojených štátov dosiahli priaznivé výsledky. Výsledný dokument zakotvuje pokračovať v politike mieru, uvoľňovania, dialógu Východ - Západ a rozvíjania spolupráce na zásadách mierového spolunažívania.

Mierové hnutie zostáva i naďalej významným faktorom svetovej politiky, priamou demokratickou účasťou na rozhodovaní o zásadných medzinárodných problémoch. V boji za svetový mier, za uplatnenie línie mierovej spolupráce bude mať značný význam i zvolanie konferencie o opatreniach na posilnenie dôvery a bezpečnosti a odzbrojenie, ktorá sa začne začiatkom roku 1984 v Stockholme. Konferencia by mala významným spôsobom prispieť k zmierneniu možnosti vojenskej konferencie. Jej cieľom je za účasti všetkých signatárskych štátov Záverečného aktu po etapách uskutočniť nové účinné a konkrétne kroky na dosiahnutie pokroku pri upevňovaní bezpečnosti a pri odzbrojení vo svete.

Významný podiel na realizácii československej mierovej zahraničnej politiky má i Federálne zhromaždenie ČSSR. Stretnutie popredných predstaviteľov najvyššieho orgánu štátnej moci ČSSR, na čele s jeho predsedom súdruhom Aloisom Indrom so zástupcami parlamentov kapitalistických a rozvojových krajín, ako aj úzka spolupráca s parlamentmi krajín socialistického spoločenstva, najmä s Najvyšším sovietom ZSSR, napomáha realizovať zásadné ciele československej zahraničnej politiky, stanovenej XVI. zjazdom našej strany.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP