Středa 14. prosince 1983

Vo výrobe pohonných hmôt sa teda už realizujú konkrétne opatrenia vlády. To isté treba urobiť i vo výrobe motorov. Myslím, že by sa mala preskúmať koncepcia výroby motorov, najmä z hľadiska účinnosti a obsahu škodlivín vo výfukových plynoch.

Dovoľte mi, aby som vás v mene členov Strany slovenskej obrozmienil o špecifickom probléme, akým je preprava do kúpeľných oblastí a do hôr.

Ide o kúpeľné mestečko Trenčianske Teplice, ktoré je so železničnou stanicou Trenčianska Teplá spojené električkou. Je to stará električková trať, ktorá potrebuje čo najskôr rekonštrukciu a vyhovujúce dopravné zariadenie. Trať i dopravné zariadenie treba rekonštruovať na rozchod 1000 mm. Pri takomto riešení je možné s minimálnymi investičnými nákladmi vykonať rekonštrukčné práce a pritom využiť vybudované zariadenie bez podstatnejších zásahov. Zdĺhavé riešenie tohto prípadu môže viesť k jeho zániku a tejto ekologicky výhodnej dopravy. Modernizovať dopravu znamená tiež zohľadňovať prírodu.

Vážené súdružky a súdruhovia, negatívny vplyv dopravy na životné prostredie je aj vyslovene celosvetovým problémom. Výfukovými plynmi zamorujeme nielen vlastné okolie, ale hlavne atmosféru, kde sa koncentrácia kysličníkov dusíka a uhlíka nebezpečne približuje k hranici, kedy už biologické systémy našej Zeme nebudú schopné začleniť ich do prirodzeného kolobehu látok v prírode. Naopak, zo vzduchu sa dostanú s dážďovou vodou do pôdy, kde začne antievolučný proces - mineralizácia pôdy.

Je to závažná skutočnosť, problém, ktorý ľudstvo raz musí vyriešiť aj z hľadiska nájdenia nového zdroja energie a iného jej transformátora než je výbušný motor. Možno to bude systém biologickej konverzie slnečnej energie v kombinovaných bioelektronických alebo biotechnologických systémoch. Bude mimoriadne nákladný, a preto štáty musia sústrediť mnoho finančných prostriedkov a vedeckej kapacity. Tieto okolnosti nás o to viac presviedčajú o nutnosti našej aktivity v boji za mier, za zastavenie zbrojenia. Odzbrojovacie návrhy ZSSR a ostatných socialistických štátov zostali však nepovšimnuté. Vinou najreakčnejších západných imperialistických kruhov výdavky na zbrojenie stále rastú.

Dovoľte mi, aby som vás v mene členov Strany slovenskej obrody ubezpečil o úsilí bojovať za mier spolu so všetkými zložkami Národného frontu a so všetkými pokrokovými ľuďmi na svete, a aby som vyjadril presvedčenie, že sa ľudstvu podarí mier ubrániť a že prostriedky zo zbrojného priemyslu sa použijú na riešenie globálnych problémov ľudstva, medzi ktoré doprava, ako symptom našej civilizácie, patrí.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Šimúthovi, slovo udeľujem poslankyni Alene Krátkej, pripraví sa poslanec Richard Tichý.

Poslankyně SL A. Krátká: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, v zemědělské výrobě bylo od počátku socializace dosaženo výsledků, které nás v této oblasti řadí mezi přední státy světa. Mohlo se tak stát proto, že za pomoci dělnické třídy byly do zemědělství dodány stroje, průmyslová hnojiva, chemické přípravky na ochranu rostlin a další. Zemědělská výroba se za toto období téměř zdvojnásobila, a to přesto, že se vnější podmínky pro zemědělskou výrobu zhoršily. V posledních letech je stále vyšší koncentrace exhalátů v ovzduší, vysoký spad popílků na zemědělské kultury a několik set tisíc hektarů zemědělské půdy je omezováno na využití dalšími zájmy a potřebami - jako jsou ochranná pásma vodních zdrojů, ochranná pásma energetická a další.

Z celého komplexu bych se chtěla podrobněji zabývat jedním, a to naším vztahem k využívání a ochraně půdního fondu.

Zemědělský půdní fond je základní a nenahraditelný výrobní prostředek pro zabezpečování výživy našeho lidu. Je základním přírodním bohatstvím naší země. Svou rozlohou a funkcemi je velmi významnou složkou životního prostředí. Proto jeho ochrana, zvelebování, využívání a rozšiřování patří k předním úkolům naší socialistické společnosti. Slova soudruha Gustáva Husáka na XVI. sjezdu KSČ - cituji - "... chránit každý ar půdy, nedovolit s ní hazardovat, je v životním zájmu celé společnosti..." - potud citát - znějí ještě dnes s větší naléhavostí než kdykoliv předtím.

Se zemědělskou půdou, jako s nesmírně cenným výrobním prostředkem, však nehospodaříme tak, jak by bylo třeba. Každoročně ubývají v naší republice tisíce hektarů zemědělské půdy, které jsou nenávratně ztraceny pro výrobu potravin, krmiv a surovin. Od roku 1948 ubylo na výstavbu průmyslových podniků, občanskou, bytovou a zemědělskou výstavbu, těžbu uhlí, uranu a dalších rud, zalesněním apod. 708 tis. ha zemědělské a 411 tis. ha orné půdy. Na této výměře orné půdy by se např. ročně urodilo kolem 400 tis. tun obilí, o něž by se mohl snížit dovoz.

Na nutnost ochrany zemědělské - zejména orné půdy - před bezdůvodným odnětím pro jiné účely národního hospodářství, poukazuje řada usnesení nejvyšších stranických a státních orgánů. Byl vydán zákon o ochraně zemědělského půdního fondu, prováděcí vyhláška k tomuto zákonu a řada nařízení vlády ČSSR a směrnic federálního ministerstva zemědělství a výživy.

K dodržování zákona č. 124/1976 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, byly provedeny i poslanecké průzkumy. Z provedených poslaneckých průzkumů bylo zřejmé, že k největšímu úbytku zemědělské půdy dochází v několika kategoriích.

Do kategorie dočasně neobdělávané půdy jsou zařazovány pozemky socialistických zemědělských organizací, na kterých z různých příčin (zamokření, nálet lesních dřevin, svažitost, nízká vrstva ornice apod.) nelze v současné době hospodařit, avšak mohou být po úpravách a rekultivacích znovu využity pro zemědělskou výrobu.

Další zemědělskou půdou dočasně nevyužívanou pro zemědělskou výrobu jsou pozemky dočasně odňaté zemědělské výrobě, které podle rozhodnutí správních orgánů jsou určeny pro investiční nebo těžební činnost.

U vyčleněné zemědělské půdy pro výstavbu průmyslových nebo jiných podniků dochází k nedostatkům, zejména v koordinaci mezi vyčleněním pozemku a započetím výstavby. Některé stavby jsou z různých příčin oddáleny a zemědělský podnik by mohl na těchto vyčleněných pozemcích ještě několik let hospodařit. V souvislosti s dočasným odnětím zemědělské půdy dochází často nejen k devastaci okolní neodňaté zemědělské půdy, ale i k značnému poškozování okolních zemědělských kultur.

V poslední době, s ohledem na úsporu pohonných hmot, přistupuje k tomu snaha těžebních a průmyslových organizací zbavit se - v rozporu se zákonem - povinností odvozu a rozprostření skrývky ornice na určeném místě. Projevuje se snaha zajistit odvoz jen do vzdálenosti 5 km, popř. přesunout tuto povinnost těžebních organizací vůbec na zemědělské organizace.

Klíčovou otázkou je stupeň intenzity ve využívání vlastní zemědělské půdy, např. zemědělskými podniky hospodařícími vedle sebe, ale s rozdílnými výsledky. Je věcí okresních a krajských zemědělských správ zabezpečit, aby se nedostatky v této věci co nejdříve odstranily. K určitým, i když rozsahem podstatně menším nedostatkům, dochází i u zemědělských podniků v nevyužívání pozemků zabraných pro různé skládky, smetiště, krechty, odstavné plochy zemědělských strojů, plochy nacházející se v okolí hospodářských budov, zřizování nových, třeba jen dočasných cest apod.

Při povolování výstavby rodinných domků by se měla výstavba směrovat do jádra venkovských obcí, na nevyužívané zahrady, na plochy získané asanací, na plochy starých hospodářských objektů, proluky a ne na tuto výstavbu odnímat zemědělskou půdu na obvodu obcí, podél komunikací apod.

Vážené soudružky a soudruzi, po vydání zákona č. 124/1976 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, prověrkách jeho dodržování a zpřísňujících opatřeních v ochraně zemědělské půdy stanovených v usnesení vlády ČSSR č. 282/1981 i návazných usnesení republikových vlád, musím s potěšením konstatovat, že v ochraně zemědělského půdního fondu došlo v poměrně krátké době k výraznému obratu. Zásluhou stranických a státních orgánů i sdělovacích prostředků se podařilo vytvořit atmosféru, kdy význam zemědělské půdy, její ochrany a využívání, se dostal do popředí celé společnosti. Zpřísňující opatření se začínají prosazovat. Za uvolněnou půdu ze zemědělského půdního fondu se ukládá povinnost tuto plochu nahradit rekultivací pozemků z dočasně neobdělávaných půd nebo ostatních ploch; odejmout zemědělskou půdu zemědělské výrobě je nyní velmi náročné. Úbytek zemědělské půdy za rok 1982 poklesl proti průměrnému ročnímu úbytku za léta 6. pětiletky cca o 90 %. Zatímco v letech 1976 - 1979 činil v ČSSR úbytek zemědělské půdy trvalého charakteru (po kompenzaci s jejími přírůstky) v průměru ročně přes 20 tis. ha, pak v roce 1982 se zemědělský půdní fond trvale snížil již jen o necelých 2,4 tis. ha zemědělské půdy.

Značné množství drobných a rozptýlených pozemků a ploch nevhodných pro velkovýrobní hospodaření bylo přiděleno organizacím a občanům a začínají se intenzívně obdělávat. Např. v mém volebním obvodu na okrese Kolín bylo dosud předáno 65 ha zemědělské půdy z vytypovaných 186 ha. Kromě dodávek ovoce a zeleniny z těch to ploch bylo v letošním roce vykoupeno více než 1900 tun sena z těžko přístupných ploch a dodáno zemědělským podnikům. Určitou rezervou je též půda v areálech průmyslových a dalších podniků. Tuto půdu již některé podniky začínají využívat např. pěstováním zeleniny pro závodní jídelnu apod. Je však třeba, aby tato půda uvnitř podniků byla intenzívně obhospodařována všude tam, kde jsou pro to vhodné podmínky.

Do zemědělského půdního fondu byla již také vrácena část zemědělské půdy, která byla nesprávně delimitována do lesní půdy. Na tomto úseku však dosud přetrvávají nedostatky zejména v tom, že dosud nejsou dořešeny a dokončeny převody pozemků mezi zemědělským a půdním fondem.

I když se podařilo dosáhnout toho, že dočasně neobdělávaná půda již celkově nenarůstá, přesto navrácení této půdy do zemědělského obhospodařování pokračuje pomalu.

Závěrem bych proto chtěla vyzvat všechny podniky, které dočasně obhospodařují zemědělskou půdu, aby tak činily v minimálním rozsahu a čase, a dále zemědělce a pracovníky dalších odvětví zabezpečujících výživu lidu, aby příkladnou prací pomohli maximálně zvyšovat výrobu na každém aru půdy, abychom mohli co nejdříve dosáhnout soběstačnosti ve výrobě zrnin a maximálně zvýšit soběstačnost ve výrobě potravin. Děkuji za pozornost.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Krátkej. Slovo má ďalší prihlásený rečník poslanec Richard Tichý, pripraví sa poslankyňa Eva Železniková.

Poslanec SL R. Tichý: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, důležitým předpokladem efektivního naplnění záměrů, které jsou sledovány rozpočtovou politikou příštího roku, bude dosahovat co nejužšího vztahu mezi vyrobenou produkcí a způsobem jejího využití. Doslova bude třeba velmi důsledně a rozhodně bojovat o plný strukturální soulad výroby s plánovanými pro ní směry odbytu, neboť ten bude nejen známkou dobrého hospodaření, ale i jednou z rozhodujících podmínek tvorby těch prostředků, které společnost potřebuje a s kterými plány příštího roku v korunové, či devizové oblasti počítají.

K tomuto cíli bude nutné dokázat především lépe využít ty disponibilní zdroje, které naše ekonomika již má v kvalifikaci a schopnostech našich lidí a v cca 1,7 biliónu Kčs hodnoty základních prostředků výroby, a dále v rozsáhlých prostředcích, které tkví v zásobách státních a jiných hospodářských organizací. Současně však také odstraňovat, či na minimum snížit takové ztráty, které by vznikaly například v důsledku nevyjasněnosti odbytů co do jejich výše a struktury, či v důsledku poruch v plynulosti výroby a zabezpečování trvalých kvalit produkce, a které by se svými důsledky projevovaly zejména v růstu nežádoucích zásob.

Ve vývoji národního hospodářství za tři čtvrtletí letošního roku je opětovně zaznamenán další vzestup zásob nad plánovaný pro ně stav. Překračování plánovaných ukazatelů znamená, že určitá část výroby, v hodnotě desítek miliard korun, ještě nenachází v procesu reprodukce pohotový odbyt v rámci plánovaných směrů užití a různé vstupy živé a zhmotnělé práce odpovídající uplatnění, takže představují zatím "umrtvené" prostředky společnosti.

Dovolte mi proto připomenout, že byla již přijata řada některých opatření, která sledují určité zlepšení ve způsobu využívání zásob. Působí k tomu především zařazení ukazatele vývoje zásob, mezi ukazatele rozhodující o poskytování odměn a prémií vedoucím a jiným pracovníkům. Působí k tomu i zvýšení sankcí, spadajících na použitelný objem mzdových prostředků, respektive zařazení sankčních úroků mezi položky, které jsou připočítávány k základu odvodů ze zisku. Byl upraven též postup při vytřiďování nepoužitých zásob a při jejich likvidaci.

Ale přes všechna takováto opatření nelze ještě hovořit o výsledcích, které by nás mohly plně uspokojovat.

Podle stavu vývoje zásob a dosud nedosahované plánované doby jejich obratu, respektive kritizované "výroby do zásob" si proto musíme například ve výborech pro plán a rozpočet stále klást otázku, jak dalece, soustavně a náročně si pracovníci na jednotlivých resortech a výrobních hospodářských jednotek všímají těch hospodářských subjektů, u nichž neustále dochází k nežádoucímu vývoji, respektive neplánovanému růstu zásob, a jak budou k těmto případům přihlížet při hodnocení a schvalování hospodářských výsledků za rok 1983.

Klademe takovou otázku hlavně proto, že v příštím rozpočtovém období by měl být zejména nežádoucí nárůst zásob finálních výrobků (případně polotovarů vlastní výroby k nim a subdodávek), v rámci opatření sledujících v duchu 8. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa dosažení vyšší úrovně zhodnocovacího procesu, daleko přísněji na každém stupni řízení a kontroly, i v rámci ústavně-kontrolní činnosti našeho zastupitelského orgánu posuzován.

V každém případě očekáváme, že rychlejšímu než plánovanému růstu zásob bude s přihlédnutím k tzv. regulovaným zásobám čeleno také tím způsobem, že vývoji zásob bude v rámci komplexních rozborů hospodaření za rok 1983 věnována mimořádná pozornost. Zejména pak posuzováno, jak jsou v praxi naplňována opatření v této oblasti v poslední době přijatá. Nežádoucí výsledky pak zhodnocovány odpovídajícím způsobem a neodůvodněné překročení plánované výše zásob promítnuto do stimulačních fondů organizace.

Letos jsme při projednávání státního závěrečného účtu za rok 1982 poukázali v našem orgánu na některé problémy využití tzv. nepotřebných zásob v našich podnicích. Vracím se k nim dnes znovu, protože snaha o jejich aktivizaci stále naráží v praxi na různé nedostatky jejich tzv. nabídkových listů a jiné problémy. V praxi je zejména poukazováno na to, jak s nimi spojená administrativa zatěžuje i zprostředkující organizace a nepřináší potřebný efekt.

Při existenci dvou cenových oblastí a s nimi spojeného systému cen z daní a bez daně, vznikají nedorozumění a jiné problémy mezi nabízející a zprostředkující organizací. Další pak pod vlivem platné metodiky, předkládání objednávek v termínech, k tomu účelu stanovených, a pod vlivem nemožnosti změnit na základě nabízených nevyužitých zásob uzavřenou již hospodářskou smlouvu. Praktické poznatky ukazují rovněž, že s uvedenou kategorií zásob se musí "pracovat" až po 2 - 3 roky, takže v roce 1982 například nabídnuté zásoby se dodávkově zlikvidují až v roce 1984.

To vše naznačuje, že provádění jinak dobrého a účelového záměru a způsobu likvidace nepotřebných zásob je dost zdlouhavé a potřebovalo by postupovat pružněji a operativněji. Zejména pak, aby vyjadřování k nabídkovým listům nebylo zdlouhavé a dlouhodobé sledování mnoha položek rozeslaných nabídkových listů administrativně obtížné. Stálo by také za to ověřit, zda na zprostředkujících místech jsou vytvořeny všechny podmínky pro zvládnutí požadované činnosti a urychlení procesů s ní spojených, respektive pro snížení doby čekání jak věci dopadnou.

Vždyť v roce 1984 bude třeba trvat důsledně na tom, aby pro zabezpečení plánovaných úkolů byly co nejlépe využity především nadměrné zásoby organizací a prostředky uvolněné likvidaci nepotřebných zásob. Zvlášť důkladně pak pobočkami Státní banky sledována zejména výroba zboží, které by včas nenacházelo svého odběratele na trhu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP