Středa 14. prosince 1983

Druhou základní příčinou je strukturální nerovnováha kapacit a staveb, která až na výjimky, staví investora nikoliv do role toho, kdo objednává a platí, ale spíše do role prosebníka. V Praze se zvlášť výrazně projevuje lepší zabezpečování vybraných staveb, staveb, které jsou pro stavbaře výhodné. Stavby, které jsou vysoce náročné na manuální práci, kde se dociluje nízká produktivita práce, jen těžko nacházejí dodavatele. Proto považujeme za správné rozhodnutí české vlády o tom, že budou do Prahy přesunuty kapacity na komplexní bytovou výstavbu a na údržbu a opravy ve městě. Stejně tak považujeme za správné rozhodnutí o tom, že byty, které bychom nechtěli převzít v letošním roce, budou postaveny nad plán v roce příštím. To může pomoci definitivně likvidovat tendence k přebírání nekompletních bytů na sklad. Chceme, aby oba partneři - Národní výbor jako investor i stavbaři - měli jediný hlavní společný úkol - zabezpečit beze zbytku pětiletý plán ve výstavbě bytů a v tom směru opatření v plánu na rok 1984 dávají plnou podporu.

Městské orgány v Praze jsou znepokojeny tím, jaký dopad má na život městského organismu stavební činnost. Některé vlivy, dané rozsahem výstavby a přestavby města, jsou objektivní a lidé je po dobrém vysvětlení akceptují.

Na druhé straně však řada nedostatků má subjektivní charakter a musíme je důsledněji řešit. Jde především o zlepšení pořádku na stavbách a v jejich okolí, a to jak v době výstavby, tak i po dokončení staveb. Lidé oprávněně žádají zejména u staveb ve středu města, aby se plně využilo techniky a stavělo se na plné dvě směny tak, aby se doba stavby maximálně zkrátila. Lidé oprávněně žádají, aby se zlepšila organizátorská i kontrolní činnost orgánů národních výborů. Důsledněji musíme uplatňovat i postihy vůči podnikům a zejména odpovědným pracovníkům za narušování životního prostředí.

V této oblasti i při udržování pořádku, čistoty, zeleně, musíme více zapojit ONV, MNV, ale i nově vytvářené sídlištní a rajónové výbory i občanské výbory a vytvořit organizační i materiálové podmínky pro větší aktivitu a účast občanů.

Výrazného zlepšení práce investorů i stavbařů si v Praze vyžaduje komplexní bytová výstavba. Nastupovali jsme do pětiletého plánu se zpožděním občanské a technické vybavenosti v rozsahu téměř 2 mld. Kčs. V polích stála sídliště, na nichž bylo zhruba 10 tis. bytů dva až tři roky na sklad. Proto byl pro tuto pětiletku stanoven úkol zvýšit při stejném počtu bytů objem technické vybavenosti o polovinu a občanské vybavenosti o třetinu. Tyto záměry se daří zatím jen částečně řešit, přičemž lepší je situace v občanské vybavenosti. Plán sedmé pětiletky byl upraven tak, že se většina bytů na dokončení přesunula na druhou polovinu pětiletky, což např. znamená, že v roce 1985 budeme muset dokončit v Praze zhruba 16 tis. bytů. Protože rozsah dodavatelské výstavby byl snížen proti minulé pětiletce zhruba o 7 tis. bytů, byl přijat záměr a výjimka pro Prahu a Bratislavu, nahradit tyto byty podnikovou výstavbou. Zde projevily pražské závody i ozbrojené složky velikou iniciativu a pochopení. Celý pětiletý plán, tzn. 6300 bytů, bude podnikově splněn za tři roky a je tu možnost postavit touto formou ještě dalších pět nebo šest tisíc bytů. To by do určité míry řešilo výpadek v ostatních druzích výstavby.

Na druhé straně ale snížení počtu dodavatelských bytů se promítá do výrazného omezení komunální výstavby. To spolu s nízkým počtem plánovaných bytů v prvních třech letech pětiletky znamená, že nemáme dosti bytů pro nutné demolice, pro vyklizení domů určených na velkou modernizaci, ale současně nedáváme v dnešní době téměř žádné byty z nové výstavby na pořadníky obvodních národních výborů. Tento rozpor je velmi vážný a chceme ho řešit tím, že budeme poměr mezi komunálními a ostatními byty v příští pětiletce zásadně měnit.

Soudružky a soudruzi, stále velmi vážným problémem práce městského organismu je hromadná doprava. Zejména její kvalita a pravidelnost. Nejsou téměř žádné stížnosti na metro, je tomu zejména proto, že metro není ovlivňováno ostatní dopravou, je moderní a nové, ale současně také je zde dobré obsazení personálem a jsou uplatněny moderní formy řízení.

Když porovnáme autobusovou a tramvajovou dopravu, je třeba objektivně říci, že téměř třetina linek je postižena tím, že nejsou dostatečně průjezdné a není kvalitní svršek komunikací. Ale to není odpověď na všechny problémy. Je zjištěno, že tramvaje a zejména autobusy lépe dodržují intervaly ve špičkách, než mimo ně. To znamená, že hlavní vliv tu není objektivní, ale subjektivní, je především v řidičích. Podle průzkumů provedených na nejobtížnějších linkách se ukazuje, že řidiči sami hlásí dodržování intervalů kolem 95 %. Když provedeme kontrolu orgány Dopravního podniku, klesá plnění grafikonu pod 90 %, a když provedeme kontrolu na těch nejzatíženějších linkách, nezávislou kontrolu za případné účasti občanů, pohybuje se často plnění grafikonu pouze mezi sedmdesáti až osmdesáti procenty.

Naše opatření musí tedy směřovat k tomu, abychom řešili hlavní problém. Mít dostatek řidičů, snížit jejich fluktuaci a přesčasovou práci a postihovat ty, kteří hrubým způsobem neplní úkoly.

Současně sledujeme technická řešení. Výrazně zvyšujeme podíl penalizace tratí - téměř každý třetí kilometr tramvajové trati bude penalizován. Prosazujeme přednost pro městskou hromadnou dopravu, zejména autobusy a modernizujeme vozový park. V souvislosti s uváděním do provozu nového ústředního dispečinku počítáme s tím, že v průběhu dvou let bude mít každá tramvaj a autobus vysílačku a přímé spojení s dispečinkem. Po celém městě tím bude trvale zajišťován a trvale vyhodnocován pohyb dopravních prostředků a ústřední dispečink umožní tak daleko rychleji reagovat na poruchy městské hromadné dopravy a bude také lepší kontrola.

V současné době probíhá aktualizace směrného územního plánu a současně ekonomizace výstavby sídlišť. Dosavadní návrhy přinesly snížení záboru zemědělské půdy v příštích 30 letech na méně než polovinu a např. jen v oblasti Jihozápadního Města přinesla ekonomizace výstavby úsporu přes 2 mld. Kčs. Současně také návrh, abychom v příštích třiceti letech získali zhruba třetinu bytů přestavbou a modernizací ve středu města, kde už vybavenost existuje, přinese velké úspory z hlediska společenských nákladů i z hlediska dopravy pracujících.

Praha má dnes v městské hromadné dopravě 2 až 3 krát větší hybnost obyvatel, než stejně velká srovnatelná města ve světě. Tento nedostatek, totiž velkou dopravní náročnost, chceme ve větším rozsahu snížit rozmísťováním takzvaného "čistého průmyslu" do sídlišť, umísťovat tam další pracovní příležitosti, jako výzkumné ústavy, centrální orgány a jiná pracoviště. Chceme také za pomoci závodů a výpočetní techniky intenzívněji organizovat výměny bytů v lepším souladu místa bydliště a pracovišť.

Soudružky a soudruzi, závažnou otázkou se jeví snižování aparátu tak, jak to ukládá usnesení vlády. V aparátě Národního výboru hl. m. Prahy a pražských obvodních národních výborů jde o snížení o 324 pracovníky, a my tento úkol důsledně plníme. Dosavadní zkušenost ukazuje, že se však souběžně s tím nedaří snižovat dostatečně vlastní administrativní činnost, a to není v pořádku.

Budeme proto v Praze decentralizovat řady funkcí na nižší stupně národních výborů, zejména na obvodní a místní národní výbory. Základní myšlenka, ve jménu které byla budována Praha v uplynulých dvaceti letech - "Praha jedno město" - se osvědčila a neustupujeme od ní.

Jednotný přístup v rozvoji Prahy jako celku umožnil stanovit moderní koncepci, probojovat perspektivy, řešit dopravní systém a vybudovat zařízení, potřebná z celopražského hlediska. Praha je dnes jedním z měst, které má dobře rozpracovanou dlouhodobou koncepci. Potíže jsou v realizaci. Současně se však ukazuje, že zdaleka ne všechny úkoly je nutné a efektivní řešit na celoměstské úrovni, že musíme důsledněji přistoupit k lepší dělbě práce v jednotlivých stupních národních výborů.

Vezměme si takový prostý fakt. Pražské národní výbory mají každého čtvrtého dospělého člověka v Praze jako zaměstnance. Mají 170 tis. pracovníků. Jen málo resortů je větších než pražské národní výbory z tohoto hlediska. Jaký máme aparát? Jak řídíme, jakých forem k řízení využíváme? Jak plánujeme? To neodpovídá situaci, rozsahu materiálu, prostředkům i lidem, které máme k dispozici. Vezměme si další fakt. Pražské národní výbory vydávají ročně na 300 tis. správních rozhodnutí, to znamená daleko přes tisíc za jeden pracovní den. Pro oblast národních výborů - a statistika není úplná - platí zhruba 30 tis. vyhlášek, předpisů a nařízení. Není tedy divu, že všechna naše rozhodnutí nemohou být dobře uvážená, promyšlená a kvalitní, že většina pracovníků národních výborů všechny předpisy ani nezná, natož aby je uplatňovala v praxi. Samozřejmě zde hraje úlohu i kvalita aparátu. A v tomto směru musíme pokročit. Přes to všechno se nám však zdá, že o snížení administrativní náročnosti, zlepšení plánování a řízení v oblasti práce národních výborů i my v Praze více hovoříme, než jsme skutečně dokázali udělat. A na tom máme všichni podíl.

Pokud jde o další rozvoj aktivity občanů, chceme využít sídlištních a rajónových výborů k tomu, aby v souladu s usneseními stranických orgánů vyzkoušely i některé nové prvky v práci národních výborů v místě bydliště, v činnosti občanských výborů, při údržbě bytových fondů, zeleně, udržování čistoty a pořádku.

Proto plně souhlasíme s takovými postupy, které předpokládá vláda, které požaduje ústřední výbor KSČ, které by umožnily a přinutily národní výbory všech stupňů méně papírovat a více pracovat s lidmi.

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Štafovi. Slovo má poslanec Šimúth, pripraví sa poslankyňa Krátká.

Poslanec SN J. Šimúth: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia, významnou súčasťou efektívneho rozvoja národného hospodárstva musí byť i zodpovedajúca doprava. Prepravné potreby národného hospodárstva boli v podstate uspokojované, ale nie vždy včas a efektívne. Nákladná preprava je pomalá a vzhľadom na nižšiu priepustnosť niektorých uzlov má obmedzenú možnosť zvyšovania prepravných výkonov i schopnosť pohotovo uspokojovať potreby výroby.

V preprave osôb je dosť sťažností na rýchlosť a kvalitu prepravy, najmä v železničnej a mestskej hromadnej doprave. Ide o prepravu miliónov ľudí do zamestnania a musí nám ísť o ich spokojnosť a dobrú pohodu.

Preprava je aj energeticky náročná, je i prácna a vyžaduje mnoho manuálnej práce pri manipulácii s nákladmi. Neposledným nedostatkom je i nepriaznivý vplyv dopravy na životné prostredie, ktorému by som chcel venovať osobitnú pozornosť.

Všetky tieto otázky treba riešiť v programe modernizácie a investičnej výstavby dopravy i v zlepšovaní jej organizácie a riadenia.

O aké opatrenia v doprave ide?

V programe inovácie, modernizácie a investičnej výstavby sa správne ráta s postupnou zmenou štruktúry dopravnej sústavy v prospech energeticky výhodnejších dopravných odborov, t. j. železničnej a vodnej dopravy. Myslím, že tieto odbory by mali prevziať prevažnú väčšinu prírastkov dopravy v budúcnosti u nás. Preto bude správne investičnú výstavbu zamerať na zvýšenie priechodnosti vybraných železničných uzlov a staníc a na urýchlenie odklonového južného ťahu. V záujme zvýšenia bezpečnosti a spoľahlivosti dopravy treba podporiť úsilie o elektrizáciu ďalších železničných tratí, diaľkovú kabelizáciu, rozvoj zabezpečovacej, riadiacej a oznamovacej techniky. Už v 7. päťročnici sa ráta s rozvojom progresívnych systémov, ako je rozšírienie prepravy kontejnermi, vytváranie systému staníc sústredenej nakládky a vykládky a paletový systém kusových zásielok. Ak by sa v priebehu 10tich rokov podarilo zvýšiť túto prepravu aspoň o 50 %, znamenalo by to i výrazné zníženie prepravných nákladov, zníženie spotreby energie, úsporu pracovných síl a skrátenie času prepravy tak, ako to potrebuje moderná priemyslová výroba.

Do perspektívnych plánov by sa však mali dostať i ďalšie úlohy, ako efektívny rozvoj potrebných dopráv - najmä produktovody a plynovody, ale i overenie pásových, lanovkových a hydraulických prepravných systémov.

V rozvoji pozemných komunikácií sa správne ráta s prednostnou výstavbou diaľnic a výpadových úsekov z veľkých mestských aglomerácií. Treba však podstatne zlepšiť koordináciu výstavby ciest a diaľnic - v záujme efektívnosti výstavby a prevádzky.

V osobnej doprave sa ráta s posilňovaním verejnej hromadnej dopravy, ale opatrenia na zvýšenie kvality a kultúry cestovania sú málo konkrétne a málo účinné - to je naša veľmi slabá stránka. Výnimkou je pokračovanie výstavby Metra v Prahe. Je to veľmi účinná forma dopravy, a to tak z hľadiska efektívnosti, ako aj z hľadiska životného prostredia a reprezentatívnosti nášho hlavného mesta. Takisto je nutné z hľadiska celospoločenskej efektívnosti doriešiť i deľbu dopravy osôb medzi železničnú a cestnú hromadnú dopravu osôb.

Doprava tiež výrazným spôsobom ovplyvňuje životné prostredie. Dotknem sa ochrany čistoty vôd. Zdôrazňujem to preto, že u nás sa v rezorte Federálneho ministerstva dopravy prepravuje 332 škodlivých látok, z čoho železničná doprava môže potenciálne znečistiť na území celej Československej socialistickej republiky 35 % významných zdrojov podzemných vôd a 20 % zdrojov povrchových vôd.

Všimnime si, ako rezort Federálneho ministerstva dopravy zabezpečuje túto úlohu, k čomu ho zaväzuje zákon o vodnom hospodárstve č. 138/73 Zb., tzv. vodný zákon.

Naplnenie litery tohto zákona si vyžaduje výstavbu čistiarní odpadových vôd, pričom však u nás a v ostatných krajinách RVHP chýba výroba typizovaných čistiarní odpadových vôd. Preto Federálne ministerstvo dopravy využíva spoluprácu pri realizácii výskumu elektroflotácie pre čistenie odpadových vôd. Na riešení tohto problému sa podieľajú Vysoká škola chemicko-technologická v Prahe, Výskumný ústav vodárenský a n. p. Sigma Olomouc. Na výrobu typizovaných prvkov technologických zariadení čistiarní odpadových vôd by sa mal viac zainteresovať československý priemysel a prehĺbiť spolupráca v rámci RVHP.

V tejto súvislosti treba kriticky poukázať aj na skutočnosť, že v rezorte Federálneho ministerstva dopravy sa vracia len 35 % z celkového spotrebovaného množstva minerálnych olejov.

Ďalším problémom ovplyvňujúcim životné prostredie je ochrana proti hluku a vibráciám.

Každý z nás vie, o aké nepriaznivé účinky na ľudské zdravie a kvalitu životného prostredia ide. Pretože ide o ekonomické vstupy, Federálne ministerstvo dopravy s Výskumným ústavom dopravným v Žiline zistili, aké hospodárske straty z hluku v Kčs na 1 osobu vznikajú a aké ekonomické efekty zo zníženia hladiny hluku plynú späť do štátnej pokladnice. Uvádzam to preto, že tento prístup by sa mal uplatňovať ako záväzný aj pri ostatných analýzach faktorov životného prostredia.

V oblasti dopravných prostriedkov a zariadení sa dbá, aby už ich vývoj bol zameraný na splnenie všetkých kritérií stanovených pre hladinu vnútorného i vonkajšieho hluku a vibrácií. Vychádza sa pritom zo zásad stanovených príslušnými národnými normami platnými v medzinárodnom meradle.

Postupne sa elektrizuje železničná prevádzka najmä vo veľkých mestských aglomeráciách, vo vybraných železničných staniciach sa nahrádzajú motorové posunovacie lokomotívy lokomotívami elektrickými.

Opatrením Federálneho ministerstva dopravy bolo obmedzené používanie hlukových signálov u lokomotív a uložené vypínanie ich motorov pri státí.

V rámci leteckého parku sú podľa plánu vyradené lietadlá s vyšším hlukom.

Na letisku Praha-Ruzyň je zabezpečená trvalá kontrola a vyhodnocovanie hluku z leteckej prevádzky pomocou monitorovacích zariadení.

Veľmi kladne treba hodnotiť prínos dopravy pre zlepšenie životného prostredia tým, že bola zrušená parná trakcia. Problémy však pretrvávajú v tom, že na dopravné účely sa spotrebuje u nás 50 % všetkej nafty a benzínu.

V roku 1983 došlo k zníženiu olova v automobilovom benzíne pod hranicu 0,4 g/l (v zahraničí táto hodnota Pb = 0,15 - 0,3 g/l), obsahu síry v motorovej nafte pod 2 g/kg u výrobcov v ČSRV SSR sa má začať s výrobou motorovej nafty s obsahom síry 2 g/kg od 1. 7. 1984, s použitím v skúšobnej prevádzke pre oblasť Bratislavy a okolia do 60 km. Po vybudovaní hydrokrakovacieho procesu sa zníži obsah síry hlboko pod 2 g/kg.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP