Středa 14. prosince 1983

Vážené súdružky a súdruhovia, musíme vedieť veľmi rázne skoncovať s nezodpovednými pracovníkmi, s ľahostajnosťou, lajdáctvom, nezodpovednosťou, musíme nezmieriteľne vystupovať proti pracovnej nedisciplinovanosti, vytvárať také spoločenské ovzdušie, v ktorom by sa tieto protispoločenské javy veľmi tvrdo odsúdili. Dokázať v praxi, že nezodpovednosti a príživníkom u nás "pšenica kvitnúť nebude" a že bez práce skutočne nemôžu byť koláče. To je jedna z ciest, ktorá nám tiež pomôže zabezpečiť potrebné vzťahy medzi rastom produktivity práce a vyplácanými mzdami.

Keď to dokážeme, potom budeme schopní zabezpečiť aj vyvážený rozvoj spoločnosti a vytvoriť ďalšie zdroje na krytie potrieb v oblasti sociálnej politiky. To je jediná a správna cesta, ako upevňovať i sociálne istoty všetkých našich občanov. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kubinskému. Prosím poslance Löbla.

Poslanec SL K. Löbl: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, s předloženým návrhem rozpočtu souhlasím. Na jeho podporu chci se vyjádřit k některým problémům stavebnictví a k úloze čs. vědeckotechnické společnosti při využívání vědy a techniky.

Jedním z významných nástrojů realizace vědeckotechnického pokroku je investiční výstavba, včetně modernizace a rekonstrukce. Přes řadu nesporně kladných výsledků nelze však zakrývat, že je u nás příliš nákladná a zdlouhavá. Předpokládané ekonomické a výrobní efekty se dosahují se značným zpožděním a v některých případech vůbec ne.

V České socialistické republice bylo hodnoceno u vybraných resortů plnění projektovaných parametrů na výrobních stavbách uváděných do provozu v letech 1976 - 1981. Rozbor se zaměřil na stavby realizované jako závazné a centrálně posuzované. Zjištěné výsledky nebyly uspokojivé. Pouze u 23 % staveb byly dosaženy všechny projektované parametry, zatímco u 77 % nebyl některý z nich splněn. U značné části staveb se nedosáhlo ani v dalším období projektovaných ukazatelů, a to vzhledem k surovinovým problémům, potížím v odbytu hotových výrobků a změnám ve výrobním sortimentu. Nevyužívání staveb se často zakládá již v přípravné fázi. Příliš blahovolně se vyhovuje různým resortním a lokálním zájmům, které vedou ke koncepčně nedořešeným investicím s přílišnou závislostí na dovozu úzkoprofilových surovin. Tytéž důsledky přinášejí nedostatky v přípravě odborných kádrů pro nové kapacity.

Nejde jen o dopady nedokonalých metodických postupů, subjektivních vztahů k přípravě, ale zároveň i o následky neúměrně dlouhého investičního cyklu, kdy se přínosy vědeckotechnického rozvoje realizují pomalu a nemůže se včas reagovat na měnící se situaci v oblasti surovin a odbytu hotových výrobků.

Rozestavěnost a tedy rozsah umrtvovaných prostředků si počátkem sedmé pětiletky vynutil omezení zahajovaných staveb. Rozpočtové náklady nových staveb zabezpečovaných dodavatelsky například podniky ministerstva stavebnictví České socialistické republiky byly postupně sníženy z 27,7 mld. Kčs v roce 1979 na 17,3 mld. Kčs v roce 1962 s cílem soustředit výrobní kapacity na urychlené dokončování. Počet současně prováděných akcí poněkud poklesl a od roku 1980 se daří snižovat i objem staveb z hlediska rozpočtových nákladů. Stavby by se dokončovaly rychleji, kdyby v roce 1980 z podniků ministerstva stavebnictví České socialistické republiky neodešlo zhruba 5 tis. pracovníků. Také proto byla v roce 1982 průměrná doba realizačního cyklu staveb 61 měsíc, kdežto v roce 1975 jen 54 měsíce. V tomtéž roce bylo podniky ministerstva stavebnictví České socialistické republiky odevzdáno dílo za téměř 25 mld. Kčs, kdežto v roce 1982 pouze za 20 mld. Kčs. Uvedené posuny nejsou charakteristické jen pro podniky tohoto ministerstva.

Požadavek třicetiprocentního zrychlení postupu výstavby a tím zkrácení její doby na jednotlivých stavbách vyžaduje i v dalších letech přísnou regulaci rozsahu a kvality zahajování. Souběžně s tím musí být zajištěna postupná adaptace dodavatelských kapacit, koncentrace na menší počet staveb, výraznější zvýšení intenzity prací, zejména kompletačních a dokončovacích. Tento obrat ke zvýšení efektivnosti celého reprodukčního procesu vyžaduje řešit strukturou, mezi oblastním rozmístěním, realizační výkonností stavebních kapacit a přírodními zdroji surovin, mezi existující a optimální profesní a kvalifikační strukturou pracovních sil. Z těchto hledisek se bude nutno vyrovnat s růstem investic v oblasti paliv a energetiky, se zvětšením podílu občanské a technické vybavenosti sídlišť apod., neboť jimi se mění objemy a skladba materiálových toků, vytvářejí se odlišné předpoklady pro využití stávajícího výrobního zařízení (zejména v panelárnách) a strojního a dopravního parku. Změny v účelové struktuře předpokládají také nové zaměření technické politiky obou resortů stavebnictví, úpravy v jejich systému a metodách řízení.

Tyto závažné jevy nebyly v potřebném předstihu předvídány a plánem respektovány. Proto nadřízeným orgánům nezbývá než operativně orientovat stavební podniky na plnění věcných úkolů a priorit. Tyto zásahy však jsou na úkor plynulosti práce celého systému stavební výroby, často i s dopady do kvalitativních ukazatelů, zvláště do tvorby zisku.

Zvýšení pružnosti stavební výroby představuje dlouhodobý, postupně však řešitelný problém, v němž se odráží složitost investiční výstavby, zejména dosud málo efektivní součinnost jednotlivých partnerů. Řada přijatých opatření se zatím buď míjela účinkem anebo působí jen dílčím způsobem; tento proces musí být důsledněji řízen od resortů, krajských národních výborů až po podniky. Neproběhne v klimatu extenzívního rozvoje, ale v podstatně náročnější situaci maximálního využívání všech intenzifikačních faktorů. Především v uplatňování vědeckotechnického rozvoje je cesta ke zkrácení realizace a zvýšení ekonomického přínosu investic na úroveň průmyslově vyspělých států.

Také v investiční výstavbě sehrává - a může sehrávat ještě větší roli - aktivita členů Československé vědeckotechnické společnosti, která v národním hospodářství Československé socialistické republiky působí téměř na 6 tis. pracovištích. V souladu s letošními sjezdy této společenské organizace Národní fronty byla orientována činnost na realizaci závěrů 8. zasedání ústředního výboru KSČ formou 10 komplexních cílových programů. K nim patří i úkoly v oblasti politickovýchovné a ekonomické. Těžiště naší práce je v pobočkách, jejichž činnost zaměřujeme na "realizaci alespoň jednoho vlastního programu na pomoc intenzifikaci a zvýšení efektivnosti svého závodu, podniku, kraje, oboru či odvětví", a to v těsné vazbě s organizacemi KSČ, ROH a SSM.

Jedním z rozhodujících faktorů vědeckotechnického a vůbec hospodářského pokroku je tvůrčí iniciativa zvláště vynálezeckého a zlepšovatelského hnutí. Významnou měrou se na něm podílejí členové ČSVTS. Pro vynálezce, zlepšovatele, novátory a další pracovníky se organizuje odborně výchovná činnost. Vydáváme pro ně řadu převážně metodických periodik. Patří sem i poradenské služby průmyslově právního charakteru. V této oblasti pracuje zhruba 3 tisíce konzultačních středisek. Tato aktivita se projevuje také ve výsledcích různých soutěží.

Snažíme se společně postupovat s ROH a SSM, neboť soudíme, že vedení značného počtu závodů a výrobních hospodářských jednotek by měla - znajíce detailně kritéria výroby - pohotověji a odpovědněji vytypovávat směry a cíle tematických úkolů, zaměřovat je nikoliv do obecné roviny potřeb, ale na konkrétní rychlou aplikaci vědeckotechnického rozvoje. Jde o to, dát podporu těm, kteří se snaží nacházet nová racionální řešení; technicky zdravě riskovat, dostat se za hranici, na níž končí naše současná poznání.

Postupně se vytvářejí racionalizační dílny jako zázemí pro vynálezce a zlepšovatele a dobrovolné konstrukční kanceláře, vybavené výpočtovou, výrobní a zkušební technikou, např. při ČKD Praha, ČVUT, VSŽ Košice, Škoda Plzeň a ZŤS Dubnica. Úspěšně pracují v podnicích, kde je silněji zastoupena kvalifikovaná mladá generace, a to v hornictví, přesném strojírenství a elektrotechnice, a i v lehkém průmyslu, např. ve Sklárnách Bohemia, závod Světlá nad Sázavou.

Racionalizační dílny - přes 100 jich pracuje pod patronací poboček a krajských rad ČSVTS - ověřují varianty intenzifikace výroby a úspory energie, jakost a spolehlivost. Řada jich je orientována na posun v elektronizaci výrobků i technologií o další generační stupeň. Elektronika je klíčem k naší prosperitě. Proto pořádáme různé kursy, které zatím navštěvovalo 20 tisíc techniků a předních dělníků, žel málo vedoucích pracovníků. Uvedený počet chceme během několika let zdesateronásobit, zejména pro potřeby konstruktérů a zaměřovat úžeji na preferované systémy mikroelektroniky a její aplikace.

Několik set našich členů absolvovalo roční běh robotiky ukončením závěrečnou prací s návrhem konkrétního uplatnění průmyslových robotů a manipulátorů a automatizovaných technologických pracovišť v jejich podnicích.

Značná část poradenské činnosti spočívá ve střediscích ustavených po dohodě s krajskými a okresními orgány ROH, ČSVTS a Domy techniky, kde za spolupráce s některými velkými podniky a fakultami pracuje na 500 kabinetů pokrokových metod. Praxe ukazuje, že širšímu využití všech forem iniciativ a morálního a hmotného odměňování by napomohla novela vyhlášky č. 106/1972 Sb.

Investice do vzdělanosti jsou pro společnost těmi nejefektivnějšími. Dvojnásob to platí ve vztahu k mladé generaci, o podchycení jejího zájmu o techniku. Proto nalezla kladnou odezvu úzká spolupráce se SSM na podporu hnutí ZENIT a metodická a materiální pomoc mladých techniků a přírodovědců, která je již nyní organizována na téměř 2 tis. místech. Osvědčují se prázdninové tábory SSM, kde funkcionáři ČSVTS - např. některých fakult a velkých závodů - přibližují nejmladší generaci takové obory, jako je fyzika, matematika, chemie.

Činnosti ČSVTS prostupuje také stále více účast na integračních tendencích se zeměmi RVHP. Příkladem je součinnost našich a sovětských odborníků při výstavbě jaderných elektráren, pražského metra, liniových staveb atd. a patronace poboček ve spolupráci SČSP nad kvalitou a technickou pokrokovostí exportu do SSSR.

Značná část členské základny ČSVTS se společensky a odborně realizuje v kolektivních formách tvůrčí iniciativy, v řešitelských týmech, především v hnutí komplexních racionalizačních brigád, které vytvářejí základnu spolupráce k překonávání mezipodnikových, mezioborových a meziresortních bariér i lokálních zájmů. Centrem aktivity komplexních racionalizačních brigád se stává předvýrobní etapa.

V mnohých případech jsou to právě komplexní racionalizační brigády, tvořené převážně členy ČSVTS, které realizují těsnější sepětí vědy a výroby. Na základě dohod mezi výzkumnými a vývojovými pracovišti podniků, vysokých škol, ČSAV a SAV a výrobní a uživatelskou sférou vede tato aktivita až k ustavení vědecko-výrobních sdružení. Tato - lze říci - vertikální iniciativa má dlouhodobou perspektivu. S horizontálně organizovanými komplexními racionalizačními brigádami jsou již několikaleté zkušenosti. Část z nich má většinou dočasný charakter a jsou ustavovány na podporu plnění konkrétních úkolů. Působí v nich pracující různých resortů, národních výborů, zahraničního a vnitřního obchodu a nejednou i pracovníci základního výzkumu. Příkladem je výstavba celulózky v Ružomberku a v Paskově, osvojení funkce technologického souboru TC 3 pro povrchové doly, jakož i zvládnutí složitých úkolů při rekonstrukci Národního divadla.

Přípravy na výroční členské schůze poboček ČSVTS signalizují vyšší odpovědnost a věcnější postup v další činnosti. Počítáme, že její osou se stanou konkrétní dohody s hospodářským vedením.

To předpokládá, aby styl práce poboček odpovídal novým úkolům. Zvýšení úrovně je zde prostředkem k formování ideově politického i odborného profilu. Nemůžeme dávat příkazy, ale příklady těch, kteří pochopili o co jde, je možno vytvářet tvůrčí ovzduší, v němž lidé zapálení pro techniku jsou schopni dávat více než je jejich povinností, a dovádět výsledky až do praxe. Svou aktivitou chceme podpořit práce Společenských prověrkových komisí pro komplexní socialistickou racionalizaci. V naší práci dobrovolné organizace se musíme vyvarovat nahrazování státních a hospodářských orgánů a také potlačovat formalismus i čistě technokratické postupy, které by mohly vést k nežádoucím projevům elitářství.

Naopak chceme ještě výrazněji využívat výhod integračních schopností kolektivních odborníků různých profesí, předností týmové práce, zdravého zájmu o technický pokrok i tužby po sebeuplatnění a být v této oblasti kvalifikovaným zázemím Komunistické strany Československa.

Je nutné, aby hospodářská vedení co nejúčelněji využila přínosy a potenciální tvůrčí možnosti poboček ČSVTS i pro zabezpečení prováděcího plánu na rok 1984, jehož finanční vyjádření dnes projednáváme.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Löblovi. Odpolední jednání bude řídit první místopředseda Federálního shromáždění Ján Marko. Jako první v pokračující rozpravě vystoupí poslanec Štafa.

Po přestávce začneme jednání přesně ve 13 hodin.

(Jednání přerušeno ve 12 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13 hodin.)

(Řízení schůze převzal první místopředseda Federálního shromáždění J. Marko.)

Předsedající první místopředseda FS J. Marko: Vážené Federálne zhromaždenie, súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, budeme pokračovať v rozprave k vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1984.

Ako prvému udeľujem slovo poslancovi Františkovi Štafovi, pripraví sa poslanec Jozef Šimúth.

Poslanec SL F. Štafa: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky, vážení soudruzi, při zabezpečování stále náročnějších úkolů rozvoje našeho národního hospodářství vystupuje naléhavě do popředí úkol zlepšit řízení, upevnit pracovní morálku a kázeň, zlepšit pořádek a důsledněji prosazovat osobní zodpovědnost za plnění konkrétních úkolů.

To samozřejmě v plné míře platí i pro oblasti, které řídí Národní výbor hlavního města Prahy. Vezměme například investiční výstavbu.

Na území našeho hlavního města se má v příštím roce proinvestovat více než 10 mld. Kčs. Opatření městských orgánů se zaměřují na to, aby stavby probíhaly v souladu s plánem, aby byly provedeny kvalitně, aby se celkově zlepšilo hospodaření na stavbách. V neposlední řadě nám jde o to, aby celý proces investování byl řízen tak, aby škodlivé dopady na životní prostředí a funkci městského organismu byly co nejmenší.

V některých oblastech, jako například ve výstavbě metra, základního komunikačního systému, u vybraných staveb, jako je například Národní divadlo a dostavba jeho okolí, se nám práce daří. Zlepšuje se postupně plnění plánu výstavby v oblasti zdravotnictví, snižuje se opožďování komplexnosti v bytové výstavbě.

Nelze však nevidět, že v některých oblastech nedostatky trvají a dokonce se prohlubují. Na jejich příčiny a postup řešení bych se chtěl především zaměřit.

Považujeme za zcela oprávněnou dlouhodobou kritiku nízké náročnosti národních výborů v Praze při investorské činnosti a kritiku benevolentního přístupu při přebírání staveb. Lidé zcela logicky říkají: "Vy - to je národní výbor - platíte (samozřejmě za přispění dotací ze státního rozpočtu) a máte si dupnout. Co není dobře provedeno, to nepřebírejte."

Ano, tímto směrem musíme jít. Musíme být na vlastní práci i na stavbaře přísnější. Příčiny nízké náročnosti jsou především v tom, že my, jako investoři, špatně připravujeme stavby. Dochází ke zpožďování, musíme dohadovat změny, opožděná zahajování staveb a žádáme určitou benevolenci ze strany stavbařů a na druhé straně pak - ruka ruku myje - stejně my přistupujeme na oplátku shovívavě k práci stavbařů v průběhu, přípravě a dokončení staveb.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP