Čtvrtek 27. října 1983

V socialistických zemích je problematice životního prostředí věnována stálá pozornost státních a stranických orgánů. V červnu tohoto roku jsme byli svědky jednání Světového shromáždění za mír a život, proti jaderné válce, které se konalo v hlavním městě naší republiky a kde delegáti z celého světa jednali o zachování míru ve světě a diskutovali o otázkách životního prostředí.

V Československé socialistické republice nejsou opomíjeny ani praktické, ani teoretické přístupy řešení tohoto problému. Ze základních principů naší zahraniční politiky vyplývá naprosto pozitivní vztah k řešení všech problémů ve prospěch lidstva, tedy včetně otázek životního prostředí, protože boj za ně je spjat s bojem za mír.

Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu proto doporučuji, aby s Úmluvou o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států, vyslovili poslanci Sněmovny lidu souhlas.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci Vébrovi. Do rozpravy k tomuto bodu se písemně nikdo nepřihlásil. Ptám se proto, zda někdo z poslanců žádá o slovo. (Nikdo se nehlásil.) Nikdo.

Můžeme tedy přistoupit k hlasování.

V zasedacím sále jsou přítomni 153 poslanci Sněmovny lidu, 54 poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice a 53 poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice.

Obě sněmovny jsou tedy podle ústavního zákona o československé federaci usnášení schopné.

V parlamentním tisku č. 103 se navrhuje usnesení, kterým se doporučuje souhlasit s projednávanou úmluvou.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem usnesení podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Poslanci Sněmovny lidu návrh usnesení schválili.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů. Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí s návrhem usnesení podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny národů, nechť zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Také poslanci Sněmovny národů schválili jednomyslně návrh usnesení.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky souhlasí s Úmluvou o dálkovém znečišťování ovzduší přecházejícím hranice států, sjednanou v Ženevě dne 13. listopadu 1979.


Dále máme na pořadu

X

Vládní návrh, kterým se podle článku 19 odst. 5 písm. b) a odst. 6 písm. b) ústavy Mezinárodní organizace práce předkládají Federálnímu shromáždění Československé socialistické republiky texty úmluv a doporučení přijatých na 67. zasedání Mezinárodní konference práce v Ženevě v roce 1961 se stanoviskem vlády Československé socialistické republiky (tisk 95).

Uvedený vládní návrh odůvodní ministr práce a sociálních věcí Československé socialistické republiky soudruh Miloslav Boďa. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr práce a sociálních věcí ČSSR M. Boďa: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne a poslanci, vážení hostia.

Z ústavy Medzinárodnej organizácie práce vyplýva pre členské štáty povinnosť, aby ich vlády zaujali stanovisko k dohovorom a odporučeniam prijatým Medzinárodnou konferenciou práce, ktorá se každoročně koná v Ženevě, a aby také stanovisko spolu s textami týchto dohovorov a odporučení predložili zákonodarnému zboru.

Texty dohovorov a odporučení, ktoré máte pred sebou, sa dotýkajú troch rôznych oblastí pracovného práva: jednak kolektívneho vyjednávania, ďalej rovnakých príležitostí a zaobchádzania s mužmi a ženami, ktorí majú povinnosti k rodine, a bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a pracovného prosredia.

Pokiaľ ide o prvé dva dohovory, t. j. o Dohovor o kolektívnom vyjednávaní a o Dohovor o rovnakých príležitostiach pre mužov a ženy, ktorí majú povinnosti voči rodine, vláda neodporúča pristúpiť k ich ratifikácii. Dôvody sú podrobnejšie uvedené v stanovisku vlády, ktoré vám bolo doručené. Dovoľte uviesť ešte niekoľko slov na objasnenie.

Dohovor o podpore kolektívneho vyjednávania je medzinárodným dokumentom, ktorý vychádza z podmienok existujúcich v kapitalistických štátoch. Ak venujeme pozornosť definícii "kolektívne vyjednávanie", ako je uvedené v článku 2 Dohovoru číslo 154, zisťujeme podstatný rozdiel v prístupe k tejto problematike medzi kapitalistickým a socialistickým spoločenským zriadením. To, čo majú zamestnanci v kapitalizme dosiahnuť, a to ako vieme, neraz veľmi obťažne, kolektívnym vyjednávaním, je v socializme už upravené priamo zákonodarstvom, na tvorbe ktorého sa podieľajú sami zástupci pracujúcich v zákonodarných zboroch. My, pravdaže, tiež poznáme kolektívne zmluvy; v tých však nejde už o stanovenie základných pracovných podmienok a o úpravu vzťahov medzi zamestnávateľmi a pracovníkmi. Tie sú upravené zákonom a kolektívna zmluva v našom poňatí má dvojjediné poslanie: prispieť k rozvoju socialistických podnikov či inej socialistickej organizácie a v súvislosti s tým aj k ďalšiemu zlepšovaniu pracovných, zdravotných, sociálnych a kultúrnych podmienok pracovníkov.

Dohovor o kolektívnom prerokúvaní z uvedených dôvodov nezodpovedá našim podmienkam a potrebám a preto jeho ratifikácia neprichádza pre Československú socialistickú republiku do úvahy.

Vláda tiež neodporúča t. č. ratifikovať Dohovor číslo 156 o rovnakých príležitostiach a zaobchádzaní s pracovníkmi obidvoch pohlaví, ktorí majú povinnosti voči rodine.

Cieľom Dohovoru je umožniť mužom a ženám s povinnosťami voči rodine, ktorí sú, alebo chcú byť zamestnaní, vykonávať toto právo bez toho, že by boli vystavení diskriminácii preto, že sa starajú o rodinu a aby, pokiaľ je to možné, nedošlo k nesúladu medzi ich povinnosťami k rodine a povinnosťami, ktoré vyplývajú z ich zamestnania.

Náš štát v priebehu rokov uzákonil mnohé opatrenia, ktoré sú v Dohovore formulované. Československý právny poriadok obsahuje celý rad predpisov, ktorých účelom je umožniť vykonávať pracovnú činnosť tak ženám, ako aj mužom, ktorí sa starajú o nezaopatrené deti, poprípade o iných členov svojej domácnosti odkázaných na ich pomoc. Československé právo neobsahuje žiadne diskriminačné ustanovenia voči pracovníkom s povinnosťami k rodine.

Vzhľadom na doteraz ešte neprekonané tradície však niektoré zvýhodnenia, ktoré ustanovenia československého práva poskytujú pracujúcim ženám, neposkytujú ich mužom, ktorí by mohli plniť voči nezaopatreným deťom alebo ďalším rodinným príslušníkom rovnaké povinnosti. K uplatneniu takýchto povinností sa pripravujú postupne potrebné podmienky. Zvažuje sa, aby niektoré opatrenia boli v najbližších rokoch premietnuté do Zákonníka práce a ďalších predpisov. Pretože s týmito vybranými ustanoveniami nie sú predpisy československého práva zatiaľ v plnom súlade a zistili sme, že akékoľvek odchýlky od ratifikovaných dohôd sa hrubo zneužívajú proti nám, proti reálnemu socializmu, neodporúča sa Dohovor toho času ratifikovať.

Ostáva zmieniť sa o Dohovore o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o pracovnom prostredí, ktorý vláda ČSSR prijala.

Československá socialistická republika tak ako iné socialistické štáty, venuje veľkú pozornosť ochrane zdravia a bezpečnosti pracovníkov pri práci, ako aj prostrediu v ktorom pracujú. V stanovisku vlády sa uvádza takmer sto predpisov, ktoré boli vydané a plne sa uplatňujú v záujme bezpečnosti a ochrany zdravia našich pracujúcich. A pochopiteľne, ide len o časť, o najvýznamnejšie predpisy.

Medzinárodná organizácia práce od svojho založenia a zvlášť v poslednom desaťročí, venuje tiež pozornosť týmto otázkam. V minulosti sa zameriavala len na čiastkové otázky, ktorých úplný zoznam je uvedený v prílohe odporučenia číslo 164. Československá socialistická republika niektoré Dohovory z tejto oblasti ratifikovala a bez problémov ich uskutočňuje, napríklad Dohovor o lekárskych prehliadkach mladých, o ionizujúcom žiarení a iné.

Ako vyplýva z materiálu, ktorý ste dostali, československé právo už pred prijatím Dohovoru úspešne riešilo základné ustanovenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Zatiaľ však nie je zavedené poradenstvo o bezpečnosti pri práci pre podniky a oragnizácie, ktoré by im uľahčilo plniť ich právne povinnosti v tejto oblasti, ako sa spomína v Dohovore. Vláda ČSSR preto uložila príslušným podpredsedom vlády, aby do konca polovice budúceho roku úpravu na zriadenie takéhoto poradenstva pripravili. Zatiaľ sa tak stane internou cestou. Neskôr, až sa pristúpi k novelizácii zákona číslo 174/1968 Zb., o štátnom odbornom dozore nad bezpečnosťou práce, navrhneme, aby táto nová pôsobnosť bola premietnutá aj do tohto zákona. Akonáhle príslušné orgány, t. j. úrady bezpečnosti práce a banské úrady zmienené poradenstvo zavedú, bude sa Dohovor číslo 155 ratifikovať.

Vzhľadom na to, že československému právu zásadne zodpovedajú aj ustanovenia odporučenia číslo 164, ktoré dopĺňa spomenutý Dohovor, vláda Československej socialistickej republiky sa uzniesla jeho ustanovenia prijať a uskutočňovať.

Dohovory a odporučenia, ktoré vám predkladá vláda Československej socialistickej republiky, prerokovala i Ústredná rada odborov a stotožnila sa so stanoviskom vlády.

Odporúčam preto, vážené súdružky a vážení súdruhovia poslanci, aby ste vyslovili súhlas so stanoviskom vlády Československej socialistickej republiky k predloženým dokumentom.

Předsedající místopředseda FS B. Kučera: Děkuji soudruhu ministru Boďovi za výklad k projednávanému vládnímu návrhu. Návrh byl přikázán k projednání výborům ústavně právním, zahraničním a pro sociální politiku obou sněmoven.

Výbory Sněmovny lidu pověřily funkcí společného zpravodaje člena ústavně právního výboru poslance Miroslava Urbana a výbory Sněmovny národů členku výboru pro sociální politiku poslankyni Vieru Gogovou.

Prosím nejdříve poslance Miroslava Urbana, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec M. Urban: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně a vážení soudruzi poslanci, vláda ČSSR předložila Federálnímu shromáždění k projednání stanovisko k úmluvám a doporučením, jež byly přijaty v roce 1961 na 67. zasedání Mezinárodní konference práce v Ženevě. Vláda tak učinila podle článku 10 ústavy Mezinárodní organizace práce, podle něhož jsou členské státy Mezinárodní organizace práce povinny předložit ve stanovené lhůtě úmluvy a doporučení přijaté Mezinárodní konferencí práce k zaujetí stanoviska těm svým ústavním orgánům, do jejichž pravomoci náleží promítnout ustanovení mezinárodních úmluv a doporučení do vnitrostátního zákonodárství.

Mezinárodní konference práce v roce 1981 jednala jednak o kolektivním vyjednávání, dále o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a pracovním prostředí a konečně o rovných příležitostech a zacházení s muži a ženami, kteří mají povinnosti k rodině. Ve všech těchto případech přijala úmluva upravující danou otázku a doporučení, které úmluvu rozvádí a doplňuje.

Úmluva a doporučení o kolektivním vyjednávání jsou dokumenty významné především pro státy s kapitalistickým systémem hospodářství. V nich totiž nejednou pracovní a mzdové podmínky pracovníků jsou určeny nikoli přímo zákonodárstvím státu, jako tomu je v ČSSR, ale na základě kolektivního vyjednávání, na základě jednání mezi zástupci pracujících a kapitalistickými zaměstnavateli. Vzhledem k tomu tyto dokumenty se nehodí pro ČSSR, která je státem socialistickým.

Významná je nová úmluva o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a o pracovním prostředí. Jde o velmi obsáhlou oblast, která se rozšiřuje s technickým pokrokem, jenž je nepochybně přínosem pro lidstvo, který má však též negativní stránky, neboť přináší nová rizika a ohrožení pro zdraví pracujících. Mezinárodní organizace práce proto zejména v posledních letech věnuje značnou pozornost této problematice. Dosud však svými mezinárodními normami upravovala jen dílčí otázky.

Nová úmluva a doporučení však tuto oblast zastřešují tím, že upravují všechny hlavní otázky, které se obecně dotýkají bezpečnosti při práci a pracovního prostředí. S potěšením můžeme konstatovat, že i náš stát věnuje této problematice velkou pozornost a že čs. právní řád zásadně vyhovuje ustanovením úmluvy a doporučení Mezinárodní organizace práce. Zbývá jen vnitrostátně upravit poradenství o bezpečnosti při práci poskytované státními orgány zaměstnavatelům. Podle usnesení vlády ČSSR se tak má stát do poloviny příštího roku. Jde o významnou otázku, neboť nejen pracující, ale nejednou i zaměstnavatelé, socialistické organizace, se potřebují informovat a poradit, jak v tom či onom směru zajistit bezpečnost pracujících při práci

Při rozpravě ve výborech bylo doporučeno, aby, jakmile by bylo takové poradenství zajištěno, vláda ČSSR ve vlastní kompetenci přistoupila k ratifikaci úmluvy č. 155, neboť čs. právní řád bude v plném souladu s požadavky úmluvy

Konečně je třeba se zmínit o úmluvě a doporučení o rovných příležitostech a zacházení s muži a ženami, kteří mají povinnosti k rodině. Tyto dokumenty provádějí v uvedeném směru zásadu, obsaženou i v článku 20 odst. 3 Ústavy Československé socialistické republiky o právní rovnosti mezi muži a ženami. Samozřejmě, rovnost není možná tam, kde existuje fyziologická odlišnost muže a ženy. Jinak by však práva, a možno říci výhody, které právní řád poskytuje ženám, které pečují o děti, popř. o jiné rodinné příslušníky, měla být zásadně poskytnuta i mužům. Náš právní řád tuto zásadu v mnohém respektuje; stačí připomenout např. podporu při ošetřování člena rodiny, nebo přídavky na děti aj.

Naproti tomu jsou však v našem právu stále určitá ustanovení, jež zvýhodňují výlučně ženy s povinnostmi k rodině, nikoli však obdobně též muže. Stačí vzpomenout některá ustanovení zákoníku práce, např. § 51 odst. 1 písm. c), podle něhož pracovnice, nikoli však pracovník, může dát výpověď bez prodloužení výpovědní lhůty, jestliže pečuje o dítě, atp. Takových případů by bylo možno uvést více. Sám tzv. "mateřský příspěvek" by mohl být po určité době po narození dítěte vyplácen muži, pokud by pečoval o novorozeně místo matky, která mezitím opět nastoupila do zaměstnání.

Při posuzování této úmluvy z těchto hledisek poslanci ve výborech konstatovali, že by bylo užitečné, aby vláda v budoucnosti podle daných možností za tím účelem učinila taková opatření, aby v uvedené oblasti došlo postupně k zajištění stejných příležitostí a zacházení jak s ženami, tak s muži s povinnostmi k rodině.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP