Čtvrtek 27. října 1983

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov, najprv poslancov zvolených v Českej socialistickej republike.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona podľa odporúčania spoločného spravodajcu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Konštatujem, že poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike návrh zákona schválili.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.

Kto z nich súhlasí s návrhom? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Aj poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike návrh zákona schválili. Preto konštatujem, že návrh zákona bol schválený potrebnou väčšinou poslancov i v Snemovni národov.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o sociálnom zabezpečení.

Pristúpime k ďalšiemu bodu, ktorým je

V

Vládny návrh zákona, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej republiky na súhlas Dohoda o vykonávaní článku VII Všeobecnej dohody o clách a obchode, dojednaná 12. apríla 1979 v Ženeve a Protokol k Dohode o vykonávaní článku VII Všeobecnej dohody o clách a obchode, dojednaný 1. novembra 1979 v Ženeve (tlač 105) a

VI

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa colný zákon (tlač 106).

Tieto vládne návrhy odôvodní minister zahraničného obchodu Československej socialistickej republiky súdruh Bohumil Urban.

Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr zahraničního obchodu ČSSR B. Urban: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci! V materiálu pro dnešní společnou schůzi obou sněmoven jsou předloženy k posouzení a schválení dva vládní návrhy související s celní politikou našeho státu. Protože oba návrhy spolu úzce souvisejí, dovolte, abychom přednesli zdůvodnění k oběma návrhům současně.

Prvním návrhem je materiál, kterým se Federálnímu shromáždění předkládá k souhlasu Dohoda o realizaci článku VII Všeobecné dohody o clech a obchodu a Protokol k této dohodě. Text obou dokumentů vám byl předložen a jejich podrobná charakteristika i komentář, proč byly tyto dokumenty sjednány, jsou obsaženy v předložené důvodové zprávě. Nebudu proto opakovat základní údaje a ve svém zdůvodnění se spíše zaměřím na komentář k celé problematice.

Jak známo, je Československo dlouhodobým aktivním členem Všeobecné dohody o clech a obchodu, známé pod zkratkou GATT. Tato organizace působí jako nezávislá organizace spolupracující s orgány OSN a má za cíl vytvářet podmínky pro usnadnění mezinárodního obchodu. Pro nás má účast v GATTu význam zejména proto, že se jedná o jednu z mála organizací, kde lze otevřeně projednávat otázky obchodu mezi Východem a Západem a jeho liberalizaci. Členství nám umožňuje projednat obchodně politické podmínky s jednotlivými nesocialistickými zeměmi a získat některé výhody vyplývající z titulu členství, jako například úspory na clech při vývozu nebo režim doložky nejvyšších výhod apod. Jednání v GATT nám také umožňují bránit se proti diskriminačním opatřením západních zemí. Chci však říci, že za dobu své existence dosáhl GATT pozitivních výsledků především v oblasti snižování celních sazeb. Na druhé straně úspěchy při odstraňování obchodních omezení a diskriminace v obchodě jsou zatím mizivé. Zejména v posledních letech se stalo běžnou praxí, že západní země, zvláště členské státy NATO, sahají k různým politicky motivovaným diskriminačním opatřením a sankcím vůči socialistickým zemím a porušují tak ujednání uzavřená v rámci GATT.

Přesto účast v GATT považujeme za prospěšnou a řada ujednání tam přijatých nám přináší ekonomické výhody a přispívá, i když omezeně, k usnadnění našeho vývozu či k jeho vyšší efektivnosti.

Takovýmto ujednáním je rovněž dnes předložený návrh souhlasu s Dohodou o provádění článku VII GATT. Patří do té skupiny opatření, kde GATT dosahuje pozitivních výsledků, tj. do oblasti snižování celních překážek mezinárodního obchodu.

Tím, že za základ výpočtu cla je povinně brána kontraktní cena zboží, což je hlavní ustanovení Dohody, můžeme požadovat odstranění diskriminačních opatření v těch zemích, kde nám clo, které je uvaleno na naše vývozy, vypočítává z jiného podstatně vyššího základu (např. tamější výrobní ceny, apod.).

Jde spíše o rutinní záležitost techniky zahraničního obchodu. Vzhledem k legislativnímu charakteru mezinárodního závazku, který Československo na sebe přijímá souhlasem s uvedenou dohodou, je třeba tuto dohodu projednat ve Federálním shromáždění a přijmout k tomu usnesení.

Chci vás také informovat o tom, že dohodu, která vstoupila v platnost v roce 1981, dosud podepsalo osmnáct členských zemí GATT a Evropské hospodářské společenství za devět svých členů. Je tedy uplatňována ve 27 zemích, mimo jiné i v Maďarské lidové republice, Rumunské socialistické republice a Socialistické federativní republice Jugoslávii.

Dohoda a její ustanovení není v rozporu se způsobem stanovení celní dohody v ČSSR. Jediný právně nedořešený problém je požadavek dohody, aby měl účastník celního řízení možnost odvolat se proti rozhodnutí celní správy k soudu. To dosud československé předpisy neumožňují. Proto současně se souhlasem s uvedenou dohodou předkládáme vládní návrh na úpravu celního zákona, což je obsaženo v druhém materiálu, jehož schválení dnes doporučujeme.

V souladu s Dohodou o vykonávání článku VII Všeobecné dohody o clech a obchodu se do celního zákona č. 44/1974 Sb., vkládá nový odstavec, kde je formulována možnost odvolání se proti rozhodnutí celního ředitelství o stanovení celní hodnoty u příslušného soudu.

Současně s touto úpravou se navrhuje změnit ještě znění § 32 celního zákona, kde se s poukazem na mezinárodní smluvní závazky Československa umožní provádět celní prohlídku kamiónového nákladu ve výjimečných případech i mimo celní hraniční pásmo. Tento doplněk celního zákona reaguje na ustanovení článku 23 Celní úmluvy o mezinárodní přepravě na podkladě karnetu TIR, podepsané v rámci Evropské hospodářské komise OSN.

Rovněž ta to úprava celního zákona znamená souhlas s mezinárodními závazky Československa a pro vnitřní ekonomiku nemá žádný negativní dopad, spíše naopak.

Vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, chci říci, že jak vyplývá z toho, co jsem uvedl, přinášejí oba vládní návrhy do naší dosavadní praxe pouze minimální změny, které však budou ku prospěchu naší celní praxe a v případě Dohody o vykonávání článku VII GATT nám naopak mohou přinést určité výhody v našem vývozu.

Proto doporučuji oba vládní návrhy přijmout.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem ministrovi zahraničného obchodu súdruhovi Urbanovi za výklad k vládnym návrhom.

Prvý návrh - zmeny v dohode o clách a obchode (parlamentná tlač 105) - bol prikázaný na prerokovanie Výborom ústavnoprávnym, zahraničným, pre priemysel, dopravu a obchod a branným a bezpečnostným obidvoch snemovní. Druhý návrh - návrh novely zákona o clách (parlamentná tlač 106) - bol prikázaný Výborom ústavnoprávnym, branným a bezpečnostným a pre priemysel, dopravu a obchod obidvoch snemovní.

Výbory Snemovne národov poverili funkciou spoločného spravodajcu podpredsedu Branného a bezpečnostného výboru posl. Júliusa Slivenského a výbory Snemovne ľudu poslanca Antonína Nováka.

Najprv prosím poslanca Júliusa Slivenského, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Slivenský: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, pretože vládny návrh, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu ČSSR na súhlas Dohoda o realizácii článku VII Všeobecnej dohody o clách a obchode, dojednaná 12. 4. 1979 v Ženeve a vládny návrh, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu ČSSR na súhlas návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa colný zákon, vzájomne spolu súvisia, dovoľte, aby som rovnako ako súdruh minister hovoril k obidvom súčasne.

Dohoda o vykonávaní článku VII Všeobecnej dohody o clách a obchode a Protokol k tejto dohode, dohodnutý na poslednej colnej obchodnej konferencii v rokoch 1973-1979, konanej v rámci Všeobecnej dohody o clách a obchode, je jedným z významných prínosov pre znižovanie colných a netarifných prekážok medzinárodného obchodu.

Aj keď predmetom úpravy tejto Dohody nie sú samotné colné sadzby, je prínosom, že odstraňuje určité neistoty pri určovaní cla tým, že upravuje metódy, ktorými sa zisťuje colná hodnota, teda základ pre určovanie cla.

Okrem pravidiel na určovanie colnej hodnoty má tiež časť, v ktorej je zakotvené ustanovenie o konzultáciách, aj riešenie rozporov. Protokol bol spracovaný a upravený podľa pripomienok rozvojových štátov a rešpektuje ich odlišnosti.

Význam Dohody aj Protokolu k Dohode pre náš obchod spočíva v tom, že je zavedená jednotnosť pri určovaní colnej hodnoty obchodného tovaru a že základom pre výpočet cla bude skutočná platená cena tovaru. Pre tie prípady, keď táto cena nemôže byť použitá, určuje Dohoda ďalších 5 alternatív. Takýto postup bude prínosom pre zvýšenie obchodných operácií, pretože dáva určité predpoklady na dosahnutie výhodnejších cien tovaru a znižuje rozdiely, ktoré zatiaľ sa uplatňujú u colných správ rôznych štátov.

V súvislosti s prístupom ČSSR k tejto Dohode treba urobiť aj novelizáciu colného zákona, aby účastník konania, v ktorom sa určuje colná hodnota, mal tiež možnosť odvolania k súdu.

Ďalšia zmena colného zákona je odrazom prístupu ČSSR k Colnej dohode o medzinárodnej preprave tovaru na podklade karnetu TIR. Táto Dohoda má tiež pre čs. kamionovú dopravu a tým i pre československý zahraničný obchod význam a sme ňou už viazaní od 21. 8. 1981.

Pri príležitosti novelizácie colného zákona treba tiež odstrániť rozpor medzi ustanovením 23 tohto Dohovoru a § 32 colného zákona. Ustanovenie č. 23 Dohovoru umožňuje colným orgánom kontrolovať náklad vozidiel, súprav a kontejnerov na cestách vo vnútrozemí na rozdiel od § 32 colného zákona, ktorý umožňuje kontrolu colných orgánov len v colnom pohraničnom pásme.

Preto sa navrhuje zmena § 32 colného zákona, ktorá spočíva v odkaze na medzinárodné zmluvy, ktorými je ČSSR viazaná a ktoré umožňujú kontrolu i mimo colné pásmo.

Pretože Dohoda o vykonávaní čl. VII Všeobecnej dohody o clách a obchode ako aj vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa colný zákon, zodpovedajú záujmom nášho štátu, objasňujú a spresňujú doterajšie ustanovenia a pretože pripomienky uplatnené na schôdzkach výborov boli vysvetlené a uplatnené, odporúčam dnešnej schôdzi snemovní za Výbory branný a bezpečnostný, ústavnoprávny a Výbor pre priemysel, dopravu a obchod Snemovne národov predložený návrh schváliť.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Slivenskému za prednesenú spravodajskú správu a žiadam poslanca Nováka, aby predniesol spravodajskú správu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec A. Novák: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, společný zpravodaj výborů Sněmovny národů poslanec Slivenský poukázal na význam právní úpravy v Dohodě o provádění článku VII Všeobecné dohody o clech a obchodu, sjednané dne 12. dubna 1979 v Ženevě, a v Protokolu k dohodě o provádění článku VII Všeobecné dohody o clech a obchodu, sjednané dne 1. listopadu 1979 v Ženevě. Osvětlil také nezbytnost úprav celního zákona, které vyplývají z přistoupení k uvedeným dohodám. Chtěl bych proto jen podtrhnout některé aspekty, vyplývající z dohod. Řádná realizace dohod odpovídá československým obchodně politickým zájmům, protože může přispět k vytvoření neutrálního a jednotného systému pro stanovení celní hodnoty jako základu k určení cla. Dohoda také umožňuje jednání o snížení celních a netarifních překážek mezinárodního obchodu mezi smluvními stranami i nastolit otázku doložky nejvyšších výhod.

Z navrhované změny celního zákona vyplynou pro celní orgány další povinnosti, neboť na rozdíl od dosavadního stavu budou moci provádět celní prohlídku dopravních prostředků nejen v celním pohraničním pásmu, ale i ve vnitrozemí. Při projednávání ve výborech poslanci ocenili informaci, že přesto nebudou s těmito změnami celního zákona spojeny žádné výlohy ze státního rozpočtu a nebude ovlivněn plán pracovních sil.

Jako společný zpravodaj výboru ústavně právního, branného a bezpečnostního a výboru pro průmysl, dopravu a obchod, doporučuji Sněmovně lidu - v souladu s usnesením výborů - vyslovit souhlas s Dohodou o provádění článku VII Všeobecné dohody o clech a obchodu, sjednanou dne 12. dubna 1979 v Ženevě, a s Protokolem k Dohodě o provádění článku VII Všeobecné dohody o clech a obchodu, sjednaným dne 1. listopadu 1979 v Ženevě (tisk 105).

Dále doporučuji sněmovně schválit vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje celní zákon (tisk 106) tak, jak byl vládou předložen. Děkuji za pozornost!

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem spoločnému spravodajcovi poslancovi Novákovi.

Do rozpravy k týmto bodom sa písomne nikto neprihlásil.

Pýtam sa preto, či niekto z poslancov žiada o slovo. (Nikdo se nehlásil.) Nikto.

Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.

Prezencia sa nezmenila, obidve snemovne sú schopné sa uznášať.

O každom vládnom návrhu budeme hlasovať osobitne.

Najprv budeme hlasovať o vládnom návrhu, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej republiky na súhlas Dohoda o vykonávaní článku VII Všeobecnej dohody o clách a obchode, dojednaná 12. apríla 1979 v Ženeve a Protokol k Dohode o vykonávaní článku VII Všeobecnej dohody o clách a obchode, dojednaný 1. novembra 1979 v Ženeve.

Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne národov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP