Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov,
najprv poslancov zvolených v Českej socialistickej
republike.
Kto z nich súhlasí s návrhom zákona
podľa odporúčania spoločného
spravodajcu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Konštatujem, že poslanci Snemovne národov zvolení
v Českej socialistickej republike návrh zákona
schválili.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Kto z nich súhlasí s návrhom? (Hlasuje se.)
Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Aj poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej
socialistickej republike návrh zákona schválili.
Preto konštatujem, že návrh zákona bol
schválený potrebnou väčšinou poslancov
i v Snemovni národov.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní
Federálne zhromaždenie Československej socialistickej
republiky schválilo zákon, ktorým sa mení
a dopĺňa zákon o sociálnom zabezpečení.
Pristúpime k ďalšiemu bodu, ktorým je
Tieto vládne návrhy odôvodní minister
zahraničného obchodu Československej socialistickej
republiky súdruh Bohumil Urban.
Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr zahraničního obchodu ČSSR B. Urban:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky a soudruzi poslanci! V materiálu pro dnešní
společnou schůzi obou sněmoven jsou předloženy
k posouzení a schválení dva vládní
návrhy související s celní politikou
našeho státu. Protože oba návrhy spolu
úzce souvisejí, dovolte, abychom přednesli
zdůvodnění k oběma návrhům
současně.
Prvním návrhem je materiál, kterým
se Federálnímu shromáždění
předkládá k souhlasu Dohoda o realizaci článku
VII Všeobecné dohody o clech a obchodu a Protokol
k této dohodě. Text obou dokumentů vám
byl předložen a jejich podrobná charakteristika
i komentář, proč byly tyto dokumenty sjednány,
jsou obsaženy v předložené důvodové
zprávě. Nebudu proto opakovat základní
údaje a ve svém zdůvodnění
se spíše zaměřím na komentář
k celé problematice.
Jak známo, je Československo dlouhodobým
aktivním členem Všeobecné dohody o clech
a obchodu, známé pod zkratkou GATT. Tato organizace
působí jako nezávislá organizace spolupracující
s orgány OSN a má za cíl vytvářet
podmínky pro usnadnění mezinárodního
obchodu. Pro nás má účast v GATTu
význam zejména proto, že se jedná o
jednu z mála organizací, kde lze otevřeně
projednávat otázky obchodu mezi Východem
a Západem a jeho liberalizaci. Členství nám
umožňuje projednat obchodně politické
podmínky s jednotlivými nesocialistickými
zeměmi a získat některé výhody
vyplývající z titulu členství,
jako například úspory na clech při
vývozu nebo režim doložky nejvyšších
výhod apod. Jednání v GATT nám také
umožňují bránit se proti diskriminačním
opatřením západních zemí. Chci
však říci, že za dobu své existence
dosáhl GATT pozitivních výsledků především
v oblasti snižování celních sazeb. Na
druhé straně úspěchy při odstraňování
obchodních omezení a diskriminace v obchodě
jsou zatím mizivé. Zejména v posledních
letech se stalo běžnou praxí, že západní
země, zvláště členské
státy NATO, sahají k různým politicky
motivovaným diskriminačním opatřením
a sankcím vůči socialistickým zemím
a porušují tak ujednání uzavřená
v rámci GATT.
Přesto účast v GATT považujeme za prospěšnou
a řada ujednání tam přijatých
nám přináší ekonomické
výhody a přispívá, i když omezeně,
k usnadnění našeho vývozu či
k jeho vyšší efektivnosti.
Takovýmto ujednáním je rovněž
dnes předložený návrh souhlasu s Dohodou
o provádění článku VII GATT.
Patří do té skupiny opatření,
kde GATT dosahuje pozitivních výsledků, tj.
do oblasti snižování celních překážek
mezinárodního obchodu.
Tím, že za základ výpočtu cla
je povinně brána kontraktní cena zboží,
což je hlavní ustanovení Dohody, můžeme
požadovat odstranění diskriminačních
opatření v těch zemích, kde nám
clo, které je uvaleno na naše vývozy, vypočítává
z jiného podstatně vyššího základu
(např. tamější výrobní
ceny, apod.).
Jde spíše o rutinní záležitost
techniky zahraničního obchodu. Vzhledem k legislativnímu
charakteru mezinárodního závazku, který
Československo na sebe přijímá souhlasem
s uvedenou dohodou, je třeba tuto dohodu projednat ve Federálním
shromáždění a přijmout k tomu
usnesení.
Chci vás také informovat o tom, že dohodu,
která vstoupila v platnost v roce 1981, dosud podepsalo
osmnáct členských zemí GATT a Evropské
hospodářské společenství za
devět svých členů. Je tedy uplatňována
ve 27 zemích, mimo jiné i v Maďarské
lidové republice, Rumunské socialistické
republice a Socialistické federativní republice
Jugoslávii.
Dohoda a její ustanovení není v rozporu se
způsobem stanovení celní dohody v ČSSR.
Jediný právně nedořešený
problém je požadavek dohody, aby měl účastník
celního řízení možnost odvolat
se proti rozhodnutí celní správy k soudu.
To dosud československé předpisy neumožňují.
Proto současně se souhlasem s uvedenou dohodou předkládáme
vládní návrh na úpravu celního
zákona, což je obsaženo v druhém materiálu,
jehož schválení dnes doporučujeme.
V souladu s Dohodou o vykonávání článku
VII Všeobecné dohody o clech a obchodu se do celního
zákona č. 44/1974 Sb., vkládá nový
odstavec, kde je formulována možnost odvolání
se proti rozhodnutí celního ředitelství
o stanovení celní hodnoty u příslušného
soudu.
Současně s touto úpravou se navrhuje změnit
ještě znění § 32 celního
zákona, kde se s poukazem na mezinárodní
smluvní závazky Československa umožní
provádět celní prohlídku kamiónového
nákladu ve výjimečných případech
i mimo celní hraniční pásmo. Tento
doplněk celního zákona reaguje na ustanovení
článku 23 Celní úmluvy o mezinárodní
přepravě na podkladě karnetu TIR, podepsané
v rámci Evropské hospodářské
komise OSN.
Rovněž ta to úprava celního zákona
znamená souhlas s mezinárodními závazky
Československa a pro vnitřní ekonomiku nemá
žádný negativní dopad, spíše
naopak.
Vážené soudružky poslankyně a soudruzi
poslanci, chci říci, že jak vyplývá
z toho, co jsem uvedl, přinášejí oba
vládní návrhy do naší dosavadní
praxe pouze minimální změny, které
však budou ku prospěchu naší celní
praxe a v případě Dohody o vykonávání
článku VII GATT nám naopak mohou přinést
určité výhody v našem vývozu.
Proto doporučuji oba vládní návrhy
přijmout.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem ministrovi zahraničného obchodu
súdruhovi Urbanovi za výklad k vládnym návrhom.
Prvý návrh - zmeny v dohode o clách a obchode
(parlamentná tlač 105) - bol prikázaný
na prerokovanie Výborom ústavnoprávnym, zahraničným,
pre priemysel, dopravu a obchod a branným a bezpečnostným
obidvoch snemovní. Druhý návrh - návrh
novely zákona o clách (parlamentná tlač
106) - bol prikázaný Výborom ústavnoprávnym,
branným a bezpečnostným a pre priemysel,
dopravu a obchod obidvoch snemovní.
Výbory Snemovne národov poverili funkciou spoločného
spravodajcu podpredsedu Branného a bezpečnostného
výboru posl. Júliusa Slivenského a výbory
Snemovne ľudu poslanca Antonína Nováka.
Najprv prosím poslanca Júliusa Slivenského,
aby predniesol spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Slivenský: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, pretože vládny návrh, ktorým
sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu ČSSR
na súhlas Dohoda o realizácii článku
VII Všeobecnej dohody o clách a obchode, dojednaná
12. 4. 1979 v Ženeve a vládny návrh, ktorým
sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu ČSSR
na súhlas návrh zákona, ktorým sa
mení a dopĺňa colný zákon, vzájomne
spolu súvisia, dovoľte, aby som rovnako ako súdruh
minister hovoril k obidvom súčasne.
Dohoda o vykonávaní článku VII Všeobecnej
dohody o clách a obchode a Protokol k tejto dohode, dohodnutý
na poslednej colnej obchodnej konferencii v rokoch 1973-1979,
konanej v rámci Všeobecnej dohody o clách a
obchode, je jedným z významných prínosov
pre znižovanie colných a netarifných prekážok
medzinárodného obchodu.
Aj keď predmetom úpravy tejto Dohody nie sú
samotné colné sadzby, je prínosom, že
odstraňuje určité neistoty pri určovaní
cla tým, že upravuje metódy, ktorými
sa zisťuje colná hodnota, teda základ pre určovanie
cla.
Okrem pravidiel na určovanie colnej hodnoty má tiež
časť, v ktorej je zakotvené ustanovenie o konzultáciách,
aj riešenie rozporov. Protokol bol spracovaný a upravený
podľa pripomienok rozvojových štátov a
rešpektuje ich odlišnosti.
Význam Dohody aj Protokolu k Dohode pre náš
obchod spočíva v tom, že je zavedená
jednotnosť pri určovaní colnej hodnoty obchodného
tovaru a že základom pre výpočet cla
bude skutočná platená cena tovaru. Pre tie
prípady, keď táto cena nemôže byť
použitá, určuje Dohoda ďalších
5 alternatív. Takýto postup bude prínosom
pre zvýšenie obchodných operácií,
pretože dáva určité predpoklady na dosahnutie
výhodnejších cien tovaru a znižuje rozdiely,
ktoré zatiaľ sa uplatňujú u colných
správ rôznych štátov.
V súvislosti s prístupom ČSSR k tejto Dohode
treba urobiť aj novelizáciu colného zákona,
aby účastník konania, v ktorom sa určuje
colná hodnota, mal tiež možnosť odvolania
k súdu.
Ďalšia zmena colného zákona je odrazom
prístupu ČSSR k Colnej dohode o medzinárodnej
preprave tovaru na podklade karnetu TIR. Táto Dohoda má
tiež pre čs. kamionovú dopravu a tým
i pre československý zahraničný obchod
význam a sme ňou už viazaní od 21. 8.
1981.
Pri príležitosti novelizácie colného
zákona treba tiež odstrániť rozpor medzi
ustanovením 23 tohto Dohovoru a § 32 colného
zákona. Ustanovenie č. 23 Dohovoru umožňuje
colným orgánom kontrolovať náklad vozidiel,
súprav a kontejnerov na cestách vo vnútrozemí
na rozdiel od § 32 colného zákona, ktorý
umožňuje kontrolu colných orgánov len
v colnom pohraničnom pásme.
Preto sa navrhuje zmena § 32 colného zákona,
ktorá spočíva v odkaze na medzinárodné
zmluvy, ktorými je ČSSR viazaná a ktoré
umožňujú kontrolu i mimo colné pásmo.
Pretože Dohoda o vykonávaní čl. VII
Všeobecnej dohody o clách a obchode ako aj vládny
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
colný zákon, zodpovedajú záujmom nášho
štátu, objasňujú a spresňujú
doterajšie ustanovenia a pretože pripomienky uplatnené
na schôdzkach výborov boli vysvetlené a uplatnené,
odporúčam dnešnej schôdzi snemovní
za Výbory branný a bezpečnostný, ústavnoprávny
a Výbor pre priemysel, dopravu a obchod Snemovne národov
predložený návrh schváliť.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Slivenskému za prednesenú
spravodajskú správu a žiadam poslanca Nováka,
aby predniesol spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
A. Novák: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, společný zpravodaj výborů
Sněmovny národů poslanec Slivenský
poukázal na význam právní úpravy
v Dohodě o provádění článku
VII Všeobecné dohody o clech a obchodu, sjednané
dne 12. dubna 1979 v Ženevě, a v Protokolu k dohodě
o provádění článku VII Všeobecné
dohody o clech a obchodu, sjednané dne 1. listopadu 1979
v Ženevě. Osvětlil také nezbytnost úprav
celního zákona, které vyplývají
z přistoupení k uvedeným dohodám.
Chtěl bych proto jen podtrhnout některé aspekty,
vyplývající z dohod. Řádná
realizace dohod odpovídá československým
obchodně politickým zájmům, protože
může přispět k vytvoření
neutrálního a jednotného systému pro
stanovení celní hodnoty jako základu k určení
cla. Dohoda také umožňuje jednání
o snížení celních a netarifních
překážek mezinárodního obchodu
mezi smluvními stranami i nastolit otázku doložky
nejvyšších výhod.
Z navrhované změny celního zákona
vyplynou pro celní orgány další povinnosti,
neboť na rozdíl od dosavadního stavu budou
moci provádět celní prohlídku dopravních
prostředků nejen v celním pohraničním
pásmu, ale i ve vnitrozemí. Při projednávání
ve výborech poslanci ocenili informaci, že přesto
nebudou s těmito změnami celního zákona
spojeny žádné výlohy ze státního
rozpočtu a nebude ovlivněn plán pracovních
sil.
Jako společný zpravodaj výboru ústavně
právního, branného a bezpečnostního
a výboru pro průmysl, dopravu a obchod, doporučuji
Sněmovně lidu - v souladu s usnesením výborů
- vyslovit souhlas s Dohodou o provádění
článku VII Všeobecné dohody o clech
a obchodu, sjednanou dne 12. dubna 1979 v Ženevě,
a s Protokolem k Dohodě o provádění
článku VII Všeobecné dohody o clech
a obchodu, sjednaným dne 1. listopadu 1979 v Ženevě
(tisk 105).
Dále doporučuji sněmovně schválit
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje celní zákon
(tisk 106) tak, jak byl vládou předložen. Děkuji
za pozornost!
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spoločnému spravodajcovi poslancovi
Novákovi.
Do rozpravy k týmto bodom sa písomne nikto neprihlásil.
Pýtam sa preto, či niekto z poslancov žiada
o slovo. (Nikdo se nehlásil.) Nikto.
Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.
Prezencia sa nezmenila, obidve snemovne sú schopné
sa uznášať.
O každom vládnom návrhu budeme hlasovať
osobitne.
Najprv budeme hlasovať o vládnom návrhu, ktorým
sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu Československej
socialistickej republiky na súhlas Dohoda o vykonávaní
článku VII Všeobecnej dohody o clách
a obchode, dojednaná 12. apríla 1979 v Ženeve
a Protokol k Dohode o vykonávaní článku
VII Všeobecnej dohody o clách a obchode, dojednaný
1. novembra 1979 v Ženeve.