Středa 26. října 1983

Je to významný leninský rys rozvoje socialistické demokracie, státu diktatury proletariátu sledující cílevědomě upevnění politického svazku vládnoucí dělnické třídy a socialistické inteligence pod vedením Komunistické strany Československa.

K tomu, aby Státní komise mohla své úkoly úspěšně plnit, se opírá o činnost a spolupráci ostatních federálních ústředních orgánů státní správy a v zákonem stanovených oblastech koordinuje činnost orgánů státní správy a vědeckovýzkumné a vývojové základny.

Smyslem navrhované právní úpravy je vytvořit optimální podmínky a předpoklady pro tvorbu a realizaci jednotné státní vědeckotechnické politiky zabezpečující urychlené uplatňování výsledků vědy a techniky v praxi, jak to bylo stanoveno XVI. sjezdem Komunistické strany Československa a konkretizováno jednáním a usnesením 8. zasedání ústředního výboru strany v červnu t. r. K tomuto opatření jsou nejvyšší stranické a státní orgány vedeny proto, že se na daném stupni a úrovni socialistického rozvoje v naší vlasti stal vzájemný vztah mezi politikou, vědou a vědeckotechnickým pokrokem jedním z nejnaléhavějších a nejvýznamnějších úkolů současné etapy společenského rozvoje. Mezi prvořadými faktory, které podmiňují vyspělost, sílu a moc státu i celé společnosti, přísluší nyní určující úloha vyspělosti jeho vědeckotechnického potenciálu a schopnosti efektivně jej využívat. Řečeno zcela konkrétně: rozvoj vědy a techniky a jeho uplatnění ve společenské praxi vůbec a ve výrobě zvláště je programovou linií politiky Komunistické strany Československa, zabezpečující splnění nejbližšího strategického cíle - vybudování vyspělé rozvinuté socialistické společnosti v naší vlasti. Proto zcela přirozeně a zákonitě se politické řízení za socialismu

1. opírá o vědu a technický rozvoj jak při tvorbě společenských programových cílů, tak i při volbě cest a prostředků k jejich dosažení,

2. ve stále větší míře se na řízení podílejí sami pracující, neboť výchozím principem vědeckého politického řízení společnosti za socialismu je tvůrčí aktivita pracujících ve všech oblastech socialistické výstavby.

Proto zrušení federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj a zřízení Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj není pouhou formální změnou ústředního orgánu státní správy pro oblast řízení vědeckotechnického a investičního rozvoje, nýbrž vytváří nové zákonodárné, politické a odborné předpoklady zkvalitnění práce a upevnění mocenského postavení socialistického státu rozšířením a prohloubením socialistické demokracie. Je naší povinností a současně i úkolem, abychom na všech stupních řízení a realizace vědeckotechnického a investičního rozvoje právě takto návrh ústavního zákona o zřízení Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj pochopili a v tomto duchu uplatňovali.

V předloženém znění návrhu ústavního zákona jsou zobecněny kladné zkušenosti federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj, stejně jako zapracovány požadavky 8. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa. Návrh byl odpovědně projednán a posouzen Legislativní radou vlády Československé socialistické republiky, vládou Československé socialistické republiky a příslušnými výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Závěry těchto jednání jsou zapracovány v předloženém návrhu a doplňku a jsou řádně zdůvodněny. Proto nemám k jejich znění žádné dodatky a doporučuji Federálnímu shromáždění ČSSR po projednání vládní návrh ústavního zákona o zřízení Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj v předloženém znění schválit.

Návrh novely zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev, důsledně vychází z ústavního zákona o zřízení Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj a ze zobecněných zkušeností řízení vědeckotechnického rozvoje. Při jeho zpracovávání jsme se řídili snahou, aby jeho úpravy, změny a doplňky byly minimální a byly uplatněny jen tehdy, jestliže to vyžadují nové úkoly a požadavky, anebo tehdy, kdy se stávající právní úprava přežila a neodpovídá plně soudobým požadavkům. V průběhu tvorby a projednávání návrhů úprav jsme čelili dvěma nerealistickým tendencím a krajnostem:

Za prvé: konzervativní snaze nic neměnit na stávající úpravě a omezit se pouze na změnu názvu federálního ministerstva na Státní komisi pro vědeckotechnický a investiční rozvoj. To by prakticky znamenalo nejen lehkovážně přehlížet trvající nedostatky a problémy i věcné mezery a nedůslednosti v řízení a realizaci vědeckotechnického a investičního rozvoje, a nereagovat na kritické připomínky z řad našich pracujících, ale i ignorovat ucelené objektivní hodnocení, požadavky a nové úkoly, které vyplynuly z jednání a usnesení 8. zasedání ústředního výboru strany. Takový přístup by byl věcně a politicky nesprávný, neboť brzdí úsilí o pokrok a další rozvoj, a proto nemohl být vzat za základ nového návrhu.

Za druhé jsme se snažili čelit maximalistické snaze začlenit do stávající novely zákona č. 133/1970 Sb. všechny požadavky vztahující se k problematice vědeckotechnického rozvoje. Takové pojetí by bylo prakticky neproveditelné a politicky nesprávné, neboť jak zdůraznil ve svém vystoupení na 8. zasedání ústředního výboru strany soudruh Gustáv Husák, urychlené uplatňování výsledků vědy a techniky v praxi je úkol nikoliv resortní, specifický, nýbrž celospolečenský, rozhodující o úspěších socialismu. Proto není ani reálné, ani správné snažit se vtěsnat vše, co s tímto úkolem souvisí, do působnosti jednoho orgánu státní správy a snažit se soustředit na něj všechna práva a pravomoci a tudíž i povinnosti a odpovědnost.

Proto jsme odmítli obě krajnosti jako politicky a věcně nesprávné tendence.

Vždyť plánování a realizace vědeckotechnického rozvoje je nedílnou součástí národohospodářského plánování a rozvoje celé naší společnosti, kde prvořadá úloha přísluší Státní plánovací komisi, tak jako v rozvoji vědy a techniky přísluší nezastupitelné místo základnímu výzkumu, převážně soustředěnému v Československé akademii věd a na vysokých školách, a proto nelze omezovat ani jejich pravomoci, ani snižovat jejich odpovědnost. Nejpočetnější část vědeckovýzkumné základny Československa i vědeckovýzkumného potenciálu a daleko největší část přístrojové techniky, pracovníků, finančních a hmotných prostředků je v rukách odvětvových resortů federace a národních republik - a to v rozmezí od 70 do 90 %, a proto především zde očekáváme odpovědný přístup k realizaci urychleného uplatňování vědy a techniky v praxi. Proto všechny orgány státní správy federace, obou národních republik, resorty a instituce, ústavy a výzkumná pracoviště, výrobní hospodářské jednotky, podniky, závody, vývojová a projekční pracoviště v rámci svých pravomocí a odpovědností jistě přistupí po analýze současného stavu v blízké budoucnosti ke zkvalitnění své praktické činnosti i k obdobným úpravám zákonů, směrnic a organizačních norem ve své gesci a pravomoci a tím přispějí k realizaci usnesení 8. zasedání ústředního výboru naší strany. Předložený návrh zákona jejich problémy a úkoly neřeší a neklade si ani za cíl je řešit.

Z obsahu předloženého návrhu zákona však přesto vyplývá zvýšení odpovědnosti Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj ve srovnání s federálním ministerstvem pro technický a investiční rozvoj v otázkách zpracovávání návrhů tvorby a realizace jednotné státní vědeckotechnické politiky, při koordinaci a kontrole řady úkolů státní správy a rozšíření působnosti při zpracovávání návrhů celostátní koncepce ochrany životního prostředí.

Zpřesňují se též vzájemné vztahy s ostatními orgány státní správy, zvláště se Státní plánovací komisí, federálním ministerstvem financí, Československou akademií věd a vztahy federace a národních republik.

Tím se vytvářejí lepší právní předpoklady pro jednotné, zkoordinované uplatňování vědeckotechnického rozvoje, investiční politiky a výrobní realizace.

V čem tedy spočívá podstata novelizace zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev? Spočívá za prvé v tom, že usiluje zvýšit nikoliv pravomoci Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj ve srovnání s federálním ministerstvem pro technický a investiční rozvoj, nýbrž výrazně posílit autoritu vlády ČSSR v otázkách vědeckotechnického rozvoje. U Státní komise je zdůrazněna realizační a kontrolní činnost a v otázkách koncepčních a programových povinnost předkládat sama nebo spolu se Státní plánovací komisí či ostatními federálními ústředními orgány státní správy návrhy vládě ČSSR, a za druhé, překonává se dřívější nežádoucí rozčleňování na vědeckotechnický a investiční rozvoj. Zdůrazňuje se jejich jednota, vzájemná provázanost a propracovanost s jednoznačným požadavkem jejich završení v realizaci ve společenské praxí vůbec a ve výrobě zvláště.

To plně odpovídá požadavkům jednání a usnesení 8. zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa.

Jednotlivé statě zákona jsou zdůvodněny v písemné zprávě, byly posouzeny, projednány a doplněny v legislativním řízení a proto nemám další připomínky. Doporučuji po projednání schválit i tento vládní návrh zákona tak, jak vám byl předložen.

Vážený soudruhu předsedo, milé soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, z iniciativy ústředního výboru Komunistické strany Československa vám jménem vlády Československé socialistické republiky předkládám k projednání a schválení dva významné zákony, od nichž naše společnost očekává vytvoření dobrých předpokladů pro další rozvoj vědy a techniky a naplnění jejich nejušlechtilejšího společenského poslání za socialismu - řečeno prostými Leninovými slovy - aby vědění u nás nezůstalo mrtvou literou nebo módní frází, ale opravdu proniklo lidem do krve, aby se plně a opravdu stávalo nedílnou součástí jejich života.

Přijetím obou navrhovaných zákonů přispějeme společně k dosažení tohoto cíle. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji místopředsedovi federální vlády soudruhu Obzinovi za výklad k projednávaným vládním návrhům.

Oba návrhy byly přikázány k projednání výborům ústavně právním, pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu a obchod a výborům pro kulturu a výchovu obou sněmoven.

Výbory Sněmovny lidu pověřily funkcí společného zpravodaje člena výboru pro průmysl, dopravu a obchod poslance Josefa Martince a výbory Sněmovny národů člena ústavně právního výboru poslance Jána Šebestiana.

Prosím nejdříve poslance Josefa Martince, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Martinec (v. o. 27): Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, ústřední výbor Komunistické strany Československa na svém 8. zasedání zhodnotil výsledky a zkušenosti z realizace úkolů XVI. sjezdu Komunistické strany Československa v oblasti vědeckotechnického rozvoje a přijal řadu opatření pro další období. Jedním z doporučení je ustavit Státní komisi pro vědeckotechnický a investiční rozvoj jako federální ústřední orgán státní správy pro oblast vědeckotechnického a investičního rozvoje. Vláda ČSSR předkládá Federálnímu shromáždění vládní návrh ústavního zákona o zřízení Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj (tisk 108) a vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev tisk 109). Oba návrhy projednaly výbory pro plán a rozpočet společně s výbory pro průmysl, dopravu a obchod, výbory pro kulturu a výchovu a výbory ústavně právními.

Vládní návrh zákona o zřízení Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj výbory uvítaly a jednomyslně doporučily sněmovnám ke schválení.

Při projednávání návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev, jímž se má vymezit postavení a rozsah působnosti této komise, si výbory pečlivě ověřovaly vztahy a funkce komise v soustavě centrálních orgánů. Poslanci vycházeli z toho, že komise má napomoci zvýšit účinnost práce na tomto úseku a zkvalitnit řízení vědy a techniky. Důležitým úkolem komise je dosáhnout vyšší koordinace a součinnosti mezi ústředními orgány státní zprávy při zajišťování jednotné státní vědeckotechnické a investiční politiky. Řada otázek z této oblasti byla projednána na 3. schůzi Sněmovny lidu.

Výbory pro průmysl, dopravu a obchod na společné schůzi s výbory pro plán a rozpočet podtrhly nutnost komplexního zabezpečování celého cyklu výzkum-vývoj-výroba-užití. Výbory kladně hodnotily některé změny v působnosti - například federální ministerstvo pro technický a investiční rozvoj mělo za úkol organizovat přípravu návrhu jednotné státní politiky, zatímco Státní komise je bude přímo zpracovávat. Významný je i nový úkol - zpracovávat koncepci budování automatizovaných systémů řízení, budovaných jako součást investiční výstavby. Poslanci podpořili opatření, podle kterého všechny předpisy týkající se vědeckotechnického rozvoje, ať je bude vydávat kdokoliv, budou posuzovány Státní komisí.

Při tomto jednání byla vznesena řada otázek. Týkaly se způsobu sestavování státních programů technického rozvoje, organizačního pojetí komise, předpokládaného kvalifikačního složení komise jako kolegiálního orgánu, vztahu komise a ČSAV, podřízenosti i metodického řízení kapacit vědeckovýzkumné základny, důvodů, proč ve výčtu působnosti Státní komise je výslovně uvedeno životní prostředí, když tam další tři oblasti, tj. jaderný a potravinový program a rozvoj mechanizace a robotizace, uvedeny nejsou, dále důvody odděleného plánování projektových prací a plánování investiční výstavby.

Byly vzneseny náměty a doporučení. Byl například vznesen námět, aby v zákoně byl vyjádřen vztah Státní komise k architektuře a urbanismu. V zájmu jednoty pojmů byly konkrétně doporučeny dílčí úpravy a upřesnění textu. Místopředseda federální vlády s. Obzina velmi podrobně odpověděl na otázky a vyjádřil se k námětům a doporučením. Poslanci ocenili kvalifikované odpovědi, svědčící o promyšlenosti a koncepčnosti návrhu a také to, že bylo otevřeně poukázáno na slabá místa nebo oblasti, které musí být dořešeny při praktickém zabezpečování úkolů. Na závěr výbory pověřily své předsedy, aby informovali výbory ústavně právní o námětech na upřesnění návrhu a odsouhlasili jménem výborů společnou zprávu výborů.

Výbory pro kulturu a výchovu se podrobněji zabývaly vztahy komise a ČSAV, a to jak z hlediska tvorby koncepcí, tak i financování a realizace výsledků. Výbory ústavně právní zhodnotily náměty a připomínky a schválily společnou zprávu výborů.

Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu pro plán a rozpočet, pro kulturu a výchovu, výboru pro průmysl, dopravu a obchod a ústavně právního výboru - v souladu se závěry výborů - navrhuji sněmovně schválit vládní návrh ústavního zákona o zřízení Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj (tisk 108) ve znění předloženém vládou, a dále vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev (tisk 109) ve znění společné zprávy výborů (tisk 115). Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci Martincovi. Nyní prosím poslance Jana Šebestiana o přednesení zpravodajské zprávy.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Šebestian: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci, vážení hostia, dovoľte, aby som sa pripojil k spravodajskej správe poslanca súdruha Martinca za výbory Snemovne ľudu a aby som i ja ako spravodajca výborov Snemovne národov tlmočil ich súhlas s predloženými vládnymi návrhmi zákonov a súčasne, aby som vyjadril presvedčenie, že navrhovaná právna úprava je vzhľadom na súčasné ekonomické podmienky nanajvýš dôležitá a užitočná.

Denne sme svedkami toho, ako treba využívať vedu a technický pokrok pre plnenie stále náročnejších úloh v podmienkach rozvoja nášho národného hospodárstva. Treba si priznať, že napriek dosiahnutým úspechom sme v tomto smere nevyužili všetky možnosti a rezervy, aby sme udržali krok so súčasnou technickou úrovňou najvyspelejších krajín sveta. Preto plne súhlasím s tým, čo zdôraznilo 8. plénum ÚV KSČ, že dôsledná orientácia na urýchlenie vedeckotechnického rozvoja a zvýšenie jeho vplyvu na ďalší rozvoj nášho národného hospodárstva, ako i jeho efektívnosti, vyžaduje, okrem iného, aj skvalitnenie centrálneho riadenia. Posilnenie riadiacej a koordinačnej funkcie v novom ústrednom orgáne štátnej správy - v Štátnej komisii pre vedeckotechnický a investičný rozvoj vytvára predpoklady a záruky na dôslednejšie uplatnenie našich najnovších poznatkov vedy a techniky do praxe.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP