Středa 26. října 1983

Proto spolupracujeme se školami, ovlivňujeme jejich osnovy, pro lepší poznání výroby posíláme absolventy na výrobní praxi, jak jsem o tom mluvil, a existuje u nás i takový systém výuky jazyků, že zde musím prohlásit, že kdo se chce naučit cizímu jazyku, kdo se chce zdokonalit, ten k tomu má všechny možnosti. Jen chtít.

V současné době připravujeme k projednání návrh na větší počet lidí vysílaných na stáž do zahraničí, do obou teritorií. Je to cesta, kterou jde řada zemí a my - chceme-li mít lidi znalé problémů, kteří znají dobře jazyk - musíme tuto formu zcela programově a regulovaně obnovit a ve větší míře využívat.

Poslední poznámku: kvalifikace na našem ministerstvu je uspokojivá, ale něco nám, soudružky a soudruzi poslanci, přece jen markantně chybí, a to jak v resortu, tak i na obchodních oděleních. Chybí nám lidé s národohospodářským profilem, lidé, kteří znají výrobní strukturu Československa, kteří něco vědí o světové struktuře výroby a zdrojů, kteří mají schopnost analyzovat a podívat se několik let kupředu, perspektivně a koncepčně. Ty nám nepřipraví žádná škola, ale jen život a praxe, ale myslím, že je zatím neumíme vždy včas rozpoznat a přeložit, anebo vytřídit v době, kdy ten člověk ještě něco může udělat. V současné době to nahrazujeme postgraduálním studiem, pro které jsme vybrali 30 nejschopnějších lidí jak z výroby, tak z obchodu. Zájem byl třikrát vyšší. Myslíme, že v této oblasti aspoň trochu zasuplujeme.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dovolte mi, abych na závěr poděkoval především vedení Federálního shromáždění i vám, poslancům Sněmovny lidu a Sněmovny národů, za to, že jste se tak angažovaně, tak podrobně zabývali problematikou zahraničního obchodu. Chtěl bych říci neformálně, že pro nás to je v této složité době pomoc, podpora a poznatky, které jsme v tomto směru získali, využijeme. Ještě jednou vám tedy jménem vedení našeho resortu upřímně děkuji. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji soudruhu ministru Urbanovi.

Ptám se poslance Hudečka, zda je s odpovědí spokojen.

Poslanec SN M. Hudeček: Ano.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji.

Ptám se poslance Adamíka, zda je spokojen s odpovědí.

Poslanec SN J. Adamík: Ano.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji.

Ptám se poslance Bartoše, zda je spokojen s odpovědí.

Poslanec SL L. Bartoš: Ano.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji. O závěrečné slovo požádal místopředseda federální vlády soudruh Rohlíček. Prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČSSR R. Rohlíček: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci. Poslanci Federálneho zhromaždenia nielenže zodpovedne v rozprave posúdili súčasný stav našich vonkajších ekonomických vzťahov, ale vykonali tiež obrovskú prácu v rámci prípravy dnešnej schôdze. Poslanci navštívili desiatky závodov, podnikov a výrobných hospodárskych jednotiek. Nielenže posudzovali základné problémy zahranično-ekonomických vzťahov, ale predovšetkým hľadali východiská, opatrenia, ako situáciu riešiť ďalej a zlepšovať. Všetci zúčastnení na týchto prácach sa mali možnosť presvedčiť o zložitosti procesu plnenia úloh nášho zahraničného obchodu. Poznatky, ktoré poslanci získali, sú v zásadnom súlade s poznatkami rezortu a vlády ČSSR. To nás utvrdzuje o správnosti rozhodnutí zameraných na zvyšovanie náročnosti celej tejto oblasti.

Aj v stále sa meniacich podmienkach vo svete, resp. práve v týchto nových a tvrdších podmienkach, musíme predovšetkým posilňovať plánovitosť, programovosť a operatívnosť našej práce. To sa musí prejaviť v tom, že na zahraničné trhy, či už socialistické alebo kapitalistické, musíme prichádzať predovšetkým s výrobkami, s ktorými máme najlepšie predpoklady úspešne sa presadiť či už ide o spoľahlivo overené výsledky československého umu, t. j. intelektuálnych schopností našich výskumníkov, vývojových pracovníkov, inžinierov i robotníkov.

To isté platí o našich výrobkoch využívajúcich naše domáce suroviny, ako sklo, porcelán, drevo a podobne. Skúsenosti dokazujú, že pri niektorých strojoch stačilo len malé zaváhanie, malá strata času vo výskume a negatívne dôsledky toho sú pre nás nepomerne väčšie. Rovnako tak je možno ako príklad uviesť drevársky a drevospracujúci, predovšetkým nábytkový priemysel. Vložili sme doň v posledných rokoch mnoho miliárd korún, ale na jeho konkrétne výsledky v podobe výrobkov uspokojujúcich stále rastúce potreby domácich i zahraničných trhov zatiaľ len čakáme. Vláda robí opatrenia na riešenie tejto úlohy. To isté platí aj pre chemický priemysel. Po všetkých veľkých investičných vkladoch do chemického a petrochemického priemyslu nám naliehavo chýbajú jemné chemické výrobky, a to tak v oblasti najmodernejších chemických vlákien celý rad prísad farieb, lakov ako aj najnovšie a vysoko účinné chemické ochranné látky pre poľnohospodárstvo.

O jednom príklade z biofaktorov hovoril tu dnes poslanec súdruh Sommer. V dôsledku všetkých týchto skutočností musíme v značnom rozsahu práve tieto jemné, energeticky a surovinovo menej náročné výrobky, ktoré ale predstavujú možnosť podstatne vyššieho zhodnotenia našej náročnej práce, dovážať predovšetkým za voľné meny. Rovnako naliehavo stojí táto úloha pred československým strojárstvom.

Riešenie týchto otázok bude o to ťažšie, že tieto výrobkové zmeny, inovácie a modernizácie, ktoré však nie sú iba naliehavé, a možno povedať osudovo nevyhnutné, budeme musieť realizovať v podmienkach žiadúceho znižovania podielu investícií na národnom dôchodku. Držať krok so svetom u niektorých výrobkov a výrob, opätovne získať svetovú špičku, vyžaduje ďalej rozvíjať a zdokonaľovať tiež systémové otázky. Ide o to, aby podnik, VHJ, ktorý úspešne vyrába a vyváža, bol na tom reálne hmotne za interesovaný, ale súčasne ten, ktorý svoje úlohy neplní, to taktiež pocítil.

V tomto smere orgány vlády ČSSR na základe našich doterajších skúseností, ale rovnako i skúseností ďalších členských štátov RVHP - napríklad celý rad systémových opatrení v tomto smere bol prijatý v poslednom čase v Sovietskom zväze - pripravujú ako súčasť realizácie Súboru opatrení ďalšie účinnejšie riešenie s cieľom prehľbiť väzbu medzi dosahovanými výsledkami a odmeňovaním.

Posledná poznámka: ani nejkvalitnejší plán, ani nejúčinnejšie pôsobiace systémové opatrenia nemôžu nahradiť zodpovedný prístup k práci každého jednotlivého pracovníka. Denný život dokazuje schopnosti, zručnosť, vysokú intelektuálnu úroveň čs. pracujúcich. Práca poslancov na príprave tohto rokovania znovu overila, čo znamená jednota záujmov pracujúcich závodov a celej riadiacej osi. Sú to obrovské hodnoty, na ktorých je možno budovať a na ktorých chceme pokračovať v plnení záverov XVI. zjazdu našej strany, v plnení programu celého Národného frontu.

Všetku túto prácu povedieme v úzkej súčinnosti v rámci RVHP, predovšetkým so Sovietskym zväzom.

Chcel by som ešte raz poďakovať poslancom Federálneho zhromaždenia za ich aktivitu a neformálnu, súdružskú spoluprácu. Ubezpečujem vás, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, že vláda vo svojej ďalšej práci pri plnení záverov XVI. zjazdu KSČ bude z poznatkov a námetov dnešného rokovania vychádzať. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji soudruhu Rohlíčkovi. Žádá o závěrečné slovo společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Tichavský?

Společný zpravodaj výborů SL poslanec S. Tichavský: Ano. Předsedající předseda SL V. David: Žádá. Prosím, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec SL S. Tichavský: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, úloha vnějších ekonomických vztahů v rozvoji národního hospodářství a celé socialistické společnosti, formulovaná XVI. sjezdem Komunistické strany Československa, je společným východiskem práce vlády i přístupu k jejímu hodnocení orgány Federálního shromáždění.

Místopředseda vlády soudruh Rohlíček objasnil, jak vláda zajišťovala úkoly v této oblasti a zhodnotil dosažené výsledky. Je třeba ocenit výstižné i konkrétní odpovědi ministra zahraničního obchodu soudruha Urbana na otázky poslanců.

Všechna vystoupení poslanců vyjádřila zásadní souhlas s prací vlády. Vystoupení poslanců však také obsahovala řadu námětů, doporučení i kritických připomínek ke zlepšení práce na jednotlivých stupních řízení. Šlo o poznatky získané jednak ve volebních obvodech, ale zejména zkušenosti z poslaneckých průzkumů v organizacích a orgánech. Přednesené náměty byly většinou posouzeny už při jednání výborů a převážně tam také za účasti resortů objektivizovány.

Vítám proto ujištění, že vláda a jednotlivé orgány je využijí k zlepšení práce, zejména v zahraničním obchodě. Dnešní jednání je nesporně i školou pro nás, poslance. Umožní nám všem, abychom svým politickoorganizátorským působením napomáhali spoluvytvářet příznivou pracovní atmosféru pro plnění úkolů ve vnějších ekonomických vztazích ve svých volebních obvodech.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci Tichavskému za závěrečné slovo. Žádá o závěrečné slovo společný zpravodaj výborů Sněmovny národů poslanec Oravecz?

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Oravecz: Áno.

Předsedající předseda SL V. David: Ano. Prosím, má slovo.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec I. Oravecz: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, nemám nijakú pripomienku k obsahu odznelej rozpravy, a preto sa pripojujem len k tomu, čo tu predo mnou uviedol spoločný spravodajca výborov Snemovne ľudu súdruh poslanec Tichavský.

Předsedající předseda SL V. David: Nyní prosím předsedu návrhové komise poslance Aloise Hůlu, aby nás informoval o případných připomínkách k návrhu usnesení.

Předseda návrhové komise, místopředseda SL A. Hůla: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, byl vám předložen návrh usnesení Federálního shromáždění ČSSR (tisk 117) k vnějším vztahům československé ekonomiky v podmínkách působení Souboru opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství. Návrhová komise neobdržela žádné připomínky a proto mě pověřila doporučit vám návrh ke schválení tak, jak vám byl předložen.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji předsedovi návrhové komise poslanci Hůlovi.

Má někdo připomínky k předloženému návrhu usnesení? (Nemá.) Nemá. Můžeme tedy přistoupit k hlasování. V zasedací síni je přítomno 156 poslanců Sněmovny lidu, 53 poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice a 61 poslanec Sněmovny národů zvolený ve Slovenské socialistické republice. Obě sněmovny jsou usnášení schopné.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s předloženým návrhem usnesení, prosím, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů.

Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí s předloženým návrhem usnesení, ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Také Sněmovna národů schválila návrh usnesení jednomyslně.

Vzhledem k výsledku hlasování obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění jednomyslně schválilo usnesení ke zprávě místopředsedy vlády Československé socialistické republiky soudruha Rohlíčka o vnějších vztazích československé ekonomiky v podmínkách působení Souboru opatření ke zdokonalení plánovitého řízení národního hospodářství.

Soudružky a soudruzi, nyní projednáme

II

Vládní návrh ústavního zákona o zřízení Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj (tisk 108) a

III

Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev (tisk 109) a společnou zprávu výborů Sněmovny lidu a výborů Sněmovny národů (tisk 115).

Uvedené vládní návrhy odůvodní místopředseda vlády ČSSR soudruh Jaromír Obzina. Prosím, aby se ujal slova.

Místopředseda vlády ČSSR J. Obzina: Vážený soudruhu předsedo, milé soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, z pověření vlády Československé socialistické republiky předkládám Federálnímu shromáždění ČSSR k projednání a schválení vládní návrhy dvou zákonů, a to

- ústavního zákona o zřízení Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj a

- zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev v souvislosti se zřízením Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj.

Ústavním zákonem se navrhuje zřízení Státní komise pro vědeckotechnický a investiční rozvoj a současně zrušení federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj.

Nejvýznamnější politickou a právní skutečností tohoto návrhu je, že zákonodárce svěřuje řízení vědeckotechnického a investičního rozvoje kolektivnímu, odborně politickému orgánu, který činí základní rozhodnutí ve sboru, tj. kolektivně a provádí je opatřeními svého předsedy, který je současně místopředsedou vlády Československé socialistické republiky. Obdobné řešení bude přijato i na úrovni národních republik.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP