Proto spolupracujeme se školami, ovlivňujeme jejich
osnovy, pro lepší poznání výroby
posíláme absolventy na výrobní praxi,
jak jsem o tom mluvil, a existuje u nás i takový
systém výuky jazyků, že zde musím
prohlásit, že kdo se chce naučit cizímu
jazyku, kdo se chce zdokonalit, ten k tomu má všechny
možnosti. Jen chtít.
V současné době připravujeme k projednání
návrh na větší počet lidí
vysílaných na stáž do zahraničí,
do obou teritorií. Je to cesta, kterou jde řada
zemí a my - chceme-li mít lidi znalé problémů,
kteří znají dobře jazyk - musíme
tuto formu zcela programově a regulovaně obnovit
a ve větší míře využívat.
Poslední poznámku: kvalifikace na našem ministerstvu
je uspokojivá, ale něco nám, soudružky
a soudruzi poslanci, přece jen markantně chybí,
a to jak v resortu, tak i na obchodních oděleních.
Chybí nám lidé s národohospodářským
profilem, lidé, kteří znají výrobní
strukturu Československa, kteří něco
vědí o světové struktuře výroby
a zdrojů, kteří mají schopnost analyzovat
a podívat se několik let kupředu, perspektivně
a koncepčně. Ty nám nepřipraví
žádná škola, ale jen život a praxe,
ale myslím, že je zatím neumíme vždy
včas rozpoznat a přeložit, anebo vytřídit
v době, kdy ten člověk ještě
něco může udělat. V současné
době to nahrazujeme postgraduálním studiem,
pro které jsme vybrali 30 nejschopnějších
lidí jak z výroby, tak z obchodu. Zájem byl
třikrát vyšší. Myslíme,
že v této oblasti aspoň trochu zasuplujeme.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, dovolte mi, abych na závěr poděkoval
především vedení Federálního
shromáždění i vám, poslancům
Sněmovny lidu a Sněmovny národů, za
to, že jste se tak angažovaně, tak podrobně
zabývali problematikou zahraničního obchodu.
Chtěl bych říci neformálně,
že pro nás to je v této složité
době pomoc, podpora a poznatky, které jsme v tomto
směru získali, využijeme. Ještě
jednou vám tedy jménem vedení našeho
resortu upřímně děkuji. (Potlesk.)
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji soudruhu ministru Urbanovi.
Ptám se poslance Hudečka, zda je s odpovědí
spokojen.
Poslanec SN M. Hudeček: Ano.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji.
Ptám se poslance Adamíka, zda je spokojen s odpovědí.
Poslanec SN J. Adamík: Ano.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji.
Ptám se poslance Bartoše, zda je spokojen s odpovědí.
Poslanec SL L. Bartoš: Ano.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji. O závěrečné slovo
požádal místopředseda federální
vlády soudruh Rohlíček. Prosím, aby
se ujal slova.
Místopředseda vlády ČSSR R. Rohlíček:
Vážený súdruh predseda, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci. Poslanci Federálneho
zhromaždenia nielenže zodpovedne v rozprave posúdili
súčasný stav našich vonkajších
ekonomických vzťahov, ale vykonali tiež obrovskú
prácu v rámci prípravy dnešnej schôdze.
Poslanci navštívili desiatky závodov, podnikov
a výrobných hospodárskych jednotiek. Nielenže
posudzovali základné problémy zahranično-ekonomických
vzťahov, ale predovšetkým hľadali východiská,
opatrenia, ako situáciu riešiť ďalej a zlepšovať.
Všetci zúčastnení na týchto prácach
sa mali možnosť presvedčiť o zložitosti
procesu plnenia úloh nášho zahraničného
obchodu. Poznatky, ktoré poslanci získali, sú
v zásadnom súlade s poznatkami rezortu a vlády
ČSSR. To nás utvrdzuje o správnosti rozhodnutí
zameraných na zvyšovanie náročnosti
celej tejto oblasti.
Aj v stále sa meniacich podmienkach vo svete, resp. práve
v týchto nových a tvrdších podmienkach,
musíme predovšetkým posilňovať
plánovitosť, programovosť a operatívnosť
našej práce. To sa musí prejaviť v tom,
že na zahraničné trhy, či už socialistické
alebo kapitalistické, musíme prichádzať
predovšetkým s výrobkami, s ktorými
máme najlepšie predpoklady úspešne sa
presadiť či už ide o spoľahlivo overené
výsledky československého umu, t. j. intelektuálnych
schopností našich výskumníkov, vývojových
pracovníkov, inžinierov i robotníkov.
To isté platí o našich výrobkoch využívajúcich
naše domáce suroviny, ako sklo, porcelán, drevo
a podobne. Skúsenosti dokazujú, že pri niektorých
strojoch stačilo len malé zaváhanie, malá
strata času vo výskume a negatívne dôsledky
toho sú pre nás nepomerne väčšie.
Rovnako tak je možno ako príklad uviesť drevársky
a drevospracujúci, predovšetkým nábytkový
priemysel. Vložili sme doň v posledných rokoch
mnoho miliárd korún, ale na jeho konkrétne
výsledky v podobe výrobkov uspokojujúcich
stále rastúce potreby domácich i zahraničných
trhov zatiaľ len čakáme. Vláda robí
opatrenia na riešenie tejto úlohy. To isté
platí aj pre chemický priemysel. Po všetkých
veľkých investičných vkladoch do chemického
a petrochemického priemyslu nám naliehavo chýbajú
jemné chemické výrobky, a to tak v oblasti
najmodernejších chemických vlákien celý
rad prísad farieb, lakov ako aj najnovšie a vysoko
účinné chemické ochranné látky
pre poľnohospodárstvo.
O jednom príklade z biofaktorov hovoril tu dnes poslanec
súdruh Sommer. V dôsledku všetkých týchto
skutočností musíme v značnom rozsahu
práve tieto jemné, energeticky a surovinovo menej
náročné výrobky, ktoré ale
predstavujú možnosť podstatne vyššieho
zhodnotenia našej náročnej práce, dovážať
predovšetkým za voľné meny. Rovnako naliehavo
stojí táto úloha pred československým
strojárstvom.
Riešenie týchto otázok bude o to ťažšie,
že tieto výrobkové zmeny, inovácie a
modernizácie, ktoré však nie sú iba
naliehavé, a možno povedať osudovo nevyhnutné,
budeme musieť realizovať v podmienkach žiadúceho
znižovania podielu investícií na národnom
dôchodku. Držať krok so svetom u niektorých
výrobkov a výrob, opätovne získať
svetovú špičku, vyžaduje ďalej rozvíjať
a zdokonaľovať tiež systémové otázky.
Ide o to, aby podnik, VHJ, ktorý úspešne vyrába
a vyváža, bol na tom reálne hmotne za interesovaný,
ale súčasne ten, ktorý svoje úlohy
neplní, to taktiež pocítil.
V tomto smere orgány vlády ČSSR na základe
našich doterajších skúseností,
ale rovnako i skúseností ďalších
členských štátov RVHP - napríklad
celý rad systémových opatrení v tomto
smere bol prijatý v poslednom čase v Sovietskom
zväze - pripravujú ako súčasť realizácie
Súboru opatrení ďalšie účinnejšie
riešenie s cieľom prehľbiť väzbu medzi
dosahovanými výsledkami a odmeňovaním.
Posledná poznámka: ani nejkvalitnejší
plán, ani nejúčinnejšie pôsobiace
systémové opatrenia nemôžu nahradiť
zodpovedný prístup k práci každého
jednotlivého pracovníka. Denný život
dokazuje schopnosti, zručnosť, vysokú intelektuálnu
úroveň čs. pracujúcich. Práca
poslancov na príprave tohto rokovania znovu overila, čo
znamená jednota záujmov pracujúcich závodov
a celej riadiacej osi. Sú to obrovské hodnoty, na
ktorých je možno budovať a na ktorých
chceme pokračovať v plnení záverov XVI.
zjazdu našej strany, v plnení programu celého
Národného frontu.
Všetku túto prácu povedieme v úzkej
súčinnosti v rámci RVHP, predovšetkým
so Sovietskym zväzom.
Chcel by som ešte raz poďakovať poslancom Federálneho
zhromaždenia za ich aktivitu a neformálnu, súdružskú
spoluprácu. Ubezpečujem vás, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, že vláda
vo svojej ďalšej práci pri plnení záverov
XVI. zjazdu KSČ bude z poznatkov a námetov dnešného
rokovania vychádzať. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji soudruhu Rohlíčkovi. Žádá
o závěrečné slovo společný
zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Tichavský?
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
S. Tichavský: Ano. Předsedající
předseda SL V. David: Žádá. Prosím,
aby se ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
SL S. Tichavský: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, úloha vnějších
ekonomických vztahů v rozvoji národního
hospodářství a celé socialistické
společnosti, formulovaná XVI. sjezdem Komunistické
strany Československa, je společným východiskem
práce vlády i přístupu k jejímu
hodnocení orgány Federálního shromáždění.
Místopředseda vlády soudruh Rohlíček
objasnil, jak vláda zajišťovala úkoly
v této oblasti a zhodnotil dosažené výsledky.
Je třeba ocenit výstižné i konkrétní
odpovědi ministra zahraničního obchodu soudruha
Urbana na otázky poslanců.
Všechna vystoupení poslanců vyjádřila
zásadní souhlas s prací vlády. Vystoupení
poslanců však také obsahovala řadu námětů,
doporučení i kritických připomínek
ke zlepšení práce na jednotlivých stupních
řízení. Šlo o poznatky získané
jednak ve volebních obvodech, ale zejména zkušenosti
z poslaneckých průzkumů v organizacích
a orgánech. Přednesené náměty
byly většinou posouzeny už při jednání
výborů a převážně tam
také za účasti resortů objektivizovány.
Vítám proto ujištění, že
vláda a jednotlivé orgány je využijí
k zlepšení práce, zejména v zahraničním
obchodě. Dnešní jednání je nesporně
i školou pro nás, poslance. Umožní nám
všem, abychom svým politickoorganizátorským
působením napomáhali spoluvytvářet
příznivou pracovní atmosféru pro plnění
úkolů ve vnějších ekonomických
vztazích ve svých volebních obvodech.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji společnému zpravodaji výborů
Sněmovny lidu poslanci Tichavskému za závěrečné
slovo. Žádá o závěrečné
slovo společný zpravodaj výborů Sněmovny
národů poslanec Oravecz?
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
J. Oravecz: Áno.
Předsedající předseda SL V. David:
Ano. Prosím, má slovo.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
I. Oravecz: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, nemám nijakú pripomienku
k obsahu odznelej rozpravy, a preto sa pripojujem len k tomu,
čo tu predo mnou uviedol spoločný spravodajca
výborov Snemovne ľudu súdruh poslanec Tichavský.
Předsedající předseda SL V. David:
Nyní prosím předsedu návrhové
komise poslance Aloise Hůlu, aby nás informoval
o případných připomínkách
k návrhu usnesení.
Předseda návrhové komise, místopředseda
SL A. Hůla: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, byl vám předložen návrh
usnesení Federálního shromáždění
ČSSR (tisk 117) k vnějším vztahům
československé ekonomiky v podmínkách
působení Souboru opatření ke zdokonalení
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství. Návrhová
komise neobdržela žádné připomínky
a proto mě pověřila doporučit vám
návrh ke schválení tak, jak vám byl
předložen.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji předsedovi návrhové komise
poslanci Hůlovi.
Má někdo připomínky k předloženému
návrhu usnesení? (Nemá.) Nemá. Můžeme
tedy přistoupit k hlasování. V zasedací
síni je přítomno 156 poslanců Sněmovny
lidu, 53 poslanci Sněmovny národů zvolení
v České socialistické republice a 61 poslanec
Sněmovny národů zvolený ve Slovenské
socialistické republice. Obě sněmovny jsou
usnášení schopné.
Nejdříve prosím o hlasování
poslance Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s předloženým návrhem
usnesení, prosím, ať zvedne ruku. (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí
s předloženým návrhem usnesení,
ať zvedne ruku. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nikdo.
Také Sněmovna národů schválila
návrh usnesení jednomyslně.
Vzhledem k výsledku hlasování obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
jednomyslně schválilo usnesení ke zprávě
místopředsedy vlády Československé
socialistické republiky soudruha Rohlíčka
o vnějších vztazích československé
ekonomiky v podmínkách působení Souboru
opatření ke zdokonalení plánovitého
řízení národního hospodářství.
Soudružky a soudruzi, nyní projednáme
Uvedené vládní návrhy odůvodní
místopředseda vlády ČSSR soudruh Jaromír
Obzina. Prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČSSR J. Obzina:
Vážený soudruhu předsedo, milé
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, z pověření vlády Československé
socialistické republiky předkládám
Federálnímu shromáždění
ČSSR k projednání a schválení
vládní návrhy dvou zákonů,
a to
- ústavního zákona o zřízení
Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj a
- zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních
ministerstev v souvislosti se zřízením Státní
komise pro vědeckotechnický a investiční
rozvoj.
Ústavním zákonem se navrhuje zřízení
Státní komise pro vědeckotechnický
a investiční rozvoj a současně zrušení
federálního ministerstva pro technický a
investiční rozvoj.
Nejvýznamnější politickou a právní
skutečností tohoto návrhu je, že zákonodárce
svěřuje řízení vědeckotechnického
a investičního rozvoje kolektivnímu, odborně
politickému orgánu, který činí
základní rozhodnutí ve sboru, tj. kolektivně
a provádí je opatřeními svého
předsedy, který je současně místopředsedou
vlády Československé socialistické
republiky. Obdobné řešení bude přijato
i na úrovni národních republik.