Středa 26. října 1983

Súdružky a súdruhovia poslanci, jedným z presvedčivých príkladov o spojení vonkajších hospodárskych vzťahov krajín socialistického spoločenstva s politikou mieru a uvoľňovania medzinárodného napätia je "exportný" plynovod zo Sovietskeho zväzu do západnej Európy v dĺžke 5000 kilometrov. Toto gigantické dielo je už teraz a bude i v ďalekej budúcnosti príkladom vzájomnej výhodnej hospodárskej spolupráce. Obchod "plyn-rúry" je právom nazývaný obchodom storočia. V nastávajúcich rokoch bude tento transeurópsky plynovod dodávať ročne 30 miliárd kubických metrov sovietskeho zemného plynu do krajín západnej Európy. Samotná skúsenosť z výstavby plynovodu Urengoj-Užhorod, uskutočnenej namiesto pôvodne plánovaných troch rokov iba za jeden rok, ukazuje, že akékoľvek "sankcie" proti ZSSR a sabotáže sú neúčinné a obracajú sa proti svojim pôvodcom. Niet sporu o tom, súdružky a súdruhovia, že 5 %-ný podiel sovietskeho plynu v energetike západoeurópskych krajín nebude zďaleka len technickou záležitosťou, ale že významne prispeje k posilneniu vedomia potrebnosti a výhodnosti hospodárskej spolupráce Západu s Východom v podmienkach mieru a uvoľňovania napätia.

Hospodárske styky krajín socialistického spoločenstva s rozvojovými krajinami sa rozvíjajú na zásadách vzájomnej výhodnosti a rešpektovaní národnej i ekonomickej zvrchovanosti. Tým sa zásadne odlišujú od vykorisťovateľskej expanzívnej politiky nadnárodných kapitalistických monopolov, ktoré pri svojom prenikaní do rozvojových krajín sledujú predovšetkým ľahké dosiahnutie vysokých ziskov exploatáciou prírodného bohatstva, alebo vykorisťovaním lacnej pracovnej sily. Krajiny socialistického spoločenstva svojimi stykmi, výmenou tovaru a výdatnými formami svojej hospodárskej pomoci účinne podporujú úsilie rozvojových krajín o rozvoj ich ekonomiky i zabezpečenie spoločenského pokroku. Podporujú predovšetkým rozvoj štátneho spoločenského sektoru a stávajú sa spoľahlivým garantom národnej nezávislosti rozvojových krajín, usilujúcich sa o skutočné vymanenie sa z celkovej ekonomickej závislosti od bývalých metropolách kolonializmu a súčasných centrálach neokolonializmu. A v týchto aspektoch, vážené súdružky a súdruhovia, tkvie proletársky internacionalizmus, ktorý treba i naďalej prehlbovať a rozvíjať, podporovať leninskú mierovú politiku Sovietskeho zväzu i ostatných socialistických krajín, upevňovať a prehlbovať naprostú jednotu štátov socialistického spoločenstva za odvrátenie hroziacej jadrovej katastrofy, za odzbrojenie a zachovanie svetového mieru.

Ďakujem za pozornosť.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslanci Turošíkovi, který byl poslední z písemně přihlášených řečníků do rozpravy. Žádá ještě někdo z poslanců o slovo? (Nikdo.) Není tomu tak. Vyhlašuji rozpravu za ukončenou.

O slovo se přihlásil ministr zahraničního obchodu ČSSR s. Urban, aby odpověděl na otázky poslanců Hudečka, Adamíka a Bartoše. Dávám mu slovo.

Ministr zahraničního obchodu ČSSR B. Urban: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, odpovím postupně na tři otázky. Poslanec Hudeček se ptá, jaké výsledky přináší systém stáží, jaký z nich získáváme prospěch. Nejdříve proč stáže vůbec používáme.

Obecně se dá říci, že ve srovnání se světem, pracovníci výroby u nás v průměru málo znají potřeby a problémy zahraničního obchodu a dovoluji si to říci, protože jsem také jeden z nich. Znají málo jeho práci, znají málo světový vývoj a znají málo stav konkurence. A na druhé straně pracovníci zahraničního obchodu velice málo znají současnou situaci ve výrobě, sortimentní možnosti, anebo neměli, bohužel, v minulosti možnost tuto výrobu poznat, ať už z jakýchkoli důvodů.

Také přirozená obměna kádrů, zejména středních, mezi zahraničním obchodem a výrobou je malá, proto bylo třeba udělat něco, aby v tomto směru došlo ke zlepšení.

Účelem stáží pracovníků zahraničního obchodu ve výrobě, je seznámit se s technologií, surovinami, materiálem, poznat, jaké mají naše závody sortimentní možnosti, jak se dá sortiment obměňovat, a zejména mladým lidem, kteří k nám nastupují, má umožnit tato stáž povinnou praxi, do které po vstupu do zaměstnání nastupují.

Lidé z výroby se naopak u nás učí a seznamují se s vyřizováním obchodních případů, se světovými trendy, s cenami, cenovou politikou apod. Ale co je, soudružky a soudruzi poslanci, hlavní? Hlavní je, že všichni se poznají navzájem. Poznají své partnery, se kterými se, bohužel, vídávali málo, ale spíše se znali po dálnopisu, telefonu a prostřednictvím korespondence. A protože je to opatření prakticky bez investic, myslíme si, že je to opatření účinné.

Nechci mluvit o zkušenostech, někteří soudruzi poslanci tady o tom mluvili. Mohu říci, že v počátcích zavádění tohoto systému jsme se setkávali s podceňováním významu stáží, ale dnes se dá říci, že stáže mají pozitivní vliv na chování, na vzájemné vztahy lidí, protože lidé, kteří neznají práci druhého, často posuzují problémy jednostranně a z toho plyne ten resortismus, který oprávněně kritizujeme, ale který nelze v nových podmínkách naší práce nechat dlouho přetrvávat.

Druhá část otázky poslance Hudečka se týkala výsledků experimentů a názoru na jejich budoucí vývoj. Hovořilo o tom několik poslanců, nechci opakovat problémy. Zkoušíme v podstatě tři typy. Od 1. ledna letošního roku:

1. plné předání vývozu a dovozu výrobním organizacím. Jak víte, předali jsme tuto činnost v pěti případech - ne malých - plně do režie výroby;

2. zkoušíme ekonomické propojení vývozních skupin PZO a výrobních podniků. O příkladech tady bylo hovořeno. Smysl celého tohoto experimentu, celé zkoušky je v tom, že všechna pozitiva i negativa, to znamená reklamace, nebo i dobrý výsledek, dopadá stejnoměrně do obou kolektivů, aby se buď o minusy podělily, nebo aby se oběma kolektivům přičetly určité plusy.

Chtěl bych říci, že my ještě zkoušíme jeden typ uvnitř zahraničního obchodu, a to je koncentrace podniků zahraničního obchodu, v případě sloučení Strojimportu s Investou. Vycházíme z toho, a už jsem to tady jednou ve výboru řekl, že ve světě dnes obstojí především finančně silné koncerny, finančně silné firmy, a myslím, že tento příklad by nám měl ukázat, zda to platí i v našich podmínkách.

Hodnocení těchto experimentů by bylo předčasné a já bych dokonce řekl, že i neodpovědné, kdybych se o to dneska pokoušel. Hlavním smyslem tedy je experiment poctivě vyhodnocovat, postupně jej zdokonalovat, abychom alespoň za rok, za rok a půl mohli s klidným svědomím doporučit, jakou cestou by se měl zahraniční obchod ubírat v letech 8. pětiletky, tedy v letech 1986-1990, abychom tady nevycházeli z teorie, ale z poznatků, které jsme si sami ověřili.

Druhá otázka soudruha poslance Adamíka, který hovořil o hospodaření se surovinami: ptá se, zda zahraniční obchod připravuje spolu s výrobními resorty určitá opatření, která by vedla k lepšímu zhodnocování surovin a dovážených materiálů. Je to otázka aktuální, protože Československo je značným dovozcem surovin a materiálů. Pro ilustraci: dovážíme ročně zhruba za 55-56 mld. Kčs ze socialistických zemí surovin a materiálů a za 24 mld. Kčs z nesocialistických oblastí.

Jak všichni víme, ceny surovin měly ve světě svůj vývoj, v posledních deseti letech to byl vývoj, který lze spíše označit za dramatický. Nechci zdržovat s tím, v jakých letech se zvyšovaly ceny základních surovin a materiálů. Dnes, kdy píšeme rok 1983, když srovnáme ceny surovin a materiálů před deseti lety a vezmeme rok 1974 za sto, můžeme říci, že se suroviny v průměru v cenách zvýšily na trojnásobek, ropa na 18 násobek, potraviny 2,9 krát a železná ruda a barevné kovy v průměru 1,8 krát. To znamená, že za suroviny platíme, v celém světě více a každá jejich úspora, každé zhodnocení má samozřejmě svůj národohospodářský význam.

Na spotřebu materiálů a surovin mají vliv zejména tři faktory. A myslím, že v tom se shodujeme i se stanoviskem, které zde bylo soudruhem poslancem řečeno.

Za prvé je to struktura výroby, za druhé výrobní proces, její technologie a technická úroveň a za třetí hospodárnost se surovinami při jejich zpracování ve výrobě.

Chci říci, že první dvě otázky - struktura výroby a úroveň technologie - jsou faktory, které, budeme-li chtít změnit - a my je musíme změnit - nás budou stát určité investice, určité peníze. Třetí oblast - hospodárnost - ta v praxi znamená mít pořádek ve spotřebních normách, mít pořádek v evidenci, mít technicko-hospodářské normy na úrovni konkurence, vypsat na to potřebnou hmotnou zainteresovanost. Když vzniknou úspory, je třeba zařídit, aby z toho také měli něco samotní lidé.

Osobně se domnívám, že toto všechno soudruzi ve výrobě ovládají, že ovládají situaci a že jsou si vědomi toho, že se rezervy tohoto druhu budou vždy rekrutovat zejména ve výrobě, ve výrobní oblasti.

Celý tento proces hospodaření se surovinami ovšem musí také ovlivňovat vlastní práce zahraničního obchodu. Co považujeme v této oblasti za nejpodstatnější?

Za prvé to, že chceme do budoucna daleko více využívat konjunkturní situace na světových trzích k nákupům. Hovořil o tom poslanec Sommer. To ovšem znamená nakupovat burzovní položky nikoliv podle čtvrtletí, ale v době, kdy je to cenově nejvýhodnější, třeba i na celý rok najednou. Samozřejmě, brání nám v tom systém regulace, který uplatňujeme, ale který byl v určité době nutností. Ani před těmito problémy se nesmíme zastavit, zvláště pak proto, že nechceme vydávat více deviz, ale chceme naopak v této oblasti více šetřit.

Druhé opatření, které připravujeme nebo o které se snažíme, je třeba postupně odejít od dlouholeté praxe dvacet až třicet let uplatňované, kdy se nakupovalo množství surovin, zejména surovin v nejlevnějších kvalitách. Protože když koupíme dobrou kůži, stojí sto, když druhou kvalitu, stojí devadesát, když třetí, stojí osmdesát a když čtvrtou, stojí 70 % ceny. Musím říci, že v minulosti když jsme extenzívně rozvíjeli hospodářství, přece jen převládalo hledisko množství. Tato kritéria se v současné době mění, protože z podřadné suroviny nelze udělat zcela prvotřídní výrobek, konkurence schopný. Zde se domlouváme s výrobou, jaký podíl kterých kvalit je třeba volit.

Za třetí - rezervy v naší práci vidíme i v dopravě surovin, zejména těch, které přicházejí z neevropských zemí. Totiž tarify dopravy stouply za posledních pět let v západních zemích o 30 %, námořní dopravy zhruba o 50 % a kamiónové dopravy o 28 %.

Jestliže kupujeme pozdě, volíme často takový postup, aby to došlo do výroby v té nejrychlejší formě dovozu a nikoliv nejhospodárnější dopravou. To všechno ovlivňuje náklady na cenu vstupních surovin.

Za čtvrté bych chtěl k této otázce soudruha poslance říci, že svůj podíl úkolů vidíme, samozřejmě, i v prosazování změn struktury našeho vývozu. Domnívám se, že je to vůbec nejdůležitější úkol, který nás čeká. Při různých diskusích s poslanci jsme uváděli i konkrétní příklady. Je tomu tak proto, že svět se mění, chce nové výrobky, nové kvality, vyšší užitnou hodnotu. Poslání zahraničního obchodu vidíme v tom, ukazovat aktivněji a častěji a s větším důrazem kam svět půjde, co žádá a nastavovat si zrcadlo konkurence především pro naše domácí výrobky.

Myslím, že tento stav si, soudružky a soudruzi, vyžádá pravděpodobně i některá systémová opatření v ekonomických pravidlech. Dnes, když půjdete za podnikovým ředitelem nebo za generálním ředitelem, aby změnil strukturu výroby, musím říci, že i uvědomělí generální ředitelé to často neudělají především proto, pokud jim nikdo neřekne, že jej ekonomicky na dva nebo tři roky podrží, aby tyto změny struktury nedopadaly jednoznačně na výrobu. Můžeme-li to říci, či nikoliv, tj. druhá otázka, ke které se musíme v každém případě vrátit.

Na zpracování surovin má samozřejmě vliv i cenová práce. Soudruzi poslanci o ní zde hovořili. V minulosti se cenovými otázkami, především ve vztahu k socialistickým zemím, zabýval relativně velmi malý počet lidí převážně na úrovni resortu; v PZO již skoro vůbec ne. Proč tomu tak bylo? Protože ceny byly odtrženy od světových relací a byly pevně dohodnuty na 3-5 let. Nikdo s tím neměl složitou práci. Bralo se to jako hotová věc a řekl bych, že to nemůžeme jednoznačně kritizovat, protože v té době to bylo dohodnuto a bylo to i výhodné. Ovšem, situace se, soudružky a soudruzi, mění.

Není to dlouho - zhruba jeden a půl roku - co jsme konstatovali, že na cenových jednáních, na která chodíme, se setkáváme se složitějšími problémy, že jsme na ně často málo připraveni a že neznáme vždy ceny konkurence. Argumentovat při jednání v zahraničí s rozdílovými ukazateli, s vlastními náklady, to nikoho nezajímá a ani do budoucna zajímat nebude. Reálným argumentem je pouze užitná hodnota výrobků, jejich technická úroveň, konkurenční srovnání, záruky a eventuálně servis.

Proto jsme začali budovat tyto cenové útvary. Jde nám o to, aby zde pracovalo více odborníků, aby věděli, co můžeme od zahraniční konkurence očekávat, kam napřít pozornost, kde můžeme "povolit" a kde nikoliv.

K této otázce bych chtěl říci poslední poznámku: budeme-li měnit strukturu výroby, je třeba dosáhnout vysoké kvality, vysoké užitné vlastnosti; toho dosáhneme jen lepší technickou prací a budeme-li mít k dispozici moderní technologii. Zde bych se nerad postavil do situace, že někomu radíme. My, jako zahraniční obchod, budeme v daleko větší míře podporovat především otázku postupné modernizace formou devizově návratných úvěrů.

Soudruzi, nemám zde absolutní čísla k dispozici. Ale mám počet devizově návratných úvěrů, které jsme dělali dříve a které nyní.

Dříve - v minulé pětiletce - bylo devizově návratných úvěrů v průměru 200-250 případů ročně a nyní, v posledních třech letech již dáváme republice zhruba 110-120 - tedy polovinu. Samozřejmě platí přísnější kritéria, ta je třeba podpořit a myslím, že to není jediný důvod. Je třeba zvýšit angažovanost v technických oblastech.

Chtěl bych na závěr k této otázce říci, že všechno to, o čem hovořím, důsledně uplatňujeme nebo připravujeme.

Všechno děláme ve spolupráci s výrobou, protože si myslíme, že jedině v jednotě s výrobou můžeme dosáhnout pozitivních výsledků.

Podmínkou úspěšné realizace je dobrá práce lidí. Pokud jim jasně řekneme, co chceme, můžeme počítat s jejich podporou.

Poslední otázka je otázka poslance Bartoše, který se ptal, jak je naplňován stav kvalifikovaných pracovníků v zahraničním obchodě. Velice stručně: v zahraničním obchodě pracuje v současné době asi 30 tisíc pracovníků, z toho v zahraniční síti asi 1600, jednak na obchodních odděleních a také na majetkových účastech. V resortu je v současné době k novému roku 19 % vysokoškolsky vzdělaných lidi, pak největší část středního vzdělání a 14 % lidí má základní vzdělání.

Z těchto čísel, soudružky a soudruzi poslanci, vyplývá za prvé, že stále existuje mnoho funkcí u nás, kde nepracují lidé s potřebným předepsaným vzděláním. Nechci říci, zda pracují dobře nebo špatně, někdy může člověk bez vzdělání udělat divy, ale nelze to brát jako pravidlo.

Za druhé, k čemu jsme došli, to je závěr, že mezi organizacemi zahraničního obchodu v oblasti vzdělání je značný rozdíl. Máme podniky zahraničního obchodu, kde je kvalifikační struktura příkladná a v pořádku. Ferromet má cca 92 % lidí splňujících kvalifikaci, Polytechna má více než 91 %, Technopol 89 % atd. Ale na druhé straně máme podniky zahraničního obchodu, kde je kvalifikační struktura nedostatečná. Skloexport Liberec má 21 %, Centrotex 30,5 %, Kovo 41 %. Je přirozeně naším programem tyto rozdíly vyrovnat, k čemuž byl přijat i program s konkrétními úkoly, který je ročně kontrolovatelný.

Chci k tomu, soudružky a soudruzi poslanci, dodat, že naše ministerstvo je resortem v průměru mladým. V současné době totiž odchází do důchodu řada lidi, zakládajících zahraniční obchod před 25 až 30 lety. Takže dnes je více než 60 % pracovníků zahraničního obchodu ve věku do 40 let. Zdroje pro doplňování vidíme ve vysokých školách. Vysokoškoláků nabíráme zhruba 350 ročně, středoškoláků 600 a víme, ze absolventům škol - jak o tom zde bylo hovořeno - chybí zkušenosti z obchodních jednání. Ty nemůžeme po škole chtít. Dále znalosti výrobního procesu a ve většině případů, musím po pravdě říci, chybí kvalitní jazykové znalosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP