Středa 26. října 1983

Při těchto úvahách o některých otázkách vnějších vztahů čs. ekonomiky bych se rád zmínil ještě o jednom problému. Jedním z významných a v současné době možno říci prvořadých aspektů, na který špičkoví výrobci kladou důraz, je průmyslový design. Zdaleka zde nejde jen o estetičnost výrobku, ale i o komplexní kvalitu, funkčnost, ekonomiku.

Máme v této oblasti dlouhodobé pokrokové tradice, spočívající ve spolupráci předních výtvarníků, především sochařů, s průmyslovými podniky, řadu schopných nadaných lidí, některé světové úspěchy, ale i řadu problémů a nedostatků.

Nikdo např. dnes nepochybuje o potřebě inovací, existuje v tomto směru řada publikací zabývajících se nejrůznějšími aspekty inovací, počínaje rozborem jejich vlivu na prodejnost výrobků a ekonomickou efektivností konče, ale chybí nám fundované objasnění průmyslového designu v inovačních procesech, a to přesto, ze zkoumáme-li řadu inovovaných výrobků předních zahraničních výrobců, ukáže se, že jde o inovaci designem.

Jen málo našich výrobků znamená a představuje v tomto směru na světových trzích významnou konkurenci. V převážné většině případů jsme spíše okrajovými dodavateli a z toho vyplývá, že jak tvarem, tak provedením se přizpůsobujeme převládajícím trendům světového vývoje. Že tomu tak vždy nemusí být, ukazuje celá řada našich výrobků s vynikajícím designem - jmenujme zde např. automobil Tatra 815/83, Autojeřáb AD 28 z ČKD Praha, závod Slaný, tramvaj s tyrystorovou výstrojí, KT 4 z ČKD Praha, ale i speciální chirurgický přístroj KCH 3 A/B - výrobek Chirany Brno, a další.

Problémem je dosud nevyjasněná zařazení průmyslových designérů do struktury nejen výzkumné a vývojové základny podniků, ale i do struktury samotných výrobních organizací. Z toho vyplývá, že řada schopných a nadaných pracovníků v tomto oboru dává přednost tzv. svobodnému povolání, což na druhé straně vyvolává problémy vyplývající z nedostatečného respektování zájmů technologických a obchodních. Bude nepochybně třeba tuto otázku v nejbližší době uspokojivě řešit.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, na plnění úkolů zahraničního obchodu je trvale upřena pozornost všech, jimž není lhostejný další rozvoj naší ekonomiky. V souvislosti s růstem zapojení Československé socialistické republiky do mezinárodní dělby práce, specializace a kooperace výroby a s přihlédnutím k podmínkám měnícím se vlivem světového ekonomického, ale i vědeckotechnického vývoje, úměrně a zákonitě rostou i požadavky na celkovou vysokou připravenost pracovníků ve všech sférách a odvětvích našeho národního hospodářství, tedy i pracovníků v oblasti vnějších ekonomických vztahů.

V této souvislosti - s přihlédnutím k našim dílčím poznatkům z terénu - bych se chtěl v závěru svého vystoupení zeptat s. ministra Urbana, jak je celkově naplňován stav kvalifikovaných pracovníků v podnicích zahraničního obchodu a jaký je stupeň jejich odborné přípravy. (Potlesk.)

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji poslanci Bartošovi.

Přerušuji nyní jednání na 20 minut; pokračovat budeme v 15.20 hodin.

(Jednání přerušeno v 15 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 15.20 hodin.)

Předsedající předseda SL V. David: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, pokračujeme v rozpravě. Uděluji slovo poslanci Milanu Grégrovi, připraví se poslankyně Božena Kocinová.

Poslanec SL M. Grégr: Vážený soudruhu předsedo, vážené předsednictvo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, úsek vnějších hospodářských vztahů je předmětem intenzívního zájmu všech našich občanů. Je to pochopitelné s ohledem na význam, který mají právě tyto vztahy pro naše národní hospodářství. Soustavná pozornost všech příslušných orgánů musí být proto věnována úsilí, aby práce spojená s hospodářskými styky se zahraničím byla co nejdokonalejší, aby nevznikaly ztráty a aby výsledky byly co nejpříznivější. Podíváme-li se z tohoto hlediska, jakým způsobem je po právní stránce zajištěno a pečováno o zdárný průběh všech činností při hospodářských stycích se zahraničím, zjišťujeme, že právní úprava je obsáhlá a propracovaná.

V nedávné době, kdy byl projednán a schválen zákon č. 42 z roku 1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, a v minulém roce, kdy byla připravována novelizace hospodářského zákoníku, byla prověřena úprava povinností organizací, které přicházejí do styku se zahraničím na hospodářském poli, především v zahraničním obchodě.

Ve vztahu se zahraničím stojí v popředí především organizace zahraničního obchodu, které vykonávají práce, připravují a uzavírají kontrakty se zahraničními subjekty a na druhé straně mají vztah s tuzemskými dodavateli vývozního zboží a s odběrateli dováženého zboží. Ve vztazích vůči zahraničí je úprava povinnosti organizací zahraničního obchodu i organizací výrobních, které dostaly povolení k zahraničně obchodní činnosti, obsažena v předpisech, které vydalo federální ministerstvo zahraničního obchodu na základě zmocnění zákona č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím. Pro komerční práci je stanoven postup při uzavírání a provádění zahraničně obchodních operací. Je stanoveno, že pracovníci organizací jsou povinni plnit úkoly při přípravě, uzavírání a provádění zahraničně obchodních operací s odbornou péčí, v souladu se zájmy československého národního hospodářství, předcházet včas všemi vhodnými a právně přístupnými prostředky odvratitelným hospodářským ztrátám.

Přitom se musí řídit platnými právními předpisy, mezinárodními smlouvami, které jsou v rozhodné době pro ČSSR závazné, a vnitropodnikovými úpravami. Při plnění uvedených úkolů jsou povinni postupovat podle odborných znalostí a praktických zkušeností předpokládaných při výkonu jejich funkcí. V podrobnostech se povinnosti organizací týkají postupu při výběru smluvní strany v zahraničí, při sjednávání obsahu smluv, včetně cen zboží, při plnění smluv jak ve vývozu, tak dovozu. Pozornost je věnována platebním podmínkám, kontrole zboží a zajišťování přepravy. S vývozem a dovozem zboží jsou spojeny otázky ochrany průmyslových práv a upraveny jsou též i netradiční formy obchodů, jako např. vazbové obchody. Povinnosti jsou stanoveny v oblasti zastupování v zahraničí a konečně i při řešení sporů se zahraničními partnery.

Je možno konstatovat, že úprava povinností organizací při komerční práci se zahraničím je obsáhlá a je neustále prověřována při sledování činnosti organizací federálním ministerstvem zahraničního obchodu.

Druhá oblast úpravy povinností se týká vztahů tuzemských - mezi organizacemi zahraničního obchodu a tuzemskými organizacemi. To je oblast hospodářského práva.

Naše hospodářské právo reguluje hospodářské vztahy vznikající mezi socialistickými organizacemi zahraničního obchodu a jejich československými dodavateli a odběrateli na úseku vývozu a dovozu a na úseku hospodářské spolupráce se zahraničím. Klade si za cíl upravovat vztahy tak, aby jejich prostřednictvím byly v souladu se zásadami hospodářské politiky ČSSR ovlivňovány vnější vztahy, do nichž vstupují organizace zahraničního obchodu se zahraničními subjekty, anebo které vznikají z jiných forem československé účasti v mezinárodní dělbě práce.

Mám za to, že úroveň hospodářskoprávní úpravy na daném úseku odpovídá poslání, jež má hospodářské právo plnit jako jeden z nástrojů plánovitého řízení národního hospodářství. Tato úprava vychází z postulátu dosahování maximální efektivity československé účasti na mezinárodní dělbě práce, jakož i z požadavku ochrany hospodářských, zejména devizových zájmů ČSSR.

Na úseku vývozu především stimuluje výrobní organizace k tomu, aby se technickou úrovní vyváženého zboží, jeho jakostí a provedením, obaly a balením, dodacími lhůtami, záručními podmínkami, poskytováním servisu, dodávkami náhradních dílů, atp. přizpůsobovaly podmínkám zahraničních trhů, a aby se tak zvyšovala vývozní způsobilost československého zboží. Na úseku dovozu vede tato úprava především k úspornému vynakládání devizových prostředků a k prevenci vzniku hospodářských závazků, pro jejichž plnění nebylo uvolněno potřebné devizové krytí. Pokud jde o účast československých organizací na mezinárodní specializaci a kooperaci výroby, hospodářskoprávní úprava vede k tomu, aby přejímaly pouze závazky, jejichž splnění je v jejich možnostech, nebo jejichž splnění si předem - před podpisem zahraniční smlouvy - řádně zajistily.

Velice propracovaný je i sankční systém, jehož působení jsou organizace vystaveny, pokud jde o plnění hospodářských závazků při účasti na vnějších vztazích. Kromě obecné úpravy odpovědnosti za splnění převzatých závazků, je na tomto úseku stanovena i úprava specifická, jako např. oprávnění odběratele neodebrat po dobu tří měsíců dodávku výrobků na vývoz, s níž se dodavatel dostal do prodlení, nebo odmítnout, popř. vrátit výrobky pro vývoz, jestliže se staly v zahraničí neprodejnými pro dodavatelovo prodlení anebo z důvodů vadného plnění atp. Významné posílení sankčního systému představují i novelou hospodářského zákoníku zavedené hospodářské pokuty, jimiž je např. postižitelný dodavatel, který soustavně dodává vadné výrobky, nebo připraví k odeslání do zahraničí výrobky se závažnými nedostatky. Hospodářskou pokutou je též postižitelná každá organizace, která způsobí vážnou újmu devizovému hospodářství ČSSR.

Byly zde uvedeny důsledky postihující organizace za neplnění povinností, které vyplývají z hospodářskoprávních předpisů. Vedle nich však působí na kolektivy a na jednotlivé pracovníky předpisy zákoníku práce, který obsahuje též úpravu důsledků porušení pracovních povinností i postih v případech, kdy se uplatňuje náhrada škody vůči pracovníkům.

Účinné a závažné důsledky neplnění plánovaných úkolů jsou vyvozovány v oblasti hmotné zainteresovanosti organizací a jednotlivců.

Pokud organizace nesplní rozhodný ukazatel pro tvorbu mzdových prostředků, je povinna si pobídkovou složku mzdových prostředků snížit přepočtem podle stanovených koeficientů tak, že při plnění rozhodného ukazatele pod 85 % celá pobídková složka mezd zaniká. Pokud uplatní banka vůči organizaci úrokové sankce z úvěrů na vývozní pohledávky v nesocialistických zemích, sníží si organizace použitelný objem mzdových prostředků o odpočitatelnou částku, která činí 10 % z objemu úrokových sankcí uplatněných bankou vůči ní.

V případě neplnění vývozních úkolů do nesocialistických zemí a o nesplnění každého dalšího ukazatele se snižuje roční odměna vedoucího organizace až o 60 %.

Technickohospodářským pracovníkům obchodních útvarů organizací se snižují výkonnostní odměny až o 60 % za nesplnění vývozních úkolů a o 20 % za nesplnění každého dalšího rozhodujícího ukazatele. Za nesplnění podmiňujících ukazatelů se odměna krátí až o 20 %.

Stejná pravidla platí pro pracovníky neobchodních útvarů organizací zahraničního obchodu.

Možno konstatovat, že platná právní úprava svou úrovní vyhovuje náročným úkolům, před nimiž stojí naše ekonomika. Je třeba soustavně zabezpečovat, aby v činnosti organizací i orgánů hospodářského řízení byla právní úprava plně využívána, její znalost u příslušných hospodářských pracovníků prohlubována, a zejména, aby byla právně aplikována. Jen tak lze dosáhnout toho, aby plnila svou důležitou funkci.

Orgány hospodářské arbitráže při své rozhodovací činnosti zaznamenávají řadu případů, kdy nejenom ze strany organizací, ale i ze strany orgánů hospodářského řízení dochází k nerespektování právních předpisů, což má na úseku zahraničního obchodu závažné devizové negativní důsledky.

U dodávek pro vývoz i u dodávek z dovozu je stanoveno povinné projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů. Tato povinnost není ze strany organizací důsledně dodržována, dojde-li pak při projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů k rozporům, nebývá mnohdy o těchto rozporech příslušnými orgány hospodářského řízení rozhodnuto. Nedodržování uvedených povinností mívá u vývozu za následek nesplnění dodacích terminů sjednaných v zahraničí a z toho vyplývající devizové dopady, u dovozu nezajištěnost včasných dovozů vedoucí dokonce i k závažným poruchám ve výrobě, popřípadě naopak realizaci dovozů, které nejsou potřebné. S požadavkem na dodržování postupů při projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů není vůbec v rozporu požadavek na větší přizpůsobivost československé výroby požadavkům zahraničních zákazníků. Názory některých vedoucích pracovníků, že po projednání dodavatelsko-odběratelských vztahů již není o čem mezi dodavatelem a odběratelem jednat, jsou nesprávné, a to nejen z hlediska právního, ale i národohospodářského. Právě proto je v této fázi potřebný úzký kontakt mezi výrobcem a organizací zahraničního obchodu, aby se požadavky zahraničního zákazníka rychle dostaly k výrobci a aby výrobce pružně na tyto požadavky reagoval. Je pravda, že vyhovět těmto požadavkům znamená často pro výrobce práci navíc, možná i řadu jednání se subdodavateli, avšak konečný efekt je z pohledu celospolečenského neoddiskutovatelný. Zvláště nepříznivě působí nedostatečné termínové sladění subdodávek pro výrobní investiční celky, přičemž nezajištěnost včasných subdodávek pro finální dodávky může způsobit prodlení s dodávkou celého investičního celku.

Tak například státní arbitráž projednávala spor mezi Závody Vítězného února Hradec Králové a Sigmou Benešov o uzavření hospodářské smlouvy na 22 ks šoupátek, u nichž Sigma navrhovala dodací lhůtu na 4. čtvrtletí 1983, ačkoliv zahraniční kontrakt na dodávku vývozních investičních celků cukrovary Šabec a Požarevec SFRJ, pro něž byla šoupátka určena, má dodací lhůtu 30. 6. 1983, nebo spor mezi Závody Vítězného února Hradec Králové a ZPA - dodavatelský podnik Praha o uzavření hospodářské smlouvy na dodávku elektrozařízení pro kompletaci vývozního investičního celku pivovar Mandalay Barma, u nichž dodavatel navrhoval dodací lhůtu 3. čtvrtletí 1983 až 2. čtvrtletí 1984, ačkoliv dodací lhůta do zahraničí je 30. 9. 1983 FOB Hamburg. Ve sporu mezi Vagonkou Poprad a ZPA Čakovice bylo zjištěno, že servopohony pro vývozní investiční celek "Naftové přečerpávací stanice SSSR" nebyly vůbec bilancovány, ačkoliv jde o bilancované výrobky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP