Středa 26. října 1983

Vnější ekonomické styky při známém vysokém stupni otevřenosti naší ekonomiky vůči zahraničí doslova předurčují základní národohospodářské proporce plánu, tvorbu a užití národního důchodu. Proto splnění úkolů založených ve vnějších ekonomických vztazích musí být věnována mimořádná pozornost jako jednomu z prioritních cílů naší hospodářské politiky. Jsme si vědomi, a potvrdily to všechny naše průzkumy na závodech, že stanovené úkoly, zejména ve vývozu, jsou mimořádně náročné - zejména pak úkol zvýšit exportní schopnosti národního hospodářství. Je proto záležitostí celého národního hospodářství, všech hospodářských pracovníků, pracovních kolektivů i jednotlivců, ve vlastním zájmu stanovené úkoly včas a v potřebné kvalitě zabezpečovat. Nástrojem k vytváření potřebného ekonomického klima pro uplatnění a dosažení plánovaných směrů rozvoje celého národního hospodářství se má stát Soubor opatření ke zdokonalení plánovitého řízení národního hospodářství. Soubor působí v naší ekonomice dva roky. To je poměrně krátká doba na celkové hodnocení jeho účinnosti, ale na druhé straně dost dlouhá, aby bylo možno posoudit jeho působnost, zhodnotit, jak se jednotlivé resorty vyrovnávají s jeho aplikací a kde je nutno už teď provést určité korekce - zejména v oblasti zahraničního obchodu. Získané poznatky ukazují, že soubor opatření je všeobecně považován za účinný nástroj k dosažení stanovených cílů. Současně však - ani z úrovně centrálních orgánů, ani ve výrobních hospodářských jednotkách - není uplatňován s potřebnou důsledností a zásadovostí.

Soubor zatím nevytvořil náročné ekonomické prostředí, které by nutilo organizace k výraznému zvýšení zájmu a úsilí na zavádění výsledků vědy do praxe a na podstatné zvyšování exportní schopnosti ekonomiky. Ani v centru nevyvolal odpovídající změnu práce, vedoucí k pohotovému odstraňování překážek a k pružnému reagování na vývoj ekonomiky. Celý soubor opatření v oblasti zahraničního obchodu dostal více podobu velkého množství administrativních a represívních opatření než opatření stimulujících a podněcujících iniciativu, aktivitu a zdravou podnikavost.

Jaké jsou poznatky z jednotlivých oblastí a z funkce ukazatelů:

Ve zvyšování kvality

- podíl výrobků vysoké technické úrovně na celkové výrobě zboží se pohybuje od 5 do 15 % i přesto, že už došlo k určité dynamice v inovačním procesu

- v kvalitě a efektivnosti inovaci u zboží na vývoz jsou jen nepatrné změny a posuny. K dispozici je řada podkladů, např. v oblasti kvality, z technické kontroly zahraničního obchodu, kde je možno zaznamenat řadu změn, ale celkový vývoj je bez výraznějších zlepšení. Reklamace od zákazníků klesají jen pomalu. Pozitivní je, že výrobní podniky více reagují na upozornění a závěry technické kontroly zahraničního obchodu.

Podle výsledků preventivních kontrol provedených Inspektou lze usuzovat, že pokud jde o kvalitu produkce, nezačal dosud soubor opatření plnit svoji funkci. Pro výrobní organizace je stále výhodnější naplnit plánované úkoly, případně i nekvalitní výrobky, než nesplnit plán, protože v tomto případě je pro ně ekonomický dopad podstatně horší než vysílání montérů a techniků na reklamace a placení těchto nákladů. Například na servisní cesty a řešení reklamací jednoho druhu výrobku sériové výroby bylo vysláno 65 montérů a techniků, kteří za půl roku ztrávili v zahraničí celkem 3228 dní. Stojí proto za úvahu návrh Inspekty, která ve svém rozboru došla k závěru, že tento rozpor je možno odstranit. Například odečítat hodnoty reklamovaných výrobků z realizace vývozu, a tím i z devizové regulace. Pak by se vývoz nekvalitních výrobků stal i pro podnik nezajímavým a neúnosným - což je v souladu se společenským zájmem.

Spolupráce výroby a zahraničního obchodu

Rozpisy úloh do chozrasčotní sféry výroby a zahraničního obchodu jsou nyní sice shodnější, ale nejsou z hlediska hmotného zabezpečení dostatečně provázány. Vlivy toho a častých změn úkolů dopadají negativně na dodavatelsko-odběratelské zabezpečení a včasné zajišťování vhodných vývozních fondů. Současné období v této oblasti je charakterizováno úsilím o sjednocení termínů a podmínek plnění plánu, uzavírání protokolů a dodavatelsko-odběratelských vztahů. Stále však je rozdílné působení ekonomických nástrojů na VHJ a v organizacích zahraničního obchodu. Trvá řada cenových sporů vyplývajících z odlišného přístupu. Organizace zahraničního obchodu mají zájem na franko cenách a rozdílovém ukazateli. Výrobní organizace ve většině případů vycházejí především z velkoobchodní ceny. Tyto spory by měly být řešeny v konfrontaci s podmínkami zahraničního obchodu.

V těchto případech nejde jenom o spory v ukazateli, ale jde o vážný technický a ekonomický problém. Nedostatečné zhodnocování materiálu, energie, paliv a nakonec i živé práce se odráží ve vývozu mimo jiné i v nepříznivém vývoji relace mezi velkoobchodními cenami a franko cenami při vývozu do nesocialistických zemí. To bezprostředně ovlivňuje rozdílový ukazatel. Důsledky jsou pak i ve svém souhrnu pro národní hospodářství nepříznivé. Například nedosažení úrovně rozdílového ukazatele u dodávek průmyslové produkce pro vývoz do nesocialistických zemí o 4,5 bodu za první pololetí 1983 představuje ztrátu ve vývozu přibližně 1 mld. 400 mil. Kčs ve franko cenách.

Druhou skupinou sporů jsou rozpory ve struktuře nabídky od výroby a rozdílné struktuře požadavků zahraničního obchodu. Tyto rozdíly by měly sloužit jako zdroj poznatků pro strukturální změny ve výrobě.

Podniky skutečně vymýšlejí a zabezpečují řadu opatření v boji o trhy, zejména podniky textilního průmyslu, kde je velká konkurence. Stává se tam samozřejmostí, že podniky zkracují výrazně dodací lhůty, přijímají do výroby i podlimitní zakázky, jsou i pohotově plněny dodatečné poptávky a zakázky. Inovační činnost se začíná přibližovat k nejnutnějším technologickým časům. Podniky vyhovují sezónním požadavkům zahraničních zákazníků (bohužel, někdy i na úkor tuzemských dodávek). Tento postup však není ještě obecně platný, zejména v některých exportních odvětvích.

Ve vztazích mezi výrobou a zahraničním obchodem zůstává stále slabinou odpovídající znalost o trzích v dané oblasti. Při komplexním průzkumu trhu nemůže jít jenom o průzkum trhu určitého zboží. Nutno zkoumat i další trhy, které mají zřejmou souvislost, například u trhu surovin i trh hotových výrobků, zaměnitelných a konkurenčních druhů zboží, kompletujících výrobků apod. K tomu patří územní průzkum trhu, zejména pokud jde o spotřební zboží, kde je nezbytná i znalost určitého demografického stavu a vývoje. Patří sem pochopitelně informace o konkrétních cenách a podmínkách jejich změn, stejně jako informace v oblasti obchodní politiky, zprávy o způsobu a cenách dopravy apod. Je to tedy skutečně náročný úsek obchodní činnosti. Když jsme se na průzkumech a jednání ve výborech z těchto hledisek informovali o znalostech trhu a konkurence, pak jsme jednoznačně došli k závěru, že zde máme velké rezervy a že je to dost zanedbaný úsek. To však při plánování ofenzívy na růst dynamiky našeho vývozu nemůže nadále zůstat a nemůže také trvat situace, kdy plány technického rozvoje nejsou výrazněji ovlivňovány hlubokými poznatky rozboru trhu.

Pochopitelně i zde jsme našli příklady dobré práce a dobrých výsledků. Například PZO Jablonex již řadu let spolehlivě plní funkci podnětného odběratele. Pro vlastní potřebu i potřebu výroby vybudovat systém zdrojů, výběru, zpracování a využití zpráv tohoto druhu. Vydává měsíčně zpravodaj, kde jsou informace o módním vývoji, o výsledcích průzkumu a technických novinkách. Kromě toho několikrát do roka jsou pro vybraný okruh pracovníků výroby, zejména vzorkaře, pořádány výstavky zajímavých konkurenčních vzorů z hlediska módního, technického i technologického. Jsou organizovány i jiné formy, jako je předávání poznatků ze studia zahraničních odborných časopisů, jsou pořádány společné zahraniční cesty pracovníků výroby a podniků zahraničního obchodu. Ale i v tomto případě však vysoká konkurence i zhoršené podmínky na trhu nutí intenzívně hledat další opatření, jak prohloubit průzkum trhu a zabezpečit včas vzájemný tok informací pro výrobu i pro obchodní činnost.

Finanční a devizové nástroje

Na fond devizové stimulace výroby získávají podniky prostředky vyplývající pro ně podle pravidel devizové zainteresovanosti. Ověřili jsme si, že pokud podniky mohly tento fond využívat pro dovoz nové techniky, že ho skutečně citlivě a účinně využívaly. Přesto však vzhledem k devizové situaci byl zaveden přísný režim uvolňování devizových prostředků z tohoto fondu. Od té doby podniky o tuto stimulaci ztratily zájem. Většina podniků je toho názoru, že dosavadní režie devizové zainteresovanosti nemá stimulující vliv na exportní výkonnost výrobních podniků.

Devizově návratný úvěr je předmětem zájmu většiny podniků, neboť jim umožňuje získat novou techniku a některé další zdroje materiálů a surovin. Určitou překážkou, zejména u strojírenských organizací, ale i u organizací chemického průmyslu, je poměrně krátká doba jeho splatnosti. Jsem si vědom, že je to dáno možnostmi banky, přesto však by stálo za úvahu diferencovat šířeji jednotlivé případy.

Rozdílový ukazatel je stálým předmětem diskusí a kritiky - to však svědčí, že jeho působení není jednoznačné a také že působí diferencovaně. Je ovlivněn zeměmi, do kterých je tento vývoz směrován. Franko cena je zkreslována konjunkturálními a inflačními vlivy, úrovní úroků, úvěrových prodejů, celními sazbami a měnovými kursy. Zajímavý je však výsledek u organizací, kde byl v roce 1982 zkoušen koncepční experiment. U těchto organizací se podařilo udržet rozdílový ukazatel vývozu do nesocialistických zemí na úrovni předchozího roku, zatímco u organizací, které neexperimentovaly, se to převážně nepodařilo. To tedy ukazuje, že zkoušený typ koncepčního experimentu má své racionální jádro.

Ve velkoobchodních cenách je značně diferencována míra zisku a jejich výše může být subjektivně ovlivněna ať už neoprávněným zvýšením nebo zpevněním, ale na druhé straně, jak jsem už uvedl v předchozí části, je také odrazem skutečného srovnatelného zhodnocování materiálu, energie, paliv i produktivity práce. Subjektivní vlivy ve stanovení velkoobchodních cen zároveň ukazují, že nejsou objektivní základnou pro srovnání nákladů. U nových nebo inovovaných výrobků v souvislosti s platnými předpisy se cenové vlivy materiálu a energie promítají do velkoobchodních cen, zatímco u stávajících velkoobchodních cen tomu tak není. Nerozebíral bych podrobně tyto vztahy, setkali jsme se však i s případy, kdy plánem stanovená výše rozdílového ukazatele vedla k rozhodnutí nevyvážet, nebo byl odmítnut vývoz i konkurence schopného výrobku.

Poznatky získané především ve výrobních hospodářských jednotkách tedy ukazují, že všechny ukazatele nejsou dostatečně zaměřeny na faktory, které jsou rozhodující pro efektivnost vývozu a pro jeho zvyšování. Je tedy třeba už v současné době provést hlubší rozbor a postupně odstraňovat nepříznivé vlivy a subjekitvní působení některých ukazatelů.

Významným nástrojem k urychlování vědeckotechnického rozvoje a jeho výsledků do praxe a na druhé straně jako zdroje devizových prostředků je obchodování s licencemi. S touto problematikou se výbory podrobněji seznámily jak v Polytechně, tak i ve výrobních organizacích. Došli jsme shodně k závěru, že tato oblast je u nás málo rozvinuta. Dokazuje to také objem obchodu licencemi, který v roce 1982 zahrnoval 60 mil. Kčs inkaso z aktivních smluv (bez prodeje technologií) a výdaje 268 mil. Kčs za nákup licencí včetně technologií. Získávání informací o možnostech prodeje a nákupu licencí je podle poznatků pracovních skupin značnou slabinou a ukazuje na nedostatečnou spolupráci výrobních hospodářských jednotek a organizací zahraničního obchodu v této oblasti a na nedostatky v získávání a předávání informací podniky zahraničního obchodu pro výrobu a konečně i pro odvětvová ministerstva. Nepříznivě - tak jako v řadě případů - i tuto oblast ovlivňují některé předpisy, které působí proti zájmu výrobních podniků na prodej licencí. Prodej licencí není započítáván do plnění úkolů zahraničního obchodu, takže nepřináší podnikům žádné výhody, ale vyžaduje práci navíc tak, jak již bylo zdůvodněno při 3. schůzi Sněmovny lidu. Přesto i tady jsme se pochopitelně setkali v řadě podniků s dobrými zkušenostmi s nákupem, zejména v menších licencích. Například Elite Varnsdorf využívá už 5 let licenční smlouvu od firmy ESD z Německé demokratické republiky pro výrobu punčochových kalhot. Přínosy z výroby několikanásobně převyšují vynaložené náklady. S využíváním licence nejsou problémy. Podnik má však oprávněné připomínky k administrativnímu vyřizování licenční smlouvy při jejím zakoupení. Vždyť k zakoupení licence se vyjadřuje 19 orgánů a organizací a je třeba provést 64 operace. Vyřízení všech potřebných dokladů, jejich potvrzení od nadřízených orgánů trvalo - i u této jednoduché licence - rok. Je třeba ověřit, zda je skutečně nezbytné tolik dokladů vyřizovat i u takovýchto malých případů a zda je možno diferencovat.

Vážené soudružky a soudruzi, v celé přípravě na dnešní jednání, zejména při jednání v podnicích, ale i s odvětvovými ministerstvy i s ministerstvem zahraničního obchodu se ukázalo, že poměrně dobré výsledky plnění plánu zahraničního obchodu v letošním roce vyvolávají i zdravý optimismus a přesvědčení, že máme dostatek zdrojů, rezerv, ale i znalostí a zkušeností, abychom problémy celé této životně důležité oblasti národního hospodářství úspěšně řešili v souladu s potřebami celé naší společnosti a v souladu s úkoly XVI. sjezdu Komunistické strany Československa.

Předseda FS A. Indra: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci Tichavskému. Slovo má společný zpravodaj výborů Sněmovny národů poslanec Oravecz.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec J. Oravecz: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, pri príprave výborov na dnešné spoločné rokovanie oboch snemovní Federálneho zhromaždenia prevládali hlavne otázky orientované na požiadavky kladené v záveroch XVI. zjazdu KSČ, zvlášť na vyrovnanosť platobnej bilancie so zahraničím, na vysokú efektívnosť a exportnú schopnosť našej ekonomiky a na jej ďalší rozvoj prehlbovaním jej zapojenia do socialistickej ekonomickej integrácie.

Príprava výborov predovšetkým ukázala, že pre plánovanie a riadenie vonkajších ekonomických vzťahov, v záujme ich rovnováhy zásadný význam má dosiahnutie úzkej koordinácie medzi zahraničnoobchodnou politikou vykonávanou rezortom zahraničného obchodu a devízovou politikou, ktorú uskutočňuje Štátna banka. K tomuto cieľu slúži aj devízové plánovanie, ktoré bilancuje (s prihliadnutím na vývozné úvery) devízové inkaso a jednotlivé potreby devízového charakteru.

Pre nás je iste potešiteľné, že aj napriek stupňovaniu diskriminačných opatrení proti nám, tvrdým konkurenčným podmienkam, sa nám úlohy tohto plánovania darí plniť, zabezpečovať ním sledované ciele a vonkajšie záväzky ekonomiky optimálne prefinancovať. Je to významné aj z hľadiska zhoršovania podmienok inkasa vplyvom narastania vývozu našich strojárskych výrobkov na úvery dlhšie ako jeden rok, na ktoré pôsobí nielen tlak vonkajších podmienok, ale aj nevyhnutnosť smerovať vývoz tiež do tých krajín, ktoré majú ťažkosti s uhradzovaním svojich dovozov.

Aj napriek vytváraniu určitého predstihu vývozu pred dovozom, vývoj devízového inkasa vyžaduje prísne účelovo uvoľňovať prostriedky na dovozy z oblasti nesocialistických štátov. Uvážená devízová politika oprávnene preferuje vybrané a v štátnom pláne bilancované položky, stroje a zariadenia, určené pre investičnú výstavbu. Je dôležité, že pritom Štátna banka vykonáva nemalý tlak na to, aby táto investičná výstavba viedla k zlepšovaniu vzťahov v platobnej bilancii a viaže devízové krytie na včasné zavádzanie dovezených strojov a zariadení do prevádzky, vrátane dosahovania stanovených parametrov. Takisto je dôležité, že prijaté opatrenia nekompromisne vyžadujú používať devízové zdroje, ktoré sú organizáciám k dispozícii, len na plnenie úloh národohospodárskeho charakteru, a teda v záujme bezporuchového chodu ekonomiky a v prísnom súlade s plánovanými zámermi.

Voči výrobnej sfére je tento dôležitý postup doplnený aj opatreniami v oblasti korunovej. Napríklad v úverových protokoloch, uzatvorených medzi VHJ a podnikmi, banka správne zohľadňuje špecifické podmienky, týkajúce sa ich vývozných a dovozných úloh, prípadne spôsoby hospodárenia s dovezenými materálny, surovinami a strojmi a v prípadoch nedodržania týchto podmienok pristupuje k uplatneniu sankcií.

Výbory vo svojich stanoviskách k otázkam nevyhnutnej regulácie dovozu, ako k opatreniu pasívnej povahy, sa stotožňujú s názorom, tu už vysloveným, resp. naznačeným, že z dlhodobého hľadiska nejde o cestu perspektívnu. Považujú za vhodné a z hľadiska platobnej rovnováhy za nevyhnutné dosiahnuť postupne také riešenie, ktoré bude vychádzať z princípov zvyšovania objemu efektívnych vývozov a rastu ich zahraničnej ceny, t. j. aj z umenia presadiť ich na zahraničných trhoch, dosahovať reálny rast ich odbytu a vyhrať v boji s konkurenciou o zákazníka.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP