Plně souhlasím s tím, co bylo řečeno
soudruhem generálním prokurátorem, že
významnou úlohu sehrává i právní
propaganda a působení na právní vědomí
občanů.
Ze zprávy plyne, že i když se v oblasti právní
propagandy udělalo hodně a daří se
působit na vědomí občanů tak,
aby se stále více ztotožňovali se záměry,
sledovanými právním řádem,
zůstává ještě mnohé, s
čím nemůžeme být spokojeni, kde
naše státní orgány jako celek, i jejich
jednotliví funkcionáři a pracovníci
v plném rozsahu ještě nevyčerpali všechny
dané možnosti.
Tyto možnosti je třeba vidět lak v hojnějším
využívání všech dosavadních
zkušeností, shromážděných
z uplatňování jednotlivých forem působení
na právní vědomí občanů,
tak i v hledání a zejména v pružnější
aplikaci těch nových forem a také metod práce,
které slibují být perspektivními a
odkrývají tak další rezervy na sledovaném
úseku.
V souladu s obsahem zprávy vidím jednu z těchto
možností v posílení cílevědomého,
koordinovaného postupu všech státních
orgánů, nikoli jen prokuratury a soudů, při
zabezpečování jednotného správného
výkladu a uplatňování právních
předpisů. Setkáváme se totiž
stále s tím, že veřejné vědomí
sice registruje jednotlivá pravidla chování
odpovídající společenské potřebě,
avšak současně přetrvávají
nesprávné představy v tom smyslu, že
účelovost může být někdy
povýšena nad zákonnost, že zákon
je sice jedno, ale určitá místní nebo
skupinová potřeba druhé, že prostě
za takzvaný společenský zájem, v tomto
případě volně a subjektivisticky vykládaný,
lze skrýt i obcházení či porušení
zákona nebo jiného právního předpisu.
Tyto představy, stále ještě v praxi
uplatňované, vedou k těžkým morálním
škodám. Vyvolávají totiž ve veřejnosti
nesprávný dojem, že i obcházení
či porušení zákona lze v některých
případech společensky ospravedlnit a že
nositelé těchto představ se mohou zprostit
odpovědnosti poukazem na to, že vlastně hájili
podnikový nebo jiný místní zájem.
Nebudou-li naše státní orgány vyvozovat
dostatečné závěry a důsledky
nejen z porušování zákonů, k
němuž došlo ve prospěch úzkého
zájmu jednotlivců, ale i z takových porušení
nebo obcházení zákonů, jež byly
navenek motivovány skupinovým nebo místním
zájmem, nemůže se nám v plné
míře dařit přesvědčovat
ani občany, že každé porušení
nebo obcházení zákona musí vést
k neodvratitelnému důsledku, kterým je příslušný
postih a náprava ohroženého i nebo narušeného
právního vztahu.
Dovolte mi také poukázat na tu pasáž
zprávy, která se zamýšlí nad
příčinami vysokého nápadu některých
občanskoprávních sporů. Také
tento problém bezprostředně souvisí
se stavem právního vědomí občanů
i s kvalitou práce v našich orgánech a organizacích
při vyřizování právní
agendy. Nemůžeme se spokojit s tím, že
vzniklé spory řešíme, a nebrat přitom
ohled na to, jakými prostředky je řešíme.
Je jistě jednodušší a také pro
zodpovědné pracovníky pohodlnější,
když například organizace "odevzdají"
své spory soudu, uplatní vzniklé občanskoprávní
nebo pracovně právní nároky a čekají
na rozhodnutí, které je zbavuje odpovědnosti
řešit konfliktní situace vlastními silami,
a ty, kdo neplní své povinnosti, přesvědčovat
a tím také vychovávat. V některých
případech sice skutečně nelze, než
věc předat soudu, avšak mělo by to být
jen tehdy, až byly vyčerpány všechny možnosti
smírného řešení. Je však
dosud mnoho případů, kde organizace v pravém
slova smyslu zbytečně žalují, protože
by téhož jistě dosáhly dobrovolným
plněním povinného, pokud by mu vysvětlily
důvod a základ povinnosti nebo závazku. Projednávaná
zpráva zdůrazňuje, že i zde je třeba
hledat cesty, jak projednání před soudem
omezit jen na skutečně nezbytné případy,
kde prostředky společenského působení
selhaly a musí tedy nastoupit autoritativní výrok
státního orgánu. Také význam
společenského působení na právní
vztahy i v jiných odvětvích práva,
například v právu rodinném, nebyl
dosud plně doceněn. Na snížení
rozvodovosti i počtu případů neplnění
povinností rodičů vůči nezletilým
dětem lze přece kromě jiných prostředků
působit také velmi účinně i
společensky, pokud se ovšem podaří vytvořit
na pracovištích a v místech bydliště
občanů atmosféru plné společenské
podpory ve prospěch těch, kteří právní
povinnosti a pravidla socialistického soužití
dodržují
Na závěr mi dovolte, soudružky a soudruzi,
vyjádřit přesvědčení,
že společným úsilím se nám
podaří nepříznivý vývoj
v této oblasti, zaznamenaný od roku 1979, usměrnit
ve prospěch naší socialistické společnosti
a všeho jejího pracujícího lidu.
Navrhuji, aby Sněmovna lidu vzala zprávu generálního
prokurátora ČSSR a Nejvyššího soudu
ČSSR včetně návrhů opatření
se souhlasem na vědomí.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslancovi Bartončíkovi.
Prosím, aby sa ujala slova spoločná spravodajkyňa
výborov Snemovne národov poslankyňa Irena
Horečná.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně I. Horečná: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne a vážení súdruhovia poslanci,
správa generálneho prokurátora ČSSR
a Najvyššieho súdu ČSSR, ktorú
dnes prerokúvame, dáva nahliadnuť do závažných
spoločenských vzťahov, ktorých osudy,
ďalší vývoj, poprípade zmeny, ku
ktorým došlo od prerokúvania poslednej správy,
musia vzbudiť našu zaslúženú pozornosť.
Nikomu, kto má kladný vzťah k socialistickej
spoločnosti, nemôže byť ľahostajné,
ako sa v praxi vykladajú, uplatňujú a dodržiavajú
ustanovenia nášho právneho poriadku, ký
je stav v spoločnosti, pokiaľ ide o rešpektovanie
tých záväzných pravidiel chovania každého
jednotlivca, ktoré sú vyjadrené v našich
zákonoch a ostatných právnych predpisoch.
Konštatovanie správy o raste niektorých druhov
kriminality a o naliehavej spoločenskej problematike, spojené
s odhaľovaním, stíhaním a trestaním
niektorých obzvlášť nebezpečných
trestných činov musia nutne vyvolať našu
mimoriadnu starostlivosť a v nadväznosti na ňu
aj potrebu prijatia účinných opatrení.
Plne súhlasím so správou a s navrhnutými
závermi aj s doplnením, ktoré tu predniesli
generálny prokurátor a predseda Najvyššieho
súdu ČSSR. Pripojujem sa aj k vystúpeniu
spoločného spravodajcu výborov Snemovne ľudu
s. Bartončíka.
Súdružky a súdruhovia poslanci, správa
bola prerokovaná vo všetkých výboroch
Snemovne ľudu a Snemovne národov okrem výborov
mandátových a imunitných
Prerokovanie bolo veľmi podrobné a zodpovedné
a k správe sa v diskusii vyjadril s nevšednou pozornosťou
a starostlivosťou rad poslancov. Ich vystúpenia sa
dotýkajú predovšetkým otázok
ochrany socialistickej ekonomiky, boja proti recidíve v
trestnej činnosti - obzvlášť otázok
účinnosti racionalizačných metód
a prostriedkov, ďalej súvislosti boja proti kriminalite
s bojom proti alkoholizmu, ochrany mládeže proti škodlivým
vplyvom a boja proti kriminalite mladistvých.
U všetkých druhov trestnej činnosti zazneli
hlasy na podporu dôsledného hľadiska príčin
a bilancovania výsledkov týchto protispoločenských
javov.
Výbory ocenili úsilie orgánov prokuratúry,
súdov a bezpečnosti, ktoré sa snažia
spojením preventívnych a represívnych opatrení
pôsobiť na zníženie kriminality. Ale ich
zvýšená účinnosť je závislá
aj od podpory spoločenských organizácií,
podnikov a občanov. Je závislá od toho, ako
sa darí komplexne, koordinovane a energicky viesť
tento boj za obmedzenie a zatlačovanie jednotlivých
foriem trestnej činnosti a predovšetkým tých,
ktorými sú poškodzované celospoločenské
záujmy.
Konštatovalo sa, že k žiadúcej náprave,
napr. v hospodárskej oblasti, by popri dôsledného
a nekompromisného postupu orgánov činných
v trestnom konaní nemalou mierou prispelo zvýšenie
celkovej úrovne riadiacej, organizátorskej a kontrolnej
činnosti na všetkých stupňoch hospodárskeho
riadenia a dôslednejšie plnenie predpisov na ochranu
majetku v socialistickom vlastníctve, ako aj plnenie ohlasovacej
povinnosti. Ďalej dôsledné zbavenie sa od lokálnych
a skupinových záujmov, ako o nich hovorí
spravodajca poslanec Bartončík. Pripomenula sa potreba
vytvárania nezmieriteľného prostredia a foriem
pri uplatňovaní dôvodných kádrových
a hmotných záverov z nálezov kontrolných
a revíznych orgánov.
Výbory vyjadrili aj podporu pri ďalšom upevňovaní
socialistickej zákonnosti, zintenzívnení
právnej propagandy a tým aj prehlbovaní socialistického
právneho vedomia občanov.
Prvotnou a neodmysliteľnou súčasťou právneho
vedomia občanov musí byť uvedomenie a presvedčenie,
že nijaký protispoločenský skutok, najmä
neoprávnené obohatenie sa na úkor spoločnosti
a presadzovanie osobných alebo skupinových záujmov
nezostane bez postihu. A treba zdôrazniť, že to
nemusí byť vždy postih podľa trestného
zákona vrátane uloženia trestu. Ak bude spoločenská
reakcia včasná a dostatočne rýchla,
môže postačiť napr. odvolanie z miesta,
ktoré protispoločenskú činnosť
umožňovalo, spojené s odčerpaním
neoprávneného obohatenia prostriedkami danými
podľa Občianskeho zákonníka. Náš
právny poriadok dáva spoločnosti rad možností
na ochranu jej záujmov. Treba ich len dôsledne a
spravodlivo využívať.
Výsledky prerokúvania vo výboroch snemovní
sa teda zhodujú so závermi správy, ktorá
odporúča dôsledné rozvinutie a prehĺbenie
metód upevňovania socialistickej zákonnosti
na podklade doteraz prijatých opatrení.
Odporúčam preto v zhode so spravodajcom Snemovne
ľudu, aby aj Snemovňa národov vzala správu
generálneho prokurátora ČSSR a Najvyššieho
súdu ČSSR so závermi v nej obsiahnutými
so súhlasom na vedomie.
Předsedající první místopředseda
FS J. Marko: Ďakujem poslankyni Horečnej.
Súdružky a súdruhovia poslanci, predsedníctva
obidvoch Snemovní odporúčajú zvoliť
k vypracovaniu návrhu uznesenia Federálneho zhromaždenia
k tomuto bodu programu návrhovú komisiu v tomto
zložení:
za Snemovňu ľudu poslanci Zdeněk Češka,
Josef Bartončík, Margita Obžerová
za Snemovňu národov poslanci Vladimír Mařík,
Ladislav Kupčík, lrena Horečná.
Sú k týmto návrhom oboch predsedníctiev
nejaké pripomienky? (Připomínky nebyly.)
Nie.
Môžeme teda o návrhu na zloženie návrhovej
komisie hlasovať.
V zasadacej sále je prítomných 148 poslancov
Snemovne ľudu, 59 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej socialistickej republike a 62 poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Obe snemovne sú uznášania schopné.
Najprv budú hlasovať poslanci Snemovne národov.
Kto z poslancov Snemovne národov súhlasí
s návrhom svojho predsedníctva na zloženie
návrhovej komisie? (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Snemovňa národov schválila návrh jednomyseľne.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s predloženým
návrhom svojho predsedníctva na zloženie návrhovej
komisie? (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Takisto Snemovňa ľudu schválila návrh
jednomyseľne.
Konštatujem, že Komisia pre vypracovanie návrhu
uznesenia Federálneho zhromaždenia bola obidvomi Snemovňami
schválená.
Po vypočutí spravodajských správ a
voľbe návrhovej komisie bude naše rokovanie pokračovať
rozpravou.
Písomne sa do rozpravy prihlásili poslanci a poslankyne
Zdeněk Češka, Ladislav Mráz, Marie Tajovská,
Hana Králičková, Michal Rusnák, Dezider
Zagiba a Vratislav Svoboda.
Otváram rozpravu a udeľujem slovo poslancovi Zdeňkovi
Češkovi, pripraví sa poslanec Ladislav Mráz.
Poslanec SL Z. Češka: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
vážení hosté, socialistická zákonnost
je principem, vlastním socialistické společnosti.
Lze ji charakterizovat jako přesné a důsledné
dodržování norem práva všemi orgány,
institucemi a organizacemi socialistického státu,
společenskými organizacemi pracujících
i jejich orgány a občany. To znamená, že
zákonnost se v socialismu stala principem vzájemného
chování občanů, institucí a
společenských organizací i principem jednání
a postupu státních orgánů ve vztahu
k občanům a společenským organizacím.
Občané ve vztazích, do nichž vstupují,
jsou povinni respektovat normy práva a chovat se podle
nich. Socialistické státní orgány
na druhé straně zabezpečují nerušené
právní chování občanů
i jednání společenských organizací
a chrání jejich práva a zákonné
zájmy. Zároveň vedou občany k důslednému
plnění povinností a postihují ty,
kdo své povinnosti neplní.