Pondělí 13. června 1983

Předseda FS A. Indra: Děkuji společnému zpravodaji výborů. Sněmovny lidu poslanci Belkovi za závěrečné slovo.

Soudružky a soudruzi, přistoupíme k hlasování. Při schvalování státního závěrečného účtu platí podle článku 42 odstavce 2 písmeno e) zákona o čs. federaci zákaz majorizace. Budou tedy ve Sněmovně národů hlasovat odděleně poslanci zvolení v České socialistické republice a ve Slovenské socialistické republice.

V této chvíli je v zasedací síni přítomno 175 poslanců Sněmovny lidu, 70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice a 65 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice. Obě sněmovny jsou usnášení schopné.

Nejdříve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s návrhem, doporučeným společným zpravodajem výborů Sněmovny lidu? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Sněmovna lidu souhlasí s návrhem jednomyslně. Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s vládním návrhem usnesení o státním závěrečném účtu československé federace za rok 1982? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Také nikdo.

Poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice vyslovili s návrhem souhlas.

Nyní prosím, aby se vyjádřili poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice.

Kdo z nich souhlasí s návrhem usnesení? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Také poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice návrh jednomyslně schválili.

Návrh byl tedy schválen všemi poslanci Sněmovny národů.

Vzhledem k souhlasnému usnesení Sněmovny lidu i Sněmovny národů konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky přijalo usnesení, kterým schvaluje státní závěrečný účet československé federace za rok 1982 a podle § 26 odst. 4 zákona č. 134/1970 Sb. rozhodlo současně o použití přebytku státního závěrečného účtu československé federace.

V jednání budeme pokračovat za 15 minut.

(Jednání přerušeno v 18. 03 hodin.)

(Jednání opět zahájeno v 18. 20 hodin.)

Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném jednání. Na programu je

IV

Vládní návrh zákona o věrnostním přídavku horníků (tisk 93) a společná zpráva výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 100).

Vládní návrh odůvodní ministr paliv a energetiky ČSSR soudruh Ehrenberger.

Ministr paliv a energetiky ČSSR V. Ehrenberger: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci! Zabezpečování prvotních energetických zdrojů nezbytných pro rozvoj naší socialistické společnosti je jedním z nejdůležitějších úkolů národního hospodářství.

XVI. sjezd Komunistické strany Československa zdůraznil nutnou orientaci na maximální snižování energetické náročnosti a využívání vlastních zdrojů paliv, rud a ostatních nerostů pro zvýšení a zajištění dalšího rozvoje průmyslové výroby. Rozhodujícím prvotním energetickým zdrojem i pro osmdesátá a devadesátá léta zůstávají tuhá paliva.

Rozvoji palivoenergetické a nerostné surovinové základny je věnována mimořádná pozornost v hospodářské - politice státu. Svědčí o tom i ta skutečnost, že Federální shromáždění a vláda Československé socialistické republiky se v uplynulých letech opakovaně zabývaly palivoenergetickou situací i rozvojovými plány v této oblasti.

V posledních letech je věnována značná pozornost nejen otázkám zajišťování rozvoje těžebních kapacit v odvětví hornictví, ale i ocenění společenského významu, kultury a bezpečnosti hornické práce. Tato péče je ze strany horníků vysoce oceňována.

V souladu se závěry XVI. sjezdu Komunistické strany Československa byla počátkem roku 1982 předsednictvem ústředního výboru Komunistické strany Československa, federální vládou a Ústřední radou odborů přijata řada opatření k dalšímu prohloubení sociální péče a zlepšení životních a pracovních podmínek pracujících v hornictví.

Tento soubor opatření, schválený usnesením vlády ČSSR č. 41 ze dne 14. ledna 1982, zvýraznil společenský význam hornické práce jak ve mzdové oblasti, tak v důchodovém zabezpečení a v dalších otázkách sociální politiky. Rovněž příznivě ovlivnil získávání nových pracovníků a učňovského dorostu pro hornictví a v neposlední řadě i dosahované výrobní výsledky.

Jedním z těchto opatření projednávaných a schválených příslušnými stranickými, vládními a odborovými orgány ke komplexnímu řešení sociální oblasti a problematiky pracovních sil je i zvýraznění poslání věrnostního přídavku horníků ve prospěch pracovníků hlubinných dolů a pracovníků lomů a skrývek.

V souladu s uvedeným usnesením federální vlády byly vypracovány zásady nového zákona o věrnostním přídavku horníků, které byly schváleny vládou Československé socialistické republiky a projednány v určených výborech obou sněmoven Federálního shromáždění, České národní rady a Slovenské národní rady.

Na základě projednaných a schválených zásad byl připraven vládní návrh zákona o věrnostním přídavku horníků, který je vám dnes předkládán k projednání a schválení.

Návrh tohoto zákona, jakož i prováděcí vládní nařízení k zákonu a zásady pro přiznávání hornických stabilizačních odměn, které jsou pro vaši informaci přiloženy, tvoří závěrečné právní dokumenty k realizaci již zmíněného souboru opatření k dalšímu prohloubení sociální péče, životních a pracovních podmínek pracujících v hornictví.

Návrh nového zákona o věrnostním přídavku horníků je dalším výrazem konkrétního naplnění závěrů XVI. sjezdu naší strany přijatých k prohloubení hmotného a sociálního rozvoje v hornictví. Posiluje společenský význam hornické práce tím, že zvýrazňuje nosná zaměstnání v hornictví, která zabezpečují rozvoj a využití nerostné a surovinové základny státu a spoluvytváří prostor k dalšímu získávání a stabilizaci pracovních sil pro pracovní činnost v hornictví.

Návrh oproti dosud platnému zákonu č. 177/1968 Sb. představuje na jedné straně podstatné zvýšení věrnostního přídavku v klíčových hornických profesích přibližně pro 200 tisíc pracovníků. Na druhé straně znamená omezení dosavadního okruhu pracovníků pobírajících věrnostní přídavky horníků, a to o pracovníky strojírenské a stavební základny, koksochemické výroby, tlakových plynáren, administrativních a obslužných pracovišť v počtu asi 60 tisíc pracovníků. U těchto pracovníků se navrhuje nahradit dosud poskytovaný věrnostní přídavek horníků přiznáním hornických stabilizačních odměn, které se budou poskytovat na základě zásad schválených vládou Československé socialistické republiky.

Osnova zákona o věrnostním přídavku horníků upravuje základní otázky nové právní úpravy, jako jsou okruh příjemců věrnostního přídavku, právní podmínky vzniku a výše nároku, zápočet rozhodných dob a splatnost věrnostního přídavku.Návrh zákona umožňuje a předkládá vydání nařízení vlády Československé socialistické republiky, jímž se stanoví roční částky a bližší podmínky pro poskytování věrnostního přídavku horníků.

Přenechání podrobnější úpravy prováděcím předpisům se navrhuje především z toho důvodu, aby zákon, kterým se upravují základní otázky při poskytování věrnostního přídavku, dával se zřetelem na budoucí vývoj možnost konkrétní operativní úpravy, zejména pokud jde o výši věrnostního přídavku horníků, zařazení hornických činností do skupin. Podle měnících se podmínek, pochopitelně bez toho, že by se zasahovalo do základních otázek regulovaných zákonem.

Prováděcí vládní nařízení, které má nabýt účinnosti ke stejnému dni jako zákon, tj. 1. července 1983, rozděluje hornické pracovní činnosti podle obtížnosti a rizikovosti vykonávané práce do čtyř skupin.

Roční sazby věrnostního přídavku v závislosti na době vykonávané hornické činnosti a na zařazení zaměstnání do jednotlivých skupin se stanoví v I. skupině v rozpětí 1800 až 6200 Kčs, ve II. skupině 1400 až 5200 Kčs, ve III. skupině 1200 až 4000 Kčs a ve IV. skupině 1000 až 2800 Kčs. Hornickým učňům a žákům, kteří se připravují na budoucí hornické povolání, se má poskytovat věrnostní přídavek v rozpětí 200 až 800 Kčs v závislosti na počtu ukončených roků odborné přípravy.

Hornické stabilizační odměny podle zásad schválených federální vládou se budou poskytovat ve třech skupinách v celkovém rozpětí od 600 do 2500 Kčs. K provedení těchto zásad vydají ústřední orgány řídící organizace, v nichž se budou tyto odměny vyplácet, obecně závazné právní předpisy, jimiž se stanoví bližší podmínky pro přiznání, výši a výplatu odměn.

Navrhovaná úprava věrnostního přídavku horníků včetně hornických stabilizačních odměn představuje zvýšené výdaje ze státních rozpočtů čs. federace a obou republik v částce 150 mil. Kčs v roce 1984.

Vážené soudružky poslankyně a soudruzi poslanci! Dovolte mi nyní, abych se zabýval připomínkami, které byly předneseny při projednávání zásad zákona o věrnostním přídavku horníků v určených výborech sněmoven Federálního shromáždění a abych vás informoval o způsobu jejich řešení v předloženém návrhu zákona.

Paragrafované znění zákona pozitivně reaguje na doporučení a náměty vyslovené poslanci - zpravodaji jednotlivých výborů při projednávání zásad zákona o věrnostním přídavku horníků.

Tak např. podrobně jsme v § 2 návrhu zákona vymezili pojem hornické činnosti a co se rozumí hornickým provozem. Dále z čekací doby jsme výslovně vyloučili doby trvání vazby a doby výkonu trestu odnětí svobody a vyjádřili jsme také, že poživatelům starobního důchodu, pokud by jinak jejich činnost zakládala nárok na věrnostní přídavek horníků, nebude věrnostní přídavek náležet.

Další náměty a doporučení poslanců jednotlivých výborů se soustředily zejména na otázku nahrazení věrnostního přídavku hornickými stabilizačními odměnami u pracovníků v nehornických činnostech.

Připomínky se týkaly také zápočtu doby rozhodné pro výši věrnostního přídavku u tzv. přechodných pracovníků, kteří v minulosti již v hornictví pracovali a pobírali současně náborové příspěvky i věrnostní přídavek. Poslanci rovněž dávali v úvahu otázku zpřísnění sankce za neomluvené směny.

Tyto připomínky a náměty jsme znovu velice podrobně posuzovali, projednali jsme je i se všemi generálními řediteli koncernů uhelného a uranového průmyslu a odborovými funkcionáři a orgány a dospěli jsme k závěru ponechat původně navržené řešení. Zastáváme stanovisko, že toto řešení plně odpovídá společenskému zájmu a je i v souladu se základním záměrem vytvořit podmínky pro získávání a stabilitu pracovních sil v hornictví, jakož i s cílem zvýraznit poslání věrnostního přídavku horníků ve prospěch pracovníků hlubinných dolů a pracovníků lomů a skrývek.

Návrh nového zákona o věrnostním přídavku horníků je zaměřen tak, aby věrnostní přídavek byl poskytován skutečně za hornickou práci, a nikoliv za každou činnost, která je vykonávána v odvětví hornictví. Považujeme za správné a nutné výrazně preferovat pracovníky vykonávající hornickou činnost a takto je odlišovat od dalších profesí a činností vykonávaných v rámci hornických výrobních a hospodářských jednotek (např. koksochemická výroba, strojírenská a stavební činnost, jakož i další navazující činnosti).

Toto řešení rozhodně nelze chápat jako nedocenění společenského významu práce např. v báňských strojírenských organizacích, stavebních a stavebně montážních a jiných organizacích a jejich důležitosti pro vlastní chod a splnění těžebních úkolů v hornictví. Bez výroby mechanizačních prostředků a náhradních dílů, bez oprav těchto prostředků, bez výstavby povrchových objektů, bez oprav a údržby budov, bez pracovníků ve stravovacích a rekreačních zařízeních a jiných účelových zařízení se hornická činnost neobejde. Avšak uplatnění diferenciačních principů rozdělování vyžaduje, aby věrnostní přídavek horníků byl poskytován pouze těm, kteří přímo vykonávají hornickou činnost.

V tomto směru došlo při uplatňování dosud platného zákona č. 177 z roku 1968 Sb. k poměrně značné nivelizaci, když podle kolektivních smluv bylo rozšířeno poskytování věrnostního přídavku horníků prakticky na všechny činnosti, které jsou v rámci hornických koncernů vykonávány.

V souladu se stanoviskem Ústřední rady odborů jsme vycházeli ze základní myšlenky, aby v zásadě nedošlo ke snížení příjmové úrovně u těch pracovníků, jimž byl věrnostní přídavek dosud poskytován. Proto jsme dohodli, že těmto pracovníkům jako náhrada za ztrátu věrnostního přídavku horníků budou přiznávány hornické stabilizační odměny. Prakticky stejný objem prostředků ve výši 75 mil. Kčs dosud hrazených z ostatního použití zisku pracovníkům, jimž byl poskytován věrnostní přídavek horníků na základě kolektivních smluv, bude převeden do mzdových prostředků jako zdroj úhrady hornických stabilizačních odměn. Právě toto zvýšení mzdových prostředků znamená reálnou záruku výplaty těchto stabilizačních odměn ke Dni horníků a energetiků.

Při projednávání osnovy zákona ve výborech obou sněmoven Federálního shromáždění zpravodajové výborů a další poslanci v rozpravě kladně zhodnotili celkovou koncepci nové právní úpravy věrnostního přídavku horníků, která je v souladu s potřebami národního hospodářství a sociální politikou strany a státu. Přitom pozitivně ocenili zejména způsob řešení jedné ze základních otázek, kterou je nepochybně osobní rozsah působnosti zákona. Zvolené řešení je považováno za plně odůvodněné, neboť odpovídá sledovanému záměru, tj. posílení společenského významu hornické práce a zvýraznění nosných zaměstnání v hornictví.

Výbory obou sněmoven při projednávání vládního návrhu zákona v souladu se stanoviskem sekretariátu Ústřední rady odborů doporučily, aby oproti předloženému vládnímu návrhu osnova zákona byla upravena tak, že uvolnění funkcionáři, kteří zabezpečuji politickou a odbornou činnost přímo v hornickém provozu, se posuzují pro účely věrnostního přídavku horníků stejně jako kdyby dále vykonávali hornickou činnost. Podmínka výkonu hornické činnosti po dobu nejméně deseti let pro poskytování věrnostního přídavku horníků se stanoví pro funkcionáře vyšších orgánů odborového svazu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP