Prostředkem ke snižování měrných
spotřeb energie v železniční dopravě
je v prvé řadě elektrifikace železničních
tratí a převod výkonů motorové
trakce na elektrifikovaných tratích na elektrickou
s cílem dosažení absolutních úspor
nafty. V sedmé pětiletce dosáhne elektrifikace
délky 450 km a v osmé pětiletce dosáhne
více než 500 km. V uvedených směrech
racionalizace se za rok 1962 podařilo resortu snížit
měrné spotřeby ve všech oborech dopravy,
včetně všech druhů železniční
trakce. Plánované úspory byly v minulém
roce splněny na 162 %. Na úspěšném
plnění se podílela i výzva X. všeodborového
sjezdu k úspoře 0,5 % paliv a energie nad plán.
Touto výzvou plánované úspory v dopravě
přinesly národnímu hospodářství
222 TJ, čímž byla výzva splněna
na 113 %. Spotřeba paliv a energie v železniční
trakci poklesla proti roku 1981 absolutně o 27 100 tmp.
Proti plánu roku 1962 bylo v železniční
dopravě uspořeno 21 000 tun nafty.
I přes uvedené kladné jevy ve snižování
energetické náročnosti dopravy jsou přece
stále ještě další rezervy. Připomeňme
si jen možnosti ve zkvalitnění organizace vlakové
dopravy, které by měly vést k doplnění
grafikonu vlakové dopravy a současně přinést
další úspory paliv a energie. Pozornost tedy
musí být zaměřena i na oblast ekonomického
výzkumu, zejména na řešení úkolů,
které by vedly k zdokonalení procesu a organizační
struktury při soustavném snižování
administrativní náročnosti.
Výhledová opatření v dalším
snižování v energetické náročnosti
se musí soustředit na technickou základnu
železnice.
V rozvoji vozidlového parku osobní dopravy bude
nutno soustředit pozornost na zajištění
dodávek elektrických předměstských
jednotek a čtyřnápravových motorových
vozů. U elektrických jednotek dodávaných
v minulosti již převážně končí
jejich životnost.
Zatímco park dvounápravových vozů
bude modernizován ke konci roku 1985, dodávky nových
čtyřnápravových vozů se dosud
neuskutečňují. Nedodání těchto
motorových vozů vyvolalo, nasazením motorových
lokomotiv na výkony za motorové vozy, podstatné
zvýšení spotřeby motorové nafty.
V případě nasazení motorové
lokomotivy s klasickou soupravou osobních vozů na
vlaky, kde z hlediska frekvence by stačil motorový
vůz, dochází ke zvýšení
měrné spotřeby motorové nafty nejméně
o 1 litr za každý ujetý km. To představuje
v každém jednotlivém případě
potřebu 80 - 100 tis. litrů nafty za rok.
Je proto škoda, že se nepodařilo z kapacitních
důvodů zavést do sériové výroby
nový čtyřnápravový motorový
vůz řady M 475,0, jehož prototyp byl zkoušen
v závěru 6. pětiletky.
Domnívám se, že by bylo třeba v resortech
federálního ministerstva hutnictví a těžkého
strojírenství a federálního ministerstva
všeobecného strojírenství znovu posoudit
současné možnosti zabezpečení
potřebných dodávek čtyřnápravových
motorových vozů dříve než v posledních
letech 6. pětiletky, jak je plánováno.
Je třeba mít na paměti, že nová
vozidla jsou již konstruována tak, že splňují
požadavky na snížení energetické
náročnosti.
Soudružky a soudruzi, jednou z oblasti, která je pod
ostrou kritikou veřejnosti včetně sdělovacích
prostředků, je kultura cestování,
zejména čistota a vybavenost vlakových souprav
a staničních traťových prostorů.
Čistota staničních prostor je dosavadně
zajišťována ručním čištěním
a jen minimálně se využívá čistících
a mycích strojů. Vzhledem k tomu, že v zemích
RVHP, tedy ani u nás, se nevyrábějí
kvalitní stroje pro tento účel, musí
se dovážet z nesocialistických zemí.
V celé síti ČSD je dnes používáno
jen 59 zametacích strojů typu WAYNE a 74 mycích
strojů typu CIMEX. Byl by nutný dovoz dalších
40 nových strojů a hlavně náhradních
dílů. Ovšem je nedostatek devizových
prostředků. Jediná cesta v současné
době tady je výchova cestující veřejnosti
a pracovníků v dopravě. Čím
bude méně bezohledného chování,
tím bude menší potřeba vynakládat
prostředky na úklid staničních prostor.
Čistota osobních vozů je zabezpečována
u vnějšího čištění
pojízdnými i stabilními umyvači, které
pracují jen na volném prostranství a v zimním
období jsou prakticky mimo provoz. Stabilní halové
umyvače jsou pouze dva, a to na odstavném nádraží
Praha - jih a v Bratislavě. V současné době
se projednává koupě tunelového umyvače
z Finska, určeného železniční
stanici Plzeň. Čistota vnitřních prostor
osobních vozů je převážně
závislá na ruční práci a tzv.
malé mechanizaci. Zde je navíc nedostatek pracovních
sil. Pečlivější čištění
je omezeno také poměrně rychlým obratem
některých vlakových souprav. Proto i v této
oblasti bude v první řadě záležet
na výchově cestujících.
Nikomu by nemělo být lhostejné, že s
námi cestují občané, kteří
znečišťují soupravy a dokonce je svévolně
poškozují. Naše železnice je socialistická
železnice, patří nám všem, a budeme-li
její zařízení šetřit,
a to jak zaměstnanci, tak i cestující, ušetříme
si mnohá vydání, která bychom mohli
investovat jinde a ku prospěchu provozu.
Soudružky a soudruzi, závěrem svého
vystoupení bych chtěl zdůraznit, že
je třeba vidět nesporné úspěchy
v organizaci a ekonomice železniční dopravy,
ale i to, že existují problémy a těžkosti,
které zatím nelze vyloučit ani eliminovat.
Hlavní je, že v čele stojí člověk,
který je zodpovědný za úspěchy
stejně jako nezdary naší dopravy.
Železnice je věc veřejná, každý
s ní přichází do styku. Nejvíce
my, zaměstnanci, ale i každý další
občan, ať už jako cestující, jako
přepravce, výrobce a dodavatel nebo přinejmenším
tehdy, jde-li po zakázané cestě po trati
nebo nerespektuje za volantem červené světlo
na přejezdu.
Všichni si musíme stále uvědomovat,
že každá nekázeň a svévole
nás stojí velké peníze, způsobuje
mnohdy nenahraditelné národohospodářské
škody a někdy i ztráty na životech.
Vybudovat socialistickou železnici se vším, co
bychom od ní rádi požadovali i dnes - tedy
se širokým sortimentem služeb a sekundovou přesností,
není nemožné, je to ale věcí
nás všech, celé naší společnosti.
Jsem pověřen klubem poslanců Československé
strany socialistické ve Federálním shromáždění,
abych prohlásil, že poslanci Československé
strany socialistické budou hlasovat pro předložený
návrh usnesení k státnímu závěrečnému
účtu československé federace za rok
1982.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Fassatimu,
prosím poslance Trávníčka.
Poslanec SN T. Trávníček: Soudružky
a soudruzi, každoroční projednávání
státního závěrečného
účtu čs. federace dává příležitost
k zamyšlení a ke srovnání.
V kapitalistických zemích je rozpočet celou
řadou např. daňových, cenových
a jiných opatření zaměřen tak,
aby bohatí byli ještě bohatší,
aby se pracujícím - tj. skutečným
tvůrcům hodnot, dostávalo stále menšího
podílu z toho, co svou prací vytvářejí.
U nás jde o spravedlivé rozdělení
těchto zdrojů ve prospěch těch, kteří
je tvoří, ve prospěch jejich životní
úrovně, jistot a perspektiv, ve prospěch
dalšího rozvoje národního hospodářství,
celé naší společnosti i k zajištění
obrany naší socialistické vlasti, socialistických
vymožeností lidu.
Vyrovnanost našeho rozpočtu, která je pro velkou
většinu našich občanů samozřejmostí,
se přímo odlišuje od obrovských, stále
rostoucích schodků velké většiny
kapitalistických zemí, které jsou vyvolávány
především jejich horečným zbrojením,
schodků, které se vlády snaží
zmenšovat krácením výdajů sociální
povahy, výdajů na školství, zdravotnictví,
kulturu, tělovýchovu apod.
Současná situace ve světě, její
vývoj ukazuje na to - a to je povinností nás
všech, poslanců, abychom to našim lidem otevřeně
říkali, že zajištění vyrovnanosti
státního rozpočtu čs. federace, vlád
republik a národních výborů v roce
1983 a zřejmě i v dalších letech bude
při udržení, případně
při dalším zkvalitňování
životní úrovně mimořádně
náročným úkolem, který vyžaduje
plnění závěrů XVI. sjezdu Komunistické
strany Československa, linie stále vyšší
kvality a účinnosti veškeré práce
- krátce řečeno - podstatné zrychlení
zvyšování produktivity práce, tvorby
národního důchodu.
Je to klíčová cesta k vítězství
socialismu nad kapitalismem, zachování trvalého
míru. Ano, soudružky a soudruzi, nacházíme
se dnes v etapě, kterou soudruh Brežněv, soudruh
Andropov, soudruh Husák a další významní
státníci opakovaně označili v posledním
období za opravdovou křižovatku dějin.
Rozhoduje se o tom, zda lidstvo vinou nejreakčnějších
sil Spojených států půjde cestou zvyšování
mezinárodního napětí, roztáčení
nových, stále nebezpečnějších
kol zbrojení, vyhrožování omezenou nebo
dlouhotrvající jadernou válkou, cestou použití
kosmu k válečným účelům
- tedy cestou vedoucí lidstvo stále blíže
k jaderné všezničující válce
a dnes, zcela konkrétně, v průběhu
několika měsíců - cestou případného
rozmístění nových zbraní středního
doletu v Evropě měnící zde, a tedy
i na celém světě stávající,
v podstatě vyrovnaný poměr sil. Anebo půjde-li
cestou prosazení principů mírového
soužití států s různým
společenským zřízením, cestou
vzájemně výhodné spolupráce
- tedy cestou míru.
Stanovisko Sovětského svazu, našich spojenců,
je velice dobře známo. Je obsaženo v pražské
politické deklaraci zemí Varšavské smlouvy,
je obsaženo v posledním stanovisku Sovětského
svazu, který nabízí čestné
mírové jednání a řešení
palčivých otázek dneška, ve kterém
se zcela otevřeně, bez jakéhokoliv strachu
a "vyhrožování", tak, jak o tom hovoří
imperialistická propaganda, konstatuje - půjde-li
imperialismus cestou pokusu vynutit si připravovanými
opatřeními převahu sil a tedy i možnost
politiky z pozice síly, narazí na konkrétní
opatření Sovětského svazu.
K tomuto stanovisku Sovětského svazu zaujaly před
několika dny postoj předsednictvo ÚV strany
a vláda ČSSR. Mohu odpovědně prohlásit,
že toto stanovisko nalezlo plný souhlas a podporu
ve všech organizacích sdružených v Národní
frontě, a to proto, že vyjadřuje životní
zájem našeho lidu, zájem na zajištění
trvalé existence našeho socialistického státu,
naší skutečné svobody a suverenity,
zájem na dalším mírovém rozvoji
naší socialistické vlasti, na životě
v míru, na společenském pokroku na této
planetě.
Současná otevřená militaristická
politika Reaganovy administrativy, za kterou však stojí
vojensko-průmyslový komplex USA a Severoatlantického
paktu, nadnárodní monopoly, které si chtějí
zachovat "svobodu" dále vykořisťovat
národy této planety, však vyvolává
stále větší odpor. Mobilizují
se národy, které se osvobodily ze jha kolonialismu
a nechtějí upadnout znovu do jha stejně nebezpečného,
rafinovanějšího jha neokolonialismu. Mobilizují
se miliónové masy, především
dělnická třída pod vedením
svých marxleninských revolučních dělnických
stran. Mobilizují se celé národy v boji za
zastavení horečného zbrojení, za postupné
odzbrojení, vznikají nová a nová mírová
hnutí vedle tradičních, vzniklých
jako odpověď na Hirošimu a Nagasaki v roce 1949.
Existuji i racionálně smýšlející
a uvažující politici a státníci,
kteří vědí, že k míru
a životu není alternativou válka, dnes válka
jaderná, válka všezničující.
Tyto všechny síly mají v poslední době
potřebu sejít se, poradit se, vyměnit si
zkušenosti, sjednotit se na společných akcích
v zájmu ušlechtilého cíle míru
a pokojného života, a to bez ohledu na názorové
rozdíly politického, světonázorového
charakteru, bez rozdílu rasy, pohlaví, věku.
A platformou pro takové setkání je a nepochybně
se stane podle všech faktů, které máme
dnes v ruce, Světové shromáždění
za mír a život, pro ti jaderné válce.
Sejdou-li se zde tedy různí představitelé
různých politických stran, společenských
organizací starých, tradičních i nových
nejrůznějších mírových
hnutí, musí pražské Světové
shromáždění použít jediné
možné formy k dosažení této jednoty
v akci, tj. otevřeného upřímného
dialogu, dialogu těch, kteří schvalují
ušlechtilý cíl, vyjádřený
v hesle Světového shromáždění,
tj. cíl zápasu za mír a život, proti
nebezpečí jaderné války.
Čs. delegace, která je osmdesátičlenná,
je konstituována na platformě Národní
fronty, ve svém průřezu představuje
složení naší společnosti, může
jít do tohoto dialogu s hlubokým přesvědčením
o naši pravdě, pravdě, která je v komplexu
v podstatě vyjádřena ve Varšavské
deklaraci. Cožpak někdo na této planetě
může být proti tomu, aby mezi Varšavským
paktem a paktem Severoatlantickým byla uzavřena
smlouva o nepoužití síly, aby došlo k
zákazu podzemních zkoušek jaderných
zbraní, aby došlo k zákazu výroby štěpného
materiálu, aby došlo k zákazu výroby
chemických zbraní a dalších zbraní
hromadného ničení atd., atd. Aby ve smyslu
deklarace došlo k rozvoji vzájemně výhodné,
rovnoprávné spolupráce národů
celé planety v zájmu všech obyvatel této
planety? Půjdou tedy delegáti, reprezentující
čs. lid a jeho organizace, do tohoto dialogu ofenzívně,
jak už jsem řekl, s vědomím, že
historická pravda je na naší straně.
Dovolte mi, abych v závěru poděkoval poslancům
za to, že myšlenku zahraniční politiky
KSČ a vlády ČSSR, Sovětského
svazu, našich spojenců, soustavně vysvětlují
a mobilizují tak k vytvoření příznivé
atmosféry celého Světového shromáždění
i k rozvoji iniciativy našich pracujících,
která se projevuje jak konkrétními příspěvky
na Fond míru a solidarity, který k pátku
minulého týdne dosáhl 58,3 mil. Kčs
a ze kterého úplně budou kryty náklady
na Světové shromáždění,
takže delegáti, proti tvrzení západní
propagandy, nebudou hosty československého státu
a československé vlády nebo strany, ale hosty
skutečně všeho československého
lidu. Dovolte, abych vyzvedl skutečnost, že rozhodnutí
o tom, že Světové shromáždění
se bude konat v Československu, vedle samozřejmé
systematické masově politické práce
všech organizací strany, Národní fronty,
vede k prohloubení pracovní iniciativy, přicházejí
stovky a tisíce rezolucí, závazků
na plnění závěrů XVI. sjezdu
Komunistické strany Československa, na plnění
plánovaných úkolů jednotlivých
pracovních kolektivů.