Pondělí 13. června 1983

Jak známo, v roce 1962 vstoupila v platnost další úprava velkoobchodních cen v období 7. pětiletky, při níž došlo k promítnutí zvýšených velkoobchodních cen paliv, energie a surovin do velkoobchodních cen vybraných oborů výroby, a upravených nákupních cen a intervencí zemědělské produkce do cen výrobků potravinářského průmyslu. Pro příslušné výrobní organizace z toho vyplývala potřeba, snižovat nákladovost výroby plněním racionalizačního programu a lepším zhodnocováním zdrojů. Kvalita tohoto postupu závisela také na tom, zda dosahované hospodářské výsledky nebudou ovlivňovány snahou o jejich snazší plnění porušením cenových předpisů, či získáváním různých výhod zvláště na úkor odběratelských organizací.

Případy, zjištěné pomocí preventivní i následné kontroly, končily snížením rozpočtových nákladů či cen nově navrhovaných, nebo vrácením odpovídající částky poškozeným odběratelům, odvodem zjištěné částky a stanovené sankce do státního rozpočtu, a také udělením důtky, krácením prémií nebo přeřazením pracovníků na jiné pracoviště.

Nemálo cenových závad bylo zejména zjištěno na ekonomicky významných stavbách. Prověřeny byly např. ceny některých souborů a stavebních objektů v nákladech jaderné elektrárny Dukovany v rozsahu asi 6,5 mld Kčs, a přitom zjištěny cenové nesprávnosti v rozsahu 45 mil. Kčs a neúplně doložené náklady v rozsahu téměř 600 mil. Kčs. Podobně byly prověřeny též náklady technologické části jaderné elektrárny V - 1 v rozsahu 1,5 mld Kčs a shledány cenové nesprávnosti v rozsahu 67 mil. Kčs a nedoložené rozpočtové náklady v rozsahu zhruba 90 mil. Kčs. Tyto a jiné podobné případy jen znovu potvrdily, jak významné je pro úsporu rozpočtových prostředků a efektivnost výstavby její správné docenění ze strany investora, resp. zajištění odběratelské kontroly cen projektů a způsobů jejich realizace.

Závažným úkolem minulého roku bylo dosáhnout též účinnější cenové stimulace kvalitní výroby. Výbory při jejím posuzování došly k závěru, že dosavadní trend v uplatňování nástrojů cenového zvýhodnění v roce 1982 pokračoval.

V hodnoceném období se objem tohoto zvýhodnění zvýšil až na trojnásobek a hodnotově překročil 4 mld Kčs, připadající hlavně na výrobky 1. jakosti, zvláště v odvětví ministerstva průmyslu ČSR a federálního ministerstva všeobecného strojírenství.

Soubor opatření požadoval uplatňovat vedle technických hledisek též náročná kritéria odvozená z vnějších ekonomických vztahů a hlavně efektivnosti vývozu. Z podkladů ke státnímu závěrečnému účtu vyplynulo, že průměrné procento tohoto cenového zvýhodnění dosáhlo 6,3 % a že nastoupený kurs pomáhá plnit sledovaný cíl. Na rozdíl od cenového zvýhodnění nebylo však ve výrobní sféře plně využíváno možnosti cenového znevýhodnění. V roce 1982 dosáhl jeho objem jen 90 mil. Kčs, z toho u výrobků III. jakosti jen 43 mil. Kčs a za technickou zastaralost jen 3 mil. Kčs, což spíše nasvědčuje méně důslednému využívání tohoto nástroje a mělo by u federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj být podnětem k zaujetí náročnějšího kursu.

V loňském roce byla politicky a ekonomicky závažným opatřením též provedena úprava maloobchodních cen některých druhů potravinářského zboží. Podle názoru výborů přispěla ke stabilizaci trhu a podpořila žádoucí změny v poptávce, současně však také ukázala, že na tyto společensky žádoucí změny musí působit i věcné podmínky výroby. Vláda rovněž uložila zvýšit produkci vybraných a na trhu ještě nedostatkových druhů zboží, popřípadě posílit výrobu tržního zboží (v objemu 1 % celkové produkce) v těchto organizacích výroby, které se zatím na dodávkách zboží pro vnitřní trh nepodílely:

Bylo to významné opatření, sledující mobilizovat rezervy v zásobách materiálu a v možnostech využití kapacit pracovních sil a odpadového materiálu, případně zlepšit situaci zvláště v drobných a zájmovou činnost podporujících výrobcích.

Zlepšila se tím např. dodávka čerpadel, spínačů, alobalu aj. Ale v plném rozsahu nebyly sledované záměry zabezpečeny a potřeby trhu dořešeny. To by mělo být pro některé VHJ podnětem, aby lépe a pružněji využily nabídnutou příležitost a prostor pro nové nápady i netradiční přístup k věci.

Mohlo by to také podpořit lepší plnění plánovaného maloobchodního obratu, který zůstal v roce 1982 nenaplněn o 1,3 %, resp. objemu realizované daně z obratu, jako druhého hlavního zdroje státních příjmů, který vloni zůstal rovněž nenaplněn.

V souvislosti s důležitou úlohou výzkumu a vývoje při zabezpečování soudobých potřeb rozvoje ekonomiky věnovaly výbory velkou pozornost též čerpání finančních prostředků na plnění programovaných i mimoprogramovaných úkolů v oblasti vědeckotechnického rozvoje.

Potěšitelné bylo, že zavedením výstupů tohoto rozvoje ve výrobě byl její objem zvýšen o zhruba 12 mld Kčs a posíleny vývozy do nesocialistických zemí o 1,3 a do socialistických zemí o 2,7 mld Kčs. Bylo umožněno dosáhnout též úspory 21 tis. pracovních sil a za téměř 2 mld Kčs surovin a materiálů, snižovat také dovoz z nesocialistických zemí o 1,3 mld Kčs, resp. snižovat objem nákladů výroby. Potěšitelné bylo rovněž zjištění, že bylo dosaženo zatím nejvyššího inkasa v obchodě s licencemi.

Nemalou rezervu je však nutno vidět v tom, že v souladu s věcným a časovým plánem se stále nedařilo na 100 % plnit závažné úkoly státního plánu technického rozvoje a realizační výstupy hmotné povahy, u nichž např. na méně než 75 % byl plněn plán v odvětví dopravy a resortu zemědělství a výživy SSR.

V žádném případě nebyly tyto výsledky ovlivněny nedostatkem finančních prostředků. Naopak, podle výsledků provedených prověrek docházelo k tomu, že prostředky fondu technického rozvoje byly používány i na činnost, která jejich účelu neodpovídá, či bez zabezpečení sledovaného finálního efektu. Případy tohoto nesprávného, či nedostačujícího využití finančních prostředků zasluhují vyvozovat z nich příslušné závěry.

V souvislosti s neméně důležitou úlohou našeho zahraničního obchodu výbory zvláště ocenily, že růst vzájemné výměny zboží se zeměmi socialistického tábora se zvýšil o 15,5 % a přitom se SSSR o 18 %, a že s úkoly vývozu se v této oblasti vypořádaly všechny rozhodující resorty a organizace zahraničního obchodu.

Naproti tomu zůstal vývoz do nesocialistických zemí přes nemalé úsilí těchto partnerů a opatření prováděná v práci komerčních složek a k posílení zainteresovanosti na výsledcích zahraničního obchodu nesplněn o hodnotu 4,4 mld Kčs fco, a proti roku 1981 o 1,4 % nižší. Výbory spatřují příčiny tohoto jevu především v úrovni nabízených fondů a s nimi spojených služeb. Dále v cenovém poklesu, který postihl např. vyvážené žáruvzdorné materiály, buničinu a řezivo, nábytek, pletené ošacení a oděvy, i obráběcí a tvářecí stroje. Vedle stagnace poptávky po investičních potřebách a spotřebním zboží však spatřují příčiny váznoucího rozvoje obchodu také v diskriminačních vlivech a důsledcích těch opatření v nesocialistických zemích, které sledují oslabit naši ekonomiku a rámec celého socialistického společenství.

Dosah toho se pochopitelné musel nutně odrazit také v tom, že plánované dovozy vybraných položek nemohly být z této oblasti plně realizovány a dosáhly jen 92 %. Výbory považují za významné, že přes důsledky s tím spojené umožnila zejména přijatá racionalizační a úsporná opatření udržet chod výroby a v některých směrech stanovené úkoly i překračovat.

Nadále však zůstává zvyšování exportní výkonnosti naší ekonomiky jejím základním úkolem. Proto výbory požadují, aby nebyly podceňovány žádné vhodné, byť objemově menší vývozní fondy a jejich výrobci. Je třeba působit také na to, aby potenciálními vývozci se stávaly i dosud nevyvážející podniky, resp. naše výrobky se znovu objevovaly na těch trzích, na nichž v minulosti nalézaly své plné uplatnění.

Pokud jde o výsledky použití finančních prostředků v oblasti investiční výstavby, výbory ocenily, že tyto prostředky byly při celkově omezeném rozsahu investování a zahajování nových staveb využity především ve prospěch rozvoje palivoenergetické základny a naléhavých strukturálních záměrů a potřeb rozvoje, kladoucích zvýšené nároky na kvalitu koncepčních záměrů a efektivnosti investic, a zvláště na věcné zabezpečení investičních procesů.

Výbory v těchto souvislostech kriticky poukázaly na to, že v přípravě projektů, plnění dodávek v požadované struktuře a kvalitě a v pružnosti požadované adaptace stavebních kapacit na změněné podmínky stále ještě přetrvávaly známé nám již nedostatky, jichž dopad se nepříznivě projevoval jak ve zvyšování rozpočtových nákladů staveb, tak opožďování přípravy na uvedení nových důležitých kapacit do plánovaného provozu v určených k tomu termínech.

Výbory poukázaly zvláště na to, o jak značné ekonomické rezervy se přitom jedná.

Výsledky prověrek Státní banky, provedených např. u souboru 160 akcí, které byly nebo měly být v roce 1982 ukončeny, prokázaly výpadek výroby 7 mld Kčs, a to jak pro opožděnou výrobu, tak i změny v její koncepci, popř. neúplné pracovní a materiálové zajištění, či poruchovost zařízení.

Pro stavební nepřipravenost a jiné příčiny nemohly být také včas předány do montáže stroje a zařízení z nesocialistických zemí, tentokrát v hodnotě o něco nižší, ale přesto představující ještě 1,1 mld Kčs.

Pozornosti výborů rovněž neuniklo, jak často v praxi vytýkaná nerovnoměrnost v plnění úkolů plánu stále zasahuje i do plnění bytové výstavby.

V prosinci 1982 bylo např. dokončeno na 30 % ročního úhrnu bytů a podstatně proti měsíčnímu průměru lepší výsledky byly zaznamenány ke konci předchozích čtvrtletí.

Tato každoroční tendence ukazuje rovněž na nemalé rezervy v této politicky zvlášť citlivé oblasti, jichž využití by se příznivě odrazilo v očích naší veřejnosti. Přispěl by k tomu rovněž lepší přístup k modernizaci bytového fondu, svěřeného správě socialistických organizací, jehož plnění na pouhých 42 % v roce 1962 svědčí o tom, že přístupům k naplnění tohoto úkolu a jeho dodavatelskému zajištění nebyla všude věnována odpovídající pozornost.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, k upevnění vnitřní a vnější finanční rovnováhy nesporně přispívala též - jak už se o tom zmínil s. ministr Lér - postupná realizace programu hospodárnosti, přijatého na období 7. pětiletky.

Dvě rozsáhlé kontrolní akce provedené k zajištění úkolů tohoto programu v resortech federace a republik orgány finanční soustavy a lidové kontroly v téměř 600 organizacích ukázaly na řadu pozitivních výsledků, nicméně však také na tendence k jen formálnímu splnění některých úkolů, či jejich změkčování a obcházení, a také na případy zatím malé iniciativy vedoucí k uplatnění a dosažení dalších úspor. Je proto nutné dosáhnout, aby jednotlivé části tohoto závažného programu měly po celé ose řízení závazný a přitom otevřený charakter, více se opíraly o poznatky vnitřní kontroly, racionalizační záměry i závěry rozborů a stávaly se také předmětem důsledné kontroly.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, v souvislosti s výsledky dosaženými v plnění rozpočtového hospodaření posoudily výbory pro plán a rozpočet obou sněmoven návrh vlády na usnesení Federálního shromáždění ČSSR o schválení státního závěrečného účtu československé federace za rok 1962. Po stránce formálně - právní a obsahové jej považují za správný a věcně odůvodněný a doporučuji jej v souladu s výsledky svého jednání oběma sněmovnám k přijetí v předloženém znění.

Předseda FS A. Indra: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny národů poslanci Křenkovi.

Do rozpravy ke státnímu závěrečnému účtu se zatím písemně přihlásili soudružky a soudruzi poslanci Magdaléna Vojteková, Vladimír Mařík, František Kubeš, Věra Vacíková, Milan Felix, Ján Nemček, Jaroslav Kalkus, Josef Kryll, Zdenko Nováček, Miroslav Fassati a Tomáš Trávníček.

Zahajuji rozpravu, v níž jako první vystoupí poslankyně Vojteková.

Poslankyně SN M. Vejteková: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci. V prednesenej správe nás federálny minister financií súdruh Lér oboznámil, s akými finančnými zdrojmi štátny rozpočet v roku 1982 disponoval a na aké potreby ich využil.

Podstatná časť zdrojov štátneho rozpočtu vyplýva z hospodárskej sféry. Predstavuje teda podiel výsledného efektu hospodárenia kolektívov pracujúcich našich výrobných organizácií. Dokumentuje sa tu bezprostredne závislosť medzi tvorbou zdrojov štátneho rozpočtu a efektívnosťou hospodárenia výrobných organizácií.

Úroveň výsledkov, dosiahnutých v jednotlivých organizáciách za rok 1982 vo vzťahu k plneniu záväzných úloh k štátnemu rozpočtu, svedčí o efektívnom hospodárení výrobných organizácií. Rozdielnosť konkrétnych výsledkov je do značnej miery závislá od účinnosti riadiacej práce, svedčí o tom, ako riadiaci pracovníci podnikovej a vnútropodnikovej úrovne dôsledne uplatňujú zásady a zámery Súboru opatrení, presadzujú disciplínu, podnecujú iniciatívu pracujúcich, včas a zo spoločenského hľadiska čo najefektívnejšie zaisťujú plnenie plánovaných úloh.

Pri prerokúvaní výsledkov hospodárenia a ich úrovne v jednotlivých organizáciách v roku 1982 vo Výboroch pre plán a rozpočet sme sa zhodli v poznatkoch, že k lepším výsledkom v rovnomernosti plnenia plánovaných úloh pomáha uplatňovanie vnútropodnikového chozrasčotu, ale iba tam, kde jeho prehlbovaniu, spolu so zdokonalenými nástrojmi vnútropodnikového riadenia, venovali príslušné ústredné orgány, generálne riaditeľstvá, VHJ a podniky patričnú pozornosť.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP