Pondělí 13. června 1983

Jak bylo nejednou zdůrazněno, je soustava řízení a její neustálé přizpůsobování současným a především budoucím potřebám jedním z nejvýznamnějších nástrojů řešení otázek hospodářského rozvoje, ale nemůže být všelékem. Důležitý je především postoj lidí, zejména vedoucích pracovníků, k řešení těchto otázek, jejich angažovanost, vůle a schopnost překonávat překážky, rozvíjet zdravou socialistickou podnikavost.

K lepšímu řízení přispívají i rozbory hospodářské činnosti organizací. V minulém roce bylo bez výhrad uzavřeno hospodaření 63 % organizací, tedy v podstatě ve stejném rozsahu jako v roce 1981. Přitom pokračuje pozitivní tendence snižování počtu organizací s tzv. kontrolním režimem nebo zvláštním režimem, tj. takových organizací, které z osmi ukazatelů rozhodných pro hodnocení a uzavírání výsledků nesplnily tři a více ukazatelů. Oceňujeme, že v rozborech je stále větší pozornost věnována problémům zvyšování ekonomické efektivnosti, i když hodnocení efektivnosti vývozu v konfrontaci k vnějšímu světu není stále ještě na potřebné úrovni a vyžaduje další zkvalitnění. Postupně přibývá případů, kdy organizace, které nesplnily některý z ukazatelů, se snaží dosáhnout tolerování tohoto nesplnění. Všechny takovéto případy je nutno velmi odpovědně posuzovat a zabránit pronikání subjektivismu do hodnocení hospodářských výsledků.

Soudružky a soudruzi, mezi oblastmi, kterým byla v roce 1982 věnována mimořádná pozornost, patří i prosazování zásad hospodárnosti, což přineslo konkrétní ekonomické efekty. Stalo se tak zejména vlivem realizace úkolů Programu hospodárnosti v 7. pětiletce, který vláda v roce 1981 schválila a o němž bylo Federální shromáždění informováno v souvislosti s projednáváním státního rozpočtu na rok 1962.

Jedním z úkolů programu hospodárnosti je snížení počtu pracovníků na úseku řízení a správy do roku 1985 v rozsahu téměř 70 tisíc pracovníků. Přitom byla přijata zásada splnit každý rok zhruba čtvrtinu úkolu, což se v roce 1982 v podstatě podařilo zabezpečit. Větší pozornost v dalším postupu bude však třeba věnovat tomu, aby snižování počtu pracovníků probíhalo současně s racionalizací pracovních činností a zjednodušováním administrativy. V některých případech se projevila snaha přesunout pracovníky z kategorií, kterých se snížení týká, do jiných kategorií, a tak si ulehčit plnění stanoveného úkolu. Takovéto případy jsou však přísně posuzovány, přičemž se využívá zjištění a poznatků orgánů lidové kontroly i kontrolních orgánů ministerstev financí.

Již od roku 1978 vyvíjíme systematické úsilí směřující ke zhospodárnění služebního autoprovozu. Proti stanovenému limitu došlo v roce 1962 ke snížení počtu služebních osobních automobilů o 6,5 tisíc vozidel a bylo dosaženo snížení spotřeby autobenzínu v organizacích socialistického sektoru o více než 33 tis. tun. Jestliže v roce 1977 spotřeba autobenzín v těchto organizacích činila 641 tis. tun, pak v roce 1982 to bylo jen necelých 420 tis. tun, což představuje pokles o 35 %.

Obdobně se již řadu let reguluje vývoj výdajů na cestovné, propagaci a jiné neproduktivní položky, přičemž v rámci programu hospodárnosti byly stanoveny konkrétní úkoly pro jejich snižování. Ve srovnání s rokem 1981 činil pokles výdajů na tyto účely 164 mil. Kčs.

Kromě uvedených oblastí byly splněny i další úkoly programu hospodárnosti směřující ke zhospodárnění některých výdajů ve vztahu k zahraničí, k prověření některých rozpočtových výdajů, k využití výpočetní techniky, racionalizaci administrativních prací aj.

Dosažené výsledky v plnění programu hospodárnosti je nutno upevnit a prohloubit. Pro rok 1983 rozšiřujeme tento program zejména o účinnější působení na vývoj režijních nákladů v podnicích, o výrazné snížení výdajů v oblasti ostatních osobních výdajů na práce konané mimo pracovní poměr a o prověrku opodstatněnosti existence některých účelových organizací přímo řízených ústředními orgány.

Bylo by rovněž žádoucí, aby hospodárnost takříkajíc se konala nejen z popudu kontrolních orgánů, ale aby stále více vyplývala z aktivního přístupu jednotlivých řídících článků.

Při prosazování efektivnosti a hospodárnosti plní významné úkoly i finanční kontrola a revize. Na základě zjištění nedostatků v hospodaření byly uloženy dodatkové odvody do státního rozpočtu ve výši 547 mil. Kčs. Spolu s orgány výborů lidové kontroly provedly finanční kontrolní orgány též rozsáhlé kontrolní akce zaměřené na kontrolu zajištění a plnění úkolů z programu hospodárnosti.

Soudružky a soudruzi, závažné úkoly, které v důsledku složitých podmínek v naší ekonomice řešíme, se dotýkají životní úrovně obyvatelstva a možností jejího dalšího rozvoje. Zde plně platí slova, která pronesl s. Husák na městské konferenci strany v Praze: "Jedině to, co v ekonomice vytvoříme, můžeme rozdělovat, jedině na tomto základě je možno řešit i problémy v sociální oblasti i některé otázky dotýkající se mladé i starších generací."

Odráží to ekonomickou realitu a podmíněnost vztahu životní úrovně a výsledků hospodářského rozvoje. Přitom otázky životní úrovně, jak bylo nejednou řečeno, nelze redukovat jen na osobní hmotnou spotřebu.

V uplynulém roce se zvýšily peněžní příjmy obyvatelstva o 4,1 % a výdaje o 3 %. Příjmy z mezd se zvýšily o 2,7 %, přičemž průměrná mzda vzrostla o 2,3 % a dosáhla 2736 Kčs. Rychlejší růst příjmů než výdajů se odrazil ve zvýšení objemu úsporných vkladů a oběživa obyvatelstva o 15,6 mld Kčs, což je více, než se plánovalo.

Významný podíl na zabezpečování životní úrovně mají výdaje státního rozpočtu na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo které každoročně rostou. V roce 1962 dosáhl celkový objem neinvestičních výdajů na tyto účely 142,9 mld Kčs, tj. o 9,8 mld Kčs, resp. o 7,4 % více než v roce 1981. Tento růst byl ovlivněn zejména opatřeními přijatými ke zvýšení dávek v sociální oblasti v souvislosti s úpravami maloobchodních cen některých druhů zboží. Ve srovnatelném vyjádření s rokem 1961 se tyto výdaje zvýšily o 3,5 %.

Z uvedeného objemu výdajů připadá největší podíl - 77,9 mld Kčs - na sociální zabezpečení, což představuje meziroční zvýšení o 6 mld Kčs. V rámci toho bylo vyplaceno 47,3 mld Kčs na dávky důchodového zabezpečení a 17,2 mld Kčs na podporu rodin s dětmi. Přitom celkový počet vyplácených důchodů dosáhl 3 milióny 875 tisíc a průměrná výše starobního důchodu 1262 Kčs. Na nemocenském bylo vyplaceno 6,4 mld Kčs a z rozpočtů národních výborů v souhrnu na sociální zabezpečení 5,3 mld Kčs. Z toho činily výdaje na služby v rámci ústavu sociální péče téměř 1,5 mld Kčs, výdaje na pečovatelskou službu téměř 150 mil. Kčs, výdaje na staré a těžce postižené občany 464 mil. Kčs.

Soustavná péče věnovaná zvyšování úrovně vzdělanosti mladé generace včetně realizace výchovně vzdělávací soustavy se odráží v růstu rozpočtových výdajů na školství. V loňském roce dosáhly neinvestiční výdaje v této oblasti 24 mld Kčs a ve srovnání s rokem 1981 byly o 4,6 % vyšší. Větší část tohoto přírůstku souvisí zejména se zvyšováním výkonových ukazatelů, tj. počtu tříd v jednotlivých druzích škol, počtu strávníků ve školních jídelnách apod. Promítají se však v tom i zvýšené výdaje na školní stravování v důsledku cenových úprav. Ve srovnatelném vyjádření se výdaje na školství zvýšily o 2 %.

Neinvestiční výdaje na zdravotnictví činily 22 mld Kčs. V porovnání s rokem 1981 se zvýšily o 5,9 %, přičemž na srovnatelné úrovni činilo toto zvýšení 4,3 %. Rovněž zde souvisí růst výdajů se zvyšováním výkonových ukazatelů. Jako v předchozích letech rostly nadprůměrným tempem - téměř o 7 % - výdaje na léky a speciální zdravotnický materiál. Dosáhly celkem částky 5,4 mld Kčs, což představuje téměř čtvrtinu celkových výdajů na zdravotnictví.

Na kulturu bylo v uplynulém roce vynaloženo za 4,5 mld Kčs neinvestičních výdajů, tj. o 2 % více než v roce 1961. Na rekonstrukci historické budovy a dostavbu Národního divadla bylo loni vynaloženo 407,5 mil. Kčs. Z prostředků národních výborů bylo téměř 900 mil. Kčs vynaloženo na rekonstrukci a modernizaci památkových objektů.

Další oblastí, na jejímž financování se významně podílejí prostředky státního rozpočtu, je bytová výstavba a bytové hospodářství. V loňském roce bylo postaveno celkem 101 629 bytů, tj. o 6442 bytů více než v roce 1981. Ze státního rozpočtu bylo na bytovou výstavbu a bytové hospodářství loni vynaloženo 24,3 mld Kčs, tj. 7,7 % celostátních rozpočtových výdajů. Z toho činily investiční výdaje 13 mld Kčs, úhrada ztráty bytového hospodářství 4,5 mld Kčs, státní příspěvek na družstevní bytovou výstavbu 4,6 mld Kčs a na individuální bytovou výstavbu téměř 500 mil. Kčs.

Za celou oblast rozpočtových výdajů ve prospěch obyvatelstva lze v souhrnu říci, že i přes složité ekonomické podmínky pokračoval jejich růst, i když srovnatelně nižším tempem v porovnání s předchozími lety. S tímto zpomalením již počítal státní rozpočet v rámci nutnosti přizpůsobit růst výdajů rozpočtu současným ekonomickým možnostem. Tak jako na jiných úsecích našeho hospodářství, musíme i zde zabezpečovat plánované úkoly hospodárně a přidělené prostředky využívat co nejúčelněji.

Soudružky a soudruzi, hodnocení výsledků rozpočtového hospodaření probíhá v době, kdy je aktuální zejména plnění úkolů letošního roku. Právě rok 1983 má v realizaci koncepce 7. pětiletky mimořádně významné postavení především proto, že po letech 1981 a 1962, která se vyznačovala relativně pomalým tempem hospodářského rozvoje, chceme v letošním roce dosáhnout jeho zrychlení především na základě urychlení procesu intenzifikace a všestranného růstu efektivnosti. Přitom k nejdůležitějším úkolům patří jako dosud obnova vnější ekonomické rovnováhy.

Dosavadní výsledky ukazují, že vývoj probíhá v podstatě v souladu s plánem. Za pět měsíců letošního roku se zvýšil ve srovnání se stejným obdobím u plynulého roku objem průmyslové výroby o 3,2 %, objem stavebních prací o 4,2 %, nákup mléka téměř o 14 %, vajec o 7,1 %, zvýšil se také nákup jatečných zvířat a drůbeže. Tato tempa jsou vyšší než počítá státní plán na letošní rok. Platí to i o zahraničním obchodu se socialistickými zeměmi, který dále relativně rychle roste.

Ve vývoji nákladů pokračují příznivé tendence z uplynulého roku. Částečně se zlepšilo i využití zásob v průmyslu a ve stavebnictví. Rovněž peněžní příjmy a výdaje obyvatelstva rostou o něco rychleji než předpokládá plán, což se odráží v rychlejším růstu maloobchodního obratu a úspor obyvatelstva. Vnitřní trh je v podstatě stabilizován, avšak dále je třeba usilovat o zlepšování souladu nabídky zboží s poptávkou obyvatelstva, zejména z hlediska struktury, kvality a pestrosti sortimentu. V oblasti placených služeb musí příslušné podniky a organizace usilovat o zlepšení své činnosti a v praxi tak naplňovat závěry 6. zasedání ÚV KSČ.

I přes poměrně dobrý vývoj nepřeceňujme výsledky, které byly ve vývoji hospodářství zatím letos dosaženy. Dosud nedošlo k potřebnému zvýšení vývozu do nesocialistických zemí. V investicích trvají problémy v uvádění kapacit do provozu v plánovaných termínech. Plnění některých úkolů je nerovnoměrné. Proto je třeba na všech úrovních řízení položit plný důraz na komplexní a plynulé plnění úkolů státního plánu a mimořádnou pozornost věnovat řešení problémů zvyšování efektivnosti.

Vážené soudružky a soudruzi, výsledky dosažené v rozvoji hospodářství v uplynulém roce i dosavadní výsledky plnění plánovaných úkolů v letošním roce ukazují, že i přes řadu problémů se naše ekonomika postupně vyrovnává s obtížnějšími podmínkami. Výsledky by byly jistě ještě lepší a postup procese adaptace na tyto podmínky rychlejší, kdyby se nám rozhodněji a rychleji dařilo odstraňovat nedostatky v naší práci, které jsou hlavní příčinou, že intenzifikace hospodářského rozvoje a zvyšování úrovně řídící práce probíhá zatím pomaleji než odpovídá našim potřebám.

Právě tyto oblasti byly častým předmětem rozpravy při projednávání státního závěrečného účtu v orgánech Federálního shromáždění. Chci při této příležitosti poděkovat za četné připomínky a náměty, které využije vláda ve své práci.

Závěrem mi dovolte navrhnout jménem vlády Československé socialistické republiky, aby Federální shromáždění schválilo návrh státního závěrečného účtu čs. federace za rok 1962. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji ministru Lérovi za odůvodnění projednávaného vládního návrhu.

Jednotlivé kapitoly státního závěrečného účtu československé federace za rok 1982 byly projednány ve všech výborech sněmoven, mimo mandátových a imunitních výborů.

Výbory Sněmovny lidu pověřily funkcí společného zpravodaje předsedu výboru pro plán a rozpočet poslance Jozefa Belka a výbory Sněmovny národů místopředsedu výboru pro plán a rozpočet poslance Křenka.

Prosím nejdříve poslance Jozefa Belka, aby přednesl zpravodajskou zprávu.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec J. Belko: Vážený súdruh generálny tajomník a prezident Československej socialistickej republiky, vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, vážení hostia, výbory Snemovne ľudu spoločne s výbormi Snemovne národov prerokovali pridelené kapitoly štátneho záverečného účtu ústredných orgánov štátnej správy federácie za rok 1962. Pritom posúdili, ako sa na týchto výsledkoch podieľala organizátorská, riadiaca, ako aj kontrolná a hospodárska činnosť týchto orgánov a organizácií napojených na ich rozpočet.

K plneniu tejto úlohy, pristupovali s vedomím, že v týchto výsledkoch sa odrážajú prístupy k naplňovaniu politicko-hospodárskej línie 7. päťročnice a miera uspokojovania spoločensko-hospodárskych potrieb.

V rámci postupu, diferencovaného podľa výrobného a nevýrobného charakteru týchto orgánov, sa výbory zaoberali predovšetkým hodnotením ich prístupu na zabezpečovanie a plnenie programovaných a rozpočtovo zabezpečovaných potrieb v roku 1982. Pritom venovali pozornosť významným úlohám z hľadiska efektívnosti, kvality a hospodárnosti spoločenskej práce a uplatňovaniu intenzifikačných faktorov našej ekonomiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP