Jak bylo nejednou zdůrazněno, je soustava řízení
a její neustálé přizpůsobování
současným a především budoucím
potřebám jedním z nejvýznamnějších
nástrojů řešení otázek
hospodářského rozvoje, ale nemůže
být všelékem. Důležitý je
především postoj lidí, zejména
vedoucích pracovníků, k řešení
těchto otázek, jejich angažovanost, vůle
a schopnost překonávat překážky,
rozvíjet zdravou socialistickou podnikavost.
K lepšímu řízení přispívají
i rozbory hospodářské činnosti organizací.
V minulém roce bylo bez výhrad uzavřeno hospodaření
63 % organizací, tedy v podstatě ve stejném
rozsahu jako v roce 1981. Přitom pokračuje pozitivní
tendence snižování počtu organizací
s tzv. kontrolním režimem nebo zvláštním
režimem, tj. takových organizací, které
z osmi ukazatelů rozhodných pro hodnocení
a uzavírání výsledků nesplnily
tři a více ukazatelů. Oceňujeme, že
v rozborech je stále větší pozornost
věnována problémům zvyšování
ekonomické efektivnosti, i když hodnocení efektivnosti
vývozu v konfrontaci k vnějšímu světu
není stále ještě na potřebné
úrovni a vyžaduje další zkvalitnění.
Postupně přibývá případů,
kdy organizace, které nesplnily některý z
ukazatelů, se snaží dosáhnout tolerování
tohoto nesplnění. Všechny takovéto případy
je nutno velmi odpovědně posuzovat a zabránit
pronikání subjektivismu do hodnocení hospodářských
výsledků.
Soudružky a soudruzi, mezi oblastmi, kterým byla v
roce 1982 věnována mimořádná
pozornost, patří i prosazování zásad
hospodárnosti, což přineslo konkrétní
ekonomické efekty. Stalo se tak zejména vlivem realizace
úkolů Programu hospodárnosti v 7. pětiletce,
který vláda v roce 1981 schválila a o němž
bylo Federální shromáždění
informováno v souvislosti s projednáváním
státního rozpočtu na rok 1962.
Jedním z úkolů programu hospodárnosti
je snížení počtu pracovníků
na úseku řízení a správy do
roku 1985 v rozsahu téměř 70 tisíc
pracovníků. Přitom byla přijata zásada
splnit každý rok zhruba čtvrtinu úkolu,
což se v roce 1982 v podstatě podařilo zabezpečit.
Větší pozornost v dalším postupu
bude však třeba věnovat tomu, aby snižování
počtu pracovníků probíhalo současně
s racionalizací pracovních činností
a zjednodušováním administrativy. V některých
případech se projevila snaha přesunout pracovníky
z kategorií, kterých se snížení
týká, do jiných kategorií, a tak si
ulehčit plnění stanoveného úkolu.
Takovéto případy jsou však přísně
posuzovány, přičemž se využívá
zjištění a poznatků orgánů
lidové kontroly i kontrolních orgánů
ministerstev financí.
Již od roku 1978 vyvíjíme systematické
úsilí směřující ke zhospodárnění
služebního autoprovozu. Proti stanovenému limitu
došlo v roce 1962 ke snížení počtu
služebních osobních automobilů o 6,5
tisíc vozidel a bylo dosaženo snížení
spotřeby autobenzínu v organizacích socialistického
sektoru o více než 33 tis. tun. Jestliže v roce
1977 spotřeba autobenzín v těchto organizacích
činila 641 tis. tun, pak v roce 1982 to bylo jen necelých
420 tis. tun, což představuje pokles o 35 %.
Obdobně se již řadu let reguluje vývoj
výdajů na cestovné, propagaci a jiné
neproduktivní položky, přičemž
v rámci programu hospodárnosti byly stanoveny konkrétní
úkoly pro jejich snižování. Ve srovnání
s rokem 1981 činil pokles výdajů na tyto
účely 164 mil. Kčs.
Kromě uvedených oblastí byly splněny
i další úkoly programu hospodárnosti
směřující ke zhospodárnění
některých výdajů ve vztahu k zahraničí,
k prověření některých rozpočtových
výdajů, k využití výpočetní
techniky, racionalizaci administrativních prací
aj.
Dosažené výsledky v plnění programu
hospodárnosti je nutno upevnit a prohloubit. Pro rok 1983
rozšiřujeme tento program zejména o účinnější
působení na vývoj režijních nákladů
v podnicích, o výrazné snížení
výdajů v oblasti ostatních osobních
výdajů na práce konané mimo pracovní
poměr a o prověrku opodstatněnosti existence
některých účelových organizací
přímo řízených ústředními
orgány.
Bylo by rovněž žádoucí, aby hospodárnost
takříkajíc se konala nejen z popudu kontrolních
orgánů, ale aby stále více vyplývala
z aktivního přístupu jednotlivých
řídících článků.
Při prosazování efektivnosti a hospodárnosti
plní významné úkoly i finanční
kontrola a revize. Na základě zjištění
nedostatků v hospodaření byly uloženy
dodatkové odvody do státního rozpočtu
ve výši 547 mil. Kčs. Spolu s orgány
výborů lidové kontroly provedly finanční
kontrolní orgány též rozsáhlé
kontrolní akce zaměřené na kontrolu
zajištění a plnění úkolů
z programu hospodárnosti.
Soudružky a soudruzi, závažné úkoly,
které v důsledku složitých podmínek
v naší ekonomice řešíme, se dotýkají
životní úrovně obyvatelstva a možností
jejího dalšího rozvoje. Zde plně platí
slova, která pronesl s. Husák na městské
konferenci strany v Praze: "Jedině to, co v ekonomice
vytvoříme, můžeme rozdělovat,
jedině na tomto základě je možno řešit
i problémy v sociální oblasti i některé
otázky dotýkající se mladé
i starších generací."
Odráží to ekonomickou realitu a podmíněnost
vztahu životní úrovně a výsledků
hospodářského rozvoje. Přitom otázky
životní úrovně, jak bylo nejednou řečeno,
nelze redukovat jen na osobní hmotnou spotřebu.
V uplynulém roce se zvýšily peněžní
příjmy obyvatelstva o 4,1 % a výdaje o 3
%. Příjmy z mezd se zvýšily o 2,7 %,
přičemž průměrná mzda
vzrostla o 2,3 % a dosáhla 2736 Kčs. Rychlejší
růst příjmů než výdajů
se odrazil ve zvýšení objemu úsporných
vkladů a oběživa obyvatelstva o 15,6 mld Kčs,
což je více, než se plánovalo.
Významný podíl na zabezpečování
životní úrovně mají výdaje
státního rozpočtu na společenské
služby a činnosti pro obyvatelstvo které každoročně
rostou. V roce 1962 dosáhl celkový objem neinvestičních
výdajů na tyto účely 142,9 mld Kčs,
tj. o 9,8 mld Kčs, resp. o 7,4 % více než v
roce 1981. Tento růst byl ovlivněn zejména
opatřeními přijatými ke zvýšení
dávek v sociální oblasti v souvislosti s
úpravami maloobchodních cen některých
druhů zboží. Ve srovnatelném vyjádření
s rokem 1961 se tyto výdaje zvýšily o 3,5 %.
Z uvedeného objemu výdajů připadá
největší podíl - 77,9 mld Kčs
- na sociální zabezpečení, což
představuje meziroční zvýšení
o 6 mld Kčs. V rámci toho bylo vyplaceno 47,3 mld
Kčs na dávky důchodového zabezpečení
a 17,2 mld Kčs na podporu rodin s dětmi. Přitom
celkový počet vyplácených důchodů
dosáhl 3 milióny 875 tisíc a průměrná
výše starobního důchodu 1262 Kčs.
Na nemocenském bylo vyplaceno 6,4 mld Kčs a z rozpočtů
národních výborů v souhrnu na sociální
zabezpečení 5,3 mld Kčs. Z toho činily
výdaje na služby v rámci ústavu sociální
péče téměř 1,5 mld Kčs,
výdaje na pečovatelskou službu téměř
150 mil. Kčs, výdaje na staré a těžce
postižené občany 464 mil. Kčs.
Soustavná péče věnovaná zvyšování
úrovně vzdělanosti mladé generace
včetně realizace výchovně vzdělávací
soustavy se odráží v růstu rozpočtových
výdajů na školství. V loňském
roce dosáhly neinvestiční výdaje v
této oblasti 24 mld Kčs a ve srovnání
s rokem 1981 byly o 4,6 % vyšší. Větší
část tohoto přírůstku souvisí
zejména se zvyšováním výkonových
ukazatelů, tj. počtu tříd v jednotlivých
druzích škol, počtu strávníků
ve školních jídelnách apod. Promítají
se však v tom i zvýšené výdaje
na školní stravování v důsledku
cenových úprav. Ve srovnatelném vyjádření
se výdaje na školství zvýšily o
2 %.
Neinvestiční výdaje na zdravotnictví
činily 22 mld Kčs. V porovnání s rokem
1981 se zvýšily o 5,9 %, přičemž
na srovnatelné úrovni činilo toto zvýšení
4,3 %. Rovněž zde souvisí růst výdajů
se zvyšováním výkonových ukazatelů.
Jako v předchozích letech rostly nadprůměrným
tempem - téměř o 7 % - výdaje na léky
a speciální zdravotnický materiál.
Dosáhly celkem částky 5,4 mld Kčs,
což představuje téměř čtvrtinu
celkových výdajů na zdravotnictví.
Na kulturu bylo v uplynulém roce vynaloženo za 4,5
mld Kčs neinvestičních výdajů,
tj. o 2 % více než v roce 1961. Na rekonstrukci historické
budovy a dostavbu Národního divadla bylo loni vynaloženo
407,5 mil. Kčs. Z prostředků národních
výborů bylo téměř 900 mil.
Kčs vynaloženo na rekonstrukci a modernizaci památkových
objektů.
Další oblastí, na jejímž financování
se významně podílejí prostředky
státního rozpočtu, je bytová výstavba
a bytové hospodářství. V loňském
roce bylo postaveno celkem 101 629 bytů, tj. o 6442 bytů
více než v roce 1981. Ze státního rozpočtu
bylo na bytovou výstavbu a bytové hospodářství
loni vynaloženo 24,3 mld Kčs, tj. 7,7 % celostátních
rozpočtových výdajů. Z toho činily
investiční výdaje 13 mld Kčs, úhrada
ztráty bytového hospodářství
4,5 mld Kčs, státní příspěvek
na družstevní bytovou výstavbu 4,6 mld Kčs
a na individuální bytovou výstavbu téměř
500 mil. Kčs.
Za celou oblast rozpočtových výdajů
ve prospěch obyvatelstva lze v souhrnu říci,
že i přes složité ekonomické podmínky
pokračoval jejich růst, i když srovnatelně
nižším tempem v porovnání s předchozími
lety. S tímto zpomalením již počítal
státní rozpočet v rámci nutnosti přizpůsobit
růst výdajů rozpočtu současným
ekonomickým možnostem. Tak jako na jiných úsecích
našeho hospodářství, musíme i
zde zabezpečovat plánované úkoly hospodárně
a přidělené prostředky využívat
co nejúčelněji.
Soudružky a soudruzi, hodnocení výsledků
rozpočtového hospodaření probíhá
v době, kdy je aktuální zejména plnění
úkolů letošního roku. Právě
rok 1983 má v realizaci koncepce 7. pětiletky mimořádně
významné postavení především
proto, že po letech 1981 a 1962, která se vyznačovala
relativně pomalým tempem hospodářského
rozvoje, chceme v letošním roce dosáhnout jeho
zrychlení především na základě
urychlení procesu intenzifikace a všestranného
růstu efektivnosti. Přitom k nejdůležitějším
úkolům patří jako dosud obnova vnější
ekonomické rovnováhy.
Dosavadní výsledky ukazují, že vývoj
probíhá v podstatě v souladu s plánem.
Za pět měsíců letošního
roku se zvýšil ve srovnání se stejným
obdobím u plynulého roku objem průmyslové
výroby o 3,2 %, objem stavebních prací o
4,2 %, nákup mléka téměř o
14 %, vajec o 7,1 %, zvýšil se také nákup
jatečných zvířat a drůbeže.
Tato tempa jsou vyšší než počítá
státní plán na letošní rok. Platí
to i o zahraničním obchodu se socialistickými
zeměmi, který dále relativně rychle
roste.
Ve vývoji nákladů pokračují
příznivé tendence z uplynulého roku.
Částečně se zlepšilo i využití
zásob v průmyslu a ve stavebnictví. Rovněž
peněžní příjmy a výdaje
obyvatelstva rostou o něco rychleji než předpokládá
plán, což se odráží v rychlejším
růstu maloobchodního obratu a úspor obyvatelstva.
Vnitřní trh je v podstatě stabilizován,
avšak dále je třeba usilovat o zlepšování
souladu nabídky zboží s poptávkou obyvatelstva,
zejména z hlediska struktury, kvality a pestrosti sortimentu.
V oblasti placených služeb musí příslušné
podniky a organizace usilovat o zlepšení své
činnosti a v praxi tak naplňovat závěry
6. zasedání ÚV KSČ.
I přes poměrně dobrý vývoj
nepřeceňujme výsledky, které byly
ve vývoji hospodářství zatím
letos dosaženy. Dosud nedošlo k potřebnému
zvýšení vývozu do nesocialistických
zemí. V investicích trvají problémy
v uvádění kapacit do provozu v plánovaných
termínech. Plnění některých
úkolů je nerovnoměrné. Proto je třeba
na všech úrovních řízení
položit plný důraz na komplexní a plynulé
plnění úkolů státního
plánu a mimořádnou pozornost věnovat
řešení problémů zvyšování
efektivnosti.
Vážené soudružky a soudruzi, výsledky
dosažené v rozvoji hospodářství
v uplynulém roce i dosavadní výsledky plnění
plánovaných úkolů v letošním
roce ukazují, že i přes řadu problémů
se naše ekonomika postupně vyrovnává
s obtížnějšími podmínkami.
Výsledky by byly jistě ještě lepší
a postup procese adaptace na tyto podmínky rychlejší,
kdyby se nám rozhodněji a rychleji dařilo
odstraňovat nedostatky v naší práci,
které jsou hlavní příčinou,
že intenzifikace hospodářského rozvoje
a zvyšování úrovně řídící
práce probíhá zatím pomaleji než
odpovídá našim potřebám.
Právě tyto oblasti byly častým předmětem
rozpravy při projednávání státního
závěrečného účtu v orgánech
Federálního shromáždění.
Chci při této příležitosti poděkovat
za četné připomínky a náměty,
které využije vláda ve své práci.
Závěrem mi dovolte navrhnout jménem vlády
Československé socialistické republiky, aby
Federální shromáždění
schválilo návrh státního závěrečného
účtu čs. federace za rok 1962. Děkuji
za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji ministru Lérovi
za odůvodnění projednávaného
vládního návrhu.
Jednotlivé kapitoly státního závěrečného
účtu československé federace za rok
1982 byly projednány ve všech výborech sněmoven,
mimo mandátových a imunitních výborů.
Výbory Sněmovny lidu pověřily funkcí
společného zpravodaje předsedu výboru
pro plán a rozpočet poslance Jozefa Belka a výbory
Sněmovny národů místopředsedu
výboru pro plán a rozpočet poslance Křenka.
Prosím nejdříve poslance Jozefa Belka, aby
přednesl zpravodajskou zprávu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
J. Belko: Vážený súdruh generálny
tajomník a prezident Československej socialistickej
republiky, vážený súdruh predseda, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, vážení
hostia, výbory Snemovne ľudu spoločne s výbormi
Snemovne národov prerokovali pridelené kapitoly
štátneho záverečného účtu
ústredných orgánov štátnej správy
federácie za rok 1962. Pritom posúdili, ako sa na
týchto výsledkoch podieľala organizátorská,
riadiaca, ako aj kontrolná a hospodárska činnosť
týchto orgánov a organizácií napojených
na ich rozpočet.
K plneniu tejto úlohy, pristupovali s vedomím, že
v týchto výsledkoch sa odrážajú
prístupy k naplňovaniu politicko-hospodárskej
línie 7. päťročnice a miera uspokojovania
spoločensko-hospodárskych potrieb.
V rámci postupu, diferencovaného podľa výrobného
a nevýrobného charakteru týchto orgánov,
sa výbory zaoberali predovšetkým hodnotením
ich prístupu na zabezpečovanie a plnenie programovaných
a rozpočtovo zabezpečovaných potrieb v roku
1982. Pritom venovali pozornosť významným úlohám
z hľadiska efektívnosti, kvality a hospodárnosti
spoločenskej práce a uplatňovaniu intenzifikačných
faktorov našej ekonomiky.