Pondělí 13. června 1983

V roce 1982 se nám podařilo překročit i některé další plánované úkoly. Průmyslová výroba se loni zvýšila o 1,2 %, tj. rychleji než stanovil plán a její objem byl překročen o 4,5 mld Kčs. Rovněž plánovaný objem stavebních prací byl překročen (o 1,7 mld Kčs) a hrubé zemědělské produkce splněn. Ve srovnání s rokem 1981 byla tato produkce vyšší o 2,3 %, z toho rostlinná produkce o 9,6 %.

Určitý pokrok byl dosažen při realizaci záměrů hospodářské politiky v oblasti investic. Jejich celkový objem byl ve srovnání s rokem 1981 nižší o 1,3 %, došlo k omezení zahajování nových investic, a to umožnilo i snížit rozestavěnost a poněkud zkrátit průměrnou dobu výstavby.

Některé plánované úkoly však splněny nebyly. Podobně, jako v předchozích letech, ani v roce 1982 nebyly včas uvedeny do provozu některé nové kapacity, což ochudilo naši produkci. Při překročení vývozu do socialistických států vývoz do nesocialistických zemí nedosáhl plánované úrovně. Při splnění dodávek zboží do tržních fondů nebyl vlivem strukturálních změn splněn plánovaný výnos daně z obratu ani maloobchodní obrat. Přes zlepšení vývoje zásob v národním hospodářství ve srovnání s předchozím rokem se nepodařilo dosáhnout plánovaného zrychlení obrátky zásob.

Soudružky a soudruzi, ve finanční a rozpočtové politice a při vypracování státního rozpočtu na rok 1982 jsme kladli mimořádný důraz na zajištění růstu efektivnosti, který by se odrazil ve zvýšení tvorby finančních zdrojů a na upevnění hospodárnosti ve výrobní i nevýrobní sféře. S přihlédnutím k úkolům hospodářské politiky i celkové ekonomické situaci se počítalo s omezením tempa růstu neinvestičních výdajů a s poklesem výdajů na investice. To byly hlavní předpoklady pro zajištění vyrovnanosti rozpočtového hospodaření. Tyto záměry se nám podařilo realizovat, i když ve finančním vývoji došlo k odchylkám od plánované struktury v tvorbě a užití zdrojů. Projevily se zejména v překročení zisku, v již zmíněném nesplnění výnosu daně z obratu, v nesplnění plánovaných výdajů na investice v rozpočtové sféře a naopak v jejich překročení v hospodářských organizacích i v dalších položkách. Tyto odchylky se pak odrazily i v plnění státního rozpočtu.

Objem příjmů souhrn státních rozpočtů, tj. státních rozpočtů čs. federace, ČSR a SSR a rozpočtů národních výborů, dosáhl v uplynulém roce 314,2 mld Kčs, což bylo o 2,6 % více než se plánovalo. Celkový objem rozpočtových výdajů dosáhl 314 mld Kčs. V souhrnu skončilo rozpočtové hospodaření aktivním rozdílem ve výši 157 mil. Kčs.

Vyrovnanost rozpočtu považujeme za důležitý úkol finanční politiky. Je Jedním z předpokladů dosažení vyrovnanosti finančních vztahů a tu považujeme za významnou součást našeho úsilí o dosažení rovnovážných vztahů v celé ekonomice, což je důležitým činitelem jejího efektivního a proporcionálního rozvoje. Proto také vždy výsledky rozpočtového hospodaření posuzujeme v širších ekonomických souvislostech. Výsledek za rok 1982 je jistě pozitivní, ale nepřeceňujme ho, poněvadž k němu přispěla i některá mimořádná opatření včetně cenových.

K překročení plánovaných příjmů v roce 1982 došlo zejména vlivem vyšších odvodů hospodářských organizací, organizací peněžnictví a doplňkových zdrojů národních výhorů. Tyto nadplánové zdroje byly zčásti využity na vyšší dotace hospodářským organizacím a zejména pak v rozpočtové sféře v oblastech spravovaných národními výbory.

Příjmy státního rozpočtu čs. federace, který plní v naší rozpočtové soustavě též významnou koordinační funkci, dosáhly 169,6 mld Kčs, tj. prakticky plánované výše. Jeho vlastní výdaje činily 53,7 mld Kčs a dotace do státních rozpočtů republik v souhrnu 115,9 mld Kčs, tj. rovněž podle plánu.

Příjmy rozpočtů národních výborů dosáhly 109,2 mld Kčs, tj. o 4,4 mld Kčs více než se plánovalo, a výdaje 109,1 mld Kčs. Část překročení plánovaného objemu rozpočtů národních výborů souvisí s realizací akce "Z" Národní výbory na ni v roce 1962 vynaložily celkem 3,2 mld Kčs a hodnota vytvořeného díla investiční části akce "Z" dosáhla téměř 4 mld Kčs. Touto formou bylo např. získáno celkem 1187 míst v jeslích, 16 834 míst v mateřských školách, 4010 míst v základních školách, 594 km vodovodů, 184 km kanalizací atd. Svědčí to o vcelku úspěšném plnění volebních programů.

I když jsme v uplynulém roce dosáhli řady dobrých výsledků, jsme si vědomi, že tím rozhodujícím kritériem, kterým musíme měřit dosažené výsledky je, jak se nám daří převést naši ekonomiku na cestu intenzívního rozvoje. Právě zde existuje stálé ještě mnoho rezerv a nedostatků. Jak zaznělo i na krajských a městských konferencích KSČ, neprobíhá tento proces dostatečně rychle. I přes dílčí zlepšení nemůžeme být spokojeni s nedostatečným využíváním výrobních fondů, s uplatňováním vědeckých a technických poznatků v praxi, s technickou úrovní a kvalitou řady výrobků.

Intenzita inovační činnosti neodpovídá současným vysokým nárokům na zahraničních trzích ani domácím potřebám. To vše negativně působí na dosahovanou úroveň a dynamiku společenské produktivity práce. Přitom je nesporné, že význam kvalitativní stránky reprodukčního procesu a aktivních způsobů řešení důsledků ztížených podmínek reprodukčního procesu neustále roste.

Jde především o to, abychom plně využívali náš rozsáhlý ekonomický potenciál, abychom dosáhli vyššího zhodnocení surovin a energie, které máme k dispozici, abychom plně využívali výrobních kapacit, které jsme řadu let budovali. Jde též o plné a účinnější využiti vysoké kvalifikace našich pracovníků, kterou považujeme za nejdůležitější složku ekonomického potenciálu naši země. Mobilizace rezerv v těchto oblastech patří k rozhodujícím cestám zvyšování úrovně efektivnosti a nachází konkrétní odraz ve výsledcích finančního hospodaření.

Za příznivý jev považujeme poměrně rychlou dynamiku tvorby vnitřních finančních zdrojů, především zisku, který představuje objemově nejvýznamnější položku zdrojů. Plán tvorby zisku byl v roce 1982 překročen o 4,7 mld Kčs a srovnatelně s rokem 1981 se zisk zvýšil o 3,7 %. Na jeho přírůstku se - podílelo snížení nákladů 86 %, tj. více ve srovnání s rokem 1981, kdy tento podíl činil 82 %, i ve srovnání s průměrem dosaženým v období 6. pětiletky, který činil 50 %.

Hlavní podíl na přírůstku zisku mají úspory materiálových nákladů. V 6. pětiletce se tyto náklady snižovaly průměrně ročně o 0,52 %, v roce 1981 se tempo jejich snížení zrychlilo na 1,55 % a v roce 1982 činilo 1,45 %. Přispělo k tomu limitování některých materiálových položek, působení upravených vlastních výkonů i zvýšená hospodárnost.

Tyto nesporně pozitivní výsledky dosažené ve zvyšování vnitřní efektivnosti naší ekonomiky svědčí o tom, že jak řídící složky, tak i tvůrčí aktivita pracujících se v souladu s celospolečenským zájmem zaměřily na jednu z nejdůležitějších oblastí dosahování úspor společenské práce. Projevuje se v tom i zaměření socialistického soutěžení na kvalitativní stránky reprodukčního procesu, rozšiřující se činnost komplexních a racionalizačních brigád a další rozvoj zlepšovatelského a novátorského hnutí.

Vláda plně oceňuje tyto výsledky a vyslovuje dík všem pracujícím a pracovním kolektivům, které se o ně zasloužily. Úspory paliv, surovin, energie i materiálů se staly v současných podmínkách hlavním zdrojem, ze kterého můžeme krýt rostoucí potřeby národního hospodářství i obyvatelstva. Význam těchto úspor vzrostl též proto, že možnosti dovozu surovin a palivoenergetických zdrojů jsou omezené a kupujeme je za podstatně vyšší ceny než dříve. Značně též vzrostly náklady a ceny surovin, které získáváme vlastní těžbou, zejména náklady na těžbu uhlí.

Jestliže celkově můžeme pozitivně hodnotit vývoj zisku a nákladů, pak na druhé straně musíme zdůraznit, že to samo o sobě nepostačí k realizaci základní linie naší hospodářské politiky, směřující k vysoké efektivnosti celého hospodářství.

Výsledky v tvorbě zisku a ve snižování nákladů nezahrnují vlivy zahraničního obchodu. Vyjadřuji jen vývoj efektivnosti uvnitř naší ekonomiky. V loňském roce, stejně jako v předchozích letech, však na naši ekonomiku velmi nepříznivě působilo zhoršení celkové relace dovozních a vývozních cen. Pokles efektivnosti zahraniční ceny ve svých důsledcích snižuje naše možnosti rozvíjet hospodářství a zvyšovat životní úroveň. Jeho příčiny souvisejí zejména s vývojem cen na světových trzích.

Značný podíl na tom však má i úroveň naší vlastní práce jak ve výrobní, tak v obchodní činnosti. Modernost, nejvyšší technickoekonomická úroveň vyvážených výrobků, jejich kvalita a estetický vzhled, pružnost výroby i obchodu při uspokojování potřeb zákazníků, servis atd., to jsou dnes faktory, které především rozhodují o možnostech odbytu a o dosahovaných cenách.

V našich podmínkách, kdy 36 % konečného odbytu průmyslových organizací je určeno pro vývoz, musíme klást do popředí výsledky zahraniční směny více, než jsme je kladli dosud. S tím souvisí i kritický pohled na naše měřítka kvality a technické úrovně výrobků ve srovnání se světem. Zostřená konkurence na zahraničních trzích je tvrdou prověrkou vlastních schopností jednotlivých VHJ i organizací.

V zájmu získání objektivnějšího pohledu na efektivnost našeho zahraničního obchodu musíme porovnávat ceny, které dosahujeme zejména při vývozu, s cenami, které dosahují přední světoví vývozci. Z tohoto srovnání pak musíme vyvozovat konkrétní závěry a opatření jak v komerční činnosti, tak zejména ve výzkumu, vývoji a výrobě, neboť především zde se rozhoduje o efektivnosti. Za dobře hospodařící organizaci lze považovat jen takovou, která je při exportu schopná konkurovat předním vývozcům v technické úrovni a kvalitě výrobků a dosahuje na tomto základě i dobré ceny.

Všeobecný růst nároků na zahraničních trzích je tendence, která se plně prosazuje i v zahraničním obchodu mezi socialistickými státy. Je to logické, neboť tak jako my, považují i ostatní státy RVHP intenzifikaci hospodářského rozvoje za jeden z klíčových úkolů své hospodářské politiky. To vytváří příznivé podmínky pro další rozvoj kooperace a specializace, pro společné řešení životně důležitých otázek zajištění surovinových a energetických zdrojů, jakož i pro výrobu a směnu strojů s vysokými technickými parametry. Z těchto hledisek má pro nás zcela mimořádný význam všestranný rozvoj spolupráce se Sovětským svazem, který jako náš největší obchodní partner se podílí více než 1/3 na našem zahraničním obchodu. Tato spolupráce se každý rok - a bylo tomu tak i v uplynulém roce - rozšiřuje a prohlubuje a i do budoucna počítáme s tímto vývojem.

Úspěšnost našeho úsilí o vyšší efektivnost je do značné míry podmíněna rychlým a účinným uplatňováním progresívních poznatků vědy, v hospodářské praxi. V loňském roce jsme na rozvoj vědy a techniky vynaložili 17 mld Kčs neinvestičních výdajů, tj. o 3,4 % více než v roce 1961. Z toho připadlo 6,6 mld Kčs na státní rozpočet a 10,2 mld Kčs na vlastní zdroje organizací.

Jak svým objemem, tak i tempem růstu snesou tyto výdaje srovnání s hospodářsky vyspělými zeměmi. Měly by tedy umožňovat, abychom drželi krok se světovým vývojem.

Připravili jsme a přistupujeme k realizaci některých opatření ke zvýšení ekonomického tlaku i zájmu na růstu účinnosti vědeckotechnického pokroku, aby prostředky vynaložené na tyto účely se vracely rychleji a přinášely společnosti větší efekt. Jde nám o to, aby se pohotověji uplatňovaly nové vědecké poznatky, aby se zrychlily inovační procesy, zvýšila technická úroveň a kvalita veškeré produkce. Zásady ekonomické kalkulace, specializace, koncentrace, mezinárodní kooperace a integrace platí zde stejně jako pro výrobu. Potřebujeme, aby se všude stal vědecko-technický pokrok ekonomickou nezbytností a organickou složkou řízení, což by se mělo příznivě projevit i v hospodářských výsledcích.

Realizace technického pokroku a modernizace výroby je do značné míry závislá na investiční výstavbě. Velmi záleží na jejím racionálním rozdělení mezi jednotlivé články národního hospodářství tak, aby bylo možné soustavně ekonomiku modernizovat, cílevědomě provádět koncepční změny ve struktuře výroby, racionalizovat ji a urychlovat výrobkové inovace i zabezpečovat potřebný rozvoj infrastruktury.

Nemůžeme si proto dovolit investovat tam, kde se základní prostředky již dnes dostatečně nevyužívají. Dosažení obratu v této oblasti, pružnější předávání či prodej nevyužívaných strojů, záměna dosavadních méně výkonných za výkonnější, to jsou potřebná opatření aktuální v řadě organizací. Stejně naléhavé je s ještě větší důsledností realizovat opatření vyplývající z usnesení předsednictva ústředního výboru Komunistické strany Československa k situaci ve stavebnictví a jeho neodkladným úkolům při plnění 7. pětiletky, i když i zde můžeme zaznamenat některé kladné výsledky.

Investiční výstavbou soustavně rozšiřujeme národní majetek. Hodnota základních prostředků v pořizovací ceně v socialistickém sektoru dosáhla v loňském roce 2,5 biliónů Kčs. To představuje značný ekonomický potenciál jak ve výrobní, tak i v nevýrobní sféře. Zejména ve výrobní sféře máme relativně vysokou vybavenost práce základními prostředky. V průmyslu připadlo v loňském roce na jednoho pracovníka v průměru 335 tis. Kčs základních prostředků, což je téměř o 10 % více než v roce 1980. To se však neprojevuje v odpovídajícím růstu produktivity práce. Účinnost základních prostředků soustavně klesá vlivem nízké směnnosti, nedostatků v organizaci práce a řízení, v loňském roce i vlivem zpomalení hospodářského rozvoje. K dlouhodobým závažným problémům patří růst rozpočtových nákladů staveb a skutečnost, že na nových kapacitách není často dosahováno projektovaných technicko-ekonomických parametrů.

Otázky efektivnosti investiční výstavby souvisejí též s cílevědomým vytvářením předpokladů v oblasti specializace a zhromadňování výroby, se širokým zapojením do mezinárodní dělby práce a integrace v rámci RVHP. Jen při splnění těchto podmínek můžeme efektivně přistoupit k širšímu využívání automatizace, robotizace, výpočetní techniky v řízení výrobních procesů a k uplatnění všech důležitých složek probíhající vědeckotechnické revoluce.

Již dlouhodobě se nám nedaří zlepšit využití zásob v plánovaném rozsahu. Také v loňském roce byl jejich plánovaný přírůstek překročen o 6,6 mld Kčs. Přesto však ve vývoji zásob se projevilo na řadě úkolů zlepšení a částečně se zlepšila struktura rozložení přírůstku zásob na jednotlivá odvětví. Tak např. v průmyslu se v loňském roce srovnatelně zrychlila obrátka zásob o 0,4 dne, což je sice méně než se plánovalo, ale ve srovnání s předchozími lety je to určitý pokrok. K lepšímu využívání zásob je třeba důsledně realizovat řadu již dříve přijatých opatření, soustavně zlepšovat jejich strukturu, vytřiďovat nepoužitelné zásoby a zpružňovat dodavatelsko-odběratelské vztahy.

Celkově je možno shrnout: jestliže chceme dále zabezpečovat vysokou životní úroveň a upevňovat životní jistoty obyvatelstva, pokročit ve splácení našich úvěrových závazků do zahraničí, překlenout objektivní vlivy nepříznivého vývoje světových cen a přitom zabezpečit další rozvoj našeho národního hospodářství, musíme ve všech článcích národního hospodářství, na každém pracovišti více než dosud, stavět do popředí kritéria efektivnosti. Důsledněji je třeba podporovat všechny pozitivní tendence, které vedou k růstu efektivnosti a na druhé straně prosazovat hospodárnost ve všech výdajích a postihovat neefektivnost. Tímto směrem musí více působit i finanční a úvěrová politika i finanční kontrola.

Soudružky a soudruzi, strategie intenzifikace hospodářského rozvoje klade vysoké požadavky na úroveň řízení, a to jak na koncepční činnost, tak i přímou řídící práci. Ve změněných a v mnoha směrech nových podmínkách hospodářského a sociálního rozvoje nelze setrvat u stávajících, i když třeba lety vyzkoušených metod, které se však již přežily. Zvýšení účinnosti řídící práce dnes vyžaduje v souladu se závěry XVI. sjezdu KSČ nově, tvořivě a s vyšší odpovědností řešit ekonomické problémy na celé řídící ose.

Již dva roky uplatňujeme v praxi Soubor opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství, jehož působení věnujeme soustavnou pozornost, jehož působení soustavně analyzujeme. Získali jsme řadu zkušeností a poznatků o tom, která z opatření působí v žádoucím směru, kde jsme však dosud na počátku a musíme zintenzivnit náš postup a kde je nutno ověřit nová řešení v zájmu dosažení vyšších konečných efektů. Usilujeme o zkvalitnění plánovací činnosti na všech úrovních, rozvinuly se práce na dlouhodobém výhledu, šířeji se začíná prosazovat vstřícné plánování. Vytvářejí se podmínky pro posílení chozrasčotu na úrovni VHJ, podniků, vnitropodnikových útvarů, jakož i pro posílení principu zásluhovosti v zainteresovanosti osobní, kolektivní i podnikové.

Podíl podnikové sféry na vytvořených finančních zdrojích, zejména na zisku, se zvýšil a v důsledku toho se zvýšil i její podíl na financování potřeb, především investic. Snížil se rozsah přerozdělovacích vztahů ve státním rozpočtu směrem k podnikům. Přestavba velkoobchodních cen přispěla ke zreálnění hodnotových vztahů v ekonomice a umožnila snížit neinvestiční dotace ze státního rozpočtu. V oblasti zahraničně ekonomických vztahů ověřujeme hlubší ekonomické i organizační propojení výroby se zahraničním obchodem.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP