Neděle 13. března 1983

Za první dva roky je úkol plněn, měrná spotřeba je snížena ve výrobě elektřiny z pevných paliv asi o 1,5 %. Rovněž začátek letošního roku ukazuje, že i v roce 1983 bude snížena měrná spotřeba paliv v našich tepelných parních elektrárnách. K tomu je samozřejmě třeba řady opatření technických nebo organizačních, z nichž bych alespoň některá uvedl. Jde o rekonstrukci chladicích systémů našich elektráren, rekonstrukci kotelního hospodářství. Při této příležitosti bych chtěl na jinou dnešní otázku odpovědět, že celou záležitost kotelního hospodářství nejen ve velké energetice, ale také pro výrobu tepla pro obyvatelstvo jsme už na základě podnětů z 2. schůze Sněmovny lidu z října loňského roku projednávali a v pololetí podle rozhodnutí předsedy vlády s. Štrougala bude vláda posuzovat zásadní směry a přijímat rozhodnutí ke změně v celé tendenci našeho dosavadního vývoje kotelního hospodářství. Je tu ještě řada jiných opatření, týkajících se regulace, měření, plynulého čištění kondenzátorů a řady dalších věcí.

Závěrem k prvním dvěma otázkám bych chtěl říci ještě jednu poznámku. Na 2. schůzi Sněmovny lidu dne 16. října loňského roku byla posuzována celá oblast hospodaření s palivy a energiemi, včetně státního cílového programu a jeho osmi dílčích částí. Přitom dvě oblasti - hutnická oblast a oblast energetických spotřeb - byly podrobně na schůzi Sněmovny lidu posuzovány.

Třetí a poslední otázka se týkala společenské prověrky. V této odpovědi budu poněkud předcházet její závěry. Máme dohodnuto, že celkové shrnutí provedeme 12. dubna v komisi vlády pro zabezpečování národního hospodářství palivy a energiemi. Avšak už z dnešního hodnocení, které předložily krajské národní výbory a řada resortů, vyplývají čtyři předběžné závěry ze společenské prověrky.

První je, že se potvrzuje možnost získávání zdrojů a úspor na dílnách, provozech, střediscích, tedy v drobnějších oblastech, které zpravidla státní cílový program nezahrnuje, poněvadž ten započítává jmenovité akce, které mají úsporu od 500 tun měrného paliva výše. Ukazuje se, že drobná úspornost je velmi podstatná v hospodaření podniků, závodů, jednotných zemědělských družstev či na jiných místech našeho národního hospodářství.

Za druhé jsou získávány poznatky, které nemohou být okamžitě navrhovateli uplatňovány nebo využívány ve chvíli, kdy vznikají, ale které vyžadují projekční, konstrukční či jinou technickou přípravu a které bychom mohli zahrnout do pojmu "větší technické racionalizace", čili ukazují se zdroje pro období příští, dnes ještě nevyužívané.

Dosavadní výsledky potvrzují jednoznačně, že donedávna zpochybňovaný racionalizační úkol hospodářského plánu na rok 1983 (t. j. 2,8 mil. tun měrného paliva) bude splněn. To je třetí velmi konkrétní poznatek a závěr.

Celé hnutí za společenskou prověrku, jak všichni dobře víme, vzniklo po schůzi předsednictva ÚV KSČ v polovině října loňského roku. Chtěli bychom doporučit, aby nově vzniklé (kromě profesně dříve pracujících) závodní komise nebo pracovní skupiny na jednotlivých provozech zůstaly dále v činnosti, abychom uzavřením společenské prověrky ke konci března letošního roku nechápali záležitost jako uzavřenou, ale naopak jako podnět proto, abychom stejným způsobem pokračovali v dalším období.

Výsledky hodnocení společenské prověrky budou posouzeny v dubnu ve vládě, v předsednictvu ÚV KSČ, spolu se státním cílovým programem, který bude znovu předložen na schůzi vlády a který bude posuzován nejen jako rozhodující oblast technické racionalizace, ale také ve druhé působící oblasti, t. j. v oblasti řízení, plánování a ekonomické stimulace, ať jde o oblast financování, cen, investiční výstavby, nebo oblast související s energetickou situací, oblast odměňování, hmotné stimulace atd.

Na závěr bych chtěl poslanci Medemu poděkovat za předloženou otázku, poněvadž jsem tím dostal příležitost vrátit se ke 2. schůzi Sněmovny lidu, kde jsem se jménem vlády zavázal k tomu, že postupně bude Sněmovna lidu informována o vládou přijatých opatřeních, ke kterým se sněmovna v říjnu loňského roku plně přihlásila.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Gerlemu. Ptám se poslance Medeho, jestli je spokojen s odpovědí.

Poslanec SN G. Mede: Áno.

Předseda FS A. Indra: Prosím předsedu federální vlády s. Štrougala o závěrečné slovo.

Předseda vlády ČSSR L. Štrougal: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromážděni, soudružky a soudruzi poslanci, po naší téměř jednodenní rozpravě ke zprávě o činnosti vlády za uplynulý rok a výhledech na příští období můžeme říci, že mezi námi je jednota. Jednota úkolů i jednota starosti o jejich zabezpečení je pochopitelně diferencována v tom směru, že my v centru, ve vládě, se na některé základní otázky díváme z poněkud obecnějšího pohledu. Vyvozujíce poučení z minulosti děláme závěry pro budoucnost. Vy ve svých diskusních příspěvcích mnohem konkrétněji a tedy někdy vůči zprávě o činnosti vlády i konfliktněji a kritičtěji rozebíráte konkrétní problémy v jednotlivých oblastech, ať v plnění sociálně ekonomického programu, tak v kultuře a školství, v mezinárodně politické oblasti i pokud jde o obrannou schopnost státu.

Myslím, že to je logické a je to pro nás také poučení. Z vašich závěrů, z vašich rozborů - byly zde předneseny některé velmi kvalifikované diskusní příspěvky - je třeba vycházet z toho, jak dále postupovat, jak formulovat některá rozhodnutí v nejrůznějších oblastech vládní činnosti.

Vstoupili jsme do roku 1983 Je to třetí rok pětiletky, blížíme se k její polovině. To je vždy rozhodující rok. Nesmíme si zakrývat, soudružky a soudruzi poslanci, že dvě uplynulá léta se nám plně nevydařila. V dynamice růstu národního hospodářství jsme nedosáhli cílů, které vytyčil XVI. sjezd KSČ. Přitom víte, že jsme si v tomto směru určili minimální hranici v zákoně o pětiletém plánu.

Z výkladu soudruha ministra Léra na prosincové plenární schůzi Federálního shromáždění o návrhu státního rozpočtu na rok 1983 znáte, že jsme si stanovili určitou dynamiku, která je podle našeho názoru reálná a dosažitelná. Ovšem za předpokladu, že přidáme do kroku. V čem byl rok 1982 zvlášť poučný? Nelze kritizovat to, že některé výrobní resorty nesplnily plán výroby, plán výkonů. Ale kritizovat musíme, že nesplnily ani plán odbytu, to znamená, že část produkce nenalezla odbyt na vnitřním a zahraničním trhu nebo v investiční výstavbě. To jsem zdůvodňoval také ve zprávě o činnosti vlády. To je, soudruzi, činnost absolutně neodpovědná, činnost, se kterou nemůžeme souhlasit, poněvadž příslušné podniky, organizace a VHJ vyrábějí pro určitý účel, pro člověka, pro rozvoj země, pro zahraniční obchod, pro odbyt a ne pro to, aby jejich produkce ležela ve skladech, v zásobách, abychom pak nevěděli, co s tím. Důsledkem pak je ztráta národního důchodu, ztráta dynamiky rozvoje hospodářství.

V tomto směru je třeba se poučit i systémově. Jsou různé návrhy, jak na věc reagovat. Je tu otázka, zda vlastní výkony vyjadřují dostatečně tlak na to, aby byla vyráběna produkce, která je užitečná, o kterou je zájem, či zda nemáme přejít na tzv. realizované výkony. To je ovšem věc nesmírně složitá, nechci ji v této rozpravě řešit, nechci ji zamítat ani se k ní přiznávat. Skutečností zůstává, že v tomto roce, poněvadž systém nelze měnit z měsíce na měsíc, je základ v konkrétní odběratelsko-dodavatelské činnosti. Zde příslušní řídící pracovníci musí pracovat tak, aby vyráběli zboží, pro které naleznou odbyt na vnitřním trhu, v zahraničním obchodě, v investiční výstavbě, prostě v celém reprodukčním procesu. Rozšiřování zásob znamená ochuzování této země, ochuzování tohoto národa. Je to v podstatě neplnění úkolů pětiletky, je to cesta, jak negovat směry, které jsme si založili na XVI. sjezdu komunistické strany.

Je známo, že připravujeme otázky vědeckotechnického rozvoje a že nejvyšší orgány komunistické strany, její ústřední výbor, se mají v době, kdy věci budou dopracovány, otázkami vědeckotechnického rozvoje zabývat. Podle našeho názoru je to ústřední otázka, otázka, ,která rozhoduje o tom, jak se přizpůsobíme tomu, co se ve světě děje v osmdesátých letech. Změny ve světovém hospodářství ovšem nezačaly až osmdesátými lety, ale ve druhé polovině sedmdesátých let, a to i v socialistickém společenství. Dynamika, rychlost strukturálních změn, kvalitativních a technických změn se neobyčejně zrychluje. Nám nezbývá nic jiného, než tyto společenské reality, reality jak socialistického společenství, tak vyspělých průmyslových kapitalistických zemí i rozvojového světa vzít v úvahu, reagovat na ně a přizpůsobit se jim. Náš výrobně technický potenciál není malý, lidský potenciál rovněž, máme velice schopné, velice erudované lidi. Je však otázka, jak ho řídit, abychom jej optimálně využívali, jak od nejvyšších článků až po nejnižší tento proces adaptability zvládáme, k čemuž soudruh Husák neustále v závěrech na zasedáních ÚV komunistické strany vyzývá. Tento úkol musíme brát vážně, tento proces nemůžeme nechat jít mimo nás a myslet si, že svět a objektivní vývoj nějak obejdeme. Neobejdeme ho. Reálný vývoj je takový, jaký je. Vyžaduje jinou strukturu výroby, rychlejší technickou obměnu, rychlejší inovaci, levnější výrobky, tzn. s menší materiálovou spotřebou. Soudruh Gerle zde výstižně mluvil o některých energetických a surovinových úsporách. To je cesta, jak hospodařit správně s deficitními materiály, na které tato země, která v podstatě 40 % národního důchodu dosahuje prostřednictvím mezinárodní směny zboží, je odkázána, z kterých je živa. Proto otázky technického rozvoje jsou v podstatě rozhodující.

Nejde jenom o inovační řády nejvyššího stupně. Československo se vždy bude na inovačních řádech vysokého stupně jenom podílet v kooperaci se Sovětským svazem nebo s dalšími zeměmi socialistického společenství. Jen mimořádně, v ojedinělých případech budeme iniciátory inovačních řádů nejvyššího stupně. Jen když jde o inovaci výrobkovou, prostou inovaci stávající výroby, resp. výroby, která se strukturálně musí přizpůsobit daným potřebám produkce, se ve světě můžeme uplatnit. Tomu se musí podniky, VHJ i výzkumné organizace v předvýrobní etapě přizpůsobit, to musí zvládat.

V tom je příčina, že první dva měsíce letošního roku náš vývoz, jestliže mluvím otevřeně, nevypadá příznivě. Vím, že dva měsíce nic neznamenají. Březen, jak mi soudruzi ministři říkají, vypadá mnohem lépe. Ale musíme si uvědomit, že usilujeme-li o rovnoměrné plnění plánu, jsme závislí na určitých dovozech a dovozy jsou závislé na vývozech. Jestliže nebudeme efektivně vyvážet, budeme-li naopak vyvážet se ztrátami, potom nemůžeme ani dovážet to, co výroba potřebuje, co potřebuje vnitřní trh a rozvoj naší životní úrovně, rozvoj našeho hospodářství.

V oblasti technického rozvoje další pokrok nerozlučně souvisí se strukturálními změnami, s určitou exportní ofenzívou a rychlejší výměnou zboží v rámci socialistického společenství, ale i rozvojových zemí a kapitalistických zemí. Jsou to základní otázky, které musíme řešit denně na každém pracovišti. Rezervy jsou neohraničené, velké, musíme k nim ovšem aktivně přistupovat.

Domnívám se, že tím, co jsme udělali v systému řízení z hlediska odměňování a normování, mám na mysli třeba přechod od hrubé výroby na tzv. vlastní výkony, některé experimenty v oblasti investic zahraničního obchodu a technického rozvoje, i když to není dokonalé, vytváříme daleko dokonalejší podmínky, tlaky a podněty k tomu, abychom v kvalitativních změnách v národním hospodářství postupovali v roce 1983 mnohem rychleji a dali si cíl letošní plán v každém podniku nejenom splnit, ale i překročit. Překračovat ho ovšem z hlediska užití produkce a nikoliv výrobou, která nenalezne užití. Myslím, že pro takový cíl - překročit plán roku 1983 z hlediska vnitřního i zahraničního užití - máme možnosti a síly a že bychom o to měli usilovat. Kdybychom si takový cíl všichni dali jako vnitřní úkol na svých pracovištích i v rámci svých poslaneckých obvodů, v rámci svých odborností, profesí, v rámci své odpovědnosti, svých funkcí, myslím, že bychom mohli značně pomoci naší republice ke splnění této pětiletky, ke splnění úkolů XVI. sjezdu KSČ.

Děkuji vám za vaše připomínky a slibuji vám, že je důkladně využijeme. (Potlesk.)

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu Štrougalovi.

Prosím předsedu námi zvolené návrhové komise poslance Nejezchleba, aby nás seznámil s návrhem usnesení.

Místopředseda SL R. Nejezchleb: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia, k správe vlády ČSSR o plnení jej programového vyhlásenia návrhová komisia predkladá tento návrh na uznesenie:

"Federálne zhromaždenie ČSSR prerokovalo na 8. spoločnej schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov dňa 16. marca 1983 správu vlády ČSSR o plnení jej programového vyhlásenia, prednesenú predsedom vlády súdruhom Lubomírom Štrougalom. Federálne zhromaždenie

1. konštatuje, že vláda ČSSR v náročnejších podmienkach usiluje v súlade so závermi XVI. zjazdu KSČ o splnenie svojho programu.

2. vyjadruje presvedčenie, že vláda ČSSR bude tiež v ďalšom období vyvíjať maximálne úsilie pre zabezpečenie plánovaného hospodárskeho, kultúrneho a sociálneho rozvoja ČSSR.

3. ukladá poslancom Federálneho zhromaždenia, aby svojim politickým a organizátorským pôsobením všestranne napomáhali pri plnení závažných úloh budovania rozvinutej socialistickej spoločnosti."

Předseda FS A. Indra: Děkuji za předložení návrhu. Jsou k němu nějaké připomínky nebo dotazy, soudružky a soudruzi? (Nikdo se nehlásil.) Nejsou.

Děkuji návrhové komisi i jejímu předsedovi poslanci Nejezchlebovi.

Můžeme přistoupit k hlasování.

V této chvíli je v zasedací síni přítomno: ve Sněmovně lidu 161 poslanec, ve Sněmovně národů 68 poslanců zvolených v České socialistické republice a 65 poslanců zvolených ve Slovenské socialistické republice. Obě sněmovny jsou tedy usnášení schopné.

Nejprve prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z vás, soudružky a soudruzi, souhlasí s předloženým návrhem usnesení? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Není tomu tak.

Sněmovna lidu schválila návrh jednomyslně.

Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny národů.

Kdo z nich souhlasí s předloženým návrhem usnesení? (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Nikoliv.

I Sněmovna národů návrh usnesení schválila.

Konstatuji, že obě sněmovny Federálního shromáždění jednomyslně schválily návrh usneseni ke zprávě vlády Československé socialistické republiky o plnění jejího programového prohlášení.

Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, jak už jsem uvedl, z iniciativy zahraničních výborů obou sněmoven vám byl rozdán návrh Prohlášení Federálního shromáždění Československé socialistické republiky k Provolání Nejvyššího sovětu Svazu sovětských socialistických republik a ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu k parlamentům, vládám, politickým stranám a národům světa. Písemné připomínky k návrhu prohlášení nedošly. Přesto se ptám: Má někdo nějaké připomínky? (Nikdo.) Nikoliv.

Doporučuji, soudružky a soudruzi, aby o návrhu prohlášení hlasovaly obě sněmovny společně. Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Nebyly.) Nikoliv.

Kdo s návrhem prohlášení souhlasí? (Hlasuje se.) Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP