Soudružky a soudruzi poslanci, před třemi týdny
jsme v naši vlasti a naši přátelé
v zahraničí vzpomínali nedožitých
osmdesátých narozenin našeho národního
hrdiny Julia Fučíka. Celým světem
obletěla jeho výzva: "Lidé, měl
jsem vás rád, bděte!".
Tato výzva byla vepsána na štít světového
mírového hnutí a její platnost je
vysoce aktuální i dnes. Fučíkova výzva
je varováním před netečností
k nebezpečí, jež s sebou přináší
soudobý imperialismus, jeho nejreakčnější
agresívní kruhy.
Věrni odkazu Julia Fučíka pozvedáme
i my, poslanci Federálního shromáždění,
svůj hlas na obranu míru a proti nebezpečí
jaderné války. Odpovídáme tak na "Provolání
Nejvyššího sovětu SSSR a ústředního
výboru KSSS k parlamentům, vládám,
politickým stranám a národům světa",
odpovídáme na provolání, které
zaznělo z Moskvy u příležitosti 60.
výročí vzniku SSSR. Bezvýhradně
se ztotožňujeme s mírovou iniciativou našich
sovětských soudruhů a přátel.
Hlásíme se rovněž k závěrům
Politické deklarace, přijaté v lednu
na pražském zasedání politického
poradního výboru Varšavské smlouvy,
a vysoce oceňujeme a podporujeme zejména návrh
na uzavření smlouvy o vzájemném nepoužití
síly a zachování mírových vztahů
mezi členy Varšavské smlouvy a Severoatlantického
paktu.
Poslední mírové iniciativy z Moskvy i z Prahy
dávají našim národům, národům
všech evropských zemí a celému lidstvu
optimistickou perspektivu. Ukazují, že existuje reálná
možnost zastavit nebezpečný vývoj ve
světě, odvrátit hrozbu jaderné války
a obnovit a dále rozvinout osvědčenou politiku
uvolňování a mírového soužití.
Vážený soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi poslanci, jménem poslanců, členů
zahraničních výborů Sněmovny
lidu a Sněmovny národů, doporučuji
přijetí předloženého návrhu
prohlášení Federálního shromáždění
ČSSR, které je naší odpovědí
na oba uvedené dokumenty.
Ve jménu nejvyššího lidského práva,
ve jménu práva na život, my, zvolení
představitelé československého lidu
prohlašujeme, že učiníme vše, abychom
svým dílem přispěli k realizaci ušlechtilých
cílů obsažených v "Provolání
Nejvyššího sovětu SSSR a ústředního
výboru KSSS", jakož i v "Politické
deklaraci" Varšavské smlouvy.
Spojí-li státy a národy své síly,
budou s to odstranit nebezpečí války, zachovat
a upevnit mír ve světě a zajistit právo
na život. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci 48
Slovo má poslanec Veselý.
Poslanec SN F. Veselý: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, ve zprávě
přednesené předsedou federální
vlády s. Štrougalem. se hovoří o významu
upevňování bezpečnosti a obranyschopnosti
ČSSR a členských států Varšavské
smlouvy. Přitom se vychází z vědecké
marxisticko-leninské analýzy vojensko-politického
vývoje v Evropě a ve světě, která
je obsažena v závěrech sjezdů KSČ
a bratrských komunistických stran socialistických
zemí.
Jednáni politického poradního výboru
členských států Varšavské
smlouvy, které proběhlo v Praze ve dnech 4. a 5.
ledna tohoto roku, naprosto jednoznačně a zcela
srozumitelně ukazuje, že nejagresívnější
kruhy světového imperialismu usilují, v rozporu
s tužbami lidových mas po mírovém životě,
stále otevřeněji o zastavení procesu
uvolňování.
Řada konkrétních faktů ukazuje, že
v průběhu roku 1982 se dominantním prvkem
americké zahraniční politiky stala eskalace
jaderného i konvenčního zbrojení,
jehož rozsah a cíle nemohou být hodnoceny jinak
než jako program materiální přípravy
nové světové války.
Se splněním tohoto programu spojují nejagresívnější
síly mezinárodního imperialismu své
představy o dosažení vojensko-strategické
převahy nad Sovětským svazem a nad zeměmi
Varšavské smlouvy.
Zvlášť nebezpečný je z tohoto hlediska
spekulativní mýtus o jakési "sovětské
vojenské hrozbě" , který je založen
na vykonstruovaném tvrzení, že v sedmdesátých
letech se vojensko-strategická rovnováha "dramaticky
změnila ve prospěch Sovětského svazu".
Ve spojených státech i v západní Evropě
je přitom velmi dobře známo, že taková
tvrzení neodpovídají skutečnosti.
Mají oklamat veřejnost a slouží k tomu,
aby ospravedlnila horečné zbrojení a agresívní
doktríny Spojených států a jejich
spojenců v Severoatlantickém paktu. Rovnováha
mezi Sovětským svazem a Spojenými státy
v oblasti strategických zbraní byla pečlivě
prověřena při téměř
sedmiletém jednání obou stran o přípravě
smlouvy SALT 2, kterou v roce 1979 nejvyšší představitelé
obou států svým podpisem potvrdili.
Politická deklarace členských států
Varšavské smlouvy považuje proto existující
paritu vojenských sil na obou stranách za určující
předpoklad stejné bezpečnosti obou stran
a zvýrazňuje, že uplatňování
této zásady se nesmí projevovat v nekonečném
zvyšování stavu výzbroje a ozbrojených
sil, nýbrž ve společném, koordinovaném
úsilí o snížení úrovně
vojenské konfrontace.
Mimořádný význam mají v současné
době pro Evropu návrhy socialistických zemí
týkající se především
raket středního doletu. Je v nich jasně vyjádřen
souhlas Sovětského svazu s dohodou, podle níž
by byly z Evropy úplně odstraněny veškeré
jaderné zbraně, a to jak středního
doletu, tak i taktické, došlo by v Evropě k
podstatnému snížení jaderných
zbraní středního doletu, a to postupně
až o dvě třetiny na obou stranách, Sovětský
svaz by si ponechal v Evropě jen tolik raket, kolik jich
mají Velká Británie a Francie. To ovšem
předpokládá současné ujednání
snížit na stejnou úroveň počet
letadel - nosičů jaderných zbraní
středního doletu, které mají v dané
oblasti SSSR na jedné a země NATO na druhé
straně.
V případě přijetí jedné
ze tří výše uvedených variant
by Sovětský svaz neměl ani o jednu raketu
či letoun středního doletu více, než
existuje v NATO a poměr sil v oblasti raket středního
doletu v Evropě mezi SSSR a USA by byl skutečně
"nulový".
Naproti tomu tak zvané "nulové" řešení
navrhované prezidentem Reaganem předpokládá
vyjmout ze ženevského jednání všechny
americké systémy středního doletu
mimo rakety středního doletu odpalované z
pozemních vojenských základen. To znamená,
letecké a námořní systémy ponechat.
A nejenom to. Reaganem navrhované "nulové"
řešení zároveň předpokládá,
vyjmout z jednání celý britský a francouzský
potenciál jaderných zbraní středního
doletu, který u Velké Británie představuje
4 atomové ponorky se 64 raketami a 55 bombardérů-nosičů
jaderných hlavic a u Francie čítá
18 pozemních raket S-2 a S-3, 5 atomových ponorek
s 80 raketami a 46 bombardérů-nosičů
jaderných hlavic.
Není složité si představit, jaká
by po takovém "nulovém" řešení
vznikla situace - rovnováha.
Došlo by k podstatnému narušení existující
jaderné rovnováhy v Evropě a Spojené
státy by si vytvořily reálnou možnost
zasáhnout s předstihem území Sovětského
svazu s cílem vyřadit maximum jeho jaderných
prostředků a zničit bunkry sovětských
mezikontinentálních raket a jiné strategické
objekty v celé evropské části Sovětského
svazu a ostatních socialistických zemích.
Kvalitativní posun, který je skryt za Reaganem navrhovaným
"nulovým" řešením, spočívá
mimo jiné i v tom, že právě rakety středního
doletu mají být pro Spojené státy
raketami prvního - to jest - preventivního jaderného
úderu a mají v případném konfliktu
zabezpečit Spojeným státům moment
překvapeni.
Na základě této výrazné kvalitativní
změny strategické situace ve prospěch Spojených
států, se ve Spojených státech zrodila
a je stále otevřeněji prosazována
myšlenka o možnosti vést omezenou jadernou válku
v Evropě. Nebezpečné je, že touto myšlenkou
se zabývají lidé na samém vrcholu
mocenské pyramidy USA, v jejichž rukou je rozhodování
o jaderné válce.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, jestliže
s přihlédnutím k těmto skutečnostem
vyjadřujeme upřímnou podporu odzbrojovacím
návrhům členských států
Varšavské smlouvy máme neustále na zřeteli,
že poměrně dlouhého období stability
a míru v Evropě bylo dosaženo především
proto, že Sovětský svaz a státy Varšavské
smlouvy postupně vytvořily takovou sílu,
která nedávala nejagresívnějším
kruhům světového imperialismu reálnou
možnost kalkulovat s konfliktem.
Z tohoto hlediska nemůžeme také přehlížet,
že Spojené státy se dostatečně
nepoučily dnes již z téměř osmatřicetiletého
poválečného vývoje v Evropě
a ve světě a na počátku roku 1983
nutí své spojence v Severoatlantickém paktu
k politice, která obsahuje vážná nebezpečí.
Z dlouhodobé vojenskostrategické koncepce světového
imperialismu a ze závěrů sjezdů bratrských
komunistických stran, odvozujeme růst nároků
na nepřetržité zvyšování
obranyschopnosti zemí Varšavské smlouvy. Mimořádný
význam má proto dnes především
tak zvaný dynamický faktor obranyschopnosti, který
vyžaduje, aby se bojová a mobilizační
pohotovost vojsk a všech prvků branného systému
rozvíjela v souladu s požadavky rozvoje vědy
a techniky i s přihlédnutím k vývoji
a výrobě zbraní a zbraňových
systémů, kterými Západ disponuje,
nebo bude dříve či později disponovat.
Sebemenší podcenění právě
dynamického faktoru obranyschopnosti by mohlo mít
za následek porušení strategické rovnováhy
a velmi negativně by se projevilo ve vlivu států
Varšavské smlouvy na řešení všech
vojenskopolitických a mezinárodních problémů.
Je, soudružky a soudruzi, logické, že v tomto
smyslu vojenskopolitické aspekty mezinárodní
situace vstupují stále intenzivněji do života
všech lidí v naší společnosti a
je třeba, v jednotě s hlavními myšlenkami
Politické deklarace, přesvědčivěji
lidem ukazovat, že celkové úsilí směřující
k zabezpečení obranyschopnosti je dnes limitováno
především tlakem vnějšího
donucení.
Nemůžeme přitom podceňovat, že
americký imperialismus začal znovu na počátku
osmdesátých let velmi ostře prosazovat ideu
likvidace socialismu a my musíme přihlížet
k tomuto nebezpečnému vývoji, který
ohrožuje bezpečnost zemí socialistického
společenství a mírový život našeho
lidu.
Obrana socialismu má proto v odzbrojovacích návrzích
členských států Varšavské
smlouvy své specifické místo, které
je dáno tím, že jsme nikdy neusilovali a neusilujeme
ani dnes o získání vojenské převahy
nad státy Severoatlantického paktu. Naše úsilí
vždycky směřovalo a bude i do budoucna směřovat
pouze k zajištění vlastní obranyschopnosti
a bezpečnosti.
Tuto skutečnost si uvědomuje stále více
lidí ve světě, kterým odzbrojovací
návrhy států Varšavské smlouvy
přinášejí nové důkazy
o tom, že vojenská spolupráce socialistických
zemí je především obrannou spoluprací,
je logickou a nedílnou součástí mírové
zahraničně politické strategie socialismu
a působí jako faktor stability mezinárodní
bezpečnosti. Z politické deklarace také zcela
jednoznačně vyplývá, že hlavním
cílem států Varšavské smlouvy
je omezit a zastavit horečné zbrojení na
základě rovnosti a respektování oprávněných
bezpečnostních zájmů všech zúčastněných
zemí. V tom se naše obranné vojenské
úsilí kvalitativně liší od politiky
horečného zbrojení členských
států Severoatlantického paktu.
V pevné jednotě s ostatními bratrskými
státy přistupujeme k úkolům obranyschopnosti
ČSSR a zemí socialistického společenství
s plnou vážností a dobře si uvědomujeme,
že bezpečnost ČSSR a další rozvoj
naší země je možný jen v těsném
spojenectví a spolupráci se socialistickými
zeměmi, především pak se Sovětským
svazem. Naše úsilí ubránit světový
mír vychází z přesvědčení,
že obrana socialistických vymožeností
patří k nejdůležitějším
internacionálním úkolům naší
doby. Plnění tohoto úkolu vyžaduje,
aby se úkoly obrany socialistické vlasti stále
více stávaly záležitostí nejen
ozbrojených sil, ale celé společnosti, všech
našich občanů, tak jak to bylo stanoveno v
závěrech XVl. sjezdu KSČ.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Veselému,
který byl posledním z písemně přihlášených
řečníků. Přesto se ptám:
chce ještě někdo z poslanců vystoupit
v rozpravě ke zprávě vlády o plnění
jejího programového prohlášení?
(Nikdo se nehlásil). Není tomu tak. Prohlašuji
rozpravu za skončenou.
Prosím místopředsedu federální
vlády soudruha Gerleho, aby odpověděl na
otázky poslance Medeho.
Místopředseda vlády ČSSR L. Gerle:
Vážený soudruhu předsedo Federálního
shromáždění, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, ke třem základním
otázkám položeným soudruhem Medem, které
se týkaly této oblasti v dnešní rozpravě.
K prvnímu - jaká opatření jsou přijímána
nebo budou přijímána v hutích ke snížení
spotřeby paliv a energie? Otázka je nesporně
položena oprávněně, protože naše
československé hutnictví spotřebovává
asi 20 % primárních energetických zdrojů
v našem národním hospodářství.
Na zítřejší schůzi vlády
se budeme zabývat koncepcí rozvoje československého
hutnictví. Hlavní myšlenkou tohoto koncepčního
materiálu je to, abychom menším objemem vyráběných
kovů plně pokryli potřeby rozvoje národního
hospodářství a vysokou energetickou náročnost
československého hutnictví snižovali
především modernizací výrobních
technologií.
Chtěl bych jmenovat alespoň 4 základní
jako odpověď poslanci Medemu.
Za prvé je to směr kontilití - nebo plynulého
odlévání oceli. Začátkem pětiletky
se touto technologií pracovalo asi u 2 % vyráběné
surové oceli. Ke konci této pětiletky to
bude kolem 8 % a naše technické možnosti s ohledem
na strukturu a finální hutnickou výrobu činí
asi 53 %. V loňském roce byla uvedena do provozu
dvě zařízení - ve Východoslovenských
železárnách a Švermových železárnách.
Jedno číslo jako příklad: Při
výrobě 1/2 mil. tun plechu
z tohoto zařízení v Košicích
se ušetří asi 60 tis. tun surové oceli.
Obdobná čísla jsou i u jiných technologických
způsobů.
Za druhé je to systém zavádění
kyslíkokonventorového procesu - kromě těch,
které jsme již zavedli ve Východoslovenských
železárnách a nyní zahajujeme výrobu
ve Vítkovicích. Rozhodující stavbou
je výstavba kyslíkokonventorové ocelárny
v Třineckých železárnách. Uvedu
pro informaci, že při výrobě 2,5 mil.
tun surové oceli se ušetří 1/4
mil. tun měrného paliva a odvede z ocelářského
procesu na 1 tis. pracovních sil.
Třetím hlavním směrem je využití
odpadního tepla koksových baterií, vysokých
pecí nebo jiných ohřívacích
pecí včetně ostatních druhotných
energetických zdrojů.
Konečně čtvrtým takovým rozhodujícím
opatřením je snížení výroby
surového železa tím, že se zvýší
v hutnické technologii podíl šrotu. Jen pro
zajímavost - výroba surového železa
na vysokých pecích sama o sobě potřebuje
50 % veškerých paliv a energií, používaných
v hutnictví železa.
První dvě opatření z těch hlavních,
která jsem uvedl, jsou nesporně investičně
vysoce náročná. Další opatření,
to je využití odpadního tepla nebo zejména
lepší využití kovového odpadu,
mají minimální nároky na investiční
prostředky i následně na energii.
Uvedu konkrétní čísla za uplynulé
období. V loňském roce se na celostátních
úsporách, více než 2,75 mil. tun měrného
paliva, podílejí československé hutě
téměř 0,5 mil. tun.
Ke zvýšení účinnosti energetických
přeměn v resortu ministerstva paliv a energetiky
nejdříve dvě konstatování:
50 % námi těženého i dováženého
uhlí se spotřebovává v tomto resortu
k výrobě elektřiny a tepla. Ročně,
jak už bylo v rozpravě uvedeno, klesá výhřevnost,
zvyšuje se popelnatost. Výhřevnost námi
těženého uhlí klesá asi o 0,5
% ročně. Na XVI. sjezdu KSČ byly přijaty
dva směrné velmi přesné úkoly:
při výrobě tepla - pracovat se spotřebou
185 gramů měrného paliva na jednu gigakalorii
a při výrobě elektřiny se dostat v
roce 1985 na 373 gmp/1 kWh když výchozí rok
1980 byl 387 gmp/1 kWh.