Neděle 13. března 1983

Zejména nyní, po 6. zasedání ÚV KSČ, je třeba věnovat mimořádnou pozornost tomu, aby k negativním jevům nedocházelo nejen ve vlastní činnosti orgánů a aparátu národních výborů a v práci jimi řízených organizací, ale aby se vůbec situace zlepšovala na všech úsecích.

Národní výbory prakticky řeší většinu problémů, které denně ovlivňují život občana. Hospodářství národních výborů je počtem pracovníků po průmyslu ve většině krajů největší. V našem kraji se jedná o 75 tis. lidí. Zahrnuje placené a neplacené služby, rozvoj bydlení, zásobováni obyvatelstva, dopravu, veřejné stravování a nevýrobní sféru, školstvím počínaje, kulturou a sociálním zabezpečením konče. Jde o velmi složitý mechanismus.

Občanu je jedno, kdo je kým řízen, že například jedna samoobsluha podléhá předsedovi spotřebního družstva a jiná řediteli Potravin, že za restaurace odpovídá ONV a za městskou dopravu MNV, ale jde mu především o to, aby vše dobře fungovalo, aby lidé k němu byli zdvořilí a ochotní nejenom v obchodě, ale i na úřadě, prostě všude.

Proto je naléhavě třeba, aby dále rostla společenská úloha národních výborů jako orgánů státní moci a správy, jako prostředníka vlády lidu v územních obvodech. V tomto směru je opravdu co napravovat, řešit problémy, které pracující oprávněně kritizují.

Často, i opakovaně, jsou zjišťovány nedostatky v používání prostředků rozpočtu, v ochraně národního majetku, prosazování skupinových i osobních zájmů. Nejen to, platí se za nízkou kvalitu práce, trvají nepořádky a nízká úroveň obsluhy ve veřejném stravování, ve službách, nepoctivost v obchodě, nedodržování pracovní doby, jízdních řádů, stížnosti na bytovou politiku, na dlouhé lhůty ve zdravotnictví, na necitlivé jednání s lidmi. Když se něco udělá málo kvalitně a za rok vkládáme do téhož úseku prostředky znovu, mám na mysli komunikace, právem to lze nazývat škodami v národním hospodářství. Pak se nelze divit, že to občany roztrpčuje a také znehodnocuje celkové výsledky naší socialistické společnosti.

Například loni podali občané národním výborům a jimi řízeným organizacím v našem kraji 3129 stížností, oznámení a podnětů, to je o 488 více než v roce 1981 a více než 50 % stížností bylo oprávněných.

Výbory lidové kontroly uplatnily v našem kraji 429 postihů s finančním dopadem 814 tis. Kčs, čtyři případy řešila až prokuratura, v devíti případech byly provedeny kádrové závěry a ve dvaceti třech případech bylo pozastaveno nesprávné rozhodnutí.

Je proto nezbytné zvýšit úroveň ochrany proti neoprávněnému obohacování, posílení prevence a důslednější uplatňování sankcí. To musí garantovat v národních výborech i volené orgány. Dále pak prohloubit kontrolní činnost směrem k hospodářství, které bezprostředně řídí, i směrem k práci aparátu národního výboru.

Kázeň, disciplína a pořádek nejsou pro socialismus cizí prvky, ale naopak jsou mu vlastní. Za jejich prosazování je třeba svést účinný boj, a to všude. Nikdo nekritizuje, že bychom měli málo řídících a kontrolních orgánů. Jde však o jejich účinnost a skutečné výsledky v ochraně a prohlubování socialistické zákonnosti.

K účinnějšímu boji za nápravu těchto a dalších problémů a k účinnější práci národních výborů si však potřebujeme i nadále "uvolnit ruce" a jako jeden z prostředků k tomu vidím v účelné racionalizaci práce a v dalším snižování administrativy.

O řadě těchto otázek jednaly ústavně právní výbory Federálního shromáždění, např. i o přetížení funkcionářů národních výborů administrativní agendou, která je odvádí od hlavního poslání, tj. od práce s lidmi.

Z centra až dolů přežívají zaběhnuté přístupy, návyky, resortnost, a to brání účinněji překonávat byrokratismus v praxi. Stále je snaha všechno řídit, určovat a sledovat. Potvrzují se i tzv. "vzorové" náplně jednotlivých odborů krajských národních výborů, které některá ministerstva doporučují. Ale proti stávajícím náplním se prakticky nic nemění.

Složitý byl i rozpočtový systém a účetnictví nižších stupňů národních výborů, složitý byl například schvalovací systém při dosavadním sdružování prostředků. Oceňuji zjednodušení, které již bylo nastoleno a ještě se přimlouvám, aby odpovídající resortní prostředky byly zajištěny v plánu současně s prostředky národních výborů. Mnoho akcí v minulosti ztroskotalo na tom, že několik podniků bylo ochotno přispět třeba na výstavbu společné kotelny, ale každému dal jeho nadřízený orgán prostředky na jiný rok nebo dokonce jinou pětiletku. A než se to dá dohromady, odmítne se nebo není již stavební kapacita.

Prohlubuje se spolupráce s ústředně řízenými organizacemi. Dobré přístupy z obou stran ukázal v kraji celokrajský aktiv funkcionářů národních výborů a Národní fronty, vedoucích pracovníků průmyslu a zemědělství a tento aktiv také ukázal rezervy na obou stranách, v národních výborech, ale i v ústředně řízených podnicích.

Nejde však jen o složité systémy, ale i o byrokratické přístupy. Někdy se divíme, kolik pracovníků zastupuje jednu instituci na určitém jednání, ale žádný koneckonců nemá kompetenci se na místě s konečnou platností rozhodnout. Ale hlavně je to důkaz, že problém neznají a proto si s sebou mnozí i vedoucí pracovníci berou štáb svých pracovníků.

Ze svých vlastních zkušeností mohu uvést, že závěry 6. pléna ústředního výboru strany v našem kraji byly odpovědně rozpracovány na všech stupních národních výborů a také pochopeny a jsou již některé pozitivní výsledky, zejména v práci střediskových obcí.

Snižuje se i písemný styk z kraje až na ONV a odtud až na základní články. Prosazuje se osobní styk funkcionářů a aparátu. Méně se hovoří o úředních hodinách a záležitosti občanů na národních výborech se řeší podle časových možností občanů. Východiska se nacházejí ve snížení administrativní náročnosti, např. jen na finančním odboru KNV byly zrušeny 154 výkazy, hlášení, přehledy a tabulky. V praxi ještě bylo realizováno 137 návrhů. Mohu potvrdit, že to nezhoršilo ani kontrolu, ani řízení. Je až s podivem, že se bez tak velkého množství různých výkazů a hlášení můžeme nyní obejít. Jsou připraveny i další náměty, které budou s některými resorty diskutovány.

Stálo by za uvážení, zda nyní v etapě naplňování závěrů 6. pléna ústředního výboru strany, a to v celém komplexu, nezaměřit pozornost na důslednou realizaci - přijímat méně dalších usnesení, směrnic či jiných norem. Máme dost usnesení nebo směrnic, ale je k nim malá úcta, a to na všech úrovních řízení. A usnesení i směrnice jsou přijímány proto, aby se plnily, aby řešily potřebný stav věci. I v tomto směru musíme prosadit důsledné dodržování stranické i státní disciplíny.

Na závěr mi dovolte, abych vyjádřil plný souhlas závěrům obsaženým ve zprávě vlády Československé socialistické republiky.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Samcovi. Prosím poslance Svěrčinu, připraví se poslanec Veselý.

Poslanec SL O. Svěrčina: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych se ve svém vystoupení vyjádřil k závěrečné části projevu předsedy vlády Československé socialistické republiky, v níž se zabýval plněním programového prohlášení federální vlády v oblasti mezinárodních vztahů.

Lidé na celém světě jsou dnes vážně znepokojeni nebezpečným vývojem mezinárodní situace. Boj za mír nabývá na ostrosti. Proti kursu socialistických zemí, zaměřenému na omezení zbrojení, posílení míru a obranu suverenity a svobody národů, stojí kurs agresívních kruhů imperialismu reprezentovaný USA. Tyto kruhy usilují o podkopání uvolnění, o konfrontaci a bezuzdné zbrojení. Vládnoucí kruhy Spojených států se otevřeně vměšují do vnitřních záležitostí států usilující o likvidaci národně osvobozeneckého boje.

Skutečnost, že se Spojené státy vměšují do záležitostí svrchovaných států, není nic nového. Nové je však to, že vláda Spojených států dnes oficiálně prohlašuje, že hodlá vnucovat ostatnímu světu americké pořádky jako jedině možné a závazné.

Soudobý imperialismus, jeho nejreakčnější agresívní kruhy nemají co předložit proti mírovým konstruktivním návrhům socialistických zemí. Američané a jejich satelité v Londýně, v Bonnu, v TelAvivu a v dalších západních zemích nejsou schopni předložit národům nic jiného než válečné přípravy, pomluvy, rasistickou ideologii a praxi. A všude, kde jen mohou, hledají prostor k tomu, aby udusili jakýkoli projev společenského pokroku, aby v samém zárodku zmařili nejzákladnější touhu člověka po lidském, spravedlivém a svobodném životě.

Soudružky a soudruzi poslanci, jsme velmi rozhořčeni teroristickou činností kontrarevoluční organizace UNITA, která za přímé podpory a z popudu rasistické Jihoafrické republiky a USA provádí diverzní činnost proti budovatelskému úsilí angolského lidu. Rozhodně odsuzujeme poslední zločin těchto Američany vydržovaných teroristů, kteří 13. března zajali v Angolské lidové republice skupinu československých odborníků i s jejich rodinami.

Odsuzujeme mezinárodní terorismus a žádáme bezodkladné propuštění našich občanů, kteří pomáhali angolskému lidu plnit náročné ekonomické úkoly.

Spojené státy se staly kosmopolitním teroristou, který organizuje na území cizích zemí a kontinentů rozbroje a napětí, z nichž se snaží těžit mocensky, politicky, ekonomicky i vojensky. Tato politika, která způsobila a stále působí národům mnoha zemí nesmírné škody a útrapy, je již dnes na pranýři odsouzena mezinárodním tribunálem světového veřejného mínění.

Národy světa nemohou zapomenout na utrpení a prolitou krev během imperialistických válek. Ani my nemůžeme zapomenout na hrůzy způsobené fašismem, k jehož nástupu dopomohly před 50 lety stejné síly, které dnes připravují lidstvu ještě hroznější jadernou katastrofu.

Jsme proto právem znepokojeni oživováním revanšistických tendencí u našeho západního souseda - v Německé spolkové republice.

Soudružky a soudruzi, včera bylo 15. března. 15. březen 1939 v historii našich národů něco znamená. Byl to varovný mezník našich dějin. Nezapomeneme, i když uplynulo již 44 let, jak naše národní svrchovanost byla pokořena a zdeptána fašistickým okupantem. Nezapomeneme, i když uplynulo již 44 let, jak byla korunována zrada západních spojenců naší první republiky. Nezapomínáme ani na americké agrese po druhé světové válce v Koreji, v Indočíně či v Latinské Americe.

Na této politice Spojených států se nic nezměnilo. Viceprezident USA pan Busch, ministr zahraničních věcí pan Schultz objíždějí svět a snaží se přimět své spojence k tomu, aby souhlasili s tzv. nulovým řešením, aby podpořili rozmístění nových jaderných raket středního doletu v západní Evropě. Propagují Reaganovu doktrínu omezené jaderné války. To není nic jiného než jaderný terorismus a jaderné vydírání národů, ale i amerických spojenců.

Co však mohou američtí politikové svým partnerům a koupeným "přátelům" nabídnout? Jedině snad to, že realizace dalších zbrojních programů jim pomůže alespoň na určitou dobu zaměstnat několik desítek tisíc lidí z dlouhé řady miliónů nezaměstnaných. Podle oficiálních odhadů má nezaměstnanost v nejvyspělejších kapitalistických zemích dosáhnout v letošním roce zhruba 32 mil. lidí. A pokud tedy někteří z nich získají práci, pak to znamená, že nebudou vytvářet žádné nové hodnoty ku prospěchu společnosti, ale budou vyrábět prostředky určené na likvidaci hodnot, na likvidaci života na naší planetě.

Taková je nabídka imperialismu!

Co nabízí lidstvu Sovětský svaz, jaké jsou návrhy našeho, socialistického světa?

Sovětský svaz od konce druhé světové války předložil 150 mírových návrhů. Již v roce 1946 to byl návrh konvence o zákazu použití, výroby a skladování a o zničení jaderných zbraní. V dalších letech předkládal Sovětský svaz další konstruktivní návrhy: pakt na obranu míru, návrh na svolání světové konference o odzbrojení, návrhy na vytvoření systému kolektivní bezpečnosti, na zničení všech zásob jaderných zbraní, na okamžité zastavení zkoušek jaderných a vodíkových zbraní atd.

XXIV. sjezd sovětských komunistů schválil program boje za mír a mezinárodní spolupráci, za svobodu a nezávislost národů.

XXV. sjezd KSSS předložil memorandum o zastavení horečného zbrojení a odzbrojení.

A XXVl. sjezd KSSS schválil novou mírovou iniciativu: vyhlásit moratorium na umísťování nových raket středního doletu členských zemí NATO a SSSR v Evropě; konkrétně jednat o opatřeních důvěry na Dálném východě; obnovit jednání SSSR a USA o omezení strategických zbraní a o jejich snižování a další návrhy.

Členské státy Varšavské smlouvy nejednou zdůraznily, že není takového druhu zbraní, o jehož omezení nebo snížení by nebyly ochotny jednat. Předložily komplexní plán na vojenské uvolnění a odzbrojení v Evropě.

Předkládané návrhy provázely známé konkrétní kroky a opatření, jako bylo například jednostranné snížení sovětských vojsk a bojové techniky na území Německé demokratické republiky a zejména jednostranný závazek Sovětského svazu, že nepoužije jako první jaderných zbraní.

Generální tajemník ÚV KSSS soudruh Jurij Andropov, jakož i lednové zasedání politického poradního výboru členských států Varšavské smlouvy v Praze předložili světu další odzbrojovací návrhy. Týkají se strategických zbraní, jaderných zbraní a raket středního doletu, ale zahrnují rovněž konvenční zbraně a usilují o snížení ozbrojených sil a výzbroje ve střední Evropě.

Rok 1983 je do značné míry rokem rozhodujícím. V letošním roce chtějí Spojené státy a NATO zahájit rozmísťování nových amerických jaderných zbraní středního doletu v západní Evropě. Tedy také v naší bezprostřední blízkosti. Doslova na našich hranicích mají být umístěny tyto smrtonosné zbraně. Dobře víme, že naše západní hranice nejsou jen pouhou dělicí čarou mezi sousedními státy. Jsou hranicemi dvou rozdílných politických a společenských systémů. Československo je nejzápadnější výspou reálného socialismu. A to nás bezesporu zavazuje vyvinout takové úsilí, jež pomůže spoutat ruce hazardérům s osudy lidstva.

V tom smyslu bezvýhradně podporujeme dnešní prohlášení předsedy vlády ČSSR, ve kterém se říká, že "bude-li třeba, přijmeme pro zachování vojenské rovnováhy veškerá nezbytná opatření v duchu spojeneckých závazků a v zájmu čs. lidu při obraně hranic republiky i celého socialistického společenství". Uvědomujeme si dobře a s upřímnou vděčností, že pokojná práce a život našeho lidu je zajištěn bezpečnou ochranou našich nejbližších přátel, Sovětského svazu, bezpečnou ochranou sovětských ozbrojených sil proti hrozbám jaderného terorismu.

Nechť i dnešní jednání našeho nejvyššího zákonodárného sboru, jakož i navrhované, prohlášení Federálního shromáždění znovu potvrdí, že naše země, Československá socialistická republika, je pevnou součástí a pevným pilířem socialistického společenství, politicky, ekonomicky i vojensky.

Soudružky a soudruzi poslanci, jadernou válku nelze připustit - ani malou, ani velkou, ani omezenou, ani totální. Připomínám slova našeho prezidenta soudruha Gustava Husáka, přednesená letos 24. února: "Odvrátit válečné nebezpečí je reálné. Existují předpoklady k tomu, aby mír byl nejen uhájen, ale i pro příští generace zajištěn".

Sovětský svaz i celé mezinárodní socialistické společenství neúnavně, trpělivě a důsledně uskutečňují mírový program. Výrazem historické odpovědnosti je i politická deklarace, již přijal politický poradní výbor členských států Varšavské smlouvy na svém lednovém zasedání v Praze.

Návrhy, s nimiž přichází svět socialismu, dokazují, že mír a socialismus jsou neodlučitelné. Věříme, že i letošní celosvětové shromáždění za mír a život, proti jaderné válce, které se v červnu uskuteční v našem hlavním městě, bude dalším výrazným přínosem v současné mírové ofenzívě protiválečného hnutí. Náš lid důstojně uvítá bojovníky za mír z celého světa a znovu tak dokáže své místo a svůj podíl na světovém zápase o šťastnou budoucnost lidstva.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP