Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci
Tomášikovi. Jako první po přestávce
vystoupí poslankyně Mikundová. V jednání
budeme pokračovat ve 13.15 hodin.
(Jednání přerušeno ve 12.04 hod.)
(Jednáni opět zahájeno ve 13.15 hod.)
Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, z iniciativy zahraničních výborů
obou sněmoven vám byl předložen návrh
prohlášení Federálního shromáždění
k Provolání Nejvyššího sovětu
Svazu sovětských socialistických republik
a ústředního výboru Komunistické
strany Sovětského svazu k parlamentům, vládám,
politickým stranám a národům světa.
Prosím vás, abyste případné
připomínky k tomuto návrhu odevzdali prostřednictvím
pořadatelů.
Nyní budeme pokračovat v rozpravě ke zprávě
vlády Československé socialistické
republiky o plnění jejího programového
prohlášení.
Slovo má poslankyně Mikundová, připraví
se poslankyně Stýblová.
Poslankyně SL O. Mikundová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci.
Po pozorném vyslechnutí zprávy o programovém
prohlášení vlády budeme jistě
všichni souhlasit s myšlenkou, kterou ve svém
vystoupení opakovaně zdůraznil předseda
Federální vlády s. Štrougal, totiž
s tím, že za klíčové otázky,
na které musí vláda soustředit pozornost
všech stupňů řízení, je
nutno považovat především rychlejší
růst produktivity práce a všestranné
snižování výrobních nákladů.
V jejich řešení totiž spočívá
cesta ke zvýšení dynamiky tvorby zdrojů
a národního důchodu.
Ve svém vystoupení chci poukázat na některé
souvislosti mezi růstem produktivity práce a stále
složitou a politicky velmi citlivou otázkou odměňování
za práci.
Všichni naši pracující, a můžeme
jistě bez nadsázky říci , že
prakticky všichni naši občané, samozřejmě
v obecném pojetí, chápou úzký
a vzájemně se podmiňující vztah
mezi produktivitou, množstvím a kvalitou vykonané
práce a mezi odměnou, která je nebo by měla
být za tuto práci vyplacena.
V praxi ovšem na konkrétním pracovišti,
dílně a závodě vidíme, že
věc není tak jednoduchá. Zkušenosti
minulých let nás totiž poučily, že
forma regulace mezd na základě vztahu k produktivitě
práce, která je vyjadřována prakticky
pouze hrubou výrobou, je nepřesná, a tudíž
neúčinná. Takto vykázaná produktivita
nevyjadřuje, resp. nevyjadřovala míru zásluh
ani osobní přínos pracovníků
k výsledkům výroby. Při klesající
výrobní spotřebě může
hrubá výroba na pracovníka zkreslit hodnocené
údaje, vykázat výsledky bez zásluh
lepší anebo nezaslouženě horší.
A samozřejmě, za určitých okolností
může tento ukazatel působit i negativně
i na úspory materiálních nákladů
a proti technickému pokroku.
Soubor opatření ke zdokonalení plánovitého
řízení národního hospodářství
samozřejmě mnohé z těchto nedostatků
odstranil, nebo alespoň vytváří předpoklady
k jejich odstranění v nejbližší
budoucnosti. Nejdůležitější opatření
v tomto směru v závodech a podnicích jistě
právem spatřujeme v tom, že ukazatel produktivity
práce vyjádřené hrubou výrobou
byl nahrazen upravenými vlastními výkony.
Zdaleka ovšem ne všude je tato otázka dotažena
do konce a právě v nepřesnostech tohoto druhu
je třeba hledat ještě přežívající
nedůvěru pracovníků podniků,
jakož i jejich podceňování objektivnosti
vykazovaných výsledků produktivity práce.
Naše ekonomická propaganda a koneckonců i naše
hospodářská praxe má zde nevyužité
rezervy.
Předpokládaný nárůst výroby,
který má úzký vztah k produktivitě
práce a k celé oblasti mzdového a sociálního
rozvoje, je zejména v některých oblastech
národního hospodářství značný.
Tak v koncernu elektronické součástky Tesla
Rožnov, kde pracuji, představuje nárůst
výroby v 7. pětiletce hodnotu 176 % a pro koncernový
podnik Tesla Rožnov dokonce více než 200 %. Zabezpečení
tak vysokého zvýšení výroby si
vyžádá několikanásobné
zvýšení produktivity práce.
Při srovnání podílu růstu produktivity
práce a průměrného měsíčního
výdělku u pracovníků např.
ve strojírenství a v elektrotechnickém průmyslu
zjišťujeme, že zatímco pro růst průměrné
mzdy pracovníka ve strojírenství o 1 % je
třeba, aby produktivita jeho práce vzrostla o 3-5
% , v elektrotechnickém průmyslu pro 1 % nárůstu
průměrné mzdy je potřeba zvýšit
produktivitu práce o 15 až 17 %. V Tesle Rožnov
je plánován na rok 1984 růst produktivity
práce o 17,3 % při plánovaném zvýšení
průměrné mzdy o 1,4 % , tj. na 2557 Kčs.
Na rok 1985 má produktivita práce vzrůst
o 13,7 % , přičemž průměrná
mzda má dosáhnout výše 2595 Kčs.
To ve svých důsledcích vede k tomu, že
produktivita práce roste neúměrně
rychleji než průměrný výdělek,
což v koncernovém podniku Tesla Rožnov vede ke
značnému úbytku kvalifikovaných pracovníků,
kteří volí postup vyšších
výdělků s menší náročností
na růst produktivity jejich práce.
Jistě právem za jednu z nejzávažnějších
slabin uplatňování souboru opatření
označil předseda federální vlády
s. Štrougal ve zprávě o plnění
programového prohlášení vlády
skutečnost, že se věci nedovádějí
až do vnitropodnikových útvarů, že
je nedůsledně uplatňován princip zásluhovosti
v odměňování a zejména, že
aktualizace normativní základny v podnicích
je pomalá a nedůsledná. Naše zkušenosti
a poznatky, ať již získané ve výborech
sněmoven nebo na pracovištích, to plně
potvrzují. Při zkoumání plnění
usnesení federální vlády č.
382 z roku 1980 (jde o "Program zvýšení
ekonomické účinnosti mzdových soustav
v prvních letech 7. PLP" ) , ve kterém byla
zdůrazněna nutnost rozšíření
a zkvalitnění normativní základny
a rozvoje motivační účinnosti pobídkových
složek mzdy, bylo průzkumem ve více než
50 podnicích zjištěno, že vlastní
realizace tohoto usnesení je složitý proces
a že dosud nebylo dosaženo plánovaného
cíle. Věc má mimořádnou závažnost
proto, že na splnění úkolů této
tzv. prvé etapy, rozvržené na léta 1981-83,
mají navázat opatření pro léta
1984 a 1985 v 7. PLP, mezi nimiž je uvažováno
i s úpravou mzdových tarifů.
V této souvislosti splnění úkolů
v oblasti racionalizace práce, zvláště
pak normování práce při zajištění
kvalitních norem, je jediným praktickým opatřením
k prosazení principu zásluhovosti a tím i
diferenciaci v odměně za práci. Pouze za
předpokladu kvalitních norem spotřeby práce
bude možno přistoupit k uplatnění zvýšených
mzdových tarifů. Kvalitní výkonové
normy musí být zárukou rychlejšího
růstu produktivity práce proti nominálním
mzdám. Nezbytný předstih růstu produktivity
práce před růstem mezd je důležitý
pro neinflační vývoj ekonomiky. Organickou
součástí tohoto úkolu je i zkvalitnění
a rozšíření technicko-hospodářských
norem kvality, výrobních kapacit, výtěžnosti
apod. v zájmu spolehlivého určování
nutného rozsahu výrobní spotřeby materiálů,
energie apod.
Víme všichni, že nejde a nepůjde o proces
jednoduchý a bezkonfliktní. Jsem však přesvědčena
o tom, že při správné efektivnější
a cílevědomější ekonomické
propagandě se vláda při energičtějším
prosazování těchto principů může
spolehnout na podporu rozhodující části
našich pracujících.
Na závodech a podnicích jsme uvítali, a považujeme
to za jeden z nejvýznamnějších zásahů
souboru opatření do hospodářské
praxe, že došlo ke změnám i v technice
členění mzdových prostředků,
kdy bývalé členění prostředků
na mzdové a fond odměn bylo nahrazeno novým
členěním na dvě části,
a to na základní složku a pobídkovou
složku, přičemž je rozhodující
jejich celkový objem.
Ekonomická účinnost těchto opatření
byla v dosavadním průběhu 7. PLP na závodech
a podnicích již dostatečně prokázána.
Avšak nadále zůstala nedostatečně
využita možnost vstřícného plánu,
přijetí vyšších úkolů,
které jsou spojeny s nároky na zvýšení
objemu obou složek mzdových prostředků.
Na našich závodech a podnicích je dosud nedostatečně
využíváno možností, aby za 100
Kčs materiálových úspor na surovinách,
energiích, palivech, zmetcích, nebo i růstem
technické úrovně získala organizace
již při vypracování plánu 43-70
Kčs do mzdových prostředků. Jsou to
naše zjevné rezervy, a proto bude třeba kriticky
posoudit podmínky, ale i formy propagandy výhodnosti
pro pracující, kteří se zaslouží
o dosažení lepších výsledků
ve výrobě. Půjde zde o důslednější
naplňování zásad vlády Československé
socialistické republiky a Ústřední
rady odborů č. 14/1981 Sb., o účasti
pracujících na tvorbě, realizaci a kontrole
plnění plánu v letech 1981-1985, ve kterých
jsou stanoveny základní formy účasti
pracujících na tvorbě plánu, včetně
vstřícného plánování.
Stále ještě si s nedostatečnou naléhavostí
uvědomujeme, že absolutní úroveň
i tempa růstu produktivity práce v poměru
ke mzdám jsou ovlivňovány významně
i rozumným hospodařením s pracovními
silami. Často slyšíme a opakujeme, že
v současných podmínkách nejsou k dispozici
potřebné zdroje pracovních sil pro extenzívní
vývoj výroby, ale jen konkrétní čísla
ukazují naléhavost této skutečnosti,
jestliže před rokem 1970 činil roční
přírůstek národního hospodářství
asi 82 tis. pracovníků, dosáhl po roce 1970
45 tis. a současně je plánován přírůstek,
který by neměl překročit 34 tis. pracovníků.
Zajištění výrobních úkolů
je však možné, ale pouze za podmínek zvýšení
vlastních výkonů a rentability beze změn
počtu pracovníků, což zahrnuje jak růst
produktivity práce, tak relativní úsporu
pracovních sil. A samozřejmě růstu
mezd může být dosaženo zejména
tehdy, pokud úkoly budou splněny menším
počtem pracovníků.
Mzdové předpisy využití takto získaných
mzdových prostředků nikterak neomezují,
neboť k odměně obětavých a zasloužilých
pracovníků je možno využít různých
mzdových forem, ať již mimořádných
odměn, upravených sazeb prémií, výkonnostních
odměn i diferencovaného osobního ohodnocení.
Míra zvýhodnění v odměně
za práci by však měla vždy vyjadřovat
míru zásluh vzhledem k náročnosti
úkolů tak, aby široký okruh pracujících
nabyl přesvědčení, že pracovní
iniciativa se vyplácí jak v osobním hmotném,
tak morálním ocenění.
V koncernovém podniku Tesla Rožnov je uplatněno
asi 1600 prémiových řádů a
směrnic pro poskytování výkonnostních
odměn. Rozhodující ukazatele pro přiznání
těchto odměn jsou přísně orientovány
na množství a kvalitu práce, do oblasti bezpečnosti
práce, hygieny a dodržování pracovního
řádu. Pro rok 1962 vstoupily v platnost zvláštní
předpisy o odměňování těch
pracovníků, kteří prokazatelně
převezmou část práce za ušetřené
pracovníky.
Cílové odměny vyhlášené
pro rok 1981-1982 byly předem stanoveny tak, aby pomohly
zabezpečit plnění plánu v těchto
letech, v požadovaném množství, sortimentu
a kvalitě výrobků.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, zpráva
o plnění programového prohlášení
vlády neskrývá problémy dosavadního
vývoje, ale ukazuje i reálné cesty k naplnění
životních zájmů našeho lidu k dalšímu
všestrannému rozvoji naší socialistické
vlasti. Mohu vás ujistit, že v orgánech Federálního
shromáždění i na svých pracovištích
jim nezbytnou a efektivní podporu poskytnou i členové
Klubu poslanců, členů Československé
strany socialistické. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Mikundové.
Nyní vystoupí poslankyně Stýblová,
připraví se poslanec Lichner.
Poslankyně SL V. Stýblová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
zpráva vlády obsahovala mimo jiné i pasáž
týkající se naší kultury. Jsme
rádi, že jsme mohli také v této oblasti
zaznamenat další nemalé pozitivní výsledky
a že její vývoj probíhá v souladu
s úkoly XVI. sjezdu KSČ. Tyto úkoly se týkají
jak posilování společenské funkce
umění a kultury a zvyšování její
ideové a estetické účinnosti, tak
i všeobecného požadavku vyšší
hospodárnosti.
Ve svém vystoupení se chci dotknout právě
některých otázek rozvoje kultury a umění
v souvislosti s využíváním prostředků
na ně vynakládaných. Prakticky všechny
oblasti umělecké tvorby a všechny aspekty materiálního
zajištění kultury jsou, komplexně zahrnuty
v koncepci ministerstev kultury. Konkrétně pro současnost
jsou v plánu a rozpočtu na kulturu a umění
pro letošní rok. Není pochyb o tom, že
obecně prosazovaný kurs na intenzívní
rozvoj by se měl přiměřeně
odrážet i v nevýrobní sféře,
tedy i v oblasti kulturního rozvoje.
Probíráme-li program všech kulturních
činností v nejširším smyslu, nenajdeme
činnost či instituci, která by byla neúčelná,
a zpravidla ani takovou, která by nebyla prospěšná.
Tato kritéria musíme zpřesnit, chceme-li
zabránit extenzívnímu kulturnímu rozvoji.
Dnešní složitá ekonomická situace
si vynucuje tvrdé uplatňování hospodárnosti
i na poli kulturních akcí a institucí. Tento
dnes samozřejmý požadavek je v opatřeních
ministerstev kultury a příslušných složek
národních výborů většinou
respektován. Nechci se zabývat konkrétními
případy, kdyby snad bylo možno v ještě
větší míře prosazovat úspornost,
nýbrž pokusím se formulovat spíše
obecnější zásady.
V oblasti kultury se považují za prospěšné
i takové činnosti, u nichž soběstačnost,
tj. poměr vlastních finančních příjmů
k nákladům činnosti činí jen
zlomek, někdy malý, dotací ze státního
rozpočtu. Jde však o to - objektivně posoudit
- zda a do jaké míry kladné přínosy
k cílům kulturní politiky, které jsou
zpravidla nevyčíslitelné, plně opodstatňují
objem vynaložených prostředků. Na tuto
kardinální otázku existují odpovědi,
které mají intuitivní a empirický
charakter, v nichž se odráží i zcela subjektivní
hodnotící úsudek.
Ponecháme-li stranou fiskální hlediska, pak
je třeba hledat objektivní měřítka,
která by umožnila přiblížit se
ke společensky uznané hranici prospěšnosti
různých druhů kulturní aktivity. K
tomu zatím chybějí metodické a informační
podklady a zejména identifikace dlouhodobých cílů
v kulturní oblasti. V dnešní skutečnosti
jsou četné cíle zatím jen předpokládané
jako nutné a vycházejí především
z historicky vzniklých představ o obsahu národních
kultur.
Stanovení objektivních kulturních potřeb
a jejich priorit, odůvodněné míry
jejich uspokojování a zejména jejich postavení
a slučitelnost v rámci všech ostatních
potřeb a zájmu jednotlivců i společnosti,
je velkým problémem. Přitom kulturní
cíle nejsou jednou provždy objektivně dány.
Vhodná kritéria jsou nejčastěji odvozována
z předpokládaných přínosů
jednotlivých kulturních činností pro
harmonický rozvoj socialistického člověka.
Jejich praktické využití je však závislé
na možnostech měření a hodnocení
těchto přínosů. Aby bylo možno
vůbec hodnotit dopad různých kulturních
aktivit, bylo by nutno pokusit se uspořádat přínosy
jednotlivých činností do určité
škály preferencí. To by ovšem vyžadovalo,
aby v rámci sociálně politických cílů
a hodnot byly podrobněji formulovány perspektivní
cíle kulturní politiky, které jsou rámcově
zachyceny v materiále ministerstev kultury.
Neméně složitý je další
úkol: zkoumat a hodnotit účinnost prostředků
dlouhodobě vynakládaných na rozvoj kultury
socialistické společnosti a na uspokojování
jejich kulturních potřeb. Přínosy
mají mimoekonomický charakter a jsou zpravidla nesouměřitelné
s náklady na jejich dosažení. Vzhledem k tomu,
že účinky jsou zpravidla nekvantifikované,
bylo by žádoucí pokusit se zjišťovat,
alespoň nepřímo, stupeň uspokojování
kulturních potřeb posouzením stupně
prospěšnosti podle jejich váhy a významu.
Bez určité škály preferencí je
velmi nesnadné posoudit přiměřenost
či vhodnost zvoleného tempa růstu určitých
kulturních institucí a aktivit, a naopak útlum
a omezení jiných. Nebo posoudit rozdíly ve
stupni soběstačnosti jednotlivých kulturních
zařízení, kdy např. organizace řízené
přímo ministerstvem kultury docilují přes
97 % soběstačnosti a organizace v oblasti národních
výborů necelých 30 %.
Úvahy lze shrnout v požadavek, aby dosavadní
postupy hodnocení využití společenských
prostředků v kultuře byly doplněny
o postupy, založené na objektivizaci do značné
míry subjektivních měřítek
v souvislosti s podrobnější analýzou
a zhodnocením kulturních cílů socialistické
společnosti. Obecně se konstatuje, že úkolem
kultury a umění je tvorba uměleckých
hodnot, uchování duchovních a materiálních
výsledků lidské činnosti jako součásti
kulturního bohatství pro budoucí generace.
Tuto - řekla bych - akademickou definici je nutno doplnit
výrokem soudruha Gottwalda na sjezdu národní
kultury v roce 1948: "Starejme se o to, aby náš
lid žil tak dobře, že se mu kultura stane denní
potřebou, aby se mu staly dostupné všechny
zdroje vědění a krásy". Výstižně
to bylo formulováno v projevu soudruha Havlína na
III. sjezdu Svazu českých spisovatelů. Řekl:
"Každé dílo, které pomáhá
osobitou, umělecky působivou řečí
upevňovat pozitivní hodnoty a rozvíjet v
lidech potřebné morální vlastnosti
i estetický vkus, je pro nás cenné".