Velká pozornost byla věnována v minulém
roce kvalitě konzervovaných krmiv. Na tomto úseku
došlo k významnému zlepšení a je
nutno zdůraznit, že jak zásluhou příznivých
přírodních podmínek, tak i náročného
tlaku ze strany obou zemědělských správ
a odborného aktivu mají dnes oba okresy více
než 2/3 konzervovaných krmiv v 1. a 2. třídě
jakosti. Výsledky dojivosti to také potvrzují.
Nejen v obilí a pícninách, ale i technických
plodinách bych mohl uvést řadu dobrých
příkladů. Naše veřejnost byla
již dříve informována, že zemědělci
severní Moravy splnili plán nákupu cukrovky
na 122 %. K těm nejlepším patří
opět družstevníci z Mohelnice, Újezda,
Bohuňovic a Senice, jejichž výsledky bývají
stabilně dobré, zkrátka dají půdě
a rostlinám včas a v potřebné míře
vše, co tyto potřebují. Dlouhodobé výnosy
jsou pak jejich odměnou.
Při této příležitosti chci připomenout,
že pěstitelé cukrovky stále zápasí
s nedostatkem geneticky jednoklíčkového osiva
a trvalým nedostatkem herbicidů k postemergentnímu
ošetření proti prosovitým plevelům.
Spokojenost nelze vyslovit ani sklizňové technice,
která za nepříznivých podmínek
je těžko ovladatelná a je příčinou
značných sklizňových ztrát.
Rovněž dodávané secí stroje je
nutno upravovat.
V péči o půdu je kladen velký důraz
na našich okresech na zajištění návratu
organické hmoty do koloběhu živin. Chybějící
chlévská mrva je doplňována zeleným
hnojením.
Velkým přínosem a pomocí je spolupráce
předních zemědělských podniků
s vědeckovýzkumnou základnou: Výzkumným
ústavem základní agrotechniky, Výzkumným
a šlechtitelským ústavem technických
plodin a luštěnin, Výzkumným a šlechtitelským
ústavem obilnářským nebo Výzkumným
ústavem výživy zvířat. Rovněž
velmi dobře se osvědčuje systematické
využívání analytických rozborů
zemědělské oblastní laboratoře.
Dobře zaběhnutá odborná a vědecká
spolupráce se odráží ve stabilitě
výsledků, neboť věci se v těchto
podnicích řeší důsledně
a perspektivně.
Příznivé výsledky dvou prvních
let pětiletky vytvářejí v našich
podnicích pocit jistoty v přístupu k řešení
dalších úkolů. Vždyť půjde
nejen o zopakováni loňských rekordních
výnosů obilovin, ale i o další přírůstky
jak u obilovin tak i u řepy v dalších letech
7. pětiletky. Pro dosažení těchto cílů
byly již na podzim loňského roku překročeny
úkoly nejen v mém poslaneckém obvodě,
ale i v celé ČSSR u zimní orby; vyhnojení
chlévskou mrvou bylo splněno na 106,9% a setí
ozimých obilovin na 105,3% (přeseto cca 76 tis.
ha). Je to dobrý vklad k dosažení úkolů
stanovených pro současný hospodářský
rok.
Musím říci, že i při vysoké
úrovni zemědělské produkce v okrese
a její skladbě, přetrvávají
některé problémy v ekonomice a materiálně
technickém zabezpečení.
Za vážný nedostatek však považuji
nedostatečnou obměnu traktorového parku.
V loňském roce dosáhl náš okres
jen 45 nových traktorů na stav 1371 kusů,
to jsou 3%. Z toho však ani jeden s hnanou přední
nápravou. Za takové situace bychom traktorový
park obnovili až za 29 let. Za toho,o stavu neúměrně
roste potřeba náhradních dílů,
spotřeba pohonných hmot na zastaralých strojích,
rostou počty opravářů v podnicích.
V JZD Bludov, které je nositelem Řádu práce,
si spočítali, že jeden traktor s předním
náhonem, zařazený do soupravy sedmi bramborových
sklízečů, tedy ve srovnatelných podmínkách,
šetřil denně 25 litrů nafty po dobu
4 týdnů. V řadě podniků však
sklizeň brambor trvá 6-7 týdnů. To
se pak nežádoucí a zbytečná spotřeba
nafty počítá na celé desítky
tun. Že to není případ ojedinělý,
to potvrzují i výsledky vloni provedených
poslaneckých průzkumů.
V souvislosti s dnes projednávanou problematikou dovolte,
abych znovu připomenul tíživou situaci v zabezpečení
zemědělské techniky. Nejde zdaleka jen o
traktory. Kritická situace je v dodávkách
aut. Náš okres nemá na letošní
rok bilancováno ani jedno auto o nosnosti vyšší
pěti tun. A nejde také jen o motorickou sílu.
V dostatečném množství nejsou zajištěny
ani secí stroje, obraceče, shrnovače - co
si mají počít podniky v horských oblastech,
když nedostanou traktory s hnanými předními
nápravami? Řadu let se zemědělcům
těchto oblastí slibuje sklonochod - ideální,
bezpečný stroj pro práci na svazích.
Zatím však existuje jen ve vývojových
provedeních. A zemědělci v době, kdy
veškeré snažení směřuje
k rozvoji chovu skotu, je nuceno čekat.
Uplynulý rok s mimořádným počtem
příznivých dní, ve kterých
bylo možno plně využít současnou
zemědělskou techniku, kdy téměř
nebylo nutné žádné pracovní operace
provádět opakovaně a kdy dobrá organizace
práce a počasí umožnily provést
sklizeň skutečně s minimálními
ztrátami, ukázal, o kolik vlastně potřebujeme
doplnit strojový park tak, aby se všechny práce
daly stihnout v agrotechnických lhůtách a
také, jak stávající park potřebujeme
modernizovat, máme-li šetřit tu nejdražší
energetickou surovinu - naftu. Případná nepřízeň
počasí si nutně vyžádá
další zvýšené nároky.
Naše republika, ležící na rozhraní
přímořského a vnitrozemského
klimatu, musí i do budoucna počítat s extrémními
výkyvy počasí a následnými
nepříznivými dopady do výroby.
Podle údajů odborníků má desetidenní
zpoždění výsevu po agrotechnickém
termínu vliv na snížení výnosu
u pšenice o 5 až 11 q podle odrůdy, u žita
o 3 q po hektaru. Obdobně je tomu i na jaře a stejnou
důležitost má i včasné provedení
kultivačních a sklizňových prací.
Nemá-li podnik dostatečnou technickou základnu,
pak v nepříznivém roce ve výnosech
zákonitě hluboce klesne. To pak již není
jen věcí technickou a ekonomickou, ale s následným
dopadem na výrobu potravin a zásobení trhu
i záležitostí hluboce politickou.
Soudružky a soudruzi, chtěl jsem poukázat na
dobré výsledky a iniciativní přístupy
podniků mého volebního obvodu a pracoviště,
které vlastně určují směr budoucího
vývoje. Tím výrazně napomáhají
k plnění politickohospodářských
cílů. Samozřejmě, že jsem se
přitom nemohl vyhnout problémům, které
zbytečně stojí v cestě úspěšného
řešení a které je nutno co nejdříve
překonat.
Dovolte, abych závěrem prohlásil, že
poslanci, příslušníci Československé
strany lidové, budou hlasovat pro vyslovení důvěry
naší federální vládě.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci
Rábelovi. Jako poslední řečník
před polední přestávkou vystoupí
poslanec Tomášik.
Poslanec SN F. Tomášik: Vážený
súdruh predseda, súdružky, súdruhovia
poslanci! Šieste zasadnutie ÚV KSČ a nadväzné
zasadnutia ÚV KSČ, ktoré rokovali o úlohách
národných výborov, venovali osobitnú
pozornosť aj rozvoju a skvalitneniu tých služieb
obyvateľstvu, ktoré majú značný
vplyv na úroveň a spôsob života občanov,
na ich spokojnosť i pracovnú aktivitu.
Stupeň spokojnosti obyvateľstva s pohotovosťou,
kultúrnosťou a kvalitou týchto služieb,
ako i s ich skladbou a dostupnosťou a niekedy i s ich cenovou
stránkou patrí vždy k politicky vysoko citlivým
stránkam života obyvateľstva a je významným
ukazovateľom ich predstáv o životnej úrovni.
Ako to uviedol súdruh predseda vlády vo svojom vystúpení,
oblasť služieb sa v minulom roku stala predmetom podrobného
politického posúdenia, ktoré sleduje, aby
systém riadenia tejto oblasti bol podstatne zdokonalený
a urobený pružnejšie, a aby pozornosť národných
výborov ďalšiemu rozvoju služieb bola zvýšená.
Prijatím "Zásad účinnejšieho
riadenia a pružnejšieho zabezpečovania rozvoja
platených služieb" vypracovaných v duchu
záverov 6. zasadnutia ÚV KSČ vláda
urobila významný krok k dosiahnutiu týchto
zámerov.
Považujeme za ich prednosť, že vláda v nich
venovala pozornosť všetkým otázkam kľúčového
významu pre rozvoj služieb, a že riešenie
ich problematiky bolo vzaté komplexne.
Nový prístup k otázkam plánovania
a financovania, resp. k ekonomickým nástrojom riadenia
v oblasti služieb sa odrazil v zjednodušení systému
riadenia pomocou plánu a rozpočtu a priniesol hlavne
zníženie počtu záväzných
ukazovateľov. Zvýraznil pritom tie z nich, ktoré
vyjadrujú kvalitatívne nové úlohy
v oblasti služieb a nekladú osobitné nároky
na ich výpočet.
Prvé skúsenosti roku 1983 podľa mňa
naznačujú, že tento rok asi ešte nebude
plným výrazom očakávaných kvalitatívnych
zmien v oblasti služieb, ale skôr obdobím -
ako sa hovorí - prechodným, na zvládnutie
všetkých kvalitatívnych zmien pojatia plánu
a zmien v obsahu jeho základných ukazovateľov.
Podľa vládou prijatých zásad musí
v oblasti služieb splniť svoju dôležitú
úlohu tiež objektívnejšia a pružnejšia
cenová politika. Vieme, že na jednej strane považujú
občania ceny niektorých služieb za vysoké,
ale dodávateľské organizácie ich posudzujú
ako nízke a potrebnú úhradu nezabezpečujúce.
Preto je správne, že sa začal realizovať
nový cenový systém, poskytujúci záruku,
že služby sa budú rozvíjať v súlade
so záujmami a potrebami obyvateľstva.
Pri prieskume a získavaní materiálov k môjmu
vystúpeniu som zistil, že zo strany spotrebiteľov
by bola veľmi kladne hodnotená výmena sortimentu
niektorých druhov tovaru, napr. výmena výrobkov
mliekární, mraziarní a mäsopriemyslu
medzi krajmi, nakoľko nie v každom kraji sa vyrába
ten istý sortiment výrobkov.
Ešte stále nie je doriešená preferencia
baníckych centier. Uznesenie vlády SSR č.
71/1982 a vlády ČSSR č. 32/1982 sú
síce v platnosti, ale u dodávateľov nie je
jasné, akým spôsobom toto riešiť,
nakoľko v ich fondovom zabezpečení tieto otázky
nie sú zohľadnené a konkretizované.
Nedostatky niektorých dovážaných výrobkov
sa dajú spotrebiteľskej verejnosti objasniť.
Horšia je situácia s výrobkami tuzemskej výroby,
ktoré by mali byť v potrebných množstvách
na trhu, ako napr. víčka a gumové tesnenie
na konzervovanie ovocia a zeleniny, gumičky do stieračov
motorových vozidiel, izolačné pásky
a pod.
Tieto nedostatky potom vedú k zatajovaniu tovarov i k podpultovému
predaju.
Každodennou témou v obchodnej činnosti je statočnosť
predaja. Aj keď sa dosahujú určité úspechy
uskutočňovaním prísnejších
kontrol, na tomto úseku sú ešte stále
značné nedostatky. K zlepšeniu tohto stavu
by mala prispieť okrem kontrolnej činnosti aj výchova
obsluhujúceho personálu, a to už priamo v odborných
učilištiach. Možno, že na tomto nepriaznivom
stave v ochrane spotrebiteľa má podiel aj nízky
priemerný plat v rezorte obchodu.
Občania veľmi často pripomienkujú, že
pri kolektívnej bytovej výstavbe nie sú zároveň
stavané aj obchodné jednotky, a tým občianska
vybavenosť zaostáva za bytovou výstavbou. Bolo
by preto potrebné a vhodné pri výstavbe sídlisk
projektovať také obytné súbory, kde
by boli priamo vstavané aj obchodné jednotky a miestnosti
pre služby.
Vážené súdružky, súdruhovia,
v súčasnom období v mojom okrese Veľký
Krtíš platené služby obyvateľstvu
sa poskytujú v 46 druhoch činností na 84
prevádzkárňach. Tieto služby zabezpečujú
Okresný podnik služieb a výroby, Výrobné
družstvá Kovohron Zvolen, Novohradská textilka
Lučenec a drobné prevádzkárne národných
výborov, zhruba so 410 stálymi pracovníkmi.
Okrem toho v okrese jednotlivé národné výbory
vydali 36 povolení občanom na poskytovanie niektorých
služieb a opráv. Náš okres patrí
medzi tie okresy, na ktoré sa často poukazuje z
dôvodu zaostávania rozvoja platených služieb
obyvateľstvu, v porovnaní s celokrajským a
celoslovenským priemerom. No treba povedať, že
stranícke a štátne orgány okresu od
vytvorenia nášho okresu venujú neustálu
starostlivosť ďalšiemu rozvoju a skvalitňovaniu
platených služíeb v okrese.
Kým v roku 1970 podiel tržieb od obyvateľstva
na jedného obyvateľa okresu činil 70 Kčs,
v roku 1975 už 142 Kčs, v roku 1980 už to bolo
268 Kčs a ku koncu roku 1982 to predstavovalo 285 Kčs.
Nechcem vymenovať všetko to, čo sa dosiahlo na
úseku platených služieb obyvateľstvu v
našom okrese, ale treba povedať, že pred zriadením
okresu Veľký Krtíš boli služby u
nás doslova zanedbané. Od tohto obdobia podstatne
sa rozšírila materiálnotechnická základňa
platených služieb, zriadili sa nové činnosti,
uskutočnila sa rekonštrukcia a modernizácia
mnohých prevádzok. No aj napriek dosiahnutému
rozvoju platených služieb a pozitívnym výsledkom
pretrvávajú ešte na úseku platených
služieb nedostatky a problémy, ako aj rezervy v práci
národných výborov a podnikov zabezpečujúcich
tieto služby. Vyskytujú sa ešte nedostatky v
kvalite poskytovaných služieb, v dodržiavaní
dodacích lehôt, v porušovaní cenových
predpisov. Postrádame ešte niektoré druhy služieb
v našom okrese, nedostatočná je sieť zberní
na strediskových obciach. Okrem spomenutých nedostatkov
vyskytujú sa problémy aj také, ktoré
sú neriešiteľné v kompetencii podnikov
miestnej výroby a služieb a riadiacich národných
výborov. Mám na mysli nedostatky v materiálno-technickom
zásobovaní, ktoré vznikajú nízkymi
bilančnými prídelmi vo vzťahu k plánovaným
úlohám, ako napr. hutný materiál,
nízke limity, čo je v rozpore s plánmi. Niektoré
opravy predmetov dlhodobej spotreby nemôžu byť
vykonané včas pre nedostatok súčiastok
alebo náhradných dielcov, ako sú karosérie
na autá alebo plechované náhradné
dielce, ďalej náhradné dielce na elektrospotrebiče,
najmä bubny na zahraničné automatické
práčky, ktoré dodáva Kovoslužba
Praha. Takisto náhradné dielce na drobné
elektrospotrebiče našej výroby, ktoré
dodáva Elektro Praga Hlinsko. Preto v náhradných
dielcoch potrebujú podniky miestnej výroby a služieb
pomoc aj od centrálne riadeného priemyslu.
Vo sfére služieb je potrebné brať tiež
osobitný zreteľ na to, že vybavenosť pracovníkov
príslušnými výrobnými prostriedkami
je podstatne nižšia ako v ústredne riadenej výrobe.
Pri tom však drobná výroba býva veľmi
náročná na špeciálne strojové
vybavenie, ktoré je viacúčelové a
na obsluhu a údržbu nemá byť veľmi
náročné.
V podnikoch miestnej výroby a služieb riadených
národnými výbormi bol teraz zriadený
zvláštny fond opráv a modernizácie.
Môžem povedať, že jeho zriadenie a systém
dotovania bol príslušnými organizáciami
služieb priaznivo prijatý. Bude však veľmí
záležať na tom, aby jeho prostriedky boli veľmi
premyslene používané, a to ako na rekonštrukciu
prevádzkární, tak i na nákupy použitého
strojného vybavenia í na stavebné akcie s
ročným nákladom do 2 mil. Kčs, slúžiace
výkonom služieb a opravárenskej činnosti.
Súdružky, súdruhovia, národné
výbory a pracovníci na úseku platených
služieb okresov si uvedomujú, že poskytovanie
všetkých platených služieb musia posudzovať
predovšetkým z toho hľadiska, ako uspokojujú
potreby občanov. Preto tejto problematike musia venovať
v budúcnosti zvýšenú pozornosť,
či už ide o ďalší rozvoj služieb,
o riešenie problémov v oblasti materiálno-technického
zásobovania alebo uplatňovania novej techniky, technológie,
či politicko-odbornú výchovu pracovníkov
v zmysle schválených opatrení vlády.
V bežnej praxi teraz ide predošetkým o to, aby
vládou prijaté opatrenia sa stretávali s
čo najkonkrétnejšou formou jeho rozpracovania
a tvorivou aplikáciou na miestne pomery. V tomto smere
môžeme napríklad pozitívne hodnotiť
konkrétne zámery, dotýkajúce sa obidvoch
republík v rozvoji služieb, poskytovaných osobitne
výrobnými družstvami.
Veľmi radi by sme sa však nabudúce všetci
chceli stretnúť s priaznivým ocenením
skúseností, dotýkajúcich sa tiež
väčšieho záujmu pracovníkov služieb
o potreby zákazníka, najmä vo sfére
obchodu. S ich zdvorilosťou, ochotou a poctivým prístupom
a postupom voči každému spotrebiteľovi,
zvlášť v otázkach dopytu a ponuky, vykazovaného
množstva práce, správneho účtovania
vykonaných prác a opráv, nahradzovania opotrebovaných
dielcov alebo namontovania nových súčiastok.
Zdôrazňujem to preto, že ani touto cestou nesmú
byť oslabované spoločenské záujmy
a vládou prijaté opatrenia, ani pôsobenie
prijatých ekonomických nástrojov vnútropodnikového
riadenia vo sfére služieb a ich prepojenie s hmotnou
zainteresovanosťou.
Považujem preto pre žiadúci rozvoj služieb
za rozhodujúci i vplyv kvality a kvalifikácie každého
pracovníka v nich pôsobiaceho a jeho nekompromisný
postoj k novoprijatým opatreniam a ich kritériám
a prioritám a verím, že orgány vlády
budú tiež tejto otázke venovať i teraz
patričnú pozornosť.