Neděle 13. března 1983

Velká pozornost byla věnována v minulém roce kvalitě konzervovaných krmiv. Na tomto úseku došlo k významnému zlepšení a je nutno zdůraznit, že jak zásluhou příznivých přírodních podmínek, tak i náročného tlaku ze strany obou zemědělských správ a odborného aktivu mají dnes oba okresy více než 2/3 konzervovaných krmiv v 1. a 2. třídě jakosti. Výsledky dojivosti to také potvrzují.

Nejen v obilí a pícninách, ale i technických plodinách bych mohl uvést řadu dobrých příkladů. Naše veřejnost byla již dříve informována, že zemědělci severní Moravy splnili plán nákupu cukrovky na 122 %. K těm nejlepším patří opět družstevníci z Mohelnice, Újezda, Bohuňovic a Senice, jejichž výsledky bývají stabilně dobré, zkrátka dají půdě a rostlinám včas a v potřebné míře vše, co tyto potřebují. Dlouhodobé výnosy jsou pak jejich odměnou.

Při této příležitosti chci připomenout, že pěstitelé cukrovky stále zápasí s nedostatkem geneticky jednoklíčkového osiva a trvalým nedostatkem herbicidů k postemergentnímu ošetření proti prosovitým plevelům. Spokojenost nelze vyslovit ani sklizňové technice, která za nepříznivých podmínek je těžko ovladatelná a je příčinou značných sklizňových ztrát. Rovněž dodávané secí stroje je nutno upravovat.

V péči o půdu je kladen velký důraz na našich okresech na zajištění návratu organické hmoty do koloběhu živin. Chybějící chlévská mrva je doplňována zeleným hnojením.

Velkým přínosem a pomocí je spolupráce předních zemědělských podniků s vědeckovýzkumnou základnou: Výzkumným ústavem základní agrotechniky, Výzkumným a šlechtitelským ústavem technických plodin a luštěnin, Výzkumným a šlechtitelským ústavem obilnářským nebo Výzkumným ústavem výživy zvířat. Rovněž velmi dobře se osvědčuje systematické využívání analytických rozborů zemědělské oblastní laboratoře. Dobře zaběhnutá odborná a vědecká spolupráce se odráží ve stabilitě výsledků, neboť věci se v těchto podnicích řeší důsledně a perspektivně.

Příznivé výsledky dvou prvních let pětiletky vytvářejí v našich podnicích pocit jistoty v přístupu k řešení dalších úkolů. Vždyť půjde nejen o zopakováni loňských rekordních výnosů obilovin, ale i o další přírůstky jak u obilovin tak i u řepy v dalších letech 7. pětiletky. Pro dosažení těchto cílů byly již na podzim loňského roku překročeny úkoly nejen v mém poslaneckém obvodě, ale i v celé ČSSR u zimní orby; vyhnojení chlévskou mrvou bylo splněno na 106,9% a setí ozimých obilovin na 105,3% (přeseto cca 76 tis. ha). Je to dobrý vklad k dosažení úkolů stanovených pro současný hospodářský rok.

Musím říci, že i při vysoké úrovni zemědělské produkce v okrese a její skladbě, přetrvávají některé problémy v ekonomice a materiálně technickém zabezpečení.

Za vážný nedostatek však považuji nedostatečnou obměnu traktorového parku. V loňském roce dosáhl náš okres jen 45 nových traktorů na stav 1371 kusů, to jsou 3%. Z toho však ani jeden s hnanou přední nápravou. Za takové situace bychom traktorový park obnovili až za 29 let. Za toho,o stavu neúměrně roste potřeba náhradních dílů, spotřeba pohonných hmot na zastaralých strojích, rostou počty opravářů v podnicích.

V JZD Bludov, které je nositelem Řádu práce, si spočítali, že jeden traktor s předním náhonem, zařazený do soupravy sedmi bramborových sklízečů, tedy ve srovnatelných podmínkách, šetřil denně 25 litrů nafty po dobu 4 týdnů. V řadě podniků však sklizeň brambor trvá 6-7 týdnů. To se pak nežádoucí a zbytečná spotřeba nafty počítá na celé desítky tun. Že to není případ ojedinělý, to potvrzují i výsledky vloni provedených poslaneckých průzkumů.

V souvislosti s dnes projednávanou problematikou dovolte, abych znovu připomenul tíživou situaci v zabezpečení zemědělské techniky. Nejde zdaleka jen o traktory. Kritická situace je v dodávkách aut. Náš okres nemá na letošní rok bilancováno ani jedno auto o nosnosti vyšší pěti tun. A nejde také jen o motorickou sílu. V dostatečném množství nejsou zajištěny ani secí stroje, obraceče, shrnovače - co si mají počít podniky v horských oblastech, když nedostanou traktory s hnanými předními nápravami? Řadu let se zemědělcům těchto oblastí slibuje sklonochod - ideální, bezpečný stroj pro práci na svazích. Zatím však existuje jen ve vývojových provedeních. A zemědělci v době, kdy veškeré snažení směřuje k rozvoji chovu skotu, je nuceno čekat.

Uplynulý rok s mimořádným počtem příznivých dní, ve kterých bylo možno plně využít současnou zemědělskou techniku, kdy téměř nebylo nutné žádné pracovní operace provádět opakovaně a kdy dobrá organizace práce a počasí umožnily provést sklizeň skutečně s minimálními ztrátami, ukázal, o kolik vlastně potřebujeme doplnit strojový park tak, aby se všechny práce daly stihnout v agrotechnických lhůtách a také, jak stávající park potřebujeme modernizovat, máme-li šetřit tu nejdražší energetickou surovinu - naftu. Případná nepřízeň počasí si nutně vyžádá další zvýšené nároky.

Naše republika, ležící na rozhraní přímořského a vnitrozemského klimatu, musí i do budoucna počítat s extrémními výkyvy počasí a následnými nepříznivými dopady do výroby.

Podle údajů odborníků má desetidenní zpoždění výsevu po agrotechnickém termínu vliv na snížení výnosu u pšenice o 5 až 11 q podle odrůdy, u žita o 3 q po hektaru. Obdobně je tomu i na jaře a stejnou důležitost má i včasné provedení kultivačních a sklizňových prací.

Nemá-li podnik dostatečnou technickou základnu, pak v nepříznivém roce ve výnosech zákonitě hluboce klesne. To pak již není jen věcí technickou a ekonomickou, ale s následným dopadem na výrobu potravin a zásobení trhu i záležitostí hluboce politickou.

Soudružky a soudruzi, chtěl jsem poukázat na dobré výsledky a iniciativní přístupy podniků mého volebního obvodu a pracoviště, které vlastně určují směr budoucího vývoje. Tím výrazně napomáhají k plnění politickohospodářských cílů. Samozřejmě, že jsem se přitom nemohl vyhnout problémům, které zbytečně stojí v cestě úspěšného řešení a které je nutno co nejdříve překonat.

Dovolte, abych závěrem prohlásil, že poslanci, příslušníci Československé strany lidové, budou hlasovat pro vyslovení důvěry naší federální vládě.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Rábelovi. Jako poslední řečník před polední přestávkou vystoupí poslanec Tomášik.

Poslanec SN F. Tomášik: Vážený súdruh predseda, súdružky, súdruhovia poslanci! Šieste zasadnutie ÚV KSČ a nadväzné zasadnutia ÚV KSČ, ktoré rokovali o úlohách národných výborov, venovali osobitnú pozornosť aj rozvoju a skvalitneniu tých služieb obyvateľstvu, ktoré majú značný vplyv na úroveň a spôsob života občanov, na ich spokojnosť i pracovnú aktivitu.

Stupeň spokojnosti obyvateľstva s pohotovosťou, kultúrnosťou a kvalitou týchto služieb, ako i s ich skladbou a dostupnosťou a niekedy i s ich cenovou stránkou patrí vždy k politicky vysoko citlivým stránkam života obyvateľstva a je významným ukazovateľom ich predstáv o životnej úrovni.

Ako to uviedol súdruh predseda vlády vo svojom vystúpení, oblasť služieb sa v minulom roku stala predmetom podrobného politického posúdenia, ktoré sleduje, aby systém riadenia tejto oblasti bol podstatne zdokonalený a urobený pružnejšie, a aby pozornosť národných výborov ďalšiemu rozvoju služieb bola zvýšená.

Prijatím "Zásad účinnejšieho riadenia a pružnejšieho zabezpečovania rozvoja platených služieb" vypracovaných v duchu záverov 6. zasadnutia ÚV KSČ vláda urobila významný krok k dosiahnutiu týchto zámerov.

Považujeme za ich prednosť, že vláda v nich venovala pozornosť všetkým otázkam kľúčového významu pre rozvoj služieb, a že riešenie ich problematiky bolo vzaté komplexne.

Nový prístup k otázkam plánovania a financovania, resp. k ekonomickým nástrojom riadenia v oblasti služieb sa odrazil v zjednodušení systému riadenia pomocou plánu a rozpočtu a priniesol hlavne zníženie počtu záväzných ukazovateľov. Zvýraznil pritom tie z nich, ktoré vyjadrujú kvalitatívne nové úlohy v oblasti služieb a nekladú osobitné nároky na ich výpočet.

Prvé skúsenosti roku 1983 podľa mňa naznačujú, že tento rok asi ešte nebude plným výrazom očakávaných kvalitatívnych zmien v oblasti služieb, ale skôr obdobím - ako sa hovorí - prechodným, na zvládnutie všetkých kvalitatívnych zmien pojatia plánu a zmien v obsahu jeho základných ukazovateľov.

Podľa vládou prijatých zásad musí v oblasti služieb splniť svoju dôležitú úlohu tiež objektívnejšia a pružnejšia cenová politika. Vieme, že na jednej strane považujú občania ceny niektorých služieb za vysoké, ale dodávateľské organizácie ich posudzujú ako nízke a potrebnú úhradu nezabezpečujúce.

Preto je správne, že sa začal realizovať nový cenový systém, poskytujúci záruku, že služby sa budú rozvíjať v súlade so záujmami a potrebami obyvateľstva.

Pri prieskume a získavaní materiálov k môjmu vystúpeniu som zistil, že zo strany spotrebiteľov by bola veľmi kladne hodnotená výmena sortimentu niektorých druhov tovaru, napr. výmena výrobkov mliekární, mraziarní a mäsopriemyslu medzi krajmi, nakoľko nie v každom kraji sa vyrába ten istý sortiment výrobkov.

Ešte stále nie je doriešená preferencia baníckych centier. Uznesenie vlády SSR č. 71/1982 a vlády ČSSR č. 32/1982 sú síce v platnosti, ale u dodávateľov nie je jasné, akým spôsobom toto riešiť, nakoľko v ich fondovom zabezpečení tieto otázky nie sú zohľadnené a konkretizované.

Nedostatky niektorých dovážaných výrobkov sa dajú spotrebiteľskej verejnosti objasniť. Horšia je situácia s výrobkami tuzemskej výroby, ktoré by mali byť v potrebných množstvách na trhu, ako napr. víčka a gumové tesnenie na konzervovanie ovocia a zeleniny, gumičky do stieračov motorových vozidiel, izolačné pásky a pod.

Tieto nedostatky potom vedú k zatajovaniu tovarov i k podpultovému predaju.

Každodennou témou v obchodnej činnosti je statočnosť predaja. Aj keď sa dosahujú určité úspechy uskutočňovaním prísnejších kontrol, na tomto úseku sú ešte stále značné nedostatky. K zlepšeniu tohto stavu by mala prispieť okrem kontrolnej činnosti aj výchova obsluhujúceho personálu, a to už priamo v odborných učilištiach. Možno, že na tomto nepriaznivom stave v ochrane spotrebiteľa má podiel aj nízky priemerný plat v rezorte obchodu.

Občania veľmi často pripomienkujú, že pri kolektívnej bytovej výstavbe nie sú zároveň stavané aj obchodné jednotky, a tým občianska vybavenosť zaostáva za bytovou výstavbou. Bolo by preto potrebné a vhodné pri výstavbe sídlisk projektovať také obytné súbory, kde by boli priamo vstavané aj obchodné jednotky a miestnosti pre služby.

Vážené súdružky, súdruhovia, v súčasnom období v mojom okrese Veľký Krtíš platené služby obyvateľstvu sa poskytujú v 46 druhoch činností na 84 prevádzkárňach. Tieto služby zabezpečujú Okresný podnik služieb a výroby, Výrobné družstvá Kovohron Zvolen, Novohradská textilka Lučenec a drobné prevádzkárne národných výborov, zhruba so 410 stálymi pracovníkmi. Okrem toho v okrese jednotlivé národné výbory vydali 36 povolení občanom na poskytovanie niektorých služieb a opráv. Náš okres patrí medzi tie okresy, na ktoré sa často poukazuje z dôvodu zaostávania rozvoja platených služieb obyvateľstvu, v porovnaní s celokrajským a celoslovenským priemerom. No treba povedať, že stranícke a štátne orgány okresu od vytvorenia nášho okresu venujú neustálu starostlivosť ďalšiemu rozvoju a skvalitňovaniu platených služíeb v okrese.

Kým v roku 1970 podiel tržieb od obyvateľstva na jedného obyvateľa okresu činil 70 Kčs, v roku 1975 už 142 Kčs, v roku 1980 už to bolo 268 Kčs a ku koncu roku 1982 to predstavovalo 285 Kčs.

Nechcem vymenovať všetko to, čo sa dosiahlo na úseku platených služieb obyvateľstvu v našom okrese, ale treba povedať, že pred zriadením okresu Veľký Krtíš boli služby u nás doslova zanedbané. Od tohto obdobia podstatne sa rozšírila materiálnotechnická základňa platených služieb, zriadili sa nové činnosti, uskutočnila sa rekonštrukcia a modernizácia mnohých prevádzok. No aj napriek dosiahnutému rozvoju platených služieb a pozitívnym výsledkom pretrvávajú ešte na úseku platených služieb nedostatky a problémy, ako aj rezervy v práci národných výborov a podnikov zabezpečujúcich tieto služby. Vyskytujú sa ešte nedostatky v kvalite poskytovaných služieb, v dodržiavaní dodacích lehôt, v porušovaní cenových predpisov. Postrádame ešte niektoré druhy služieb v našom okrese, nedostatočná je sieť zberní na strediskových obciach. Okrem spomenutých nedostatkov vyskytujú sa problémy aj také, ktoré sú neriešiteľné v kompetencii podnikov miestnej výroby a služieb a riadiacich národných výborov. Mám na mysli nedostatky v materiálno-technickom zásobovaní, ktoré vznikajú nízkymi bilančnými prídelmi vo vzťahu k plánovaným úlohám, ako napr. hutný materiál, nízke limity, čo je v rozpore s plánmi. Niektoré opravy predmetov dlhodobej spotreby nemôžu byť vykonané včas pre nedostatok súčiastok alebo náhradných dielcov, ako sú karosérie na autá alebo plechované náhradné dielce, ďalej náhradné dielce na elektrospotrebiče, najmä bubny na zahraničné automatické práčky, ktoré dodáva Kovoslužba Praha. Takisto náhradné dielce na drobné elektrospotrebiče našej výroby, ktoré dodáva Elektro Praga Hlinsko. Preto v náhradných dielcoch potrebujú podniky miestnej výroby a služieb pomoc aj od centrálne riadeného priemyslu.

Vo sfére služieb je potrebné brať tiež osobitný zreteľ na to, že vybavenosť pracovníkov príslušnými výrobnými prostriedkami je podstatne nižšia ako v ústredne riadenej výrobe. Pri tom však drobná výroba býva veľmi náročná na špeciálne strojové vybavenie, ktoré je viacúčelové a na obsluhu a údržbu nemá byť veľmi náročné.

V podnikoch miestnej výroby a služieb riadených národnými výbormi bol teraz zriadený zvláštny fond opráv a modernizácie. Môžem povedať, že jeho zriadenie a systém dotovania bol príslušnými organizáciami služieb priaznivo prijatý. Bude však veľmí záležať na tom, aby jeho prostriedky boli veľmi premyslene používané, a to ako na rekonštrukciu prevádzkární, tak i na nákupy použitého strojného vybavenia í na stavebné akcie s ročným nákladom do 2 mil. Kčs, slúžiace výkonom služieb a opravárenskej činnosti.

Súdružky, súdruhovia, národné výbory a pracovníci na úseku platených služieb okresov si uvedomujú, že poskytovanie všetkých platených služieb musia posudzovať predovšetkým z toho hľadiska, ako uspokojujú potreby občanov. Preto tejto problematike musia venovať v budúcnosti zvýšenú pozornosť, či už ide o ďalší rozvoj služieb, o riešenie problémov v oblasti materiálno-technického zásobovania alebo uplatňovania novej techniky, technológie, či politicko-odbornú výchovu pracovníkov v zmysle schválených opatrení vlády.

V bežnej praxi teraz ide predošetkým o to, aby vládou prijaté opatrenia sa stretávali s čo najkonkrétnejšou formou jeho rozpracovania a tvorivou aplikáciou na miestne pomery. V tomto smere môžeme napríklad pozitívne hodnotiť konkrétne zámery, dotýkajúce sa obidvoch republík v rozvoji služieb, poskytovaných osobitne výrobnými družstvami.

Veľmi radi by sme sa však nabudúce všetci chceli stretnúť s priaznivým ocenením skúseností, dotýkajúcich sa tiež väčšieho záujmu pracovníkov služieb o potreby zákazníka, najmä vo sfére obchodu. S ich zdvorilosťou, ochotou a poctivým prístupom a postupom voči každému spotrebiteľovi, zvlášť v otázkach dopytu a ponuky, vykazovaného množstva práce, správneho účtovania vykonaných prác a opráv, nahradzovania opotrebovaných dielcov alebo namontovania nových súčiastok.

Zdôrazňujem to preto, že ani touto cestou nesmú byť oslabované spoločenské záujmy a vládou prijaté opatrenia, ani pôsobenie prijatých ekonomických nástrojov vnútropodnikového riadenia vo sfére služieb a ich prepojenie s hmotnou zainteresovanosťou.

Považujem preto pre žiadúci rozvoj služieb za rozhodujúci i vplyv kvality a kvalifikácie každého pracovníka v nich pôsobiaceho a jeho nekompromisný postoj k novoprijatým opatreniam a ich kritériám a prioritám a verím, že orgány vlády budú tiež tejto otázke venovať i teraz patričnú pozornosť.

Ďakujem za pozornosť.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP