Neděle 13. března 1983

Nemenší úkoly budeme řešit i v dalším období. V zájmu zvýšení ochrany nerostného bohatství, zajištění potřebných zdrojů energie a surovin a jejich racionálního využívání připravuje vláda řadu nových právních úprav. V této souvislosti chceme nově řešit i postavení Státní energetické inspekce tak, aby se dále zkvalitnila její činnost na celém území státu.

Naléhavá je i potřeba zajistit jednotné řízení centralizovaného zásobování teplem, jehož výroba spotřebovává téměř 40 % našich prvotních energetických zdrojů. Navíc jsou právní předpisy pro tuto oblast zastaralé a značně roztříštěné. Proto připravujeme návrh nového moderního zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě tepla.

Přistoupili jsme také k politické a právní analýze zákoníku práce. Cílem předběžných rozborů prováděných za účasti řady poslanců Federálního shromáždění a aktivní účasti Ústřední rady odborů, je zjistit, zda v zákoníku práce nejsou rezervy, které bychom mohli využít v našem úsilí o zvýšení náročnosti na práci, na zvýšení kázně a disciplíny.

Vláda rovněž pokračovala v celkovém zdokonalování socialistického právního řádu, zvyšuje nároky na činnost všech orgánů, které zabezpečují veřejný pořádek, dodržování socialistické zákonnosti, ochranu práv a svobod občanů.

Přes veškerá dosavadní opatření však některé negativní jevy nadále vznikají a přetrvávají. Jsou jednotlivci, kteří se snaží protizákonně obohacovat, žít na úkor svých spoluobčanů a hrubě porušují morální i právní zásady naší společnosti.

V zájmu účinnějšího boje s touto protispolečenskou činností přijala federální vláda soubor opatření, ve kterém klademe důraz na plné využívání platných právních norem a zejména pak na zvýšení účinnosti kontroly na všech úrovních řízení, na každém pracovišti i v místech.

Významný úkol v tomto úsilí připadá i národním výborům všech stupňů. Musí rozhodněji než dosud uplatňovat příslušné sankce a zároveň prohloubit politicko-výchovné působení i spolupráci s orgány Veřejné bezpečnosti, prokuratury i soudů při řešení problémů, které s porušováním zásad socialistické morálky a zákonnosti souvisí. Neméně důležitá bude i součinnost orgánů a organizací Národní fronty, zejména ROH a SSM.

Jsme si přitom vědomi, že musíme zároveň pozorně zkoumat a odhalovat příčiny těchto protispolečenských jevů a energicky odstraňovat všechno, co jejich přetrvávání umožňuje, včetně dosti rozšířené praxe, kdy v některých organizacích i podnicích jsou často registrovány případy, naplňující podstatu trestného činu, avšak nejsou předávány k posouzení příslušným orgánům bezpečnosti, prokuratury a soudu.

Věříme, že v tomto úsilí nás podpoří všichni poctiví občané, kteří negativní společenské jevy oprávněně kritizují.

V souladu s politickou linií vytyčenou XVI. sjezdem KSČ jsme spolu s vládami republik pokračovali v prohlubování socialistické demokracie, ve zvyšování podílu občanů na řešení celospolečenských záležitostí prostřednictvím národních výborů.

Výrazem těchto snah je podle závěrů 6. zasedání ÚV KSČ nejen zvýšení úlohy volených orgánů národních výborů, posílení jejich postavení a rozšíření působnosti, ale i opatření ke zkvalitnění jejich činnosti na úseku státní správy a zvláště v hospodářské oblasti.

Chceme tím vytvořit podmínky pro zabezpečení komplexního hospodářského a sociálního rozvoje územních obvodů a příznivější předpoklady pro efektivní a úspornou investiční výstavbu i pro účelné hospodaření se společenskými prostředky.

V této souvislosti byly schváleny zásady pro koordinační činnost národních výborů při sdružování prostředků a činností socialistických organizací, zásady postupu při projednávání návrhů na rozmístění staveb v území a pro rušení zastaralých provozoven a neefektivních výrob. Očekáváme, že tato opatření se kladně projeví v oblastním plánování a posílí úlohu národních výborů jako představitelů celospolečenského zájmu v daném území. Tím budou vytvořeny předpoklady pro lepší využívání možností a rezerv, které mají jednotlivé oblasti a společensko-ekonomické rajóny. Federální ministerstva povedeme k tomu, aby koncepce rozvoje odvětví byly důsledně rozpracovány na jednotlivé kraje.

K zabezpečení potřeb občanů v územních obvodech přispívají volební programy Národní fronty. Jejich důležitou součásti zůstává akce "Z", která přinesla a přináší další společensky významné hodnoty.

Tuto práci, za níž stojí rozsáhlá politicko-organizátorská činnost stranických orgánů a organizací, činnost ROH a širokého aktivu národních výborů, vysoce oceňujeme právě tak jako dobrovolnou účast statisíců našich občanů, kteří i tímto způsobem dávají najevo svůj vztah ke své obci, městu, k potřebám společnosti.

Toto zasloužené ocenění samozřejmě neznamená, že v činnosti národních výborů nejsou nedostatky. Vezměme jen kupříkladu problémy spojené s čistotou měst a obcí. Řadě našich měst a řadě našich obcí by prospělo, kdyby národní výbory právě této otázce věnovaly mnohem více pozornosti.

Čisté obce, čistá města, rozsah a úroveň péče všech občanů o tuto stránku života, jsou přece bezprostřední a společnou vizitkou dobré práce, kteréhokoliv národního výboru. Jsou vizitkou obce i občanů, města, vizitkou celého státu, naší republiky. Musím při této příležitosti říci, jako občan města Prahy, že to platí pochopitelně a především pro hlavní město ČSSR, pro město Prahu.

Nemalý kus práce čeká národní výbory v dalším rozvíjení služeb. V uplynulém období se vláda touto otázkou intenzívně zabývala a Federálnímu shromáždění byly v této souvislosti předloženy návrhy úprav některých ustanovení občanského a hospodářského zákoníku, zákona o důchodové dani a zákona o dani z příjmu obyvatelstva.

Pokud jde o řízení služeb placených obyvatelstvem, byly přehodnoceny dosavadní metody plánování a navazující ekonomické nástroje s cílem zjednodušit je a dále snížit jejich administrativní náročnost. Přitom se prosazuje postupný přechod organizací k maximálnímu využití chozrasčotních metod řízení, a to až po jednotlivé provozovny.

Základnu pro poskytování služeb tvoři socialistické organizace. To platí dnes a bude platit i v budoucnu. Jestliže chceme, aby služby byly občanům co nejvíce dostupné a zároveň byla zachována potřebná míra hospodárnosti, bude třeba více využívat doplňkových forem služeb, které budou poskytovat drobné provozovny, malá družstva nebo i občané na základě povolení národního výboru. Předpoklady pro náležité rozšíření služeb je třeba vytvářet v jejich organizační struktuře, ale i v jejich ekonomii. Dlouhodobá ztrátovost některých služeb placených obyvatelstvem podvazovala zájem podniků na jejich provozování, a tak nedávná úprava jejich cen, která byla provedena v první etapě, byla prováděna s cílem zajistit alespoň minimální rentabilitu. Národní výbory mají možnost hledat v rámci stanovených cenových limitů prostor pro zvýšení výkonnosti a výnosnosti služeb, neboť v řadě podniků jsou nesporné rezervy zvláště ve snižování režijních nákladů i ve spotřebě materiálů.

Smyslem těchto opatření je postupně odstranit nedostatky, které naši občané právem kritizují. Mám tu na mysli především malou pohotovost a dostupnost služeb i jejich kvalitu. Je třeba říci, že v tomto směru jsme dnes na samém počátku.

I když oceňujeme, co bylo vykonáno, ten větši díl práce máme teprve před sebou. V zájmu široké veřejnosti a zejména zaměstnaných žen musíme zlepšit nabídku služeb všeho druhu i jejich strukturu a účelněji je rozmísťovat.

Národní výbory všech stupňů, výrobní i spotřební družstva by měly iniciativně využívat k rozvoji služeb všech daných možností. Více se zde musí angažovat federální a republikové resorty, jejichž organizace k tomu mají podmínky. Chceme také ve spolupráci s národními vládami pokračovat v rozpracování zásadních změn zejména v organizacích veřejného stravování, místního stavebnictví a bytového hospodářství.

V popředí pozornosti musí být zájmy spotřebitele. Vždyť dobře fungující služby i pohotové a kvalitní opravy rozhodují v nemalé míře o spokojenosti občanů.

Další pokrok v tomto směru si vyžádá řešit i řadu konfliktních situací, někde i kádrová opatření a také - a to především - mnohem více iniciativy všech orgánů, které za dobrý chod i další rozvoj služeb odpovídají.

Soudružky a soudruzi poslanci, důležité místo v práci federální vlády zaujímaly otázky vzdělání, kultury a zdraví našich pracujících.

Pokud jde o školství, je vcelku úspěšně plněn program obsahové a organizační přestavby naší výchovně vzdělávací soustavy. Na základní škole bude dokončena již v příštím roce. Na středním stupni pokračuje experimentální ověřování nového pojetí výuky a vytváříme zde podmínky pro zabezpečení povinného desetiletého vzdělání.

Zvlášť důležité i obtížné je zvládnout přípravu mládeže na dělnická povolání, protože sem bude nastupovat největší počet absolventů základních škol. Navíc tu jde o novou, vyšší kvalitu této přípravy, kvalitu, která musí odpovídat budoucím potřebám naší společnosti. což se ne všude dosud plně chápe.

J to významný úkol, který má nejen pedagogickou, ale i ekonomickou a politickou stránku. Vláda proto dbá na to, aby jednotlivé resorty, v jejichž působnosti bude tato mládež vychovávána, vytvářely pro splnění uvedeného úkolu nezbytné podmínky.

Podle dohody s ústředním výborem Národní fronty ČSSR a ústředním výborem Socialistického svazu mládeže vláda schválila mj. dlouhodobý program začleňování mládeže do vědeckotechnického rozvoje, zefektivnění letní aktivity žáků a studentů, materiální, kádrové a finanční zabezpečení zájmové činnosti dětí a mládeže. Velkou pozornost věnujeme otázkám přijímání mládeže ke studiu a rozmísťování absolventů středních a vysokých škol, na něž se soustřeďuje i zájem veřejnosti. K tomu jsou připravována příslušná opatření.

V současné době se pracuje na nové úpravě zákona o soustavě základních a středních škol a rovněž se chystá celkové zhodnocení dosavadního průběhu uskutečňování programu přestavby vzdělávací soustavy. Budou se jim zabývat vrcholné stranické a státní orgány i celostátní konference učitelů v roce 1984, a jeho projednání umožní přijmout konkrétní závěry pro další postup, pro další práci.

V umění a kultuře přistupujeme k řešení některých problémů, které podmiňují jejich další rozvoj. Především nejsme spokojeni s úrovní části nové umělecké tvorby, zejména máme-li na zřeteli díla ze současnosti. Týká se to prakticky všech tvůrčích oblastí. Bude proto zapotřebí, aby obě ministerstva kultury ve spolupráci s uměleckými svazy a příslušnými institucemi se znovu nad tímto stavem zamyslela a podnikla k jeho zlepšení účinné kroky.

V tomto směru musí zřetelněji plnit svoji roli i umělecká kritika, která nemůže jen registrovat a klasifikovat díla a výkony, ale měla by je kvalifikovaně, tj. na vysoké ideově politické a odborné úrovni analyzovat.

Považujeme za správné, že obě národní ministerstva zpracovala návrh opatření v ekonomice kultury, který uplatňuje nová hlediska a přitom citlivě přihlíží ke specifickým potřebám této sféry. Návrh se nyní projednává a chtěli bychom jej v tomto roce i v následujícím období důsledně ověřit.

Významnou kulturní událostí je letošní Rok českého divadla, po němž bude následovat Rok české hudby. Zanedlouho budeme svědky a účastníky otevření renovovaného Národního divadla v Praze. Tyto velkorysé akce potvrzují velkou péči socialistického státu o rozvoj našich národních kultur a jsou i příležitostí k tomu, aby naši umělci znovu a přesvědčivě dokázali, že kráčí jednotně a pevně s pracujícími této země.

Ve zdravotnictví jsme v uplynulém období usilovali především o další rozvoj a stabilizaci územní a zejména závodní ambulantní péče. V tomto směru jsme schválili opatření, která mají vést ke zlepšení zdravotní péče o pracující v hornictví, energetice, hutnictví a těžkém strojírenství. Naším záměrem je zvýšit účast resortů a zvláště podniků na dalším snižování pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz, především preventivní ochranou zdraví pracujících.

Nemálo se vykonalo též v péči o ženu a dítě, přičemž jde především o děti v průmyslových aglomeracích. V uplynulých dvou letech byly otevřeny další desítky jeslí s téměř 3 tis. místy. Znamená to, že v ČSSR máme dnes už přes 92 tis. míst v jeslích.

Dobré výsledky můžeme uvést i u dalších celospolečenských zdravotnických programů, jako je virologický, kardiovaskulární a onkologický.

Do provozu byla uvedena řada velkých zdravotnických zařízení a ve všech krajích přistupujeme k rozsáhlé výstavbě lůžkových kapacit pro péči o staré a dlouhodobě nemocné občany. Chci tu zdůraznit, že resorty zdravotnictví a národní výbory musí zabezpečit účelné a racionální využívání stávajících i nových zařízení, zvláště drahé moderní techniky, a pokračovat v úsilí o celkové zlepšování zdravotní péče. Zejména jde o to, dále zkracovat čekací a objednací dobu na vyšetření i hospitalizaci a zlepšovat úroveň ošetřovatelské péče o pacienty. Už také proto, že díky provedeným platovým úpravám i jiným opatřením byl prakticky odstraněn dřívější nedostatek středního zdravotnického personálu.

Bude nutné, abychom se hlouběji zabývali otázkami péče o zdraví obyvatelstva v hlavním městě Praze a v Bratislavě. Tady zůstává, bohužel, ještě řada problémů neřešených. Působí zde jak některé negativní vlivy životního prostředí, tak i nepříznivé a stále se zhoršující věkové složení obyvatelstva, jakož i nedostatečné, zastaralé kapacity a vybavení zdravotnických zařízení, jejich nevyhovující skladba a rozmístění.

Federální vláda v součinnosti s národními vládami a příslušnými národními výbory hlavních měst připravuje opatření, která umožní tyto problémy postupně řešit.

Soudružky a soudruzi poslanci, není tomu ani rok, co jsme se na půdě Federálního shromáždění přihlásili k závěrům, které vyvodil XVI. sjezd KSČ ze situace ve světě. V uplynulém období se znovu potvrdila nezastupitelná role zemí socialistického společenství v zápasech za odvrácení světové válečné katastrofy, za upevnění míru a obnovení zásad politiky uvolnění, kterou považujeme za jedině možnou základnu soužití zemí rozdílného společenského zřízení.

Bohužel, ani dnes se mezinárodní situace nezměnila k lepšímu. Agresívní kruhy Spojených států a některých dalších zemí Severoatlantického paktu pokračují v úsilí o změnu vojenské rovnováhy, která se vytvářela desítky let. Přitom se stalo zřejmým, že právě rovnováha sil a principy soužití kodifikované v polovině sedmdesátých let rozhodným způsobem ovlivní vývoj i v letošním roce.

Mám-li mluvit slovy politického poradního výboru zemí Varšavské smlouvy, který se sešel v Praze v lednu t. r., pak chceme zastavit horečné zbrojení, zejména jaderné, ušetřit starý kontinent rozmisťování nových zbrojních systémů, především amerických raket středního doletu, a tak se vyhnout atomové katastrofě. Důraz, který klademe na odzbrojovací jednání, na zachování vojenské rovnováhy a již osvědčené principy soužití, je v příkrém rozporu s politikou výhrůžek a zcela odmítá na Západě teď módní vojenské doktríny o vedení i dlouhodobé války.

Na zasedání výboru jsme schválili Politickou deklaraci, dokument, který je programem boje za záchranu lidstva před nebezpečím jaderné války. Svým pojetím představuje velice realistickou základnu k sjednocení všech mírumilovných sil. Předsednictvo ÚV KSČ a federální vláda při hodnocení výsledků politického poradního výboru podtrhly, že "přikládají zvláštní význam návrhu na uzavření smlouvy o vzájemném nepoužití vojenské síly a zachování mírových vztahů mezi členskými státy Varšavské smlouvy a členskými státy NATO".

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP