Nemenší úkoly budeme řešit i v
dalším období. V zájmu zvýšení
ochrany nerostného bohatství, zajištění
potřebných zdrojů energie a surovin a jejich
racionálního využívání
připravuje vláda řadu nových právních
úprav. V této souvislosti chceme nově řešit
i postavení Státní energetické inspekce
tak, aby se dále zkvalitnila její činnost
na celém území státu.
Naléhavá je i potřeba zajistit jednotné
řízení centralizovaného zásobování
teplem, jehož výroba spotřebovává
téměř 40 % našich prvotních energetických
zdrojů. Navíc jsou právní předpisy
pro tuto oblast zastaralé a značně roztříštěné.
Proto připravujeme návrh nového moderního
zákona o výrobě, rozvodu a spotřebě
tepla.
Přistoupili jsme také k politické a právní
analýze zákoníku práce. Cílem
předběžných rozborů prováděných
za účasti řady poslanců Federálního
shromáždění a aktivní účasti
Ústřední rady odborů, je zjistit,
zda v zákoníku práce nejsou rezervy, které
bychom mohli využít v našem úsilí
o zvýšení náročnosti na práci,
na zvýšení kázně a disciplíny.
Vláda rovněž pokračovala v celkovém
zdokonalování socialistického právního
řádu, zvyšuje nároky na činnost
všech orgánů, které zabezpečují
veřejný pořádek, dodržování
socialistické zákonnosti, ochranu práv a
svobod občanů.
Přes veškerá dosavadní opatření
však některé negativní jevy nadále
vznikají a přetrvávají. Jsou jednotlivci,
kteří se snaží protizákonně
obohacovat, žít na úkor svých spoluobčanů
a hrubě porušují morální i právní
zásady naší společnosti.
V zájmu účinnějšího boje
s touto protispolečenskou činností přijala
federální vláda soubor opatření,
ve kterém klademe důraz na plné využívání
platných právních norem a zejména
pak na zvýšení účinnosti kontroly
na všech úrovních řízení,
na každém pracovišti i v místech.
Významný úkol v tomto úsilí
připadá i národním výborům
všech stupňů. Musí rozhodněji
než dosud uplatňovat příslušné
sankce a zároveň prohloubit politicko-výchovné
působení i spolupráci s orgány Veřejné
bezpečnosti, prokuratury i soudů při řešení
problémů, které s porušováním
zásad socialistické morálky a zákonnosti
souvisí. Neméně důležitá
bude i součinnost orgánů a organizací
Národní fronty, zejména ROH a SSM.
Jsme si přitom vědomi, že musíme zároveň
pozorně zkoumat a odhalovat příčiny
těchto protispolečenských jevů a energicky
odstraňovat všechno, co jejich přetrvávání
umožňuje, včetně dosti rozšířené
praxe, kdy v některých organizacích i podnicích
jsou často registrovány případy, naplňující
podstatu trestného činu, avšak nejsou předávány
k posouzení příslušným orgánům
bezpečnosti, prokuratury a soudu.
Věříme, že v tomto úsilí
nás podpoří všichni poctiví občané,
kteří negativní společenské
jevy oprávněně kritizují.
V souladu s politickou linií vytyčenou XVI. sjezdem
KSČ jsme spolu s vládami republik pokračovali
v prohlubování socialistické demokracie,
ve zvyšování podílu občanů
na řešení celospolečenských záležitostí
prostřednictvím národních výborů.
Výrazem těchto snah je podle závěrů
6. zasedání ÚV KSČ nejen zvýšení
úlohy volených orgánů národních
výborů, posílení jejich postavení
a rozšíření působnosti, ale i
opatření ke zkvalitnění jejich činnosti
na úseku státní správy a zvláště
v hospodářské oblasti.
Chceme tím vytvořit podmínky pro zabezpečení
komplexního hospodářského a sociálního
rozvoje územních obvodů a příznivější
předpoklady pro efektivní a úspornou investiční
výstavbu i pro účelné hospodaření
se společenskými prostředky.
V této souvislosti byly schváleny zásady
pro koordinační činnost národních
výborů při sdružování
prostředků a činností socialistických
organizací, zásady postupu při projednávání
návrhů na rozmístění staveb
v území a pro rušení zastaralých
provozoven a neefektivních výrob. Očekáváme,
že tato opatření se kladně projeví
v oblastním plánování a posílí
úlohu národních výborů jako
představitelů celospolečenského zájmu
v daném území. Tím budou vytvořeny
předpoklady pro lepší využívání
možností a rezerv, které mají jednotlivé
oblasti a společensko-ekonomické rajóny.
Federální ministerstva povedeme k tomu, aby koncepce
rozvoje odvětví byly důsledně rozpracovány
na jednotlivé kraje.
K zabezpečení potřeb občanů
v územních obvodech přispívají
volební programy Národní fronty. Jejich důležitou
součásti zůstává akce "Z",
která přinesla a přináší
další společensky významné hodnoty.
Tuto práci, za níž stojí rozsáhlá
politicko-organizátorská činnost stranických
orgánů a organizací, činnost ROH a
širokého aktivu národních výborů,
vysoce oceňujeme právě tak jako dobrovolnou
účast statisíců našich občanů,
kteří i tímto způsobem dávají
najevo svůj vztah ke své obci, městu, k potřebám
společnosti.
Toto zasloužené ocenění samozřejmě
neznamená, že v činnosti národních
výborů nejsou nedostatky. Vezměme jen kupříkladu
problémy spojené s čistotou měst a
obcí. Řadě našich měst a řadě
našich obcí by prospělo, kdyby národní
výbory právě této otázce věnovaly
mnohem více pozornosti.
Čisté obce, čistá města, rozsah
a úroveň péče všech občanů
o tuto stránku života, jsou přece bezprostřední
a společnou vizitkou dobré práce, kteréhokoliv
národního výboru. Jsou vizitkou obce i občanů,
města, vizitkou celého státu, naší
republiky. Musím při této příležitosti
říci, jako občan města Prahy, že
to platí pochopitelně a především
pro hlavní město ČSSR, pro město Prahu.
Nemalý kus práce čeká národní
výbory v dalším rozvíjení služeb.
V uplynulém období se vláda touto otázkou
intenzívně zabývala a Federálnímu
shromáždění byly v této souvislosti
předloženy návrhy úprav některých
ustanovení občanského a hospodářského
zákoníku, zákona o důchodové
dani a zákona o dani z příjmu obyvatelstva.
Pokud jde o řízení služeb placených
obyvatelstvem, byly přehodnoceny dosavadní metody
plánování a navazující ekonomické
nástroje s cílem zjednodušit je a dále
snížit jejich administrativní náročnost.
Přitom se prosazuje postupný přechod organizací
k maximálnímu využití chozrasčotních
metod řízení, a to až po jednotlivé
provozovny.
Základnu pro poskytování služeb tvoři
socialistické organizace. To platí dnes a bude platit
i v budoucnu. Jestliže chceme, aby služby byly občanům
co nejvíce dostupné a zároveň byla
zachována potřebná míra hospodárnosti,
bude třeba více využívat doplňkových
forem služeb, které budou poskytovat drobné
provozovny, malá družstva nebo i občané
na základě povolení národního
výboru. Předpoklady pro náležité
rozšíření služeb je třeba
vytvářet v jejich organizační struktuře,
ale i v jejich ekonomii. Dlouhodobá ztrátovost některých
služeb placených obyvatelstvem podvazovala zájem
podniků na jejich provozování, a tak nedávná
úprava jejich cen, která byla provedena v první
etapě, byla prováděna s cílem zajistit
alespoň minimální rentabilitu. Národní
výbory mají možnost hledat v rámci stanovených
cenových limitů prostor pro zvýšení
výkonnosti a výnosnosti služeb, neboť
v řadě podniků jsou nesporné rezervy
zvláště ve snižování režijních
nákladů i ve spotřebě materiálů.
Smyslem těchto opatření je postupně
odstranit nedostatky, které naši občané
právem kritizují. Mám tu na mysli především
malou pohotovost a dostupnost služeb i jejich kvalitu. Je
třeba říci, že v tomto směru
jsme dnes na samém počátku.
I když oceňujeme, co bylo vykonáno, ten větši
díl práce máme teprve před sebou.
V zájmu široké veřejnosti a zejména
zaměstnaných žen musíme zlepšit
nabídku služeb všeho druhu i jejich strukturu
a účelněji je rozmísťovat.
Národní výbory všech stupňů,
výrobní i spotřební družstva
by měly iniciativně využívat k rozvoji
služeb všech daných možností. Více
se zde musí angažovat federální a republikové
resorty, jejichž organizace k tomu mají podmínky.
Chceme také ve spolupráci s národními
vládami pokračovat v rozpracování
zásadních změn zejména v organizacích
veřejného stravování, místního
stavebnictví a bytového hospodářství.
V popředí pozornosti musí být zájmy
spotřebitele. Vždyť dobře fungující
služby i pohotové a kvalitní opravy rozhodují
v nemalé míře o spokojenosti občanů.
Další pokrok v tomto směru si vyžádá
řešit i řadu konfliktních situací,
někde i kádrová opatření a
také - a to především - mnohem více
iniciativy všech orgánů, které za dobrý
chod i další rozvoj služeb odpovídají.
Soudružky a soudruzi poslanci, důležité
místo v práci federální vlády
zaujímaly otázky vzdělání,
kultury a zdraví našich pracujících.
Pokud jde o školství, je vcelku úspěšně
plněn program obsahové a organizační
přestavby naší výchovně vzdělávací
soustavy. Na základní škole bude dokončena
již v příštím roce. Na středním
stupni pokračuje experimentální ověřování
nového pojetí výuky a vytváříme
zde podmínky pro zabezpečení povinného
desetiletého vzdělání.
Zvlášť důležité i obtížné
je zvládnout přípravu mládeže
na dělnická povolání, protože
sem bude nastupovat největší počet absolventů
základních škol. Navíc tu jde o novou,
vyšší kvalitu této přípravy,
kvalitu, která musí odpovídat budoucím
potřebám naší společnosti. což
se ne všude dosud plně chápe.
J to významný úkol, který má
nejen pedagogickou, ale i ekonomickou a politickou stránku.
Vláda proto dbá na to, aby jednotlivé resorty,
v jejichž působnosti bude tato mládež
vychovávána, vytvářely pro splnění
uvedeného úkolu nezbytné podmínky.
Podle dohody s ústředním výborem Národní
fronty ČSSR a ústředním výborem
Socialistického svazu mládeže vláda
schválila mj. dlouhodobý program začleňování
mládeže do vědeckotechnického rozvoje,
zefektivnění letní aktivity žáků
a studentů, materiální, kádrové
a finanční zabezpečení zájmové
činnosti dětí a mládeže. Velkou
pozornost věnujeme otázkám přijímání
mládeže ke studiu a rozmísťování
absolventů středních a vysokých škol,
na něž se soustřeďuje i zájem veřejnosti.
K tomu jsou připravována příslušná
opatření.
V současné době se pracuje na nové
úpravě zákona o soustavě základních
a středních škol a rovněž se chystá
celkové zhodnocení dosavadního průběhu
uskutečňování programu přestavby
vzdělávací soustavy. Budou se jim zabývat
vrcholné stranické a státní orgány
i celostátní konference učitelů v
roce 1984, a jeho projednání umožní
přijmout konkrétní závěry pro
další postup, pro další práci.
V umění a kultuře přistupujeme k řešení
některých problémů, které podmiňují
jejich další rozvoj. Především
nejsme spokojeni s úrovní části nové
umělecké tvorby, zejména máme-li na
zřeteli díla ze současnosti. Týká
se to prakticky všech tvůrčích oblastí.
Bude proto zapotřebí, aby obě ministerstva
kultury ve spolupráci s uměleckými svazy
a příslušnými institucemi se znovu nad
tímto stavem zamyslela a podnikla k jeho zlepšení
účinné kroky.
V tomto směru musí zřetelněji plnit
svoji roli i umělecká kritika, která nemůže
jen registrovat a klasifikovat díla a výkony, ale
měla by je kvalifikovaně, tj. na vysoké ideově
politické a odborné úrovni analyzovat.
Považujeme za správné, že obě národní
ministerstva zpracovala návrh opatření v
ekonomice kultury, který uplatňuje nová hlediska
a přitom citlivě přihlíží
ke specifickým potřebám této sféry.
Návrh se nyní projednává a chtěli
bychom jej v tomto roce i v následujícím
období důsledně ověřit.
Významnou kulturní událostí je letošní
Rok českého divadla, po němž bude následovat
Rok české hudby. Zanedlouho budeme svědky
a účastníky otevření renovovaného
Národního divadla v Praze. Tyto velkorysé
akce potvrzují velkou péči socialistického
státu o rozvoj našich národních kultur
a jsou i příležitostí k tomu, aby naši
umělci znovu a přesvědčivě
dokázali, že kráčí jednotně
a pevně s pracujícími této země.
Ve zdravotnictví jsme v uplynulém období
usilovali především o další rozvoj
a stabilizaci územní a zejména závodní
ambulantní péče. V tomto směru jsme
schválili opatření, která mají
vést ke zlepšení zdravotní péče
o pracující v hornictví, energetice, hutnictví
a těžkém strojírenství. Naším
záměrem je zvýšit účast
resortů a zvláště podniků na
dalším snižování pracovní
neschopnosti pro nemoc a úraz, především
preventivní ochranou zdraví pracujících.
Nemálo se vykonalo též v péči
o ženu a dítě, přičemž jde
především o děti v průmyslových
aglomeracích. V uplynulých dvou letech byly otevřeny
další desítky jeslí s téměř
3 tis. místy. Znamená to, že v ČSSR
máme dnes už přes 92 tis. míst v jeslích.
Dobré výsledky můžeme uvést i
u dalších celospolečenských zdravotnických
programů, jako je virologický, kardiovaskulární
a onkologický.
Do provozu byla uvedena řada velkých zdravotnických
zařízení a ve všech krajích přistupujeme
k rozsáhlé výstavbě lůžkových
kapacit pro péči o staré a dlouhodobě
nemocné občany. Chci tu zdůraznit, že
resorty zdravotnictví a národní výbory
musí zabezpečit účelné a racionální
využívání stávajících
i nových zařízení, zvláště
drahé moderní techniky, a pokračovat v úsilí
o celkové zlepšování zdravotní
péče. Zejména jde o to, dále zkracovat
čekací a objednací dobu na vyšetření
i hospitalizaci a zlepšovat úroveň ošetřovatelské
péče o pacienty. Už také proto, že
díky provedeným platovým úpravám
i jiným opatřením byl prakticky odstraněn
dřívější nedostatek středního
zdravotnického personálu.
Bude nutné, abychom se hlouběji zabývali
otázkami péče o zdraví obyvatelstva
v hlavním městě Praze a v Bratislavě.
Tady zůstává, bohužel, ještě
řada problémů neřešených.
Působí zde jak některé negativní
vlivy životního prostředí, tak i nepříznivé
a stále se zhoršující věkové
složení obyvatelstva, jakož i nedostatečné,
zastaralé kapacity a vybavení zdravotnických
zařízení, jejich nevyhovující
skladba a rozmístění.
Federální vláda v součinnosti s národními
vládami a příslušnými národními
výbory hlavních měst připravuje opatření,
která umožní tyto problémy postupně
řešit.
Soudružky a soudruzi poslanci, není tomu ani rok,
co jsme se na půdě Federálního shromáždění
přihlásili k závěrům, které
vyvodil XVI. sjezd KSČ ze situace ve světě.
V uplynulém období se znovu potvrdila nezastupitelná
role zemí socialistického společenství
v zápasech za odvrácení světové
válečné katastrofy, za upevnění
míru a obnovení zásad politiky uvolnění,
kterou považujeme za jedině možnou základnu
soužití zemí rozdílného společenského
zřízení.
Bohužel, ani dnes se mezinárodní situace nezměnila
k lepšímu. Agresívní kruhy Spojených
států a některých dalších
zemí Severoatlantického paktu pokračují
v úsilí o změnu vojenské rovnováhy,
která se vytvářela desítky let. Přitom
se stalo zřejmým, že právě rovnováha
sil a principy soužití kodifikované v polovině
sedmdesátých let rozhodným způsobem
ovlivní vývoj i v letošním roce.
Mám-li mluvit slovy politického poradního
výboru zemí Varšavské smlouvy, který
se sešel v Praze v lednu t. r., pak chceme zastavit horečné
zbrojení, zejména jaderné, ušetřit
starý kontinent rozmisťování nových
zbrojních systémů, především
amerických raket středního doletu, a tak
se vyhnout atomové katastrofě. Důraz, který
klademe na odzbrojovací jednání, na zachování
vojenské rovnováhy a již osvědčené
principy soužití, je v příkrém
rozporu s politikou výhrůžek a zcela odmítá
na Západě teď módní vojenské
doktríny o vedení i dlouhodobé války.
Na zasedání výboru jsme schválili
Politickou deklaraci, dokument, který je programem boje
za záchranu lidstva před nebezpečím
jaderné války. Svým pojetím představuje
velice realistickou základnu k sjednocení všech
mírumilovných sil. Předsednictvo ÚV
KSČ a federální vláda při hodnocení
výsledků politického poradního výboru
podtrhly, že "přikládají zvláštní
význam návrhu na uzavření smlouvy
o vzájemném nepoužití vojenské
síly a zachování mírových vztahů
mezi členskými státy Varšavské
smlouvy a členskými státy NATO".