Vláda plně oceňuje dosažené výsledky
a vyslovuje dík všem pracujícím a pracovním
kolektivům, kteří se o ně zasloužili.
Na tyto pozitivní výsledky navazuje i plán
letošního roku a naše úvahy pro zbývající
léta pětiletky. V souladu s jejími záměry
pokračujeme v postupném řešení
klíčových problémů národního
hospodářství, usilujeme o rychlejší
tempo ekonomického růstu, přičemž
hlavním úkolem zůstává upevňování
vnitřní i vnější rovnováhy.
Je pochopitelné, že znovu a ještě ve větší
míře klademe důraz na kvalitativní
stránky rozvoje, na zhodnocovací procesy a nikoliv
na kvantitativní úkoly, které by spočívaly
ve zvyšování množství produkce
bez zřetele na její efektivní užití.
Pokud jde o vnější ekonomické vztahy,
koncepce plánu zajišťuje v podstatě vyrovnanost
naší platební bilance vůči socialistickým
zemím a pokračuje důsledně v nastoupené
cestě snižování zadluženosti ve
volných měnách. Proto klademe tak velký
důraz na podstatné zvyšování
exportní schopnosti hospodářství.
Proto činíme opatření k tomu, aby
i výrobní organizace i zahraniční
obchod mnohem aktivněji přistoupily k zajišťování
vývozních úkolů než je tomu v
prvních dvou měsících letošního
roku.
Naše základní strategie spočívá
v rozšiřování vzájemného
obchodu, ekonomické a vědeckotechnické spolupráce
se Sovětským svazem a ostatními členskými
zeměmi RVHP. To ovšem vyžaduje již dnes
bez jakéhokoliv otálení se co do struktury
a kvality přizpůsobit požadavkům našich
partnerů. Sami naši tradiční vývozci
do těchto zemí - a vyvážíme tam
zhruba 68 % celkové produkce - dobře vědí,
v čem je třeba změnit strukturu a kde zvýšit
kvalitu, abychom obstáli na těchto stále
náročnějších trzích.
Dosažení cílů a úkolů
plánu letošního roku i záměrů
pro zbývající léta 7. pětiletky
vyžaduje podstatně zvýšit výkonnost,
efektivnost a kvalitu veškeré práce. Dobře
víme, že je přece stále ještě
řada úseků v našem hospodářství,
kde s dosahovanými výsledky ani přes dílčí
zlepšení v posledních letech nemůžeme
být vůbec spokojeni. V lidském i vědeckotechnickém
potenciálu jsou skryty velké rezervy, které
je třeba aktivně využít.
Jde nám především o pohotovější
a širší uplatňování výsledků
vědy a techniky v praxi, o rychlejší růst
produktivity práce a snižování nákladů
a o lepší využívání základních
fondů tam, kde je to žádoucí. Značné
rezervy spočívají rovněž v uvádění
výrobních kapacit do provozu v určeném
čase a při dodržení projektovaných
parametrů a stejně tak i ve využití
rozsáhlých prostředků, které
jsou uloženy v zásobách. Právě
na tyto klíčové otázky musíme
soustředit pozornost všech stupňů řízení,
neboť v jejich zvládnutí spočívá
cesta k růstu národního důchodu a
tím i předpokladů pro žádoucí
vývoj životní úrovně.
Platí to zvláště o oblasti vědeckotechnického
rozvoje, kde potřebujeme podstatně zrychlit využívání
jeho výsledků, přejít od jednotlivých
dílčích akcí k nepřetržitému
toku investičních změn výrobků,
spojených s novými produktivnějšími
a hospodárnějšími technologickými
procesy.
Na základě direktiv XVI. sjezdu komunistické
strany se k tomu snažíme najít vhodné
cesty a způsoby, které by jednak účinně
podněcovaly rozvoj vědy, výzkumu a činnosti
předvýrobních etap vůbec, a současně
v podnicích vyvolávaly potřebu, stále
širší zájem a v jistém smyslu ovzduší
hladu po výsledcích vědy a výzkumu,
aby praxi mnohem více nutily tyto výsledky uplatňovat.
Opatření, které nyní ověřujeme,
mají vytvořit takové ekonomické podmínky,
aby vyvolaly žádoucí tlak na výrobce
a zároveň je v tomto směru účinněji
podněcovaly. Zde je třeba působit jak věcnými
plánovacími rozhodnutími na všech úrovních,
od shora až dolů, tak i přizpůsobováním
všech nástrojů plánovitého řízení
včetně finančních, mzdových,
úvěrových i cenových.
V zájmu posílení pravomoci a odpovědnosti
výrobních hospodářských jednotek
a zvláště podniků bude zřejmě
nezbytné poskytnout jim možnost vytvářet
si hmotné a finanční zdroje pro potřebné
inovační změny a vůbec vědeckotechnický
pokrok a vytvořit jim tak celkové předpoklady
pro jejich dlouhodobější rozvoj. l organizační
otázky zde hrají podstatnou úlohu. A to jak
pokud se týká výroby, tak i ve vztahu k vědeckovýzkumné
základně i předvýrobním etapám.
Prostě řečeno, musíme účinněji
podněcovat socialistickou podnikavost a snahu výrobců
obstát v soutěži s nejnáročnější
konkurencí. Je zapotřebí neustále
vycházet z toho, že každý, kdo má
výrobu na vysoké technické úrovni,
kdo dodává pružně a rychle podle požadavků
odběratele a samozřejmě i za přijatelnou
cenu, ten se uplatní i v dnešní sílící
soutěži na zahraničních trzích
a v současných obtížných podmínkách
zahraničního obchodu.
Vezměme v úvahu, že objem zahraničního
obchodu ve světě, měřeno reálnými
srovnatelnými cenami, v posledních letech vůbec
nestoupá. A chceme-li zvyšovat náš vývoz,
musíme zvítězit nad konkurencí, dokonce
ji vytlačit z jejích tradičních trhů.
To je nesporně velice náročné. Tyto
skutečnosti ovšem nemohou být omluvou, že
vývoz do nesocialistických zemí v letošním
roce je nejslabším článkem plnění
letošního plánu.
V souvislosti se snahou o zvýšení exportní
schopnosti naší ekonomiky musíme požadovat,
aby jak obchodní, tak i výrobní organizace
podstatně zlepšily své znalosti o situaci na
světových trzích. Musí provádět
jejich soustavný průzkum a mít perfektní
informace o své konkurenci, o její technologii,
technické úrovni, nákladech, cenách,
úrovni a organizaci servisních služeb. Stále
více se potvrzuje potřeba trvale srovnávat
technické i ekonomické parametry výrobků
a technologií s předními světovými
výrobci. Bez toho není možné získávat
a upevňovat pozice na zahraničních trzích.
K tomu všemu je nezbytné usilovat o prohloubení
ekonomického a případně i organizačního
sepětí výroby a zahraničního
obchodu. Některé nové formy takového
sepětí začínáme nyní
ověřovat v praxi s cílem zvýšit
odpovědnost výrobních organizací za
výsledky dosahované na zahraničních
trzích.
K tomu měníme soustavu ukazatelů plánu
tak, aby byl vytvořen ekonomický tlak a zájem
našich výrobních a obchodních organizací
nejen na zvyšování objemu a efektivnosti vývozu,
ale i na skutečném inkasu deviz. Zisk a přirozeně
také případná ztráta ze zahraničního
obchodu se budou promítat do celkových hospodářských
výsledků výrobních i obchodních
organizací a tak ovlivňovat výši jejich
důchodů včetně prostředků
na mzdy a platy.
O hlubší organizační a ekonomické
sepětí zahraničního obchodu a výroby
usilují také v ostatních zemích RVHP.
Jsme si ovšem vědomi, že tyto otázky musí
ještě vykrystalizovat, aby formy propojení
výroby a zahraničního obchodu, které
nakonec chceme uplatnit v širším měřítku,
byly co nejjednodušší a nejúčinnější.
Urychlení dynamiky ekonomického růstu, s
kterým počítáme pro léta 1983-1985,
je podmíněno mnohem výraznějším
zhodnocováním živé práce, surovin
a energií, účinnějším
využíváním základních
fondů, vysoce racionální a úspornou
investiční výstavbou.
V tomto směru má naše ekonomika řadu
významných rezerv. I když v plnění
cílových programů úspor paliv, energie,
černých a barevných kovů máme
určité kladné výsledky - vždyť
v roce 1982 ve srovnání s rokem 1980 byla spotřeba
palivoenergetických zdrojů nižší
o více než 1 mil. tun měrného paliva
- je nezbytné jít dál. Potřebujeme
zrychlit tempo a zvýšit rozsah a dosáhnout
vyšších úspor, než je zakotveno v
dosavadních ročních plánech. Přitom
je pochopitelné, že racionalizační programy
v tomto směru musí být zabezpečovány
komplexně, to znamená zvláště
v investičním plánu, v obnově a modernizaci
technologií.
V investiční politice v této pětiletce
musíme dosáhnout dalšího zlepšení.
Vždyť za celé období výstavby socialismu
jsme vynaložili velké prostředky na vybudování
stovek závodů a hospodářských
objektů a nyní jde o to, abychom jich skutečně
efektivně využívali. Na jednoho pracovníka
výrobní sféry připadá dnes
více než 270 tisíc Kčs hodnoty základních
prostředků, přičemž koeficient
směnnosti pracovních míst je - bohužel
v Československu - nízký.
Také náklady na nové investice je třeba
snižovat. A to je možné jen tak, že budeme
ve stále větší míře preferovat
účelné rekonstrukce daných kapacit,
především jejich strojního zařízení.
Tato orientace je založena v sedmé pětiletce
a v rostoucí míře se prosazuje v jednotlivých
ročních plánech. I zde však přetrvávají
některé vážné slabiny.
V této etapě experimentálně ověřujeme
užší sepětí investičních
prostředků s celkovými hospodářskými
výsledky výrobních hospodářských
jednotek a podniků včetně fondů odměn.
K tomu má sloužit vytvoření investičního
fondu, který nahrazuje dosavadní fondy rozvoje a
výstavby, a budou se z něj podle chozrasčotních
zásad financovat všechny investice hospodářských
organizací. To ovšem znamená, že i z těchto
zdrojů si budou sami výrobci a investoři
platit takové výdaje, jako je neplánovaný
růst rozpočtových nákladů,
prodlužování lhůt výstavby, nedodržování
technických parametrů, tedy výdaje, které
dosud kryl státní rozpočet.
Od počátku příštího roku
má též vstoupit v platnost změna ve
způsobu fakturování a placení investičních
prací a dodávek. Spočívá v
tom, že dodavatel dostane zaplaceno až za dokončené
objekty a provozní soubory, které mají stanovenou
kvalitu. Chceme tím zvýšit ekonomický
tlak i zájem na dodržování lhůt
výstavby a snižování rozestavěnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci, zmíněná
opatření ke zvýšení účinnosti
technického rozvoje, zahraničního obchodu
a investiční výstavby, která se nyní
ověřují ve vybraných oborech a odvětvích,
směřují nejen k rozšíření
práv výrobních hospodářských
jednotek a zvláště podniků, ale také
k mnohem vyššímu podílu jejich odpovědnosti
za uspokojování potřeb společnosti.
Jsme si vědomi, že v tomto ohledu bude nutné
dořešit ještě celou řadu otázek,
z nichž nejdůležitější spatřujeme
v tom, abychom maximálně omezili rovnostářství
jak mezi podniky, tak i kolektivy i jednotlivými pracovníky.
K tomu je nutné důsledněji uplatňovat
zejména ten princip chozrasčotu, který kolektivní
i osobní hmotnou zainteresovanost, výši přídělů
podnikovým fondům váže na skutečně
dosažené ekonomické výsledky organizací.
V nich ovšem už musí být zohledněny
i výsledky zahraničního obchodu, a to jak
přínosy, tak i případné ztráty,
omezení dotací a daná kvalita a užitečnost
produkce. Nikdo nemůže spoléhat na to, že
společnost do nekonečna, jako je tomu dosud, bude
podnikům a výrobně hospodářským
jednotkám krýt ztráty vyplývající
z neefektivní či nekvalitní výroby
či ze zboží, pro které vůbec
nenacházíme odbyt. Stejně tak podniky nemohou
již v tomto roce počítat s tím, že
jim banka bude neustále úvěrovat strukturálně
neodůvodněné překračování
plánovaného stavu zásob.
Je třeba říci, že jednou z nejzávažnějších
slabin, která existuje v účinném způsobu
řízení, je právě to, že
se věci nedovádějí až do vnitropodnikových
útvarů, do vnitropodnikového chozrasčotu,
že je nedůsledně uplatňován princip
zásluhovosti v odměňování a
že aktualizace normativní základny v podnicích
je pomalá a nedůsledná. Proto musíme
vyžadovat od příslušných ministerstev
a podniků, aby se důkladně rozebraly v příčinách,
proč na tomto úseku nepostupujeme dostatečně
rychle kupředu a společně s výrobně
hospodářskými jednotkami a podniky vytvářely
pro zvládnutí tohoto závažného
úkolu potřebné podmínky. V letošním
roce příslušné kontrolní orgány
pod vedením Výboru lidové kontroly uskuteční
ve vybraných organizacích důslednou kontrolu,
jak jsou direktivy ústředního výboru
komunistické strany a vlády v této oblasti
realizovány.
V této souvislosti je ovšem třeba se zmínit
i o tom, že zvýšení účinnosti
chozrasčotních principů hospodaření
a zdokonalení celkového řízení
je podmíněno zreálněním a objektivizací
hodnotových nástrojů a kritérií,
zvláště cen, zisku, úvěrů
a devizových nástrojů. Nedostatky, které
v tomto směru existují, zakrývají
rozdíly mezi efektivní a neefektivní výrobou,
mezi dobrými a špatnými podniky. Ke zlepšení
tohoto stavu činíme určité kroky jak
při zdokonalování řízení,
tak i novými experimenty. které v letošním
roce uvádíme do života. I z těchto důvodů
přistupujeme k etapové přestavbě velkoobchodních
cen a ke zpracování a postupnému uplatňování
závazného dlouhodobého programu omezování
dotací všeho druhu, zejména pak omezování
dotací v těch oborech, kde je to ekonomicky žádoucí.
Pokud jde o existující systém dotaci poskytovaných
státním rozpočtem nebo i nadřízeným
i výrobně hospodářskými jednotkami,
ukazuje se jako příliš rozsáhlý,
složitý a hlavně neracionální.
Proto jej chceme kriticky přezkoumat a skutečně
objektivizovat. Jsme si přitom pochopitelně vědomi,
že v určitém rozsahu je třeba dotace
a intervence zachovat, ale v zásadě musí
být v každé hospodářské
činnosti věci ekonomicky zdůvodněny
a vytvořen tak ekonomický tlak k intenzifikaci výroby
a k růstu iniciativy a zdravé socialistické
podnikavosti.
Řekli jsme již několikrát, že soustava
řízení a plánování je
otevřená a že proto budeme další
kroky uskutečňovat plynule a pružně
tak, jak pro ně dozraje situace. Neprodleně je však
třeba usilovat o podstatnou změnu myšlení
a chování vedoucích hospodářských
pracovníků a o to, aby se v plné míře
dostalo podpory těm, kteří mají odvahu
a smysl pro nové, jsou profesionálně zdatní
a rozhodní, nebojí se konfliktů a překážek.
Spolu s tím se stále naléhavěji ukazuje
potřeba přípravy dlouhodobé strategie
našeho sociálně ekonomického rozvoje,
protože máme-li správně rozhodovat dnes,
musíme mít představu o tom, co bude za 10,
za 20 let. Takové rozsáhlé projekty a věci,
jako je zajištění palivoenergetické
bilance státu, cílevědomé strukturální
změny, uplatňování nových objevů
vědy a techniky nelze řešit v plánech
s ročním nebo pětiletým horizontem.
Proto ústřední výbor strany a vláda
stanovily k vypracování dlouhodobého výhledu
konkrétní úkoly, kde se zároveň
počítá s významnou účastí
Československé akademie věd.
V rámci dlouhodobého plánování
musí být především určeny
i hlavní směry a úkoly vědeckotechnického
rozvoje. To umožní, aby se vědeckotechnické
kapacity i předvýrobní útvary v dlouhodobější
perspektivě koncentrovaly na vybrané úseky,
na předurčené rozvojové programy,
na potřebné změny ve struktuře výroby
a tím i zapojení do mezinárodní dělby
práce. To všechno musí nezbytně zapadat
do celého kontextu a souvislostí dlouhodobého
plánu, zabezpečit orientaci na rozvoj výrob
schopných udržet krok se světovou špičkou
a stát se osou zapojení československé
ekonomiky do mezinárodní socialistické integrace
a světové dělby práce vůbec.
Musíme si být vědomi, že nemůže
jít o mechanické prodlužování
dosavadních tendencí, ale o určení
- vezmeme-li v úvahu dlouhodobý charakter těchto
prognóz - výrazně nových směrů
hospodářské politiky, opírajících
se o výsledky rozvoje vědy a techniky nejen u nás,
ale především v Sovětském svazu,
v dalších bratrských zemích Rady vzájemné
hospodářské pomoci a v celém světě.
Bude velice důležité a jistě i velice
složité zvážit a zdůvodnit, v jaké
míře a v jakých směrech na tento neustále
se zrychlující a rozšiřující
proces vědeckotechnického a technickoekonomického
rozvoje může a musí reagovat i Československo.
Za nejúčelnější základní
metodu práce považujeme neustálé srovnávání
se světem, s jinými vyspělými socialistickými
i nesocialistickými zeměmi.
Bude zřejmě nezbytné překonat řadu
dosavadních nesprávných přístupů,
které dosud proces tvorby plánů i dlouhodobých
výhledů zbytečně formalizují,
aniž by umožnily soustředit se na hlavní
články naší ekonomické současnosti
i budoucnosti. Měly by to být dokumenty, se kterými
se bude - pochopitelně s přihlédnutím
k novým vývojovým tendencím - dále
pružně pracovat a z nichž se bude vycházet.
Optimální přístupy ke zpracování
takových programů se hledají i v ostatních
socialistických zemích i jinde ve světě.
Vypracovat dlouhodobou koncepci rozvoje země není
vůbec věc jednoduchá. Je zde velký
počet neznámých a značný stupeň
nejistot. Proto je nutno tuto dlouhodobou strategii soustavně
aktualizovat a upřesňovat tak, aby se neustále
přibližovala reálným potřebám
i možnostem ČSSR v rámci společenství
Rady vzájemné hospodářské pomoci
s přihlédnutím k celkovému vývoji
ve světě.
Soudružky a soudruzi poslanci, v legislativní činnosti
pokračovala i v minulém období úspěšná
a dobrá spolupráce vlády s Federálním
shromážděním. Chtěl bych vám
za ni upřímně poděkovat a zároveň
ocenit váš aktivní a podnětný
přístup.
Orgánům Federálního shromáždění
byly předloženy návrhy novel hospodářského
zákoníku a zákona o hospodářské
arbitráži i návrhy finančních
zákonů. Jejich smyslem je posilovat působení
intenzifikačních faktorů v rozvoji naší
ekonomiky, zvýšit odpovědnost řídících
pracovníků a upevnit kázeň a disciplínu.
Soubor občanskoprávních norem, který
byl orgány Federálního shromáždění
projednán a schválen, se týká každého
občana naší republiky. Upravuje společenské
vztahy v každodenním životě občanů,
upevňuje a prohlubuje jejich životní jistoty.
I zde jsme vycházeli z důkladné analýzy
změn, ke kterým došlo v naší společnosti
od poloviny šedesátých let. Ukázala
se nutnost reagovat především na otázky
spojené s osobním vlastnictvím, zvýšit
ochranu majetkových práv občanů a
zakotvit stimuly, které je mají vést k zachování
pravidel socialistického soužiti.