Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem podpredsedovi vlády súdruhovi Lacovi
za odôvodnenie vládneho návrhu.
Návrh prerokovali všetky výbory oboch snemovní,
okrem výborov mandátových a imunitných.
Výbory Snemovne ľudu poverili prednesením spravodajskej
správy člena výboru pre priemysel, dopravu
a obchod poslanca Stanislava Tichavského, výbory
Snemovne národov členku výboru pre plán
a rozpočet poslankyňu Boženu Fuchsovú.
Udeľujem slovo poslancovi Tichavskému.
Společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu poslanec S. Tichavský: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje hospodářský
zákoník (tisk 69) projednal výbor ústavně
právní, výbor zahraniční, výbor
branný a bezpečnostní, výbor pro plán
a rozpočet, výbor pro zemědělství
a výživu, výbor pro kulturu a výchovu,
výbor pro sociální politiku a výbor
pro průmysl, dopravu a obchod.
Dovolte, abych Vás seznámil s obsahem rozpravy a
se závěry výborů.
Při jednání bylo oceněno, že
předložený návrh zákona vychází
ze závěrů XVI. sjezdu strany, kde bylo řečeno,
že současně s rozvíjením soustavy
plánovitého řízení je třeba
zdokonalovat soustavu hospodářských právních
předpisů a dále ze Souboru opatření
ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství, z níž
jsou odvozeny úpravy hospodářského
zákoníku.
O aktuálnosti problémů řešených
v předloženém návrhu svědčí
nejen bohatá rozprava, ale i řada dotazů,
námětů a doplňků. Je třeba
vyzvednout, že při projednávání
návrhu zásad se ukázala možnost zlepšení
připravovaného paragrafovaného znění
a řada připomínek poslanců byla v
konečném návrhu zákona vzata v úvahu
a akceptována.
Bylo konstatováno, že návrh zákona obsahuje
řadu pozitivních prvků, které ve stávajícím
hospodářském zákoníku nebyly
řešeny, anebo byly řešeny neúplně.
Kladně lze hodnotit znění § 32 a 33,
kde se formuluje postavení a poslání výrobně
hospodářských jednotek jako celku, který
je vybaven prostředky k zajištění uceleného
hospodářského procesu a rozvoje soustředěné
výroby. Je správné, že při vytváření
výrobně hospodářských jednotek
se vychází nejen z hospodářské
účelnosti, ale i z hlediska technologické
návaznosti výrob, sepětí výzkumu
s výrobou a z obchodně technických a územních
hledisek. Nutno ocenit, že vládní návrh
zákona vymezuje právní postavení VHJ,
jako základního článku řízení
a přitom ponechává podrobnější
úpravu výrobně hospodářských
jednotek a jejich forem na řízení a posouzení
vládě ČSSR, což umožňuje
další vývoj v této oblasti.
V souvislosti s těmito možnými změnami
organizace trustů se naskýtá i otázka
chráněných názvů našich
organizací v zahraničí. Při eventuálních
změnách názvů by zřejmě
musela být obnovena patentová práva v zahraničí
a zaplaceny příslušné poplatky. Je třeba
s touto eventualitou v prováděcích předpisech
uvažovat.
Již delší dobu prosazovanou změnu přinese
hospodářský zákoník v oblasti
dlouhodobosti hospodářských smluv. Je prokázáno,
že struktura a sortiment jsou ovlivňovány efektivněji
dlouhodobými smlouvami, zejména přípravného
charakteru. Vychází se z toho, že dlouhodobá
smlouva není jen právní kategorií,
ale také důležitým nástrojem
informací, nezbytných zejména pro tvorbu
plánu.
Řada diskusí se týkala i rozpracování
a doplnění § 125 týkajícího
se povinnosti změnit nebo zrušit závazky z
hospodářské smlouvy. Potvrdilo se, že
v návrhu jsou poměrně přesně
formulovány důvody i způsob řešení,
posuzovány náklady, jež bude příslušná
organizace muset druhé organizaci zaplatit za vzniklé
dopady, zda jako škody, či to půjde k tíži
zisku. Byl podtržen i význam ustanovení o pokrytí
plánů uzavřených hospodářskými
smlouvami § 166 písm. e). Tato povinnost je sice zakotvena
i ve stávajícím hospodářském
zákoně, nikoliv však pod hrozbou sankcí,
což vede k vyhýbání se uzavírání
hospodářských smluv zejména v oblasti
úzkoprofilových materiálů.
Je rovněž správné, že bude posílen
systém sankcí. Jde o zásadu, podle níž
při zjištění, že penále
nebylo vymáháno a právo na něj zaniklo,
uloží hospodářská arbitráž
každé z obou organizací odvést do státního
rozpočtu částku, která měla
být na penále zaplacena.
Pozitivní je v návrhu zákona, že nově
je postavena povinnost zabezpečování realizace
výzkumu a vývoje nových výrobků
nebo nové technologie formou smluv, které budou
upraveny jednotně.
Významná je ta skutečnost, že ve smlouvě
o zabezpečení realizace a užití výsledků
výzkumu a vývoje se bude realizátor a organizace,
která přichází v úvahu jako
uživatel, zavazovat k časově a věcně
vymezené spolupráci.
Celkově bylo ve výborech velmi kladně hodnoceno,
že v návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje hospodářský zákoník,
je vidět snahu o odstranění dosavadní
roztříštěnosti a snahu o to, aby ze
základního zákona, jímž je hospodářský
zákoník, vycházel ucelený soubor předpisů
(např. § 391 a následující),
a to v souladu s dalšími připravovanými
novelami.
Výbory však doporučují, aby zbývající
připravované prováděcí předpisy
byly zpracovány včas a srozumitelně, aby
vedly k efektivnímu jednání a rozhodování
v souladu s potřebami a v zájmu naší
společnosti.
Na závěr svých jednání výbory
doporučily přijetí a schválení
předloženého návrhu s drobnými
úpravami, které jsou obsaženy ve společné
zprávě těch to výborů.
V souladu s usneseními výborů jako společný
zpravodaj výborů ústavně právního,
zahraničního, branného a bezpečnostního,
pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu
a obchod, pro zemědělství a výživu,
pro kulturu a výchovu a pro sociální politiku
proto doporučuji Sněmovně lidu schválit
vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje hospodářský
zákoník (tisk 69) ve znění společné
zprávy výborů pro plán a rozpočet,
pro průmysl, dopravu a obchod, pro zemědělství
a výživu, pro kulturu a výchovu, pro sociální
politiku a výborů ústavně právních
obou sněmoven (tisk 75). Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spoločnému spravodajcovi výborov
Snemovne ľudu poslancovi Tichavskému. Udeľujem
slovo spoločnej spravodajkyni výborov Snemovne národov
poslankyni Fuchsovej.
Společná zpravodajka výborů Sněmovny
národů poslankyně B. Fuchsová:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, hospodářské
právo představuje jeden z důležitých
nástrojů v řízení našeho
národního hospodářství. Oceňujeme
zejména jeho aktivní funkci při vytváření
vzájemných ekonomických vztahů, které
toto právo žádoucím směrem usměrňuje
a podle jednotlivých zásad hospodářské
politiky ovlivňuje.
Pro jeho účinné působení je
důležité, aby jeho celkové pojetí
a jeho co nejširší znalosti přispívaly
na každém stupni řízení k plynulému
chodu jednotlivých procesů v národním
hospodářství, byly jednotným nástrojem
regulování různých dodavatelsko-odběratelských
vztahů a podporovaly v duchu přijaté hospodářské
soustavy prosazování celospolečenských
zájmů.
Není proto jen pouhým souhrnem určitých
právních předpisů, ale slouží
jako významný prostředek souběžného
respektování právních předpisů
socialistické zákonnosti a uskutečňování
zásad státní hospodářské
politiky.
Předložený návrh dalších
změn a doplňků hospodářského
zákoníku vychází zejména z
potřeby dosáhnout, aby hospodářský
zákoník v dalším vývoji plnil
účinněji a důsledněji úlohu
významného integrujícího činitele
naší ekonomiky a poskytoval spolehlivý zákonný
podklad pro koordinované vydávání
prováděcích předpisů.
Výbory při jednání o tomto návrhu
konstatovaly, že představuje právní
úpravu hospodářských vztahů
na kvalitativně vyšším stupni. Jí
vytváří předpoklady k tomu, aby hospodářský
kodex byl v podmínkách současného
ekonomického rozvoje účinnějším
nástrojem hospodářské politiky, zvyšoval
úlohy smluvního systému jistoty odběratelů
výrobků, rozšířil vynutitelnost
některých smluv a napomáhal čelit
některým společensky nežádoucím
jevům v naší ekonomické praxi.
Dovolte mně v tom směru např. uvést,
že jsou v něm zakotveny tzv. přípravné
dodavatelsko-odběratelské smlouvy, jako významný
prostředek sloužící k tomu, aby hospodářské
subjekty měly včas předem mezi sebou vyjasněno,
co bude potřebovat odběratel, a co by mu dodavatel
měl nejenom na jediné plánovací období,
ale na delší dobu dopředu svými dodávkami
zajišťovat. V praxi to znamená, že v oblasti
těchto citlivých vztahů by měli oba
partneři hledat společné řešení,
odpovídající jejich potřebám
a možnostem a navíc tak činit s větším
časovým předstihem.
Podobně bych chtěla poukázat též
na institut hospodářských pokut, jako na
významný právní prostředek
upevňování plánovací, smluvní
a finanční kázně a v praxi některých
socialistických zemí již používaný
prostředek společenské ochrany před
nehospodárným jednáním podniků
a jejich řídících orgánů.
Na rozdíl od sankcí, které představují
určitou paušální náhradu škod,
vznikajících porušením uzavřených
smluvních závazků organizací, budou
tyto pokuty podle svého charakteru v podstatě trestem
za porušení a narušení celospolečenských
zájmů.
Právem od tohoto opatření výbory zejména
očekávají, že bude důsledně
používán v případech nezbytného
postihu takových případů závažného,
opětovného a proti zájmům společnosti
působícího jednání hospodářských
organizací, které dosud nepodléhá
žádné sankci a přitom dlouho již
přetrvává a negativně působí
na plynulost, efektivnost a hospodárnost reprodukčního
procesu. Např. vědomé nadsazování
požadavků v plánovacím procesu, nebo
jednostranné vypouštění výrobků
z programu výroby, či soustavné dodávání
vadných výrobků, nebo provedení dovozu
zařízeni, jehož využití nebylo
předem zajištěno. Ustanovení pojatá
v tom směru do příslušné části
zákona ve svých celkem 14 bodech dostatečně
charakterizují podle názoru výborů
známé a nejzávažnější
případy, a ustanovení o výši
pokut odstupňovatelných od 10 tis. do 1 mil. Kčs
závažnost takových případů.
Účinnost působení tohoto druhu sankcí
bude pochopitelně záviset na tom, jak se důsledky
pokut promítnou i do oblasti hmotné zainteresovanosti
podniků a jejich pracovníků.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
výbory sněmovny ocenily při pojednávání
návrhu tohoto zákona zvláště
skutečnost, že jeho pečlivé zpracování
se mohlo opírat o mnoho poznatků praxe a o jejich
důkladnou analýzu. Ocenily rovněž, že
po publikování úplného znění
bude hospodářský zákoník přehledným
základním předpisem hospodářského
práva a pořádku jím sledovaného.
Výbory vyhověly při projednávání
zákona požadavku vlády, aby účinnost
zákona byla stanovena již od 1. 1. 1983, neboť
se jim dostalo ujištění, že jeho ustanovení
se stala předmětem projednávání
na mnoha místech a se Širokým aktivem lidí,
kteří je budou především v praxi
plnit.
Jako společná zpravodajka výborů proto
doporučuji vyslovit ve Sněmovně národů
s návrhem tohoto zákona, jehož pojetí
není spojeno s dopadem na státní rozpočet,
souhlas, a to ve znění přihlížejícím
k vyjádření z porady poslanců-zpravodajů
s odborníky vědy a praxe ze dne 17. listopadu 1982.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spoločnej spravodajkyni výborov Snemovne
národov poslankyni Fuchsovej. Následuje rozprava.
Písomne sa do nej prihlásil poslanec Josef Martinec.
Udeľujem mu slovo.
Poslanec SL J. Martinec (v. o. 20): Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, naše hospodářská
veřejnost po dlouhou dobu kritizuje nedostatky na úseku
dodavatelsko-odběratelských vztahů. Poznatky,
které jsme jako poslanci Federálního shromáždění
získali, nám potvrdily oprávněnost
této kritiky. Skutečnost je převážně
taková, že naše výrobní dodavatelské
organizace - i když především z pozice
odběratelů si stěžují, že
jen s velkými potížemi zabezpečují
potřebné poddodávky pro svoji výrobu,
ale z pozice dodavatelů často jednají stejným
způsobem. Vyhýbají se včasnému
uzavírání hospodářských
smluv a snaží se dodávat - v řadě
případů bez ohledu na potřeby odběratelů
- zejména ten sortiment, kterým nejsnadněji
plní své plánované úkoly.
A právě v této souvislosti jsem přesvědčen,
že můžeme kladně hodnotit předkládanou
novelu hospodářského zákoníku.
Novela totiž přináší celou řadu
opatření, která vytvářejí
předpoklady pro postupné zlepšování
dodavatelsko-odběratelských vztahů, pro postupné
naplňování jednoho ze základních
cílů našeho snažení v hospodářské
oblasti, kterým je lepší uspokojování
potřeb.
Nových opatření je celá řada.
Navzájem se doplňují, i - pokud jde o účinné
působení - podmiňují. Ve svém
příspěvku bych chtěl vyzvednout, jak
připravená novela naplňuje úkol posílit
funkci hospodářských smluv a účinněji
využívat hospodářské smlouvy
ke zkvalitnění řízení a ke
zlepšování dodavatelské disciplíny.
Je dobře známo, že informace o celkovém
splnění plánu dodavatele je sice velmi cenná,
ale často nevyjadřuje uspokojování
potřeb odběratelů. Pod tímto celkovým
splněním se může skrývat i to,
že dodávky byly realizovány v jiném
sortimentním členění, než jaké
odběratelské organizace potřebují
k tomu, aby mohly hospodárně plnit své navazující
plánované úkoly, mohou být realizovány
v jiném časovém rozvržení, než
jaké odběratelé potřebovali, na jiná
místa určení, apod.
Odpověď na tyto skutečnosti, tolik důležité
pro naše celkové hospodářské
výsledky, nám může dát sledování
toho, jak jsou plněny hospodářské
smlouvy. Přitom ovšem máme na mysli jen takové
hospodářské smlouvy, které jsou uzavřeny
na sortimentní skladbu a časové rozvržení
dodávek v souladu s odůvodněnými potřebami
odběratele.
Již při projednávání zásad
novely hospodářského zákoníku
a nyní opět při projednávání
návrhu paragrafovaného znění ve výborech
federálního shromáždění
jsme těmto souvislostem věnovali značnou
pozornost. Nová úprava vede účinně
dodavatelské výrobní podniky k tomu, aby
se dlouhodobě připravovaly na to, aby sortimentním
a časovým potřebám odběratelů
byly připraveny vyhovět, aby si připravovaly
svá výrobní zařízení
tak, aby mohly vyrábět požadovaný sortiment
a aby si v tomto směru též zajišťovaly
potřebné poddodávky. Je možno očekávat,
že v tomto směru sehraje významnou novou roli
smlouva o přípravě dodávek a propojení
závazků z této smlouvy na práce při
přípravě ročních prováděcích
plánů. Bez včasného propojení
do prováděcích plánů, a to
i u subdodavatelů, by smlouva o přípravě
dodávek nesplnila své poslání. Rovněž
je třeba souhlasit s ustanovením, které ukládá
dodavatelským výrobním organizacím
postupovat tak, aby smlouvy na dodávku uzavíraly
v souladu s potřebami odběratelů včas
a na celý rozsah dodávek plánovaných
na příslušné dodávkové
období.
Od této povinnosti-zákonem striktně vyslovené-očekáváme
podstatné zlepšení dodavatelské disciplíny.
Bude však též naší povinností
sledovat v rámci poslaneckých průzkumů,
jak se tato zákonná povinnost v praxi uplatňuje
a zejména jak jsou ze strany orgánů řízení
vytvářeny předpoklady, aby se uplatňovala.
Mám na mysli například jednoznačné
vyhlášení technicky zdůvodněných
objednacích lhůt, tedy lhůt ve srovnání
s dosavadními objednacími lhůtami podstatně
zkrácených, a to zejména u strojírenských
a technologických výrobků. Dále jde
o přijetí účinnějších
opatření v oblasti hmotné zainteresovanosti
ve prospěch povinnosti uzavírat hospodářské
smlouvy. V současné době je tomu často
naopak, neboť pro dodavatelskou organizaci je zpravidla výhodnější,
když hospodářskou smlouvu neuzavírá,
neboť v takovém případě jí
nehrozí majetkové důsledky pro případ,
že by svůj smluvní závazek nesplnila,
nebo splnila nekvalitně.
Mé odborné zaměření mě
samozřejmě vedlo k tomu, abych si zvlášť
pozorně ověřoval, jak novela zabezpečuje
dodávky v oblasti investiční výstavby
a dodávky potřebné k zajištění
obranyschopnosti státu. Rád konstatuji, že
dosavadní úprava kontraktační povinnosti
je významně posílena. Navržené
úpravy se vztahují i na povinné uzavírání
smluv o přípravě dodávek. Tím
z hlediska věcného zabezpečení dosavadní
úprava výrazně posiluje, protože - i
když doposud zákon ukládal například
dodavatelské organizaci povinnost uzavřít
smlouvu na ZÚ investiční výstavby
nebo na dodávku výrobků potřebných
pro zabezpečení obranyschopnosti státu, přece
jenom nemohla včas zabezpečit potřebné
dodávky, jestliže dodavatel nebyl na jejich výrobu
připraven. Tím, že se ukládá
povinnost uzavřít na dodávky též
smlouvy o přípravě dodávek, dává
se zejména složkám, které tyto dodávky
zabezpečují, nejen právo, ale i povinnost,
aby této nové úpravy využívaly
k vytvoření předpokladů pro úspěšnější
plnění úkolů.