Středa 15. prosince 1982

Skutečnost, že s menšími dílčími úpravami platí ustanovení zákona dnes zhruba 10 let, dovoluje říci, že uplatňovaná forma zdaňování zisků a příjmů rozsáhlého okruhu subjektů podléhajících této dani se v podstatě osvědčila. Bylo dosaženo jednotnějšího zdanění subjektů činných v přibližně stejných ekonomických podmínkách a větší účinnosti daně ve vztahu k subjektům sídlícím v cizině. Bylo zajištěno též přiměřené zdanění trvalé hospodářské činnosti, prováděné v rámci společenských organizací a podmínky pro plynulé financování plánovaných potřeb.

Poznatky o působení této daně však také ukázaly, že nízké progresivní zdaňování zisků z výrobní činnosti daňových subjektů neodpovídá měnícím se či zcela novým ekonomickým podmínkám a zvláště společenským požadavkům, kladeným dnes zejména na rozvoj služeb. Ukázaly rovněž, že v některých směrech, a zvláště pak při zdaňování příjmů, zůstává stanovení základů daně administrativně náročné; že uplatňované slevy nemohou, a to zvláště při rozdílných cenách služeb, řešit vliv rozdílů v důchodech příslušných subjektů daně, nebo jsou, jako např. sleva na výchovu učňů, vývojem překonané. Bez připomínek nezůstala ani otázka účinnosti zdaňování v poměru k cizině, zvláště z hlediska účinků výše daně na výši cen zahraničních prací a dodávek. Problematickým se pro praxi ukázalo v oblasti cen služeb a objektivizace nákladů na živou práci též rozlišení výše příspěvku na sociální zabezpečení. Současně se ukázaly též určité možnosti, jak postup u této daně při jejím stanovení a vybírání zjednodušit.

Na základě toho byl výbory vysloven v závěru I. pololetí t. r. souhlas se zásadami úpravy zákona o této dani. Cílem bylo dosáhnout, aby nový zákon plně reagoval na změněné ekonomické podmínky rozvoje a na pravidla zdokonalené soustavy řízení, jeho ustanovení podporovala záměry a podmínky zapracované do mezivládních smluv o zamezení dvojího zdanění, a současně přinesla též racionální úpravy, pokud jde o přiznávání, vyměřování a placení daně.

Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu mohu konstatovat, že předložené znění návrhu zákona je v souladu se zásadami pro úpravu zákona přijatými.

V principu zákon nemění okruh poplatníků, ani systém daně. Významné je, že v řadě směrů zachovává systémový soulad s úpravami, s nimiž jsme se setkali již v novele zákona o odvodech do státního rozpočtu. To se např. týká základních zásad zdaňování poplatníků daně; zjednodušení připočitatelných a zrušení odpočitatelných položek ze zisku; shodného postupu při placení daně a záloh na ni; zmocnění vlády ke zvyšování či snižování daně a příspěvku na sociální zabezpečení až o 25 %. Podobně též výše penále za opožděné či nižší placení daně a tohoto příspěvku, resp. výše penále za podání nesprávného přiznání daně, či možnosti zvýšení daně a příspěvku v případech opožděného podání tohoto přiznání.

Z hlediska záměrů a cílů, které výbory nyní zvláště sledují, je především oceňováno, že k podpoře závěrů 6. zasedání ÚV KSČ, které se týkají rozvoje služeb obyvatelstva, bere zákon zřetel na podmínky zřizování a působení malých družstev služeb a přináší v oblasti služeb podstatně vyšší rozsah slev na dani, odstupňovaných až do 70 %, podle podílu těchto služeb na celkovém objemu tzv. redukovaných (tj. od materiálové spotřeby očištěných) výkonů. Pozitivně je rovněž oceňováno, že se počítá s možností převodu části získaných slev do nového fondu oprav a modernizace v oblasti místního hospodářství a pro obdobné účelové financování potřeb výrobních družstev.

Zákonná úprava povede při stanovených sazbách daně a příspěvku k jejich určitému, avšak diferencovanému zvýšení v oblasti místního hospodářství, místních stavebních podniků a výrobních družstev, a to s ohledem na zrušení slevy na výchovu učňů i poplatníků se sídlem v cizině, s cílem dosáhnout tím snížení devizových nákladů.

Z hlediska sociálního zůstávají od daně osvobozena výrobní družstva II. typu stanov invalidů, tj. družstva zaměstnávající převážně občany tížeji postižené, a pro družstva I. typu s nejméně 70 % pracovníků se změněnou pracovní schopností se zachovávají slevy na dani.

Skutečnost, že u některých zatím málo rentabilních či ztrátových služeb nemohly ani zvýšené slevy na dani zaručit lepší finanční situaci poskytovatelům služeb, si vynutila, aby na přechodnou dobu (a prakticky to bude od doby stanovení ekonomicky zdůvodněných cen služeb), byly takovéto služby dotovány. V rámci národních výborů vytvořila úprava daně podmínky pro přerozdělování prostředků, ale u výrobních družstev bude nutné poskytnout ze státních rozpočtů republik příslušnému svazu pro zmíněný účel roční dotaci (jde, jak již bylo řečeno ve zprávě soudruha ministra Léra, o 90 mil. Kčs v ČSR a 30 mil. Kčs v SSR ročně), jejíž výše bude v návaznosti na případné úpravy cen služeb postupně snižována. Neméně však bude také důležité uplatnit zmocňovací ustanovení § 23 písm. d) zákona, o možnosti zamezení tvrdostí a nesrovnalostí v případech takových malých družstev, která nebudou dost rentabilní.

Z rozpočtového hlediska je důležité, že prováděné úpravy sazeb daně a výše příspěvku se svými účinky výrazněji nedotknou finančních vztahů ke státním rozpočtům ČSSR a rozpočtům národních výborů, jak byly založeny podle předpokladů této pětiletky. Jsem přesvědčen, že zákon o důchodové dani bude veřejností příznivě přijat.

Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu doporučuji proto přijetí vládního návrhu projednávaného zákona.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem spoločnému spravodajcovi výborov Snemovne ľudu poslancovi Sodomovi. Udeľujem slovo spoločnej spravodajkyni výborov Snemovne národov poslankyni Margite Kondrčíkovej.

Společná zpravodajka výborů Sněmovny národů poslankyně M. Kondrčíková: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci. Vo svojej správe chcem nadviazať na prejav spoločného spravodajcu Snemovne ľudu súdruha poslanca Sodomu, ktorý odôvodnil nutnosť a dôležitosť novej zákonnej úpravy dôchodkovej dane.

Pri svojom rokovaní výbory Snemovne národov posudzovali jednak nevyhnutnosť a účelnosť navrhovanej úpravy, jednak predpokladaný prínos i spôsob, akým má byť dosiahnutý.

Vládny návrh zákona reaguje na 6. plenárne zasadnutie ÚV KSČ v tom smere, že ekonomicky výrazne stimuluje rozširovanie služieb obyvateľstvu a to tak, že progresívne zvyšuje zľavu na dani v závislosti na objeme služieb pre obyvateľstvo. V tomto smere i v nadväznosti na ďalšie opatrenia vytvára plne predpoklady pre to, aby v službách došlo k výraznému obratu. Zákon zjednodušuje i zdaňovanie spoločenských organizácií a podrobnejšie upravuje zdaňovanie zahraničných subjektov v Československej socialistickej republike.

Výbory takisto so súhlasom prijali, že návrh zákona vo svojej koncepcii nadväzuje na predchádzajúcu úpravu s tým, že niektoré otázky predtým zverené vykonávacím predpisom sú priamo a podrobne upravené zákonom. Táto koncepcia je správna. Možno tiež s uspokojením konštatovať, že bol pre informáciu priložený návrh vykonávacieho predpisu, a tak je zabezpečený komplexný prehľad novej právnej úpravy. Bolo by žiadúce a dávam k tomu týmto podnet, aby vykonávací predpis bol publikovaný v tej istej čiastke Zbierky zákonov.

Do spoločných ustanovení bolo v súlade s našim odporučením k zásadám zákona zapracované ustanovenie o pokute. Túto pokutu budú môcť finančné orgány ukladať tým organizáciám, ktoré sa neprihlásia do daňovej registrácie. Navrhovanú maximálnu výšku 50 000 Kčs možno považovať za primeranú, rovnako ako subjektívne i objektívne lehoty pre uloženie pokuty. Možno očakávať, že samotná existencia tohto nástroja povedie k tomu, že sa zlepší situácia v tejto oblasti, najmä v spoločenských organizáciách.

Pozitívne v návrhu zákona poslanci hodnotili zjednodušenie v platení záloh, ktoré prispeje k tomu, že pri zabezpečení plynulosti príjmov rozpočtov budú odstránené konfliktné situácie medzi organizáciami a finančnými orgánmi pri upresňovaní záloh o pripočítateľné a odpočítateľné položky.

Zákonom sa ruší celý rad predpisov, čo prispeje ku sprehľadneniu právneho poriadku.

Zákon spĺňa zámery a ciele tak po stránke vecného riešenia, ako aj legislatívneho spracovania, a preto ako spoločná spravodajkyňa výborov ústavnoprávneho, pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod a výboru pre sociálnu politiku navrhujem Snemovni národov, aby s predloženým návrhom zákona o dôchodkovej dani vyslovila súhlas.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem spoločnej spravodajkyni výborov Snemovne národov poslankyni Kondrčíkovej. Nasleduje rozprava po predloženom návrhu. Písomne sa do rozpravy prihlásil poslanec Zdeněk Sytný. Udeľujem mu slovo.

Poslanec SN Z. Sytný: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci. Při projednávání návrhu zákona o důchodové dani ve výboru pro sociální politiku jsme se zajímali o to, jak předložená osnova bude působit na rozvíjení služeb pro obyvatelstvo. Zda zákon, který přijmeme, napomůže realizovat úkoly, které v této oblasti vytyčilo 6. zasedání ÚV KSČ. Všichni jsme přesvědčeni o důležitosti a společenském významu intenzívnějšího rozvíjení služeb obyvatelstvu jako jedné z činností, která výrazně ovlivňuje uspokojování potřeb obyvatelstva a má tak i bezprostřední vliv na růst jeho životní úrovně.

Rozhodující slovo k tomu, aby se tyto důležité politicko-ekonomické úkoly uložené XVI. sjezdem KSČ mohly plně zabezpečovat, musí říci především národní výbory.

Jejich hospodářsko-organizátorská činnost při rozšiřování a zkvalitňování služeb je hlavním předpokladem, zda se nám podaří v plném rozsahu a v co nejkratší době realizovat všechny úkoly stanovené 6. zasedáním ústředního výboru Komunistické strany Československa.

Národním výborům a podnikům jimi řízeným musíme ovšem vytvářet pro plnění těchto úkolů i odpovídající podmínky. Mezi ně patří bezesporu i příslušné legislativní normy, kterými bude tato činnost národních výborů a jimi řízených podniků usměrňována. Zákon o důchodové dani, jehož návrh projednáváme, je jedním z nich.

Zákon formou slev na dani preferuje výkony služeb, aby příslušné organizace neztrácely ekonomický zájem na provádění služeb pro obyvatelstvo. Zákon tak v praxi napomáhá realizovat zájem společnosti na rozvoji služeb.

Ověřoval jsem si ve svém volebním obvodu v Jičíně, jaké jsou názory na připravovanou novelu zákona o důchodové dani. Jsem rád, že zkušenosti, které jsem získal, mluví jednoznačně pro přijetí navrhované novely. V podnicích řízených národními výbory v okrese Jičín i přímo na Okresním národním výboru, který vykonává správu důchodové daně, jsem se přesvědčil, že novela je očekávána s příznivým ohlasem.

V první etapě příprav novely zákona o důchodové dani byla v podnicích, jichž se zákon dotýká, určitá obava z lineární sazby důchodové daně, která se pokládala za nevhodnou k rozličným rentabilitám, vyplývajícím z různorodé skladby výkonů a z rozdílných podílů služeb, které ve svém průměru nejsou vždy dostatečně rentabilní. Posléze se však ukázalo, že navrhovaná progresivní konstrukce slevy na dani, která je odstupňována podle podílu služeb, diskutovaný problém účinně řeší. Tím se také počáteční obavy z toho, jak zákon bude působit, zmírnily.

Chtěl bych to dokumentovat na konkrétních příkladech propočtených z ukazatelů návrhu plánu na rok 1983 podniků místní výroby a služeb v jičínském okrese.

Při lineární sazbě důchodové daně ve výši 75 % se výsledné zdanění zisku po slevách za služby obyvatelstvu snižuje v průměru na 67,2 %. Přitom například v podnicích Kovo-dřevo-elektro, kde převažuje podíl výrobních činností, bude podle nového zákona zdanění ve výši asi 72 %, zatímco v okresním podniku služeb, kde převažující činností jsou služby pro obyvatelstvo, klesá zdanění na 36 %. Tento příklad ukazuje, že i při lineární sazbě důchodové daně dochází k výrazné diferenciaci daňového zatížení v závislosti na rozsahu služeb vykonávaných pro obyvatelstvo k celkovým výkonům, redukovaným o spotřebu materiálu.

Důležitá jsou ovšem i další systémová opatření, která se v této oblasti předpokládají. Nás ve výborech zejména pozitivně zaujala informace, že cca 30 % z poskytovaných slev na důchodové dani budou moci poplatníci využívat přímo sami nad rámec investičních limitů pro modernizaci zařízení umožňující další rozvoj služeb.

Zřizování takovýchto fondů oprav a modernizace by účinněji mohlo řešit technické vybavení opravárenských dílen, zvýšilo by to jistě i kvalitu a pohotovost poskytovaných služeb.

Jsem přesvědčen, že to je jedna z cest, která nám může pomoci řešit problémy služeb, se kterými se naše společnost již dlouhodoběji potýká.

Domnívám se, že předložený vládní návrh zákona o důchodové dani operativně reaguje na společenskou potřebu rozvíjet a zkvalitňovat služby poskytované obyvatelstvu. Zákon se může v praxi stát vhodným nástrojem, kterým mohou řídící orgány účinně ovlivňovat další rozvíjení i zkvalitňování všech druhů služeb, a tak napomáhat plnit závažný hospodářský, ale i vysoce politický celospolečenský úkol. Chtěl bych proto ve shodě s oběma společnými zpravodaji výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů i já doporučit přijetí novely zákona o důchodové dani tak, jak je obsažena ve vládním návrhu.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Sytnému. Súdruh poslanec Sytný bol jediným z písomne prihlásených do rozpravy. Preto sa pýtam, či sa ešte niekto z poslancov zúčastní rozpravy? (Nikdo.) Nikto.

Teda vyhlasujem rozpravu za skončenú.

Pýtam sa súdruha ministra a súdruhov spravodajcov, či chcú niečo dodať? (Ne.) Ďakujem.

Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.

Konštatujem prezenciu. Súčasne je prítomných 167 poslancov Snemovne ľudu, 67 poslancov Snemovne národov z Českej socialistickej republiky a 67 poslancov Snemovne národov zo Slovenskej socialistickej republiky.

Obidve snemovne sú spôsobilé sa uznášať.

Pri schvaľovaní tohto zákona platí zákaz majorizácie. To znamená, že v Snemovni národov hlasujú oddelene poslanci z Českej a oddelene poslanci zo Slovenskej socialistickej republiky.

Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nie je.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike návrh schválili.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP