Skutečnost, že s menšími dílčími
úpravami platí ustanovení zákona dnes
zhruba 10 let, dovoluje říci, že uplatňovaná
forma zdaňování zisků a příjmů
rozsáhlého okruhu subjektů podléhajících
této dani se v podstatě osvědčila.
Bylo dosaženo jednotnějšího zdanění
subjektů činných v přibližně
stejných ekonomických podmínkách a
větší účinnosti daně ve
vztahu k subjektům sídlícím v cizině.
Bylo zajištěno též přiměřené
zdanění trvalé hospodářské
činnosti, prováděné v rámci
společenských organizací a podmínky
pro plynulé financování plánovaných
potřeb.
Poznatky o působení této daně však
také ukázaly, že nízké progresivní
zdaňování zisků z výrobní
činnosti daňových subjektů neodpovídá
měnícím se či zcela novým ekonomickým
podmínkám a zvláště společenským
požadavkům, kladeným dnes zejména na
rozvoj služeb. Ukázaly rovněž, že
v některých směrech, a zvláště
pak při zdaňování příjmů,
zůstává stanovení základů
daně administrativně náročné;
že uplatňované slevy nemohou, a to zvláště
při rozdílných cenách služeb,
řešit vliv rozdílů v důchodech
příslušných subjektů daně,
nebo jsou, jako např. sleva na výchovu učňů,
vývojem překonané. Bez připomínek
nezůstala ani otázka účinnosti zdaňování
v poměru k cizině, zvláště z
hlediska účinků výše daně
na výši cen zahraničních prací
a dodávek. Problematickým se pro praxi ukázalo
v oblasti cen služeb a objektivizace nákladů
na živou práci též rozlišení
výše příspěvku na sociální
zabezpečení. Současně se ukázaly
též určité možnosti, jak postup
u této daně při jejím stanovení
a vybírání zjednodušit.
Na základě toho byl výbory vysloven v závěru
I. pololetí t. r. souhlas se zásadami úpravy
zákona o této dani. Cílem bylo dosáhnout,
aby nový zákon plně reagoval na změněné
ekonomické podmínky rozvoje a na pravidla zdokonalené
soustavy řízení, jeho ustanovení podporovala
záměry a podmínky zapracované do mezivládních
smluv o zamezení dvojího zdanění,
a současně přinesla též racionální
úpravy, pokud jde o přiznávání,
vyměřování a placení daně.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu mohu konstatovat, že předložené znění
návrhu zákona je v souladu se zásadami pro
úpravu zákona přijatými.
V principu zákon nemění okruh poplatníků,
ani systém daně. Významné je, že
v řadě směrů zachovává
systémový soulad s úpravami, s nimiž
jsme se setkali již v novele zákona o odvodech do
státního rozpočtu. To se např. týká
základních zásad zdaňování
poplatníků daně; zjednodušení
připočitatelných a zrušení odpočitatelných
položek ze zisku; shodného postupu při placení
daně a záloh na ni; zmocnění vlády
ke zvyšování či snižování
daně a příspěvku na sociální
zabezpečení až o 25 %. Podobně též
výše penále za opožděné
či nižší placení daně a
tohoto příspěvku, resp. výše
penále za podání nesprávného
přiznání daně, či možnosti
zvýšení daně a příspěvku
v případech opožděného podání
tohoto přiznání.
Z hlediska záměrů a cílů, které
výbory nyní zvláště sledují,
je především oceňováno, že
k podpoře závěrů 6. zasedání
ÚV KSČ, které se týkají rozvoje
služeb obyvatelstva, bere zákon zřetel na podmínky
zřizování a působení malých
družstev služeb a přináší
v oblasti služeb podstatně vyšší
rozsah slev na dani, odstupňovaných až do 70
%, podle podílu těchto služeb na celkovém
objemu tzv. redukovaných (tj. od materiálové
spotřeby očištěných) výkonů.
Pozitivně je rovněž oceňováno,
že se počítá s možností
převodu části získaných slev
do nového fondu oprav a modernizace v oblasti místního
hospodářství a pro obdobné účelové
financování potřeb výrobních
družstev.
Zákonná úprava povede při stanovených
sazbách daně a příspěvku k
jejich určitému, avšak diferencovanému
zvýšení v oblasti místního hospodářství,
místních stavebních podniků a výrobních
družstev, a to s ohledem na zrušení slevy na
výchovu učňů i poplatníků
se sídlem v cizině, s cílem dosáhnout
tím snížení devizových nákladů.
Z hlediska sociálního zůstávají
od daně osvobozena výrobní družstva
II. typu stanov invalidů, tj. družstva zaměstnávající
převážně občany tížeji
postižené, a pro družstva I. typu s nejméně
70 % pracovníků se změněnou pracovní
schopností se zachovávají slevy na dani.
Skutečnost, že u některých zatím
málo rentabilních či ztrátových
služeb nemohly ani zvýšené slevy na dani
zaručit lepší finanční situaci
poskytovatelům služeb, si vynutila, aby na přechodnou
dobu (a prakticky to bude od doby stanovení ekonomicky
zdůvodněných cen služeb), byly
takovéto služby dotovány. V rámci národních
výborů vytvořila úprava daně
podmínky pro přerozdělování
prostředků, ale u výrobních družstev
bude nutné poskytnout ze státních rozpočtů
republik příslušnému svazu pro zmíněný
účel roční dotaci (jde, jak již
bylo řečeno ve zprávě soudruha ministra
Léra, o 90 mil. Kčs v ČSR a 30 mil. Kčs
v SSR ročně), jejíž výše
bude v návaznosti na případné úpravy
cen služeb postupně snižována. Neméně
však bude také důležité uplatnit
zmocňovací ustanovení § 23 písm.
d) zákona, o možnosti zamezení tvrdostí
a nesrovnalostí v případech takových
malých družstev, která nebudou dost rentabilní.
Z rozpočtového hlediska je důležité,
že prováděné úpravy sazeb daně
a výše příspěvku se svými
účinky výrazněji nedotknou finančních
vztahů ke státním rozpočtům
ČSSR a rozpočtům národních
výborů, jak byly založeny podle předpokladů
této pětiletky. Jsem přesvědčen,
že zákon o důchodové dani bude veřejností
příznivě přijat.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu doporučuji proto přijetí vládního
návrhu projednávaného zákona.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spoločnému spravodajcovi výborov
Snemovne ľudu poslancovi Sodomovi. Udeľujem slovo spoločnej
spravodajkyni výborov Snemovne národov poslankyni
Margite Kondrčíkovej.
Společná zpravodajka výborů Sněmovny
národů poslankyně M. Kondrčíková:
Vážený súdruh predseda, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci. Vo svojej správe chcem nadviazať na prejav
spoločného spravodajcu Snemovne ľudu súdruha
poslanca Sodomu, ktorý odôvodnil nutnosť a dôležitosť
novej zákonnej úpravy dôchodkovej dane.
Pri svojom rokovaní výbory Snemovne národov
posudzovali jednak nevyhnutnosť a účelnosť
navrhovanej úpravy, jednak predpokladaný prínos
i spôsob, akým má byť dosiahnutý.
Vládny návrh zákona reaguje na 6. plenárne
zasadnutie ÚV KSČ v tom smere, že ekonomicky
výrazne stimuluje rozširovanie služieb obyvateľstvu
a to tak, že progresívne zvyšuje zľavu na
dani v závislosti na objeme služieb pre obyvateľstvo.
V tomto smere i v nadväznosti na ďalšie opatrenia
vytvára plne predpoklady pre to, aby v službách
došlo k výraznému obratu. Zákon zjednodušuje
i zdaňovanie spoločenských organizácií
a podrobnejšie upravuje zdaňovanie zahraničných
subjektov v Československej socialistickej republike.
Výbory takisto so súhlasom prijali, že návrh
zákona vo svojej koncepcii nadväzuje na predchádzajúcu
úpravu s tým, že niektoré otázky
predtým zverené vykonávacím predpisom
sú priamo a podrobne upravené zákonom. Táto
koncepcia je správna. Možno tiež s uspokojením
konštatovať, že bol pre informáciu priložený
návrh vykonávacieho predpisu, a tak je zabezpečený
komplexný prehľad novej právnej úpravy.
Bolo by žiadúce a dávam k tomu týmto
podnet, aby vykonávací predpis bol publikovaný
v tej istej čiastke Zbierky zákonov.
Do spoločných ustanovení bolo v súlade
s našim odporučením k zásadám
zákona zapracované ustanovenie o pokute. Túto
pokutu budú môcť finančné orgány
ukladať tým organizáciám, ktoré
sa neprihlásia do daňovej registrácie. Navrhovanú
maximálnu výšku 50 000 Kčs možno
považovať za primeranú, rovnako ako subjektívne
i objektívne lehoty pre uloženie pokuty. Možno
očakávať, že samotná existencia
tohto nástroja povedie k tomu, že sa zlepší
situácia v tejto oblasti, najmä v spoločenských
organizáciách.
Pozitívne v návrhu zákona poslanci hodnotili
zjednodušenie v platení záloh, ktoré
prispeje k tomu, že pri zabezpečení plynulosti
príjmov rozpočtov budú odstránené
konfliktné situácie medzi organizáciami a
finančnými orgánmi pri upresňovaní
záloh o pripočítateľné a odpočítateľné
položky.
Zákonom sa ruší celý rad predpisov,
čo prispeje ku sprehľadneniu právneho poriadku.
Zákon spĺňa zámery a ciele tak po stránke
vecného riešenia, ako aj legislatívneho spracovania,
a preto ako spoločná spravodajkyňa výborov
ústavnoprávneho, pre plán a rozpočet,
pre priemysel, dopravu a obchod a výboru pre sociálnu
politiku navrhujem Snemovni národov, aby s predloženým
návrhom zákona o dôchodkovej dani vyslovila
súhlas.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spoločnej spravodajkyni výborov Snemovne
národov poslankyni Kondrčíkovej. Nasleduje
rozprava po predloženom návrhu. Písomne sa
do rozpravy prihlásil poslanec Zdeněk Sytný.
Udeľujem mu slovo.
Poslanec SN Z. Sytný: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci.
Při projednávání návrhu zákona
o důchodové dani ve výboru pro sociální
politiku jsme se zajímali o to, jak předložená
osnova bude působit na rozvíjení služeb
pro obyvatelstvo. Zda zákon, který přijmeme,
napomůže realizovat úkoly, které v této
oblasti vytyčilo 6. zasedání ÚV KSČ.
Všichni jsme přesvědčeni o důležitosti
a společenském významu intenzívnějšího
rozvíjení služeb obyvatelstvu jako jedné
z činností, která výrazně ovlivňuje
uspokojování potřeb obyvatelstva a má
tak i bezprostřední vliv na růst jeho životní
úrovně.
Rozhodující slovo k tomu, aby se tyto důležité
politicko-ekonomické úkoly uložené XVI.
sjezdem KSČ mohly plně zabezpečovat, musí
říci především národní
výbory.
Jejich hospodářsko-organizátorská
činnost při rozšiřování
a zkvalitňování služeb je hlavním
předpokladem, zda se nám podaří v
plném rozsahu a v co nejkratší době
realizovat všechny úkoly stanovené 6. zasedáním
ústředního výboru Komunistické
strany Československa.
Národním výborům a podnikům
jimi řízeným musíme ovšem vytvářet
pro plnění těchto úkolů i odpovídající
podmínky. Mezi ně patří bezesporu
i příslušné legislativní normy,
kterými bude tato činnost národních
výborů a jimi řízených podniků
usměrňována. Zákon o důchodové
dani, jehož návrh projednáváme, je jedním
z nich.
Zákon formou slev na dani preferuje výkony služeb,
aby příslušné organizace neztrácely
ekonomický zájem na provádění
služeb pro obyvatelstvo. Zákon tak v praxi napomáhá
realizovat zájem společnosti na rozvoji služeb.
Ověřoval jsem si ve svém volebním
obvodu v Jičíně, jaké jsou názory
na připravovanou novelu zákona o důchodové
dani. Jsem rád, že zkušenosti, které jsem
získal, mluví jednoznačně pro přijetí
navrhované novely. V podnicích řízených
národními výbory v okrese Jičín
i přímo na Okresním národním
výboru, který vykonává správu
důchodové daně, jsem se přesvědčil,
že novela je očekávána s příznivým
ohlasem.
V první etapě příprav novely zákona
o důchodové dani byla v podnicích, jichž
se zákon dotýká, určitá obava
z lineární sazby důchodové daně,
která se pokládala za nevhodnou k rozličným
rentabilitám, vyplývajícím z různorodé
skladby výkonů a z rozdílných podílů
služeb, které ve svém průměru
nejsou vždy dostatečně rentabilní. Posléze
se však ukázalo, že navrhovaná progresivní
konstrukce slevy na dani, která je odstupňována
podle podílu služeb, diskutovaný problém
účinně řeší. Tím
se také počáteční obavy z toho,
jak zákon bude působit, zmírnily.
Chtěl bych to dokumentovat na konkrétních
příkladech propočtených z ukazatelů
návrhu plánu na rok 1983 podniků místní
výroby a služeb v jičínském okrese.
Při lineární sazbě důchodové
daně ve výši 75 % se výsledné
zdanění zisku po slevách za služby obyvatelstvu
snižuje v průměru na 67,2 %. Přitom
například v podnicích Kovo-dřevo-elektro,
kde převažuje podíl výrobních
činností, bude podle nového zákona
zdanění ve výši asi 72 %, zatímco
v okresním podniku služeb, kde převažující
činností jsou služby pro obyvatelstvo, klesá
zdanění na 36 %. Tento příklad ukazuje,
že i při lineární sazbě důchodové
daně dochází k výrazné diferenciaci
daňového zatížení v závislosti
na rozsahu služeb vykonávaných pro obyvatelstvo
k celkovým výkonům, redukovaným o
spotřebu materiálu.
Důležitá jsou ovšem i další
systémová opatření, která se
v této oblasti předpokládají. Nás
ve výborech zejména pozitivně zaujala informace,
že cca 30 % z poskytovaných slev na důchodové
dani budou moci poplatníci využívat přímo
sami nad rámec investičních limitů
pro modernizaci zařízení umožňující
další rozvoj služeb.
Zřizování takovýchto fondů
oprav a modernizace by účinněji mohlo řešit
technické vybavení opravárenských
dílen, zvýšilo by to jistě i kvalitu
a pohotovost poskytovaných služeb.
Jsem přesvědčen, že to je jedna z cest,
která nám může pomoci řešit
problémy služeb, se kterými se naše společnost
již dlouhodoběji potýká.
Domnívám se, že předložený
vládní návrh zákona o důchodové
dani operativně reaguje na společenskou potřebu
rozvíjet a zkvalitňovat služby poskytované
obyvatelstvu. Zákon se může v praxi stát
vhodným nástrojem, kterým mohou řídící
orgány účinně ovlivňovat další
rozvíjení i zkvalitňování všech
druhů služeb, a tak napomáhat plnit závažný
hospodářský, ale i vysoce politický
celospolečenský úkol. Chtěl bych proto
ve shodě s oběma společnými zpravodaji
výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů
i já doporučit přijetí novely zákona
o důchodové dani tak, jak je obsažena ve vládním
návrhu.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Sytnému. Súdruh poslanec
Sytný bol jediným z písomne prihlásených
do rozpravy. Preto sa pýtam, či sa ešte niekto
z poslancov zúčastní rozpravy? (Nikdo.) Nikto.
Teda vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Pýtam sa súdruha ministra a súdruhov spravodajcov,
či chcú niečo dodať? (Ne.) Ďakujem.
Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.
Konštatujem prezenciu. Súčasne je prítomných
167 poslancov Snemovne ľudu, 67 poslancov Snemovne národov
z Českej socialistickej republiky a 67 poslancov Snemovne
národov zo Slovenskej socialistickej republiky.
Obidve snemovne sú spôsobilé sa uznášať.
Pri schvaľovaní tohto zákona platí zákaz
majorizácie. To znamená, že v Snemovni národov
hlasujú oddelene poslanci z Českej a oddelene poslanci
zo Slovenskej socialistickej republiky.
Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Kto z nich súhlasí s návrhom zákona,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nie je.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej
republike návrh schválili.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v Českej socialistickej republike.
Kto z nich súhlasí s návrhom zákona,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.