Přítomno: | 175 poslanců Sněmovny lidu |
70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Baruš, Boroš, Flídr, Hajn, Hruškovič,
V. Hůla, Jandová, Kalkus, Kapek, Madarász,
Malejovský, Malíková, Malý, Nedvěd,
Niedobová, Obzina, Ondřich, Panster, Pešek,
Petřík, Sučková, Svoboda, Švestka,
Vooková, Zelenka
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Blahník, Hájek, Kabrhelová, Samec, Švestka
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Čičmanec, Konvit, Kováčik, Kubistová,
Mrvová, Šalgovič (Řízení
schůze převzal a druhý den jednání
zahájil místopředseda Federálního
shromáždění a předseda Sněmovny
národů D. Hanes.)
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Vážené Federálne zhromaždenie,
súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, vážení
hostia, otváram druhý deň rokovania spoločnej
schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho
zhromaždenia Československej socialistickej republiky.
Konštatujem účasť:
Prítomných je: 154 poslancov Snemovne ľudu,
66 poslancov Snemovne národov v českej časti,
64 poslancov Snemovne národov v slovenskej časti.
Snemovne sú spôsobilé sa uznášať.
Podľa schváleného programu prerokujeme najskôr
Vládny návrh zákona odôvodní
minister financií ČSSR súdruh Leopold Lér.
Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vláda Československé
socialistické republiky předložila k projednání
a schválení návrh zákona o důchodové
dani, který má nahradit zákonnou úpravu
platnou od roku 1972.
Tato daň plní v soustavě plánovitého
řízení národního hospodářství
obdobné funkce jako systém odvodů do státního
rozpočtu. Dosavadní systém zdaňování
značně širokého okruhu poplatníků
důchodové daně se v předchozích
podmínkách v zásadě osvědčil.
Došlo především k sjednocení zdaňování
organizací s relativně stejnými ekonomickými
podmínkami, přiměřeně byly
zdaňovány příjmy společenských
organizací z trvalé hospodářské
činnosti a zvýšila se i účinnost
této daně ve vztahu k subjektům se sídlem
v cizině.
U rozhodujících skupin poplatníků
byly vytvořeny podmínky pro plynulé financování
plánovaných potřeb, včetně
zajištění vlastních finančních
zdrojů pro uplatnění hmotné zainteresovanosti
na dosahování lepších hospodářských
výsledků. Současný objem důchodové
daně spolu s příspěvkem na sociální
zabezpečení činí ročně
více než 8 mld Kčs. Průměrné
daňové zatížení zisku touto daní
činí 55 % při přiměřené
diferenciaci mezi jednotlivými organizacemi.
Dosavadní poznatky však nasvědčují
tomu, že v některých oblastech je uplatňovaný
daňový systém již překonán
a neodpovídá novým podmínkám.
To se vztahuje především na progresivní
zdaňování zisku podle dosažené
rentability, které nevytváří dostatečný
ekonomický tlak na efektivnost a hospodárnost. Navíc
rozdílný systém zdanění ve
srovnání s lineárním odvodem ze zisku
podle zákona o odvodech do státního rozpočtu
neodpovídá u některých skupin poplatníků
daným podmínkám.
Z provedených analýz rovněž vyplynulo,
že uplatňovaná forma slev, vyjadřující
společenskou preferenci zaměřenou na přednostní
rozvoj služeb již dostatečně nereaguje
na soustavné prohlubování důchodové
diferenciace ovlivněné především
rozdílnou úrovní cen služeb a místní
výroby. To platí zvlášť pro organizace
s vyšším podílem služeb, u nichž
se dosahuje zpravidla nižší rentability, v důsledku
čehož jsou i poskytované slevy výrazně
nižší než u organizací dosahujících
vyšší míry zisku při nižším
podílu služeb. Tyto organizace jsou přitom
neúměrně daňově zvýhodňovány,
protože slevy jsou jim poskytovány z vyššího
zisku vytvořeného v oblasti místní
výroby. To namnoze mohlo vést i k tomu, že
tyto organizace neměly ekonomický zájem na
zvyšování podílu služeb s nižší
cenovou úrovní, resp. s menším objemem
zisku.
Současný systém daňových slev
k podpoře služeb je administrativně náročný
a pokud jde o slevy na výchovu učňů,
i málo účinný. Dosavadní právní
úprava si vyžaduje i změny pokud jde o zdaňování
ve vztahu k cizině.
Jako problematická z hlediska tvorby cen se ukázala
i rozdílná výše příspěvku
na sociální zabezpečení, a to zejména
ve srovnání s ostatními odvětvími
národního hospodářství. To
mimo jiné zkresluje dosahovanou rentabilitu a efektivnost
služeb i objektivizaci nákladů na živou
práci.
Získané poznatky a provedené rozbory rovněž
potvrdily, že i přes dříve provedená
opatření lze tuto daň dále zjednodušit
a její vybírání zracionalizovat. Současně
je přitom třeba zajistit návaznost na provedené
úpravy v soustavě plánovitého řízení
a provést i žádoucí další
úpravy této daně.
V důvodové zprávě jsou podrobně
rozvedeny základní záměry a cíle
navrhované zákonné úpravy. Proto ve
svém vystoupení chci zdůraznit pouze její
některé aspekty.
Projednávaný návrh plně respektuje
požadavky vyplývající ze závěrů
6. pléna ÚV KSČ a z usnesení vlád
ke službám, jakož i ze Souboru opatření.
Ve své podstatě navazuje na celkový systém
nové právní úpravy odvodů do
státního rozpočtu.
Této dani bude i nadále podléhat značně
široký okruh poplatníků, kteří
se zabývají různými činnostmi,
a to s rozdílnými organizačními a
ekonomickými podmínkami. Zdaňování
jednotlivých skupin subjektů této daně
přitom musí vycházet z požadavku vytvoření
relativně stejných daňových povinností,
z potřeby orientace organizací na plnění
jejich základního poslání, vyvíjení
ekonomického tlaku na efektivnost a hospodárnost
a respektování maximální jednoduchosti
této daně.
Rozhodující skupinu poplatníků důchodové
daně tvoří podniky místního
hospodářství řízené
národními výbory a výrobní
družstva. Tyto organizace se zabývají jak výrobní
činností, tak i službami, a to při velmi
rozdílných ekonomických podmínkách,
zejména v oblasti cen.
Šesté plenární zasedání
ÚV KSČ zdůraznilo však potřebu
přednostního rozvoje a zkvalitňování
služeb. Ve zprávě předsednictva ÚV
KSČ, přednesené na tomto zasedání,
se uvádí, že "jednou z hlavních
příčin neuspokojivé situace ve službách
je nízká úroveň řízení,
které je nákladné, administrativně
náročné a nepružné. Přitom
jedinou možností zlepšení situace ve službách
je zjednodušení celého systému řízení
a plánování, finančních, úvěrových
a daňových nástrojů, vytvoření
podmínek k pružnějšímu řízení
služeb a uplatnění silnějších
ekonomických podnětů k rozšíření
těchto služeb".
Potřebě podpory přednostního rozvoje
a zkvalitňování služeb odpovídá
navrhovaný systém zdaňování,
který vychází především
z nutnosti větší objektivizace zdaňování
výrobních činností při výraznějším
daňovém zvýhodnění služeb.
U této skupiny organizací se proto navrhuje uplatnit
lineární zdanění doplněné
slevami na služby, jejichž výše bude odstupňována
progresivně podle podílu služeb. To znamená,
že u organizací, které se zabývají
službami, bude v podstatě uplatněno progresivní
zdanění vázané však na dosahovaný
podíl služeb z celkových redukovaných
výkonů.
Navrhovaná lineární sazba daně ze
zisku ve výši 75 % vychází z úrovně
obecně platné výše sazby odvodu ze zisku,
vztahující se na převážnou část
státních hospodářských organizací.
Její výše odpovídá jak průměrné
úrovni cen platných pro místní výrobu,
tak i celkové finanční situaci této
skupiny organizací. Oproti dosavadnímu stavu to
znamená, že u těchto organizací již
nebude při zdaňování přiblíženo
k výši dosažené rentability, která
namnoze byla negativně ovlivňována i různými
nedostatky v oblasti řízení a hospodárnosti,
ale pouze k dosaženému podílu služeb.
Uplatnění lineární sazby daně
ze zisku i na tomto úseku národního hospodářství
má vést k vyvíjení většího
ekonomického tlaku na soustavné zvyšování
efektivnosti a hospodárnosti i zkvalitňování
řízení. Spolu s dalšími nástroji
řízení má výrazně působit
i na žádoucí strukturální změny.
Slevy a služby, které budou poskytovány organizacím
v zájmu podpory dalšího rozvoje a zkvalitňování
služeb, se podle nové úpravy ve srovnání
se současným stavem téměř zdvojnásobí,
což znamená, že celkový objem těchto
slev se zvyšuje v podmínkách příštího
roku z 370 mil. Kčs na cca 725 mil. Kčs. Tím
je reagováno i na nižší úroveň
rentability obsažené v cenách služeb.
Progresivní odstupňování slev podle
podílu služeb má vést k tomu, aby při
žádoucích strukturálních změnách
ve prospěch rozvoje služeb nebyla příslušná
organizace ekonomicky znevýhodňována, a to
ani při dosahování nižší
rentability u služeb.
Z provedených propočtů vyplývá,
že při zabezpečení většího
rozsahu služeb na úkor ostatních činností
i při dosahování nižší než
poloviční rentability u služeb ve vztahu k
rentabilitě ostatních činností bude
mít příslušná organizace při
navrhovaném zdanění více zisku k použití,
než kdyby se zabývala převážně
výrobní činností. Tak například
organizaci, která zvýší podíl
služeb na celkových redukovaných výkonech
z 50 % na 75 %, i při dosažení pouze poloviční
rentability za rozšířené služby
ve vztahu k průměrné rentabilitě dosahované
z místní výroby, se zvýší
její celkový objem zisku po zdanění
téměř o 17 %. Při zvýšení
služeb na 100 % to v daném případě
znamená zvýšení zisku po zdanění
téměř o 30 %. U organizací, které
budou zabezpečovat výhradně jen služby,
bude daňové zatížení zisku činit
pouze 22,5 %.
Tyto skutečnosti zdůrazňuji proto, že
otázkám zdaňování organizací
místní výroby a služeb byla věnována
mimořádná pozornost. Za velmi pozitivní
je nutno pokládat i to, že část uvedených
slev (30 %) bude účelově používána
přímo v pravomoci podniků na zlepšení
materiálně technické základny služeb,
a to prostřednictvím "fondu oprav a modernizace"
zřizovaného u podniků místního
hospodářství od 1. ledna 1983. Obdobně
by se mělo postupovat i v oblasti výrobního
družstevnictví.
Současně považuji za účelné
uvést, že vlády přijaly opatření,
podle něhož budou k financování ztrátových
a málo rentabilních služeb poskytovány
dotace ze státních rozpočtů svazům
výrobních družstev. Pro rok 1983 se předpokládá
dotace ve výši 90 mil. Kčs pro Český
svaz výrobních družstev a 30 mil. Kčs
pro Slovenský svaz výrobních družstev.
U podniků místního hospodářství
bude tato problematika řešena v rámci přerozdělování
finančních prostředků prováděného
příslušnými národními
výbory, k čemuž navrhovaná zákonná
úprava vytváří dostatečný
finanční prostor. V této souvislosti je však
nutno zdůraznit potřebu prohloubení řízení
a chozrasčotu i v této oblasti tak, aby byly plánovitě
vytvářeny podmínky pro přednostní
rozvoj a zkvalitňování služeb těmito
podniky včetně postupné realizace žádoucích
strukturálních změn.
U nově tvořených malých družstev
služeb se navrhuje uplatnit lineární sazba
daně ze zisku ve výši 50 %, bez poskytování
slev na služby. U těchto družstev je nutno přitom
předpokládat dosažení vyšší
rentability i zisku, a to především omezením
režijních nákladů v důsledku
zjednodušeného systému jejich řízení
při výrazném omezení administrativy.
Progresivní zdanění se ponechává
pouze u spotřebních družstev z obdobných
důvodů jako u státních obchodních
organizací, které provádějí
odvod ze zisku s tím, že rozdílná intenzita
zdanění těchto družstev respektuje jejich
rozdílné podmínky vyplývající
především ze zásobování
venkovského obyvatelstva.
Navrhované sazby daně ze zisku vycházejí
z podrobných kvantifikací jednotlivých skupin
poplatníků. Jejich výše odpovídá
nejen zajištění plynulého financování
plánovaného reprodukčního procesu,
ale i potřebám dalšího posílení
chozrasčotních zásad. Snížení
sazeb u poplatníků se sídlem v cizině
sleduje především vytvoření příznivých
podmínek pro další rozvoj mezinárodní
hospodářské spolupráce.
K výraznému zjednodušení zdanění
dochází i u bytových družstev a u společenských
organizací zabývajících se trvalou
hospodářskou činností. Návrh
zákona obsahuje i celou řadu racionalizačních
opatření, obdobně tak, jako je tomu v zákoně
o odvodech do státního rozpočtu. I přes
uvedené změny se předpokládá,
že výnos této daně zůstane v
podstatě zachován.
Chtěl bych při této příležitosti
poděkovat všem poslancům a orgánům
Federálního shromáždění,
České národní rady a Slovenské
národní rady za náměty a připomínky,
které přispěly ke zkvalitnění
projednávaného návrhu zákona.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
předložený návrh zákona o důchodové
dani splňuje záměry stanovené usnesením
6. zasedání ÚV KSČ, stanovené
Souborem opatření ke zdokonalování
soustavy plánovitého řízení
a přináší řadu výrazných
zjednodušení i snížení administrativní
náročnosti. Proto vám doporučuji jménem
vlády Československé socialistické
republiky jeho schválení. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem ministrovi Lérovi za odôvodnenie návrhu.
Návrh prerokovali výbory ústavnoprávne,
pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod
a pre sociálnu politiku v obidvoch snemovniach.
Výbory Snemovne ľudu poverili za svojho spoločného
spravodajcu poslanca Františka Sodomu, výbory Snemovne
národov poslankyňu Margitu Kondrčíkovú.
Poslanec František Sodoma je člen výboru pre
plán a rozpočet, poslankyňa Kondrčíková
je členka ústavnoprávneho výboru príslušnej
snemovne.
Prosím teda najprv poslanca Františka Sodomu o prednesenie
spravodajskej správy.
Společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec F. Sodoma:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky, vážení soudruzi poslanci, vážení
hosté, důchodová daň představuje
závažnou součást našeho systému
odvodů a daní, významnou zvláště
z toho hlediska, že upravuje finanční vztahy
poměrně velkého okruhu různých
organizací k celé naší rozpočtové
soustavě, tj. ke státním rozpočtům
a rozpočtům národních výborů.
Šíře tohoto okruhu je dána charakterem
a ekonomickými podmínkami činnosti tak rozdílných
organizací, jaké představuje sektor různých
výrobních, spotřebních a bytových
družstev, nebo hospodářských organizací
místní výroby, služeb a stavebnictví
v působnosti národních výborů
a dále různých našich společenských
a jiných socialistických organizací, resp.
nesocialistických organizací a subjektů sídlících
v cizině.
Zákon o důchodové dani a příspěvku
na sociální zabezpečení respektoval
v době jeho přijetí v roce 1971 požadavky,
kladené na tehdejší finanční
vztahy. Jeho realizací byly vytvářeny podmínky
pro aktivní působení těchto vztahů
na efektivní rozvoj sledovaných činností
a spolu s dalšími nástroji řízení
vytvářen u příslušných
organizací tlak na zvyšování efektivnosti
a hospodárnosti.