Středa 15. prosince 1982

2. den

Středa 15. prosince 1982

(Pokračování schůze v 9 hodin )

Přítomno: 175 poslanců Sněmovny lidu
70 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice
69 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice

Omluveni poslanci

Sněmovny lidu:

Baruš, Boroš, Flídr, Hajn, Hruškovič, V. Hůla, Jandová, Kalkus, Kapek, Madarász, Malejovský, Malíková, Malý, Nedvěd, Niedobová, Obzina, Ondřich, Panster, Pešek, Petřík, Sučková, Svoboda, Švestka, Vooková, Zelenka

Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice:

Blahník, Hájek, Kabrhelová, Samec, Švestka

Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice:

Čičmanec, Konvit, Kováčik, Kubistová, Mrvová, Šalgovič (Řízení schůze převzal a druhý den jednání zahájil místopředseda Federálního shromáždění a předseda Sněmovny národů D. Hanes.)

Předsedající předseda SN D. Hanes: Vážené Federálne zhromaždenie, súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, vážení hostia, otváram druhý deň rokovania spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov Federálneho zhromaždenia Československej socialistickej republiky. Konštatujem účasť:

Prítomných je: 154 poslancov Snemovne ľudu, 66 poslancov Snemovne národov v českej časti, 64 poslancov Snemovne národov v slovenskej časti. Snemovne sú spôsobilé sa uznášať.

Podľa schváleného programu prerokujeme najskôr

IV

Vládny návrh zákona o dôchodkovej dani (tlač 67).

Vládny návrh zákona odôvodní minister financií ČSSR súdruh Leopold Lér. Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vláda Československé socialistické republiky předložila k projednání a schválení návrh zákona o důchodové dani, který má nahradit zákonnou úpravu platnou od roku 1972.

Tato daň plní v soustavě plánovitého řízení národního hospodářství obdobné funkce jako systém odvodů do státního rozpočtu. Dosavadní systém zdaňování značně širokého okruhu poplatníků důchodové daně se v předchozích podmínkách v zásadě osvědčil. Došlo především k sjednocení zdaňování organizací s relativně stejnými ekonomickými podmínkami, přiměřeně byly zdaňovány příjmy společenských organizací z trvalé hospodářské činnosti a zvýšila se i účinnost této daně ve vztahu k subjektům se sídlem v cizině.

U rozhodujících skupin poplatníků byly vytvořeny podmínky pro plynulé financování plánovaných potřeb, včetně zajištění vlastních finančních zdrojů pro uplatnění hmotné zainteresovanosti na dosahování lepších hospodářských výsledků. Současný objem důchodové daně spolu s příspěvkem na sociální zabezpečení činí ročně více než 8 mld Kčs. Průměrné daňové zatížení zisku touto daní činí 55 % při přiměřené diferenciaci mezi jednotlivými organizacemi.

Dosavadní poznatky však nasvědčují tomu, že v některých oblastech je uplatňovaný daňový systém již překonán a neodpovídá novým podmínkám. To se vztahuje především na progresivní zdaňování zisku podle dosažené rentability, které nevytváří dostatečný ekonomický tlak na efektivnost a hospodárnost. Navíc rozdílný systém zdanění ve srovnání s lineárním odvodem ze zisku podle zákona o odvodech do státního rozpočtu neodpovídá u některých skupin poplatníků daným podmínkám.

Z provedených analýz rovněž vyplynulo, že uplatňovaná forma slev, vyjadřující společenskou preferenci zaměřenou na přednostní rozvoj služeb již dostatečně nereaguje na soustavné prohlubování důchodové diferenciace ovlivněné především rozdílnou úrovní cen služeb a místní výroby. To platí zvlášť pro organizace s vyšším podílem služeb, u nichž se dosahuje zpravidla nižší rentability, v důsledku čehož jsou i poskytované slevy výrazně nižší než u organizací dosahujících vyšší míry zisku při nižším podílu služeb. Tyto organizace jsou přitom neúměrně daňově zvýhodňovány, protože slevy jsou jim poskytovány z vyššího zisku vytvořeného v oblasti místní výroby. To namnoze mohlo vést i k tomu, že tyto organizace neměly ekonomický zájem na zvyšování podílu služeb s nižší cenovou úrovní, resp. s menším objemem zisku.

Současný systém daňových slev k podpoře služeb je administrativně náročný a pokud jde o slevy na výchovu učňů, i málo účinný. Dosavadní právní úprava si vyžaduje i změny pokud jde o zdaňování ve vztahu k cizině.

Jako problematická z hlediska tvorby cen se ukázala i rozdílná výše příspěvku na sociální zabezpečení, a to zejména ve srovnání s ostatními odvětvími národního hospodářství. To mimo jiné zkresluje dosahovanou rentabilitu a efektivnost služeb i objektivizaci nákladů na živou práci.

Získané poznatky a provedené rozbory rovněž potvrdily, že i přes dříve provedená opatření lze tuto daň dále zjednodušit a její vybírání zracionalizovat. Současně je přitom třeba zajistit návaznost na provedené úpravy v soustavě plánovitého řízení a provést i žádoucí další úpravy této daně.

V důvodové zprávě jsou podrobně rozvedeny základní záměry a cíle navrhované zákonné úpravy. Proto ve svém vystoupení chci zdůraznit pouze její některé aspekty.

Projednávaný návrh plně respektuje požadavky vyplývající ze závěrů 6. pléna ÚV KSČ a z usnesení vlád ke službám, jakož i ze Souboru opatření. Ve své podstatě navazuje na celkový systém nové právní úpravy odvodů do státního rozpočtu.

Této dani bude i nadále podléhat značně široký okruh poplatníků, kteří se zabývají různými činnostmi, a to s rozdílnými organizačními a ekonomickými podmínkami. Zdaňování jednotlivých skupin subjektů této daně přitom musí vycházet z požadavku vytvoření relativně stejných daňových povinností, z potřeby orientace organizací na plnění jejich základního poslání, vyvíjení ekonomického tlaku na efektivnost a hospodárnost a respektování maximální jednoduchosti této daně.

Rozhodující skupinu poplatníků důchodové daně tvoří podniky místního hospodářství řízené národními výbory a výrobní družstva. Tyto organizace se zabývají jak výrobní činností, tak i službami, a to při velmi rozdílných ekonomických podmínkách, zejména v oblasti cen.

Šesté plenární zasedání ÚV KSČ zdůraznilo však potřebu přednostního rozvoje a zkvalitňování služeb. Ve zprávě předsednictva ÚV KSČ, přednesené na tomto zasedání, se uvádí, že "jednou z hlavních příčin neuspokojivé situace ve službách je nízká úroveň řízení, které je nákladné, administrativně náročné a nepružné. Přitom jedinou možností zlepšení situace ve službách je zjednodušení celého systému řízení a plánování, finančních, úvěrových a daňových nástrojů, vytvoření podmínek k pružnějšímu řízení služeb a uplatnění silnějších ekonomických podnětů k rozšíření těchto služeb".

Potřebě podpory přednostního rozvoje a zkvalitňování služeb odpovídá navrhovaný systém zdaňování, který vychází především z nutnosti větší objektivizace zdaňování výrobních činností při výraznějším daňovém zvýhodnění služeb. U této skupiny organizací se proto navrhuje uplatnit lineární zdanění doplněné slevami na služby, jejichž výše bude odstupňována progresivně podle podílu služeb. To znamená, že u organizací, které se zabývají službami, bude v podstatě uplatněno progresivní zdanění vázané však na dosahovaný podíl služeb z celkových redukovaných výkonů.

Navrhovaná lineární sazba daně ze zisku ve výši 75 % vychází z úrovně obecně platné výše sazby odvodu ze zisku, vztahující se na převážnou část státních hospodářských organizací. Její výše odpovídá jak průměrné úrovni cen platných pro místní výrobu, tak i celkové finanční situaci této skupiny organizací. Oproti dosavadnímu stavu to znamená, že u těchto organizací již nebude při zdaňování přiblíženo k výši dosažené rentability, která namnoze byla negativně ovlivňována i různými nedostatky v oblasti řízení a hospodárnosti, ale pouze k dosaženému podílu služeb.

Uplatnění lineární sazby daně ze zisku i na tomto úseku národního hospodářství má vést k vyvíjení většího ekonomického tlaku na soustavné zvyšování efektivnosti a hospodárnosti i zkvalitňování řízení. Spolu s dalšími nástroji řízení má výrazně působit i na žádoucí strukturální změny.

Slevy a služby, které budou poskytovány organizacím v zájmu podpory dalšího rozvoje a zkvalitňování služeb, se podle nové úpravy ve srovnání se současným stavem téměř zdvojnásobí, což znamená, že celkový objem těchto slev se zvyšuje v podmínkách příštího roku z 370 mil. Kčs na cca 725 mil. Kčs. Tím je reagováno i na nižší úroveň rentability obsažené v cenách služeb. Progresivní odstupňování slev podle podílu služeb má vést k tomu, aby při žádoucích strukturálních změnách ve prospěch rozvoje služeb nebyla příslušná organizace ekonomicky znevýhodňována, a to ani při dosahování nižší rentability u služeb.

Z provedených propočtů vyplývá, že při zabezpečení většího rozsahu služeb na úkor ostatních činností i při dosahování nižší než poloviční rentability u služeb ve vztahu k rentabilitě ostatních činností bude mít příslušná organizace při navrhovaném zdanění více zisku k použití, než kdyby se zabývala převážně výrobní činností. Tak například organizaci, která zvýší podíl služeb na celkových redukovaných výkonech z 50 % na 75 %, i při dosažení pouze poloviční rentability za rozšířené služby ve vztahu k průměrné rentabilitě dosahované z místní výroby, se zvýší její celkový objem zisku po zdanění téměř o 17 %. Při zvýšení služeb na 100 % to v daném případě znamená zvýšení zisku po zdanění téměř o 30 %. U organizací, které budou zabezpečovat výhradně jen služby, bude daňové zatížení zisku činit pouze 22,5 %.

Tyto skutečnosti zdůrazňuji proto, že otázkám zdaňování organizací místní výroby a služeb byla věnována mimořádná pozornost. Za velmi pozitivní je nutno pokládat i to, že část uvedených slev (30 %) bude účelově používána přímo v pravomoci podniků na zlepšení materiálně technické základny služeb, a to prostřednictvím "fondu oprav a modernizace" zřizovaného u podniků místního hospodářství od 1. ledna 1983. Obdobně by se mělo postupovat i v oblasti výrobního družstevnictví.

Současně považuji za účelné uvést, že vlády přijaly opatření, podle něhož budou k financování ztrátových a málo rentabilních služeb poskytovány dotace ze státních rozpočtů svazům výrobních družstev. Pro rok 1983 se předpokládá dotace ve výši 90 mil. Kčs pro Český svaz výrobních družstev a 30 mil. Kčs pro Slovenský svaz výrobních družstev. U podniků místního hospodářství bude tato problematika řešena v rámci přerozdělování finančních prostředků prováděného příslušnými národními výbory, k čemuž navrhovaná zákonná úprava vytváří dostatečný finanční prostor. V této souvislosti je však nutno zdůraznit potřebu prohloubení řízení a chozrasčotu i v této oblasti tak, aby byly plánovitě vytvářeny podmínky pro přednostní rozvoj a zkvalitňování služeb těmito podniky včetně postupné realizace žádoucích strukturálních změn.

U nově tvořených malých družstev služeb se navrhuje uplatnit lineární sazba daně ze zisku ve výši 50 %, bez poskytování slev na služby. U těchto družstev je nutno přitom předpokládat dosažení vyšší rentability i zisku, a to především omezením režijních nákladů v důsledku zjednodušeného systému jejich řízení při výrazném omezení administrativy.

Progresivní zdanění se ponechává pouze u spotřebních družstev z obdobných důvodů jako u státních obchodních organizací, které provádějí odvod ze zisku s tím, že rozdílná intenzita zdanění těchto družstev respektuje jejich rozdílné podmínky vyplývající především ze zásobování venkovského obyvatelstva.

Navrhované sazby daně ze zisku vycházejí z podrobných kvantifikací jednotlivých skupin poplatníků. Jejich výše odpovídá nejen zajištění plynulého financování plánovaného reprodukčního procesu, ale i potřebám dalšího posílení chozrasčotních zásad. Snížení sazeb u poplatníků se sídlem v cizině sleduje především vytvoření příznivých podmínek pro další rozvoj mezinárodní hospodářské spolupráce.

K výraznému zjednodušení zdanění dochází i u bytových družstev a u společenských organizací zabývajících se trvalou hospodářskou činností. Návrh zákona obsahuje i celou řadu racionalizačních opatření, obdobně tak, jako je tomu v zákoně o odvodech do státního rozpočtu. I přes uvedené změny se předpokládá, že výnos této daně zůstane v podstatě zachován.

Chtěl bych při této příležitosti poděkovat všem poslancům a orgánům Federálního shromáždění, České národní rady a Slovenské národní rady za náměty a připomínky, které přispěly ke zkvalitnění projednávaného návrhu zákona.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, předložený návrh zákona o důchodové dani splňuje záměry stanovené usnesením 6. zasedání ÚV KSČ, stanovené Souborem opatření ke zdokonalování soustavy plánovitého řízení a přináší řadu výrazných zjednodušení i snížení administrativní náročnosti. Proto vám doporučuji jménem vlády Československé socialistické republiky jeho schválení. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem ministrovi Lérovi za odôvodnenie návrhu.

Návrh prerokovali výbory ústavnoprávne, pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod a pre sociálnu politiku v obidvoch snemovniach.

Výbory Snemovne ľudu poverili za svojho spoločného spravodajcu poslanca Františka Sodomu, výbory Snemovne národov poslankyňu Margitu Kondrčíkovú. Poslanec František Sodoma je člen výboru pre plán a rozpočet, poslankyňa Kondrčíková je členka ústavnoprávneho výboru príslušnej snemovne.

Prosím teda najprv poslanca Františka Sodomu o prednesenie spravodajskej správy.

Společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec F. Sodoma:

Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, důchodová daň představuje závažnou součást našeho systému odvodů a daní, významnou zvláště z toho hlediska, že upravuje finanční vztahy poměrně velkého okruhu různých organizací k celé naší rozpočtové soustavě, tj. ke státním rozpočtům a rozpočtům národních výborů.

Šíře tohoto okruhu je dána charakterem a ekonomickými podmínkami činnosti tak rozdílných organizací, jaké představuje sektor různých výrobních, spotřebních a bytových družstev, nebo hospodářských organizací místní výroby, služeb a stavebnictví v působnosti národních výborů a dále různých našich společenských a jiných socialistických organizací, resp. nesocialistických organizací a subjektů sídlících v cizině.

Zákon o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení respektoval v době jeho přijetí v roce 1971 požadavky, kladené na tehdejší finanční vztahy. Jeho realizací byly vytvářeny podmínky pro aktivní působení těchto vztahů na efektivní rozvoj sledovaných činností a spolu s dalšími nástroji řízení vytvářen u příslušných organizací tlak na zvyšování efektivnosti a hospodárnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP