Soudružky a soudruzi, dnes máme za úkol projednat
a schválit paragrafované znění vládního
návrhu zákona. Soudruh ministr Lér a společný
zpravodaj výborů Sněmovny národů
poslanec Oravecz jej přede mnou podrobně zdůvodnili
a proto mi dovolte, abych jejich zprávy doplnila ještě
několika poznámkami.
Předložený vládní návrh
zákona o odvodech do státního rozpočtu
projednaly výbory Sněmovny lidu a Sněmovny
národů v listopadu t. r. a doporučily jej
sněmovnám ke schválení s legislativními
úpravami § 11, 14 a 20, jak jsou uvedeny ve společné
zprávě výborů sněmoven.
Výbory mohly konstatovat, že při zpracovávání
paragrafovaného znění zákona bylo
přihlédnuto k připomínkám výborů
a akceptované připomínky přispěly
k upřesnění a dopracování návrhu
zákona.
Pokud jde o ústavně právní stránku
návrhu, dodávám, že je bezesporu v souladu
s ústavním zákonem o československé
federaci, podle něhož podnikové daně
a odvody upravují zákony Federálního
shromáždění.
Jako společná zpravodajka výborů Sněmovny
lidu se proto připojuji ke zprávě společného
zpravodaje výborů Sněmovny národů
a navrhuji Sněmovně lidu vládní návrh
zákona o odvodech do státního rozpočtu
schválit s úpravami uvedenými ve společné
zprávě výborů sněmoven.
Předsedající místopředseda
FS M. Žákovič: Ďakujem spoločnej
spravodajkyni výborov Snemovne ľudu poslankyni Dvořákovej.
Do rozpravy k tomuto bodu sa nikto písomne neprihlásil.
Pýtam sa preto, či niekto z poslancov žiada
o slovo. (Nikdo se nehlásil.) Nikto.
Žiada minister financií súdruh Lér o
záverečné slovo? (Nežádá.)
Nežiada.
Žiadajú o slovo spoloční spravodajcovia?
(Nežádají.)
Môžeme prikročiť k hlasovaniu.
Pri schvaľovaní tohto zákona platí podľa
článku 42 odsek 2 písmena h) zákona
o československej federácii zákaz majorizácie
a preto budú oddelene hlasovať poslanci Snemovne národov
zvolení v Českej socialistickej republike a poslanci
Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej
republike.
V tejto chvíli je v zasadacej sále prítomných
148 poslancov Snemovne ľudu, 60 poslancov Snemovne národov,
ktorí boli zvolení v Českej socialistickej
republike a 62 poslancov Snemovne národov, ktorí
boli zvolení v Slovenskej socialistickej republike.
Snemovne sú uznášania schopné.
Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov,
ktorí boli zvolení v Slovenskej socialistickej republike.
Kto súhlasí s vládnym návrhom zákona
o odvodoch do štátneho rozpočtu v znení
spoločnej správy výborov Snemovne národov,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej
republike schválili vládny návrh zákona.
Teraz sa pýtam poslancov Snemovne národov, ktorí
holi zvolení v Českej socialistickej republike.
Kto súhlasí s prerokúvaným vládnym
návrhom zákona v znení spoločnej správy
výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku.
(Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nie je.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Aj poslanci Snemovne národov zvolení v Českej
socialistickej republike schválili vládny návrh
zákona.
Zisťujem, že návrh zákona bol schválený
potrebnou väčšinou poslancov Snemovne národov.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto súhlasí s návrhom zákona uvedeným
v parlamentnej tlači 66 v znení spoločnej
správy výborov Snemovne ľudu (parlamentná
tlač 73), nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.)
Je niekto proti? (Nikdo.) Nie je.
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Aj Snemovňa ľudu návrh zákona schválila
jednomyseľne.
Pretože boli prijaté súhlasné uznesenia
oboch snemovní, konštatujem, že Federálne
zhromaždenie Československej socialistickej republiky
schválilo zákon o odvodoch do štátneho
rozpočtu.
Teraz prerokujeme
Uvedený vládny návrh zákona odôvodní
minister financií ČSSR súdruh Leopold Lér.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a vážení soudruzi poslanci, vláda Československé
socialistické republiky předkládá
k projednání a ke schválení návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o dani z příjmů obyvatelstva.
Potřeba tohoto zákona, kterým se upravuje
zdaňování příjmů osob
z poskytování služeb a prací, vychází
z rozpracování úkolů k rozvoji a zlepšení
služeb pro obyvatelstvo vytyčených 6. zasedáním
ÚV KSČ z dubna letošního roku. Na tomto
zasedání bylo zdůrazněno, že
"Rozhodující úloha ve zdokonalování
a rozšiřování služeb připadá
a zůstane i v budoucnu socialistickým podnikům
a organizacím služeb řízeným
národními výbory stejně tak jako výrobním
a bytovým družstvům. Národní
výhory by měly také daleko více využívat
svého dosavadního oprávnění
a vydávat povolení ke službám občanům,
kteří je budou provozovat vedle svého hlavního
zaměstnání. Národním výborům
se nově svěřuje možnost, aby povolení
pro výkon služeb, které dosud poskytovaly ženám
z domácnosti, důchodcům a osobám se
změněnou pracovní schopností, mohly
vydávat i dalším pracovníkům,
kteří tyto služby budou vykonávat jako
svou hlavní činnost. Půjde o služby
ve zvláště nedostatkových oborech, které
nelze dostatečně zajistit žádným
z dosavadních způsobů." Tolik citát.
Ve zprávě předsednictva ÚV KSČ
bylo rovněž zdůrazněno na 6. plénu,
že "Uplatnění všech těchto
forem musí spolu se zavedením odpovídajících
finančních a daňových nástrojů
směřovat k tomu, abychom ke zlepšení
služeb šířeji využívali zájmů
a iniciativy lidí a různých místních
zdrojů. Přitom v žádném případě
nejde o vnášení nějakých cizích
prvků do naší ekonomiky, ale o pohotovější
využívání dostupných možností,
které bez větších investic a prostředků
mohou reálně a poměrně rychle přispět
k lepšímu uspokojování potřeb
obyvatelstva."
Pro realizaci širšího využívání
iniciativy občanů v této oblasti je třeba
vytvořit předpoklady především
stanovením podmínek pro poskytování
služeb na základě povolení, úpravou
jejich sociálního zabezpečení i přiměřeným
zdaňováním příjmů občanů
z této činnosti.
V nařízeních vlád republik o poskytování
služeb občany na základě povolení
národního výboru se na rozdíl od dosavadního
stavu rozšiřuje okruh činností i osob,
jimž lze povolení udělit a vymezují
se podmínky pro jeho udělení. Toto povolení
bude možno udělit k poskytování drobných
řemeslnických prací včetně
údržby domovního majetku a bytů, jako
např. práce zednické, truhlářské,
malířské, lakýrnické, zámečnické,
opravy obuvi, krejčovské práce, zakázkové
šití osobního a ložního prádla,
pokrývačské práce apod., jakož
i k poskytování různých osobních
služeb, jako jsou služby holičské, kadeřnické,
kosmetické, a dále služeb úklidových,
služeb nosičů, kopáčské
práce a provozování přívozu.
Povolení k poskytování služeb lze udělovat
občanům z tzv. doplňkových zdrojů
pracovních sil, tj. pracovníkům, kteří
budou služby poskytovat vedle svého zaměstnání,
dále pak důchodcům, ženám z domácnosti
a občanům se změněnou pracovní
schopností.
V obcích, kde nelze služby určitého
druhu pro obyvatelstvo zajistit žádným jiným
způsobem, mohou národní výbory udělovat
povolení k poskytování služeb i těm
občanům, kteří budou tuto činnost
vykonávat jako svoje hlavní zaměstnání,
tj. že výdělek z této činnosti
bude u nich představovat jediný nebo převážný
zdroj příjmů. Půjde o služby
a práce ve zvlášť nedostatkových
oborech, např. drobné řemeslnické
práce zednické, klempířské,
pokrývačské, truhlářské,
krejčovské, jejichž zabezpečení
jinými formami by bylo nehospodárné. Které
z těchto oborů služeb a činností
bude účelné zalištovat touto formou,
bude nepochybně záviset na konkrétních
podmínkách a situaci v dané místní
oblasti a nelze je proto taxativně určit z centra.
Občan může poskytovat služby též
za pomoci příslušníka své rodiny,
tj. manžela, manželky, dětí, rodičů,
druha nebo družky. Služby je povinen poskytovat v souladu
s vydaným povolením a s obecně závaznými
předpisy, které se na jednotlivé druhy služeb
vztahují.
Nařízení vlád republik o poskytování
služeb občany na základě povolení
národního výboru byla v těchto dnech
schválena vládami republik a nabudou platnosti dnem
1. ledna 1983. Současně se ruší dosavadní
Zásady č. 20/1965 Sb., pro poskytování
některých služeb a oprav občany na základě
povolení národního výboru, které
jsou v modifikované podobě převzaty do nařízení
vlád republik. Vydaná povolení podle těchto
Zásad příslušný národní
výbor přezkoumá do tří měsíců
po nabytí účinnosti nařízení
vlády a v souladu s ním jej doplní, popřípadě
zruší.
V oblasti sociálního zabezpečení jsou
připravována opatření, podle kterých
budou občané, kteří poskytují
služby na základě povolení národního
výboru, účastni nemocenského a důchodového
zabezpečení.
V souladu s přijatými opatřeními k
zajišťování služeb jednotlivými
občany sleduje navrhovaná úprava zákona
o dani z příjmu obyvatelstva vytvoření
přibližně stejných podmínek pro
občany poskytující služby, jaké
jsou dány pro občany v pracovním poměru.
Obdobně tomu bude i v oblasti sociálního
zabezpečení.
Dosud platná konstrukce daně z příjmů
obyvatelstva s příkrým zdaněním
až do 85 % a systémem různých zvýšení
daně nevytváří odpovídající
podmínky pro rozvoj služeb poskytovaných občany
na základě povolení národního
výboru, což také nebylo jejím posláním
v době, kdy byla platná úprava přijata.
Navíc je její systém poměrně
složitý.
Podle projednávaného návrhu bude příjem
z povolené činnosti, pokud nebude ročně
po odpočtu vynaložených nákladů
přesahovat cca 40 tis. Kčs, zdaňován
tak, aby výše daně odpovídala zhruba
dani ze mzdy.
Pro příjmy, které budou převyšovat
40 tis. Kčs ročně, se navrhuje výrazně
progresivnější zvýšení sazeb
daně ve srovnání s daní ze mzdy. Vychází
se z toho, že to bude prakticky jediná regulace těchto
příjmů na rozdíl od mezd a že
vyšší příjmy budou realizovány
především jako důsledek toho, že
občané budou moci účtovat obecně
platné ceny, ale jejich režie bude podstatně
nižší než u organizací, z jejichž
podmínek byly ceny stanoveny. Daň z těchto
vyšších příjmů však
bude podstatně nižší než podle dosavadní
právní úpravy.
Výrazně se zvýhodňují navrhovanou
úpravou naopak nízké příjmy,
a to zejména plným osvobozením příjmů
nepřesahujících ročně 6000
Kčs. Vychází se přitom z toho, že
půjde především o příjmy
docilované provozováním drobných málorentabilních
služeb převážně vedle pracovního
poměru, tedy ve volném čase, nebo důchodci
či ženami z domácnosti. Kromě toho je
zdanění nízkých příjmů
upraveno tak, aby maximálně zjednodušilo daňovou
agendu národních výborů. Výpočet
daně podle navrhované stupnice je poměrně
jednoduchý.
Zjednodušení daňové agendy sledují
i další navrhovaná opatření,
jako např. upravení paušálu na odpočet
nákladů vynaložených na dosažení
příjmu tak, aby pokud nepůjde o vyšší
náklady, nebylo třeba předkládat a
kontrolovat příslušné doklady.
Národní výbory budou moci dále tam,
kde pro to budou podmínky, stanovovat daň předem
paušální částkou z předpokládané
výše příjmu, což nejenom zjednodušuje
práci národního výboru, ale představuje
to i určitou jistotu občana. Takto bude možno
ovšem postupovat jen tam, kde nelze předpokládat
dosažení vyšších příjmů.
Jelikož se počítá s tím, že
do různých služeb budou zapojeni ve značné
míře důchodci a invalidní občané,
umožňuje navrhovaná úprava národním
výborům, aby vzaly v úvahu jejich případnou
nižší pracovní výkonnost s ohledem
na věk či zdravotní stav a přiznaly
jim individuální úlevy.
Navrhovaná dílčí novela zákona
o dani z příjmů obyvatelstva vytváří
v daňové oblasti dostatečné předpoklady
pro rozvoj a využívání iniciativy jednotlivých
občanů v zajišťování služeb,
navazuje na přijatá nařízení
republikových vlád, která upravují
základní podmínky pro povolování
a provozování takovýchto činností
občany a je plně v souladu i s dalšími
připravovanými opatřeními v této
oblasti.
Chtěl bych závěrem zdůraznit prioritní
význam konkrétní práce národních
výborů při uvádění všech
těchto opatření do života. Půjde
o to, aby národní výbory využívaly
tuto formu zajišťování služeb účelně
v těch případech, kde pro jiné formy
nejsou podmínky a vhodně tuto činnost usměrňovaly.
S tím souvisí ovšem i podstatně důslednější
postup vůči občanům, kteří
budou provozovat různé činnosti bez povolení
národního výboru.
Soudružky a soudruzi, jménem vlády Československé
socialistické republiky doporučuji, aby Federální
shromáždění návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
o dani z příjmů obyvatelstva, schválilo.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS M. Žákovič: Ďakujem súdruhovi
ministrovi Lérovi za výklad predloženého
vládneho návrhu.
Za výbory Snemovne národov prednesie spoločnú
spravodajskú správu členka Predsedníctva
Federálneho zhromaždenia a výboru pre plán
a rozpočet poslankyňa Helena Nemcsková. Za
výbory Snemovne ľudu prednesie spoločnú
spravodajskú správu členka ústavnoprávneho
výboru poslankyňa Vlasta Večeřová.
Slovo má spoločná spravodajkyňa výborov
Snemovne národov poslankyňa Helena Nemcsková.
Společná zpravodajka výborů Sněmovny
národů poslankyně H. Nemcsková:
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, národné výbory plnia rad významných
úloh štátnej hospodárskej politiky a
tak aj spoluzodpovedajú za jej uskutočňovanie.
Obzvlášť významnou mierou sa pritom podieľajú
na tvorbe životnej úrovne našich občanov.
- zjazd KSČ a naň nadväzujúce 6. zasadnutie ÚV KSČ zdôraznili, že národné výbory majú zvýšiť pozornosť spôsobu využívania rôznych zdrojov pri realizácii úloh týkajúcich sa uspokojovania potrieb občanov. Veľký dôraz pritom sa položil na činnosť drobných prevádzkární pre pružnejšie zabezpečovanie rôznych opravárenských činností i ďalších komunálnych služieb. Osobitne teda služieb remeselnej povahy, ktoré sú spojené s veľkým podielom živej práce ľudských rúk na celkovej hodnote výkonov odvádzaných pri opravách a údržbe predmetov osobného vlastníctva miestne príslušných občanov.