Úterý 14. prosince 1982

Soudružky a soudruzi, dnes máme za úkol projednat a schválit paragrafované znění vládního návrhu zákona. Soudruh ministr Lér a společný zpravodaj výborů Sněmovny národů poslanec Oravecz jej přede mnou podrobně zdůvodnili a proto mi dovolte, abych jejich zprávy doplnila ještě několika poznámkami.

Předložený vládní návrh zákona o odvodech do státního rozpočtu projednaly výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů v listopadu t. r. a doporučily jej sněmovnám ke schválení s legislativními úpravami § 11, 14 a 20, jak jsou uvedeny ve společné zprávě výborů sněmoven.

Výbory mohly konstatovat, že při zpracovávání paragrafovaného znění zákona bylo přihlédnuto k připomínkám výborů a akceptované připomínky přispěly k upřesnění a dopracování návrhu zákona.

Pokud jde o ústavně právní stránku návrhu, dodávám, že je bezesporu v souladu s ústavním zákonem o československé federaci, podle něhož podnikové daně a odvody upravují zákony Federálního shromáždění.

Jako společná zpravodajka výborů Sněmovny lidu se proto připojuji ke zprávě společného zpravodaje výborů Sněmovny národů a navrhuji Sněmovně lidu vládní návrh zákona o odvodech do státního rozpočtu schválit s úpravami uvedenými ve společné zprávě výborů sněmoven.

Předsedající místopředseda FS M. Žákovič: Ďakujem spoločnej spravodajkyni výborov Snemovne ľudu poslankyni Dvořákovej.

Do rozpravy k tomuto bodu sa nikto písomne neprihlásil. Pýtam sa preto, či niekto z poslancov žiada o slovo. (Nikdo se nehlásil.) Nikto.

Žiada minister financií súdruh Lér o záverečné slovo? (Nežádá.) Nežiada.

Žiadajú o slovo spoloční spravodajcovia? (Nežádají.)

Môžeme prikročiť k hlasovaniu.

Pri schvaľovaní tohto zákona platí podľa článku 42 odsek 2 písmena h) zákona o československej federácii zákaz majorizácie a preto budú oddelene hlasovať poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike a poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

V tejto chvíli je v zasadacej sále prítomných 148 poslancov Snemovne ľudu, 60 poslancov Snemovne národov, ktorí boli zvolení v Českej socialistickej republike a 62 poslancov Snemovne národov, ktorí boli zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

Snemovne sú uznášania schopné.

Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov, ktorí boli zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

Kto súhlasí s vládnym návrhom zákona o odvodoch do štátneho rozpočtu v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike schválili vládny návrh zákona.

Teraz sa pýtam poslancov Snemovne národov, ktorí holi zvolení v Českej socialistickej republike.

Kto súhlasí s prerokúvaným vládnym návrhom zákona v znení spoločnej správy výborov Snemovne národov, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nie je.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Aj poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike schválili vládny návrh zákona.

Zisťujem, že návrh zákona bol schválený potrebnou väčšinou poslancov Snemovne národov.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.

Kto súhlasí s návrhom zákona uvedeným v parlamentnej tlači 66 v znení spoločnej správy výborov Snemovne ľudu (parlamentná tlač 73), nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.)

Je niekto proti? (Nikdo.) Nie je.

Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Aj Snemovňa ľudu návrh zákona schválila jednomyseľne.

Pretože boli prijaté súhlasné uznesenia oboch snemovní, konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon o odvodoch do štátneho rozpočtu.

Teraz prerokujeme

IlI

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o dani z príjmov obyvateľstva (tlač 72).

Uvedený vládny návrh zákona odôvodní minister financií ČSSR súdruh Leopold Lér.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a vážení soudruzi poslanci, vláda Československé socialistické republiky předkládá k projednání a ke schválení návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o dani z příjmů obyvatelstva.

Potřeba tohoto zákona, kterým se upravuje zdaňování příjmů osob z poskytování služeb a prací, vychází z rozpracování úkolů k rozvoji a zlepšení služeb pro obyvatelstvo vytyčených 6. zasedáním ÚV KSČ z dubna letošního roku. Na tomto zasedání bylo zdůrazněno, že "Rozhodující úloha ve zdokonalování a rozšiřování služeb připadá a zůstane i v budoucnu socialistickým podnikům a organizacím služeb řízeným národními výbory stejně tak jako výrobním a bytovým družstvům. Národní výhory by měly také daleko více využívat svého dosavadního oprávnění a vydávat povolení ke službám občanům, kteří je budou provozovat vedle svého hlavního zaměstnání. Národním výborům se nově svěřuje možnost, aby povolení pro výkon služeb, které dosud poskytovaly ženám z domácnosti, důchodcům a osobám se změněnou pracovní schopností, mohly vydávat i dalším pracovníkům, kteří tyto služby budou vykonávat jako svou hlavní činnost. Půjde o služby ve zvláště nedostatkových oborech, které nelze dostatečně zajistit žádným z dosavadních způsobů." Tolik citát.

Ve zprávě předsednictva ÚV KSČ bylo rovněž zdůrazněno na 6. plénu, že "Uplatnění všech těchto forem musí spolu se zavedením odpovídajících finančních a daňových nástrojů směřovat k tomu, abychom ke zlepšení služeb šířeji využívali zájmů a iniciativy lidí a různých místních zdrojů. Přitom v žádném případě nejde o vnášení nějakých cizích prvků do naší ekonomiky, ale o pohotovější využívání dostupných možností, které bez větších investic a prostředků mohou reálně a poměrně rychle přispět k lepšímu uspokojování potřeb obyvatelstva."

Pro realizaci širšího využívání iniciativy občanů v této oblasti je třeba vytvořit předpoklady především stanovením podmínek pro poskytování služeb na základě povolení, úpravou jejich sociálního zabezpečení i přiměřeným zdaňováním příjmů občanů z této činnosti.

V nařízeních vlád republik o poskytování služeb občany na základě povolení národního výboru se na rozdíl od dosavadního stavu rozšiřuje okruh činností i osob, jimž lze povolení udělit a vymezují se podmínky pro jeho udělení. Toto povolení bude možno udělit k poskytování drobných řemeslnických prací včetně údržby domovního majetku a bytů, jako např. práce zednické, truhlářské, malířské, lakýrnické, zámečnické, opravy obuvi, krejčovské práce, zakázkové šití osobního a ložního prádla, pokrývačské práce apod., jakož i k poskytování různých osobních služeb, jako jsou služby holičské, kadeřnické, kosmetické, a dále služeb úklidových, služeb nosičů, kopáčské práce a provozování přívozu.

Povolení k poskytování služeb lze udělovat občanům z tzv. doplňkových zdrojů pracovních sil, tj. pracovníkům, kteří budou služby poskytovat vedle svého zaměstnání, dále pak důchodcům, ženám z domácnosti a občanům se změněnou pracovní schopností.

V obcích, kde nelze služby určitého druhu pro obyvatelstvo zajistit žádným jiným způsobem, mohou národní výbory udělovat povolení k poskytování služeb i těm občanům, kteří budou tuto činnost vykonávat jako svoje hlavní zaměstnání, tj. že výdělek z této činnosti bude u nich představovat jediný nebo převážný zdroj příjmů. Půjde o služby a práce ve zvlášť nedostatkových oborech, např. drobné řemeslnické práce zednické, klempířské, pokrývačské, truhlářské, krejčovské, jejichž zabezpečení jinými formami by bylo nehospodárné. Které z těchto oborů služeb a činností bude účelné zalištovat touto formou, bude nepochybně záviset na konkrétních podmínkách a situaci v dané místní oblasti a nelze je proto taxativně určit z centra.

Občan může poskytovat služby též za pomoci příslušníka své rodiny, tj. manžela, manželky, dětí, rodičů, druha nebo družky. Služby je povinen poskytovat v souladu s vydaným povolením a s obecně závaznými předpisy, které se na jednotlivé druhy služeb vztahují.

Nařízení vlád republik o poskytování služeb občany na základě povolení národního výboru byla v těchto dnech schválena vládami republik a nabudou platnosti dnem 1. ledna 1983. Současně se ruší dosavadní Zásady č. 20/1965 Sb., pro poskytování některých služeb a oprav občany na základě povolení národního výboru, které jsou v modifikované podobě převzaty do nařízení vlád republik. Vydaná povolení podle těchto Zásad příslušný národní výbor přezkoumá do tří měsíců po nabytí účinnosti nařízení vlády a v souladu s ním jej doplní, popřípadě zruší.

V oblasti sociálního zabezpečení jsou připravována opatření, podle kterých budou občané, kteří poskytují služby na základě povolení národního výboru, účastni nemocenského a důchodového zabezpečení.

V souladu s přijatými opatřeními k zajišťování služeb jednotlivými občany sleduje navrhovaná úprava zákona o dani z příjmu obyvatelstva vytvoření přibližně stejných podmínek pro občany poskytující služby, jaké jsou dány pro občany v pracovním poměru. Obdobně tomu bude i v oblasti sociálního zabezpečení.

Dosud platná konstrukce daně z příjmů obyvatelstva s příkrým zdaněním až do 85 % a systémem různých zvýšení daně nevytváří odpovídající podmínky pro rozvoj služeb poskytovaných občany na základě povolení národního výboru, což také nebylo jejím posláním v době, kdy byla platná úprava přijata. Navíc je její systém poměrně složitý.

Podle projednávaného návrhu bude příjem z povolené činnosti, pokud nebude ročně po odpočtu vynaložených nákladů přesahovat cca 40 tis. Kčs, zdaňován tak, aby výše daně odpovídala zhruba dani ze mzdy.

Pro příjmy, které budou převyšovat 40 tis. Kčs ročně, se navrhuje výrazně progresivnější zvýšení sazeb daně ve srovnání s daní ze mzdy. Vychází se z toho, že to bude prakticky jediná regulace těchto příjmů na rozdíl od mezd a že vyšší příjmy budou realizovány především jako důsledek toho, že občané budou moci účtovat obecně platné ceny, ale jejich režie bude podstatně nižší než u organizací, z jejichž podmínek byly ceny stanoveny. Daň z těchto vyšších příjmů však bude podstatně nižší než podle dosavadní právní úpravy.

Výrazně se zvýhodňují navrhovanou úpravou naopak nízké příjmy, a to zejména plným osvobozením příjmů nepřesahujících ročně 6000 Kčs. Vychází se přitom z toho, že půjde především o příjmy docilované provozováním drobných málorentabilních služeb převážně vedle pracovního poměru, tedy ve volném čase, nebo důchodci či ženami z domácnosti. Kromě toho je zdanění nízkých příjmů upraveno tak, aby maximálně zjednodušilo daňovou agendu národních výborů. Výpočet daně podle navrhované stupnice je poměrně jednoduchý.

Zjednodušení daňové agendy sledují i další navrhovaná opatření, jako např. upravení paušálu na odpočet nákladů vynaložených na dosažení příjmu tak, aby pokud nepůjde o vyšší náklady, nebylo třeba předkládat a kontrolovat příslušné doklady.

Národní výbory budou moci dále tam, kde pro to budou podmínky, stanovovat daň předem paušální částkou z předpokládané výše příjmu, což nejenom zjednodušuje práci národního výboru, ale představuje to i určitou jistotu občana. Takto bude možno ovšem postupovat jen tam, kde nelze předpokládat dosažení vyšších příjmů.

Jelikož se počítá s tím, že do různých služeb budou zapojeni ve značné míře důchodci a invalidní občané, umožňuje navrhovaná úprava národním výborům, aby vzaly v úvahu jejich případnou nižší pracovní výkonnost s ohledem na věk či zdravotní stav a přiznaly jim individuální úlevy.

Navrhovaná dílčí novela zákona o dani z příjmů obyvatelstva vytváří v daňové oblasti dostatečné předpoklady pro rozvoj a využívání iniciativy jednotlivých občanů v zajišťování služeb, navazuje na přijatá nařízení republikových vlád, která upravují základní podmínky pro povolování a provozování takovýchto činností občany a je plně v souladu i s dalšími připravovanými opatřeními v této oblasti.

Chtěl bych závěrem zdůraznit prioritní význam konkrétní práce národních výborů při uvádění všech těchto opatření do života. Půjde o to, aby národní výbory využívaly tuto formu zajišťování služeb účelně v těch případech, kde pro jiné formy nejsou podmínky a vhodně tuto činnost usměrňovaly.

S tím souvisí ovšem i podstatně důslednější postup vůči občanům, kteří budou provozovat různé činnosti bez povolení národního výboru.

Soudružky a soudruzi, jménem vlády Československé socialistické republiky doporučuji, aby Federální shromáždění návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o dani z příjmů obyvatelstva, schválilo. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS M. Žákovič: Ďakujem súdruhovi ministrovi Lérovi za výklad predloženého vládneho návrhu.

Za výbory Snemovne národov prednesie spoločnú spravodajskú správu členka Predsedníctva Federálneho zhromaždenia a výboru pre plán a rozpočet poslankyňa Helena Nemcsková. Za výbory Snemovne ľudu prednesie spoločnú spravodajskú správu členka ústavnoprávneho výboru poslankyňa Vlasta Večeřová.

Slovo má spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov poslankyňa Helena Nemcsková.

Společná zpravodajka výborů Sněmovny národů poslankyně H. Nemcsková: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, národné výbory plnia rad významných úloh štátnej hospodárskej politiky a tak aj spoluzodpovedajú za jej uskutočňovanie. Obzvlášť významnou mierou sa pritom podieľajú na tvorbe životnej úrovne našich občanov.

  1. zjazd KSČ a naň nadväzujúce 6. zasadnutie ÚV KSČ zdôraznili, že národné výbory majú zvýšiť pozornosť spôsobu využívania rôznych zdrojov pri realizácii úloh týkajúcich sa uspokojovania potrieb občanov. Veľký dôraz pritom sa položil na činnosť drobných prevádzkární pre pružnejšie zabezpečovanie rôznych opravárenských činností i ďalších komunálnych služieb. Osobitne teda služieb remeselnej povahy, ktoré sú spojené s veľkým podielom živej práce ľudských rúk na celkovej hodnote výkonov odvádzaných pri opravách a údržbe predmetov osobného vlastníctva miestne príslušných občanov.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP