Úterý 14. prosince 1982

Chtěl bych pro příklad uvést, že zatímco v letošním roce představují úlevy na odvodech do státního rozpočtu více než 3,2 mld Kčs, po uplatnění navrhovaných sazeb odvodů ze zisku by v příštím roce měly tyto slevy poklesnout na méně než jednu desetinu této částky. Pro jejich poskytování budou stanoveny závazné pokyny ministerstev financí s tím, že tyto slevy odvodu ze zisku budou poskytnuty pouze v těch případech, kdy to bude vyplývat z potřeb financování plánované investiční výstavby jednotlivých odvětví národního hospodářství.

U převážné části průmyslových, především strojírenských odvětví, se stanoví sazba odvodu ze zisku ve výši 75 %. Proti dnešní úrovni, kdy tato sazba činí 70 % , je toto zvýšení vyvoláno především zrušením odvodu z jmění, který v letošním roce podle očekávané skutečnosti dosáhne téměř 19 mld Kčs. V případě, že by výnos ze zrušeného odvodu z jmění byl v plném rozsahu promítnut do sazby odvodu ze zisku, činila by tato sazba téměř 80 %.

Po přepočtu dosavadní a navrhované úrovně odvodů do státního rozpočtu dochází k poklesu celkového odvodového zatížení zisku hospodářských organizací. Zatímco podle dosud platné úpravy by v roce 1983 činilo zatížení zisku odvody do státního rozpočtu více než 78 %, podle navrhované úpravy při zrušení odvodu z jmění bude činit toto zatížení v průměru pouze cca 73 %.

Je pochopitelné, že míra snížení odvodového zatížení zisku je v jednotlivých odvětvích značně rozdílná, je to ovlivněno jak rozdílnou tvorbou hospodářského výsledku, tak i rozdílnými potřebami. V každém případě však snížení odvodových povinností bude znamenat posílení chozrasčotu v hospodářské sféře i zvýšení její odpovědnosti za tvorbu zdrojů a jejich efektivní využití.

V této souvislosti chci zdůraznit odpovědnost resortů a VHJ za důsledné a správné uplatňování Souboru opatření v této oblasti. Soubor opatření vyžaduje zvýšení odpovědnosti za výsledky hospodaření na všech stupních - od ministerstva až po závod. Systém odvodů do státního rozpočtu při správném uplatňování dalších nástrojů řízení (centralizace, redistribuce, tvorba a použití fondů atd.) vytváří dostatečné podmínky jak pro plynulost financování plánovaných potřeb, tak pro posílení chozrasčotní odpovědnosti a zainteresovanosti všech hospodářských organizací a jejich pracovních kolektivů na soustavném zvyšování efektivnosti a hospodárnosti.

V souladu se Souborem opatření se posiluje úloha VHJ, které mají důležitou úlohu ve finančním hospodaření a také jsou podle návrhu zákona základním subjektem odvodů ze zisku do státního rozpočtu. Je však třeba zabezpečit, aby podle konkrétních podmínek byla správně rozdělena odpovědnost a pravomoc mezi jednotlivé stupně řízení, aby při využití výhod integrace a strategického rozhodování VHJ byly vytvořeny všechny podmínky pro účinnou funkci chozrasčotu podniků, závodů, dílen až po brigádní chozrasčot.

Finanční vztahy a s nimi spojená hmotná zainteresovanost uvnitř každé VHJ musí být vytvářeny tak, aby každý podnik dobře znal své úkoly, byl za jejich plnění odpovědný, ale také, aby zejména jeho hmotná zainteresovanost a finanční situace odvisely zásadně od podnikem dosažených výsledků. Zejména centralizace a redistribuce finančních prostředků na úrovni VHJ musí tato hlediska plně respektovat, musí se v nich prosadit plánovitost a objektivita a v žádném případě nesmí být cestou zakrývání nedostatků v hospodaření jedněch na úkor výsledků druhých. Za těchto podmínek zkvalitnění řízení a důsledného prosazení chozrasočtních zásad hospodaření v celé podnikohospodářské sféře možno hovořit o aktivním působení zákona o odvodech do státního rozpočtu v praxi. A o to musí všem řídícím článkům jít.

Navržené sazby odvodu ze zisku jsou stanoveny pro celá odvětví, resp. pododvětví národního hospodářství, přičemž však nemohou vystihnout konkrétní podmínky jednotlivých podniků a VHJ. Je to především důsledek rozdílné cenové úrovně vytvářející značnou diferenciaci v rentabilitě a různé výše plánovaných potřeb v jednotlivých letech, ale v neposlední řadě i důsledek rozdílné úrovně řízení, což se promítá i do výsledků hospodaření, do skutečné rentability.

Zrovnoměrnění objektivních rozdílů v rentabilitě mezi organizacemi je nutno zajišťovat především postupnou úpravou velkoobchodních cen. Protože jde však o dlouhodobější proces, musí být odvody do státního rozpočtu v nezbytné míře doplněny plánovanou redistribucí a v omezeném rozsahu i slevami.

Zákon dává potřebné zmocnění vládě a ministerstvům financí řešit i otázky vznikající vývojem hospodářství a jeho potřeb k zabezpečení dobré funkce soustavy odvodů do státního rozpočtu a její dlouhodobější stability. Bude třeba zajistit aktivní využívání daných možností k dalšímu posílení chozrasčotnosti v podnikové sféře a omezení neúčelných přerozdělovacích procesů.

Redistribuce zisku mezi VHJ bude i nadále výjimečná, a to jen v některých odůvodněných případech, kdy to bude především v důsledku velmi rozdílné rentability VHJ nezbytné a může se tak dít jen se souhlasem vlády. Tím se zabezpečuje posílení dlouhodobých prvků odvodů do státního rozpočtu a vytváří se perspektivní stabilní rámec vztahů hospodářských organizací ke státnímu rozpočtu.

Soubor opatření klade velkou váhu především na posílení chozrasčotních principů při financování potřeb v podnikové sféře, zejména pak potřeb reprodukce základních prostředků. Tomu je podřízena i koncepce navrhovaného zákona i sazby odvodu ze zisku. Z hlediska průmyslových odvětví se v zásadě vychází z toho, že se podnikohospodářské sféře ponechávají především odpisy ze základních prostředků. Rozdílný vývoj vztahů mezi plánovanou reprodukcí základních prostředků a vývojem finančních zdrojů vyžaduje plánovité přerozdělení části odpisů zejména uvnitř VHJ, částečně mezi VHJ v rámci odvětví a ve výjimečných případech i prostřednictvím státního rozpočtu na základě odvodu části odpisů do státního rozpočtu. V konkrétních podmínkách nabývá tato otázka na významu, a proto vláda bude problém sledovat, analyzovat a hledat vhodná opatření k tomu, aby odpovědnost podnikohospodářské sféry na zabezpečení plánovaných potřeb byla podložena ekonomicky nejúčinněji uspořádanou soustavou finančního hospodaření.

Celkový komplex finančního hospodaření uzavírá i racionální využívání úvěrových zdrojů našeho národního hospodářství, a s nimi rovněž počítáme při finančním zabezpečení hospodářských organizací.

Návrh zákona v souladu se Souborem opatření obsahuje zavedení minimálního odvodu ze zisku ve výši 85 % z celoroční plánované výše tohoto odvodu určené ve schváleném finančním plánu. Toto opatření sleduje především to, aby u organizací, u nichž dochází k výraznému neplnění plánovaných úkolů, tj. o 15 a více procent, byl vytvářen účinný postih, který bude vyvolávat nutnost řešení příčin tohoto neuspokojivého stavu.

K objektivnějšímu ocenění živé práce u organizací, u nichž je uplatněn relativní odvod ze zisku, přispívá sjednocení výše příspěvku na sociální zabezpečení na 20 %. Výjimky prozatím zůstávají zachovány jen u organizací, u nichž bude uplatňován odvod volného zůstatku, tj. u organizací, u nichž převládá veřejno-prospěšný charakter.

Výše sazeb odvodu ze zisku i příspěvku na sociální zabezpečení vychází ze současných ekonomických podmínek, které jsou stále více ovlivňovány vnitřními a zejména vnějšími vlivy. V zájmu zachování dlouhodobější platnosti celého odvodového systému umožňuje navrhované zákonné zmocnění, aby vláda ČSSR při zásadnějších změnách ekonomických podmínek mohla provést svým opatřením nezbytné upřesnění uvedených sazeb tak, aby odpovídaly novým podmínkám a potřebám našeho národního hospodářství.

Nová právní úprava odvodů do státního rozpočtu zreálňuje finanční vztahy hospodářských organizací ke státnímu rozpočtu včetně vytvoření většího prostoru pro důslednější uplatňování chozrasčotu při zachování žádoucí kontinuity těch prvků odvodů, které se plně osvědčily. Současně respektuje i požadavek další racionalizace v této oblasti zejména v tom, že

- dochází k zjednodušení základu odvodu ze zisku i příspěvku na sociální zabezpečení, a to především omezením odpočitatelných a připočitatelných položek,

- zrušuje se odvod z jmění včetně navazujících opatření, což navíc zjednodušuje i finanční vztahy uvnitř VHJ, protože tento odvod dosud provádějí jednotlivé organizace,

- zreálňuje se placení záloh na odvod ze zisku podle skutečně dosažených hospodářských výsledků za předchozí období a zjednodušuje se i placení záloh na příspěvek na sociální zabezpečení,

- formou snížení sankcí se sleduje zájem organizací na prohloubení vnitřní kontroly v oblasti důsledného dodržování vztahů ke státnímu rozpočtu,

- zvyšuje se i pravomoc orgánů vykonávajících správu odvodů tak, aby v odůvodněných případech mohly operativně rozhodovat ve vymezených oblastech.

Uvedená i další opatření budou znamenat snížení administrativy jak u hospodářských organizací, tak i u finančních orgánů. Navíc se vytvoří prostor pro prohloubení vnitřní i vnější finanční kontroly.

Soudružky a soudruzi, při zpracovávání návrhu zákona bylo využito námětů a poznatků i připomínek poslanců obou sněmoven Federálního shromáždění a poslanců České národní rady i Slovenské národní rady. Tyto náměty a připomínky přispěly významnou měrou ke zkvalitnění návrhu zákona, a proto za ně jménem vlády Československé socialistické republiky děkuji.

Nový zákon o odvodech do státního rozpočtu je dalším významným krokem uvádění Souboru opatření do života, jehož účinné a energické prosazování bylo zdůrazněno i na 7. plenárním zasedání ÚV KSČ.

Soudružky a soudruzi, navrhuji proto jménem vlády, aby Federální shromáždění návrh zákona schválilo. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS M. Žákovič: Ďakujem s. ministrovi Lérovi. Vládny návrh prerokovali výbory ústavnoprávne, pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod, pre poľnohospodárstvo a výživu a pre sociálnu politiku obidvoch snemovní.

Výbory Snemovne národov poverili prednesením spoločnej spravodajskej správy poslanca lmricha Oravcza a výbory Snemovne ľudu poslankyňu Ludmilu Dvořákovú. Slovo má poslanec lmrich Oravecz.

Společný zpravodaj výborů Sněmovny národů poslanec I. Oravecz: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, odvody do štátneho rozpočtu predstavujú významný nástroj štátnej hospodárskej politiky, ktorý plní svoju závažnú úlohu zvlášť v súvislosti s postavením a funkciou statného rozpočtu a v ňom uplatňovanej výdavkovej politiky.

Potrebám nášho hospodárstva v podstate zodpovedá taká sústava odvodov, ktorá vedľa funkcie úhradovej plní aj funkciu regulačnú a zachováva racionálne hľadiská. Ako účinný nástroj štátnej hospodárskej politiky má byť stabilná, pritom ale tak pružná, aby umožňovala včas reagovať na meniace sa podmienky a obsahovala aj nástroje, ktoré možno účinne používať k pôsobeniu na rozvoj hospodárstva a na jeho vyrovnanosť a stabilitu.

Platný zákon o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku na sociálne zabezpečenie, prijatý v roku 1971 vo Federálnom zhromaždení, predstavuje východiskovú základňu hospodárskych vzťahov k štátnemu rozpočtu u ekonomicky rozhodujúceho okruhu hospodárskych organizácií. Za viac ako 10 rokov, ktoré od tej doby uplynuli, pôvodné znenie zákona bolo spojené s niekoľkými úpravami, ktoré podľa potreby danej doby jeho ustanovenia buď zmenili, alebo doplňovali a svojím charakterom vyjadrovali potrebu prispôsobiť ustanovenia zákona novým alebo zmeneným podmienkam hospodárskeho rozvoja.

Na základe plnenia spomenutých hlavných funkcií sústavy odvodov možno prijať záver, že doterajšia sústava odvodov do štátneho rozpočtu ako celok sa osvedčila, s výnimkou ekonomického pôsobenia odvodu z majetku na mieru využívania výrobných fondov a určitých zložitostí výpočtov pre základ niektorých odvodov.

Pri prechode na ekonomicky náročnejšie podmienky rozvoja a potrebe vytvárať predpoklady pre dôsledné uplatnenie opatrení prijatých na zdokonalenie sústavy plánovitého riadenia, je objektívne nutné premietnuť do zákona úpravy, ktoré súvisia predovšetkým s posilnením chozrasčotného charakteru financovania hospodárskej sféry, zvýšením ekonomického pôsobenia jednotlivých druhov odvodov a zjednodušením ich systému.

S hlavným cieľom a zásadami úpravy odvodov výbory snemovne sa oboznámili v l. polroku tohto roka a vyslovili svoj súhlas.

Ako spoločný spravodajca týchto výborov dnes môžem konštatovať, že predložené znenie zákona je v súlade s týmito zásadami. Výška sadzieb odvodov zo zisku, prepočítaná v zásade na úrovni VHJ ako základného článku riadenia, vzhľadom na rozdielne ekonomické podmienky jednotlivých subjektov je diferencovaná a umožňuje rozšíriť ich vlastnú finančnú základňu. Súčasne je ďalej zjednodušovaný základ pre výpočet odvodov. Novostanovenou povinnosťou minimálnej výšky odvodu podľa finančného plánu je zdôraznená zodpovednosť za dosiahnutie plánovaných ukazovateľov.

Pre málo adresné a príliš globálne pôsobenie, spojené s nízkou ekonomickou účinnosťou, je odvod z majetku zo zákona vypustený a sadzby odvodu zo zisku sú zvýšené.

Pri príspevku na sociálne zabezpečenie, zjednotením jeho sadzby je dosiahnutá jednotná základňa pre tvorbu cien a východiská pre objektívnejšie, perspektívne ocenenie výrobných činiteľov.

Odvod z odpisov ostáva naďalej len vo svojej špecifickej, rámcovej polohe. Zachovaný je súčasný rozsah dodatkových odvodov, ale sú rozšírené na prípady porušenia predpisov o bezpečnosti práce rozpočtovými a príspevkovými organizáciami a na prípady súvisiace s plnením národohospodárskeho plánu.

Na dosiahnutie dlhodobejšej platnosti novej úpravy, a to zvlášť s ohľadom na opatrenia prijaté v oblasti úprav veľkoobchodných cien, sú do zákona zapracované zmocňovacie ustanovenia, ktoré umožnia do určitej miery upravovať odvody a príspevky až o 25 % príslušnej sadzby. Podobne potom formou úľav a výnimiek riešiť tiež eventuálne prípady príliš tvrdého účinku ustanovení zákona v hospodárskej praxi.

Podľa stanoviska všetkých výborov je dôležité, že podľa v zákone vykonaných úprav hospodárskej sfére zostane na financovanie v nej plánovaných potrieb väčší diel zdrojov zo zisku, resp. dôjde prevažne k zníženiu ich celkovej odvodovej povinnosti v súlade so sledovaným cieľom širšieho uplatnenia chozrasčotného financovania. Súčasne dôjde tiež k určitému zjednodušeniu doterajšieho postupu a s ním spojenej administratívnej agendy, čo zlepší aj podmienky vnútornej a vonkajšej finančnej kontroly.

Nový zákon v hospodárskych kruhoch je očakávaný s obvyklým záujmom a je považovaný za správny. Na rokovaniach príslušných orgánov národných rád sa k nemu zaujalo kladné stanovisko.

Ako spoločný spravodajca výborov Snemovne národov preto odporúčam v súlade s ich stanoviskom, aby s vládnym návrhom zákona o odvodoch do štátneho rozpočtu vyslovila Snemovňa národov súhlas. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS M. Žákovič: Ďakujem spoločnému spravodajcovi výborov Snemovne národov poslancovi Oravczovi. Udeľujem slovo spoločnej spravodajkyni výborov Snemovne ľudu poslankyni Dvořákovej.

Společná zpravodajka výborů Sněmovny lidu poslankyně L. Dvořáková: Vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, v květnu a červnu t. r. projednaly ústavně právní výbory, výbory pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu a obchod a pro sociální politiku obou sněmoven vládní návrh zásad zákona o odvodech do státního rozpočtu. Tehdy jsme mohli konstatovat, že předložený návrh vychází z plánu hlavních úkolů vlády ČSSR k realizaci zásad zvýšení účinnosti opatření ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství po roce 1980. Když se připravovala nová právní úprava odvodů do státního rozpočtu, vycházelo se z potřeb posílit chozrasčotní charakter financování VHJ a podniků - především k rozšíření vlastní finanční základny úpravou výše sazeb odvodů, přičemž se velmi pečlivě zvažovaly různé varianty úprav sazeb a jejich hlubší diferenciace. Neméně důležitým momentem je i zvýšená účinnost ekonomického působení jednotlivých druhů odvodů. Pozitivně je třeba hodnotit i záměr, celkový systém odvodů zjednodušit.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP