Úterý 14. prosince 1982

Tieto činy, namierené proti socialistickej ekonomike, tvoria už niekoľko rokov najpočetnejšiu skupinu stíhaných trestných činov. Podľa dlhodobej štatistiky podiel týchto previnení reprezentuje približne 1/4 všetkých stíhaných osôb.

Celkový vývoj počtu osôb stíhaných pre túto trestnú činnosť je charakterizovaný prudkým vzrastom v rokoch 1969-70 s nasledujúcou stabilizáciou do roku 1975. Potom nastal výrazný, až do roku 1980 trvajúci pokles. V ďalších rokoch počet stíhaných mierne vzrástol. Najčastejšie ide o trestné činy rozkrádania majetku v socialistickom vlastníctve. Napríklad v minulom roku činil podiel týchto previnení 67,7 % z celkovej hospodárskej kriminality, čo predstavuje skoro 23 tisíc osôb. Formy rokrádania socialistického majetku sa v podstate nemenia. Prevažujú obyčajne krádeže.

Z hľadiska spoločenskej závažnosti treba venovať pozornosť menej početnému rozkrádaniu páchanému vo forme sprenevery alebo podvodu, ktoré predstavuje o veľa vyššie škody, ktoré sa ťažšie odhaľujú. Hlavnú príčinu rozkrádania tvorí predovšetkým snaha po bezpracnom zisku a najčastejšie je umožnená nedostatočnou evidenciou, ochranou a nízkou úrovňou kontroly.

Veľké škody vznikajú pri preprave zásielok po železnici. Zbory ozbrojenej ochrany zabezpečujú ochranu objektov, zariadení a majetku Československej socialistickej republiky pred rozkrádaním, a to jak civilným obyvateľstvom, tak aj zamestnancami rezortu dopravy, ktorí sa najviac zameriavajú na atraktívny tovar, ako napríklad alkohol, určitý druh potravín, cigarety a pod. V posledných rokoch sa rozmohlo aj rozkrádanie súčiastok z prepravovaných osobných automobilov. Príslušníci Zboru v snahe zabrániť týmto neduhom pravidelne sledujú prepravovaný tovar, aby mohli vytypovať miesta, kde najčastejšie dochádza k týmto krádežiam.

Často dochádza k škodám vznikajúcim z nedostatkov v skladovaní výrobkov a materiálov, v ich ochrane proti odcudzeniu, resp. poškodeniu pri preprave. K týmto škodám najčastejšie dochádza pri investičnej výstavbe. Lajdácky sa manipuluje so stavebným materiálom, napr. cementom, ktorý provizórne prikrytý zmokne na daždi, s drahými strojnými zariadeniami, stolárskymi výrobkami atď. Napríklad šofér so závozníkom dovezú tehly na stavbu a kľudne ich vysypú na kopu, pričom časť z nich sa rozbije. Ani ich nenapadne ručne ich uložiť na skládku, ako to dajme tomu pred pár dňami urobili na vlastnej súkromej stavbe. Že vraj na to nemajú čas, vraj by nezarobili. Je to možné, aby vo výkonovej norme bolo uvažované s vysýpaním nákladu a teda s jeho poškodením? Určite nie! Poznám to dobre, lebo som pracoval v tejto oblasti.

Vážení poslanci, nechcem tu rozvádzať problémy, ktoré sa vyskytujú v rôznych formách a každý, kto chodí s otvorenými očami, ich vidí. Nestačí však iba ich vidieť, ale poukázať na nieje to našou morálnou povinnosťou, a to nielen nás poslancov, ale všetkých poctivo zmýšľajúcich ľudí.

Odstraňovanie negatívnych javov v našom národnom hospodárstve vyžaduje prijatie systémových opatrení i zmenu riadiacej praxe, vyžaduje sústavné a preventívne ovplyvňovanie riadiacich orgánov a všetkých vedúcich pracovníkov po celej vertikále riadenia za účelom vytvorenia účinných bariér proti vzniku a reprodukcii nedostatkov a nežiadúcich javov. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS M. Žákovič: Ďakujem poslancovi Hojnošovi. Slovo má poslankyňa Jana Pekařová. Pripraví sa poslanec Pavol Bagín.

Poslankyně SL J. Pekařová: Soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, při projednávání vládního návrhu zákona o státním rozpočtu čs. federace na rok 1983 mně dovolte obrátit vaši pozornost k oblasti zdravotnické a sociální politiky naší společnosti. Jak uvedl v návrhu rozpočtu soudruh ministr Lér, při stanovení celkového objemu neinvestičních výdajů na služby a činnosti pro obyvatelstvo bylo spojeno hledisko zajištění optimální výše prostředků na udržení a rozvoj životní úrovně s principem rozvoje této oblasti výdajů v souladu s možnostmi národního hospodářství.

Socialistická společnost dává každému svému příslušníku bez rozdílu od narození až do poslední chvíle života jistoty a zbavuje ho tíživých starostí, které jinde vyvolává například hrozba vážnějšího onemocnění. Je to projev skutečného, hlubokého humanismu dělnické třídy, která pod vedením komunistické strany vytváří podmínky k tomu, že se v naší společnosti důsledně realizují leninské principy bezplatné a každému stejně dostupné léčebné a preventivní péče.

Socialistická společnost má objektivní a trvalý zájem na zdraví svých členů a převzala na sebe odpovědnost za rozvoj každého člena i za rozvoj budoucích generací. Ekonomická podstata toho vyplývá z povahy socialistického národního hospodářství. Dobré výsledky zdravotnické péče mají zpětně výrazný sociálně ekonomický aspekt, protože zmnožují produktivní sílu společnosti tím, že zachovávají člověka zdravého nebo mu zdraví vracejí a významně tím ovlivňují i prodlužování lidského věku.

Úroveň zdravotnictví a sociální péče v socialistickém státě závisí na úrovni jeho ekonomiky. Sociálně politická opatření, ať již dosavadní nebo uvažovaná, musí být proto vždy podložena potřebnou tvorbou zdrojů, v podstatě tím, co z národního důchodu rozdělujeme na společenskou spotřebu. Zatímco v kapitalistickém světě v současné ekonomické krizi, kterou tento prodělává, dochází v sociálních výdajích k bezohledným škrtům, které se dotýkají těch nejpotřebnějších, a úroveň zdravotní péče je dána tím, kolik může člověk zaplatit, socialistické společnosti je takový přístup cizí.

Proto i při omezenosti zdrojů společenské práce, veškeré potřeby, které jsou spojeny se zachováním nebo návratem zdraví, socialistická společnost uspokojuje přednostně. Od vytvoření sjednoceného socialistického zdravotnictví až po současnost zaznamenáváme rychlé tempo jeho rozvoje ve všech ukazatelích. Přitom je nutno vidět, že výdaje rostly i tehdy, kdy tvorba národního důchodu nedosahovala plánované výše. Respektovala se tedy objektivita potřeb zdravotnické péče. Prioritní zabezpečení těchto potřeb za socialismu vyplývá již z jeho sociálně ekonomické podstaty a z jeho cílů. Ekonomické rozhodování při rozdělování výsledků společenské práce respektuje celospolečenskou i individuální preferenci těchto potřeb. Z předkládaného návrhu rozpočtu na rok 1983 vyplývá rovněž výraznější tempo růstu neinvestičních výdajů na zdravotnictví, což je právě dokladem preference tohoto odvětví společenské spotřeby.

Obdobně je tomu i v sociální péči. Příjmy ze sociálního zabezpečení ovlivňují životní úroveň občanů postaktivního věku, účinně pomáhají řešit příjmovou situaci v rodinách s dětmi, zabezpečují občany, kteří pro trvalou nebo dočasnou neschopnost k práci ztratili živitele.

Jak uvedl s. ministr Lér, celkové výdaje na sociální péči činí v návrhu rozpočtu na rok 1983 více než 80 mld Kčs, což představuje nárůst k letošnímu roku o 3,5 %. Z toho na důchodové zabezpečení připadá téměř 50 mld Kčs, na nemocenské dávky necelých 7 mld Kčs, na společenskou péči o rodiny s dětmi plánované výdaje mají přesáhnout 20 mld Kčs.

V ústavech sociální péče pro dospělé máme 52,5 tis. míst a jejich počet v souladu s úkoly XVI. sjezdu strany se zvýší nejméně o 7 tisíc. Pečovatelská služba byla poskytována v roce 1981 pro 49 400 občanů. Výdaje na tuto službu se zvýšily proti roku 1976 o 39 %.

Dovolte mi uvést několik konkrétních příkladů o rozsahu této společenské péče z mého volebního obvodu v okrese Kroměříž.

V roce 1981 náklady na sociální zabezpečení z rozpočtu okresního národního výboru představovaly částku 56,5 mil. Kčs. Máme 9 ústavů sociální péče s 1204 místy. Tyto ústavy byly zmodernizovány podle požadavků současné gerontologie. Vystavěli jsme dva domy soustředěné pečovatelské služby, národní výbory věnují pozornost výstavbě malometrážních bytů pro starší spoluobčany. Je potěšitelné, že jejich počet v bytech lIl. a IV. kategorie se soustavně snižuje.

Ze svých rozpočtů dále věnují národní výbory poplatky na stravování důchodců, na dietu u nemocných s diabetem, lBC, na ortopedické pomůcky, na úpravy bytů, na otop a další jednorázové finanční příspěvky.

Že nejde o nijak zanedbatelné finanční částky, bych chtěla doložit skutečností, že v roce 1981 bylo formou dobrovolných dávek sociální péče poskytnuto 376 mil. Kčs. Z toho v mém volebním obvodu 5 mil. Kčs. V rozpočtu národního výboru se i nadále počítá s růstem této výdajové položky.

Na péči o zdraví občanů a rozvoj zdravotní péče bylo v roce 1981 vydáno 148 mil. Kčs, což je v průměru 1360 Kčs na jednoho občana. Kromě toho výdaje na léky činily dalších 189 mil. Kčs. Výdaje na přístroje neinvestičního charakteru pro zdravotnictví činily 2,5 mil. Kčs za rok. Plně máme v našem okrese pokryty požadavky na umístění dětí v jeslích. V dalším období počítáme s nárůstem nákladů na zdravotní péči až do výše 173,1 mil. Kčs v roce 1985, tj. zvýšení o 17 %. Do konce pětiletky zajistíme pro 75 % pracujících péči u závodního lékaře.

Je nutno zdůraznit, že všestrannému rozvoji soustavy sociálního zabezpečení věnují stranické i vládní orgány trvalou pozornost. Dokladem toho je dnes projednávaný návrh rozpočtu na příští rok.

V materiálech XVI. sjezdu strany, kde jsou uvedeny základní úkoly hospodářské a sociální politiky, se zdůrazňuje dialektická spjatost řešení ekonomických a sociálních otázek. Také nedávné 7. zasedání ÚV KSČ znovu poukázalo na to, že sociální problematika nemůže být řešena bez materiální základny.

Jak řekl ve svém závěrečném slově na tomto zasedání generální tajemník a prezident republiky s. Gustáv Husák, že před námi jsou dva základní úkoly, cituji: "Udržet a podle vytvořených ekonomických možností zkvalitňovat dosaženou životní úroveň lidu a další ekonomický vzestup důsledně založit na intenzifikaci, zvyšování efektivnosti a kvality veškeré práce."

Dosažení dalších cílů je v současné etapě závislé také na tom, do jaké míry a jak rychle se nám bude dařit uvádět výsledky vědeckotechnické revoluce do života, jak se promítne v rozvoji výrobních sil, jak účinně budeme schopni mobilizovat rezervy spočívající ve využívání základních fondů, hospodaření s palivy a energií, surovinami, potravinami a v celém procesu investiční výstavby. Ani lékařská věda nemůže zůstat pozadu.

Vytvořit podmínky pro co nejúplnější a nejdokonalejší využití potenciálu lékařských věd ve zdravotnické praxi bude vyžadovat racionální spojení všech oborů a disciplín lékařských i jiných zdravotnických činností v jeden celek, což představuje výrazný prostředek podstatného zvýšení účinnosti a hospodárnosti diagnostické a léčebné péče.

Dobře si uvědomujeme, že výše vynaložených prostředků a kvantitativní síť zdravotnických zařízení a jejich výkonů je sice nezbytnou podmínkou, ale není jediným důkazem kvality poskytované péče. Z tohoto hlediska je rozhodující jednání i postoje zdravotnického pracovníka, jeho zájem o člověka, etický přístup k němu a schopnost zmobilizovat jeho síly a vůli k životu. Přitom na něj má silný ideologický vliv. Jde-li o socialisticky myslícího lékaře, vykoná velmi mnoho nejen pro nemocné, ale i pro společnost. Jestliže je lékař s principy socialistické společnosti vnitřně v rozporu, přenese snadno své postoje i na nemocného. Za politicky škodlivý jev např. je třeba považovat praxi některých lékařů, kteří preferují zahraniční léky z devizové oblasti, i když je k dispozici stejně hodnotný lék naší výroby.

Vymoženosti socialistického zdravotnictví je také nutno chránit před zneužíváním. Např. jde o snahy využívat práva na pracovní neschopnost předstíraným onemocněním některými občany. Vysoká pracovní neschopnost působí nepříznivě na bilanci pracovních sil. Nemocnost představuje v průměru denně 320 tis. osob vyřazených z pracovního procesu a odčerpává značné finanční částky z národního důchodu. Snížení pracovní neschopnosti třeba o jednu desetinu procenta znamená miliónové úspory, které by bylo možno věnovat na jiné oblasti sociální péče.

Další značná rezerva je v hospodaření s léky. Na tuto oblast bude třeba zaměřit potřebnou pozornost.

Soudružky a soudruzi, sociální a zdravotnická politika KSČ je cílevědomá činnost, která směřuje k zajištění optimálních životních a pracovních podmínek občanů. Tato činnost se zaměřuje trvale a důsledně na cíle, které vyplývají z objektivních zájmů společnosti, to jest zlepšit postavení člověka v práci i v jeho životě, a to zabezpečuje i předkládaný návrh rozpočtu na rok 1983 a proto jej doporučuji ke schválení. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS M. Žákovič: Ďakujem poslankyni Pekařovej, slovo má poslanec Bagín.

Poslanec SL P. Bagín: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci, koncom novembra tohto roku ÚV KSČ na svojom 7. zasadnutí, federálna vláda a obe národné vlády prerokovali štátny vykonávací plán na rok 1983. Opätovne sa pritom potvrdilo, že dosiahnuť vyššiu efektívnosť spoločenskej výroby, ale aj spotrebu je možno predovšetkým cestou racionálnejšieho využitia surovinových, materiálových, energetických a pracovných zdrojov, cestou premyslených zmien štruktúry spoločenskej výroby a zdokonaľovania systému plánovitého riadenia národného hospodárstva. Ďalší rast efektívneho rozvoja našej ekonomiky je podmienený predovšetkým tým, ako úspešne, ale tiež ako rýchlo dokážeme odstrániť vzniknuté nedostatky a využiť existujúce rezervy všetkého druhu.

Jednou z oblastí, kde sú sústredené značné rezervy, je oblasť zásob. Úroveň využitia zásob v našom národnom hospodárstve nie je po veľa rokov uspokojivá. V zásobách hospodárskych organizácií sú trvale viazané značné prostriedky. Rozsah nedostatkov vo využití zásob dokumentuje relatívne vysoký podiel ich prírastku na vytvorenom národnom dôchodku v porovnaní s niektorými priemyselne vyspelými socialistickými krajinami. Tak napr. podľa Štatistickej ročenky RVHP dosahoval v rokoch 1970-1975 podiel prírastku zásob a rezerv na vytvorenom národnom dôchodku priemerne 5 %, zatiaľ čo v NDR činil iba 3,6 %. Horšia efektívnosť hospodárenia so zásobami v ČSSR oproti úrovni dosahovanej v NDR znamená za posledných 10 rokov nahromadenie zásob vo výške cca 35-40 mld Kčs.

Vývoj v tejto oblasti je dlhodobé neuspokojivý. Nepodarilo sa splniť plánované zámery zásob niekoľko päťročníc. Tieto negatívne tendencie mali za následok, že na jednotku nových vytvorených hodnôt bol viazaný neustále väčší objem zásob. Napr. v 4. päťročnici bolo viazané na 1 Kčs vytvoreného národného dôchodku 65 halierov zásob, v 5. päťročnici už 68 halierov a v 7. päťročnici dokonca 71 halierov. Takáto výška zásob, ktorú si "praje" naša ekonomika, je nadmerná.

Nežiadúce tendencie z minulých rokov pokračovali aj v roku 1981 a v tomto roku. Sústreďujú sa predovšetkým do oblasti zásob v priemysle a v stavebníctve. V roku 1981 bol v týchto sektoroch národného hospodárstva prekročený plánovaný prírastok zásob o 5,6 mld Kčs a miesto plánovaného zrýchlenia o 1,7 dňa sa ich obrátka ďalej spomalila o 1,8 dňa. Za 9 mesiacov tohto roka dosiahol skutočný prírastok v priemysle a v stavebníctve 4,4 mld Kčs zásob oproti plánovanému zníženiu 0,6 mld Kčs, čo sa prejavilo v spomalení obratu zásob o 0,9 dňa.

K dosiahnutiu žiadúceho obratu vo vývoji zásob boli uplatnené niektoré systémové opatrenia už v závere 6. päťročnice. Boli vydané zásady pre preverenie a spresnenie noriem zásob, zavedený ukazovateľ doby obratu zásob ako záväzná úloha pre organizácie v priemysle a v stavebníctve, posilnená hmotná zainteresovanosť zodpovedných pracovníkov a upravené podielové krytie zásob vlastnými zdrojmi organizácií.

Rad ďalších opatrení bol uplatnený v Súbore opatrení k zdokonalenej sústave plánovitého riadenia národného hospodárstva pre obdobie po roku 1980. K prehĺbeniu zainteresovanosti na vývoji zásob je stanovená povinnosť organizácií prekračujúcich trvale plánovaný rast zásob preniesť zodpovedajúcu časť prostriedkov na krytie nadplánovaného prírastku z fondu rozvoja, a týmto obmedziť prostriedky určené na investičný rozvoj a naopak. Novým bol zavedený ukazovateľ rentability výrobných fondov, ktorého zložkou sú i zásoby. Jeho vývoj ovplyvňuje možnosti čerpania pohyblivej zložky miezd.

Ďalšie opatrenia boli prijaté i v úverovej politike. Bol zavedený sankčný postih pri nadplánovanom vývoji zásob, ktorý ovplyvňuje čerpanie mzdových prostriedkov, úvery sú poskytované len do výšky plánovaného prírastku zásob. Od roku 1982 boli jednotné úrokové sadzby nahradené úrokovým rozpätím a pri konkrétnej sadzbe sa prihliada k efektívnosti hospodárenia so zásobami. Od roku 1983 sa táto diferencia ďalej prehĺbi. Ďalej sa zvýši dopad sankčných úrokov na možnosti čerpania miezd. U organizácií s trvalými nedostatkami uplatní banka konsolidačný režim, v rámci ktorého poskytne úver pri značne zvýšenom úroku s podmienkou, že príslušná VHJ vypracuje konkrétny termínovaný konsolidačný plán. Záväzná úloha plánu vo vývoji zásob bude uplatnená i voči odbytovým organizáciám. V minulom roku i v tomto roku bolo prikročené k previerkam nevyužitých zásob.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP